De missriktade attackerna på "This Land Is Your Land"

aktier
2

Woody Guthrie kanske inte var perfekt, men vi behöver inte "avbryta" honom, skriver Will Kaufman.

Woody Guthrie. (Al Aumuller/Library of Congress)

By Kommer Kaufman
Avlyssningen 

In de senaste åren, Woody Guthrie's "Detta land är ditt land" har blivit ett samlingsrop för invandrare. Och i juli, efter att president Donald Trump twittrade att fyra färgade demokratiska kongresskvinnor behövde "gå tillbaka dit de kom ifrån", svarade kongresskvinnan Alexandria Ocasio-Cortez, en av de fyra måltavlor, med en tweet som citerar Guthries texter.

Men alla ser inte låten som en hymn för inkludering.

I juni publicerades Smithsonians nättidning Folklife en bit som beklagade låten för dess utelämnanden.

Artikeln, med titeln "Detta land är vems land?, " skrevs av folkmusikern Mali Obomsawin, en medlem av den indianska Abenaki-stammen. Hon skrev om att bli omskakad "som en läskburk" varje gång hon hörde låtens text:

"Inom ramen för Amerika, en nationalstat byggd av kolonialismen av bosättare, exemplifierar Woody Guthries protestsång den speciella blinda fläcken som amerikaner har när det gäller infödda: Amerikansk patriotism raderar oss, även om den kommer i form av en vänsterprotestsång . Varför? Eftersom detta land "var" vårt land. Genom folkmord, brutna fördrag och ett rättssystem skapat av och för det koloniala intresset, "blev" detta land amerikanskt land."

Obomsawins artikel genererade omedelbart en uppsjö av svar från konservativa medier.

"Commie Folksinger Woody Guthrie inte vaknat nog för Mob, " hånade Breitbarts John Nolte, förtjust över dessa bevis på inbördes stridigheter bland vad han kallade den amerikanska vänsterns "fascistiska woketards". The Daily Wires Emily Zanotti gick snart med i striden och skrev en text under rubriken "This Land Is NOT Your Land: Woke Culture Now kräver att Woody Guthrie ställs in på grund av folkmusik Faux Pas. "

Men Obomsawin och hennes konservativa kritiker kan bli förvånade över att få veta att några av Guthries största mästare också har haft svårigheter med låten.

Som författare till tre böcker om Guthrie, Jag undrar ibland hur folksångaren skulle svara på kritiken av "This Land Is Your Land" för dess utelämnanden.

Även om vi inte kan veta säkert, kan en blick på några av hans opublicerade skrifter och nyligen upptäckta inspelningar ge några ledtrådar.

Seeger sjunger en annan melodi

Pete Seeger, Woodys kollega och skyddsling, var kanske den mest ansvarig för logi "This Land Is Your Land" i allmänhetens medvetande. Efter att Guthrie dog 1967 fortsatte Seeger att framföra låten över hela världen.

Samtidigt gjorde Seeger det klart att han var känslig för stöld av indianländer.

I sin memoarbok, "Var har alla blommor tagit vägen, " Seeger mindes en incident under en föreställning 1968:

"Jimmy Collier, en fantastisk ung svart sångare från Mellanvästern, blev ombedd att leda ['This Land Is Your Land'] Henry Crowdog [sic] från Sioux Indiska delegationen kom fram och slog fingret i Jimmys bröst. 'Hej, ni har fel båda två. Det tillhör mig.' Jimmy stannade upp och tillade allvarligt: ​​"Ska vi inte sjunga den här låten?" Sedan kom ett stort flin över Henry Crowdogs ansikte. 'Nej det är okej. Varsågod och sjung den. Så länge vi alla är här nere tillsammans för att få något gjort.'”

När Pete Seeger uppträdde justerade ibland texten till "This Land Is Your Land".
(Josef SCHWARZ/Wikimedia Commons, CC BY-SA)

Ibland, i ett försök att lätta sitt samvete när han framförde "This Land", lade Seeger till en vers skriven av sångaren och aktivisten Carolyn "Cappy" Israel för att erkänna stölden av ursprungslandet:

    This land is your land, but it once was my land
    Before we sold you Manhattan Island
    You pushed my nation to the reservation,
    This land was stole by you from me.

Woody Wasn't Oblivious

Var Guthrie själv obekväm med låtens uppenbara misslyckande med att erkänna fakta om kolonialismen från nybyggare?

Det finns inga uppgifter om hans åsikter i frågan. Men vi vet att han var mycket medveten om – och bekymrad över – historien om indianernas fördrivande.

Till exempel var han tillräckligt arg på sin kusin, countrysångaren "Oklahoma Jack" Guthrie, för att ha gjort anspråk på äran för en låt som Woody hade skrivit, med titeln "Oklahoma Hills." Men som Woody skrev i en opublicerad kommentar till texten, hade Jack också utelämnat "de bästa delarna av hela låten" - namnen på "the Chickasaw, Choctaw, Cherokee, Creek and Seminole" som hade tidigare anspråk på länderna av Oklahoma.

Sedan finns det ett soundbite i en postumt upptäckt liveinspelning från 1949:

"De använde dop, de använde opium, de använde alla slags knep för att få dessa indianer att skriva över sina landområden," säger Guthrie till publiken.

En av dessa fastighetstricksters var faktiskt Woodys egen far, Charley Guthrie. Som biografen och journalisten Joe Klein skriver in "Woody Guthrie: Ett liv, " "Eftersom han kunde tala både Creek och Cherokee blev Charley känd som särskilt skicklig på att befria indianerna från deras egendom."

Hur lärde sig Charley dessa modersmål? Var det möjligt att Guthries hade inhemska förfäder?

I ett lockande vagt brev från 1950 till aktivist Stetson Kennedy, noterar Woody "regnbågsblandningarna" av sin egen blodlinje, inklusive "ren jungfruö neger" och namnlösa "indianska stamlinjer".

Och i en opublicerad dikt med titeln "Sweety Black Girl", skriven samma år, skriver Guthrie:

    my 
    blood beats Spanish and my breath burns Indian and my
    soul boils negro. 

Guthrie erkände att han skämdes över sin fars olyckliga fastighetspraxis. Och även om han kan ha idealiserat sin egen släktforskning, råder det ingen tvekan om att han var fullt medveten om "vems land var vems."

Vissa indianer ser en allierad

Intressant nog ser inte alla indianer på låten i samma ljus som Obomsawin.

Låten har visat sig anpassningsbar och formbar nog att göra det möjligt för vissa indianartister att arbeta med den.

2007, Anishinaabe låtskrivare och musiker Keith Secola sjöng sin Ojibwa-språkiga version av "This Land" på albumet "Native Americana — A Coup Stick".

sa Secola i en intervju att hans version ”speglar en världsbild, av att vara en del av världen och inte frikopplad från den. Woody var intresserad av att skapa sina egna berättelser. … Det är vad jag fick av honom – hur man tillämpar den här strategin, denna procedur för låtskrivande, på ämnen som berör amerikanska indianer.”

Några år före Secolas cover var två av Guthries tidigare opublicerade låtar – "Indian Corn Song" och "Mean Things Happenin' in This World" – registreras av syskonen Navajo, Klee, Clayson och Jeneda Benally.

"Vi ville hålla Woody Guthries anda vid liv," Clayton sa i en intervju 2012. "Han skrev låtar om Dust Bowl och fackföreningar, men han skrev också om amerikanska indianfrågor."

Clayson noterade att "Indian Corn Song" var en av hans favoritlåtar att spela, eftersom Guthrie i den "pratar om slöseri och hur ursprungsbefolkningen lever av planeten på ett balanserat sätt."

Mali Obomsawin kanske tar hjärta från Secola, syskonen Benally och Övrigt konstnärsaktivister som har antagit och anpassat "This Land Is Your Land."

Woody Guthrie kanske inte var perfekt, säger de, men vi behöver inte "avbryta" honom.

Vi jobbar med honom istället.


"Sweety Black Girl" och opublicerad Woody Guthrie korrespondens och kommentarer, ord av Woody Guthrie © Copyright Woody Guthrie Publications, Inc., alla rättigheter reserverade, används med tillstånd.

Kommer Kaufman är professor i amerikansk litteratur och kultur, University of Central Lancashire.

Denna artikel publiceras från Avlyssningen under en Creative Commons licens. Läs ursprungliga artikeln.

Läs Robert Parrys innan du kommenterar Kommentar policyPåståenden som inte stöds av fakta, grova eller vilseledande faktafel och ad hominem-attacker och kränkande språk mot andra kommentatorer eller våra skribenter kommer att tas bort.

56 kommentarer för “De missriktade attackerna på "This Land Is Your Land""

  1. Ottmar Straub
    September 4, 2019 vid 13: 07

    vilken bra artikel – chapeau

  2. Seamus Padraig
    September 1, 2019 vid 07: 34

    Men, men. Vilken överraskning! Det verkar som om den "nya vänstern" fortsätter att luftborsta bort den gamla vänstern: Derrida har ersatt Marx, och det verkar till och med som om socialistisk-realistiska väggmålningar från 30-talet inte längre är välkomna om de skulle råka "utlösa" dagens dyrbara små snöflingor: http://www.unz.com/article/the-san-francisco-murals-and-the-suicide-of-the-left/

    Tråkigt, men förutsägbart.

  3. dhinds
    Augusti 30, 2019 vid 11: 33

    För indianer; Mark var bebodd och interagerad med, snarare än "ägd"

  4. Beverly
    Augusti 29, 2019 vid 00: 17

    Jag har varit ett fan av Woody och Arlo Guthrie sedan mitt sena tonår. Jag har älskat deras sociala och politiska budskap som var så passande för en mycket kritisk period i USA, 1960-talet med medborgarrättsrörelsen och Vietnam. För mig handlade den här sången om att landet var folkets land, inte jordägaroligarker och regeringen. Jag skulle bli mycket förvånad om Woodys förståelse av "människor" utesluter ursprungsbefolkningen... inte från vad jag kan säga genom att titta på hans liv.

  5. Augusti 28, 2019 vid 16: 42

    Den falska vänstern är farligare än KKK. Du vet att de kommer att kräva att statyerna av landets grundare ska rivas och har redan fördömt "rationell" tanke och faktabaserad vetenskap som "vit överhöghet"...

    Evergreen College-studenter tillbaka på det med "inga vita människor"-dagen

    https://www.washingtontimes.com/news/2018/may/17/evergreen-college-students-back-it-no-white-people/

    Akademiernas bål: Två professorer om hur vänsterintolerans dödar högre utbildning

    https://www.washingtonexaminer.com/bonfire-of-the-academies-two-professors-on-how-leftist-intolerance-is-killing-higher-education

    Bara ETT exempel…..det händer över hela landet.

    Om det är så de kommer att bete sig är det väl konstigt att vita människor kommer att gå med i vita grupper?
    Vart ska de annars ta vägen?

  6. Augusti 28, 2019 vid 16: 30

    Caitlin Johnstones korta, men ganska lysande inställning till syftet och funktionen av "identitetspolitik" inom imperiet.

    https://medium.com/@caityjohnstone/intersectional-omnicide-6d57127c946b

    • Augusti 28, 2019 vid 22: 29

      Söndra och erövra

      Det äldsta redskapet i boden

      • Anonym
        Augusti 30, 2019 vid 21: 10

        Men på något sätt blir det aldrig tråkigt. Vi lär oss inte för att vi inte kan; den är baserad på perversionen av en annars nödvändig överlevnadsmekanism. Den enda nackdelen med att dela och erövra är att det kommer att bli mänsklighetens slutliga undergång – men ingen verkar bry sig.

  7. Alex Cox
    Augusti 28, 2019 vid 12: 00

    Intressant att Smithsonian – tempel för USA:s exceptionalism – skulle vara källan till denna attack mot Woody. Om vi ​​behöver några fler bevis för att identitetspolitik är ett elitprojekt utformat för att splittra och erövra, så är det här.

    • Augusti 28, 2019 vid 17: 48

      Kära Alex, som någonsin gjort det här hackjobbet, läste inte när Woodie var på nj hospital, besökt av Bob Dylan, berättade för Fylan historien varför han skrev den här låten 1941 och avslutade 1949. Han och hans familj bodde i en Trump-byggnad, Woodie var inte nöjd med hur Fred Trump behandlade människor och avslutade låten. Den här historien är aechovied under Woodies namn, jag är från Jersey, jag minns att jag läste artikeln.

      • Augusti 29, 2019 vid 11: 13

        Som den person som skrev det här "hackjobbet", får jag säga att jag också är den person som upptäckte Woodys skrifter om Fred Trump?

  8. bob
    Augusti 28, 2019 vid 07: 53

    Smithsonian Institute – ett fint namn för krigshetsande berättelser

  9. Augusti 28, 2019 vid 04: 45

    Du har missförstått Oklahomas historia på det mycket förutsägbara vänsterorienterade sättet.

    De fem stammarna var inte infödda i Okla, de flyttades till Okla från Dixie via Trail of Tears, och de tog med sig sina svarta slavar. Cherokee blev inte lurade 1900, de kom på hur de skulle spela det vita spelet. Andra stammar, särskilt Osage, slösade bort sina oljepengar på sprit och stora bilar. The Cherokee använde sina pengar för att köpa politiker och för att bli politiker. Sedan dess har de varit huvudmakten i Okla, och de har använt sin makt på ett förnuftigt och konstruktivt sätt.

    Före eurouppgörelsen erövrade stammar andra stammar i tusentals år. Många stammar utplånades av krig och folkmord. Slaveri var normalt, varför Cherokee anpassade sig fint till att äga svarta slavar.

  10. Phoebe Sorgen
    Augusti 28, 2019 vid 02: 29

    Det är en kritik, inte en attack. Och det är ganska giltigt, inte missriktat. Det är inte ok för progressiva att sjunga den här låten utan att referera till dess ursprungliga ädla och tragiska ursprung, men att avbryta låten är uteslutet. Den behöver bara en inledande, inkluderande vers. Cappy Israels vers kräver förklaring om folk som inte är indianer sjunger den. Så jag har reviderat det, tagit bort vi/dem så att alla sorters människor kan sjunga det, och klargjort att "Detta land tillhör dig och mig" inkluderar ursprungsbefolkningen (som levde mer i harmoni med naturen och tog bättre hand om detta land):

    Denna mark blev stulen. Det var en gång fritt land tills nybyggare köpte Manhattan Island och drev 1st Nations till reservationer. Nu ska vi alla leva i harmoni.

    Efter att ha blivit "vaken", tack till Crow Dog, hedrade Seeger det här landets ursprungliga folk när han sjöng låten. Det kan vi också! Det är det minsta vi kan göra.

    från Songfacts: Seeger var djupt påverkad av händelsen och talade om det ofta och sa att han hade svårt att framföra låten efter det. Varje gång han spelade den, upprepade han berättelsen om Chief Crow Dog och lade till en vers om stölden av indiskt land, komponerad av aktivisten Carolyn "Cappy" Israel.

  11. Phoebe Sorgen
    Augusti 28, 2019 vid 02: 27

    Det är en kritik, inte en attack. Och det är ganska giltigt, inte missriktat. Det är inte ok för progressiva att sjunga den här låten utan att referera till dess ursprungliga ädla och tragiska ursprung, så vi behöver en inledande vers. Men Cappy Israels vers kräver förklaring om folk som inte är indianer sjunger den. Så jag har reviderat det, tagit bort vi/dem så att alla sorters människor kan sjunga det, och klargjort att "Detta land tillhör dig och mig" inkluderar ursprungsbefolkningen (som levde mer i harmoni med naturen och tog bättre hand om detta land):

    Denna mark blev stulen. Det var en gång fritt land tills nybyggare köpte Manhattan Island och drev 1st Nations till reservationer. Nu ska vi alla leva i harmoni.

    Efter att ha blivit "vaken", tack till Crow Dog, hedrade Seeger det här landets ursprungliga folk när han sjöng låten. Det kan vi också! Det är det minsta vi kan göra.

    från Songfacts: Seeger var djupt påverkad av händelsen och talade om det ofta och sa att han hade svårt att framföra låten efter det. Varje gång han spelade den, upprepade han berättelsen om Chief Crow Dog och lade till en vers om stölden av indiskt land, komponerad av aktivisten Carolyn "Cappy" Israel.

  12. Pamela Larson
    Augusti 27, 2019 vid 23: 11

    Herregud det här är så inte sant där går du igen tar allt ur sitt sammanhang presidenten sa tidigare om ni damer tror att ni kan fixa problemen år i USA varför går ni inte först tillbaka till där ni kom ifrån och fixar deras problem och kom sedan tillbaka och visa mig hur man gör det är precis vad han sa inte exakt ordagrant utan parafrasera sluta ljuga om presidenten du matar hatet alla dessa människor går runt och kokar av hat mot vår president och allt du säger om honom är en lögn, du måste stoppa detta att det är så fel

    • Josep
      Augusti 29, 2019 vid 17: 25

      Är detta "hat" mot vår president något värre än det "hat" han uttrycker mot dem han inte håller med om, särskilt de fyra kongresskvinnorna? Vad hände med "skjut inte budbäraren"?

      Använd också skiljetecken. Det finns av en anledning.

    • September 9, 2019 vid 23: 44

      Pamela: Du verkar ha gått vilse på internet och snubblat in på en progressiv sajt som är baserad på FAKTA – INTE högerpropaganda och PR för Trump. Plus: den här artikeln handlar om folksångaren Woody Guthrie – INTE Donald Trump, så du är analfabet försvar av den rasistiska Liar In Chief är helt ur alla sammanhang. Gå vidare nu...eller så kan du bara stanna och LÄSA (UTAN kommentarer) och faktiskt LÄRA dig NÅGOT.

  13. Sam F
    Augusti 27, 2019 vid 20: 44

    Pete Seeger och Woody Guthrie skulle säkert uppdatera låten om de var här, så jag ska göra dem tjänsten:

    Från slarviga Wall Street till deras köpta nyhetsmedia,
    Från deras korrupta kongress, till deras sneda domare,
    Från deras hemliga byråer till deras massövervakning,
    Från deras oändliga krigföring, till deras skulder i biljoner,
    Från förlusten av dina rättigheter till förlusten av mina rättigheter,
    Detta land togs från dig och mig!

  14. DH Fabian
    Augusti 27, 2019 vid 17: 39

    Hur chockerande att någon låt eller berättelse eller artikel eventuellt kan förbise någon av de otaliga frågor som kan tänkas vara av allmänt intresse. Vi kan tillägga att "This land is my land" inte sa ett ord om homosexuella rättigheter eller kärnvapenspridning, och i dess många verser ser jag inte ett ord om asiatisk-amerikaner. Eller så kan vi peka på en enda vers som indikerar hur pittoresk den här låten är, som skildrar värden som Amerika inte längre har:

    I skuggan av tornet såg jag mitt folk,
    Vid hjälpkontoret såg jag mitt folk;
    När de stod där hungriga stod jag där och frågade
    Är det här landet skapat för dig och mig?

    Hjälpkontor? Heck, vi är över 20 år i vårt krig mot de fattiga!

    • Äldste D
      Augusti 28, 2019 vid 12: 33

      Exakt. Att självbesatta snöflingor insisterar på att förbjuda eller revidera varje bit av kultur som inte följer stela och snäva krav, så att det inte förolämpar eller "triggar" någon någonstans, är helt enkelt barnsligt.

  15. Augusti 27, 2019 vid 17: 16

    Den här korta dikten av Caitlin Johnstone träffar kärnan i oligarkins användning av identitetspolitik för att fördunkla och dela upp och distrahera progressiva till konflikter som sådana nonsens som Woodys sång, så att vi aldrig riskerar att faktiskt uppmärksamma vad som faktiskt betyder något:

    Intersektionell Omnicide – Caitlin Johnstone

    Våra vapen kommer att tillverkas av företag
    som har pansexuella vd:ar och muslimska aktieägare.

    Bombplanen kommer att prydas med regnbågsflaggor
    och flugs av bemyndigade kvinnor av alla färger
    vem kommer att skrika "YAAASSS QUEEN!" när svampmolnen uppstår.

    Ökensanden kommer att förvandlas till glas i explosionerna,
    och det glaset kommer att bli ett tak,
    och det taket kommer att krossas
    av en lesbisk CIA-chef.

    Människor kommer att förångas på plats,
    eller se deras egna kroppar falla isär som sandslott,
    men de kommer aldrig att bli felkönade.

    Vi kommer att marschera som jämlikar,
    vit, svart, asiatisk, inhemsk,
    och vilka diverse extrafunktioner vi än kan hitta
    (så länge de är tillräckligt fotogena för Instagram),
    arm i arm sjunger "Fight Song" med en röst
    under en drönarefylld himmel
    till utrotningens kant
    dit vi ska hoppa tillsammans
    skriker "Detta är allt Susan Sarandons fel!"
    in i avgrunden.

    Det blir inte snyggt,
    det blir inte klokt,
    men åtminstone,
    för en härlig blixt,
    vi kommer att få känna att vi verkligen försökt.

  16. Augusti 27, 2019 vid 16: 52

    Min favoritdel är när dessa enfaldiga kallar dig en "fascist" och en "kommunist" på samma gång - ha ha!

  17. Henry Steen
    Augusti 27, 2019 vid 15: 34

    Upplysande artikel om Woody Guthrie, Pete Seeger och andra. Den bör läsas flitigt.

  18. bardamu
    Augusti 27, 2019 vid 15: 15

    Det verkar enkelt nog när man läser texterna, tillräckligt för att hålla allt huff förgäves som en kritik av Guthrie, vilka andra värdefulla idéer någon av den än kan innehålla.

    Varför skulle hans fras "du och jag" inte syfta på vem som helst som sjunger eller lyssnar? Kanske inbillar sig någon att eftersom sångaren är vit, åtminstone om det är Guthrie eller Seeger som sjunger, syftar han bara på vita människor. Men inget som helst i låten tyder på det, och det strider säkert mot andan i verket annars.

    Texten och låten höjer sig över misslyckanden att tolka den och är mer central än tillägg eller tillbakadraganden som Seeger eller någon annan kan ha genomfört för en eller annan publik eller en eller annan omständighet vid ett eller annat tillfälle.

    • Augusti 27, 2019 vid 22: 58

      Exakt.

    • shaydeegrove
      Augusti 28, 2019 vid 05: 20

      Välformulerat.
      Innebörden av texterna kunde inte vara tydligare.
      När något tillhör "dig (pl.)" och "mig", tillhör det "oss", vilket betyder "alla". Och när något tillhör alla (dvs ingen) måste vi alla dela det lika enligt var och ens förmågor och var och ens behov. Om det nu finns amerikanska aboriginer som har problem med det, så förnekar de bara sina egna sociala traditioner.

  19. Jacquelynn Booth
    Augusti 27, 2019 vid 14: 48

    Jag har alltid betraktat "Detta land" som en hymn för de förtryckta och fördrivna. Det är ett kraftfullt uttalande för inkludering och ekonomiska rättigheter. Det är en Labour Rights Song. Titta på de sista verserna.

    • DH Fabian
      Augusti 27, 2019 vid 17: 57

      Nej, det är ingen arbetsrättslåt. Det är en sång från den stora depressionen, den första moderna eran av massförlust av jobb och fattigdom. Den talar inte om arbetskraft, men noterar de som lämnats arbetslösa – de människor som vände sig till de hjälpkontor (välfärds-) som en gång fanns. Kontrollera den sjätte versen, till exempel: https://www.woodyguthrie.org/Lyrics/This_Land.htm

  20. Jon Dhoe
    Augusti 27, 2019 vid 14: 43
  21. robert e williamson jr
    Augusti 27, 2019 vid 14: 34

    Det verkar för mig att det försummade samtalet är det vi borde ha om en lång komprometterad eller på annat vis korrumperad DOJ som inte längre kan vara en laglydig rättvisa än AG.

    Det tar inte lång tid att se Barr och hans justitieavdelning är nakna mot världen. Kolla bara in historien om hans karriär.

  22. Augusti 27, 2019 vid 14: 03

    Jag öppnade denna KOMMENTAR-sektion för att skriva ett "försvar" av Woody.
    Nu när jag har läst de tidigare kommentarerna finns det lite nytt eller relevant kvar för mig att lägga till.
    Walter (strax ovan) sammanfattade snyggt Woodys trossystem och hans avsikter.
    Jag kände Woody, och min pappa var en intim vän till honom; Woody kände empati för varje
    person, klass eller grupp som någonsin varit utsatt för det fula maktmissbruket.
    Woodys sång är menad som ett motgift mot de "kolonialistiska" begränsningarna av privat egendom och kriminaliserade statslinjer.
    "Den andra sidan sa ingenting"... den sidan är gjord för dig och mig.

    • Augusti 29, 2019 vid 11: 22

      Mr Longhi – Jag älskade din fars memoarer om hans vänskap med Woody och Cisco. Det har varit en viktig – och inspirerande – källa för mitt arbete med Woody, särskilt mina två senaste böcker.

    • Anarcissie
      Augusti 29, 2019 vid 17: 22

      — "Den andra sidan sa ingenting"... den sidan är gjord för dig och mig.

      Jag är glad att du nämnde det. Min favoritlinje.

      Vi på vänsterkanten har blivit sugna av idpol, som är en dela-och-härska-strategi för den etablerade ordningen.

  23. Jane Christ
    Augusti 27, 2019 vid 13: 28

    För mig "Detta land är ditt land. Detta land är mitt land ” inkluderar oss alla. Det inkluderar indianerna som var här först, de senare nybyggarna och de vars förfäder kom som slavar. Vad är problemet?

    Några av mina förfäder var Delaware-indianer: några var engelska Quäkers: några var tyska invandrare. Jag ser inte problemen.

  24. bjd
    Augusti 27, 2019 vid 12: 41

    Jag kunde inte komma förbi "blodlinjen".
    Förlåt - vi måste sluta tänka och prata i de termerna.

  25. tom lucas
    Augusti 27, 2019 vid 12: 24

    Det är tydligt och enkelt för mig. "Detta land är ditt land, detta land är mitt land
    Från Kalifornien till ön New York
    Från Redwood Forest, till golfströmmen
    Detta land skapades för dig och mig”... Det här landet tillhör alla. Han skrev det i den stora depressionen när bankirerna stal allt. Det var det han sjöng om. För sammanhanget skrev han "Jolly Banker", "Jag heter Tom Cranker och jag är en glad bankir,
    Jag är en jolly bankir, jolly banker är jag.
    Jag skyddar bönderna och änkorna och föräldralösa barnen,
    Singin' I'm a jolly banker, jolly banker are I.”...

    • vinnieoh
      Augusti 27, 2019 vid 16: 28

      Tom: tack för det, ja det måste sättas in i tidens sammanhang och vad som hände för tillfället. Efter den förgyllda tidsåldern och sedan under den stora depressionen. Tänkte kommentera något liknande till stöd för Jeff G. nedan, och även tack till Jaime Longhi ovan för den personliga insikten. Som någon med bara slumpmässig sporadisk historisk kunskap, verkar det för mig som Woody inte brydde sig om sin "blodlinje" eller arv, utan var en naturlig ättling till Diogenes som ansåg sig vara en "världsmedborgare." Jag också.

  26. Jeff Harrison
    Augusti 27, 2019 vid 12: 13

    Den här typen av skit gör mig alltid förbannad. Rätt nog, låten tar inte upp stölden av indisk mark av den amerikanska regeringen, men det var inte meningen. Och jag är mycket väl medveten om den stölden eftersom jag bor på ett indianreservat på mark som USA:s regering öppnade igen för uppgörelse efter att stammen beviljats ​​sin reservation. Låten handlar om skönheten i landet som kallas Amerikas förenta stater och hur landet är "vårt". Inte vår som i vit vs indian vs svart etc utan vår som i folket vs kapitalisterna som försöker äga allt.

    • DH Fabian
      Augusti 27, 2019 vid 18: 19

      Som miljoner vita människor härstammar jag från invandrare som inte nådde detta land förrän efter 1900. De var vanliga bönder och fabriksarbetare. Den ena sidan kom hit ett steg före bolsjevikerna, den andra flydde från Östeuropa ett steg före nazisterna. Ingen drev bort någon från sitt land, ingen ägde slavar, och medan några (inklusive min far) var arbetaraktivister, hade ingen den ekonomiska eller politiska makten att ha en roll i de beslut som fattades av den amerikanska styrande oligarkin.

  27. Bob i Portland
    Augusti 27, 2019 vid 11: 52

    När CIA valde Gloria Steinem att leda den feministiska rörelsen var deras syfte att splittra progressiva och väcka rasmotstånd. Det fungerade för att dela män och kvinnor i medborgerliga rättigheter och antikrigsrörelser. Numera skriver högern bara om historien. Att attackera "This Land Is Your Land" har länge varit aktuellt i ett land som är lika stratifierat som vårt.

    Det som är intressant är att det inte finns någon riktig undersökning av The Star-Spangled Banner. Den tredje versen fördömer uttryckligen förrymda slavar och förrymda kontraktstjänare och lovar att de kommer att jagas och dödas i "de frias land och de modigas hem". Tänk om någon sjöng tredje versen vid ett stort sportevenemang.

  28. Jeff G.
    Augusti 27, 2019 vid 11: 47

    Jag tror att detta missar poängen helt. Min känsla av den här låten är att den inte handlar om ras eller etniska frågor. Det handlar om mänsklighetens jämlikhet, oss alla, inklusive alla raser och fraktioner. Det är antiauktoritärt. Det handlar om "Vi, folket." Dessa "människor" alla av oss. Han sjunger om att han såg en skylt när han strövade som säger "Ingen intrång" på ena sidan. "På andra sidan stod det inte alls, den sidan var gjord för dig och mig." Det är ett populistiskt stridsrop mot den överskämda förankrade aristokratin, den olagliga härskande klassen. Det är allt det är. Och det är bra också.

  29. Bob Van Noy
    Augusti 27, 2019 vid 11: 40

    Återigen Consortiumnews, perfekt timing. Detta är en försummad konversation som Amerika desperat behöver diskutera öppet så att vi kan ha ett brett ärligt samtal om vilka vi faktiskt är och hur rättvisa kan tilltalas.

    Jag stötte på den här tanken först när jag var intensivt involverad i studiet av Ralph Waldo Emerson och de människor han interagerade med i Concord, Massachusetts. Jag var helt insvept i de nya amerikanska intellektuella och älskade hur de var tvungna att hänvisa tillbaka till Europa för att uppskatta sin egen inlärning när det plötsligt slog mig att de var oroliga för indianerna på "andra sidan av Walden Pond och jag insåg genast deras nästan total likgiltighet för den infödda situationen. För mig var det en stor besvikelse att inse att dessa nyfunna hjältar var rasistiska. Jag har aldrig riktigt kommit över det.

    Ytterligare en berättelse om min personliga blindhet. Jag växte upp i Nevada, jag tillbringade hela min barndom med att växa upp med förtjusande kamrater i en liten stad. Nyligen frågade jag en av mina kära vänner med ett latinamerikanskt klingande namn, var hans förfäder kom ifrån och han svarade "här" vilket verkade omöjligt för mig tills han berättade att han var Shoshone och att hans folk "alltid" bodde där. Jag blev chockad av min egen likgiltighet och naivitet. Det verkar som om vi har mycket att lära om vår gemensamma kultur...

    • Dianne Leonard
      Augusti 27, 2019 vid 17: 14

      Min pappa växte upp i en stad i Nevada. Alla pratade engelska i lektionerna, men när barnen var på lekplatsen eller sprang runt tillsammans efter skolan, använde alla barn en pidgin som mest var Shoshone och baskiska, de är de största befolkningen i och runt staden. Shoshone-ungarna kom från en närliggande reservat, där det inte fanns någon skola. Några familjer, som pappas, talade engelska och franska. Pappa sa att det fanns många äktenskap mellan baskiska och shoshone-folk, eftersom båda var fårskötselkulturer. Redan i 80-årsåldern kom pappa ihåg några ord som barnen använde. Han tillade att Shoshone-barnen lärde ut teckenspråk till de andra barnen (så att barnen kunde prata i klassen utan att läraren visste det.) Jag har ingen aning om hur staden, Wells, är nu, eller om barnen fortfarande talar det Shoshone/ Baskiska som de gjorde på 1920-talet, när pappas familj bodde där.

      • Bob Van Noy
        Augusti 27, 2019 vid 19: 33

        Tack Dianne Leonard.

    • Sam F
      Augusti 27, 2019 vid 22: 06

      Det är intressant att närheten till kulturer med oförenliga metoder, särskilt inom mark och egendom, förvärrar de vanliga konfliktprocesserna med stamhybris, främlingsfientlighet, beroende och demagogi. Tydligen klarade sig de franska upptäcktsresandena och kolonisterna mycket bättre med de infödda. Trots upplysningstidens filosofier om mänskliga rättigheter, och det faktum att många i själva verket var flyktingar, kunde kolonisterna helt enkelt inte komma på hur de skulle samexistera med ädla vildar. Ändå var de aldrig nöjda med landet de hade tagit, och drev ständigt västerut med de mest oetiska medel.

      Jag kommer att erkänna att kolonierna och tidiga USA tog emot de fördrivna från Europa, och att de inföddas överdrivna landrikedom och bristande känsla av landinnehav inte skulle ha skapat mycket av en känsla av att ta deras land. Också att de infödda själva inte hade köpt marken utan bara själva flyttat hit från Stilla havet. Men dessa skäl skulle behöva utvidgas till alla större befolkningar som skulle kunna försöka ta bort USA, såsom de fattigaste i Indien eller Kina eller Afrika, som inte skulle välkomnas av de nuvarande invånarna.

      • Bob Van Noy
        Augusti 28, 2019 vid 08: 29

        Tack Sam F. Ja, vi håller med som vi så ofta gör. Det är därför jag tackade Consortiumnews (Joe Lauria) för tidpunkten för denna artikel. Vi är i ganska desperat behov just nu av ett brett och långtgående samtal om vad Amerika är och hur det kan bli mer ärligt inåtvänt. Jag känner till er djupa och organiserade oro i detta avseende, må vår press uppnå det oberoende som krävs för att folket ska bli mer medvetna...

  30. Abe
    Augusti 27, 2019 vid 11: 22

    Foxtard Hasbara "Warriors" = "konservativa media" får betalt för att göra mycket "splainin"

    Breitbarts "journalist" Nolte arbetade för Daily Wire, och Zanotti är en "senior editor" på högerpro-Israel Loon-webbplatsen.

    Daily Wire skapades av Ben Shapiro och Jeremy Boreing, som arbetade för den högerorienterade pro-israeliska loonsajten TruthRevolt, som finansierades av David Horowitz Freedom Center.

    Känn till Hasbara-nätverken.

  31. Anonym
    Augusti 27, 2019 vid 10: 27

    Varför ens validera tanken bakom detta genom att skriva en artikel som tar upp det? Det finns för mycket nonsens nu mer än någonsin och det sista någon behöver göra är att lägga bränsle på elden som dessa troll så tycker om

  32. Augusti 27, 2019 vid 10: 24

    Woody Guthrie skrev en låt om Donald Trumps pappa, Fred som var Guthries slumherre i NY på den tiden.

    http://osociety.org/2019/08/27/old-man-trump-woody-guthrie/

    • evelync
      Augusti 27, 2019 vid 14: 30

      Tack så mycket för denna länk, O Samhälle!!!!!!
      du kunde inte ha hittat ett mer relevant musikstycke för att representera vad som pågår just nu.

      och tack till Will Kaufman för detta stycke!
      This Land is Your Land handlade om hur saker SKA vara (för alla inklusive de som trampades på av angriparna) och det är jag säker på vad Woody menade.
      Arlo Guthrie uppträder fortfarande runt om i landet och kanske kan kasta lite ljus över några av de obesvarade frågorna som nämns i det här stycket...

      • Augusti 27, 2019 vid 18: 54

        Kul att du gillar det, Evelyn. Historien upprepar sig inte riktigt, men den rimmar verkligen – ha ha!

        Fred Trump byggde sina slumprojekt i New York med pengar som han fick av regeringens spen. Här är vi alla dessa år senare och hans conman-son stjäl fortfarande allt som inte är spikat i golvet.

  33. bevin
    Augusti 27, 2019 vid 10: 08

    Precis vad du kan förvänta dig: en Woody Guthrie-expert i centrala Lancashire. Jag lärde mig om Woody på andra sidan Pennines-det fanns en tid när "So Long Its Been Good to Know You" tävlade med "Goodnight Irene" av Huddie Ledbetter när Working Mens Club stängde.
    Vad gäller låttexten är det anakronistiskt att behandla Woody som om han vore en del av nuet. Om vi ​​gjorde det skulle verkliga frågor handla om hans låtar som Grand Coulee Dam och andra som firade "triumfer" över naturen.
    Vad Woody visste och egentligen sa var inte att landet tillhörde nybyggarna i motsats till de två gånger lurade överlevandena från Trail of Tears, som dumpades i Oklahoma, utan att landet tillhör alla och därmed ingen. Första nationerna kan relatera till det.

    • Augusti 27, 2019 vid 19: 04

      Det här är min uppfattning också, Bevin. Detta land tillhör alla, vilket betyder att det inte tillhör någon eftersom det är för allmänhetens bästa.

      Det kallas "sharing", vilket är något vi alla lärs ut på dagis i Amerika, men nästan alla glömmer bort allt när de blir vuxna.

  34. Walter
    Augusti 27, 2019 vid 09: 49

    Jag har hört ljud från Woody där han sa "Inte precis en kommunist, men jag har varit i minus hela mitt liv."

    Kanske kan vi bli upplysta av att se sången som existentiell av en socialist på det socialistiska 1930-talet.

    Det tillhör verkligen folket. Oljan, kolet, järnet, skönheten – och människorna har makten att ta bort den från den sysslolösa och grymma fatkatrentierklassen som kontrollerar nästan allt.

    Jag trodde att det var vad låten handlade om. Det handlade om då, och det handlar om nu.

Kommentarer är stängda.