VIPS berättar för media: Support för Brennan är inte enhälligt

aktier

I detta memo säger VIPS till nyhetsmedia att återkallelsen av John Brennans säkerhetstillstånd felaktigt framställs som ett angrepp på yttrandefriheten för den djupt bristfälliga, före detta CIA-chefen. 

August 29, 2018

TO: De medier 

FRÅN: Veteran Intelligence Professionals för Sanity

ÄMNE:  Stöd för Brennan långt ifrån "Enhälligt"

Som tidigare medlemmar av underrättelsetjänsten känner vi oss tvungna att lägga vår röst till den offentliga debatten kring president Trumps återkallande av tidigare CIA-chefen John Brennans säkerhetstillstånd. Denna handling framställs felaktigt som ett angrepp på Mr Brennans rätt till yttrandefrihet. 

Vi noterar att några av våra tidigare kollegor, av vilka ett antal har haft framstående underrättelsetjänster, gick med i protesten mot presidentens agerande – ett fenomen som ger en skarp påminnelse om att USA:s underrättelsetjänst inte är en monolit utan snarare en samling olika individer med en rad åsikter om många frågor, inklusive vad som är rätt och fel, håller vi undertecknade veteraner inom underrättelsetjänsten med president Trumps beslut att frånta Brennan hans tillstånd.

Vi noterar också med ironi att flera av de tidigare tjänstemännen som protesterade mot presidentens agerande själva har förknippats med betydande tjänstefel. David Petraeus, som dömdes för att ha delat mycket sekretessbelagt material med sin älskarinna/biografi, är ett exempel. Som erfarna underrättelsetjänstemän anser vi att säkerhetstillstånd bör beviljas som ett heligt förtroende och inte bara en permanent rättighet som kommer med ett jobb på hög nivå. 

Alla som har läst VIPS-memon vet att vi ofta har uttryckt motstånd mot denna presidents agerande – liksom vi har gjort mot tidigare presidenters – i viktiga sakfrågor när underrättelsetjänsten var felaktig.  

Frågan för oss är bredare än Mr Brennans tillstånd. Vi är förskräckta över den avsiktliga felläsningen av förståsigpåare och mycket av media av säkerhetsgodkännandens natur. De är verkligen inte en grundlagsskyddad rättighet, utan ett högst villkorat privilegium. Dess beviljande kommer med personligt accepterande av restriktioner för tal och association: bland annat förpliktigande av engångsinnehavare till en livslång förpubliceringsgranskning av skrifter som förlitar sig på information som förvärvats för att utföra sina officiella uppgifter.

Alla vi skrev under sekretessavtal och accepterade bördan av att hålla ett tillstånd. Vi överlämnade en del av vår antagna rätt till yttrandefrihet i tjänst för vårt lands välfärd och säkerhet. De av oss under tak höll hemligheter för familj och vänner. Vi umgås inte längre fritt med utländska medborgare; ett aktivt godkännande innebär krav på att rapportera kontakter med dem.

Dessutom tillhandahålls säkerhetsklassificeringen av den verkställande grenens myndighet och uttrycks med order som kan ändras enligt den nuvarande presidentens vilja (undantaget från detta är det så kallade "Q"-godkännandet som fastställts i lag för att skydda kärnvapenhemligheter, även om detta också är föremål för presidentens myndighet när det gäller att bevilja eller återkalla tillstånd). Federala domare har inga automatiska säkerhetstillstånd. Inte heller kongressledamöter. De har tillgång till hemlig information i kraft av sitt konstitutionella ämbete och ett förmodat "behov av att veta" för att kunna utföra sitt jobb. 

När en person väl separerat från underrättelsetjänsten kan de fortsätta att ha ett tillstånd förutsatt att de är anställda som entreprenörer som arbetar med specifika hemliga program. Det finns helt enkelt ingen grund i lag som berättigar någon till permanent tillstånd. Detta inkluderar John Brennan. Det säger sig självt att individer som beviljas fortsatt tillstånd av artighet till sin tidigare höga position förblir ansvariga i sitt uppträdande, och att styrelsen kan återkalla sådana tillstånd efter behag.

Mr Brennans eget rekord är tydligt skamfilat. När han var chef för station i Saudiarabien före och efter bombningen av Khobar Towers i juni 1996, i stället för att upprätthålla integriteten hos befintlig underrättelsetjänst, gick han med på beslutet att undvika att skapa problem med saudierna. Efter attacken (som utfördes av saudiska element kopplade till Bin Laden och Al Qaida) hjälpte Brennan till att driva fram memen att de skyldiga var Iran och Hizbollah.

Som chef för Terrorist Threat Integration Center 2003 misslyckades Brennan med att ge utrikesdepartementet fullständig statistik för terroristattacker. Den första publiceringen av "Patterns of Global Terrorism" i april 2004 utropade en minskning av terroristattacker 2003 som ett bevis på Bush-administrationens politik. Publikationen fick senare återkallas och revideras när det upptäcktes att CIA hade utelämnat en och en halv månads data. John Brennan var ansvarig för den processen. Istället för att få en reprimand slutade han dock med att han befordrades. 

Mr. Brennan har tagit på sig rollen som passiv åskådare i uppbyggnaden av det bedrägliga fallet för att rättfärdiga invasionen av Irak 2003. Han har hävdat att han bara var vag medvetenhet om CIA:s så kallade "förbättrade förhörsprogram". Fysiska register berättar en annan historia. Brennan blev "cc-ad" på "minst 50 memos" som handlade om vattenboarding och andra tortyrtekniker. Senator Saxbe Chambliss noterade att Brennans chef, AB "Buzzy" Krongard, berättade för Wall Street Journal att Mr Brennan hade en roll i att sätta parametrarna för programmet och "hjälpa till att söka justitiedepartementets godkännande för teknikerna." 

Mr Brennan försökte också dölja sanningen om CIA-tortyren. Senator Mark Udall fördömde sina handlingar i ett tal den 10 december 2014, dagen efter att senatens underrättelsekommitté publicerade sammanfattningen av slutsatserna från dess fyraåriga utredning av CIA-tortyr baserat på originaldokument från CIA. Undersökningen avslöjade inte bara nästan otroligt avskyvärda metoder, utan visade också att höga CIA-tjänstemän var osanna när de hävdade att "förbättrade" tekniker producerade handlingskraftig intelligens som inte kunde ha erhållits genom traditionella förhörsmetoder. Med starkt stöd från president Obama bekämpade Brennan, som var CIA-direktör, aggressivt publiceringen av senatsrapporten. Här är senator Udall:

"CIA har ljugit för sina övervakare och allmänheten, förstört och försökt hålla tillbaka bevis, spionerat på senaten, gjort falska anklagelser mot vår personal och ljugit om tortyr och resultatet av tortyr. Och ingen har ställts till svars. … Det finns just nu personer som tjänstgör på hög nivå vid byrån som godkänt, styrt eller begått handlingar relaterade till CIA:s internerings- och förhörsprogram.”

Brennan insisterar nu offentligt på att Ryssland blandade sig i valet 2016. Men vad sa CIA-chefen Brennan när den påstådda ryska inblandningen ägde rum? Varnade han president Obama? Varnade han kongressens ledare? Enligt pressrapporter informerade herr Brennan demokraternas senator Harry Reid om banden mellan Trumpkampanjen och den ryska regeringen och Reid skrev sedan FBI-chefen James Comey och krävde en utredning. Ordföranden för House Intelligence Committee har dock sagt att han inte fick samma information som senator Reid. Att introducera tyngden av nationell intelligens i partipolitik, som Mr Brennan verkar ha gjort i sin officiella egenskap, är förbjuden aktivitet. 

Vi har alla haft tillstånd och tror djupt på vikten av att underrättelseofficerare uppträder med professionell integritet, särskilt när det gäller att förbli oförbättrade i partipolitiken. VIPS består av män och kvinnor med mycket olika politiska åsikter, från republikaner till demokrater till oberoende. Vi är överens om en sak: när en professionell underrättelseofficer får sekretessbelagd information accepterar de en skyldighet att på lämpligt sätt rapportera fakta utan hänsyn till politiska lutningar. Det här handlar inte om att vara demokrat eller republikan. Det handlar om att göra jobbet med opartisk intelligensanalys. Det är därför VIPS under åren har skrivit PM som utmanar underrättelsegrunden för politik och beslut av George W. Bush och Barack Obama samt Donald Trump.

För styrgruppen, Veteran Intelligence Professionals for Sanity:  

William Binney, teknisk direktör, NSA; medgrundare, SIGINT Automation Research Center (ret.)

Richard H. Black, Senator i Virginia, 13:e distriktet; Överste US Army (ret.); Tidigare chef, straffrättsavdelningen, generaladvokatens kontor, Pentagon (associerade VIPS)

Fred Costello (tidigare rysk lingvist, USAF, Berlin Kan Op, TS/SCI återkallad 2001) (associerad VIPS)

Bogdan Dzakovic, Tidigare lagledare för Federal Air Marshals och Red Team, FAA Security, (ret.); 9-11 Whistleblower (associerad VIPS)

Philip Giraldi, CIA, Operations Officer (ret.)

Larry C. Johnson, tidigare CIA och utrikesdepartementets Counter Terrorism officer

Michael S. Kearns, kapten, USAF (ret.); Wing Commander, RAAF (ret.); Underrättelseofficer & fd Master SERE-instruktör 

John Kiriakou, Tidigare CIA Counterterrorism Officer och tidigare senior utredare, senatens utrikesutskott

Karen Kwiatkowski, före detta överstelöjtnant, US Air Force (ret.), vid försvarsministerns kontor och tittade på tillverkningen av lögner om Irak, 2001-2003

Clement J. Laniewski, LTC, USA (ret) (associerad VIPS)

Edward Loomis, NSA, kryptologisk datavetare (ret.)

Ray McGovern, tidigare US Army infanteri/underrättelseofficer & CIA analytiker (ret.)

Elizabeth Murray, biträdande nationell underrättelseofficer för Främre Orienten, CIA och National Intelligence Council (ret.) 

Todd E. Pierce, MAJ, US Army Judge Advocate (ret.)

Coleen Rowley, FBI:s specialagent och tidigare juridisk rådgivare i Minneapolis Division (ret.)

Scott Ritter, tidigare MAJ., USMC, före detta FN-vapeninspektör, Irak

Kirk Wiebe, tidigare senioranalytiker, SIGINT Automation Research Center, NSA

Sarah G. Wilton, Underrättelseofficer, DIA (ret.); Befälhavare, US Naval Reserve (ret.)

Lawrence Wilkerson, Överste (USA, ret.), Distinguished Visiting Professor of Government and Public Police vid College of William och Mary (associerade VIPS)

Ann Wright, överste, US Army (ret.); Utrikestjänsteman (uppgick)

Veteran Intelligence Professionals for Sanity (VIPS) består av före detta underrättelseofficerare, diplomater, militära officerare och kongresspersonal. Organisationen, som grundades 2002, var bland de första kritikerna av Washingtons motiveringar för att inleda ett krig mot Irak. VIPS förespråkar en amerikansk utrikes- och nationell säkerhetspolitik baserad på genuina nationella intressen snarare än påhittade hot som främjas av till stor del politiska skäl. Ett arkiv med VIPS-memoranda finns tillgängligt på Consortiumnews.com.

57 kommentarer för “VIPS berättar för media: Support för Brennan är inte enhälligt"

  1. Charles Fleeman
    September 8, 2018 vid 18: 13

    Uppståndelsen om att rycka i säkerhetsprövningen har mycket att göra med att hota det såspån av konsult- och entreprenörsarbete som DC Swamp Things är beroende av. Dessa tillstånd håller dem inne i en speciell klubb av plundrare och profitörer... och de som har dem vill inte kastas bland de som inte har.

  2. Steve Bornemann
    Augusti 31, 2018 vid 12: 18

    Jag håller med om varenda väl uttryckt tankeväckande poäng som du har gjort. Men mitt övergripande invändning mot presidentens agerande är helt enkelt att inte en enda av dem hade något att göra med återkallelsen. Jag har faktiskt en känsla av att vår president inte ens känner till någon av dem. Han återkallades för att han har uttalat sig mot galenskapen

  3. Augusti 31, 2018 vid 11: 43

    Är det inte Trump? Känner vi inte Trump? Kan vi förvänta oss något klokt, omtänksamt och produktivt från Trump? Jag trodde inte det. Det är därför jag skrev följande dikt som en dedikation till honom och de som har lidit av honom.

    Presidenten

    Vad kan vi förvänta oss av,
    -arvingen till Frederick?
    – (Han var en stor hallick!)

    "Trump" är en sann son
    -till mannen som i "Gold Rush"
    -fast, hittat fotspår
    -i norra Kanada;
    – (i staden Dawson)
    -skördade mycket rikedom
    -och far till sonen "Donald".

    Detta är förmögenheten som
    -har lett son till Dark-House!

    Donald är en riktig son
    -till pappa som dödade solen
    -i livet för flickor, kvinnor
    - i nöd, arbetande män
    – (i månsken och solljus
    -dygnet runt...)

    Pappa fångade kvinnorna
    -han skötte bordell...

    Bordell!
    Bordell!
    Bordell!

    Att döma är mycket svårare
    -on son till "Whores'-Master"
    -som följer fars väg
    -med unga tjejer som tävlingar.

    Son arbetade med media
    – "Faked-News", annonseras
    -för att visa tävlingar, tjejer.

    Far, son, gjorde samma sak
    -sålde kroppar av damer...
    – (För mänskligheten är det skam!)

    Skam! Skam! Skam!
    Skam! Skam! Skam!

    Deras sätt att tjäna förmögenhet
    -har förblivit densamma;
    – (ljug, stjäl och misshandla
    - de behövande, hårt arbetande.)

    Mobbare är brutala; tro för dem är en smuts.
    Blod utan skydd är mat från vampyrer.
    Liar är en räv i att smyga, en varg i att stjäla!

    Fattiga är vi, världen, nationerna
    -att bli fångad, förslavad...
    -av Trumps exempel!

    De växer bland oss
    -som cancertumörer;
    -är inget annat än virus...

    Apotekare och läkare
    -Snälla gör vaccinet
    -skicka mikrob i papperskorgen;
    -döda den här bakterien och rädda oss.

    Tiden har visat att många
    -tjäna förmögenhet och pengar
    - genom att fuska och ljuga...

    Rockefeller, Pythons huvud,
    -handlade med olja och vapen
    -bara för att öka hans rikedom;
    -han brydde sig mindre om människor!
    – (Chaco-War är exempel!)

    De som säljer andra för
    -skapa rikedom och förmögenhet
    -är inget annat än virus...

    Hej läkare, bra människor
    - snälla kom tillsammans
    -klä sår, desinficera.

  4. Augusti 31, 2018 vid 07: 28

    Någon förtjänar beröm för dessa teckningar – fantastiskt!

    • Erka
      September 7, 2018 vid 23: 21

      Jag håller absolut med!

  5. Befria The TrumpCucked!
    Augusti 31, 2018 vid 01: 02

    Trump själv är det mest obotliga och allvarliga offret för Trump Derangement Syndrome.

  6. Rong Cao
    Augusti 30, 2018 vid 23: 24

    Det skedde ett skenande läckage av hemligstämplad information om det vita husets interna beslut under Trumps första år i ämbetet. Folk skulle alltid ha antagit att det var anställda i Vita huset som hade läckt. Nu kanske vi tror att det var intelligenta samhällen som har den högsta säkerhetsprövningen som gjorde de där smutsiga arbetena för att äventyra de nationella värdepapperen

  7. Fritzi Cohen
    Augusti 30, 2018 vid 19: 51

    Har någon analyserat dokumenten som Reality Winner läckte från NSA för deras sanningshalt.

    • Punkyboy
      Augusti 31, 2018 vid 10: 34

      Enligt min åsikt var Reality Winner en dupe och en syndabock, baserat enbart på de olika "säkerhetsbyråernas nedsmutsade rykte". Det skulle inte förvåna mig om hon "matades" med de dokument hon "läckte" för att underblåsa häxjakten på Russiagate som har vänt ut och in på denna nation de senaste två åren, tack vare ingen mindre än Hillary Clinton som behövde en väg för att rättfärdiga hennes förödmjukande förlust – även om det förde världen till randen av WW3.

      • Linda Wood
        Augusti 31, 2018 vid 12: 47

        Ja. Datumet för hennes läckage var i linje med datumet för Comeys vittnesmål inför kongressen.

        https://theintercept.com/2017/06/05/top-secret-nsa-report-details-russian-hacking-effort-days-before-2016-election/

        TOPPHEMLIGA NSA-RAPPORTINFORMATION RYSSISK HACKINGSANSATS DAGAR INNAN VALET 2016
        Matthew Cole, Richard Esposito, Sam Biddle, Ryan Grim
        Juni 5 201712:44

        RUSSIAN MILITAIR INTELLIGENCE genomförde en cyberattack mot minst en amerikansk leverantör av röstprogramvara och skickade e-postmeddelanden om nätfiske till mer än 100 lokala valtjänstemän bara dagar före presidentvalet i november förra året, enligt en högst hemligstämplad underrättelserapport som erhållits av The Intercept...

        https://www.politico.com/story/2017/06/08/full-text-james-comey-trump-russia-testimony-239295

        Fulltext: James Comeys vittnesmål om Trump och Ryssland
        En utskrift av tidigare FBI-direktör James Comeys vittnesmål inför senatens underrättelsekommitté om juni 8.

        Av POLITICO STAFF 06/08/2017

        … BURR: Tvivlar du på att den ryska regeringen låg bakom cyberintrånget i statens väljarfiler?

        COMEY: Nej.

  8. Augusti 30, 2018 vid 19: 12

    Den här historien ska skickas till alla på din e-postlista. Det bevisar att Brennan är en hycklare. Är det inte sant att Obama informerades om Rysslandsdebaclet? Brennan försöker behålla sin trovärdighet i takt, och som alla andra CIA- eller FBI-chefer BERÄTTER oss vad de vill att vi ska veta och resten nekas.

  9. Augusti 30, 2018 vid 18: 09

    Den här har en ny och utmärkt version av Brennan, Hayden och Clapper av Branko Marcetic:

    Från brottslingar till hjältar

  10. uppriktigt sagt
    Augusti 30, 2018 vid 14: 26

    Är det bara jag eller är den här gruppen de enda i USA som är vettiga längre? God medvetenhet kring försiktigheten att hålla käften, snarare än att vara ett yttrandefrihetsbrott.

    På något sätt tycks frigörelsen av Hillary ha skapat scenen för alla möjliga liberala tolkningar av säkerhetsfrågor. Psykopaters oförmåga att visa empati gör dem dåligt lämpade att förstå behovet av att skydda underordnade. Kanske spelar detta också en roll för populariteten av falsk flagg-paradigmet.

    Om vi ​​inte faktiskt kan lagföra brott någon gång borde det åtminstone finnas ett magiskt antal omedelbara medarbetares självmord som gör att man får en fallskärm till ett mindre dödligt ansvarsområde. Tråkigt sätt att säga när du dödar alla dina politiska fiender, ska du visas dörren, inte en krona av juveler.

    • TomG
      Augusti 30, 2018 vid 16: 00

      Jag instämmer! Jag gillade verkligen VIPS Bill Binneys intervju på Jimmy Dore Show (på YouTube). Bills förstånd är uppfriskande.

  11. Brian Clegg
    Augusti 30, 2018 vid 14: 01

    Nu, om vi bara kunde rekrytera ett fåtal nuvarande underrättelsepersonal som har lite mod att säga ifrån.

  12. Augusti 30, 2018 vid 12: 43

    Tack, VIPS, hoppas att dina ansträngningar inte går obemärkt förbi. FG, lustiga och lysande! Jag hoppas att du har samlat dem alla för publicering. Gjorde min dag! Jag vet hur insekterna kryper ut ur mattorna.

    • Hoppa över Edwards
      Augusti 30, 2018 vid 19: 14

      Mattorna har behövt rengöras i många decennier. Det finns ett uppriktigt växande missnöje i detta land som jag inte har sett på mina 73 år. Vi kommer att hamna på gatorna igen som kommer att göra 60- och 70-talet milda i jämförelse om inte några topppersoner i vår regering av båda politiska partierna åtalas för sina många pågående brott. Ett fritt folk kan bara tolerera så mycket innan de vidtar åtgärder.

  13. Litchfield
    Augusti 30, 2018 vid 12: 23

    Grattis.
    Jag hoppas att detta memo får bred spridning.
    Jag skickar det till min egen lilla e-postlista.

    Tanken att återkalla ett säkerhetstillstånd har något med yttrandefrihet att göra är vansinnig.
    Det är också ironiskt med tanke på de genuina ingreppen i medborgarnas yttrande- och yttrandefrihet och rätt att skriva och läsa vad de vill på nätet och i sociala medier.

    Brennan är en hemsk person. Hur kan någon på den så kallade vänstern umgås med eller stödja honom?
    "Vänsterns" försvar av Brennan är ett bra mått på hur allvarligt Trump Derangement Syndrome är. Liksom den reflexmässiga hyllningen av den obehagliga mentala och moraliska sprutan John McCain. Egentligen ser de två ut som om de kan ha blivit separerade vid födseln. Otroligt lika.

    • Ed
      Augusti 30, 2018 vid 21: 24

      Jag tenderar att hålla med om termen som används av författaren James Lee Burke som beskriver sådana människor som Brennan, McCain och Clinton: "moraliskt efterblivna". Sådana människor har aldrig utvecklat ett fungerande samvete som lämnar dem utan någon urskiljbar moralisk kod.

  14. Augusti 30, 2018 vid 11: 59

    Artikel av intresse på länken nedan.
    ---------------------
    CIA och Saudiarabien konspirerade för att hålla 9/11-detaljer hemliga, säger ny bok
    Av Jeff Stein den 8/28/18 kl. 6
    https://www.newsweek.com/cia-and-saudi-arabia-conspired-keep-911-details-secret-new-book-says-1091935

  15. Andrew Dabrowski
    Augusti 30, 2018 vid 11: 55

    Brennan är förvisso djupt felaktig, men för att sätta detta i perspektiv, är det någon mer djupt felaktig än någon annan före detta CIA-chef?

    • Lin Cleveland
      Augusti 30, 2018 vid 13: 49

      Brennan är förvisso djupt felaktig, men för att sätta detta i perspektiv, är det någon mer djupt felaktig än någon annan före detta CIA-chef?

      Bra fråga, Andrew. Jag undrar faktiskt varför regeringen håller hemligheter för hans egna medborgare?

      Tja, i tider av krig som USA har varit invaderas USA av marsbor eller något.

      • Hoppa över Scott
        Augusti 30, 2018 vid 16: 27

        hej Lin-

        Jag håller med om över och missbruk av klassificering, och jag undrar också över konsekvenserna för ett så kallat fritt och demokratiskt samhälle under kontroll av "vi folket". Jeff Harrison tog fram en mycket bra poäng nedan när han diskuterar sitt arbete inom teknik. Det är vettigt att klassificera detaljer om flygplan och försvarssystem, eftersom du försöker göra ditt vapen så effektivt som möjligt, få ett ben på dina potentiella motståndare och göra det svårare att utforma motåtgärder. I krigstid är det vettigt att ha trupprörelser klassificerade. Där det kommer på avvägar är när de klassificerar något för politiska syften för att hålla medborgarna okunniga om deras verkliga motiv och mål och för att dölja brott mot mänskligheten. Jag hoppas att mänskligheten en dag utvecklas till den punkt där vi inte behöver en nationell försvarsstrategi och kan använda all den energin för fredlig utveckling. Då skulle det vara meningslöst att ha sekretessbelagd information.

      • Hoppa över Edwards
        Augusti 30, 2018 vid 19: 42

        "Bra fråga, Andrew. Jag undrar faktiskt varför regeringen håller hemligheter för hans egna medborgare?”

        Folkets tålamod är mycket tunnt. Det ligger i luften. Kan du inte känna det!?

    • TomG
      Augusti 30, 2018 vid 15: 56

      Det är hans kärlek till att titta på tv varje chans han får som skiljer honom åt. Om bara världens Clintons och Brennans skulle krypa bort i glömska.

  16. Bill
    Augusti 30, 2018 vid 11: 33

    Det finns också spektaklet av Brennan som anlitas av MSNBC, är på TV hela tiden och anklagar Trump för "förräderi". Det är ett ytterst ohederligt beteende från Brennans sida.

  17. Anon
    Augusti 30, 2018 vid 11: 27

    Kom ihåg att Sy Hersh sa att Russiagate var ett Brennan-jobb.

  18. mike k
    Augusti 30, 2018 vid 11: 21

    Att en lögnaktig skurk som Brennan var en hög regeringstjänsteman säger dig mycket om kvaliteten på Washington Swamp. Och han är inte ensam – alla inblandade i den sneda regeringen i DC är något slags fult, ont kryp. Att dessa brottslingar utger sig för höga ideal är fullkomligt vidrigt.

  19. Augusti 30, 2018 vid 08: 43

    Joe Tedesky kommenterar: "Också Brennan hävdar i händelse av en nationell nödsituation att han borde informeras om "tophemliga" frågor... Jag säger till Brennan, "vi ringer dig när vi behöver dig Johnny". Det är så enkelt." Det känns logiskt. När du lämnar statlig tjänst förlorar du ditt säkerhetstillstånd, och det beviljas efter regeringens gottfinnande när det behövs, om någonsin.

    Detta är bara en av frågorna om hela affären med regeringshemligheter. Det måste undersökas av något som en stor jury och resultaten skickas till människor som kan genomföra förändringar som behövs. Det finns helt enkelt för mycket statlig sekretess och för liten rätt för allmänheten att veta. Det används nu för ofta för att skydda kriminellt och partiskt beteende.

    • Hoppa över Edwards
      Augusti 30, 2018 vid 19: 47

      Citatet nedan säger allt; och det måste ropas högt om och om igen:

      Joe Tedesky kommenterar: "Också Brennan hävdar i händelse av en nationell nödsituation att han borde informeras om "tophemliga" frågor... Jag säger till Brennan, "vi ringer dig när vi behöver dig Johnny". Det är så enkelt." Det känns logiskt. När du lämnar statlig tjänst förlorar du ditt säkerhetstillstånd, och det beviljas efter regeringens gottfinnande när det behövs, om någonsin.
      Detta är bara en av frågorna om hela affären med regeringshemligheter. Det måste undersökas av något som en stor jury och resultaten skickas till människor som kan genomföra förändringar som behövs. Det finns helt enkelt för mycket statlig sekretess och för liten rätt för allmänheten att veta. Det används nu för ofta för att skydda kriminellt och partiskt beteende.”

    • KiwiAntz
      Augusti 30, 2018 vid 19: 55

      Håller absolut med om dina kommentarer Lichfield, när du är anställd i den verkliga världen och du lämnar ditt jobb antingen genom uppsägning eller befordran till en annan tjänst, hos en ny arbetsgivare, måste du förlora dina säkerhetskort och tillstånd och alla andra företagsförmåner som företag fordon & bränsle & kreditkort med den tidigare arbetsgivaren! Det borde vara samma villkor i regeringen, när du väl har fått sparken, som denna Brennan var, är det bara korrekt och korrekt att säkerhetsprövningen och andra förmåner avbryts omedelbart! När den här skiten Brennan slutade att vara anställd av sin tidigare arbetsgivare, USA:s regering, förlorade han dessa privilegier! Detta är inte en fråga om mänskliga rättigheter, yttrandefrihet det är ett arbetsgivarvillkor med deras rätt och utrymme att genomföra eller förverka tidigare förmåner & att försöka måla upp detta som något annat är helt absurt! Och att dra tillbaka den här mannens säkerhetstillstånd är det minsta av den här mannens problem, han borde kastas i fängelse för förräderi och ställas inför rätta i Haag för brott mot mänskligheten!

      • RnM
        September 3, 2018 vid 15: 18

        Amen!
        Kanske, när dessa killar lämnar "kontoret" (en självförhärligande eufemism för ett jobb), borde de ställas inför en militärdomstol och hela rekordet för deras tjänstgöring undersökas. Utsikterna till detta kan vara tillräckligt för att hålla dem på nivån.

  20. mike k
    Augusti 30, 2018 vid 07: 56

    Brennan är ett verkligt hot mot den nationella säkerheten. Han hör hemma i fängelset. De som CNN som håller honom i helig vördnad är medskyldiga till hans brott mot oss alla.

  21. FG Sanford
    Augusti 30, 2018 vid 06: 01

    John Brennan hade topphemligt tillstånd. Det var det som fick honom ett TV-framträdande.
    Om han gav en ledtråd skulle folk tro att det var sant,
    Så de falska nyheterna undviker störningar!

    Med fakta kunde han spela snabbt och löst. Vissa säger att det är ett godkännandemissbruk.
    Med övervakningstekniker och datoriserade kikar,
    Han såg till och med Clintons kaos!

    Brennans tillstånd var anmärkningsvärt högt. Det finns ingen plats där han inte kunde spionera.
    Du kommer att tycka att det låter galet, men hans damrum passerade,
    När återkallades fick han att bryta ihop och gråta!

    Han åkte till Ukraina oupptäckt. Han var Kagan och Nuland kopplad.
    I den neokoniska komplotten blev många skjutna,
    Men John Brennan blev aldrig misstänkt!

    Vicki Nuland hade startat ett bråk. Hon fick hjälp av ambassadör Pyatt.
    John Brennan åkte dit för de där kakorna hon skulle dela,
    Vicki sa till honom att han skulle vara tyst!

    Den sociala ordningen skulle snabbt kollapsa. Och utbrytning skulle förändra kartorna.
    John McCain skulle engagera sig med de nazisterna på scenen,
    Men falska nyheter höll det hela hemligt!

    Det skulle inte bli ärliga diskussioner. De skyllde fiaskot på ryssarna.
    John Brennan skulle hävda att det var Putin att skylla på,
    Donald Trump måste förtjäna återverkningar!

    Imran hade spionerat på huset. Han fick jobb åt sina vänner och sin make.
    Debbie Wasserman skrek, hon ångade och hon skrek,
    Diane Feinstein var ödmjuk som en mus!

    Diane hade en förare som hon litade på. Hennes förmågor verkar gamla och korkade.
    Kineserna lägger insekter under alla hennes mattor,
    De tejpade varje fis som hon slog!

    Diane fick reda på att Brennan ljög. På senatsundersökningen hade han spionerat.
    De där tortyrbanden som brändes under Brennan fick vi veta,
    Avslöjade brott som skulle behöva rubriceras!

    Hennes man hade lukrativa anslutningar. Skandalen skulle orsaka många skakningar.
    Övervakningsteknikaktier kan implodera med chocker,
    Hon sa: "Sekretessbelagda saker är för vuxna!"

    McCain fick reda på att Steele hade en fil. Iväg till London reste han med stil.
    Med Brennans heta tips, till pressen skulle det glida,
    Och Jim Comey kunde luta sig tillbaka och le!

    Nellie Ohr hade en roll som de skulle dölja. På skinkradio skulle hon vokalisera.
    Om hon träffades ansikte mot ansikte på någon hemlig plats,
    Hon kanske skrämmer de fiendespionerna!

    Clintons server hackades av kineser. Från John Brennan inte ens ett nys!
    Allt det där hemliga, inte det minsta avvisande...
    Diane Feinstein skrek: "Vem skär osten?"

    Republikanerna blev riktigt avundsjuka. De sa: "Brennan vet saker som han inte kommer att berätta för oss."
    Nu är det Haspel som styr, kinesiska spioner strövar omkring på fri fot,
    Adam Schiff är inte längre så nitisk!

    Alla dessa intrång skedde under Clapper. Inte ett ord av tillrättavisning från Jake Tapper.
    Obama gömmer sig, inte ett skällsord,
    Det verkar som om Rysslands gate gick ner!

    • mike k
      Augusti 30, 2018 vid 07: 50

      bravo! Verkligen en tour de force. Kudos till dig FG! Allt vi behöver veta om hur vi blir skruvade.

    • Bob Van Noy
      Augusti 30, 2018 vid 08: 25

      Tack FG, helt enkelt en underbar sammanfattning...

    • Hoppa över Scott
      Augusti 30, 2018 vid 08: 59

      Fantastisk FG!!

    • Anon
      Augusti 30, 2018 vid 11: 26

      Så roligt. Fantastiskt jobb!

    • LarcoMarco
      Augusti 31, 2018 vid 03: 44

      Enastående, FG! {dålig DiFi}

  22. realist
    Augusti 30, 2018 vid 04: 30

    Brennan har inte varit något annat än inre partisk sedan hela detta försök att störta regeringen började. Hela hans uppförande sjuder av personlig fiendskap mot Trump när han öppnar munnen i ämnet. Någon här som INTE märker det?

  23. H Beazley
    Augusti 30, 2018 vid 02: 21

    Den här artikeln för tankarna till reportern Michael Hastings mystiska död, som sades ha forskat om Michael Brennan när han dog i den brinnande bilolyckan i Los Angeles 2013. Jag undrar om någon av er VIPS har någon information som skulle kasta ljus på den tragiska händelsen. Tack för den här artikeln och för att avslöja olagligheten hos vissa CIA-agenter.

  24. Augusti 30, 2018 vid 01: 02

    Noam Chomsky (sid 89, "Vem äger världen?":

    (o
    Bland de många ämnen som inte är den förvirrade flockens sak är utrikesfrågor. Alla som har studerat hemligstämplade dokument kommer att ha upptäckt att deras klassificering i stor utsträckning var avsedd att skydda offentliga tjänstemän från offentlig granskning.”
    o)

    Ergo ...

  25. Augusti 30, 2018 vid 00: 36

    Tack VIPS.

  26. Jeff Harrison
    Augusti 29, 2018 vid 20: 10

    Låt mig komma rakt på VIPS sida. Du förlorar visserligen en del av din yttrandefrihet när du får ett säkerhetsgodkännande. När jag avstod från mina tillstånd när jag gick i pension var jag tvungen att gå med på att ta det jag visste till min grav. Jag var gift med en kvinna som är utländsk medborgare (brittisk) i 15 år. Min arbetsgivare sökte ytterligare tillstånd på högre nivå för mig så att jag kunde tilldelas vissa program. De nekades eftersom min make var brittisk. Ett decennium senare, efter att vi skildes, sökte min arbetsgivare återigen dessa tillstånd och de beviljades.

    Jag motsätter mig starkt att dessa tidigare högt uppsatta tjänstemän behåller sina tillstånd. VIPS har vilselett dig något. Att bara ha ett tillstånd ger dig inte tillgång till sekretessbelagda uppgifter. Du måste ha ett behov av att känna till denna information för att kunna utföra ditt jobb. När de har gått i pension/ lämnat sin position, vilket jobb gör de som de skulle behöva denna sekretessbelagda information för? Jag är säker på att de skulle vilja komma åt den här typen av data för att vara ett talande huvud för NBC, men det representerar inget behov. Det är en situation som är mogen för övergrepp och inte bör tillåtas vara. En del av den stora skillnaden är att jag visste vad jag tycker är riktigt klassificerat, jag var ingenjör och kände till flygplanets prestandaegenskaper och vapenprestanda. Många av de hemligstämplade uppgifterna som dessa killar känner till är bevis på amerikanska krigsförbrytelser, brott mot mänskligheten och trädgårdsförbrytelser (som spioneri mot senaten).

    En sista övervägande för tidigare tjänstemän att behålla sina tillstånd. Ett säkerhetsgodkännande har en hållbarhetstid och behöver förnyas med jämna mellanrum. Ibland är det så enkelt som en NAC (nationell byråkontroll), andra gånger är det en förenklad bakgrundskontroll. De kostar alla pengar. Min arbetsgivare betalade för min. Vem skulle betala för sådana som Brennans?

    En sista sak. Regeringen måste börja ställa sig till svars. Sådana som Brennan och vår nuvarande CIA-chef har begått avskyvärda brott. Krigsförbrytelser, brott mot mänskligheten och trädgårdsförbrytelser. De har inte ställts till svars och om de inte ställs till svars, varför skulle någon ställas till svars? Och det är inte bara dessa stora överträdelser. Jag minns när Shrub var huvudhundfångaren och fyllde regeringen med religiösa eldsjälar. Jag såg den här kvinnan, som påstås vara advokat och utexaminerad från Liberty University, öppet berätta för en kongresskommitté att hon hade tillämpat både religiösa och partipolitiska kriterier för att anställa tjänstemän. Det är emot lagen. Fick hon betala ett pris för att ha brutit mot lagen? Inte vad jag är medveten om. Igen. Om regeringen inte känner ett behov av att följa lagen, varför skulle någon av oss det?

    • Joe Tedesky
      Augusti 29, 2018 vid 20: 51

      Jeff, bra sagt. Det är bra att höra från någon som vet vad de pratar om.

      Artikelns faktainformation om John Brennans CV är ett levande bevis på MSM utelämnande av hårda fakta. Tänkte bara nämna det. Joe

    • Joe Tedesky
      Augusti 29, 2018 vid 22: 45

      Jag skulle vilja tillägga att samma DC-djur som är i panik över att Brennan förlorar sitt "yttrandefrihet" över ett presidentval som nekats säkerhetsprövning, är samma smarta "Crowd Sourced"-fanatiker som hävdar att Hillarys osäkrade servrar är en fråga om att göra affärer som statssekreterare.

      Brennan hävdar också i händelse av en nationell nödsituation att han borde informeras om "tophemliga" frågor... Jag säger till Brennan, "vi ringer dig när vi behöver dig Johnny". Det är så enkelt.

      Jag önskar att det här konspirerade nonsenset från Russia Gate skulle ta slut, så att jag kunde sluta verka som att försvara Trump, men jävla räcker inte det här med att tro händelser redan?

      • KiwiAntz
        Augusti 30, 2018 vid 20: 31

        Ledsen att säga Joe, men denna Russiagate, Colusion Delusion kommer aldrig att ta slut förrän dess huvudmål är uppnått och det är riksrätt och avlägsnande av Donald som POTUS! Vi har sett den här berättelsen med de falska kemiska attackerna i Syrien där målet var och fortsätter att vara, även nyligen med Ryssland som varnar för att ytterligare en falsk flagghändelse är på gång, att skapa en falsk berättelse för att uppnå ett specifikt mål, och med de kemiska attackerna, målet är att provocera USA att attackera de syriska styrkorna & fortsätta regimförändringsstrategin för att avlägsna Assad! Så på igen går vi ner i kaninhålet med det oändliga Russiagate-nonsenset som verkligen börjar få Amerika att se ut som om det styrs av ett gäng galningar, höga på crackkokain!

    • Jeans 2
      Augusti 30, 2018 vid 00: 30

      Jeff, tack för dina kommentarer, de är väldigt upplysande, men jag tar illa upp av din sista mening. Jag följer lagen eftersom jag är amerikan. Jag bor i ett land där mina företrädare stiftar lagen och om de stökar till kan jag kasta ut dem och vi får nya företrädare att stifta nya lagar som representerar folkets bästa. Bara för att de korrumperade, företagarna, de som är köpta och betalda i regeringen håller sig till så hisnande låga standarder betyder det inte att jag gör det, eller att de flesta amerikaner gör det. Vi har varit igenom den där HowdyDowdy-killen och hans Black Clone, som båda ljög som mattor, och vad blev resultatet? Ett uppror – äntligen – av anständiga, laglydiga medborgare som använder valsedeln inte kulan för att kasta bort de liggande säckarna med skit från kontoret. Och kanske, efter allt detta spån av McCain-liket, kommer folk att bli tillräckligt sjuka av "krigshjältar" för att skicka några av dem till Haag. Det skulle vara höjden av laglydighet.

      • Jeff Harrison
        Augusti 30, 2018 vid 13: 39

        Jo, jag följer lagen eftersom det är vad du måste göra om du vill ha ett civilt samhälle – en nation av lagar och inte män. Någon måste tvinga regeringen att följa och det borde verkligen vara politikerna, men när vi upptäckte det här förra valet trodde många av de lagbrytande typerna att Three Names skulle vinna och att de skulle kunna åka skridskor.

    • Hoppa över Edwards
      Augusti 30, 2018 vid 19: 58

      Ja! Ja! Ja! Få alla våra kommentarer till FB. Låt dem läsa att vår respekt för dessa smutspåsar håller på att blekna; och det bleknar snabbt.

    • Ed
      Augusti 30, 2018 vid 21: 31

      ” Att bara ha ett tillstånd ger dig inte tillgång till sekretessbelagda uppgifter. ”

      Ah, men det skyddar i viss mån de som kan läcka data till dig. Brennan fick med största sannolikhet fortfarande hemligstämplad information från dem som en gång hade varit hans underordnade. Med hans tillstånd draget är det mycket mindre sannolikt att dessa personer riskerar att ge honom någon information.

  27. mike k
    Augusti 29, 2018 vid 19: 04

    Brennan borde utöva sitt yttrandefrihet från fängelset.

    • Jeans 2
      Augusti 30, 2018 vid 17: 33

      Nästa cell över från Clapper.

  28. Augusti 29, 2018 vid 19: 00

    Tack!

  29. Willie Brandt
    Augusti 29, 2018 vid 18: 39

    Även om dina angivna skäl för att neka Brennan ett säkerhetsgodkännande alla kan ha varit goda skäl, har det ingenting att göra med varför Trump nekade Brennan säkerhetsgodkännande. Brennan var en uttalad kritiker av Trump. Han var inte tillräckligt "lojal".
    Enligt New York Times (Trump återkallar ex-CIA-chefen John Brennans säkerhetstillstånd https://nyti.ms/2OGVnsz):

    Med hänvisning till vad han kallade Brennans "oberäkneliga" beteende och "allt mer frenetiska kommentarer" skickade Trump Sarah Huckabee Sanders, sin pressekreterare, för att läsa ett uttalande som sa att Brennan hade missbrukat sin tillgång till USA:s hemligheter " att komma med en serie ogrundade och skandalösa anklagelser."...... Steg för steg, från det ögonblick 10 dagar in i hans administration att han sparkade den tillförordnade justitieministern, Sally Q. Yates, har Mr. Trump övervakat avlägsnandet av topp medborgare säkerhetstjänstemän som har trotsat honom eller arbetat på högre nivåer i Rysslandsutredningen. De inkluderar James B. Comey, den tidigare FBI-direktören; Andrew G. McCabe, tidigare biträdande direktör för FBI; och Peter Strzok, FBI:s före detta kontraspionageagent som hjälpte till att övervaka Hillary Clintons e-postutredning och Rysslandsutredningen och nedvärderade Trump i en serie upphetsande texter.

    Trumps agerande mot Brennan verkade vara första gången som en president någonsin har utfärdat eller återkallat ett tillstånd utanför den etablerade processen, enligt Bradley P. Moss, en advokat som har skrivit om frågan.

    Trump kunde bry sig mindre om varför VIPS håller med om hans beslut. Trump hämnar helt enkelt en kritiker. Trump är en auktoritär innerst inne och kräver lojalitet och underdånighet. Han har varit mycket kritisk till att underrättelsetjänsten ställt sig på Putins sida när det gäller amerikanska underrättelsetjänster. För Trump var kritiken från Brennan bortom sken. Så han agerade i hämnd.

    • Ed
      Augusti 30, 2018 vid 21: 40

      Det verkar vara den vanliga medialinjen som du presenterar här. En senator vände sig dock till Trump och påpekade att Brennan missbrukade sitt tillstånd genom att använda det för ekonomisk vinning. Det är ett uppenbart faktum. Om Trump hade velat hålla käften på Brennan hade han kunnat göra det mycket tidigare.

      Brennan är tydligen åtminstone skyldig till spionage. Offentliga uttalanden om illojalitet mot Trump hade förmodligen ingenting att göra med Trumps beslut att återkalla hans tillstånd.

      Bradley Moss borde ge ett exempel på "den etablerade processen" om han vill presentera en giltig poäng. Presidenten kan återkalla ett tillstånd efter eget gottfinnande och behöver inte ens ange en anledning.

      "Trump kunde bry sig mindre om varför VIPS håller med om hans beslut. ”

      Jag tror att du menar att Trump inte kunde bry sig mindre. Noggrannhet i språket är nödvändigt om du vill använda idiomet, annars säger du oavsiktligt motsatsen till vad du menar.

  30. Brian Setzler
    Augusti 29, 2018 vid 18: 22

    Mycket informativt. Tack!

    Inga gröna i VIPS? #GreenWave2018

Kommentarer är stängda.