Craig Murray: Mord

Det er ikke det at folk er bekymret for at en påstand om folkemord ikke vil bli vellykket ved Den internasjonale domstolen. Det er at alle er ganske sikre på at det vil lykkes.

By Craig Murray
CraigMurray.org.uk

Al Jazeera leder nyhetene sine med henrettelse av sivile palestinere, inkludert kvinner og småbarn, inne på skolen i Jabalia hvor de hadde ly. De ble alle skutt på blankt hold, uten tegn til bombe- eller missilangrep.

På BBC, den Daglig politikk show – som består av diskusjon mellom senior britiske parlamentsmedlemmer – diskuterer ikke Palestina i det hele tatt, fordi den britiske politiske klassen støtter folkemordet, så for dem er det ingenting å diskutere.

Også i Jabalia ødela israelerne i dag det siste gjenværende bakeriet.

Det er verdt å si hvorfor dette helt klart er et folkemord i Gaza:

1) Bevisst ødeleggelse av infrastrukturen som støtter sivilbefolkningen, inkludert vannbehandling, elektrisitet, kloakksystemer, bakerier og fiskebåter;

2) Bevisst ødeleggelse av nesten alle medisinske fasiliteter;

3) Bevisst ødeleggelse av utdanningsfasiliteter, fra universiteter til grunnskoler;

4) Bevisst ødeleggelse av infrastrukturen til sivilsamfunnet, inkludert Høyesterett, parlament, departementer og rådsbygninger og bevisst ødeleggelse av administrative opptegnelser;

5) Bevisst blokkering av matvarehjelp som induserer massesult;

6) Massivt og vilkårlig bombardement. I kriger varierer den generelle andelen barn blant de drepte fra 6 til 8 prosent. I Ukraina er det 6 prosent. I Gaza er det 42 prosent. Dette er vilkårlig ødeleggelse av en etnisk gruppe;

7) Massehenrettelser av sivile;

8) handlinger for dehumanisering av palestinerne, inkludert paradering av fanger nakne for offentlig og medieoppvisning og ydmykelse, banking og seksuelle overgrep mot dem;

9) Tvunget massebevegelse av befolkningen;

10) Bevisst målretting av bygninger med religiøse og kulturelle arv;

11) Bevisst målretting av intellektuelt lederskap, inkludert journalister, leger, poeter, universitetslektorer og senioradministratorer;

12) Tallrike erklæringer om åpen folkemordsintensjon fra presidenten og statsministeren gjennom nesten hele strukturen til både sivilt og militært etablissement.

FNs møterom i Palais Chaillot. Paris, for 75 år siden 9. desember 1948 for å vedta folkemordskonvensjonen (FN-bilde)

Dette er den offisielle definisjonen av folkemord i folkeretten, fra Konvensjon om forebygging og straff mot folkemordets forbrytelse:

Artikkel II
I denne konvensjonen betyr folkemord en av følgende handlinger begått med den hensikt å ødelegge, helt eller delvis, en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe som sådan:
(a) Drepe medlemmer av gruppen;
(b) forårsaker alvorlig kroppslig eller psykisk skade for medlemmene i gruppen;
(c) bevisst påføre gruppens livsvilkår beregnet for å få dets fysiske ødeleggelse helt eller delvis;
(d) Innføre tiltak som er ment å forhindre fødsler i gruppen;
(e) Tvangsoverføring av barn i gruppen til en annen gruppe

På tirsdag deltok jeg på en sesjon kalt av Palestina i FN i Genève. Over 120 stater deltok. Mens den formelle sesjonen besto av uttalelser om nasjonal posisjon med få overraskelser, var jeg i stand til å diskutere med et stort antall delegater i korridorene hvorfor folkemordskonvensjonen ikke har blitt aktivert og utløste en henvisning til Den internasjonale domstolen.

Svaret er nå klart for meg. Det er ikke det at folk er bekymret for at en påstand om folkemord ikke vil bli vellykket ved Den internasjonale domstolen. Det er at alle er ganske sikre på at det vil lykkes. Det er ingen respektabelt argument for at dette ikke er et folkemord i vilkårene skissert ovenfor.

Problemet er at når ICJ har fastslått at dette er et folkemord, følger det at ikke bare er Benjamin Netanyahu og hundrevis av høytstående israelske tjenestemenn og militære personlig ansvarlige, men det er helt klart at "Genocide Joe" Biden, Rishi Sunak og medlemmer av deres administrasjoner er også strafferettslig ansvarlige for medvirkning, etter å ha gitt militær støtte til folkemordet.

Den internasjonale straffedomstolen kan ikke ignorere en dom om folkemord fra Den internasjonale domstolen og vil ikke ha noe annet valg enn å utstede arrestordre.

Et folkemord er den verste forbrytelsen. Akkurat hvor forferdelig denne er har blitt vist til verden som aldri før, gjennom kraften til sosiale medier.

Men for den globale 1 prosenten hvis interesser styrer verden, er det ikke noe antall døde palestinere som utgjør noen reell forskjell for deres interesser. På den annen side er konsekvensene for det internasjonale systemet for rikdomskonsentrasjon, hvis vestlige politiske eliter begynner å bli holdt ansvarlige for sine forbrytelser, usikre og medfører derfor større risiko.

Dette er spesielt bekymringen til herskende klasser i både vestlige og arabiske stater.

Det høres kanskje forbløffende ut, men for verdens diplomater fremstår det enorme av et folkemord som mindre urovekkende enn det enorme i å gjøre noe med det.

Craig Murray er forfatter, kringkaster og menneskerettighetsaktivist. Han var britisk ambassadør i Usbekistan fra august 2002 til oktober 2004 og rektor ved University of Dundee fra 2007 til 2010. Dekningen hans er helt avhengig av leserstøtte. Abonnementer for å holde denne bloggen i gang er mottatt med takk.

Denne artikkelen er fra CraigMurray.org.uk.

Synspunktene som uttrykkes er utelukkende forfatterens og gjenspeiler kanskje eller ikke Nyheter fra konsortiet.

Vær så snill DONERE til CN'S Vinter Fond Drive

 

33 kommentarer for "Craig Murray: Mord"

  1. litchfield
    Desember 17, 2023 på 20: 25

    Takk, Craig Murray.

    Du er en av de få ekte "Lone Rangers" der ute som vil gå for å kjempe for rettferdighet.

  2. Stephen Blobaum
    Desember 17, 2023 på 14: 00

    Hvordan er det menneskeskapte permanente dominatorhierarkiet og trener sivilisasjon etter sivilisasjon etter sivilisasjon etter...

  3. Desember 17, 2023 på 11: 47

    Hvis krigsforbrytelsene til vinnerne og de mektigste landene ikke blir straffeforfulgt, er rettssakene bare enda en klubb for sterke for å slå de svake til en frukt.

  4. Vera Gottlieb
    Desember 16, 2023 på 06: 02

    Nei, jeg tror aldri et krav vil lykkes. Det er det "hvite vesten" mot alle andre ... og gjett hvilken vei ICC-dommerne vil lene seg.

  5. Broadway Joe
    Desember 15, 2023 på 21: 31

    La meg se om jeg kan oppsummere posisjonen til de moderne 2020-tallets demokrater og Joe Biden.

    De støtter folkemord i en begrenset periode, men de vil ikke at det skal overstige tre måneder. Det er ingen tvil om at de støtter etnisk rensing, både i ånd og bokstav. Hele konflikten er 'etnisk'. Og Biden og demokratene har alltid støttet Gaza som et friluftsfengsel, og de har ingen klager hvis vaktsjefen ønsker å gjete de innsatte til en annen sone i fengselet. I den Mad Maddy Democrat-tradisjonen føler de at døden til si 20,000 XNUMX arabere for å oppnå dette vil være "verdt det".

    De er imidlertid ikke enige med Israel om det endelige målet med den etniske rensingen. Demokratene støtter fortsatt en 2-statsløsning som ble avvist i ånden av Israel for en tid siden, og i enhver form i dag. Demokratene sier de ikke støtter å få araberne til å flykte fra Gaza i terror og løpe for livet til Egypt, mens israelske diplomater har forsøkt å oppnå dette målet slik at hele verden er klar over målet.

    Dermed støtter Joe Biden og demokratene folkemord fullt ut, men bare i noen få måneder, og selv om de ikke støtter de erkjente målene for folkemordet. Tenk på det. Folkemord er OK, selv om vi ikke er enige i målet med planen? Bare ikke la det blø over i kampanjen vår for å overbevise Amerika om at å hate Trump er viktigere enn å unngå tredje verdenskrig.

    Ja, jeg tror det oppsummerer det.
    Stem demokraten i fire år til, hvis du tror du kan ta det.

    • Carl de Villar
      Desember 16, 2023 på 14: 59

      Ok, BJ, det var ganske smart, og sannsynligvis rett.
      Fortell meg nå – like overbevisende – hvordan det å stemme på Trump, eller tredjepart, eller ikke stemme i det hele tatt, sannsynligvis vil forbedre resultatet.

      • Andrew Shelley
        Desember 17, 2023 på 06: 05

        Det vil sannsynligvis informere Biden og de hakekors-elskende demokratene om at vi har fått nok av deres BS

  6. george carver
    Desember 15, 2023 på 20: 53

    Den amerikanske regjeringen støttet folkemordet Nazi-Tyskland og folkemordet Nazi-Sør-Afrika langt forbi deres salgsdato. Hvor mye lenger kan folkemordet Nazi-Israel og folkemordet Nazi-Ukraina muligens vare?

  7. Horatio
    Desember 15, 2023 på 20: 16

    Når alt dette er over og forhåpentligvis ikke vil gjøre slutt på det palestinske folket, hva vil Israel si? Ville de anklage hele verden for antisemittisme fordi de motsatte seg drap på sivile? Vil de straffe medlemmer av den amerikanske kongressen som de har gjort så mange ganger tidligere for å protestere mot noe de har gjort? Vil de kontrollere den fjerde eiendommen som de har lykkes med tidligere? Vil noen med visdom og intellekt revurdere Holocaust under andre verdenskrig og ha sansen for å skrive epitafiet om folkemord? Jeg venter på resultatet.

  8. Fritz
    Desember 15, 2023 på 19: 15

    "Sionisme er den eneste politiske ideologien jeg kjenner til som hevder at uenighet med den er en hatkriminalitet."
    - John Clark, Ontario Coalition Against Poverty

  9. Desember 15, 2023 på 16: 00

    Godt gjort, Mr. Murray.

    Noen ganger har den åpenbare konklusjonen vært åpenbar fra begynnelsen. Konsist, logisk og kraftfullt presentert.

  10. førsteperson uendelig
    Desember 15, 2023 på 15: 40

    Det er best vi ikke glemmer at hvis folkemord ikke blir straffeforfulgt på grunn av makten til de involverte, vil heller ikke økomord bli tiltalt for de som forfølger den fortsatte ødeleggelsen av planeten vår for profitt. Hvis det er tilfelle, er spillet over. Jeg lurer på om de stolte maktene som finnes er forberedt på lovløsheten som kan oppstå i et slikt scenario? Det er ganske mye et bevist faktum at hvis 10% av en befolkning vender seg mot de som styrer dem, kan ikke myndighetene overleve. Det er en grunn til at Obama gjorde opp med Posse Comitatus. Girene går rundt, maskinen virvler, og vi forventes å stå i medvirkning og taushet mens vi tvinges inn i treskeren.

  11. Reynold Werner Reimer
    Desember 15, 2023 på 12: 56

    Hvis våre regjeringer ikke kan innse fakta, må vi folket spre ordet om hva som skjer i Gaza. Selvforsvar inkluderer ikke folkemord, og vi må påpeke det hver sjanse vi får.

  12. steve abbott
    Desember 15, 2023 på 11: 41

    Takk for denne veldig klare oppsummeringen av folkemordsforbrytelsen. I stedet for å antyde en håpløs sak, må denne grusomheten av omsorgssvikt så vel som provisjon og medvirkning nå danne grunnlaget for et nytt krav om lønnsom rettferdighet. Ingen smutthull. Ingen overføring til «våre nasjonale interesser».

  13. Paula
    Desember 15, 2023 på 11: 25

    "For verdens diplomater virker enormiteten av et folkemord mindre urovekkende enn det enorme i å gjøre noe med det." Hvis det er tilfelle, og det ser ut til å være det, er vi alle i fare, og ingen av våre liv betyr mer enn konsentrasjonen av rikdom. Folk i verden trenger å få dette gjennom hodet.

    • Mark Stanley
      Desember 15, 2023 på 12: 03

      Ja – Craig klarte det med den uttalelsen.
      Den herskende klassens 2. leietaker: Man blir aldri skitten på hendene. Man pålegger andre å gjøre det.
      Og den første: Beskytt alltid dine egne interesser fremfor alle andre.

    • ingamarie
      Desember 15, 2023 på 12: 35

      Nøyaktig. Vårt 18 år gamle barnebarn bor hos oss og går på universitetet……….hun kom hjem for noen uker siden og spurte meg "kunne dette skje her". Frykten i ansiktet hennes var noe ulikt noe jeg noen gang har sett fra henne … siden vår Isobel alltid har trodd at vi kunne takle alt.

      Rundt 5-årsalderen spilte vi et spill mens vi tok ut noen klosser på en gammel utendørs ovn, og hun sa: «Hvis vanskelige tider kommer, dør vi ikke. Vi vet hva vi skal gjøre».

      Jeg lo da, men når jeg så frykten i ansiktet hennes nylig, hva kan jeg si? Jeg sa ja...men så forklarte jeg hvorfor det var usannsynlig.

      HVA FOLKET I DEN TREDJE VERDEN SER skjønt……..ER DET ISOBEL INTUITERT, MEN MED MULIGHETEN ER VELDIG EKTE….vesten viser sine muskler…og sin ufølsomme ignorering av menneskeliv…….gjennom sin proxy, Israel.

      Og det er en stygg demonstrasjon.

  14. Larry McGovern
    Desember 15, 2023 på 11: 08

    Veldig kortfattet artikkel! Det som kanskje også burde være eksplisitt når det gjelder å presentere elementene av folkemord og handlingene og uttalelsene til de israelske myndighetene og militæret, er at de som legger til rette for folkemordet er medskyldige i denne avskyelige forbrytelsen og er derfor også skyldige. Hva kan være mer tilretteleggende, mer medskyldig enn å skaffe våpnene som ble brukt til å utføre folkemordet. Derfor er det ikke en strek å implisere ikke bare ledere som Biden og seniormedlemmer av hans administrasjon, men medlemmer av kongressen, uten hvis stemmer eller passivitet, våpnene ikke kunne sendes til Israel.

  15. Joy Al-Sofi
    Desember 15, 2023 på 10: 47

    Takk for denne avklaringen i denne viktige saken. Konsekvensene for mindre stater som kan vurdere å innkalle til folkemordskonvensjonen med ICC er nok til å gjøre dem livredde for den økonomiske ødeleggelsen deres eget folk kan lide hvis de inntok dette standpunktet. Det var en interessant artikkel i New Straits Times om hvorfor Malaysia ikke var ivrig etter å ta et slikt skritt, for den økonomiske straffen som sannsynligvis ville sikre hvis de gjorde det. Hvis de alle gikk sammen på denne veien, kunne de lykkes? Utfallet er i tvil, og jeg kan forstå deres motvilje mot å være den første til å ta det skrittet.

    • Brian Bixby
      Desember 16, 2023 på 10: 05

      Hvis FN ikke lykkes med å stoppe barbariet fordi landenes frykt for de økonomiske konsekvensene, er det kanskje på tide at BRICS går inn. De representerer den største handelsblokken på planeten nå, og verden har ennå ikke våknet til den faktiske betydningen av deres økonomiske makt.

  16. George Rudman
    Desember 15, 2023 på 10: 36

    Kommer USA noen gang til å slutte å opptre som Israels store DOPEY-livvakt?

    • Desember 15, 2023 på 12: 44

      Ikke så lenge USA også er okkupert av de samme maktene som okkuperer Palestina.

      • George Rudman
        Desember 15, 2023 på 21: 07

        Jeg elsker å høre sannheten..

        • robert e williamson jr
          Desember 16, 2023 på 14: 18

          Mr. Rudman, hvis du elsker å høre sannheten er jeg i ferd med å gjøre dagen din. Min evne til å gjøre dette er noe begrenset. Denne "grense"-grense-tingen er drevet av hvorvidt du har lest noen av kommentarene mine på CN de siste årene. Omvendt for de av dere her som er kjent, vær så snill å tåle meg.

          George hvis du skulle studere historien til CIAs sjef for kontraetterretning fra 1954 til 1975. Denne mannen ledet også det israelske skrivebordet fra 1951 og fremover. Selv om jeg ikke kan overbevise deg om det jeg tror, ​​er de sanne fakta at Israel har hatt stor nytte av CIA-hjelp, og denne spesielle behandlingen har fortsatt til i dag. Resultatet er at dette er min veldig sterke personlige tro, at Israel har unødig og ufortjent spesialbehandling av Israel av den amerikanske regjeringen.

          For å prøve å være rettferdig mot CN og andre her, vil jeg henvise deg til tidligere kommentarer jeg har gitt her med lenker.

          I tillegg er det ganske enkelt å navigere i CN'c gamle artikler og tilhørende kommentarer.

          Takk CN

          Jeg har kommet med mange kommentarer her og lagt igjen linker, 11. desember 2023 @17:07 Lagt ut linker med instruksjoner om hvordan du navigerer på nettstedet.

          14. nov. 2023 @ 21:22 Israels Lobbys katastrofale dominans, venstre lenker. Dette er bare et par. Men siden 7. oktober 2023 har jeg lagt igjen flere kommentarer, noen er rant.

          Jeg har undersøkt tidslinjen for JJ Angletons karriere og følger Jefferson Morleys JFK-fakta. Morley og det israelske lobbyarkivet har god dokumentasjon på CIAs engasjement i Oswald-sakene som ledet frem 22. november 1963 og hans mistenkte involvering i NUMEC, Affair.

          Etter min mening hadde JJ Angleton og CIA og Israel mest å tjene på JFK-drapet. Jeg har mine grunner og sett dokumenter jeg mener som indikerer at dette er sant.

          Jeg føler at vi alle trenger å utdanne hverandre om hva vi vet og hvordan. Jeg prøver å gjøre dette.

          Takk CN

    • JonnyJames
      Desember 16, 2023 på 12: 44

      Så lenge Israel tjener som en atomvåpen «dolk rettet mot hjertet av Midtøsten». Den korrupte amerikanske kongressen kjøpes og betales av MIC, BigOil, BigFinance – disse interessegruppene drar alle fordel av Israels politikk. Det er store penger. Det amerikanske oligarkiet støtter Israels politikk, ikke bare AIPAC et al.

  17. Linda Wood
    Desember 15, 2023 på 10: 24

    Ordet krigsmaskinen frykter mest er RETTFERDIGHET.

    De vet at hvis de mister kontrollen over fortellingen og mister kontrollen over ubegrenset finansiering, vil de bli stilt for retten, og at det vil bety henrettelse, om ikke av en straffedomstol, så av familiene til menneskene de har drept, som har ikke annet å leve for enn hevn.

  18. Lois Gagnon
    Desember 15, 2023 på 09: 01

    Takk Mr. Murray. Spot on analyse som alltid.

  19. Sarlos Zerimar
    Desember 15, 2023 på 07: 14

    I utgangspunktet vil vi ikke røre noen fordi vi alle er redde for å handle (løs).

    • Samm
      Desember 15, 2023 på 16: 45

      Jeg er ikke sikker på at jeg ville si det sånn, for jeg er ikke sikker på å handle ville være å tape. Å handle ville være smertefullt, men å tape er ikke engang i nærheten av en sikkerhet. Når det er sagt, er det triste faktum i saken at Biden ikke vil bli påvirket til å slutte å skyve våpen mot Israel, og på dette tidspunktet er det eneste som vil stoppe folkemord (du har rett) direkte intervensjon.

  20. TP Graf
    Desember 15, 2023 på 06: 36

    Hvis vi noen gang skal snu nedstigningen til avgrunnen rundt, må vi la brikkene falle der de kan. Jeg kan ikke tenke meg en mer rettferdig handling i løpet av min levetid enn at disse store vestlige lederne skal ha bevis over hodet for deres sanne handlinger i dette folkemordet.

  21. Valerie
    Desember 15, 2023 på 04: 30

    Fra artikkelen:

    "Den internasjonale straffedomstolen kan ikke ignorere en dom om folkemord fra Den internasjonale domstolen og vil ikke ha noe annet valg enn å utstede arrestordre."

    «Den 17. mars 2023, etter en etterforskning av krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten og folkemord, utstedte Den internasjonale straffedomstolen (ICC) arrestordre på Vladimir Putin, Russlands president, og Maria Lvova-Belova, russisk kommissær for barns rettigheter, påstår ansvar for krigsforbrytelsen ulovlig deportasjon og overføring av barn»
    Wikipedia

    Legg merke til at disse barna ble "overført", ikke drept av bomber eller etterlatt til å dø og råtne i sengene sine på et sykehus som de palestinske premature babyene.

    Men Mr. Khan sier dette:

    "For de som er ansvarlige for målretting og avfyring av missiler, ønsker jeg å være tydelig på spesielt tre punkter. Én: i forhold til ethvert bolighus, i forhold til enhver skole, ethvert sykehus, enhver kirke, enhver moske – disse stedene er beskyttet, med mindre beskyttelsesstatusen har gått tapt fordi de brukes til militære formål. To: hvis det er tvil om at en sivil gjenstand har mistet sin beskyttelsesstatus, må angriperen anta at den er beskyttet. Tre: byrden med å demonstrere at denne beskyttelsesstatusen er tapt, hviler på de som avfyrer pistolen, missilet eller raketten det gjelder.»
    Karim Khan - Hovedanklager ICC.

    Jeg lurer på om han har noe å si om folkemordet også.

    • Adam Gorelick
      Desember 15, 2023 på 20: 40

      Den endemiske lidelsen og isolasjonen til palestinere under israelsk okkupasjon har blitt forsterket av apati eller craven lammelse av offisielle organer {FN, USA og EUs myndigheter}. Den effektive ubrukeligheten til institusjoner som FN og ICC – med mindre de blir manipulert for å fokusere kritikk mot en økonomisk fiende som Russland/Putin – er åpenbart tydelig. Denne ignoreringen av et folk som har blitt systematisk brutalisert i flere tiår reflekterer også en kløft mellom hoi polloi og makthaverne; ettersom vestlige regjeringer stort sett har sluttet å gi demokratisk representasjon. Forbrytelsene mot menneskeheten så frekt utført av Israel er ikke nye, men omfanget av dets masseutryddelse er umulig å benekte. Så det kommer ned til de som er forferdet over et folkemord og de som ser det utfolde seg og rettferdiggjør det, og til slutt, de som i beste fall ser på masseslaktingen som urovekkende på grunn av potensialet for en regional brann. At den første kategorien omfatter mye av planeten betyr kanskje lite for øyeblikket. Men de langsiktige implikasjonene er potensielt enorme. Israel har revet ned ethvert spinkelt byggverk av demokratiske normer og høflighet det måtte ha hatt ved åpenlyst å gjennomføre sin egen endelige løsning og motarbeide befolkningen ved å bringe sin fascisme hjem. Et tilsynelatende flertall av israelere, oppdratt på et jevnt kosthold av selvforhøyende rasistisk propaganda, har blitt avslørt for de rabiat bigotte, narsissistiske, avgrunnsdype menneskene de er. Det er vanskelig å forestille seg at ingenting vesentlig endrer seg for apartheidstatens geopolitiske forhold. Men hvordan en slik formuevending kan se ut, gjenstår å se.

      • Valerie
        Desember 16, 2023 på 05: 32

        «kløften mellom hoi polloi og makthaverne; ”

        Rart at det ikke er det. Det er mange flere av oss enn dem, men vi er kontrollert av deres uhyggelige intriger.

Kommentarer er stengt.