"Israels 9/11"

Dette er et forferdelig ekko av tilnærmingen til den amerikanske regjeringen etterpå Seven. 11, som fra begynnelsen ga forhåndsabsolusjon til seg selv for enhver og alle dens fremtidige forbrytelser mot menneskeheten, skriver Norman Solomon.

Israels FN-ambassadør Gilad Erdan orienterer journalister 8. oktober 2023. (FN-foto/Paulo Filgueiras)

By Norman Salomon
Inter Press Service

Wda Israels ambassadør til FN talte utenfor Sikkerhetsrådet søndag, sa han sa: «Dette er Israels 9/11. Dette er Israels 9/11.» I mellomtiden, i en PBS Newshour intervju, sa Israels ambassadør i USA: "Dette er, som noen sa, vår 9/11."

Selv om uttrykket kan virke logisk, blir "Israels 9/11" allerede brukt som et enormt propagandavåpen av Israels regjering - nå engasjert i massive krigsforbrytelser mot sivile i Gaza, etter massemordet på israelere av Hamas forrige helg.

På overflaten kan en analogi mellom grusomhetene som israelere nettopp har lidd og det som skjedde 11. september 2001, synes å rettferdiggjøre krav om utvetydig solidaritet med Israel. Men grufulle handlinger er i gang fra en israelsk regjering som lenge har opprettholdt et system med apartheid samtidig som de har knust grunnleggende menneskerettigheter for det palestinske folket.

Det som er veldig skummelt med å utbasunere «Israels 9/11» er det som skjedde etter USAs 9/11. Iført likkledet av offer fortsatte USA å bruke den forferdelige tragedien som ble led innenfor sine egne grenser som en lisens til å drepe et stort antall mennesker i navnet til gjengjeldelse, rettferdighet og, selvfølgelig, "krigen mot terror."

Israels amerikanske ambassadør Michael Herzog ved USAID i januar. (USAID, Flickr, CC BY-NC 2.0)

Det er en lekebok som regjeringen til Benjamin Netanyahu for tiden tilpasser og implementerer med hevn. Nå er Israels kollektive avstraffelse av 2.3 millioner mennesker i Gaza en intensivering av det Israel har gjort mot palestinere i flere tiår. 

Men Israels ekstremisme, som mer enn noen gang fremhever seg selv som et spørsmål om selvforsvar, er på nye rasistiske dyp av vilje til å behandle mennesker som egnet for utryddelse.

Mandag kom Israels forsvarsminister Yoav Gallant beskrevet Palestinere som «beistly people» og sa: "Vi kjemper mot dyr og handler deretter."

Galant med USAs forsvarsminister Lloyd Austin i Tel Aviv i mars. (DoD, Alexander Kubitza)

Ukritisk bombing skjer nå sammen med et brudd på mat, vann, elektrisitet og drivstoff. Bemerker at «selv før de siste restriksjonene, hadde innbyggerne i Gaza allerede utbredt matusikkerhet, restriksjoner på bevegelse og vannmangel,» BBC rapportert at en FN-tjenestemann sa at folk i Gaza "var "redd" over den nåværende situasjonen og bekymret for deres sikkerhet - så vel som for deres barn og familier."

Dette er et forferdelig ekko fra tilnærmingen til den amerikanske regjeringen etter 9. september, som fra begynnelsen etter 11. september 11 ga seg selv forhåndsabsolusjon for enhver og alle dens fremtidige forbrytelser mot menneskeheten.

Kollektiv straff 

I navnet til å bekjempe terrorisme, påførte USA kollektiv straff på et stort antall mennesker som absolutt ikke hadde noe med 9/11 å gjøre. The Costs of War-prosjektet ved Brown University beregner mer enn 400,000 9 direkte sivile dødsfall "i volden i USA etter 11/XNUMX-krigene i Afghanistan, Pakistan, Irak, Syria, Jemen og andre steder."

Tidlig i "krigen mot terror" hadde forsvarsminister Donald Rumsfeld laget en mal for å gi godkjenning for praktisk talt alle drap fra det amerikanske militæret. "Vi startet ikke denne krigen," sa han på en nyhetsopplysning i desember 2001, to måneder inn i Afghanistan-krigen.

"Så forstå, ansvaret for hvert enkelt offer i denne krigen, enten de er uskyldige afghanere eller uskyldige amerikanere, hviler ved føttene til al-Qaida og Taliban."

Rumsfeld var overøste med jubel fra det amerikanske medieetablissementet, mens han ikke bare insisterte på at den amerikanske regjeringen ikke hadde noe ansvar for dødsfallene forårsaket av dens væpnede styrker; han attesterte også det amerikanske militærets bemerkelsesverdige anstendighet. 

President George W. Bush leverer bemerkninger foran det skadede Pentagon i Arlington, Virginia, 12. september 2001. Karen Hughes, rådgiver for presidenten, til venstre, Rumsfeld til høyre for Bush. (US National Archives)

"Målrettingsevnen, og omsorgen som går inn i målrettingen, for å se at de nøyaktige målene blir truffet, og at andre mål ikke blir truffet, er like imponerende som noe noen kunne se," sa Rumsfeld. Han berømmet «omsorgen som går inn i det, menneskeheten som går inn i det».

Selv før det nåværende høyteknologiske angrepet på Gaza, hadde Israel opparbeidet seg en lang erfaring med å drepe sivile der, mens de nektet for det hele veien. For eksempel FN funnet at under Israels «Operation Protective Edge»-angrep i 2014, døde 1,462 495 palestinske sivile, inkludert XNUMX barn.

Folk gjort hjemløse av israelske forbrytelser i Gaza, 23. januar 2009. (Leger for menneskerettigheter – Israel, Flickr, CC BY 2.0)

Det er ingen grunn til å tvile på at det sivile dødstallet fra de nåværende israelske militæraksjonene i Gaza snart vil klatre langt over antallet mennesker drept av Hamas-angrepet for dager siden. Som i kjølvannet av 9/11, vil offisielle påstander om å bare bekjempe terrorisme fortsette å tjene som PR-røyker for en regjering som terroriserer og påfører palestinere masseblod. 

Hamas' drap og bortføring av sivile fortjente bare en utvetydig fordømmelse, og satte scenen for Israels slakting av sivile som nå pågår i Gaza.

Fraværende fra The New York Times hjemmeside mandag kveld og rykket ned til side 9 i avisens trykte utgave tirsdag, en grusom nyhetssak begynte på denne måten:

"Israelske luftangrep slo mot Gaza på mandag, flatet moskeer over hodene til tilbedere, tørket bort en travel markedsplass full av shoppere og drepte hele familier, vitner og myndigheter i Gaza sa.

Fem israelske luftangrep rev gjennom markedsplassen i Jabaliya flyktningleiren, reduserte den til grus og drepte dusinvis, sa myndighetene. Andre angrep rammet fire moskeer i Shati flyktningleiren og drepte mennesker som tilbad inne, sa de. Vitner sa at gutter hadde spilt fotball utenfor en av moskeene da den ble truffet.

Norman Solomon er nasjonal direktør for RootsAction.org og administrerende direktør for Institute for Public Accuracy. Han er forfatter av mange bøker, inkludert Krig gjort enkelt. Hans siste bok, War Made Invisible: How America Hides the Human Toll of its Military Machine, ble utgitt sommeren 2023 av The New Press.

Synspunkter uttrykt i denne artikkelen kan eller ikke gjenspeile synspunktene til Konsortium Nyheter.

Donere til CN-er
Fall 
Fond Drive

 

47 kommentarer for ""Israels 9/11""

  1. Oktober 15, 2023 på 00: 08

    Israels lisens til å drepe: folkemordskampanje har blitt sluppet løs i Gaza (skyter ned flere israelske Gaza-angrepspropagandatemaer): hXXps://www.palestinechronicle.com/israels-license-to-kill-genocidal-campaign-has-been-unleashed -i-gaza/

  2. Oktober 14, 2023 på 10: 53

    Langt fra å være "Israels 911" (dens bruk som en rettferdiggjørelse for massemord til side) minner langt mer om Nat Turner-opprøret, selv om vi var et bedre land da ved at vi ikke samlet oss for å forsvare og finansiere slavokratiet.

  3. Oktober 13, 2023 på 09: 25

    Rapport: Biden LYG om å se bilder av "halshuggede" israelske babyer: hXXps://www.zerohedge.com/news/2023-10-12/report-biden-lied-about-seeing-images-beheaded-israeli-babies

  4. Oktober 13, 2023 på 09: 08

    Det er ingen bevis for at palestinske krigere har halshugget babyer. Den eneste kilden er en radikal nybygger, hXXps://mondoweiss.net/2023/10/there-is-no-proof-palestinian-fighters-beheaded-babies-the-only-source-is-a-radikal-settler/ ?ml_recipient=101861042100897296&ml_link=101861037585729107

  5. Oktober 12, 2023 på 23: 52

    Israel. Vi har bare et moderne Israel på grunn av Holocaust, inntil da hadde jødene praktisk talt forlatt landet. Se nå på hva de har gjort, og gjør for å få det tilbake. Det er et moderne helvete for de som har vært der i mange, mange generasjoner

  6. Dan A Goldstein
    Oktober 12, 2023 på 22: 36

    Herregud. Man trenger ikke å være tilhenger av Hamas eller godkjenne angrepet på Rave i ørkenen for å finne den israelske krigsministerens beskrivelser av Hamas-krigere – og egentlig, i forlengelsen, alle palestinere – som «menneskelige dyr» krypendeverdige .

    Å oppfatte at Israels «bakkeoffensiver» inn i Gaza – både tidligere og nært forestående – har en uhyggelig likhet med nazistenes angrep på Warszawa-gettoen, gjør ikke en anti-jøde. Israels frarøving av Gaza for mat, vann, medisiner, drivstoff er helt umenneskelig, folkemord, ubeskrivelig ... og, for hva det er verdt, kriminellt. Det ondskapsfulle israelske bombardementet av overfylte sivile områder, til og med bruk av den fryktede hvite fosfor-ammunisjonen, dreping og lemlesting og brenning av hundrevis av barn, altfor mange dødelig... Dette er en kolossal KRIGSKRIFT.

    Man kan bare håpe at kritikken mot det israelske militæret av det internasjonale samfunnet for dets brutale og sadistiske handlinger, vil begrense blodbadet. Sannsynligvis et forgjeves håp.

  7. CaseyG
    Oktober 12, 2023 på 22: 30

    Jeg er enig med Gene Laratonda:

    Ja, 9/11 i Amerika—Men sannsynligvis glemt…I New Jersey ser en kvinne en varebil kjøre opp og menn komme seg ut og de begynte å filme. Og hva filmet de? Marerittet fra USAs 9/11.
    Ja høyst særegne de jødiske mennene som trengte å filme eksplosjonene og brannene. Kvinnevitnet ringte myndighetene – og skjedde det noe med dem? NEI – de ble endelig frigjort til å vende tilbake til sitt hjemland – Israel

    • Guy St Hilaire
      Oktober 13, 2023 på 11: 57

      Pluss det faktum at de var high fiving ifølge damen som var vitne til det.

  8. bobzz
    Oktober 12, 2023 på 21: 56

    "Vi kjemper mot dyr og handler deretter."

    Vi behandler ikke dyr slik.

    • Valerie
      Oktober 13, 2023 på 12: 53

      Å ja, vi behandler dyr slik. Har du noen gang vært på et slakteri/fabrikkgård? Eller så en PETA-video? Du kan endre ideen din om måten vi behandler dyr på.

  9. K. Balasubramanian
    Oktober 12, 2023 på 20: 53

    Hver dag har vært Palestinas 9-11.

  10. Greg Grant
    Oktober 12, 2023 på 20: 36

    At folk så lett og universelt kan samles til å ta en side i en omstridt sak er forferdelig.
    Like skremmende som noe annet i historien. Vi er ikke opplyste mennesker, vi er bakvendte, godtroende, middelalderske blinde tilbedere av oss selv, med total mangel på selvinnsikt.
    Det farligste på planeten er den slags selvrettferdighet.
    Det lar folk gjøre i utgangspunktet hva som helst, og den eneste begrunnelsen de trenger er at de umulig kan være de slemme gutta.
    Len deg tilbake og se de gode menneskene i Amerika som heier på folkemord.

    • J Anthony
      Oktober 13, 2023 på 08: 01

      Nei. Vi må ikke tolerere det. De av oss som vet bedre må si ifra og handle ut. Den amerikanske regjeringen/oligarkiet kan knapt synke lavere. Vi må gjøre noe, hva som helst

    • Arch Stanton
      Oktober 13, 2023 på 08: 42

      Så veldig sant. Menneskeheten har totalt sviktet sin art og dens planet. Enhver opplysning vi hadde har blitt fullstendig nedtonet.

      Gjør deg også klar for gjentakelser av holocaust-relaterte filmer som Schindlers List på TV-skjermene våre når som helst snart.
      Det vil forsterke offerskapet som sionister spiller på for å tillate dem å begå sitt eget Holocaust på brunhudede mennesker. Dette ut og vår rasisme gjør meg syk.

    • Daedalus
      Oktober 14, 2023 på 16: 39

      Helt enig. Vi svømmer i et hav av propaganda og drar dit strømmen tar oss.

  11. Vincent Amato
    Oktober 12, 2023 på 19: 44

    Jeg frykter at jeg allerede har mistet en jødisk venn fordi, til tross for at jeg fordømmer den forferdelige skjebnen til israelske uskyldige, har ikke min sympati med palestinernes situasjon i Gaza og på Vestbredden blitt endret. Det er de som hevder at i en tid som dette er det best for de som er uenige å holde taushet. Det kan være mye lettere å gjøre, hvis forsvarerne av Israels politikk ikke brukte massakren som en mulighet til å hevde at israelsk og amerikansk politikk overfor palestinerne ikke bærer noe ansvar for fortsettelsen av volden, som revideres hver gang med større glød. , skaper enda mer et ønske om hevn blant overlevende, et ønske for det meste født ut av sorg over sine egne tap. I dagens New York Times skriver Michelle Goldberg, i en artikkel med tittelen «The Massacre in Israel and the Need for a Decent Left» (En overskrift som på forhånd telegraferer skjevhetene hennes), om «tastaturradikale har tolerert krigsforbrytelser» «likegyldigheten til menneskelig lidelse», «edgelord-antiimperialistenes fordervelse», og at
    "skillet mellom sivile og stridende må respekteres." Som jeg skrev som svar på artikkelen hennes, er dette ikke journalistikk, det er propaganda, en egenskap hun deler med mange om ikke de fleste ansatte i Times eller "menings"-skribenter. Å fortsette å anstrenge seg for å beskytte og gå inn for rettferdighet for palestinerne – alt som forventes å si til side – betyr ikke automatisk at man tolererer krigsforbrytelser eller er likegyldig til menneskelig lidelse, eller er fordervet, eller ikke kan skille mellom uskyldige og stridende.

    • J Anthony
      Oktober 13, 2023 på 08: 04

      Ja, de vil prøve å trekke disse agn-og-switch-avbøyningene fra dette tidspunktet, og vi må snakke og handle mot propagandaen, siden det bare kommer til å bli verre herfra.

  12. Oktober 12, 2023 på 19: 38

    Det er INGEN tenkelig måte at NOEN form av fred og harmoni er oppnåelig – i ME – eller andre steder – før den totale økonomiske, politiske og sosiale implosjonen av USA er et fullført faktum!

    Dette er et steinkaldt faktum.

    • Valerie
      Oktober 13, 2023 på 13: 07

      Det kan også brukes på kapitalisme, Eric.

  13. Lois Gagnon
    Oktober 12, 2023 på 18: 58

    USA, dets vasaller og Israel er en ødeleggelse på planeten. De prøver å overbevise de godtroende om at det er omvendt. Det trengs ikke et geni for å se det. Det er bare å holde dine kritiske fakulteter i takt under angrepet av bedriftspropaganda. Jeg håper nå at de fleste ville ha funnet ut av det. Kanskje er det for mange som ikke lar seg bry før det er livet deres på spill.

  14. wildthange
    Oktober 12, 2023 på 18: 40

    Det er veldig enkelt 9/11 i USA er en 911-nødsamtale som setter spørsmålstegn ved hvor tilfeldig noen ting er etter at tenketanker ønsket en Pearl Harbor-lignende begivenhet så vel som selve den originale Pearl Harbor-begivenheten og kraften i å ønske. som velter opp for strategiske formål. Å låne vår nødtelefon kan være lik. Oppfordringen om å rulle opp alle slags ønsker til ett praktisk ønskeoppfyllende arrangement.

  15. Mary Ann Byrne
    Oktober 12, 2023 på 18: 20

    Takk Norman Solomon for artikkelen din 9/11. Jeg har lyttet til nyhetsstasjonene opp og ned på iPaden min i dag og så endelig artikkelen din som jeg skjønte at jeg hadde lett etter hele dagen. Ingen omtale av moskeer som blir bombet noe sted i dag! Jeg er en amerikaner og jeg forstår og tror på det du sier. Jeg er sønderknust uten ord, men takk for sannheten.

  16. Luke
    Oktober 12, 2023 på 17: 56

    Israel har offisielt dannet en "enhetsregjering". Netanyahu og opposisjonen på gaten er nå forent.
    Dette betyr at det er offisielt.

    Det er ingen Partner for Peace i Israel.

  17. izzy
    Oktober 12, 2023 på 17: 51

    Et poeng i sammenligningen som ikke er nevnt her, er den fortsatt gjenværende mistanken om at 9/11 var en falsk flagg-operasjon, konstruert som en unnskyldning for alt som fulgte. Begrepet "begrenset hangout" kommer til tankene.

    • Guy St Hilaire
      Oktober 13, 2023 på 12: 14

      For alle som har forsket på emnet 9/11 med et åpent sinn, er det ikke lenger noen mistanke. Sjekk ut Richard Gage "Arkitekter og ingeniører" for det første, selv om jeg mistenker at du vet alt om dette. Etter at bldg.seven kom ned uten å ha blitt truffet av noe fly ,(hvis fly hadde noe med denne hendelsen å gjøre er jeg ikke overbevist ,) og skyldte på branner, var det ikke lenger noen tvil i tankene mine, deretter .jeg vet ikke vet ikke om noen annen bygård. bygget med stål og sement, etter å ha kommet ned i sitt eget fotavtrykk, skjedde andre steder i verden.

      • Valerie
        Oktober 13, 2023 på 13: 00

        «Jeg vet ikke om noen annen bygård. bygget med stål og sement, etter å ha kommet ned i sitt eget fotavtrykk, skjedde noe annet sted i verden.»

        Vel bare ved kontrollert riving. Og jeg var faktisk vitne til en.

      • Observatør
        Oktober 14, 2023 på 11: 38

        Faktisk! "9/11"-sammenlikningene må vekke tanken om at det ikke ble planlagt og utført av al-Qaida i Afghanistan, eller til og med de saudiske patsies, men av folk mye nærmere hjemmet …. men ikke bekymre deg, Bibi, ingen av støttespillerne dine hjemme eller i utlandet vil sannsynligvis gå dit.

  18. Winston minne
    Oktober 12, 2023 på 17: 33

    IIRC, etter America's 9-11, var det dans i gatene. Grupper av mennesker som feirer at Amerika kom til å bli med i det som da var Israels allerede pågående religiøse krig mot islam.

    I dag hører jeg på Grateful Dead. Men det er ikke så veldig uvanlig. Jeg liker versjonene med Donna som synger med dem, midten av 70-tallet. "Dette er en invitasjon over hele nasjonen, en sjanse for folk til å møtes. Det blir swinging, swaying, music swinging ..."

    BTW, dette begynner å bli tøft. Vi trenger allerede å skille mellom USAs 9-11 og Chiles 9-11. Kan ikke bare si 9-11. Nå må vi også skille oss fra Israels 9-11, selv om det egentlig er 10-7. Jeg håper ikke paven endrer kalenderen igjen for å gjøre det slik. 10-4 God venn.

  19. Anon
    Oktober 12, 2023 på 17: 26

    Med ukreditert (M) stammeblod, har denne kommentatoren stort sett avstått fra å utøve det privilegiet (ekstremt israelsk apartheid til side.)
    Samlet sett tror USWOT uskyldige havaritall som gjentatt av Mr. Solomon lett kan være langt større med tre til fem ganger flere, med barneprosenter kanskje doble!
    (Også imponert over CN-leserens raske svar)

  20. mary-lou
    Oktober 12, 2023 på 17: 23

    noens '9/11-øyeblikk' er ikke noe mer enn en unnskyldning for grusom, voldelig massehevn. er dette det beste 2023 år med monoteisme kan gjøre?

  21. Oktober 12, 2023 på 17: 00

    5 minutter etter den virkelige 9-11 angrep Israel Gaza og Vestbredden. På den tiden "Hitler"
    Netanyahu sa at 9-11 ”var en god dag for Israel? 3,000 kontorarbeidere drept: Det var en "god dag for Israel".

  22. Kingharvest
    Oktober 12, 2023 på 15: 47

    Dette er også USGs 9/11, etter å ha lene seg tilbake i flere tiår og sett denne forferdelige situasjonen.

    Og det er Gazas sjokk og ærefrykt.

    Og igjen, USG sitter tilbake og gjør ingenting.

    Avbryte. Ødelegge. Reise.

  23. Goudarz
    Oktober 12, 2023 på 15: 22

    Ingen sammenligning med 9/11 her. Israelere vet nøyaktig hvem lederne av Hamas ER. Hvis de virkelig ønsket å stoppe dette, ville de myrdet dem (som de mange ganger har gjort, og skrytt av det, nylig iranske forskere)! Målet deres er ALLE palestinere! De ønsker å drepe dem alle. USA ER BARE EN VILLIG MEDGIVER, i dette folkemordet

    • Luke
      Oktober 12, 2023 på 17: 50

      I følge MSM, i løpet av timer etter "overraskelsesangrepet", visste Amerika nøyaktig hvem som var ansvarlig, hvem som var lederen og hvilket land de skulle invadere. Det var alt avgjort da solnedgangen 9-11. Dan Rather fortalte meg det. Jeg ble litt overrasket over at de gikk fra å vite ingenting til å vite alt så raskt, men hva vet jeg.

      BTW, det eneste vi vet er at massedrapskampanjer ikke fungerer. I min del av verden prøvde Hatfields og McCoys det i flere tiår. Alt den gjør er å lage elver av blod. Til slutt, blodet av leiemorderne, som fetterne til de døde kommer tilbake i en ånd av blodfeide. Det tar ikke slutt. Blodet fortsetter å renne. Elver renner rødt. Men drap tar aldri slutt på drap.

      "Da sa Jesus til ham: Sett ditt sverd tilbake på hans sted, for alle de som tar sverdet skal omkomme med sverdet." – Matteus 26, 26:52

      Synd at den kristne nasjonen i Amerika er så gammeltestamentlig.

  24. Drew Hunkins
    Oktober 12, 2023 på 15: 00

    «Hamas' drap og bortføring av sivile fortjener bare en utvetydig fordømmelse, og satte scenen for Israels slakting av sivile som nå pågår i Gaza.»

    Nei Normie. Palestinerne hadde overhodet ingen mulighet. Det var enten Hamas engasjerte seg i denne quixotiske innsatsen eller 2.3 millioner palestinere fortsetter å råtne i fengsel, og 45 % av Gazas er mindreårige!

    Den fredelige ghandiske tilnærmingen som noen palestinere prøvde de siste årene, var latterlig ineffektiv. Faktisk skjøt de arrogante sadistiske skumle sionistiske svinene dem ned hundrevis av dem ved Gazas konsentrasjonsleirgjerde ustraffet i 2018. Zio-snikskytterne gledet seg over å skyte og lemleste ubevæpnede kvinner og barn.

    Hva mer skulle Gazas gjøre?

    • Luke
      Oktober 12, 2023 på 18: 14

      Dette er en konstant amerikansk holdning, i inn- og utland. Alle må følge ordre. Ingen må gjøre motstand. All motstand er "terrorisme". Politiet står fritt til å skyte, og droner står fritt til å sprenge tegn på "terrorisme". Det er reglene. Det sier demokratene. Arbeidere er ikke fri til å streike uten tillatelse, protester er ikke tillatt. Hvis du protesterer mot "Cop City", får du 50 kuler. Alle må følge ordre. Nå! Hopp når jeg sier JUMP!

      Du er bare fri til å stille begå dødsfall av fortvilelse. Men vi fraråder det fordi det er mangel på arbeidskraft, vet du ikke. Vi trenger at du jobber obligatorisk overtid. Spesielt ved bombeanleggene.

      I følge Joe Biden er dette demokrati og frihet. Demokratene er enige, fra AOC til Manchin. Det er ingen motstand, noe som ikke er en overraskelse for en gruppe som ikke tolererer motstand.

      • J Anthony
        Oktober 13, 2023 på 09: 39

        Ser du at republikanerne protesterer? Jeg gjør ikke. Beklager å kaste det inn der, men hykleriet i det er topartisk.

    • Valerie
      Oktober 12, 2023 på 19: 52

      Og jeg tror Drew, vi er i ferd med å være vitne til en utslettelse av palestinere/Gaza. USA har sendt det største hangarskipet til Middelhavet for å avskrekke enhver involvering av Hizbollah/Iran. I tillegg har Qatar (uansett grunn) blitt overtalt til å holde på de 6 milliarder dollarene de har i bankene sine ment som humanitær hjelp til Iran. Franskmennene skyter tåregass mot pro-palestinske støttespillere. Så det ser ut som vesten har dekket det så langt som alle som kommer til unnsetning for Gaza og dets ulykkelige innbyggere.

      • Drew Hunkins
        Oktober 14, 2023 på 14: 08

        Vi er vitne til i sanntid den mest groteske og avskyelige handlingen i våre liv.

        Så godt som hele den vestlige pressen heier på denne brutaliteten, tyveriet og sadismen!

        Putin sa at det Israhell gjør mot palestinerne i Gaza er veldig likt det nazistene gjorde under beleiringen av Leningrad.

  25. JonnyJames
    Oktober 12, 2023 på 14: 15

    «Hamas' drap og bortføring av sivile fortjener bare en utvetydig fordømmelse, og satte scenen for Israels slakting av sivile som nå pågår i Gaza.»

    Denne setningen ser ut til å legge skylden på Hamas. Jeg setter pris på Mr. Solomons disposisjon, men etter tiår med ulovlig okkupasjon, etnisk rensing, utnyttelse av arbeidskraft, ydmykelse og provokasjoner og massemord, er det ingen overraskelse hva som har skjedd. Dette er ikke et symmetrisk forhold, og kort sagt, Israel/USA/UK er de grunnleggende årsakene til hele dette rotet, som andre artikler på CN har påpekt.

    Sidenotat: Jeg har lagt merke til at noen få kommentatorer fortsatt tror at DT er et alternativ og på en eller annen måte annerledes enn de andre. Fakta støtter ikke det. DT er en av de mest pro-israelske politikerne i USA, det er godt dokumentert. John Bolton er en av de mest rabiat rasistiske, anti-arabiske, anti-palestinske (anti-menneskelige) skurkene som finnes. Bare se på Trumps hovedhelt og tidligere betalingsmester, Sheldon Adelson ffs. Den emosjonelle, desperasjonen til de som fortsatt ikke er villige til å tro at deres frelser er en Israel Firster er trist og skuffende.

    • Luke
      Oktober 12, 2023 på 18: 26

      «En slaveeier som gjennom list og vold lenker en slave i lenker, og en slave som gjennom list eller vold bryter lenkene,» skrev Leon Trotsky i 1938, er ikke «like for en moralsk domstol!»

      Dagens Amerika ville belønne og prise slaveeieren som en "suksess forretningsmann". Dette ville gi dem penger, og det er resultattavlen for alt i Amerika. Slaveeieren kan til og med bli valgt til president i dag. Å skryte av å være milliardær ville være appellen deres. I et system med én dollar-én stemme kan det skje.

      For slaven har vi fortsatt lenker og dødsstraff for å avskrekke slike tanker. I Amerika er det ulovlig å frata en annen eiendommen deres, og vi har store politistyrker og store fengsler for å forhindre at det skjer. En slave som fjerner seg fra lenkene deres, begår Grand Theft mot eieren deres. Amerika respekterer ikke en menneskerett til å rømme. Det er en del av hvorfor de ikke forstår hva som skjer i Gaza.

      Hvis du tror "slaveri" er ulovlig i Amerika, kan minstelønnen betraktes som beregningen av hvor langt USA er fra slaveri. Med inflasjon og null økning av minimumslønnen, under Joe Biden, beveger Amerika seg raskt tilbake mot slaveri. Rapporter avslører en arbeidsstyrke som inkluderer tvangsarbeid, både lovlig i fengsler og ulovlig, som ofte involverer migranter.

      • Carolyn Zaremba
        Oktober 13, 2023 på 04: 06

        Takk skal du ha. Og takk for at du postet Trotsky-sitatet.

      • Rafael
        Oktober 13, 2023 på 13: 31

        Bra sagt.

    • Luke
      Oktober 12, 2023 på 18: 58

      DT var litt mer komplisert enn som så. I utgangspunktet var han egentlig ikke pro-Israel. I Amerika skilte det seg litt ut. "Hei, det kan være en hund i den pennen som ikke har rabbiner", som stikker ut. Men det endret seg da han låste nominasjonen. Så inngikk han avtaler, spesielt med avdøde Sheldon Adelson og ble veldig pro-israelsk. Adelson var også Netanyahus støttespiller, så DT-Nutty 'forholdet' hadde enten en felles kilde for store hauger med penger eller kanskje som medarbeidere under sjefen. At DT ville gjort noe slikt for pengene er selvsagt ikke et sjokk. Helt siden han kom på toppen av partiet Rødt, har han holdt seg i nær forbindelse med penger fra den retningen, med mindre noe har endret seg i det siste.

      Det var mye utenlandsk innflytelse i valget i 2016. Men den kom ikke fra Russland. Den kom fra Israel og Saudi-Arabia. Mens han var på vervet, betalte DT definitivt tilbake støttespillerne sine. Ganske åpenbart tenkte jeg, men all oppmerksomhet ble rettet mot Russland. (Hvis dette var et fotoessay, ville jeg satt inn fotoopsjonen med sfæren i KSA, og et bilde av den amerikanske ambassaden i Jerusalem)

    • Valerie
      Oktober 12, 2023 på 19: 57

      "DT er en av de mest pro-israelske politikerne i USA, det er godt dokumentert."

      Ja Jonny. Israelerne oppkalte til og med en togstasjon etter ham.

  26. Oktober 12, 2023 på 13: 44

    Rart hørende folk refererer til dagens hendelser som 'Israels 9/11' når jeg har kalt den første det i årevis.

    • Guy St Hilaire
      Oktober 13, 2023 på 12: 28

      Utmerket! Nå er det å koble sammen prikkene.

Kommentarer er stengt.