Amerikansk terror er ikke nytt

Det var hatforbrytelser før Donald Trump stilte som presidentkandidat, de fleste sanksjonert av staten, inkludert anti-svart vold, like gamle som hvite bosetninger på dette kontinentet, sier Margaret Kimberley i Black Agenda Report.
Amerikansk terror er ikke nytt

Av Margaret Kimberley
Svart Agenda Rapport

Den tilfeldige, endemiske og rasistiske volden som kjennetegner amerikansk oppførsel i inn- og utland kan ikke legges for dørstokken til den nåværende tullingen i Det hvite hus.

I løpet av den siste uken har svært urovekkende og voldelige hendelser funnet sted i rask rekkefølge over hele landet. To svarte mennesker ble skutt til døde i et supermarked i Louisville, Kentucky. Den hvite skytteren gjorde det klart at målet hans var å drepe svarte mennesker da han sa: «Hvite skyter ikke hvite», da han ble pågrepet. Ikke før hadde denne forbrytelsen skjedd før en mann fra Florida ble arrestert og siktet for å ha sendt eksplosive enheter til blant andre Barack Obama, Hillary Clinton, George Soros, Maxine Waters og Eric Holder. En dag senere ble 11 mennesker drept av en skyting i en synagoge i Pittsburgh, Pennsylvania.

Den ikke navngitte mistenkte i alle disse sakene er Donald Trump. Den bombingmistenkte gjorde klart sin kjærlighet til den 45. presidenten. Han ble beskrevet av sin advokat som en tidligere upolitisk mann som likevel «fant en far i Donald Trump». Louisville-drapet er det siste i en lang rekke utført av hvite rasister. Anti-svart vold er like gammelt som hvite bosetninger på dette kontinentet.

1863 Medisinsk undersøkelsesbilde av Gordon som viser sin piskede rygg, bredt distribuert av abolisjonister for å avsløre slaveriets brutalitet. (Wikipedia)

Analyse av disse nylige hendelsene må gjøres svært nøye. Trump skiller seg for det meste fra sine forgjengere ved å rive bort fineren av menneskelighet og høflighet fra et system som er nådeløst brutalt. Men fasaden hindrer mange potensielle terrorister fra å utføre sine syke fantasier. Det er mennesker som holder hatet sitt for seg selv til de vet at de kan få dekning og aksept. Hat uttrykt av en president oppmuntrer folk som kanskje ikke vanligvis handler etter deres rasistiske impulser.

Det er veldig farlig for disse skjulte haterne å tro at de kan komme ut av klesskapet deres. Samtidig kan vi ikke glemme at en rasistisk skytter lyktes i å gå inn i en svart kirke i Charleston, South Carolina og drepe ni mennesker i 2015 da Barack Obama var president. De mest utbredte rasistisk motiverte drapene utføres av politi over hele landet når de dreper gjennomsnittlig 300 svarte mennesker hvert år.

Det er en feil å se Trump som et enestående onde i amerikansk historie. Han er heller ikke en anomali blant verdens ledere. En erklært fascist vant nettopp et presidentkappløp i Brasil. Hvite overherredømmer marsjerer åpenlyst i europeiske land som Ukraina hvor Obama-administrasjonen bidro til å styrte en valgt president og innsette nazister blant den nye ledelsen. Fascisme utføres daglig, ikke bare av politiet, men av den nyliberale staten og av militæret mens den utfører en terrorkrig over hele verden.

Det nåværende øyeblikket er farlig og krever seriøs analyse. Trump er den lavthengende frukten i enhver diskusjon om rasisme og andre former for bigotteri. Men landet kan ikke få et pass og få lov til å oppføre seg som om alt var bra før han ble valgt. Hvite mennesker kan ikke spille uskyldige og svarte mennesker kan ikke slappe av når dagen kommer da han er ute av kontoret.

Trump gitt pass for å øke kjernefysisk fare  

Hvis Trump kan kobles til alle disse hendelsene, bør det være med visshet om at hele landet lider av en forferdelig sykdom som få ønsker å konfrontere. Amerikanere foretrekker å tenke godt om seg selv og sin nasjon og behandle all informasjon som motsier denne troen som en ulempe som skal unngås for enhver pris. Det var hatforbrytelser før Donald Trump stilte som presidentkandidat, og de fleste av dem ble ikke utført av enkeltpersoner. De fleste av dem er fortsatt sanksjonert av staten.

Den gale Trump-elskeren kan ha prøvd å sende bomber til Obama og Clinton, men de sendte bomber til Libya og ødela en nasjon som fortsatt lider under terrorhandlingene deres. De er bokstavelig talt skyldige i å begå hatforbrytelser, sammen med andre NATO-ledere og deres forgjengere på høye steder. Det faktum at de vet hvordan de skal uttrykke diplomatiske hyggeligheter er ingen grunn til å se dem som på vår side når vi kjemper for å beseire fascismen hjemme og rundt om i verden.

Aktivistene deres kan heller ikke gis bestått. Når vi kjemper for å gjøre krig og fred til et politisk spørsmål, blir vi hånet som purister og spoilere som burde være stille og la imperialismen finne sted uten hindring. Menneskene som slutter seg til fordømmelsens kor bør ikke få vri på hendene når døde kropper dukker opp innenfor våre grenser også.

Hvis de ønsker å fordømme Trump, hadde de en utmerket mulighet nylig. Trump kunngjorde at USA trakk seg ensidig fra INF-missilavtalen med Russland. Denne avgjørelsen setter bokstavelig talt verden nærmere atomkrig. Men de liberale Trump-haterne har hatt svært lite å si om en politikkendring som bokstavelig talt setter alt liv på planeten i fare. Antallet mennesker som innser faren og taler mot denne handlingen er minimalt, i motsetning til den nesten enstemmige fordømmelsen av rasistiske våpenmenn og den kommende postbomberen.

Vi har alltid levd i en veldig farlig nasjon. Trump gjør det vanskeligere å være i fornektelse. Men vi må kjempe mot folkemengden som stikker blikket vekk inntil en rasistisk narr kommer inn i Det hvite hus. Det er ikke noe nytt med amerikansk terrorisme. Den kan finnes på høye og lave steder uavhengig av presidentens høflighet eller mangel på sådan.

Dette Artikkel opprinnelig dukket opp på BlackAgendaReport.com

Margaret Kimberleys Freedom Rider-spalte vises ukentlig i BAR, og er mye gjengitt andre steder. Hun har også en ofte oppdatert blogg på http://freedomrider.blogspot.com . Ms. Kimberley bor i New York City, og kan nås via e-post på Margaret.Kimberley(at)BlackAgendaReport.com.

39 kommentarer for "Amerikansk terror er ikke nytt"

  1. November 4, 2018 på 08: 59

    Hvite nasjonalister heier på militæret mens vi later som vi kjemper mot inntrengere. Dette er hva vi har blitt. Don Quixote.

    Amerikanske terrorister har helt rett. Dere Qaida.

    https://opensociet.org/2018/11/02/the-caravan-righti-wing-xenophobic-fantasies-now-involve-the-actual-us-military/

  2. Oscar Romero
    November 3, 2018 på 12: 55

    Alt dette er så sant. Det får meg til å tenke på de to saudiske søstrene som sannsynligvis ble myrdet på ordre fra MBS. Ikke akkurat en amerikansk statsforbrytelse, men forbindelser er det, og det vil sannsynligvis bli dekket opp med mindre folk fortsetter å skrive om det.

  3. November 3, 2018 på 11: 58

    "Den [vold] er like amerikansk som kirsebærpai."

    H Rap Brown

  4. EJK
    November 3, 2018 på 09: 45

    Elsker den flotte Ms. Kimberley, men vær så snill å bli kvitt den nye "Classic Typewriter"-fonten!

    • November 3, 2018 på 17: 47

      Avtalt!

  5. Sasha
    November 3, 2018 på 09: 41

    Da jeg leste «hvite dreper ikke hvite», minnet det meg umiddelbart om «demokratier går ikke i krig med demokratier». Parallellen er kjernen i stykket.

  6. Antonio Costa
    November 3, 2018 på 07: 21

    Perfekt uttalt!

  7. November 2, 2018 på 20: 57

    Som Stein-velger er en av tingene som irriterer meg mest fra Clinton-folk hvordan de vil refse meg for mitt "privilegium". Jeg er fattig og har vært det mesteparten av livet mitt, og regnet med at Clinton ville være mye bedre for MEG enn Trump. Men jeg har også empati for de milliarder av ikke-amerikanere som lider i hundrevis av millioner på grunn av vår vanvittige psykotiske krigshets. Og på det regnet jeg med at Clinton ville være minst like dårlig som Trump og sannsynligvis mye, mye verre.

    Disse Clinton-fansen erkjenner enten ikke eller bryr seg ikke om at de har et enormt privilegium ved å være amerikanske. Og de veier nesten aldri konsekvensene av våre politikere for 95% av menneskene på planeten. Dette ligner også på å prise Clinton eller Obama for deres feminisme eller det de gjorde for fattige mennesker (la oss bare anta at dette på noen måte er sant innenlands) mens vi ikke teller eller nevner milliarden eller flere fattige mennesker, brune mennesker og kvinner som deres valg førte til ruin, død, voldtekt, slaveri og håpløshet, som Margaret bemerker. Uff!

  8. Antonio Costa
    November 2, 2018 på 18: 44

    Flott artikkel.

  9. Anne Jaclard
    November 2, 2018 på 16: 05

    Denne nye fonten er vanskelig å lese og ubehagelig for øynene. Skulle ønske CN ville bytte tilbake, men ingen sjanse. Flott artikkel skjønt.

  10. Tennegon
    November 2, 2018 på 14: 07

    Dette er en svært overbevisende artikkel, som vi burde se mer av i samfunnets diskurs. For meg fremkaller det idealene til Dr. King, med sin ærlige skildring av det sanne problemet. Takk, CN, for at du la det ut.

    Det er første gang jeg leser denne forfatterens forfatterskap, men jeg vil være sikker på at det ikke er min siste.

    • November 2, 2018 på 19: 27

      Arbeidet hennes vises på blackagenda.com

  11. DonK
    November 2, 2018 på 12: 58

    Bli med i USA. Å være nasjonalist betyr å være en hengiven hvit, svart, brun, gul eller rød BORGER.
    Jo mer du er en del av nasjonen, jo bedre har du det. Når du skiller deg ut for spesiell oppmerksomhet, sårer det nasjonen. Det gjelder alle fargene nevnt ovenfor, og flere hvis de finnes.
    Minoriteter kan leve i fortiden og forverre nag. Hvite mennesker vil snart være blant minoritetene. Jeg har ikke uttrykt noe problem med det, og har heller ikke noe problem med det, så lenge naget er glemt.
    Ingen som lever i dag, og født i USA, deltok i lovlig slaveri. Få støttet Jim Crow, og de dør fort. Det har vært et spørsmål om karakterinnhold, snarere enn hudfarge, for det store flertallet av amerikanere i lang tid nå.
    Når det gjelder atomspørsmålet, …ikke med et smell, men med et klynk – går det fortsatt.

    • Oscar Romero
      November 3, 2018 på 12: 58

      Kanskje du vil ha nytte av å lese litt alternativ historie, som A People's History of the United States.

  12. November 2, 2018 på 12: 16

    Utmerket stykke. Den hypede raseriet over disse voldelige hendelsene er alltid orkestrert av media for å passe deres agenda. Offentligheten er så lett å manipulere at det er absurd. Elleve dødsfall i hendene på en galning er veldig trist, ja. Millionene som har skjedd på grunn av den amerikanske regjeringens kalde beregninger er en forbrytelse mot menneskeheten som vil fortsette og fortsette til befolkningen endelig våkner eller dør ut.

  13. T
    November 2, 2018 på 11: 46

    Kjære fru Kimberley,

    Takk for at du «forteller som det er»!

  14. mike k
    November 2, 2018 på 08: 21

    Amerika har vist en dyp påkjenning av grusomhet og vold fra grunnleggelsen. Folkemord på indianere og slaveri av afrikanere gjør det klart. Alt dette fortsetter å definere den ekte amerikanske karakteren under all den vakre vinduspredningen av idealer som brukes som omslag.

    • November 3, 2018 på 06: 03

      Forestillingen om at Amerika har monopol på grusomhet, vold, slaveri og folkemord er falsk. Ja ... Amerika har en blodig historie, men det har også de fleste andre nasjoner på jorden og i like mengder. Enten vi ønsker å diskutere Stalin, den generelle kommunismen, Hitler, Pol Pot, Kina, Russland og til og med Afrika... pokker, muslimer pleide å raide Europas kyster og samlet opp til en million europeiske slaver... historien er den store utligneren når det kommer til peker fingre.

      Trenger Amerika hjelp... ja! På så mange måter. La oss fokusere på å være amerikanere som den "ekte" amerikanske karakteren har vært og er i dag... hjelpsom, patriotisk, donerer til gode formål, beskytter familie/venner/de svake og syke...

      Hvis vi ikke gjør det, vil sinnet vårt bli slavebundet av retorikken om at suverene nasjoner er onde og sentralisering er bra ... bikubesinnet.

  15. PETER LOEB
    November 2, 2018 på 07: 14

    NÆRT OG FOR PERSONLIG!

    Jeg har alltid prøvd å skille mitt personlige liv fra mine profesjonelle kommentarer.

    Som 76-åring (nesten 77!) har jeg bodd i fjorten år i et anlegg for
    eldre, aka et såkalt «community for assisted living» Det er en ledelse
    klasse og et godt antall «medhjelpere» som er underordnet dem. Ledelse
    er hvite. Kanskje en feil? Ikke knapt. En gang i alle disse årene
    en administrerende direktør på stedet ble ansatt. Den velbehandlede brønnen
    finansierte innbyggere likte ikke å bli fortalt hva de skulle gjøre av noen svarte.
    Hun kjente kanskje ikke «stedet» sitt. Vår svarte
    Administrerende direktør varte ikke lenge.. Selvfølgelig kan det sikkert ha kommet press
    fra det helt hvite selskapet som eier dette spesielle fellesskapet.

    Assistentene??? I alle disse årene husker jeg ikke en eneste hvit medhjelper. De er
    helt svart, brunt og beige. Noen har to jobber. Mange har familie Det er vanskelig
    å få endene til å møtes, det vet vi alle. Det er nyttig hvis det er en mann hvis bare
    å gi mer inntekt.

    Og resten av oss innbyggere ... helt hvite som meg ... ser ut til å aldri legge merke til noe.

    Det skal nevnes at de svarte medhjelperne ikke klager. De vil ikke.
    å risikere sin inntekt, ikke ønsker å miste timer. Noen ganger jobber de natt
    doble skift.

    De av oss som er hvite later som vi aldri legger merke til det mest åpenbare av
    fargelinjer.

    Peter Loeb, Boston, MA, USA

    • Joe Tedesky
      November 2, 2018 på 23: 31

      Det er godt å høre fra deg Peter. Ha det fint. Joe

      • Hopp over Scott
        November 4, 2018 på 07: 54

        Hei Joe-

        Godt å høre fra deg! Jeg håper du og dine har hatt det bra. Dette nylige fenomenet med kommentarer og artikler som forsvinner og deretter dukker opp igjen, er en virkelig smerte i tokusen. Jeg håper Joe Lauria tar tak i det om ikke lenge. Det ser ut til å ha kjørt av BE og noen få andre også.

        • Joe Tedesky
          November 4, 2018 på 14: 44

          Hyggelig av deg å hilse Skip, håper du har det bra også. Utenom at jeg ikke har så mye å kommentere, er jeg enig i at det skjer mye rart her i konsortiet. Bortsett fra det får jeg mye ut av å lese de mange innsiktsfulle kommentarene som er lagt ut her. Joe

          • PETER LOEB
            November 5, 2018 på 08: 43

            Joe Tedesky, det har alltid vært flott å ha deg ombord.

            Re: The new face(book?) of Consortium: Your “få mye ut av å lese
            de mange innsiktsfulle kommentarene som er lagt ut her» betyr at du har blitt til
            PASSIV mottaker i stedet for en AKTIV bidragsyter.

            Denne endringen har omsluttet meg også.

            Jeg kan være en bidragsyter til rare tider. Men jeg husker dagene da
            Jeg aksepterte ikke lenger rollen min som transformert fra aktiv eller passiv!!

            Peter Loeb, Boston, Ma

  16. Michael
    November 2, 2018 på 06: 37

    Martin Luther King Jrs Riverside Church-tale mot Vietnam og krig var sannsynligvis hans viktigste, da han påpekte sløsingen med blod, ånd og skatter som kunne brukes på utallige hjemlige problemer. For at han gikk utover et snevert Civil Rights-fokus, ble han utskjelt av New York Times og Washington Post og møtte eskalerende trakassering av offentlige etater (som familien hans mente sto bak attentatet hans; jurymedlemmene var enige i hans urettmessige dødsrettssak). MLK forkynte alltid ikke-voldelig motstand, men ble utfordret av unge svarte menn over Vietnam, der ekstrem unødvendig vold og grusomhet var amerikansk politikk. Det er umulig å slakte mennesker i militær eventyrlyst over hele verden uten å ha spillover og tilbakeslag i den hjemlige sfæren. På samme måte som det er umulig å la CIA utføre umoralske ulovlige handlinger "på USAs vegne" uten å ha de samme metodene brukt innenlands.

  17. Josep
    November 2, 2018 på 02: 30

    Selv om det er prisverdig at fru Kimberley forteller oss om hvit-på-svart-vold, la oss ikke glemme at svart-på-hvitt-vold også eksisterer, spesielt med det som skjer i Sør-Afrika.
    Et av problemene jeg har med mye av alt-høyre er deres fiksering på rase og IQ. Jeg skal innrømme at raseforskjeller eksisterer, men hvis du setter rase og IQ over troen på Kristus, så har du problemer. Noe av det som tenner meg er hvordan deler av alt-høyre omfavner utstryk av «rasister» eller «antisemitter» (det vil si når de brukes i sammenheng med fordommer eller diskriminering) som om de var noen hederstegn i stedet for unnvike eller tilbakevise dem. Det er nesten som om moralske verdier blir fullstendig tilsidesatt; pokker, noen fordømmer til og med kristendommen helt, og favoriserer darwinistisk evolusjon. Hva ville Jesus gjort her?

    OT: Hva er det med den nye fonten? Jeg skjønner at det er mer eller mindre ment å ligne typografien til en gammel avis, men jeg er usikker på om andre lesere av denne siden vil like den eller ikke. (Jeg tror ikke det er en Halloween-greie; Halloween tok slutt timer før jeg la merke til dette).

    • Oscar Romero
      November 3, 2018 på 13: 11

      Josep, jeg tror virkelig du har feilaktig informasjon om Sør-Afrika. Mange hvite nasjonalistiske nettsteder kommer med slike påstander. Det er mye sørafrikansk historie som blir ignorert.
      President Trump tweets er ikke alltid faktabasert. Han hadde fremmet den ideen.
      Det er mange Forbes som er uenige. Her er en: https://africacheck.org/reports/are-white-afrikaners-really-being-killed-like-flies/

      • Josep
        November 6, 2018 på 16: 55

        Noen av kommentarene i den artikkelen viser en viss skepsis til dataene. De som er uenige i artikkelen og klager over svart-på-hvitt-vold har en tendens til å få flere opp- enn nedstemmer. Selv om jeg ikke synes dette er en pålitelig indikator på pålitelighet, står jeg fortsatt ved mitt utsagn om at hvite i Sør-Afrika blir angrepet av svarte på samme måte som hvite pleide å angripe svarte. Man trenger ikke være hvit nasjonalist for å se hva som skjer i Sør-Afrika.

    • November 3, 2018 på 14: 44

      Evolusjon er måten det har skjedd og fortsatt skjer, om du liker det eller ikke. Evolusjon har blitt rikelig bekreftet av vitenskapen og av ekte forskere siden Darwins tid. Kunnskap og forståelse har utviklet seg mye siden Darwin, men evolusjonen holder fortsatt. Synd hvis det krenker dine kristne følelser.

      En ting som definitivt kan sies om Bibelen er at den definitivt IKKE er en vitenskapelig lærebok. Det er absurd og latterlig å tro at beretningene i 1. Mosebok er beretninger om hvordan ting faktisk skjedde. Skapelsesberetningene i 1. Mosebok er eldgammel mytologi, ikke noe mer og ingenting annet. Mytologi som har blitt forherliget ved å ha blitt inkludert i en bok, kjent for oss som den "hellige" Bibelen, det såkalte og så ansett og påståtte "inspirerte Guds ord".

      Det er trist at noen fortsatt ikke ville akseptert evolusjon selv 160 år etter Darwins Opprinnelsen til arter, og etter at det har blitt rikelig bekreftet av vitenskapen. Evolusjon krenker følsomheten til mange fundamentalistiske kristne og de i det religiøse høyre, som dessverre tilfeldigvis er i makt- og innflytelsesposisjoner i samfunnet vårt.

      • Josep
        November 6, 2018 på 17: 04

        Det jeg burde ha sagt var "sosialdarwinisme", ikke "darwinistisk evolusjon". Jeg trodde ikke noen ville oppfatte det som om jeg miskrediterer forestillingen om evolusjon som helhet.

        • November 7, 2018 på 14: 27

          OK, poenget tatt. Beklager misforståelsen.

          Takk for oppklaringen.

  18. robert browning
    November 1, 2018 på 22: 17

    Kimberley har så rett. Trump har tatt av seg sløret og fryktfylte amerikanere kan, forhåpentligvis, endelig se deres fremmedfrykt.

  19. Kim Dixon
    November 1, 2018 på 14: 49

    "Hvis de ønsker å fordømme Trump, hadde de en utmerket mulighet nylig. Trump kunngjorde at USA trakk seg ensidig fra INF-missilavtalen med Russland. Denne avgjørelsen setter bokstavelig talt verden nærmere atomkrig. Men de liberale Trump-haterne har hatt svært lite å si om en politikkendring som bokstavelig talt setter alt liv på planeten i fare. Antallet mennesker som innser faren og taler mot denne handlingen er minimalt, i motsetning til den nesten enstemmige fordømmelsen av rasistiske våpenmenn og den kommende postbomberen.»

    Og så fokuserer Margaret Kimberley på den viktigste saken i vår tid, og den viktigste saken i menneskehetens historie.

    Generasjonene som har blitt myndige etter Sovjetunionens fall forstår ikke hva atomvåpen kan gjøre. De innser ikke at de alltid har vært i livsfare fra en ulykke som kan gjøre slutt på sivilisasjonen på en ettermiddag. Viktigst, aldri etter å ha levd gjennom 50-, 60- og 70-tallet, opplevde de aldri den viscerale frykten for umiddelbar utslettelse av alle og alt de noen gang har elsket. Tanken på at Trump skulle rive opp INF-traktaten i troskap mot Rooski Masters ville vært morsom, hvis det ikke brakte atomreaksjonstiden i Europa ned til tre minutter. Som Stephen F Cohen påpeker, har republikanere alltid satt i gang avspenning, men dette er første gang reaksjonære fra begge partier har motarbeidet det, og første gang en amerikansk president har blitt kalt en forræder av mainstream-politikere og forståsegpåere.

    Det demokratiske partiet er absolutt ikke i ferd med å utdanne dem. Faktisk har demokratene (ved hjelp av partipolitiske medier som MSDNC) klart å mutere det meste av sin valgkrets til frykt-freak russofober som absolutt ikke har noen anelse om hvor konservative de egentlig er. Disse blinde neo-McCarthyittene antar på dette tidspunktet bare at Russland er en fiende, og mange krever gjengjeldelse for deres fullstendig uprøvde «innblanding» i det amerikanske valgteateret. De vet selvfølgelig ingenting om NATOs aggresjon på Russlands grense, og bryr seg ikke om at Obama satte i gang et nytt atomvåpenkappløp på billioner dollar. Trump er fryktelig nok, men hva vil skje når president Harris/Booker trer inn, og lover å ikke være svak, som Trump (!), i møte med «vår største fiende»?

    Hvem vil stå igjen mot verdens undergang, når den gjennomsnittlige amerikaneren er så suicidal?

    • mgr
      November 2, 2018 på 08: 26

      Strålende..!

    • Steve
      November 2, 2018 på 10: 01

      For å være rettferdig, gir Trumps tilbaketrekning fra INF-traktaten perfekt mening. Det er en bilateral avtale som en part (ze russere) åpenbart bryter. Kineserne har også utnyttet avtalens bilaterale natur i flere tiår for å skape et massivt «missil gap» av mellomdistansestridshoder som ville bryte traktaten hvis de var en part i den. Noe som trolig forklarer hvorfor russerne, som deler en enorm landegrense med Kina, føler behov for å bryte traktaten. Så hvis kineserne utnytter INF for å bygge lagre, og russerne ignorerer det for å motarbeide Kina, hva er poenget med at USA forblir i en klart ineffektiv traktat?

      • KiwiAntz
        November 2, 2018 på 21: 21

        Steve, du sa at Russland har brutt INF-vilkårene, men realiteten er at Amerika ikke har fulgt disse reglene også. Det triste faktum er at Amerika ikke kan stoles på å overholde noen internasjonale avtaler som Paris-avtalene om klimaendringer JCPOA-atomavtalen med Iran og de trakk seg fra ABM-traktaten, nå INF? Den neste traktaten vil være USAs tilbaketrekning fra START-traktaten! Amerika lovet å ikke utvide NATO til Russlands grense når den kalde krigen tok slutt, men gjorde så det motsatte! USAs ORD er ikke verdt papiret det er skrevet på, og dets manglende overholdelse av noen avtaler er velkjent! AMERIKA S ORD ER VERDELØST! Gang på gang har USAs tvilsomme, selvbetjente natur bevist fullstendig at det er en upålitelig partner, en upålitelig lumsk nasjon, som bare vil gå bort hvis de ikke liker reglene de ikke kan sette? Arrogansen og hybrisen for å kreve at andre nasjoner overholder internasjonale lover om anstendighet og menneskelighet, men som utelukker det amerikanske imperiet fra de samme reglene er hinsides forakt og hykleri!

      • Andre Jim
        November 3, 2018 på 01: 06

        Hvis det du forteller er sant, hvorfor kan ikke Trump etterlyse en verdensomspennende innsats for å nå traktater som forbyr bruk av atomvåpen i enhver situasjon?

    • November 2, 2018 på 11: 58

      Kim Dixon – Jeg skulle skrive mitt eget innlegg som svar på denne utmerkede artikkelen, men etter å ha lest din er jeg glad for å takke deg for et veldig godt begrunnet svar som bidrar til samtalen.

    • Eddie
      November 2, 2018 på 22: 29

      Utmerket artikkel av MK og utmerket tilleggskommentar av KD.

Kommentarer er stengt.