Dette er det nye Italia

År med nyliberal økonomisk politikk påtvunget av både Brussel og italienske politikere har ødelagt en rekke industribyer og selve strukturen i det italienske samfunnet, rapporterer Attilio Moro.

Av Attilio Moro  Spesielt for Consortium News
i Brussel

Sesto San Giovanni, en by i utkanten av Milano, pleide å være en av industrihovedstedene i Italia.

Med rundt 200,000 45,000 innbyggere (XNUMX XNUMX arbeidere, og en robust middelklasse), var det hovedkvarteret til noen av de mest dynamiske italienske selskapene, inkludert Magneti Marelli, Falck, Breda og mange flere.

I dag er Sesto en industriell ørken – fabrikkene er borte, den profesjonelle middelklassen har flyktet, mange butikker har lagt ned, og byen prøver å gjenoppfinne seg selv som et medisinsk forskningssenter.

14 kilometer nord for Sesto var byen Meda sete for forskjellige symboler på italiensk fortreffelighet: Salotti Cassina og Poltrona Frau, som begge eksporterte møbler av høy kvalitet over hele verden og sysselsatte titalls tusenvis av arbeidere og designere. De matet en rekke små familiebaserte selskaper som leverte deler og høyt kvalifisert sesongarbeid. I dag er begge selskapene borte.

Montezemolo: Offentlig fiende.

Luca Cordero di Montezemolo, en tidligere styreleder i Ferrari, Fiat og Alitalia, og nå en offentlig fiende pga. hans oppsigelse av «Made in Italy»-merket, kjøpte opp begge selskapene og flyttet dem til Tyrkia, og valgte profitt fremfor kvalitet – og italienske jobber. Montezemolo, med aristokratisk bakgrunn, er en forkjemper for italiensk nyliberalisme, etter å ha grunnlagt den innflytelsesrike tenketanken «det frie markedet» Italia Futura (Fremtidens Italia) i 2009.

Et annet offer er byen Sora, med en befolkning på 25,000 80, 50 km. (50 miles) øst for Roma. Inntil nylig var Sora en velstående handelsby, med mellomstore papirfabrikker og hundrevis av butikker. I dag er alle fabrikkene borte og XNUMX prosent av butikkene har stengt.

Over hele Italia har den nyliberale politikken som førte til den økonomiske krisen og den resulterende sosiale dekadensen akselerert i kjølvannet av den økonomiske kollapsen i 2007.

En gang Stalingrad i Italia

Sesto San Giovanni pleide å være kjent som "det italienske Stalingrad", på grunn av styrken til arbeiderklassen og kommunistpartiet som fikk over 50 prosent av stemmene. Nå er byens sterkeste parti Alloy (The League), et høyreorientert, fremmedfiendtlig parti. Dette har vært ledsaget av et demografisk skifte, ettersom Sesto har mistet nesten en tredjedel av befolkningen, men skaffet seg titusenvis av innvandrere, som i dag utgjør nesten 20 prosent av befolkningen.

Det italienske kommunistpartiet, en gang det sterkeste i den kapitalistiske verden, har i mellomtiden forsvunnet sammen med arbeiderklassen. Det er også nøden til en minkende middelklasse som følger sammenbruddet av det sosiale stoffet med utbredt korrupsjon. Alle de tradisjonelle politiske partiene er utslettet.

Sesto San Giovanni: En gang den italienske Stalingrad

De har blitt erstattet av de såkalte 'populistene': The Alloy og 5 Star Movement, ubestridte vinnere av det siste valget i mars, som nå er i ferd med å prøve å danne en ny regjering. De Alloy uttrykker frustrasjonene i Nord-Italia som fortsatt er produktivt (mote, tjenester og noen høykvalitetsprodukter), og krever lavere avgifter, ettersom italienske avgifter er blant de høyeste i Europa. De ønsker også en parallell nasjonal valuta, en reduksjon i sirkulasjonen av euroen (som bremser eksporten, spesielt til Tyskland) og grenser for immigrasjon.

5 Star Movement, som delvis anses å være arvingen til det tidligere kommunistpartiet, men med en annen sosial base bestående av en udifferensiert underklasse som erstatter den forsvinnende arbeiderklassen. Den tar til orde for en moralisering av de politiske partiene og en universell grunninntekt på 750 euro per måned ($875) for de fattigste for å redusere virkningene av den sosiale katastrofen som fant sted sør i landet de siste 10 årene: 20 prosent arbeidsledighet , som påvirker 40 prosent av unge mennesker, noe som gjør mafiaen og organisert kriminalitet til de største 'arbeidsgiverne' i de mest kritiske sørlige regionene.

Dette er det nye Italia. Det gamle, Fiat-Italia, Cassina, små familiedrevne bedrifter, Kristendemokratenes Italia, Kommunistpartiet og en levende arbeiderklassekultur er ikke lenger.

Attilio Moro er en veteran italiensk journalist som var korrespondent for den daglige Dagen fra New York og jobbet tidligere i både radio (Italia Radio) og TV. Han har reist mye, dekket den første Irak-krigen, det første valget i Kambodsja og Sør-Afrika, og har rapportert fra Pakistan, Libanon, Jordan og flere latinamerikanske land, inkludert Cuba, Ecuador og Argentina. For tiden er han korrespondent for europeiske anliggender med base i Brussel.

 

 

77 kommentarer for "Dette er det nye Italia"

  1. Orlando
    Juni 4, 2018 på 12: 00

    Veltalende, levende stykke italiensk nylig utvikling ledsaget av demografisk nedgang, etter betydelig politisk vold på 1960-1980-tallet, med bruk av offentlige utgifter/gjeldsøkning for å lindre forskjeller, iøynefallende dårlig administrasjon og gjennomgripende organisert kriminalitet. Et annet mirakel, tross alt.

  2. Winston
    Juni 3, 2018 på 17: 35

    I mellomtiden:
    Som denne forskningen viste. Italia har større middelklasse enn de engelsktalende vestlige landene.

    Italia som har større middelklasse, avslørte noe virkelig galt med engelsktalende land - tross alt har det svak regjering, nord/sør gap, korrupsjon, skatteunndragelse og mafiadominans!

    "Nasjonene på det kontinentale Europa (Frankrike, Tyskland og Italia, figur 4) er mellom de angelsaksiske og nordiske nasjonene når det gjelder størrelsen på middelklassen deres, i gjennomsnitt 60 til 65 prosent av husholdningene. Den tyske middelklassen var rundt 65 prosent av husholdningene på 1980-tallet. Den har siden sakte falt til rundt 60 prosent, med en klar nedgang i løpet av 2000-tallet. Man må være litt forsiktig når man undersøker dataene for Tyskland siden de før gjenforeningen i 1990 bare inkluderte det som da var Vest-Tyskland. Frankrike går i strid med den tyske trenden og trenden til de fleste av de ni andre landene som er undersøkt her. Frankrikes middelklasse økte fra rundt 60 prosent på slutten av 1970-tallet og begynnelsen av 1980-tallet til 65 prosent på 1990-tallet og nesten 70 prosent på 2000-tallet. Det er ingen tegn til noen middelklasseskvis eller nedgang i Frankrike over flere tiår eller i dårlige økonomiske tider. Også Italia strider mot de fleste andre land. Middelklassen holdt seg ganske konstant på rundt 60 prosent fra 1980- til 2000-tallet. Den svingte noe på 1980- og 1990-tallet, men var stabil på 2000-tallet, selv etter starten på den store resesjonen.»

    https://www.aier.org/research/measuring-middle-class

    Måling av middelklassen

  3. Frank
    Juni 3, 2018 på 12: 36

    Det vi ser er at sosialdemokratiske reformer og de politiske partiene som presser dem ikke lenger er; sosialdemokratiet er dødt.

    Det vestlige finans- og bedriftsaristokratiet kontrollerer de fleste politiske partier, og deres politiske kontroll fører til privatisering, deregulering og skattelettelser for de velstående.

    (Vær spesielt oppmerksom på aristokratiets påstand om at regjeringer og offentlige tjenester skal drives som en bedrift: virksomheter drives som diktaturer, mange av dem mislykkes, og til slutt, fortjeneste kommer alltid foran folk.)

    La oss innse det. Dette aristokratiet er i krig med arbeiderklasser i verden og - med sin kontroll over militær-etterretningskomplekset - er de åpenlyst i krig med innbyggerne i verdens fattige nasjoner (denne observasjonen inkluderer ikke de lokale oligarkiene - som også er på krig med sitt eget folk.)

    Det kapitalistiske systemet «fungerer» som det normalt gjør; det bringer fattigdom, ulikhet, økologisk forringelse, byvrak og konstant krigføring til den gjennomsnittlige arbeidspersonen (enten de er innenfor den formelle eller uformelle økonomien).

    Så, reformer er stort sett ferdig med; heldigvis, eller dessverre står vi overfor et valg: sosial revolusjon eller død.

    • Winston
      Juni 3, 2018 på 17: 45

      Storbritannia har lignende forretningstetthet som Italia, men har nord/sør og øst/vest gap, og buskigheten er presset av finans (se Tom Browns bok).

      Flertallet av italienerne ansatt av små og mellomstore bedrifter. Kanskje hvorfor har større middelklasse enn engelsktalende land.

      Italienske SMB – Oversikt
      Når det gjelder økonomisk relevans, er det overveldende flertallet (99.9 %) av foretakene som er aktive i den italienske økonomien (den tredje største i Europa etter den tyske og den franske) SMB, og de står for 81 % av arbeidsstyrken og 68.1 % av arbeidsstyrken. verdiskapning i Italia. Sektoren har en relativt liten skalastruktur: andelen mikrobedrifter er høyere enn EU-gjennomsnittet, og denne spesielle funksjonen er ikke avhengig av sektorsammensetningen.

      http://doitbetter.info/smes-overview/

      https://www.aier.org/research/measuring-middle-class

      Måling av middelklassen

      Forskning fra Torontos York University fant at én prosent økning i en regions forretningstetthet kan:
      • Øk BNP med 38 prosent;
      • Redusere arbeidsledigheten med 20 prosent; og • Øke patenter med 52 prosent.
      31
      Fokusering av entreprenørskapsaktiviteter i konsentrerte bysentre tiltrekker seg talent, øker eiendomsverdiene
      og salgsavgiftsinntekter, og trekker flere virksomheter til området.
      32
      Disse konsentrerte områdene for forretningsutvikling, noen ganger kalt innovasjonsdistrikter, forbedrer gangbarheten og hjelper byer med å spare penger ved å begrense
      infrastrukturkostnader"
      http://placemaking.mml.org/wp-content/uploads/2013/02/mml-economic-impact-of-placemaking-june2014.pdf

      Den økonomiske effekten av PLASSMAKING
      http://blogs.worldbank.org/psd/where-is-sme-density-the-highest
      Hvor er SMB-tettheten høyest?
      https://www.unido.org/sites/default/files/2008-05/the_italian_SME_experience_and_possible_LL_0.pdf

  4. Kenneth
    Juni 1, 2018 på 11: 59

    Gratulerer til Italia med at din nylig valgte president senere ble overtatt og erstattet av en mann foretrukket av EU. Tyranni viser ansiktet mer frimodig.

    • gininitaly
      Juni 3, 2018 på 05: 55

      Helt korrekt… det fortsatte drap på enhver form for menneskelig sivilt og sosialt demokrati er agendaen for det 21. århundre av BIS sentralbanksjef/monopolkorps ressurs som voldtar parasitter som ønsker å styre verden.

  5. Gina de Miranda
    Mai 31, 2018 på 17: 55

    Nyliberal politikk har ødelagt den velstående stabile verden med utbredt velstand med et Dickensiansk oligarki.

  6. David
    Mai 30, 2018 på 07: 04

    I Tyskland har vi en lignende trend, men kanskje ikke så sterkt.

    Årsaken er ikke bare at industrien går til land som Polen.
    Årsaken er at flere og flere selskaper blir for små til å kunne konkurrere med andre produsenter på markedet.
    Hvis små butikker erstattes av EDEKA, ALDI, Saturn og Media markeder, er trenden åpenbar. Men det gjelder mange andre grener også.

    Det er en løgn at sammenslåing av markeder er bedre for alle. I et større marked eliminerer den høyeste spilleren sine rivaler.

    Kan være at denne trenden også er i Italia.

    • Ruth F
      Mai 30, 2018 på 15: 52

      Jeg kom akkurat tilbake fra en 10 dagers ferie i Sardegna/Italia, og jeg er overrasket over hvor tydelig folk i gatene – bare «vanlige mennesker» – analyserer situasjonen deres! De innser til fulle konsekvensene av globalisering og er i stand til å nevne dem alle. De trenger ingen leksjoner i økonomi – de bare vet og ser dem med egne øyne, uten noen illusjoner. Jeg ble helt imponert og ønsket at mine medborgere i Sveits ville være like klare i sin forståelse av hva som skjer over hele verden som italienerne er!

      • David
        Mai 30, 2018 på 20: 27

        "De innser til fulle konsekvensene av globalisering og er i stand til å nevne dem alle."

        Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne si det om mine landsmenn.

        Jeg har ofte inntrykk av at konsekvensene av globaliseringen ikke er kjent for det tyske folk.

      • gininitaly
        Juni 3, 2018 på 05: 59

        Italienerne har blitt ødelagt av sine egne regjeringer i århundrer ... dette er rett og slett en annen type mafia-kabal på global skala.

    • Winston
      Juni 3, 2018 på 17: 48

      Tysklands SMB-er er fortsatt sterke og hjelp fra Fraunhofer-ingen slik organisasjon i Italia eller noe annet europeisk land.

  7. Mai 29, 2018 på 21: 57

    Globalistene og deres "nye verdensorden" har kontroll.
    ---------------------
    Juni 26, 2016
    "Brexit: Er de livegne endelig i opprør"?

    Etablissementet er sjokkert over at vanlige folk vil ut av Den europeiske union (EU). De skjønner bare ikke at folk er lei av å bli brukt, misbrukt, diktert for, løyet for, manipulert og tvunget inn i et EU-diktatur av forræderske politikere. Dette er noen av de samme politikerne som suser til møtene til de såkalte elitene i Davos, og også deltar på Bilderberg-møter...
    [les mer på lenken nedenfor]
    http://graysinfo.blogspot.com/2016/06/brexit-are-serfs-finally-rebelling.html

  8. Jeff
    Mai 29, 2018 på 18: 51

    Det slutter aldri å forbløffe meg at dette skjer over hele verden og ingenting skjer for å arrestere det. Jeg mistenker at det er fordi så mange er hjernevasket til å tro at fordi de har representativ regjering, betyr det at regjeringen vil være lydhør for velgernes ønsker og behov.

    Fools.

  9. Don
    Mai 29, 2018 på 18: 23

    Med tanke på at nordamerikanske og europeiske regjeringer og samfunn absolutt drukner i gjeld til sentralbankfolk, ser ikke islams totale forbud mot åger for alle så baklengs ut nå, gjør det vel? Jeg snakker heller ikke om islamske banker som kontrolleres av de samme sentralbankmennene. Jeg snakker om et totalt 100 % forbud mot utlån til renter, som til og med ble foraktet av de gamle grekerne og romerne.

    Da Cato den eldste ble spurt: "Hva synes du om åger?" svaret hans var: "Hva synes du om drap?"

    Aristoteles om åger:
    Det er to typer rikdom, som jeg har sagt; den ene er en del av husholdningsdriften, den andre er detaljhandel: førstnevnte nødvendig og hederlig, mens den som består i bytte rettferdig sensureres; for det er unaturlig, og en måte som mennesker tjener på hverandre. Den mest forhatte typen, og med den største grunnen, er åger, som tjener på penger i seg selv, og ikke av det naturlige formålet med det. For penger var ment å brukes i bytte, men ikke å øke med renter. Og dette begrepet renter, som betyr fødsel av penger fra penger, brukes på avl av penger fordi avkommet ligner forelderen. Derfor av en måte å få rikdom på er dette den mest unaturlige.
    – Politikk, 1.10, 1258b

    Plato
    Siden de som styrer i byen gjør det fordi de eier mye, antar jeg at de ikke er villige til å vedta lover for å hindre unge mennesker som ikke har hatt disiplin fra å bruke og kaste bort rikdommen sin, slik at de ved å gi lån til dem, av de unges eiendom, og så innkaller de lånene, blir de selv enda rikere og mer æret.

    Thomas Edison
    "Hvis nasjonen vår kan utstede en dollarobligasjon, kan den utstede en dollarseddel. Elementet som gjør bindingen god, gjør også regningen god. Forskjellen mellom obligasjonen og regningen er at obligasjonen lar pengemeglere samle inn det dobbelte av obligasjonen og ytterligere 20 %, mens valutaen ikke betaler andre enn de som bidrar direkte på en nyttig måte. Det er absurd å si at landet vårt kan utstede 30 millioner dollar i obligasjoner og ikke 30 millioner dollar i valuta. Begge er løfter om å betale, men det ene løftet feter ågerbrukerne og det andre hjelper folket.»

    Og vi vet hva Jesus tenkte da han kastet pengeutlånerne ut av templet.

    • Juni 1, 2018 på 09: 47

      Jeg applauderer deg Don, for at du avslører roten til problemet, og ikke lar symptomene på problemet bli fokus.

      Banksterene tok kontrollen over å produsere og utstede penger fra sine respektive regjeringer for hundrevis av år siden og har laget alle reglene siden den gang.

      Folk er hjernevasket til å akseptere sin identitet som "forbrukere" som lever i en økonomi og ikke så mye som borgere som lever i et samfunn. Bankerne kontrollerer til og med språket.

      Der bestikkelse av en offentlig tjenestemann er ulovlig, er lobbyvirksomhet til en offentlig tjenestemann lovlig og produktiv, men det er det samme.

      Korrupsjonen starter med pengelånerne.

      Vennligst besøk youtopia.guru

  10. Rong Cao
    Mai 29, 2018 på 13: 54

    Så lenge denne nyliberalismen råder og faktisk styrer dette landet, er den nye koalisjonen av populistiske partier ganske enkelt marionettene til disse aristokratene og vil ikke vare lenge i Italias politikk. Folk vil fortsette å lide uten ende i sikte.

  11. Luigi
    Mai 29, 2018 på 12: 52

    "Gjør Italia flott igjen" det er hva dette utgjør.
    Det er rett og slett ikke nevnt at folk var veldig glade for å kjøpe billige produkter laget i utlandet i stedet for å betale litt mer for hjemmelaget kvalitet.
    Hvis vi velger billig plast til tingene vi pleide å bygge og vi er stolte av, er det det uunngåelige resultatet.
    Å stikke en nyliberal etikett foran noe og si at du kommer til å bli bedre, er rett og slett tull!

  12. Loretta
    Mai 29, 2018 på 12: 10

    Europas tragedie. Vi folket har blitt kastrert og dømt til et liv i slaveri - med mindre vi reiser oss og kvitter oss med våre "eiere".

    • Don
      Mai 29, 2018 på 18: 13

      Problemet er at folk flest ikke vet noe om penger, så selv å "reise seg opp" vil ikke gjøre mye. Hvis du ønsker en vellykket revolusjon på kort tid, be alle om å ta ut pengene sine fra bankene og forby åger, men forvent tøffe tider fremover.

  13. DH Fabian
    Mai 29, 2018 på 10: 46

    Interessant. USA har gått en ganske lignende vei. "I dag er Sesto en industriell ørken - fabrikkene er borte, den profesjonelle middelklassen har flyktet, mange butikker har lagt ned ...." beskriver mange amerikanske byer og byer, og vi har absolutt ingen barmhjertighet med dem som er igjen i fattigdom. Vi erkjenner det bare ikke.

    • Joe Tedesky
      Mai 29, 2018 på 11: 31

      Jeg er glad du forklarte poenget ditt slik du gjorde, for denne artikkelen kunne vært skrevet om Pittsburgh eller Cincinnati fra tilbake på 80-tallet. De sier, elendighet elsker selskap, men du ser meg ikke feire Europa og Italias dilemma. Så lenge folk vil trenge å spise, vil denne utklemmingen av middelklassen ned til underklassen uten tvil ha en båtlast med tilbakeslag. Hvis bare ordet 'rettferdig' skulle komme inn i samtalen, men grådighet vet ikke betydningen av 'rettferdig'.

    • bakoverrevolusjon
      Mai 29, 2018 på 14: 59

      DH Fabian – ja, de som blir etterlatt kalles "Deplorables" for å ha freste til å snakke om offshoring av jobber.

      Når de ønsker å begrense innvandringen og kontrollere grensene, for å beskytte hvilke jobber som er igjen til dem selv og deres barn, kalles de "rasister".

      Når de ønsker å stoppe de brutto militærutgiftene, den tilhørende døden og ødeleggelsen, og konsentrere seg om sitt eget land, kalles de "populister" eller "nasjonalister".

      For å beskytte ytringsfriheten kalles de "fascister".

      Du kan ikke finne på dette tullet!!!!

      • Realist
        Mai 29, 2018 på 15: 47

        Som om de rike ikke skamløst beskytter SINE interesser!

        • bakoverrevolusjon
          Mai 29, 2018 på 17: 43

          Realist – ja, det er nettopp fordi de rike har fått lov til å «beskytte» sine interesser at vi har rotet vi har. Det har vært en total overtakelse av finans-/bedriftsklassen som er opptatt med å sluke hverandre. Antimonopollover på bøkene blir ikke håndhevet. Ingen bryr seg om butikken, og vi er alle varer nå.

          Ikke bare beskytter de interessene sine, men de "produserte" disse interessene til å begynne med. De tok seg sammen og satte i gang for å knuse fødselen. De opprettet WTO, Verdens handelsorganisasjon, presset på for globalisering, kurtiserte den korrupte kinesiske eliten, offshorede jobbene, og resten er historie. Media ble kjøpt ut og kongressen ble kjøpt bort.

          De lobbyer for nye, gunstige lover som DE skriver, og politikerne vedtar dem. Du må kutte skattene for å få dem til å "bringe" pengene sine hjem, bare for å finne ut at pengene deres har vært hjemme hele tiden, sittende i amerikanske statsobligasjoner. Hva?

          Forbrytere i hvitsnipp får bøter, ikke fengselsstraff. Som en fyr sa: Hvis hver bankraner visste at han bare ville få en bot for å ha ranet en bank, ville det vært en oppstilling rundt blokken. Boten blir bare prisen for å gjøre forretninger.

          Handelskamrene gnir hendene sammen i glede over den fullstendige mangelen på grensekontroll – desto mer billig illegal arbeidskraft for dem. Silicon Valley gleder seg over H-1B-ene som kommer inn fra India – de vil jobbe for mindre og langt utover natten. Inderen bryr seg ikke fordi motivet hans er å sende penger hjem og bli sønn nummer én.

          Hvor mange MS13 henger rundt bankinngangene på Wall Street? Hvor mange illegale går på skolen med sine barn? Ingen.

          Jeg tusler igjen. Italia må ut av EU og ta tilbake sin suverenitet. De skulle aldri vært der til å begynne med. Et land som ikke passer på folket sitt, er ikke noe land i det hele tatt.

      • Oakland Pete
        Mai 29, 2018 på 17: 50

        Ja, folk kan finne på mye dritt. En dumhet er at det å begrense innvandring og kontrollere grenser slik det gjelder i nevnte kontekst(e) ikke har en veldig usunn dose rasisme iboende. Her er en annen drittsekk: Fascister kommer til byen med et slagord: "Ingen marxisme i Berkeley". Du ønsker å gi ytringsfrihet til de som vil bruke den til å nekte ytringsfrihet til andre. Fascister erklærte at jeg ikke har ytringsfrihet, og det insisterer jeg på. Det er ingen mellomting. Så i skritt Antifa og politiet for å løse problemet – Antifa på min side, politiet på fascismens side. Denne gangen vant min side. Tilbake i Europa mellom verdenskrigene oppsto det samme argumentet og fascismen vant i noen land. Du er tydeligvis på den siden, under dekke av "ytringsfrihet". Den gangen grep den røde hæren inn for å løse problemet. Du ville tydeligvis ha motarbeidet dem. Nå antyder du til og med at venstresiden ikke er imot krig eller falske "frihandelsavtaler".

        Dette er alle Trump-supporternes mantra, og jeg kan ikke finne på dette.

        • bakoverrevolusjon
          Mai 29, 2018 på 20: 05

          Oakland Pete - "Ja, folk kan finne på mye dritt." Takk for at du understreket det med innlegget ditt.

          Folket stemte for kontroll over grensene og begrense immigrasjonen. De sier det er over tap av sine egne jobber og kostnadene som påløper med å støtte de illegale; du sier det er over rasisme. Noen innbyggere bekymrer seg for at nye innvandrere ikke lenger assimilerer seg; du vil sannsynligvis si "hvem bryr seg om assimilering?" Hvem har rett, og for den saks skyld, må de egentlig gi en grunn? Anta at de ønsker å stoppe all innvandring i ti/tjue/ett hundre år/for alltid. Er det rasisme? Kanskje ideen deres om et land er annerledes enn din. Men du føler at du får diktere, gjør du ikke?

          Akkurat som du føler at DU bør få diktere hvem som snakker på Berkeley. Og du sier at høyttalerne er farlige? De blekner i forhold til slike som deg.

          Men det er det du utelater i innlegget ditt som er det mest talende om deg. Ingenting – absolutt ingenting – om menneskene som har mistet jobbene sine, de 30,000 XNUMX/år som gir seg selv, de sløyde og rustne industribyene, korrupsjonen og tyveriet av bedriftsklassen.

          Nei, alt handler om deg og hva du vil fordi du fortsatt kjemper den siste verdenskrigen. Du har ikke forlatt det. Du ser på deg selv som atskilt fra innbyggerne. Du er atskilt. Du kjemper en annen kamp. Wow, lykke til, kompis.

          • bakoverrevolusjon
            Mai 29, 2018 på 20: 21

            Oakland Pete – ytringsfrihet er rotete og stygg til tider, men det er en nødvendig avlastningsventil og den eneste måten å løse forskjeller på. Når stemmer blir kvalt, går de under jorden og vokser fordi de ikke liker å få beskjed om å holde kjeft og gå til side, og de vet når dette blir gjort. Godt klipp om ytringsfrihet av Cathy Newman og Jordan Peterson:

            https://www.youtube.com/watch?v=iEJ1QHu-KEQ

          • John
            Mai 30, 2018 på 18: 36

            For et passende navn du har. Har du noen gang hørt om bandet Devo?

            Innvandrere skaper faktisk flere jobber enn de "tar". Dette er et lett undersøkt faktum. Ca 1.2 arbeidsplasser per innvandrer. Se det godt undersøkte papiret "Are Immigrants a Shot in the Arm for the Local Economy?" av Gihoon Hong og John McLaren, for en studie som bestemte seg for å faktisk undersøke dette problemet.

            Automatisering dreper flere jobber enn immigrasjon, Offshoring gjør også dette. Offshoring som måten deres Fuhrer lager klærne sine på, til og med MAGA-hatter er laget med stoff, sedler og stivere som er hentet fra utenfor USA! Trumpstore dot com selger hovedsakelig utenlandske varer også!

            Automatisering, hvis produksjonsmidlene er nasjonalisert, ville gjøre "jobber" (også kjent som lønnsslaveristillinger) unødvendige, og det er grunnen til at de som brukes som sjokktropper for nyliberalerne (aka fascistene) er så indoktrinert til å motsette seg "marxisme".

            Ytringsfrihet er ikke et problem i motstandere av fascister, som lett kan observeres ved å innse at AntiFa ikke ber regjeringen om å forby hatefulle ytringer. Hvis de som motsetter seg fascismen motsatte seg ytringsfrihet, ville de bedt regjeringen om å forby ytringsfrihet. At de ikke gjør det, gjør det klart for alle unntatt de mest stumpe at dette ikke er et spørsmål om ytringsfrihet.

            At de samme menneskene som klager over at deres Freeze Peach blir krenket av de som, uten å be om innblanding fra myndighetene, vil ta autonome tiltak for å deplatformere slike hatemonstre, også heier på en innbygger i Det hvite hus som åpent snakker om å frata statsborgerskap for dem. som er uenige med ham, og som ber om regjeringshandling mot for eksempel idrettsutøvere som tar et kne for å protestere mot rasistiske skytinger av ubevæpnede farger, gjør det ganske klart at "Ytringsfrihet" ikke er en bekymring for dem i virkeligheten.

            Angrepene deres på de i akademia som de oppfatter som "venstre" avslører deres hykleri.

            At de som støtter Orange Fuhrer hevder at "Venstre" (hvor de på en eller annen måte inkluderer de høyreorienterte nyliberale) på en eller annen måte støtter utenlandske angrepskriger, mens de heier på avviklingen av JPCOA, flyttingen av ambassaden til Jerusalem, sanksjonene mot Venezuela (med snakk om enten en stedfortreder-krig der eller USAs støtte til et militærkupp), bombingen av imaginære «kjemiske våpenanlegg» i Syria, og «Libya-modellen» for Nord-Korea, etc, viser igjen uoppriktigheten i deres hyklerske posisjon.

          • Oakland Pete
            Mai 30, 2018 på 19: 36

            Nei, jeg har faktisk mistet jobber på grunn av positiv særbehandling, men forsto at de som tok dem startet livet her med ankere knyttet til karriereutsiktene, så tok situasjonen min med ro. De som krysser grensene våre ser annerledes ut enn oss. Hvorfor? For de er herfra, og vi er fra Europa. Har du vurdert ironien i vår karakterisering av dette landet som "vårt", mens urfolk er outsiderne? Hva var opprinnelsen til "WOP"? Det betydde "uten papirer". Nå er italienerne enda en hvit statsborger i USA. Hvilke papirer hadde mine forfedre da de kom hit? Ingen. Og de slaktet lokalbefolkningen. Hvordan kom afroamerikanere hit? I lenker, og nå ber de som kom til Berkeley, som du ser ut til å like, dem gå tilbake dit de kom fra. Fra det jeg har sett, kommer barrieren for assimilering fra rasismen som infiserer så mye av USAs liv. Eller har du ikke lest en avis i livet ditt?

            Jeg skal fortelle deg hvem som kjemper en annen krig: De som vifter med hakekors og konfødererte flagg. De kom til Berkeley med et slagord: "Ingen marxister i Berkeley". Deres emblemer avslører hvordan de ville løpe oss ut: med vold. De gjorde det i Charlottesville, de gjorde det med klanen, de gjorde det i Europa, og de vil gjøre det når vi lar dem. Ja, jeg, sammen med de tusenvis som marsjerte den dagen, vil avgjøre om nazistisk avskum vil fortelle oss hvordan vi kan tenke og hvor. Du, sammen med dine fascistiske venner, støttet av politiet, kan komme til byen med våpnene dine, og vi vil avvise deg. Vi er borgerskapet, og det er ikke fascister. Mine forfedre kom over på Mayflower, bokstavelig talt; men jeg har menneskeheten til å erkjenne at vi var inntrengere, og de du demoniserer fortjener å være her. Hvem faen er du å fortelle meg, eller noen, at vi er atskilt fra innbyggerne? I tilfelle du ikke la merke til, vant ikke Trump den populære avstemningen, og immigrasjon var en nøkkelplanke i plattformen hans.

            Du og noen andre jeg kunne nevne, men vil ikke (vi korresponderte privat) trenger å forstå hvem Antifa konfronterer: De bruker ikke MAGA-hatter; de bærer spisse hatter med hvite kapper. De vifter ikke med amerikanske flagg; de vifter med konfødererte flagg og hakekors. De kaller seg Proud Boys, Traditionalist Workers' Party, Patriot Prayer, Identity Europa, og de er FASCISTER. Du og DJ kan kreve ytringsfrihet for dem, men jeg tror "frihet" for dem er en oksymoron. Jeg oppfordrer til ytringsfrihet for Berkeley, og det var det spesifikke problemet som stod på spill den dagen – et konsept det passende navngitte bakoverrevolusjon forvrenger. Ja, du er en trogloditt, venn.

          • bakoverrevolusjon
            Mai 30, 2018 på 22: 42

            John – selvfølgelig skaper innvandrere jobber. Hvordan kunne de ikke det? Det er et klassisk Ponzi-opplegg.

            Men lavt kvalifiserte illegale koster faktisk landet dyrt i utdannings-, medisinske og boligkostnader (tusenvis av dollar for hver mann, kvinne og barn), og de tar jobber fra lavt kvalifiserte amerikanere, tvinger lønningene til å holde seg lave, som samt legge økt press på bokostnadene.

            Det jeg sa er at det er opp til det amerikanske folket å bestemme hvor mange mennesker de vil slippe inn og hvem som slipper inn. Det har ingenting med rasisme å gjøre, og alt med hva de vil. Det er DERES land.

            Automatisering har vært ansvarlig for tapet av noen jobber. Det er unnskyldningen økonomer liker å bruke for å legge skylden på alt annet enn den virkelige årsaken til tapet av arbeidsplasser – offshoring.

            Antifa er bare en liten fascistisk hatgruppe som er innstilt på å stenge ytringsfriheten, og hvis de ikke får viljen sin, knuser de noen vinduer.

            John og Oakland Pete – dere kjemper fortsatt den siste verdenskrigen, i en helt separat verden. Du vil ikke ha et forent land. Du vil rive det fra hverandre, og Identity Politics kommer til å gjøre nettopp det.

        • Sam F
          Mai 29, 2018 på 21: 22

          Det ser ikke ut til å være noen reell prinsipiell uenighet her.
          BE bemerker at reduksjon av offshoring av jobber, begrenset immigrasjon og reduksjon av militærutgifter kan forfektes av de som ikke er begredelige rasister, nasjonalister eller fascister.
          OP erklærer seg mot fascismen, men mener at immigrasjonsrestriksjoner innebærer rasisme når det kan være sant bare blant noen av de mindre intelligente, som antimarxistene han møtte.

          Vi kan redusere offshoring og militærutgifter uten langsiktige immigrasjonsbegrensninger.
          Jeg foreslår en importavgift for å utjevne utenlandske og innenlandske engroskostnader for produkter av sammenlignbar kvalitet, basert på generelle levekår i leverandørnasjonen, justert for arbeidsforholdene til hver produsent. Dette finansierer utenlandsk bistand til produsentnasjonen for å heve standardene for utdanning og helsetjenester, og tillater lønnsøkninger, fordi disse ikke vil påvirke engroskostnadene i forbrukernasjonene. Den bruker forskjellen i levestandard til å forbedre den til den utenlandske produsenten i stedet for å senke den til den amerikanske forbrukeren.

    • Winstom
      Juni 3, 2018 på 17: 58

      Dette har skjedd i over århundre i Nord-Amerika. Første rustbelte i USA var NE rustbelte forårsaket av fabrikker som decamperte til Midtvesten. Det første rustbeltet i Canada begynte på slutten av 19-tallet - i de maritime provinsene - da regler for forening favoriserte interiøret!.
      se:
      Situasjonen til maritime provinser (som ble et rustbelte på 19-tallet på grunn av nasjonal politikk som favoriserte Sentral-Canada - nasjonalpolitikken fra 1879) har noen gjenklang i USA; og foreslåtte løsninger vil også hjelpe strevende regioner i USA:

      https://www.theglobeandmail. com/news/national/how-the-maritimes-became-canadas-incredible-shrinking-region/ article23554298/

      Hvordan Maritimes ble Canadas utrolige krympende region
      Verken Canada eller USA og berørte stater gjorde noe for å reversere nedgangen i det originale rustbeltet, så hvordan kan de snu nedgangen i andre regioner? Har ikke erfaring.

  14. DFC
    Mai 29, 2018 på 10: 46

    Dette er bare nok et WHOOPS (vi gjorde det igjen) øyeblikk i hubristisk nyliberal tenkning som vi ser spille ut igjen og igjen over hele verden. Det vil si å ikke forstå de nåværende institusjonene (økonomiene) og hvordan de ble til og hva de faktisk gjør. Nyliberal tenkning har vært dominert av ideen om å utvikle de mest effektive "stordriftsfordelene" som vil gi billige varer til alle verdens FORBRUKERE (ser bra ut på papiret, ikke sant?). Vi gikk gjennom dette i USA, der Walmart utslettet Main Street og nå utsletter Amazon kjøpesentrene i forstaden (og til slutt Walmart sannsynligvis også), alt i interessen for å tilby de billigste og mest effektive varene. Resultatet har vært avviklingen av mange "ikke-konkurransedyktige" sektorer og jobber (som USA maskerer ved ikke å rapportere antall personer som rett og slett har sluttet å søke arbeid). Den samme prosessen pågår i Afrika og Mellom-Amerika, hvor plutselig alle de tradisjonelle småskala grunnleggende yrkene (som mat- og tekstilproduksjon) ikke lenger er levedyktige, og det eneste alternativet som er igjen for disse menneskene er å EMIGRERE.

    Billige effektivt laget varer for alle verdens forbrukere er bare EN HALV av en større ligning. De ANDRE HALVDEL, som de ikke forutså var at verden også trenger forbrukere med JOBB for å finansiere kjøp av de effektivt laget og rimelige varene.

    KONSEKVENSER: Nå finner de verden UREGERERLIG (Trump, Brexit, Italia, massemigrasjoner osv.) og så er det neste på den nyliberale agendaen å BEGRENS DEMOKRATIET – som folk kan være villige til å legge til rette for hvis det innebærer å få en gratis UNIVERSELL GRUNNLEGGENDE INNTEKT sjekk fra deres vennlige nabolag globalt sentraliserte én-verdens regjering. wtf?!

    • DH Fabian
      Mai 29, 2018 på 10: 54

      USA forblir på kursen satt av "Reagan-revolusjonen", da bedriftsstaten fikk full kontroll over landet. Selv liberale har rett og slett forsvunnet konsekvensene av våre år med nyliberal økonomisk politikk - fattigdomskrisen vår. USA begynte å legge ned/utse arbeidsplasser på 1980-tallet, avsluttet faktisk velferdshjelp på 1990-tallet – mistet over 5 millioner arbeidsplasser i produksjonen alene siden 2000. Likevel nekter vi å erkjenne (mye mindre, gjøre noe med) de åpenbare konsekvensene.

      Et skritt videre: Ettersom amerikanske skatteinntekter har fortsatt å synke, har militærutgiftene steget ut av kontroll. I 2003 startet USA den lengste og dyreste krigen i dette landets historie, og tappet oss militært og økonomisk. Vi kan ikke bygge opp igjen denne gangen fordi jobbene våre er borte. Oops.

      • Joe Tedesky
        Mai 29, 2018 på 11: 30

        Jeg er glad du forklarte poenget ditt slik du gjorde, for denne artikkelen kunne vært skrevet om Pittsburgh eller Cincinnati fra tilbake på 80-tallet. De sier, elendighet elsker selskap, men du ser meg ikke feire Europa og Italias dilemma. Så lenge folk vil trenge å spise, vil denne utklemmingen av middelklassen ned til underklassen uten tvil ha en båtlast med tilbakeslag. Hvis bare ordet 'rettferdig' skulle komme inn i samtalen, men grådighet vet ikke betydningen av 'rettferdig'.

      • Skriveperson
        Mai 29, 2018 på 20: 39

        Jepp. Jeg tror dette skjedde med Romerriket.

      • bakoverrevolusjon
        Mai 29, 2018 på 21: 10

        DH Fabian – ifølge Ralph Nader startet det før Reagan, tidlig på 70-tallet. Det var da tenketankene startet. Nader sa at demokratene skilte seg fra arbeiderklassen og var rett der inne med republikanerne.

      • Winston
        Juni 3, 2018 på 18: 06

        USAs tilbakegang knyttet til suburbanisering - som ble omtrent 70% på Reagans tid. Trenger befolkningstetthet for næringstetthet. I dens fravær ledet arbeidere prisgitt store selskaper som er prisgitt finans, "aksjonærverdi". Faktisk blir store selskaper sløyd innenfra av selvbetjente ledere som drar nytte av "aksjonærverdi".

        John Bogle kalte lederkapitalisme.
        https://www.youtube.com/watch?v=za6inWhZcs8

        https://www.vanguard.com/bogle_site/sp20030611.html
        Eierkapitalisme vs. lederekapitalisme

        • bakoverrevolusjon
          Juni 4, 2018 på 02: 28

          Winston – takk for at du la ut lenkene. John Bogle virker som en veldig god og grei mann.

    • Mai 29, 2018 på 12: 40

      Litt strålende DFC, takk! Amazon kommer til å ta ut kjøpesentrene. . . og deretter Konsekvensene av løpet til bunnen. Flere ideer jeg ikke helt har satt sammen. Takk!

  15. mike k
    Mai 29, 2018 på 09: 47

    Oligarkene er de beste rovdyrene i vår verden, og streifer rundt på kloden på jakt etter byttedyr å sluke. Ingen nasjon eller naturressurs er trygg fra deres bunnløse hunger etter mer, mer, mer………

    • DFC
      Mai 29, 2018 på 11: 30

      Mike K. Jeg er enig i at oligarkene er problemet, men det er ikke slik at de alle gikk sammen for å planlegge dette. Oligarkklassen er SYMPTOMER skapt av enkel matematikk – oppdaget av en økonom fra ITALIA ikke mindre:

      Se videoen nedenfor (lengde: 2min:50s):

      https://youtu.be/F-I-BVqMiNI

      DH Fabian henspiller på den virkelige årsaken ovenfor, som var høyden av SELSKAP over NASJONALSTAT.

      Eksempler:

      Disse 25 selskapene er kraftigere enn mange land
      h**p://foreignpolicy.com/2016/03/15/these-25-companies-are-more-powerful-thany-many-countries-multinational-corporate-wealth-power/

      Zuckerbergs tidlige motto var: "Bedrifter over land".
      h**ps://www.vox.com/first-person/2018/4/11/17221344/mark-zuckerberg-facebook-cambridge-analytica

      Tidligere, da USA ble konfrontert med massiv inntektsulikhet kunngjort av Raner Baron klasse (dagens oligarker) de progressive fra den tiden utviklet et ganske genialt sett lover som begrenset dem. Noen av dem var:

      1] Gradert inntektsskatt
      2] Høye selskapsskatter
      3] Eiendomsskatter
      4] Antitrust-/antimonopollover
      5] Skatt på verdensomspennende inntekt
      6] Bankforskriften

      Nå, med internasjonal bankvirksomhet og "åpne grenser" (dvs. reduksjon av nasjonalstaten) er alle disse rettsmidlene uklare ettersom selskaper og mennesker (oligarkene som driver dem) bare kan bevege seg hvor de vil, for å få den beste avtalen. (Trumps mye ballade skattereduksjoner er et symptom på kappløpet mot bunnen).

      LEKSE: Før du går tom for å forbedre verden, bruk litt tid på å forstå hvilket formål enhetene tjener som du ønsker å eliminere.

      • Mai 29, 2018 på 12: 14

        DFC - "Jeg er enig i at oligarkene er problemet, men det er ikke slik at de alle gikk sammen for å planlegge dette."

        Uhh – riktig – nei – ikke i det hele tatt. Jeg mener det er ikke slik at oligarker går sammen og fastsetter priser, eller danner monopoler eller karteller, eller koordinerer innsats for å flytte regjeringens politikk til deres fordel ved å bruke enorme mengder penger, lobbyister og foreningsgrupper, eller opprette tenketanker for å propagandere befolkningen, eller danne innflytelsesgrupper som «Trilateral Commission» eller «Bilderberg Group» eller «Council on Foreign Relations» eller . . . . . .

        Når sant skal sies har "oligarker" styrt Vesten i årtusener nå, og ja, de er ganske godt organisert, og ja, de gjør det - "planlegger dette" - når det kommer til den brutale økonomiske politikken som dominerer livene til vi bønder rundt om i landet. kloden. Å drømme om at vi kan finjustere den voldelige uhyrligheten som er nyliberal kapitalisme er som å drømme om at psykopatene i kongressen en dag på magisk vis vil stemme for en kampanjefinansieringsreform slik at de forsikrer seg om at de ikke kan bli gjenvalgt – og så, som eventyret. går – vi skal endelig fikse alt og ha et faktisk fungerende demokrati.

        • DFC
          Mai 29, 2018 på 12: 40

          Gary, ja... de gjør det nå. Og det har de gjort siden tidenes begynnelse. (Enig) Men det er ikke slik at et barn blir født og bestemmer seg for å bli en oligark. (Det er ikke planlagt.) Og slik verdens nåværende økonomiske system er satt opp, forverrer det problemet. Nasjonalstatene gjorde noe annet, i tillegg til å forårsake alle våre kriger. Så du fikser problemet med stridende tilstander, og det neste problemet du har er det vi står overfor for øyeblikket.

          Trump ser ut til å ha tatt tak i problemet, og valget hans var et svar på det. Jeg tviler seriøst på at han har evnen (eller ønsket?) (eller noen for den saks skyld) til å sette anden tilbake i flasken. Etter at Trump mislykkes, er det igjen marxistenes og kommunistenes tur til å prøve problemet. Og vi får se hva de finner på. Vilfredo Pareto men den eneste måten å fikse et slikt system på var å rive hele strukturen og starte på nytt (Kinas kulturrevolusjon, for eksempel.).

          Videre, (og dette er ikke ment som en personlig nedsettelse) skal jeg anta at du har brukt hele livet på å jobbe mot dine egne interesser? Jeg kjenner deg ikke, kanskje du har vært det, men jeg ville satt penger på forutsetningen om at du har passet på din egen egeninteresse i livet. Når det er sagt, gjør oligarkene det samme. Og jeg vil også satse på at hvis du var en oligark, ville du opptrådt på samme måte som de opptrer for øyeblikket. For jeg har ennå ikke sett en oligark demontere sin egen skapelse, sitt eget levebrød i interessen til det større gode. Kanskje finnes det noen få, men du vil ikke finne nok av dem til å befolke noen form for bærekraftig og velgjørende regjering.

          Og så er vi tilbake til dette: «Alle dyr er like, men noen dyr er mer like enn andre. En proklamasjon fra grisene som kontrollerer regjeringen i romanen Animal Farm, av George Orwell.

          • Oakland Pete
            Mai 29, 2018 på 17: 58

            Bedrifter og nasjonalstater er begge konstruksjoner av kapitalisme. Imperialisme er det også, og offshoring av jobber er et aspekt av det. I sin tilbakegang, snarere enn å la arbeidere bevisstheten forstå at deres interesser er i deres klasseallierte internasjonalt, mater kapitalismen oss med den falske løsningen av nasjonalisme – som kan, og ofte fører til fascisme. Løsningen er ikke hos demokratene eller republikanerne, eller med opportunistene på venstresiden som allierer seg med enten imperialismen via demokratisk partilogikk eller med fascismen via den stadig mer populære løsningen (spesielt på konsortiet) til den rødbrune alliansen. Løsningen er sosialisme. Vår oppgave er å overbevise våre medarbeidere om dette, og våre medvenstrefolk om opportunismens feil. Det siste er grunnen til at jeg kaster bort tiden min på å snakke med så mange av dere beinhoder!

          • Mai 29, 2018 på 18: 02

            DFC – ” Men det er ikke slik at et barn blir født og bestemmer seg for å bli en oligark. (Det er ikke planlagt.) ”

            "Så du fikser problemet med stridende stater, og det neste problemet du har er det vi står overfor for øyeblikket. Trump ser ut til å ha tatt tak i problemet, og valget hans var et svar på det.»

            Du må spille hele den "3D-sjakk"-greien DFC, fordi jeg synes innleggene dine er i utgangspunktet useriøse uten reell substans. Kanskje du bare opererer i en helt annen dimensjon? Jeg overlater deg til det. "(og dette er ikke ment som en personlig nedsettelse)" - bare en observasjon.

          • anon
            Mai 29, 2018 på 21: 34

            Du ignorerte spørsmålet hans, og lot som om oligarki er uplanlagt, noe du vet er usant. Så anklaget du alle som må handle i egeninteresse for å være like egoistiske som oligarker, som er propaganda. Så forkynner du for Owells griser at de er "mer like".
            Så penger=makt=dyd, oligarkiopportunismens filosofi.

          • bakoverrevolusjon
            Mai 29, 2018 på 21: 51

            DFC – «Jeg kjenner deg ikke, kanskje du har vært det, men jeg ville satt penger på forutsetningen om at du har passet på din egen egeninteresse i livet. Når det er sagt, gjør oligarkene det samme. Og jeg vil også satse på at hvis du var en oligark, ville du opptrådt på samme måte som de opptrer for øyeblikket.»

            Alle ser etter sin egen interesse. Mange vet ikke engang at de gjør det. Forskjellen er at folk flest slipper unna med å gjøre hva de vil, så mye som de vil, men selskaper slipper for øyeblikket unna med blått drap fordi DE KAN. De har tatt fullstendig kontroll.

            Det er her folkevalgte skal komme inn. Valgte representanter SKAL veie alle sider av en sak. Høytlønnede bedriftslobbyister kan få øret deres, men de er da ment å vurdere hva som er i interessen til landet og dets innbyggere som helhet. Denne siste delen skjer ikke. Politikerne er kjøpt bort.

            Interessant at Orwell valgte "grisen" som dyret som drev ting. Griser blir spist.

        • bakoverrevolusjon
          Mai 29, 2018 på 23: 40

          Gary Weglarz – flott innlegg!

          DFC – Jeg liker listen din over de seks restriksjonene. Jeg har en følelse av at bedriftsdriften skaper sin egen undergang.
          De vet dette, så de plyndrer mens de kan. Disse restriksjonene kan deretter settes på plass igjen.

      • mike k
        Mai 29, 2018 på 12: 32

        De få som dominerer og utnytter de mange, er tusenvis av år før kapitalismen. Kapitalisme er bare den siste gimmicken som tjener den historiske virkeligheten. Det vi må kvitte oss med er de få som har makt over de mange, grov ulikhet, urettferdighet. Enhver myto og propaganda som støtter et aristokrati må gjøres om. Grunnleggende inntektslikhet er grunnlaget for en kreativ verden i fred. Ulikhet avler, krever krig. De grådige på toppen av den sosiale pyramiden blir aldri fornøyd før de har alt, og andre har ingenting. Hvis disse gribbene ikke blir eliminert vil vi ha fattigdom og krig til alt er ødelagt. Det første trinnet for å demontere dette onde hierarkiet er at ofrene våkner til det. HVER ANNEN BESKYTTELSE ER BARE KALD MED DYBLIG TID.

        • DFC
          Mai 29, 2018 på 13: 19

          Mike K. Jeg setter pris på perspektivet og tankene dine... men jeg tror de trenger mer utvikling. La oss bare si at vi implementerer grunnleggende likestilling av inntekt og du og jeg har samme jobb. Så korriger meg hvis jeg tar feil her: Du som er en pliktoppfyllende person går på jobb hver dag og gjør den beste jobben du kan. Jeg er imidlertid en annen type person og gjør minst mulig arbeid og melder meg alltid syk til det punktet hvor jeg er til skade for organisasjonen. Så du forteller meg at uansett hva jeg gjør, vil jeg alltid tjene like mye penger som deg? Er det en garanti?

          • anon
            Mai 29, 2018 på 14: 03

            Han sa ikke det, og jeg har heller ikke hørt noen argumentere mot produktivitetsinsentiver. Lik inntekt innebærer lik innsats om ikke like resultater.

          • John
            Mai 30, 2018 på 18: 42

            DFC – hva med at vi lar roboter gjøre jobbene slik at vi begge kan nyte livet?

      • anon
        Mai 29, 2018 på 21: 45

        Før du går tom for å fortelle folk om ikke å forbedre verden, DFC, bruk litt tid på å forstå:
        Ingenting i vår grunnlov hever selskapet over staten.
        Økonomiske konsentrasjoner har fått kontroll over demokratiets institusjoner.
        Selv det løseste oligarki er høyt organisert, og å påstå noe annet er propaganda.

      • Kathy Mayes
        Mai 30, 2018 på 14: 58

        DFC: Jeg er for alle disse lovene bortsett fra høye selskapsskatter som jeg tror hindrer kapital i å flytte inn på arbeidsmarkedene våre. I tillegg må vi eliminere «Foundations», enhetene som har omgått eiendomsskatter, og som har gjort det mulig for oligarkene å dominere fra graven.

        • DFC
          Mai 30, 2018 på 15: 38

          ALLE: Jeg prøvde ikke å dele ut skylden i noen av de ovennevnte, og heller ikke gå inn for en løsning. Prøver bare å illustrere hvordan det skjedde. (Noe av det var planlagt, noe var den mørke siden av menneskets natur og noe var matematisk – og enhver løsning må ta hensyn til ALLE disse tingene. Det er et komplisert multivariat problem.)

          En grenseløs/nasjonsløs verden har sin appell, men den har også ulemper. Tilbake i røverbaronenes tid kunne du vedta lover som begrenset oligarkene, og de hadde ikke noe annet valg enn å følge dem. I vår nåværende grenseløse multinasjonale verden er alternativet til overholdelse bare å trekke opp innsatsen og flytte til en bedre skattejurisdiksjon. Trump har nettopp senket selskapsskattesatsen til 20 %, men hvor lang tid vil det ta før Europa svarer med 15 % (Irland er der allerede)? Så det vi har nå er et kappløp mot bunnen og verdens folk vil lide siden du ikke vil være i stand til å finansiere mange sosiale programmer med en 10% selskapsskattesats.

          Alt jeg påpekte var loven om utilsiktede konsekvenser av mange av våre handlinger. Så vi reduserer makten til nasjoner (for å unngå kriger) og den utilsiktede konsekvensen av det er en løpsk Pareto-distribusjon (som favoriserer selskaper og de rike) uten noen enkel løsning.

        • John
          Mai 30, 2018 på 18: 44

          Ettersom arbeidskraft er en "kostnad" for selskaper, vil penger som selskaper bruker på arbeid ikke bli beskattet. Skatter er på overskudd. Høye selskapsskatter ville OPPFORDRE selskapene til å investere i arbeidskraft, slik de gjorde før Reagan, da selskapsskatten var i området 80-90 %.

  16. Mai 29, 2018 på 09: 30

    Sidetanke - bortsett fra påstandene om 'det kristne Europa', er dette en del av hvorfor mange europeere avviser EU-medlemskap for Tyrkia? Vet de at de vil miste et nettsted for outsourcing av lavkostjobber?

    • David
      Mai 29, 2018 på 11: 20

      Først må jeg be om unnskyldning for mine dårlige engelskkunnskaper.

      Jeg antar at årsakene til avvisningen av Tyrkias EU-medlemskap er mer politiske enn økonomiske.
      I Europa har vi en felles lov og en felles valuta. Men vi har ingen utøvende myndighet som fastsetter EU-loven.
      Jeg antar at EU frykter at Erdogan ikke overholder loven.
      Den andre grunnen kan være at konfliktene i Midtøsten står foran EUs dørstokk.

      På den annen side: Tyrkias viktigste eksportvare er bomull. Denne industrien vil bryte sammen hvis importørene betaler den i euro i stedet for lire. Så jeg tror ikke at Tyrkia virkelig ønsker å bli en del av EU.

  17. Vivian O'Blivion
    Mai 29, 2018 på 08: 12

    Jepp. Rask, klar oppsummering av en desperat situasjon. Handlingene til presidenten lukter av desperate tiltak (forhåpentligvis). Gjentatt valg bør få et avgjørende utfall (drevet av rettferdighetsindignasjon) som tillater reell endring. Hvis flertallet av folket ønsker å revurdere euroen eller til og med EU, er det deres absolutte rett. Jeg ville utvide rot- og gren-"kirurgien" til grunnloven. Hvis jeg leser dette riktig er presidenten ikke direkte valgt, men heller utnevnt og likevel er han/hun betydelig mer enn en galjonsfigur.
    Thatcher ledet an med hele bransjen er overflødig, vi kan klare oss med en tjenestebasert økonomi (uansett hva faen det er) mantra. Hun skulle ha hatt bakgrunn fra vitenskap, men visste nøyaktig summen av f**k alt om industri.

  18. mike k
    Mai 29, 2018 på 07: 46

    De rike har sine måter å forlate resten av oss på. Disse oligarkene ødelegger alt som er verdt å ha i vår verden. Med mindre vi stopper dem, vil marerittet de skaper for oss bare bli verre og verre.

    • mike k
      Mai 29, 2018 på 07: 51

      Kapitalisme er en felle designet for å utarme alle bortsett fra de rike. Vårt eneste håp er en form for sosialisme, men de rike gjør alt de kan for å demonisere og diskreditere sosialismen. Sosialisme betyr ganske enkelt å dele rikdommen mer rettferdig. Selvfølgelig hater de grådige oligarkene det.

      • DH Fabian
        Mai 29, 2018 på 11: 09

        Hver dag/år som liberale har oppfordret til å «stå i solidaritet» med middelklassearbeidere mens de fullstendig ser bort fra fattigdomskrisen vår (dvs. bevis på amerikansk kapitalismes feil) har etablert deres klare støtte til vårt kapitalistiske system. På det meste etterlyser de en slags «sosialisme» som kommer de mer heldige alene til gode, de som fortsatt har jobber (i et land som har mistet mange millioner arbeidsplasser de siste tiårene). Amerikanere tror virkelig at bare de som er til nytte for arbeidsgivere (bedriftsstaten) fortjener de mest grunnleggende menneskerettighetene (FNs UDHR) til mat og husly.

        • anon
          Mai 29, 2018 på 22: 00

          Alle økonomiske klasser har egeninteresse, DHF, men de er ikke alle like skyldige. Det er tydelig at ikke alle amerikanere tror at de uproduktive burde lide, ellers ville ting bli verre. Det faktum at de egoistiske oligarkene og deres opportunister forverrer de fattiges kår, kan ikke klandres på alle.

          Se nærmere på fakta, og du vil se, som Mike sa, at "de rike gjør alt de kan for å demonisere og diskreditere sosialismen."

          Du prøvde å endre tema, skylde egoismen på middelklassen, og innenfor det skylde egoismen på liberale. Nei, det er trossystemet til falske liberalister og republikker.

    • DH Fabian
      Mai 29, 2018 på 10: 58

      Det er populær, men feilaktig tankegang. Vi er ikke «1 % vs. 99 %». Vi er rike vs middelklasse vs fattige. I et nøtteskall ser det ut til at de rike nå gjør mot middelklassen i hovedsak det middelklassen allerede har gjort mot de fattige. Vi har sett masse omfordeling av velstand oppover siden 1980-tallet.

      • Georg
        Mai 29, 2018 på 11: 32

        Ja! Det er sannsynligvis verdt å se Harry Bravermans "Labor and Monopoly Capital" utgitt rett før Thatcher/Regan-opprøret. Middelklassen lever nå gjennom det arbeiderklassen opplevde på den tiden. Det må sies at tilbudet av utdanning og helse nå er mye bedre, en sosialisert fordel som ikke regnes med i individuelle inntekter og til slutt reflekteres i økt levetid.

      • anon
        Mai 29, 2018 på 21: 52

        Feil, DHF, påstanden din argumenterer ikke for at vi ikke er "1% vs. 99%", så hvorfor sier du det? At de fattige lider først, gjør åpenbart ikke middelklassen like skyldig i sin lidelse som utbytterne. Du propaganderer for de rike og ikke noe mer.

  19. Catcher in the Wild (nå basert i NC, USA)
    Mai 29, 2018 på 07: 22

    Vel, ja, jeg sitter på første rad her i Firenze og leser The Establishment Medias (La Repubblica of Rome & Corriere della Sera of Milan) pågående forsøk på å selge den nyliberale agendaen til italienerne … akkurat som vår NYTimes & WashPost gjør i OSS. Her er det forsøket på å kansellere og reversere resultatene av valget 4. mars der de "populistiske" 5 Star-Lega-vinnerne dannet en koalisjon for å prøve å gjenopprette politisk-økonomisk demokrati. Og så langt har de blitt kvalt av at president Matarella avviste deres nominerte som økonomiminister, den utmerkede prof. Paolo Savona, som så ut til å være den perfekte legen til å diagnostisere og behandle den ekstremt syke pasienten, Italia. Som et resultat, 5 Star-Lega-valget for statsminister Giuseppi Conte trakk seg, hvorpå Matarella erstattet ham med nok en teknokrat, denne gangen fra IMF basert i Washington, nyliberalismens hovedstad, og ga The Establishment og dets media flere måneder til å prøve å konkludere. italienske borgere til å tilpasse seg sin agenda. Det vil si, gjenta italienske valg i september. Her håper vi at Mr. Moro i Brussel og Consortium News fortsatt vil være tilstede da for å analysere resultatene...ikke utslettet av etablissementets propaganda og/eller algoritmer.

    • Martin - svensk statsborger
      Mai 29, 2018 på 16: 58

      Italienere og europeere må undre seg. Demokratiske valg er akseptert så lenge utfallet er rimelig for en annen og tilsynelatende sterkere makt. Hvilken kraft er det? EU, andre EU-stater, italiensk etablissement?
      Sier noe om grensene for demokratiet i EU som helhet.
      Hva er den store frykten med populistene?

      • David
        Mai 30, 2018 på 06: 20

        Som tysk statsborger antar jeg at de fleste av mitt folk frykter en gjeldskutt som den "greske redningen"
        Media fortalte tyske folk at de reddet Hellas fra å bli en mislykket stat, men det eneste som ble reddet var de tyske og franske bankenes dårlige lån. Den gang ble Euro-redningsfondet opprettet. Mange av italienernes banker er i en krise i dag og mange frykter at Italia hevder dem som for store til å falle.

        Italia ønsker å ta opp gjeld, men landets offentlige gjeld utgjør 132 % av bruttonasjonalproduktet, noe som er i strid med EUs retningslinjer.
        Jeg antar at Tyskland frykter at Italia kan forlate EU for å håndheve dette målet.

        En slik oppførsel vil ødelegge EU på lang sikt.

  20. Giuseppe Castaldi-Area visepresident 3M
    Mai 29, 2018 på 05: 49

    Dette er en veldig interessant artikkel fra Mr. Moro og skildrer tydelig Italias virkelighet og kampene, i de fleste deler av Italia, for å tiltrekke seg nye investeringer og til og med beholde den eksisterende industrielle basen og sysselsettingsnivået.
    Som et resultat av dårlig lederskap og ytelse fra den politiske klassen i mange tiår, har de sanne spørsmålene om kriminalitet, skatteunndragelse, ulikhet mellom nord og sør og enorm ungdomsarbeidsledighet, ikke og vil ikke bli behandlet, på grunn av sterke personlige interesser fra pilitisk klasse! Følgelig er bildet av Italia utenfor landet dårlig, store selskaper ønsker ikke å ta risiko og investere i Italia, eksisterende selskaper delokaliserer produksjon til lavkostland i øst, italienere har mistet tilliten og derfor er det svært få nyfødte babyer …alle disse faktorene bringer Italia inn i en veldig negativ spiral!
    Ny kvalifisert politisk ledelse er nødvendig, og spesielt med en sterk forståelse av globale spørsmål, dynamikk og markeder, og sterk troverdighet og rykte både i Italia og i utlandet!

  21. john wilson
    Mai 29, 2018 på 04: 22

    Ikke bare trenger italienerne å få tilbake sin egen valuta, de må også redusere avhengigheten av elektroniske penger. Når du blir tvunget til å bruke andres valuta (som dollaren og euroen) er du ikke lenger en suveren nasjon og er rygg på andres krav. Når det gjelder elektroniske penger, ellers kjent som et "kontantløst samfunn", er befolkningen også fullstendig under statens kontroll, og deres kjøp og til og med bevegelser kan spores i sanntid. Jeg tror det såkalte "kontantløse samfunnet" er den farligste tingen noensinne å bli påført befolkninger. Hvis den siste italienske regjeringen har noen fornuft, vil de kaste ut presidenten, ha en folkeavstemning om medlemskap i EU og få landet sitt tilbake fordi det for øyeblikket ser ut til å tilhøre noen andre.

    • J. Decker
      Mai 29, 2018 på 05: 18

      Flott artikkel som fyller ut så mye mer av bildet som jeg ærlig talt innrømmer å ha vært uvitende om. Og det overrasket meg da jeg daglig tar meg av disse globale sakene gjennom fantastiske steder som dette.

      Uansett, i innlegget dukket det opp en sjelden mulighet til å avsløre en annen dyp statlig "aristokratisk" kriminell bak gardinen: Luca Cordero di Montezemolo, en tidligere styreleder i Ferrari, Fiat og Alitalia, og nå en offentlig fiende ... [har] ervervet begge selskapene og flyttet dem til Tyrkia, og valgte profitt fremfor kvalitet – og italienske jobber. Montezemolo, med aristokratisk bakgrunn, er en forkjemper for italiensk nyliberalisme, etter å ha grunnlagt den innflytelsesrike tenketanken "det frie markedet" Italia Futura (Future Italy) i 2009.

  22. Dr. Ip
    Mai 29, 2018 på 02: 52

    Det er Italia. Penger regler. Mafiaen styrer. De nyliberale vil kvele ethvert forsøk på reform. Mafiaen tjener millioner på nyliberal politikk. Millionærene tjener flere millioner på samme politikk.

    Kanskje du har hørt «Bella Ciao» før, men aldri forstått teksten. Vel, det er to vers som er veldig viktige:

    Il capo in piedi col suo baston
    o bella ciao bella ciao bella ciao ciao ciao
    il capo in piedi col suo bastone
    e noi kurve a lavorar.
    (i dette verset ruver sjefen, med sin store kjepp i hånden, over arbeiderne som er bøyd over arbeidet sitt)

    og

    Ma verrà un giorno che tutte quante
    o bella ciao bella ciao bella ciao ciao ciao
    ma verrà un giorno che tutte quante
    lavoreremo i libertà.
    (i dette verset er det uttrykk for håp om at vi en dag alle skal kunne jobbe i frihet)

    Nå var det originalversjonen av sangen. Politisk motivert, men ennå ikke møtt med inntrengeren.

    Så er det partisanversjonen som var veldig populær blant kommunistene under og etter andre verdenskrig. I den blir partisanen vekket en morgen til bevisstheten om at landet har blitt invadert og har følelsen av at dette vil være dagen da døden kommer. Og likevel er partisanen villig til å gå ut og kjempe mot inntrengeren til siste bloddråpe, og ber lytteren legge en vakker blomst på graven hans slik at folk som går forbi vil si: "For en vakker blomst!"

    Inntrengeren er sjefen nå, og alle partisanene har blitt avblomstret!

    Bella Ciao (Partigiano-versjon med engelske subs): https://www.youtube.com/watch?v=Lqs2oIBFPxI

Kommentarer er stengt.