Midt i missiler og bomber i Damaskus 

I denne spesialrapporten til Consortium News fra den syriske hovedstaden beskriver Jeff Klein et folk som kommer på beina igjen etter nederlaget til jihadistene i Ghouta, mens eksplosiver forblir en del av dagliglivet.

Av Jeff Klein  Spesielt for Consortium News

I Damaskus

Et høyt og vedvarende bom vekket alle her tidlig om morgenen lørdag 14. april. For en besøkende fra Boston hørtes det ut som fyrverkeri fra fjerde juli over Charles River. Men dette var Damaskus og tordenen kom fra eksploderende missiler i det etterlengtede angrepet fra Donald Trump og hans britiske og franske allierte. 

Bombardementene startet nøyaktig klokken 4 lokal tid og fortsatte i mer enn en time. Bare timingen var en overraskelse her, ettersom Trump hadde truet med et represalierangrep for den påståtte bruken av den syriske regjeringen av kjemiske våpen i Øst-Ghouta utenfor Damaskus forrige uke.  

Etter alt å dømme var de fleste syrere uberørt av missilangrepet. Det var videoer av Damascenes som jublet fra hustakene da luftvernraketter ble skutt opp over byen for å avskjære amerikanske, franske og britiske missiler. 

Trump tweet at angrepet hadde blitt "perfekt utført" er sannsynligvis en overdrivelse. De russiske og syriske militærene hevder at flertallet av de innkommende missilene ble skutt ned eller avledet elektronisk fra deres mål, selv om dette er umulig å verifisere. Men det blir rapportert at to ueksploderte missiler ble overlevert til russerne for teknisk undersøkelse.

Uansett, før og etter bilder av det påståtte militære/kjemiske forskningssenteret i Damaskus viser ganske grundig ødeleggelse. Men de amerikanske angrepene var blitt så fullstendig telegrafert – det var påstander om at russerne ble informert på forhånd om målene – at bygningene var tomme og det var ingen rapporterte omkomne.

Selvfølgelig, hvis disse Damaskus-målene faktisk hadde vært kjemiske våpenanlegg som anklaget, ville det ha vært massive sivile tap fra nedfallet. Det var ingen.

Et "falsk" kjemisk angrep

Syrerne jeg snakket med her, hånet alle anklagen om kjemisk angrep som falske nyheter. Nesten alle andre jeg møtte i regionen, med ulike politiske synspunkter, delte samme oppfatning. Faktisk er det vanskelig for noen å forstå hvorfor den syriske hæren ville bruke kjemiske våpen når de var på randen av militær seier i Ghouta. Til spørsmålet om cui bono?(hvem tjener på det) var det vanskelig å unngå følelsen av at bare de såkalte opprørerne og fiendene til Syria kunne få noen fordel av dette påståtte kjemiske angrepet – for eksempel å få inn vestlige luftangrep.

Det var en ironisk tid for en amerikaner å være i Syria. Da vi ankom fredag ​​den 13. fra Beirut med en gruppe internasjonale aktivister, inkludert amerikanere, kanadiere, briter, irer, tyskere, en sveitser og en nederlender, passerte vi med en viss spenning og forsinkelse ved den syrisk-libanesiske grensen. Men til slutt fikk vi visum etter litt intervensjon fra myndighetene i Damaskus. 

Hotellet vårt, Beit al Wali, er et vakkert restaurert herskapshus fra den osmanske perioden i Bab Touma-kvarteret i gamlebyen. Syrere hadde investert tungt i turistsektoren før krigen i forventning om å tiltrekke seg hardt tiltrengt valuta, men i disse dager er det selvsagt knapt noen utenlandske besøkende bortsett fra et lite antall velstående libanesere.

Forsvare det sekulære Syria

Bab Touma er en tradisjonelt kristen del av byen, men det er også mange moskeer her, i noen tilfeller direkte nabokirker av de 12 kristne kirkesamfunn som sies å eksistere i Syria. Ortodokse (gresk, syrisk og katolsk melkitt) er flertallet, men det er også romersk-katolske, maronittiske, armenske og til og med evangeliske kirker. Restaurantene i Bab Touma besøkes av blandede folkemengder av muslimer og kristne, som drikker øl eller Arak og røyker shisha (vannpiper). Vinmonopol og barer er vanlig her.

Morgenen etter missilangrepet, etter en stort sett søvnløs natt, ble vi ført rundt i nabolaget av vår syriske oversetter og guide. Abdul-Razzaq, som hadde jobbet i turistnæringen i 25 år, var kunnskapsrik og profesjonell.

Abdul-Razzaq: Ønsker reformer.

Som mange syrere, erkjente Abdul-Razzaq lett behovet for reformer i landet og er kritisk til korrupsjon på høyt nivå. Men han mener også at det å vinne krigen er umiddelbar prioritet. Han forteller oss "Du krangler ikke om hvilken farge du skal male veggene mens huset ditt brenner ned." Han legger til: «Dette er ikke en syrekrig, men et angrep fra Syrias fiender.» Det var en veldig vanlig følelse i Syria, men faller inn i kategorien syriske stemmer som sjelden høres i USA. 

Vår guide så ut til å kjenne alle i den gamle byen. Han avhørte dusinvis av mennesker vi møtte på gatene og i butikkene om deres svar på Trumps missilangrep. Arabisken min er god nok til å forstå spørsmålene og svarene, så det var ikke snakk om feiloversettelse. Det var heller ingen tegn til tvangsreaksjon.

De fleste lokalbefolkningen i Bab Touma ble løftet av den nylige regjeringens gjenerobring av Øst-Ghouta, der den nærliggende opprørskontrollerte byen Jobar hadde vært kilden til daglige raketter og mortere som ble skutt opp mot denne delen av byen. Vi ble vist mange steder av disse angrepene på veggene og veiene i området, inkludert stedene der folk hadde blitt «martyrdøde». Mer enn hundre Damaskus sivile hadde blitt drept av disse angrepene de siste månedene – selvfølgelig lite rapportert i vestlig presse – og innbyggerne var tydelig lettet over at byen deres nå var trygg.

Det amerikanske eselet

Sammenlignet med dette var Trumps missiler et mindre irritasjonsmoment. Nesten alle latterliggjorde angrepet som et «show» fra det amerikanske «eselet». Atmosfæren i byen var mye mer avslappet enn den hadde vært da jeg besøkte for to år siden, noe som gjenspeiler en rekke militære fremskritt fra regjeringen siden den gang. 

Selvfølgelig ble missilangrepet også hånet av mange krigscheerleadere fra begge parter i Washington som "utilstrekkelig." Israel og opprørstilhengere i og utenfor landet uttrykte sin skuffelse. Dessverre ble begrunnelsen for angrepet også gitt tiltro av mange selvskrevne amerikanske progressive. Alle som tvilte på sannheten av det antatte kjemiske angrepet i Dumaen, eller hvis førsteprioritet var å motsette seg ulovlige angrep på Syria, har blitt utsmurt ondskapsfullt.  

Pearson Sharp, en reporter for det høyreorienterte libertarianeren One America News Network og tidligere Trump-tilhenger var tiltalte, faktisk å være en russisk agent av progressive medier for hans rapportering på stedet fra Dumaen; samtidig ble han nådeløst angrepet av seere på nettverket hans for å være illojal mot Trump.

Kvelden etter missilangrepet forberedte hotellet Beit al-Wali en festmiddag for oss – det var bursdagen til Mario, en av tyskerne i gruppen vår. Til stede var også den britiske journalisten Vanessa Beeley, som har avslørt mye av den falske vestlige propagandaen som kommer ut av Syria – og vært bakvasket for det – sammen med noen lokalbefolkningen, inkludert den svært fargerike syriske tegneserien som går under navnet «Treka».  Treka vokste opp i Nigeria blant det syriske expat-næringslivet der, sporter lenge og snakker på svært dagligdags men aksent engelsk. Han trosser alle stereotypier om arabere og syrere. Treka har lagt ut mange videoer som er kritiske til MSM-narrativet i utlandet, og hans siste, som håner påstanden om regjeringens kjemiske angrep i Ghouta, er her..  

På veien tilbake til Damaskus

Å leve med bomber i Bab Touma, Damaskus. (Foto: Jeff Klein).

Da vi returnerte til Damaskus torsdag 19. april etter et besøk i Aleppo, ble vi denne gangen møtt av brølet fra jetfly over byen og den kontinuerlige torden fra bomber og artilleri. Den syriske hæren og deres russiske allierte angrep nabolagene og den palestinske flyktningleiren Yarmouk i den sørlige utkanten av byen. Det var rart å kjøre langs veier i Damaskus mindre enn en kilometer unna bombingen. Få innbyggere i hovedstaden så ut til å ta hensyn i det hele tatt, den nonsjalante rutinen med 7 års krig.

Yarmouk hadde lenge vært holdt av elementer fra terrorgruppene Daesh (ISIS) og den al-Qaida-tilknyttede Nusra-fronten (nå kjent under navnet Jabhat Fateh al-Sham). Nesten alle de opprinnelige palestinerne hadde for lengst gått og blitt flyktninger for andre gang andre steder i Syria eller Libanon. Noen av dem kjempet i palestinske enheter sammen med den syriske hæren.

Etter gjenerobringen av Øst-Ghouta var dette et forsøk fra regjeringen på å rydde ut den siste gjenværende opposisjonskontrollerte sonen nær hovedstaden. Rapporter er at opprørerne har gått med på å evakuere, men mens dette skrives fortsetter luft- og artilleriangrepene.

Hvis Yarmouk blir gjenerobret i sin helhet, vil det representere nok en stor militær seier for den syriske regjeringen og et viktig skritt mot å beseire restene av det væpnede opprøret.  

Faktisk forblir det omfattende militære nederlaget til opprørerne, nå overveldende dominert av sekteriske religiøse ekstremister, det viktigste håpet om fred og forsoning i landet. Dette var det inderlige ønsket fra nesten alle syrerne vi snakket med - i de regjeringskontrollerte områdene, men dette representerer nå mer enn 80 % av befolkningen.

Oppgaven med gjenoppbygging vil være enorm. Da vi kjørte tilbake til Damaskus på torsdag, passerte vi kilometer etter kilometer med ødelagt landskap like utenfor hovedstaden i det som kort tid før hadde vært territorium holdt av de væpnede opprørerne i Øst-Ghouta. Som i Aleppo har gjenoppbyggingen allerede begynt, men det vil kreve enormt mye ressurser å fullføre.  

Med rettigheter bør nasjonene som har grepet inn for å ødelegge Syria – USA, Saudi-Arabia, Qatar, Tyrkia og Israel – bære kostnadene for gjenoppbyggingen, men dette vil neppe skje. De samme landene har ikke stoppet sine angrep på Syria, og det er heller ingen tegn på at USA planlegger å gi opp sin ulovlige okkupasjon av øst i landet. Likevel krever rettferdighet et oppgjør.

Regningen bør også inkludere venstreorienterte eller progressive i og utenfor Syria som entusiastisk gjengir MSM-propagandakrigen og til og med roper etter flere angrep i navnet til en "revolusjon" som hadde sluttet å være en plausibel realitet for mange år siden. 

Ikke så langt tilbake ble de som motsatte seg Irak-krigen utsmurt som tilhengere av Saddam Hussein, en anklage som ærlige antikrigsaktivister lett avfeide. I dag gjør det å forsvare Syria mot utenlandsk aggresjon og forfekte syreres rett til å velge sin egen fremtid en tilsynelatende en "Assad-apologet” i noen progressive kretser. De samme kommentatorene ser ut til å ignorere sivile ofre fra den USA-ledede luftødeleggelsen av Mosul og Raqqa, mens de sjelden nevner den pågående amerikanske og tyrkiske ulovlige okkupasjonen av syrisk territorium.

Syria har ikke vært det stolteste øyeblikket for den internasjonale venstresiden.

 

Jeff Klein er en antikrigsaktivist som har skrevet og snakket ofte om Midtøsten

44 kommentarer for "Midt i missiler og bomber i Damaskus "

  1. Mai 1, 2018 på 01: 14

    Hele dette konseptet med en krig mot en sekulær nasjon i Midtøsten for å la de fundamentalistiske ekstremistene ta over er slett ikke nytt. Det ble startet av britene på tjuetallet med deres støtte fra Det muslimske brorskap.

    Tanken var å stoppe enhver form for sekulær, progressiv bølge fra å skyve over området. Og også for å hindre enhver form for panarabisme fra å skape en føderasjon ledet av den slags ledere. Strategien var å holde området så mye som mulig i hendene på monarker siden de ville være lettere å håndtere for British Petroleum.

    Den eneste lederen som kom i nærheten av denne panarabiske progressivismen var Nasser, som utslettet Brorskapet i Egypt. Dette er grunnen til at Kennedy støttet Nasser i hans krig mot Saudi-Arabia i Yemen, og reverserte Dulles-brødrenes støtte til saudierne, og et CIA-forsøk på å myrde Nasser. Da Kennedy ble drept, gikk Nasser inn i en depresjon og beordret begravelsen hans vist fire ganger i løpet av en måned på nasjonal TV.

  2. April 30, 2018 på 11: 48

    Godt å lese dette stykket om syrere som prøver å vende tilbake til fred i livet. Vestens krigshetsere vil imidlertid ikke gi opp før de må.

    En flott historie om din gjenkobling til røttene dine, Joe!

  3. Stephen P
    April 28, 2018 på 16: 40

    "Som mange syrere, erkjente Abdul-Razzaq lett behovet for reformer i landet og er kritisk til korrupsjon på høyt nivå."

    Her i den eksepsjonelle nasjonen tenker jeg det samme hver dag.

    • Hank
      April 29, 2018 på 11: 33

      "Som mange amerikanere, erkjente jeg lett behovet for reformer i dette landet, og jeg er kritisk til korrupsjon på høyt nivå."

      Der er det VIRKELIGE problemet i denne verden!

  4. Jeff
    April 28, 2018 på 14: 45

    Takk, CN. Man får nesten aldri høre den andre siden av historien i Syria.

  5. April 27, 2018 på 23: 16

    la oss ikke gjøre Assad til noen «god». Snarere er han det nåværende, og sannsynligvis fremtidige, "minst dårlige" alternativet.

    la oss heller ikke glemme at det var, i det minste kort, en faktisk arabisk vår i Syria, umanipulert av enten Gulf-stater eller islamister. Så knust av Assad.

    Og mens Putin reagerer på nesten 25 år med nyimperialisme, eller kald krig 2, startet av at Slickster bryter ord om ikke å utvide NATO østover, ville han sannsynligvis vært en slags kjeltring selv uten det. Ikke glem at han er tidligere KGB. Ikke glem hans mange Litvinenkos; Jeg kan slå deg med en Polonium-210 pellet.

    • b.grand
      April 28, 2018 på 04: 47

      Å, vær så snill! "...umanipulert av enten Gulfstater eller islamister...." Beklager, de voldelige militantene var der fra begynnelsen. De første dødsfallene var ubevæpnet syrisk politi. USA hadde fostret dissens i årevis, CIA trente og bevæpnet «opprørere» i Tyrkia, og Obama antydet umiddelbart mer støtte med sin «Assad må gå»-retorikk.

      "La oss ikke glemme," faktisk, at dette bakhånds "minst dårlige" tullet er bare fløyels hatefulle ytringer. Sett på Litvinenkos med Skripals og hvite hjelmer og Bill Browders og Alexandra Chalupas.

      • Hank
        April 29, 2018 på 11: 36

        Den som ikke har syndet, kaster den første steinen.

    • david
      April 28, 2018 på 07: 29

      Assad, bra? eller dårlig? se dette klippet og bestem deg. litt av en øyeåpner.... https://www.youtube.com/watch?v=byg0uwtb8_o&lc=z13diprikk3nsxoax04ce5mbapbljrtwcd4.1502599788247888&feature=em-comments

      • Joe Tedesky
        April 28, 2018 på 10: 32

        Takk David, det var veldig avslørende. Joe

    • Cassandra
      April 28, 2018 på 10: 35

      Hva er poenget ditt?

      • david
        April 28, 2018 på 19: 42

        sikter du til innlegget mitt?

    • April 28, 2018 på 12: 49

      Sokratisk;

      «La oss heller ikke glemme at det var, i det minste kort, en faktisk arabisk vår i Syria, umanipulert av enten Gulf-stater eller islamister. Så knust av Assad.»

      Det er en veldig god omskrivning av historien, og siden den gjentas om og om igjen, har den blitt "sannhet".

    • Anon
      April 29, 2018 på 06: 50

      Til tross for noen gode argumenter, var Sokrates' spesialitet å få dårlige argumenter til å virke plausible.
      Han kombinerte vage analogier og logiske feil for å generere falske argumenter for åpenbart falske konklusjoner.

    • Ray Raven
      April 30, 2018 på 09: 29

      Det er ikke noe sokratisk ved utsagnene dine.
      Slutt å stjele noen andres navn for å prøve å rettferdiggjøre deg selv.
      Du er ikke i stand nok til å slikke Sokrates sine stinkende sandaler.
      Synes du bør forkorte navnet ditt til "fly", fordi det er det beste du kan være.

    • Daniel
      April 30, 2018 på 21: 31

      La oss ikke late som om Assad er mer ondskapsfull enn Donald Trump ville vært hvis han ble møtt med å forsvare DC fra velvæpnede islamske terrorister i utkanten av byen. Trump OG Obama ville få Assad til å se ut som Richard Simmons.

  6. David G.
    April 27, 2018 på 20: 12

    "Oppgaven med gjenoppbygging vil være enorm. … Som i Aleppo har gjenoppbyggingen allerede begynt, men det vil kreve enorme mengder ressurser å fullføre.»

    Denne uken så jeg en del av et intervju på RT med en ICRC-tjenestemann som påpekte at det, i forhold til de siste tiårene, skjer konflikter i økende grad på steder – som Jemen og Syria – som hadde mye infrastruktur før ødeleggelsene begynte, og derfor trenger mye mer enn bare slutten på fiendtlighetene for å gjenoppta noe som ligner et normalt nasjonalt liv.

    Jeff Klein observerer at meningsfull gjenoppbyggingshjelp fra de velstående landene som sponset galskapen i Syria er usannsynlig – sikkert sant, hvis vi unnskylder hans høflige fiksjon med «usannsynlig» i stedet for den mer nøyaktige «ingen sjanse i helvete».

    Etter hvert som orden gradvis kommer tilbake til Syria, tror jeg de avanserte landene utenfor det amerikanske dukketeateret må begynne å koordinere seriøst, med hverandre og med syrerne, om en utvinningsstrategi.

    Dette er ikke barnegreier: vi snakker om flere hundre milliarder dollar, og det må være tøffe diskusjoner om hvordan økonomiske byrder og belønninger skal fordeles. Selv en så grunnleggende ting som å frigjøre Syria fra det uanstendige sanksjonsregimet det arbeider under, vil kreve en bred diplomatisk innsats mot vestlige og gulf-arabiske blindveier.

    Det er en feil å tro at dette bare ville være god-god veldedighet. Å la et sted som Syria forsvinne på ubestemt tid i etterkrigstidens fattigdom vil gi USA og gjengen minst en halv seier; landene som ønsker å bygge et velstående, integrert Eurasia som er motstandsdyktig mot USAs ødeleggelse – Kina og Russland fremst – trenger å se solidaritet med Syria som en del av det større programmet.

    I mellomtiden vil Syrias egen innsats for å gjenvinne hele sitt territorium (bortsett fra Golan, som ikke ser ut til å være i kortene foreløpig) nå skifte fra det militære til det politiske, ettersom det tørker opp opprørskontrollerte områder rundt. Damaskus, men konfronterer faktumet med nordlige og østlige områder som drar nytte av direkte beskyttelse på bakken av USA og Tyrkia, makter som den syriske arabiske hæren ikke kan – og det russiske militæret vil – ikke ta direkte på seg.

    Det er fortsatt en vanskelig oppgave, men jeg lurer på om det kan være mer håp om fremgang enn det som er åpenbart for øyeblikket. Vi har alle hørt om de mange historiske vestlige svikene til kurderne, så kanskje det er på tide for kurderne å snu bordet. Ønsker Rojava-kurderne virkelig å leve som en ynkelig, isolert, ukjent statslett som er vert for noen tusen amerikanske tropper, med Tyrkia alltid gloende rett over gjerdet? Eller kanskje de foretrekker å forhandle frem en rimelig autonomi (og oljeboring og deling av rørledningsinntekter) med Damaskus, noe som gjør USAs tilstedeværelse i det østlige Syria latterlig, om ikke uholdbar?

    Selvfølgelig vil politisk fremgang avhenge av tyrkisk deltakelse, og Erdogans sunnimuslimske sjåvinisme og ny-osmanske pretensjoner gjør utvilsomt å eie en del av Syria gjennom Salafi/FSA-fullmektiger som appellerer til ham. Men selv han kan lengte etter en tilbakevending til normaliteten før krigen, og selv om han egentlig ikke vil like noe Rojava-autonomi, foretrekker han kanskje begrenset kurdisk selvstyre der, med Damaskus i overordnet kontroll – og med sidegevinsten av å frustrere intriger fra USA og Vest-Europa – til den de facto «terrorist» (som Erdogan kaller dem) kurdisk uavhengighet han konfronterer nå.

    Diplomatiske, politiske og økonomiske lærdommer fra et seriøst, vedvarende, multinasjonalt gjenopprettingsarbeid for Syria kan deretter brukes på andre ofre for den amerikanske keiserlige kjøttkvernen – som Yemen og Libya – ettersom lokale forhold, med noe hell, til slutt blir bedre. hvor folk kan tenke på å vinne freden.

    • Sam F
      April 28, 2018 på 08: 11

      Å knytte krigshemming til gjenoppbyggingskostnader krever en regjering som bryr seg og innrømmer feil, noe som er det motsatte av en krigshetsregjering. Internasjonale organisasjoner må isolere og nøytralisere krigshetsere og gi uavhengig hjelp.

      Warmonger stater som USA har fått sine politiske systemer og offentlig informasjon ødelagt av penger. Problemet er at økonomisk makt ikke er regulert for å bevare demokratiet. Den har redusert vestlige demokratiske institusjoner til et propagandashow for de rikes diktaturer. Tidligere vestlige demokratier som USA må underlegges forhold som vil gjenopprette demokratiet: internasjonal organisasjon for å begrense deres aggresjoner, økonomisk embargo, nektelse av medlemskap i internasjonale organisasjoner.

      Dette er et iboende problem fordi den økonomiske makten som korrumperte de tidligere demokratiene til krigsfremmende stater gjør avhengige av andre stater og internasjonale organisasjoner. Så gjenoppbygging vil sannsynligvis bli gjort ved å motsette seg allianser som inneholder krigshetserne, og sikre en front mot vestlig aggresjon.

  7. mike k
    April 27, 2018 på 18: 17

    Jeg har jobbet i veldig mange grupper, men jeg identifiserte meg aldri som medlem av noen av dem, noe som ikke betydde at jeg ikke utviklet nære relasjoner med andre i dem.

  8. mike k
    April 27, 2018 på 18: 13

    Det er alltid en feil å identifisere seg med "venstre" eller "høyre", eller med en bestemt fraksjon. Hjelp verden så godt du kan, men unngå å bli stemplet. Din frihet avhenger av dette. Ved å være usammenhengende kan du velge dine forpliktelser på en kortsiktig, situasjonsbestemt basis, og stå fritt til å jobbe med alle slags mennesker, uansett etiketter de måtte sporte, så lenge de oppfyller kriteriet ditt om godt og nyttig for alle. En verdensborger er OK, så lenge du ikke gjør det til et merke eller et merke.

  9. mike k
    April 27, 2018 på 18: 04

    Godt å høre fra noen på scenen i Damaskus. Veldig balansert rapportering.

    • Joe Tedesky
      April 27, 2018 på 18: 05

      Jeg er enig, det var forfriskende.

  10. Joe Tedesky
    April 27, 2018 på 18: 00

    Den progressive venstresiden blir drevet av et hat mot alt Putin. La oss ikke tulle oss selv, disse falske venstreorienterte er veldig villedet med Pussy Riot, og antatt russiske Gay Bashing, at disse dårlig informerte liberale, hvis det er det de kaller seg selv, driver oss til krig med verdens andre største atommakt, og jeg spør. deg for hva? Disse limousinliberalerne har blitt trukket med av en ond propagandakampanje som demoniserer Putin og hans russiske folk. Faktisk har homofile i Russland det på mange måter bedre enn sine kolleger i Amerika.

    Les dette….
    http://static.prisonplanet.com/p/images/february2014/white_paper.pdf

    Ganske halt bombeangrep når fienden står tilbake for at du skal bombe dem... Jeg mener, hvem gjør det?

    Gud velsigne det syriske folket. Ok, jeg er ferdig.

      • Gregory Herr
        April 28, 2018 på 07: 10

        Også forfriskende. God artikkel av Phil Butler.

    • b.grand
      April 27, 2018 på 23: 22

      Ganske. Takk, Joe. Men se hvem som villeder dem. Husker du da Code Pink drev med Pussy Riot, og hoppet på homobilen for å smøre OL i Sotsji? Dette var et svar, tror jeg, på Lavrov og Putins flinke håndtering av Syrias kjemiske våpen, og dermed avverget en bombing fra Obama i 2013. WOW, det ødela virkelig regimeskifternes dag! Og Code Pink var blitt fortryllet av Deep States syrisk-amerikanske klienter.

      Disse tidligere "tankelederne" er farligere enn ærlige motstandere. Bare se på Amy Goodman nå! Forræderi og forræderi.

      • Joe Tedesky
        April 27, 2018 på 23: 39

        Ja, enten det er bestikkelsespenger eller utpressing som fanger sjelene til den amerikanske liberale venstresiden er et spørsmål om dyp bekymring. Uansett må vi som søker etter sannheten være kritiske tenkere på hver nyhet.

        Takk for innspillet ditt. Joe

    • Dave P.
      April 28, 2018 på 02: 55

      Joe, bortsett fra den enorme graden av fysisk ødeleggelse i Irak, Libya, Syria som det vil ta mange tiår å reparere, vil skaden på de sekulære kulturene i disse landene, Irak og Syria, være vanskelig å reparere. Sammen med Vesten, bak alt dette blodbadet er Saudi-Arabia og dets wahabi-fundamentalisme, med alle disse terroristorganisasjonene/gruppene tilknyttet det sluppet løs i Syria. Dette er hva disse limousinliberalerne støtter.

      Egentlig startet det med Afghanistan i 1978-79, da USA begynte å bevæpne Taliban mot en venstreprogressiv, sekulær regjering der som ønsket å bli venner med Sovjetunionen. Så etter 1991 var det Jugoslavia. Og nå etter 2001 pågår dette uten stans.

      Et annet offer er menneskene her hjemme i USA. Med disse 24/7 løgnene og annet søppel som blir matet til dem om Russland og den onde Putin i omtrent alle medier, og som har pågått i en lang historie nå, har det rotet hodet til mye av befolkningen. Jeg kan se skaden som er gjort i hjemmet mitt. Min kone tror at jeg leser alle disse falske artiklene på CN og vil ikke at jeg skal gjøre det mer. Våre liberale omgangskretsvenner er de samme. Akkurat som hjemme hos oss, kommer all informasjonen deres fra CNN, MSNBC, PBS News hour og dokumentarer.

      Damaskus er mer enn to tusen år gammel by, og har fortsatt et veldig sekulært samfunn. Men denne franske presidenten var her og jobber med en eller annen type ordninger for å gripe inn i Syria. Det virker som om han fortsatt tenker på de kolonitidene. La oss håpe at fornuften vil seire og at de ikke vil ødelegge denne gamle byen, dens sekulære kultur og dens folk.

      • Realist
        April 28, 2018 på 03: 53

        Jeg pleide å sende e-post til familiemedlemmer med kopier av artikler fra CN, ICN, CP osv. De ville aldri lese dem. Ville aldri engang erkjenne å motta dem. Jeg antar at de fryktet å bli utsatt for farlige smittsomme ideer. Normalt bruker folk logikk og fakta i sin daglige beslutningstaking, for eksempel hvilke produkter de skal kjøpe, hvilke filmer de skal se, hvilke bankkontoer de skal åpne eller hvilke investeringer de skal gjøre. Ingenting av dette gjelder spørsmål om religion eller politikk. Du går inn på arenaen totalt hjernevasket og vil gjøre alt som står i din makt for å unngå å måtte ombestemme deg fordi, siden alt i dette universet er koblet til alt annet, blir de nødvendige justeringene til ditt verdensbilde totalt uforutsigbare og folk vil ikke ha forverringen. De vil heller velte seg i uvitenhet og feil enn å måtte tilpasse seg hele tiden til verden i sanntid. Amiritt?

        • b.grand
          April 28, 2018 på 04: 32

          Kanskje de er smartere enn oss. De kan se hvor jævla den røde pillen gjør oss, dømt til evig kognitiv dissonans, banning på TV og radio, unngått av naboer som frykter vår siste rant, og er den eneste avvikende stemmen i hver samtale. Stresset sliter. De vil heller trives i flokken.

        • b.grand
          April 28, 2018 på 04: 51

          Kanskje de bare er smartere enn oss, og har bedre selvoppholdelsesinstinkter. De vil ikke ha 24/7 kognitiv dissonans. Å ta den røde pillen er veldig stressende. :)

        • April 29, 2018 på 08: 15

          Jeg er helt enig, men jeg vil legge til at amerikansk uvitenhet om russisk historie er praktisk talt total. Krim, for eksempel, var en del av det keiserlige Russland, var åsted for kamper mot nazistene i andre verdenskrig, og tilhører rettmessig Russland nå. Angrepene fra Vesten på Russland har en lang historie, som går tilbake til Napoleons invasjon i 1812. Få amerikanere i dag vet at det var Sovjetunionen, med 27 millioner dødsfall av sivile og militære, som ødela Nazi-Tyskland. Stupidus Americanus.

          • Ray Raven
            April 30, 2018 på 09: 34

            Du har tydeligvis ikke sett nok Hollywood-filmer.
            De hevder at det var Yanks som vant andre verdenskrig i det europeiske teatret (og andre steder for den saks skyld).
            Og Yanks tror det.

      • Joe Tedesky
        April 28, 2018 på 10: 00

        Dave Jeg hører deg angående at vi finner likesinnede mennesker som ser verdensbegivenhetene slik du og jeg gjør. Selv om jeg overraskende merker at de rundt meg kommer. Vår ene datter som er 46 med 3 tenåringsbarn har kommet over til leiren min. Et par andre kjenner jeg på grunn av frustrasjon over denne konstante baskingen av Russland, og stadig i krig flere steder ser ut til å påvirke dem jeg kjenner. Er mine kjære og venner helt i hjørnet mitt? Nei, men jeg ser dem komme langt til begynnelsen for å se lyset.

        Dave Jeg har hatt en helvetes måned med start 26. mars da jeg helt ut av det blå ble forent med min biologiske familie. Jeg ble adoptert for 68 år siden av foreldrene mine som var de to beste foreldrene noensinne. Begge foreldrene mine har vært borte i mellom 14 og 20 år, og min mor som oppdratt meg ønsket alltid at jeg skulle finne min biologiske familie. Vel det har skjedd. Jeg gikk fra å være enebarn til å bli mellombarn. Jeg har 2 søstre og 3 brødre, og den 1 broren døde i fjor.

        Jeg er også gjenforent med mine to døtre fra et tidligere ekteskap. Nylig fikk jeg holde på den nyeste babyen vår som bare er 4 måneder gammel, og da datteren min overrakte babyen til meg, slapp babyen en høy latter da den ble mottatt i min bestefars armer... smart jente, og hennes mor, datteren min , sa at det var første gang babyen lo høyt.

        Så du må unnskylde meg, for plutselig er min verden i det minste for nå en ganske lykkelig en.

        Den tøffe delen er at MSM-propagandamaskinen er enormt stor, og med den enormt store megatelefonen blir den største delen av befolkningen lurt til å tro alt denne monsterbedrageren sier. Det eneste jeg ser har skjedd i det siste, er at folk begynner å bli lei av den barnslige nickplukkingen og de evige etterforskningene. Amerikanere er lei av krig, så la oss håpe det betyr at amerikanere vil gå ut i gatene i protest. Da vil jeg anbefale deg å ikke få opp håpet Dave. Joe

        • b.grand
          April 28, 2018 på 17: 45

          Joe,

          Er ikke White Helmets slurvete iscenesettelse av «gassangrepet» i Douma et virkelig gjennombruddsøyeblikk? Kan vi "Red Pill" våre halvvåkne forhold med avsløringen om at White Helmets er en terrortilknyttet, USA/UK sponset, regimeendrende PR-operasjon?

          Den hysteriske innsatsen for å diskreditere journalister som den fremste forskeren Vanessa Beeley og nykommeren Pearson Sharp viser bare hvor desperat etablissementet er etter å opprettholde sin fortelling. Konklusjon: VI ER I MÅLET!!!

          White Helmets psy-op er i forbindelse med den globalistiske krigsmaskinen og de løgnaktige mediene. Deep State-angsten er at den nakne imperiets aggresjon vil løse opp hvis svindelen med hvite hjelmer blir avslørt.

          • Joe Tedesky
            April 28, 2018 på 21: 49

            Krigen utkjempes mest i distribusjon av propaganda opp mot de som kjemper for å bli hørt sannhetsfortellere. Yes b the White Helmets er en psy-op-enhet opprettet og kontrollert av britene. Jeg bryr meg ikke om hvor mange Oscar-priser disse falske flagg-leverandørene vinner, de er fortsatt foraktelige etter alle menneskelige standarder for alt som er rett og anstendig. Man kan bare håpe at skjermen blir trukket langt nok tilbake slik at vi alle kan se hva som er bak gardinen. Takk for innspill b. Joe

        • Gregory Herr
          April 28, 2018 på 22: 40

          Gledelig å høre om dine velsignelser og bestefarlige måter Joe. Veldig passende at du lokket fram barnebarnets første LOL!

          • Joe Tedesky
            April 29, 2018 på 10: 50

            Takk Gregory, du er alltid en forfriskende stemme i villmarken... Jeg må bruke ordet "forfriskende" igjen, men jeg mener det virkelig. Takk Gregory. Joe

        • b.grand
          April 29, 2018 på 01: 18

          Ja, Joe, det er en propagandakrig, og MSM er Deep State sine tunge kanoner.

          Folk har tvitret: "Hvorfor finansierer USA fortsatt de hvite hjelmene?" Og det er, gjennom State Dept., via USAID.
          Spørsmålet er, hvorfor krever vi ikke vår regjering. STOPP å finansiere de hvite hjelmene?!?
          Meldinger kan etterlates 24/7 med senatorer og representanter.
          For begge hus, ring United States Capitol sentralbord på (202) 224-3121

          • Joe Tedesky
            April 29, 2018 på 10: 51

            Jeg ringer det nummeret. Takk b. Joe

        • Realist
          April 29, 2018 på 01: 33

          Aha! Jeg trodde du var opptatt av andre saker i det siste, men ikke mitt sted å lirke. Vel, gratulerer! Det er ikke ofte man avslører et helt slektstre man ikke var klar over i det meste av livet. Nå kan du oppleve nye eventyr og oppdage hva hver av dine nyfunne søsken, nieser, nevøer, kusiner og andre slektninger har gjort i denne verden. Kanskje vil du til og med oppdage noen som tenker som deg!

          Det er virkelig kult, Joe.

          • Joe Tedesky
            April 29, 2018 på 10: 57

            Alle mine ubesvarte spørsmål blir nå besvart. Som, jeg er virkelig italiensk. Min bestemor som var fra Italia kjørte bil, insisterte på å snakke engelsk, og hun lagde Moonshine under forbudet. En annen oldemor ble foreldreløs i Napoli Italia fra Spania. Vi har 6 % Midtøsten-gener, og jeg mistenker at bestemoren fra Spania kan ha vært den koblingen. Uansett, jeg har nå mange slektninger innenfor og utenfor genpoolen min å elske, og det er det jeg kommer til å gjøre…. elsker dem alle. Takk Realist, du er en uvurderlig perle blant de mange sjeldne juvelene vi finner på denne kommentartavlen. Joe

        • Dave P.
          April 29, 2018 på 03: 06

          Joe,

          Jeg forstår godt din lykke over å være forent med alle dine familiemedlemmer; Jeg vokste opp på 1940- og 50-tallet i en stor felles familie i landsbyen. Bra for deg; det er ingenting som utvidet familie og deling. Jeg ser alltid frem til besøk av venner eller slektninger. Eller så går jeg på barene på stranden her, tar en øl eller to og deler litt der.

          På denne MSM-propagandamaskinen som går på 24/7, er det en annen veldig usunn bivirkning. I vår alder har vi ikke mye tid igjen. Jeg spør min kone hvorfor hun kaster bort all denne tiden med å se på alt dette tullet – løgner, desinformasjon, noen ganger fullstendig søppel – på CNN, MSNBC og PBS når det ikke er bra for helsen din; og det er bedre at du går en tur på stranden. Jeg tror at folk er avhengige av denne propagandaen på TV, demoniserer Russland og Putin og setter Trump inn der med det også. Den gode nyheten er at min kone har kuttet ned på det, i hvert fall når jeg er rundt i huset.

          • Joe Tedesky
            April 29, 2018 på 11: 05

            Dave du og jeg har kjempet med dette temaet om mennesker rundt oss som har blitt fanget av MSMs store løgnemaskin så lenge nå, at vi har vokst til å trøste hverandre over denne vanskeligheten med at vi ikke har noen allierte for å finne tilflukt hos våre meninger. Det er ganske enkelt Dave med tanke på at vi innbyggere alle leser falske nyheter. Ja, Dave til og med du og jeg kan sies å være under påvirkning av den skjulte hånden. Er vi? Ikke nødvendigvis, men det er måten vår kultur har blitt feilrettet over disse vanskelige tider. Ingen tror på den andre, fordi nyhetene våre er korrekte, mens de andre ikke er det. Også dette kan skyldes på de store propagandamestrene, og deres korrupte måter å vri og snu hver eneste nyhet som er til forvirringen begynner å høste belønningene for Oz bak forhenget.

            Bare fortsett å være oss selv Dave, og la resten falle der det måtte falle. Ring også det nummeret som b forlot oss for å kontakte Capitol-sentralbordet 202-224-3121, fordi det er der vår mening bør høres. Joe

Kommentarer er stengt.