Anatomien til et kjemisk angrep

I løpet av litt mer enn 24 timer lærte forsvarsminister Jim Mattis på nytt hvordan han skulle si: "Ja, sir," forklarer Barry Kissin

Av Barry Kissin Spesielt for Consortium News

Å analysere visse aspekter av den korte tidslinjen mellom datoen for det påståtte kjemiske angrepet i Damaskus-forstaden Duma den 7. april og datoen for de amerikanske luftangrepene den 13. april i antatt gjengjeldelse, avslører et veldig merkelig hendelsesforløp.

Den 8. april, en dag etter at klorgass angivelig ble brukt, ga president Donald Trump (uten tid til etterforskning) skylden på syriske regjeringsstyrker for det han kalte et «tankeløst KJEMISK angrep» og advarte om at det ville være en «stor pris å betale». Han utdypet ikke. I en serie tweets holdt Trump Russland og Iran, Syrias president Bashar Assads hovedsponsorer, ansvarlige.

11. april (kl. 3) tvitret president Trump: «Russland lover å skyte ned alle missiler som er avfyrt mot Syria. Gjør deg klar Russland, for de kommer, fine og nye og 'smarte!' Du bør ikke være partner med et Gass Killing Animal som dreper folket sitt og nyter det!»

Neste morgen, den 12. april, var forsvarsminister Jim Mattis vitnet foran Husets forsvarskomité. "Jeg tror det var et kjemisk angrep, og vi leter etter de faktiske bevisene," sa Mattis til lovgiverne. "For hver dag som går – som du vet er det en ikke-vedvarende gass – så det blir vanskeligere og vanskeligere å bekrefte det.» Mattis sa han ønsket inspektører i Syria «sannsynligvis i løpet av uken».

Mattis: "Ja, i går."

I et Artikkel med tittelen "Mattis: US Wants Proof Before Striking Syria for Chemical Attack," Military.com rapporterte: "For øyeblikket har USA og dets allierte ikke bevis for at det syriske regimet utførte angrepet sist lørdag i Damaskus-forstaden til Duma som angivelig drepte minst 40, sa Mattis.

Som svar til kongresskvinne Nikki Tsongas (D-Mass.) vitnet Mattis: «Vi har ikke tropper på bakken der, så jeg kan ikke fortelle deg at vi har bevis, selv om vi absolutt hadde mange medier og sosiale medier-indikatorer som enten klor eller sarin ble brukt."

Rett etter sitt vitnesbyrd på Capitol Hill deltok Mattis på et «lukket-dørs møte i Det hvite hus». I følge The New York Times, på dette møtet, «Mattis presset for flere bevis på president Bashar al-Assads rolle i det mistenkte kjemiske angrepet …» Åpenbart ble Mattis overstyrt. Trump var allerede forpliktet.

Pentagon gjennomførte en orientering umiddelbart etter de amerikanske angrepene dagen etter, den 13. april. En reporter spurte: «Hva er bevisene dine for at det ble levert av det syriske regimet? Er du helt tydelig på at det var det?" Mattis svarte pliktoppfyllende: «Jeg er sikker på at det syriske regimet gjennomførte et kjemisk angrep på uskyldige mennesker i forrige uke, ja. Helt sikker på det."

En annen reporter spurte: «Så frem til i går, og jeg skal sitere deg her, sa du: 'Jeg kan ikke fortelle deg at vi har bevis.' Så når ble du sikker på at et kjemisk angrep skjedde?

Mattis: "Ja, i går."

Reporter: "Siden i går, etter at du sa det?"

Mattis: "Ja."

Og de inspektørene som Mattis bare dagen før hadde gjort klart for kongressen ville komme «sannsynligvis i løpet av uken?» De var bare timer unna å starte arbeidet i Dumaen da den første amerikanske kryssermissilen traff målet.  

Barry Kissin er advokat, musiker og politisk kommentator.

41 kommentarer for "Anatomien til et kjemisk angrep"

  1. Bill Goldman
    April 20, 2018 på 13: 40

    Både Trump og Mattis er løgnere. Verken visste om kjemikalier ble brukt eller om Assad var involvert. Trump stolte på falske kontoer fra White Helmet. Vanessa Beesley har etablert dem og deres sponsorer som uanstendige. Trump hadde til hensikt å flau Putin som virker motvillig til å gjengjelde USA med makt. Russisk nøling er trolig knyttet til deres erfaring fra den sovjetiske støtten til den kommunistiske regjeringen i Afghanistan på den tiden.

  2. Abe
    April 18, 2018 på 01: 18

    Se, «gjenoppstått» proxy-team B trenger plutselig å «søke etter»
    https://www.military.com/daily-news/2018/04/17/coalition-ramps-strikes-amid-resurgence-isis-fighters-syria.html

  3. Drew Hunkins
    April 17, 2018 på 12: 59

    Legg merke til hvordan Lavrov, Putin og Maria nesten alltid bruker uttrykket "...våre vestlige partnere..." Dette er en human og fullstendig rasjonell gest på deres vegne. Gjør ingen feil, Lavrov, Putin og Maria vet godt at Washington-Zio-Saudi-militaristene forakter dem og ønsker intet mindre enn å returnere Russland til sin vasalstatus styrt av Western-Wall Street-quislinger.

    Lavrov, Putin og Maria bruker den beroligende retorikken fordi de godt vet at ting lett kan komme ut av kontroll når de har å gjøre med blodtørstige krigshemmende sosiopater som Bolton, Netanyahu, Clown Prince MBS, Lindsay Graham, McCain, Pompeo, Pence, etc. De være så diplomatisk som mulig for å avverge muligheten for atomkrig.

    At de generelt bruker beroligende semantikk er et lite forsøk på deres vegne for å la kaffen avkjøles og deskalere spenninger.

  4. Rane
    April 17, 2018 på 12: 19

    Etter hvert som uavhengige journalister får tilgang til Douma, øker bevisene for at det ikke var noen kjemiske våpenangrep og at den antatte CW-hendelsen ble iscenesatt av jihadistopprørerne og deres partnere, White Helmets. Som Robert Fisk rapporterer, ble White Helmets sett avreise fra Douma i de samme kjøretøyene som jihadistene. Trenger vi flere bevis på at vestlige regjeringer og deres mediehunder har spilt offentligheten for tuller, som de i det store og hele er? Jeg har vært engasjert i få nettdebatter med folk som er helt overbevist om at den offisielle fortellingen er evangeliets sannhet og at jeg enten er en idiot eller en forræder for å nære tvil og stille spørsmål. Hvis det ikke var for uavhengige medier, som Consortium News, ville vi alle vært i mørket.

  5. joeblogger
    April 17, 2018 på 09: 30

    På den tiden, da Saddam Hussein var Vestens kjære og kjøpte våpnene deres med skipslasten, husker jeg at jeg så en TV-nyhet som ble sendt i 1988 (30 år siden forrige måned), som viste den fryktelige gassmassakren på kurdiske sivile i Iraks Halabja.

    Dette sjokkerende synet forblir med meg den dag i dag, mange tiår senere. TV-skjermen viser en kvinne som holder sin bitte lille baby i armene, begge liggende døde på bakken bare noen meter fra sin egen inngangsdør, som hun tydeligvis hadde søkt tilfluktssted til.

    Annonsøren (Channel Four news) sa følgende: «Vel, det er Saddam som er Saddam, antar jeg. Uansett, nå til de sportslige resultatene». Det var reaksjonen fra Vesten, etter at tusenvis av sivile ble drept på den mest forferdelige måte man kan tenke seg – til og med fuglene i trærne falt til bakken; husdyr og kjæledyr drept også.

    Ingenting var det samme for meg etterpå. Det onde er ekte, og det er med oss.

    • April 17, 2018 på 13: 10

      Jeg tror 100-tusener døde i USA støttet Saddam-angrepet på Iran der USA hjalp og bidro til Saddams utplassering av kjemiske våpen med USAs etterretningsrapporter.

      • joeblogger
        April 17, 2018 på 14: 14

        Du har helt rett; Jeg hadde glemt det – Iran-Irak-krigen 1980-88. Jeg tviler imidlertid på at iranerne har glemt det.

  6. forvist fra hovedgaten
    April 17, 2018 på 03: 36

    Mattis må kanskje si "I vass chust etter ordre" bortsett fra at yankee-imperiet fullt ut kontrollerer krigsforbryterdomstolen i den Haag.

  7. bakoverrevolusjon
    April 17, 2018 på 03: 00

    Barry Kissin – Jeg er enig i at det som har blitt gjort mot Syria er kriminelt, at Trumps tweet var ung og tankeløs, og at gjengjeldelsesangrepene var vanvittige uten bevis. Men du mistet meg her:

    "Ifølge The New York Times, på dette møtet, "presset Mattis for flere bevis på president Bashar al-Assads rolle i det mistenkte kjemiske angrepet ..." Åpenbart ble Mattis overstyrt. Trump var allerede forpliktet.»

    Etter alt som har skjedd, deres løgner, utelatelser, spinn og 24/7 bakvaskelse av Trump, skal vi nå ta ordet til The New York Times? Jeg ville tro på påskeharen før jeg trodde på noe som kom fra den fillen.

    Trump vil ikke ha krig, han vil ikke engang ha NATO. Inntil denne Russiagate-virksomheten startet, ønsket Trump å bringe alle troppene hjem.

    Ødeleggelsen av Syria er en parodi, men det samme er ødeleggelsen av USA av en liten gjeng kjeltringer.

    • Sam F
      April 17, 2018 på 07: 39

      Veldig sant, selv om jeg nylig forsvarte den veldig store påskeharen (som jeg kjenner veldig godt) til et veldig lite barn som fortalte meg mens jeg leste at han var redd for den og den potensielle eggjakten. Kaninen oppførte seg bedre enn de travle guttene under jakten, fra en liten persons ståsted, men etter å ha observert bekymringen min gjorde guttene ham til vinneren ved i det skjulte å plante hauger med egg og premier i kurven hans, en leksjon senere forklart av foreldrene hans . Jeg har langt mer tillit til påskeharen, en tenåringsjente, enn noen representant eller dem som kan bli valgt ut av det amerikanske oligarkiet.

    • Hopp over Scott
      April 17, 2018 på 08: 18

      Det er vanskelig å vite hva Trump vil. Hvis du følger kampanjeretorikken hans, vil han ikke ha krig eller NATO. Likevel motsier han seg selv nesten daglig. Jeg tror han er narsissistisk nok til at han ikke ønsket å se ut som Obama med sin "røde linje" fiasko. Når han sa at missilene kommer, er det bedre at han får skyte rakettene sine! Han har den følelsesmessige modenheten til en 15-åring. Skulle ønske det var annerledes, men det er slik jeg ser det.

  8. Realist
    April 17, 2018 på 02: 20

    Saken med det er at Assad er menneskelig som alle andre og vil på et tidspunkt dø av alderdom, sykdom, ulykke eller drap. Eller kanskje han vil reflektere over forventet levealder til ledere i Midtøsten og gå av med førtidspensjonering. Da vil han bli erstattet. Hvorfor haster det med å eliminere ham NÅ? Hva er kostnad/nytte-forholdet, selv om du antar at Assad er en ond diktator, når du tenker på at nesten en halv million syrere allerede er drept og flere millioner gjort hjemløse eller flyktninger? (Og dette er for å ikke ta hensyn til milliarder av dollar som ble strømmet ned i det rotehullet av amerikanske skattebetalere.) Dessuten, hva er de uforutsette konsekvensene av å drive ham fra kontoret? Se hva som skjedde i Irak og Libya da sterke herskere Saddam og Gadaffi ble fjernet ved å drepe dem. De ble totalt destabiliserte skytterhaller i mange lange år og teller fortsatt. Hvordan er det bedre enn livskvaliteten Syria hadde før den amerikansk-stiftede "arabiske våren?" Syria ser ut til å være enda verre for fremtiden enn Irak og Libya, tatt i betraktning alle hodehopperne som er satt løs over hele landet av amerikanske penger og innflytelse. Washington vil bli forbannet i mange generasjoner av folkene i Midtøsten for denne frekke innblandingen (og av eventuelle overlevende over hele kloden hvis de utløser en kjernefysisk verdenskrig).

    • Hopp over Scott
      April 17, 2018 på 08: 10

      Oded Yinon plan i aksjon. Konsekvensene er ikke uforutsette, de er ønsket. Når det gjelder kostnad/nytte-forholdet, betaler skattebetalerne kostnadene og MIC får fordelene. For de onde er det perfekt.

  9. Martin - svensk statsborger
    April 17, 2018 på 02: 08

    Opplysende!
    Til slutt var angrepet ganske begrenset, sammenlignet med verre frykt. Påvirket kanskje herr Mattis beslutningen i den, svært ansvarlige og avgjørende, retningen?

    • April 17, 2018 på 08: 47

      @ Martin: "Til slutt var angrepet ganske begrenset, sammenlignet med verre frykt."

      Ikke på langt nær så begrenset som Pentagon hevdet, ifølge alle andre rapporter. Se f.eks. hxxp://www.moonofalabama.org/2018/04/syria-pentagon-hides-attack-failure-70-cruise-missiles-shot-down-.html

      Men ikke så bred som opprinnelig planlagt, ifølge Elijah Magnier: hxxps://ejmagnier.com/2018/04/15/the-us-secret-plan-on-damascus-foiled-the-russian-rolle-before-and -etter-oss-uk-frankrike-angrepet-avslørt/

    • Mike P.
      April 17, 2018 på 20: 46

      Dette tror jeg også. Mattis prøvde først å tømme det hele ved å advare om mangel på bevis, og da det mislyktes, gikk han med på løgnen slik at han i det minste kunne kontrollere skaden. Han vet at han ikke vil bli takket.

      Det er bemerkelsesverdig at for bare to måneder siden kommenterte Mattis fjorårets iscenesatte angrep, og sa at de fortsatt ikke hadde bevis. Jeg tror nå at han kom med disse uttalelsene etter at planen ble lagt for dette nylig iscenesatte angrepet – han ønsket å forberede offentligheten slik at den kunne reagere mer skeptisk, og dermed undergrave kampanjen for gjengjeldelse.

      Ja, det er bare spekulasjoner, jeg har ingen bevis - men jeg er "veldig sikker" på det ;)

  10. Taras 77
    April 16, 2018 på 23: 19

    FWIW, jeg trodde denne korte meldingen fra Saker var passende, spesielt når den gjelder løgnene, løgnene, løgnene. Bunnlinjen, dette er dessverre hva myndighetene gjør: (kommentarer er bemerkelsesverdige)

    http://thesaker.is/they-lied-you-need-to-pull/

  11. Quang
    April 16, 2018 på 22: 13

    Siden omtrent 70 % av amurrica-sauene holder militæret i høyeste aktelse av enhver myndighetsgren, er alt den gjør ok med dem. Ta så mye penger og så mye tid du trenger, gå hvor som helst, se bort fra lover og hold så mye som mulig hemmelig. Støtt troppene, hold dem i luften, ankre unna, med Gud på vår side!

    • Zachary Smith
      April 16, 2018 på 22: 21

      Sir, du glemte å legge til at oss USAere er de mest eksepsjonelle menneskene på planeten Jorden, dette til tross for at vi også er de mest ydmyke.

    • mike k
      April 17, 2018 på 08: 50

      Patriotisme er skurkenes siste tilflukt.

  12. Zachary Smith
    April 16, 2018 på 21: 53

    Det er et nytt syn på disse angrepene som kommer fra syrisk side. Robert Fisk er reporter, og lenken er til nettstedet Jonathon Cook i Israel.

    Jeg var med familien min i kjelleren i hjemmet mitt tre hundre meter herfra på natten, men alle legene vet hva som skjedde. Det var mye beskytning [av regjeringsstyrker] og fly var alltid over Douma om natten - men denne natten var det vind og store støvskyer begynte å komme inn i kjellerne og kjellerne der folk bodde. Folk begynte å komme hit med hypoksi, oksygentap. Så ropte noen ved døren, en "Hvit hjelm", "Gass!", og panikk begynte. Folk begynte å kaste vann over hverandre. Ja, videoen ble filmet her, den er ekte, men det du ser er mennesker som lider av hypoksi – ikke gassforgiftning.

    • Zachary Smith
      April 16, 2018 på 21: 55
    • mike k
      April 16, 2018 på 21: 59

      Interessant. Og mest sannsynlig hvordan det egentlig gikk ned.

    • April 17, 2018 på 08: 44

      En America News TV-reportasje her sier i hovedsak det samme, basert på intervjuer på stedet i Douma. https://www.youtube.com/watch?v=wnkhQu-e0n0

    • ORVELL
      April 17, 2018 på 20: 18

      Vil Hollywood nå gi «White Helmets» en annen Oscar-pris for
      Beste falske propagandavideoer ?!?!? Hollywood og «De hvite hjelmene»
      fortjener hverandre...som Bedfellows...I HELVETE.

  13. Lois Gagnon
    April 16, 2018 på 21: 46

    Som om USA bryr seg om at folk blir gasset etter at det forgiftet folket i Fallujah med utarmet uran og Israel brukte hvitt fosfor på folket i Gaza. Vi vet med sikkerhet at disse forbrytelsene fant sted, og likevel var det ingen ramaskrik fra amerikanske allierte eller FN. Ingen ble noen gang straffet.

    Det er som en pipende speilsal. Virkelige forbrytelser forblir unevnte og ustraffede, og falsk flagg-forbrytelser behandles som bekreftet og straffet uten bevis. Vi lever Orwells mareritt.

    • mike k
      April 16, 2018 på 21: 57

      Vi har gått utover Orwells mareritt. Framgang. Vi utfører vitenskapelig tortur nå.

    • WC
      April 17, 2018 på 01: 18

      Lois. Noe interessant informasjon som kan være til nytte for din deltakelse i Cindy Sheehans kvinnemarsj
      Edward Snowden avslører Elitene i nytt intervju
      https://www.youtube.com/watch?v=468QwxpBY9E

    • onkel wolfram
      April 17, 2018 på 06: 18

      Hver dag forgifter USA sitt amerikanske folk med blyforurensning i drikkevannet. Når det ikke er bly, kan det være C8 Teflon-forurensning. USA har listet opp rundt 2000 byer og tettsteder med blyforurensning i vannveier. Virkningen av bly på spedbarn er degenerativ hjernefunksjon: idioti. Det er ikke reversibelt for den enkelte så berørt, deres livskvalitet reduseres betydelig. USA tillater forgiftning av sitt folk.

      USA solgte atomreaktoren til japanerne for bruk i Fukushima og tillot at nødstrømgeneratoren i beredskap ble installert på bakken i en tsunamisone når den skulle vært installert (for mer kostnad) i toppetasjen. Stillehavet er nå forgiftet med strontium og cesium og USA bryr seg ikke i det hele tatt.

    • April 17, 2018 på 11: 56

      Correct og USA brukte White Fosfor i Fullujah.

    • peter
      April 17, 2018 på 16: 32

      Hvem snakker om "agent orange" i Vietnam? bortsett fra noen mennesker som fortsatt lider på grunn av denne kjemiske krigføringen. Har USA noen gang blitt straffet for denne typen krig? NEI

  14. Steve ABBOTT
    April 16, 2018 på 21: 20

    Ingen i MSM spør hvorfor bevisstandardene skal være lavere for berøring av krig enn for individuell straffeforfølgelse. Ville Matis' konsistens og nivå av tillit beskytte ham i en domstol for for eksempel å skyte mot naboene?

    • mike k
      April 16, 2018 på 21: 55

      Når en hær dreper, er det greit. Det er det de er opplært til – profesjonelle mordere. Kjeltring til leie. Kle dem opp i en fin uniform og de kan slippe unna med drap.

  15. Rick Patel
    April 16, 2018 på 20: 55

    Sad Dog vil utløpe ugrått, uæret og ubesunget.

    • mike k
      April 16, 2018 på 21: 53

      Denne gamle soldaten vil bare forsvinne………….

    • Anon
      April 17, 2018 på 07: 21

      En annen "tillitsfull" mann som vil bli forkastet av oligarki når han blir vanæret.
      Bestill en annen uniform til PR-avdelingen.

  16. mike k
    April 16, 2018 på 20: 37

    Og Mattis ser så "militær" ut på bildet sitt. Akkurat som en stivhalset gal hund skal se ut. Ta av deg den fancy uniformen, og du har – bare en ny dust.

    • LarcoMarco
      April 17, 2018 på 00: 01

      Et ekte D***hode (militært epitet).

    • Wendi
      April 17, 2018 på 15: 23

      Jeg skulle ønske Mattis ville bli general Smedley. Neste uke.

      Men jeg tviler på at han kunne ri på en så høy hest.

      • Abby
        April 17, 2018 på 21: 51

        Flott kommentar. Dette er det jeg ikke forstår. Hvorfor har ikke flere hørt om Smedleys bok om hans militære erfaring? Jeg vet at West Point aldri ville legge den til på leselisten, men det han skrev ville fraråde alle å bli med i det rullende slaktende amerikanske militæret hvis de hadde gjort det.

        Jeg så på noen bilder av soldater i Syria og lurte på om de visste at de bare blir brukt som kanonmat uansett hvor de går. Hvordan kan folk bare ikke vite hva de registrerer seg for å gjøre?

        Her er en utmerket artikkel om hvordan Putin kalte skuddene fra vårt siste angrep på Syria. Trump ønsket å bombe russiske eiendeler, men mad dawg snakket ham fra det. Tenk om Hillary var president i stedet. Whoboy! Vi unngikk en kule der.

        https://ejmagnier.com/2018/04/15/the-us-secret-plan-on-damascus-foiled-the-russian-role-before-and-after-the-us-uk-france-attack-revealed/

  17. mike k
    April 16, 2018 på 20: 32

    Forhastet missilangrep på Syria – perfekt eksempel på en opprørt unnskyldning for å begå en forbrytelse. (ordspill ment)

Kommentarer er stengt.