Kampen mot Honduras stjålne valg

Fjorårets omstridte valg i Honduras fortsetter å presentere en kamp for grasrotaktivister i landet, som møter harde politi- og militæraksjoner som svar på protester, rapporterer Dennis J. Bernstein i det følgende intervjuet.

Av Dennis J. Bernstein

Den siste tragedien med misforstått amerikansk utenrikspolitikk i Mellom-Amerika er den stilltiende støtten til nok et stjålet presidentvalg i Honduras. Den nye høyreorienterte overløperregjeringen der påfører folk som nekter å akseptere valgresultatet fra valget i november i fjor, mellom den ekstreme høyreorienterte parlamentariske diktatoren, Juan Orlando Hernandez, den nåværende presidenten, og den progressive reformatoren, Salvador Nasralla, forferdelig vold.

Et kart over Honduras.

For å få et klarere bilde av hva som skjer på bakken i Honduras – som inkluderer dusinvis av drap på gateaktivister – snakket jeg med Sandra Cuffe. Basert i Tegucigalpa, Honduras, har Cuffe bodd i mange år i Mellom-Amerika og skriver for flere nettpublikasjoner.

Cuffe uttrykte også dyp bekymring for sikkerheten til Edwin Espinal, en kjent aktivist og alliert til mange bevegelser i Honduras, inkludert COPINH. COPINH er gruppen grunnlagt av avdøde Berta Caceres, som det antas å ha blitt myrdet av høyreorienterte styrker tilknyttet Honduras regjering. Espinal er nå arrestert og blir holdt under vanskelige omstendigheter på en Honduras militærbase.

"Den nåværende regjeringen har arrestert, slått Espinal mange ganger," sa en venn og medarbeider av Espinal. «Kroppen hans har blitt slått og knust gjentatte ganger. Nå er han en politisk fange, holdt i benlenker, for å ha brukt sin rett til ytringsfrihet og fri forsamling».

Jeg snakket med Cuffe 24. januar i Tegucigalpa, Honduras.

Dennis Bernstein: Kan du minne folk på hva som skjedde i form av nylige valg i Honduras, og gi oss en følelse av det atmosfæriske trykket akkurat nå?

Sandra Cuffe: Sist 26. november var det stortingsvalg i Honduras. Det var et voldsomt omstridt valg mellom Juan Orlando Hernandez, den nåværende presidenten, og Salvador Nasralla, som var kandidaten for opposisjonsalliansen mot diktaturet.

I henhold til Honduras grunnlov er gjenvalg til presidentembetet ikke tillatt, men høyrefløyen har konsentrert makten til det punktet hvor den utøvende grenen kontrollerer stort sett alle regjeringsgrener og en høyesterettsavgjørelse tillot presidentens gjenvalg. .

På den andre siden vokste Libre Party ut av motstand mot statskuppet i 2009 som ble støttet av USA. For disse valgene dannet den en allianse med et mindre parti, så vel som med Salvador Nasralla.

Etter at mer enn halvparten av stemmene var talt opp, hadde de foreløpige resultatene Nasralla i ledelsen med fem poeng, noe som ble ansett som irreversibelt. Datasystemet krasjet deretter på mystisk vis, og da det kom tilbake på nettet, begynte blyet raskt å forsvinne.

Det var den første indikasjonen på at svindel var involvert. De offisielle resultatene tok ytterligere noen uker å komme ut. Organisasjonen av amerikanske stater fant alvorlige uregelmessigheter i stemmegivningen og mange indikasjoner på svindel.

I mellomtiden var det massive protester og alle slags aksjoner på gang over hele landet. Minst 35 mennesker er drept, og det faktiske tallet er trolig mye høyere. De fleste ble drept da sikkerhetsstyrker åpnet ild mot protester rundt om i landet. Hundrevis er såret og godt over tusen har blitt varetektsfengslet. Mange er løslatt, men noen sitter fortsatt som politiske fanger. Innvielsen er satt til 27. januar så vi er nå midt i en uke med aksjon frem mot det.

DB: Si litt mer om hva som står på spill her og hvorfor folk er villige til å sette livet på spill.

SC: Det som står på spill er demokrati. Siden kuppet i 2009 har folk organisert seg, dannet politiske partier og allianser. Mange mennesker som ikke hadde vært politisk aktive før, begynner nå å ta grep i et forsøk på å endre det som skjer.

Det regjerende Nasjonalpartiet har vært ved makten siden 2010. De har konsentrert makten i ekstrem grad. Det har vært en enorm økning i militarisering, inkludert opprettelsen av et militærpoliti som har vært ansvarlig for flertallet av dødsfallene til demonstranter.

Salvador Nasralla i 2013. 

Selv bortsett fra denne nåværende krisen siden valget, har Honduras lenge vært et av de mest voldelige landene i verden, et av de farligste for miljøvernere så vel som for journalister. Helsevesenet og utdanningen er i grus. Korrupsjon er utbredt. Så egentlig står landets fremtid på spill.

Men til tross for undertrykkelsen, trekker ikke folk seg tilbake. Det har vært massive marsjer, spesielt sist desember i hovedstaden, med titusenvis av mennesker i gatene. Opposisjonsalliansen har sin sterkeste base nordvest i landet, der motstanden alltid har vært sterkest. Dekkblokkeringer har blitt brukt mange steder. Det var først en viss begrenset dialog med politiet, men den siste tiden har det hovedsakelig vært militære styrker som har dukket opp, åpnet ild eller brukt tåregass.

DB: Hva har den amerikanske regjeringen sagt om drapet på demonstranter? Fortsetter de å støtte kuppet?

SC: I flere tiår har Honduras vært en viktig alliert av USA i Mellom-Amerika. Det er en enorm militærbase der. Det er hjemmet til US Southern Command Joint Task Force Bravo. På 1980-tallet var det treningsplassen og utskytningsrampen for motopprørsoperasjoner i hele Mellom-Amerika. USA er i bakgrunnen av alt som foregår politisk i Honduras.

USA og OAS var uenige om hvorvidt de skulle anerkjenne valgresultatet. To dager etter valget og like før soldater begynte å åpne ild mot demonstranter, bekreftet det amerikanske utenriksdepartementet valget, noe som frigjorde militærhjelp til den honduranske regjeringen.

DB: Den viktige aktivisten Edwin Espinal sitter nå i varetekt. Hva skjer der nå med saken hans?

SC: Edwin er en mangeårig aktivist i Honduras. Han var ekstremt aktiv i bevegelsen i gatene etter kuppet. Kona hans ble faktisk drept i forbindelse med protestene. Det har vært rundt tusen fengslinger. De fleste av de arresterte ble løslatt like etterpå, men det er minst et par dusin mennesker fortsatt i fengsel. Siktelsene er i hovedsak knyttet til ødeleggelse av eiendom.

I Edwins tilfelle, som svar på tåregassangrep, knuste demonstranter vinduene på et Marriot-hotell ved siden av presidentpalasset. Flere politistasjoner har blitt brent ned etter at politiet åpnet ild mot demonstranter. Edwin ble arrestert sist fredag, og han står overfor tre siktelser knyttet til ødeleggelse av eiendom. Han er under etterforskning for terrorisme og kriminell forening. Edwins sak har blitt plassert i et spesielt rettssystem, med høringene hans på en militærbase. Det er praktisk talt ingen offentlig tilgang. Denne mandagen hadde han sin første høring.

DB: Har noen klart å snakke med ham direkte? Og hvordan tror du han vil bli behandlet mens han er i varetekt?

SC: Folk kunne besøke ham etter arrestasjonen da han ble holdt i en politicelle. De kunne se ham meget kort gå til og fra høringer. Han har imidlertid advokater fra en fremtredende menneskerettighetsorganisasjon, så det har vært en del kommunikasjon med utsiden. Besøk er svært vanskelig å arrangere. Lesemateriell er forbudt. Når det gjelder sikkerhet, fordi det har vært så mange hendelser med trusler og trusler fra sikkerhetsstyrker mot Edwin som dateres tilbake til rett etter kuppet, har regjeringen iverksatt "beskyttende tiltak" i hans tilfelle under ordre fra den interamerikanske kommisjonen for mennesker Rettigheter.

DB: Har Edwins sak fått noen støtte fra medlemmer av den amerikanske kongressen?

SC: Jeg vet ikke svaret på det ennå. Det er et veldig aktivt honduransk solidaritetsnettverk i USA og Canada som har vært veldig involvert siden kuppet.

DB: Når det gjelder USAs politikk overfor Honduras, er det faktisk dette vi liker å se, er det ikke? Det er som en stor frihandelssone med noen få militærbaser kastet inn. Vi kan også forvente en flom av flere honduranere og andre sentralamerikanere til USA

SC: Jeg vet at når du snakker med de fleste unge, ser de ikke lenger en fremtid for seg selv her. De organiserte seg og gikk til valgurnene og tegnene på klar seier ble rett og slett utslettet to dager senere. Folk er rasende og mange av dem vil forlate landet.

Dennis J. Bernstein er en vert for "Flashpoints" på Pacifica-radionettverket og forfatteren av Special Ed: Voices from a Hidden Classroom. Du kan få tilgang til lydarkivene på www.flashpoints.net.

31 kommentarer for "Kampen mot Honduras stjålne valg"

  1. Andrew Nichols
    Januar 28, 2018 på 18: 32
  2. CMP
    Januar 27, 2018 på 14: 14

    ~ “...DB: Når det gjelder USAs politikk overfor Honduras, er dette faktisk det vi liker å se, ikke sant? Det er som en stor frihandelssone med noen få militærbaser kastet inn. Vi kan også forvente en flom av flere honduranere og andre sentralamerikanere til USA "~

    LBJ åpnet Tijuana (..Maquilopolis – fabrikkby) i 1965. .. I 1975, de STORE forretningsmonopolene og velgjørerne til globale svettebutikker på steroider (..Sweat Cities..), hadde de arbeidskraft basert North East på det er knærne, og omdøpt til "rustbeltet."

    I 2006, førti år etter opprettelsen av Tijuana, ble denne filmen laget for å se akkurat hvordan det er å bo og jobbe på det velkjente fødestedet for den moderne svettebyen, hvor det fortsatt ikke er rennende vann, tilgang til elektrisitet osv. for arbeiderklassen.

    Hvis du er interessert, gå til you tube og lim inn denne tittelen i søkefeltet:
    Maquilapolis 2006 Vicky Funari & Sergio de la Torre mp4

    Som Joe har sagt, har filmen et flott "personlig preg" etter å ha blitt laget av arbeiderne selv.

    • Bob Van Noy
      Januar 27, 2018 på 15: 09

      Takk cmp. Det handler egentlig om fratakelsen av den amerikanske arbeideren. Hvis vi i det hele tatt er heldige, vil de to partiene dekonstruere og et virkelig representativt parti vil dannes med arbeiderklassens behov rikelig representert. Verdenshandel er ikke problemet, en motivert og utdannet amerikansk arbeider kan konkurrere med hvilken som helst enhet den trenger, men en levelønn er nødvendig ...

  3. Joe L.
    Januar 27, 2018 på 12: 15

    Og likevel løper Amerika rundt og forteller verden at himmelen faller, eller gråtende ulv, om antatt russisk innblanding i valget deres sammenlignet med et fullstøtskupp i Honduras (blant mange andre) – hvor uvitende og hyklersk. Det er dette som bør tas opp av mainstream-nyhetene for å sette den russiske «innblandingen» i perspektiv og avsløre Washingtons egen rolle i andre land.

    • Joe Tedesky
      Januar 27, 2018 på 12: 16

      For en dokumentar det ville gjort.

    • Larco Marco
      Januar 28, 2018 på 05: 25

      Ett problem, Joe L – MSM har forsterket Russland-fobien med flere størrelsesordener.

      • Joe L.
        Januar 28, 2018 på 12: 22

        Larco Marco ... det forbauser meg bare hvordan folk i dag kan bli så lurt, spesielt med internett, men selvfølgelig prøver regjeringen og media å kontrollere det også. Det er ikke bare Russland, men jeg forstår ikke på dette tidspunktet, etter over 16 år med krig, at folk er for uvitende om det å resirkulere fortellinger til å invadere enda et land. Mainstream media presser konstant på "fiender" og "hat", mens de nesten fullstendig ignorerer Jemen, unnskylder israelsk bombing av Palestina og ikke fullt ut utforsker USAs rolle i å sy kaos i verden. Jeg mener, jeg så en video på Jimmy Dore-kanalen på Youtube hvor han viste et klipp fra Democracy Now om Noam Chomsky som snakket om hvordan Nord-Korea prøvde å gi opp atomvåpenprogrammet deres "to ganger", en gang til Obama og en gang til Trump, og etter hva jeg forstår ønsket Nord-Korea at USA skulle slutte å spille krigsleker på grensen – hvor sinnsykt! Dessuten husker jeg at Obama snakket om røde linjer og sa at Assad brukte kjemiske våpen på sitt eget folk, men mainstream-mediene snakket ikke om de 2 kg Sarin-gass som ble funnet i besittelse av Al Nusra i Tyrkia eller gikk inn i det absurde i påstanden. tatt i betraktning at Assad hadde invitert FN inn i landet sitt og var på bakken på den tiden, tror jeg. Jeg synes også det er sprøtt hvordan våre vestlige medier ikke tar noe ansvar for flyktningkrisen i Europa og ikke trekker den åpenbare årsak-virkningskonklusjonen om 16 års krig og i stedet prøver å skyve skylden over på andre land. Jeg bare lurer på om folk er så hatefulle, eller kanskje så patriotiske, at de er villige til å tro på løgnen i stedet for den åpenbare sannheten?

  4. Joe Tedesky
    Januar 27, 2018 på 10: 53

    Neste gang diskusjonen om en meksikansk grensemur skal komme opp, vennligst referer til denne artikkelen, og de mange andre artiklene skrevet om dette emnet, som gir en forklaring på hvordan USAs involvering i disse sentral- og søramerikanske landene har forårsaket denne massive utvandring til våre amerikanske grenser. Amerika trenger ingen mur for å beskytte seg selv, Amerika trenger en mur for å holde seg i og borte fra å anstifte mer død og ødeleggelse på bekostning av andre nasjoners suverenitet.

    • Bob Van Noy
      Januar 27, 2018 på 10: 59

      Akkurat Joe:

      «SC: Det som står på spill er demokrati. Siden kuppet i 2009 har folk organisert seg, dannet politiske partier og allianser. Mange mennesker som ikke hadde vært politisk aktive før, begynner nå å ta grep i et forsøk på å endre det som skjer.»

      Ingenting er nytt, her er et intervju med E. Howard Hunt fra National Security Archives som viser hvordan dette gjøres.

      https://nsarchive2.gwu.edu//coldwar/interviews/episode-18/hunt1.html

      • Bob Van Noy
        Januar 27, 2018 på 11: 20

        Legg spesielt merke til Joe at Howard Hunt kommenterer at han ikke jobber for United Fruit, han jobber for USA. I likhet med uttalelsen som Smedley Butler ville komme med om å bli fullmektig for Corprate America.

        Hvem er Tmmy The Cork? Han er (muligens den mest interessante mannen i vår tid)

        http://spartacus-educational.com/JFKcorcoran.htm

      • Joe Tedesky
        Januar 27, 2018 på 11: 34

        Takk Bob, det var medrivende.

        Her er noe for deg, eller kanskje du har sett dette før, men uansett er det verdt en ekstra lesning. Dette er Henry Wallaces brev til Harry Truman i 1946. Twain hadde rett, "Historie rimer absolutt", og å lese Wallaces brev er et bevis på at det gjør det.

        http://historymatters.gmu.edu/d/6906/

        Dette brevet som Henry Wallace skrev til Truman i 1946, er like relevant for vår verdens aktuelle hendelser, som det var den gang i 1946, for 72 år siden.

        • Bob Van Noy
          Januar 27, 2018 på 11: 49

          Som alltid, tusen takk Joe. Jeg var ikke klar over Henry Wallace før jeg så Oliver Stones History Series, og siden den gang har han blitt en heroisk karakter for meg. Jeg var ikke klar over dette brevet. Det er helt opplysende. Jeg har bokmerket det for fremtidig referanse.

          Er det ikke interessant at vi i hele denne tiden (våre voksne år) aldri har blitt presentert for en avstemning om Empire? En stemme som jeg er sikker på at Amerika ville forkaste uten videre...

          • Joe Tedesky
            Januar 27, 2018 på 12: 15

            Jeg fant det mens jeg lette etter noe om Wallaces engasjement i Sør-Amerika. Jeg leter fortsatt, men kanskje noen der ute vet om hans omgang med våre sørlige halvkule-menn.

        • Bob Van Noy
          Januar 27, 2018 på 11: 51

          Også Joe en av mine kommentarer angående Tommy The Cork blir moderert, så se etter den senere.

          • Joe Tedesky
            Januar 27, 2018 på 12: 15

            Vil gjøre.

  5. ToivoS
    Januar 26, 2018 på 22: 38

    Dette er så trist. Da Obama først ble president var det klart at det amerikanske utenriksdepartementet støttet kuppet mot Zelaya. Jeg husker tydelig at Lani Davis, en av Clintons rådgivere, da bare en ny lobbyist, skrev disse artiklene og hevdet at Zelaya var en slags diktator og at det var viktig for USA å motarbeide hans regime. Det var da Honduras hadde en mulighet til å ha en regjering som ble ledet av en folkevalgt president. Men nei. Obama og Hillary satte en stopper for eksperimentet med demokratisk regjering. Det er litt sent å nå å klage over at de siste valgresultatene ble manipulert for å gi den siste, USA-godkjente diktatoren, presidentskapet. Ingen måte at Trump ville støtte en ekte demokratisk valgt president, spesielt etter at Obama og Hillary var med på å styrte den siste.

    Ah, amerikansk imperialisme, den forsvinner bare ikke.

    • geeyp
      Januar 27, 2018 på 05: 01

      Er det ikke bare kjempebra å få en maktposisjon for å ødelegge folks liv, og deretter få rett til høyt betalte høyttalerhonorarer og leve godt etterpå? "La samvittigheten din..." "...amerikansk imperialisme, den forsvinner bare ikke". Så sant. Vi må se om det som skjer i Haiti for øyeblikket er et spørsmål som president Trump blir involvert i.

    • Joe Tedesky
      Januar 27, 2018 på 10: 57

      Ja, husk det, men glem heller ikke hvordan Hillary valgte å hindre de honduranske barna fra å reise inn i USA for tilflukt.

      • Lois Gagnon
        Januar 27, 2018 på 15: 46

        Det er riktig. Så stor feminist. Barf!

        • Joe Tedesky
          Januar 27, 2018 på 22: 33

          Utenom å være en kvinne som stiller opp for det amerikanske presidentskapet, klarer jeg ikke å huske hennes store bidrag til Feministbevegelsen ... er jeg uinformert?

          • Lois Gagnon
            Januar 28, 2018 på 17: 32

            Jeg var sarkastisk. Derfor skrev jeg barf på slutten av kommentaren min.

          • Joe Tedesky
            Januar 28, 2018 på 23: 49

            Lois Jeg vet at du var sarkastisk, jeg spurte seriøst ... hva har Hillary noen gang gjort for å fremme kvinners borgerrettigheter?

      • Larco Marco
        Januar 27, 2018 på 19: 09

        Ja, HillBillious kastet ut en variant av RTP-eufemismen sin, da hun sa at å sende disse barna tilbake til Honduras var for å beskytte dem fra den farefulle reisen gjennom Mexico. Hun indikerte til og med at mødrene begikk barnefare.

        • Joe Tedesky
          Januar 27, 2018 på 21: 51

          Hillary skulle bare få til å bære lidelsen til disse, så mange som hun har rammet. Jeg ønsker aldri noen syk, men i Hillarys tilfelle kan jeg gjøre et unntak. Hillary, og alle politikerne som liker å dele ut det de aldri vil oppleve, er eldgamle som tiden selv, men det samme er sinnet som styrter regjeringer fra tid til annen også.

    • Annie
      Januar 27, 2018 på 12: 21

      I bunn og grunn har det alltid vært USAs politikk å finansiere og orkestrere kupp over hele Latin-Amerika, men la Hillary Clinton få mesteparten av æren for det honduranske kuppet i 2009 da hun var utenriksminister. I samme kapasitet var hun, sammen med Rice, og Powers de viktigste pådriverne i styrten av Gaddafi, og hun ba til og med om hans død. Hun er ekstremt konsekvent i sin militarisme. Det som forundrer meg er at tapet hennes i valget i 2016 har generert en feministisk bevegelse. Selve tanken på denne krigshauken som også beskyttet ektemannens seksuelle krumspring burde inspirere en kvinnebevegelse avskyr meg.

      • Joe Tedesky
        Januar 27, 2018 på 13: 57

        Annie synet av å se så mange kvinner samle seg for Hillarys ambisjoner, er nok et trist eksempel på vår MSMs manglende evne til å levere nyhetene på en ærlig måte. Joe

      • Vil
        Januar 28, 2018 på 09: 42

        kom nylig ut at hun nektet å sparke sin "trosrådgiver" etter at han ble anklaget for seksuell trakassering tilbake i 2008, noe han tilsynelatende en lang historie med å gjøre:https://talkingpointsmemo.com/livewire/2008-clinton-burns-strider-faith-adviser-harassment

  6. Lois Gagnon
    Januar 26, 2018 på 22: 12

    Jeg vil bare kritisere bruken av ordet «villforstyrret» når det gjelder USAs støtte til kuppet. USAs politikk er ganske bevisst, og beslutningstakerne vet godt hvordan folket i et gitt land vil lide under amerikansk støttede regimer. De bryr seg ikke. Profitt og kontroll over ressurser og arbeidskraft er det eneste som betyr noe for imperialistene.

    Denne giftige ideologien må gå dinosaurens vei.

    • Joe Tedesky
      Januar 27, 2018 på 10: 55

      Du har rett, det skal ikke være noen "mis" knyttet til noe ord for å beskrive USAs tilsiktede oppvigling.

    • Piotr Berman
      Januar 28, 2018 på 11: 25

      En "giftig ideologi" er en dårlig veiledning, så den er "feilforstått" i den forstand. Dinosaurer var veldig kraftige, men med relativt små hjerner. Under stabile forhold kunne de bare bli truet av andre dinosaurer, men de trengte å konsumere enorme ressurser for å overleve og ble utslettet etter en katastrofe som drastisk reduserte disse ressursene. Man kan se mange analogier.

Kommentarer er stengt.