Agent Orange: Vietnams pågående ulykke

Den amerikanske regjeringens forbrytelse med å mette store deler av Vietnam med giftig Agent Orange ble kortvarig i PBS' "The Vietnam War", men det er fortsatt en pågående katastrofe, skriver Marjorie Cohn og Jonathan Moore.

Av Marjorie Cohn og Jonathan Moore

Å se Ken Burns-Lynn Novick 18-timers serie, "Vietnamkrigen," er en emosjonell opplevelse. Enten du tjenestegjorde i det amerikanske militæret under krigen eller marsjerte i gatene for å avslutte den, kan du ikke forbli uberørt av denne dokumentaren. Kampscenene er kraftige, historiene om amerikanske veteraner og vietnamesiske soldater som kjempet på begge sider av krigen, overbevisende.

Et amerikansk militærhelikopter sprøyter den avløvende Agent Orange over Vietnam under Vietnamkrigen. (foto fra den amerikanske hæren)

Tallet i menneskelige termer forårsaket av krigen er svimlende. Nesten 58,000 2 amerikanere og 3 millioner til XNUMX millioner vietnamesere, mange av dem sivile, ble drept i krigen. Utallige tall ble såret. Mange amerikanske veteraner fra krigen lider av posttraumatisk stresslidelse. Flere amerikanske veterinærer fra Vietnamkrigen har begått selvmord enn de døde i krigen. Imidlertid begynner ikke disse tallene å fortelle hele historien om krigen.

I en av sine mest alvorlige utelatelser gir serien kort tid til ødeleggelsene forårsaket av det amerikanske militærets sprøyting av dødelige kjemiske ugressmidler som inneholder giftet dioksin over store deler av Vietnam, den vanligste av disse var Agent Orange. Dette er en av krigens mest tragiske arv. Likevel, bortsett fra noen få korte omtaler, er ofrene for Agent Orange/dioxin, både vietnamesiske og amerikanske, ikke portrettert i serien. Enda viktigere, den pågående skaden skapt av dette kjemiske krigføringsprogrammet blir aldri nevnt.

Agent Orange/dioxin var et ugressmiddel kjemisk våpen produsert av amerikanske kjemiske selskaper som Dow og Monsanto og sprayet av det amerikanske militæret fra 1961 til 1971. Dioksin er en av de mest giftige kjemikaliene som er kjent for menneskeheten. Omtrent 3 millioner vietnamesere og tusenvis av amerikanske og allierte soldater ble utsatt for Agent Orange/dioksin.

Den amerikanske regjeringen var klar over at bruken av gift som krigsvåpen var forbudt av internasjonal lov i god tid før den godkjente bruken i Vietnam. Faktisk undertrykte den amerikanske regjeringen en rapport fra 1965, kalt Bionetics-studien, som viste at dioksin forårsaket mange fødselsskader hos forsøksdyr. Det var ikke før resultatene av den studien ble lekket at bruken av Agent Orange/dioksin ble stoppet.

Forferdelige fødselsdefekter

De som utsettes for Agent Orange/dioksin har ofte barn og barnebarn født med alvorlige sykdommer og funksjonshemminger. Det er en tilnærmet enstemmighet i det internasjonale vitenskapelige miljøet om at eksponering for Agent Orange/dioksin forårsaket noen former for kreft, reproduksjonsavvik, immun- og endokrine mangler og skade på nervesystemet.

Vietnam Veterans Memorial Wall i Washington, DC

Andre og tredje generasjons ofre fortsetter å bli født i Vietnam, så vel som amerikanske veteraner og vietnamesisk-amerikanere i USA. For mange av dem og deres avkom fortsetter lidelsen.

Mai Giang Vu ble utsatt for Agent Orange mens han tjenestegjorde i Army of South Vietnam. Han bar tønner med kjemikalier for å sprøyte i jungelen. Sønnene hans var verken i stand til å gå eller fungere normalt. Lemmene deres "krøllet sammen" gradvis og de kunne bare krype. I en alder av 18 var de sengeliggende. Den ene døde i en alder av 23, den andre i en alder av 25.

Nga Tran, en fransk vietnamesisk kvinne som jobbet i Vietnam som krigskorrespondent, var der da det amerikanske militæret begynte å sprøyte kjemiske avløvingsmidler. En stor sky av agenten omsluttet henne. Kort tid etter at datteren hennes ble født, begynte barnets hud å falle. Hun orket ikke å ha fysisk kontakt med noen. Barnet vokste aldri. Hun holdt seg 6.6 pounds – fødselsvekten hennes – til hun døde i en alder av 17 måneder.

Trans andre datter lider av alfa-thalassemi, en genetisk blodsykdom som sjelden sees i Asia. Tran så en kvinne som fødte en "ball" uten menneskelig form. Mange barn blir født uten hjerner; andre lager umenneskelige lyder. Det er ofre som aldri har stått opp. De kryper og løfter knapt hodet.

Rosemarie Hohn Mizo er enken etter George Mizo, som kjempet for den amerikanske hæren i Vietnam. Etter at han nektet å avtjene en tredje turné, ble Mizo stilt for krigsrett, tilbrakte 2½ år i fengsel og fikk en ærefull utskrivning. Før hans død fra Agent Orange-relaterte sykdommer, hjalp Mizo med å finne vennskapslandsbyen der vietnamesiske ofre bor i et støttende miljø.

Dr. Jeanne Stellman, som skrev den banebrytende Agent Orange-artikkelen i Natur, sa, "Dette er den største ustuderte [unaturlige] miljøkatastrofen i verden."

Dr. Jean Grassman, fra Brooklyn College ved City University of New York, uttalte at dioksin er en potent cellulær disregulator som endrer flere veier og forstyrrer mange kroppslige systemer. Hun sa at barn er veldig følsomme for dioksin, og at intrauterin eller postnatal eksponering for dioksin kan føre til endret immun-, neurobevegelses- og hormonell funksjon. Kvinner gir eksponering for barna sine både i livmoren og gjennom utskillelse av dioksin i morsmelk.

Dette var noen av vitnene som vitnet ved International Peoples' Tribunal of Conscience til støtte for de vietnamesiske ofrene for Agent Orange, holdt i Paris i 2009.

Tomt løfte om kompensasjon

I fredsavtalene i Paris, 1973, lovet Nixon-administrasjonen å bidra med $ 3 milliarder dollar for kompensasjon og gjenoppbygging av Vietnam etter krigen. Dette løftet forblir uoppfylt.

President Richard Nixon med sin daværende nasjonale sikkerhetsrådgiver Henry Kissinger i 1972.

I 2004 saksøkte både amerikanske veteraner og vietnamesiske ofre kjemiske selskaper som bevisst produserte Agent Orange og andre ugressmidler, som de visste inneholdt en unødvendig, men dødelig mengde dioksin. Ofrene ble forhindret fra å saksøke den amerikanske regjeringen på grunn av doktrinen om suveren immunitet.

Til tross for å godta å kompensere amerikanske veteraner i et tidligere søksmål for noen sykdommer forårsaket av deres eksponering for Agent Orange og andre ugressmidler, hevdet den amerikanske regjeringen og kjemiske selskap for domstolene og frem til i dag at det ikke var bevis for å støtte en sammenheng mellom eksponering og sykdom.

Innsatsen fra veterangrupper og andre for å ta vare på veterinærene våre har resultert i en kompensasjonsordning administrert av Veterans Administration. Det betaler årlig ut milliarder av dollar til veteraner som kan demonstrere at de var i en forurenset del av Vietnam og har en sykdom som er assosiert med eksponering for Agent Orange.

Dessverre har vietnameserne som ble utsatt for Agent Orange i en skala uhørt i moderne krigføring blitt utelatt i kulden. Unnlatelsen av å inkludere denne historien i Burns/Novick-serien er samvittighetsløs. Faktisk kan man hevde at selv omtalen av Agent Orange i serien var alvorlig misvisende. For eksempel, i den siste episoden, noterer fortelleren sprøytekampanjen, men gjør det mot et frodig bakteppe av grønne felt og rikelig med avlinger.

Handlingene til den amerikanske regjeringen og de amerikanske produsentene av Agent Orange og andre dødelige ugressmidler er en moralsk forargelse. Den amerikanske regjeringen har finansiert oppryddingen av dioksin på flyplassen i Danang, bare ett av de 28 "hot spots" som fortsatt er forurenset av dioksin. Men denne innsatsen ignorerer skadene påført menneskene som bor der og spiser avlingene, dyrene og fisken fra området rundt. Alle disse hot spots må utbedres.

Rep. Barbara Lee (D-California) har introduserte HR 334, Victims of Agent Orange Relief Act av 2017, som har 23 medsponsorer. Lovforslaget vil føre til opprydding av dioksin- og arsenforurensning som fortsatt er tilstede i Vietnam. Det ville gi bistand til det offentlige helsesystemet i Vietnam rettet mot de 3 millioner vietnameserne som er berørt av Agent Orange. Det vil også gi bistand til de berørte barna til mannlige amerikanske veteraner som lider av samme sett med fødselsskader som dekkes for barn til kvinnelige veteraner. Det vil muliggjøre forskning på omfanget av Agent Orange-relaterte sykdommer i det vietnamesisk-amerikanske samfunnet og gi dem hjelp. Til slutt vil det støtte laboratorie- og epidemiologisk forskning på effekten av Agent Orange.

Hvis du er enig i at mye mer må gjøres for å håndtere denne pågående katastrofen i Vietnamkrigen, kontakt din representant og be ham eller henne om å registrere seg som medsponsor for HR 334. Effektiv kompensasjon for Agent Orange/dioksinofre er en moralsk imperativ.

?Marjorie Cohn http://marjoriecohn.com/, en veteran fra antikrigsbevegelsen, er i det nasjonale rådgivende styret til Veterans for Peace. Hun er medforfatter (sammen med Kathleen Gilberd) av Regler for frigjøring: Politikk og ære for militær disiplin. Og hun tjente som en av syv dommere fra tre kontinenter ved International Peoples 'Conscience Tribunal til støtte for de vietnamesiske ofrene for Agent Orange, holdt i Paris i 2009. Jonathan Moore var en av advokatene som anla søksmål for å få erstatning for vietnamesere som ble utsatt for Agent Orange / dioxin. Cohn og Moore er koordinatorer for Vietnam Agent Orange Relief & Responsability Campaign.

59 kommentarer for "Agent Orange: Vietnams pågående ulykke"

  1. Peedee Wyre
    Oktober 21, 2017 på 06: 19

    Dette bildet av et helikopter som sprayer AO (faktisk tilgjengelig som en 2'x3′ plakat fra Amazon) er fra 336th Assault Helicopter Company, en av to AHC-er basert på Soc Trang i Mekong-deltaet (121. AHC var den andre). Jeg vet ikke når bildet ble tatt, og heller ikke det jeg snublet over, på nettet, av en 121. helikopter "rigget for sprøyting på Con Son Island." Det er også tilgjengelige bøker og CDer/DVDer med luftvåpendokumenter og offisielle (men ingen lyd)) AF-filmer av AO som håndteres (slurvete) på forskjellige flybaser som Tan Son Nhut, Can Tho, Cam Ranh Bay og Danang, i nærheten av hvor min bror tjenestegjorde 1966-67, døde i 1985 av non-Hodgkins lymfom. Jeg ble diagnostisert med det i 2010, 41 år etter å ha tilbrakt 1968-69 på Soc Trang Army Airfield.
    .
    VA har tatt godt vare på lymfomet mitt, 6-1/2 år i pågående kjemoterapi senere. Det tok dem 20 måneder å respektere kravet mitt, men det er på VBA/Fordeler-siden av VA; VHA/helsesiden er fantastisk, flotte mennesker, flott system. Det er ingen pengebeløp som er verdt å ha kreft, men jeg får en månedlig sjekk som jeg anser for å være 'blodpenger', så jeg gir bort så mye som mulig til veldedige organisasjoner og mennesker og formål... og det kan jeg absolutt ikke ta det med meg!!
    .
    Vietnam er vakkert. Jeg vil gjerne gå tilbake hvis jeg kan få en pause fra cellegiftbehandling og samle mer styrke. Jeg tenker på hvorfor vi var der, hva vi gjorde og hvilken effekt det hadde på vietnameserne ... og det gjør jeg fortsatt. Jeg har lest over 50 bøker og sett mange filmer og dokumentarer om Vietnam. Men AO blir kortvarig med alt som er skrevet etter 60-tallet, spesielt når det gjelder vietnameserne som er 3+ generasjoner etter sprøytingen og fortsatt har fødselsskader. En vietnamesisk jesuitt tar med seg to team to ganger i året, et kirurgisk team som har spesialisert seg på å reparere babyer født uten anus. ? Det andre teamet observerer VN medisinsk praksis og handelsteknikker med hverandre. Jeg tenker også på de foreldreløse barna og de utstøtte som er halvt amerikanske. Hvor uærlig av Nixon å love noen milliarder og så ingenting. Jeg elsker landet mitt, men vi har mye å be om unnskyldning for på så mange måter av så mange grunner til så mange mennesker og nasjoner.

  2. Maureen Foley
    Oktober 12, 2017 på 17: 36

    Min avdøde mann, Linn Booth, var i marinesoldatene 1966 til 1969 og gjorde tre turer i Vietnam. Han passerte 16. desember 2003, kreft forårsaket av agenten Orange i lungene, leveren og hjernen hans.

  3. David A. Brower
    Oktober 11, 2017 på 01: 54

    Jeg ble diagnostisert med CLL for 14 år siden, har hatt 4 slag, inkludert prostatakreft, som alle er på A/O-listen. Jeg var på land i DaNang tre ganger, men har blitt nektet av VA. Det er barn som kjører showet, ikke veteraner.

    • Ian
      Oktober 11, 2017 på 14: 28

      Jeg synes det er interessant å lese kommentarene fra veterinærer. Gitt de forferdelige problemene de rapporterer, ville du ha trodd at minst en eller to av dem ville ha tenkt litt på den sammenlignbare situasjonen til det betydelig større antallet vietnamesere som fortsatt er plaget i dag. Men hei, dette er Amerika. Hvem bryr seg om lidelsen den påfører resten av verden!

      • Oktober 12, 2017 på 17: 24

        Jeg la merke til det samme.
        Det at de var der og drepte andre, gjorde dem til medskyldige, men det ser ikke ut til å ha noen betydning. Hvis VA ville betale for skadene deres, ville alt være bra.
        De "andre" eksisterer ikke.

  4. Phil Lockit
    Oktober 10, 2017 på 23: 27

    Jeg er fortsatt en misfornøyd veterinær med problemer for barnet mitt som ikke er satt på listen. Bi-Polar er en nevrologisk sykdom. Jeg har for tiden diabetes type II og nevropati i tillegg til at jeg er insulinavhengig. Jeg lider også av mine flere fragmenteringssår.

  5. Oktober 10, 2017 på 23: 12

    Jeg er andre generasjon Agent Orange. Jeg er en læreboksak. Har fortsatt ingen rettigheter. Jeg ble født med to livmorer, en nyre og en sjette lumbal lupus kronisk granulomatøs sykdom akutt mastoiditt, og jeg bor her på Skid Row i Los Angeles California av $221 for generell lindring, og jeg blir ikke behandlet rett av mitt eget land. Det sårer følelsene mine at jeg har blitt så følelsesmessig misbrukt gjennom alt dette. Gud hjelpe oss alle som har blitt utsatt. Det er et levende mareritt som jeg aldri ser ut til å kunne våkne opp fra. Jeg vet ikke hva som er verre å ha alle butikkene og alle de ekstra organene som er født medfødt og genetisk forskjellige. Eller den psykiske mishandlingen jeg måtte tåle midt oppi det hele. Gud velsigne oss alle

    • Oktober 13, 2017 på 16: 26

      hvis det var gud i blandingen, så hadde vi aldri vært der til å begynne med,datteren min og barnebarnet min har uforklarlige sykdommer,det er et faktum at vi har gitt det videre til avkommet vårt, men crummy pols er for opptatt med å fore sine egne lommer i dc

  6. Edger Herber der 1976 til 2977
    Oktober 10, 2017 på 21: 48

    Artikkelen din dekker bare toppen av problemene som agent orange har forårsaket. slå opp operasjon Red Hat, Johnston Atoll, utførte soldater (alle stasjonert der) Studier utført av universiteter som DOE valgte og DOEs coverup. Gå på nettet. mye er der. JACADS var portal, men ingen kompensasjon for disse soldatene. Ingenting annet enn coverups, løgner – soldater vil dø år etter at de forlater molitæren; billigere for staten.

  7. Msgt Foster
    Oktober 10, 2017 på 19: 23

    Tull. VETERANER DIREKTE OG, ALVORLIG EKSPONERT FOR AO PÅ GUAM FØRST. DU RÅTTE TIPSØNN. HR 809

  8. Mel Thompson
    Oktober 10, 2017 på 18: 20

    Agent orange ble brukt til å rydde baser som Camp Vayama og Utapao Air Force-base.

  9. Mel Thompson
    Oktober 10, 2017 på 18: 12

    Merkelig hvordan det ikke blir sagt noe om bruken av agent Orange i militærbasene i Thailand.

  10. Oktober 10, 2017 på 17: 28

    Denne artikkelen IKKE nevner at Rainbow Herbicider også ble brukt fra 1968 til 1971 langs Sør-Koreas DMZ-område og har forgiftet tusenvis av amerikanske veteraner. Regjeringen holdt også dette hemmelig til det til slutt ble lekket nesten 40 år senere

  11. Tony
    Oktober 10, 2017 på 17: 08

    Mange vet det ikke, men agent orange ble også brukt i Korea fra 1969 til 1971, alt i DMZ-sonen

    • Oktober 10, 2017 på 17: 38

      Du har 100% rett .tusenvis ble avslørt. Mange er ikke klar over. Jeg vet det fordi jeg beviste saken min til VA og vant sammen med flere andre. Veteraner i enheten min, som myndighetene skriftlig erkjente at vi var UTSATT . Kjemper fortsatt helsemessige forhold.

  12. L Scotti
    Oktober 10, 2017 på 16: 52

    Mannen min tjenestegjorde i Danang, hvor han ble utsatt for Agent Orange. Han tjente med stolthet, men som 64-åring døde han av Parkinsons sykdom og Lewi Body Demens. Han fikk en viss kompensasjon for sykdommen, men det mest urovekkende for ham var da VA-administrasjonen
    Infatisk fortalte ham at han måtte holde seg i live i 10 år, etter diagnosen hans, for at familien hans skulle fortsette å motta erstatning etter hans død.
    Unødvendig å si at han ikke overlevde 10 år. Så fortell meg
    VA, hvor mange veterinærer har overlevd 10 år etter at en ødeleggende sykdom har blitt diagnostisert? Svar på dette spørsmålet, hvordan overlever familiene økonomisk, etter tapet av en elsket, når alle erstatningspengene har gått til veterinærens omsorg. Mange familiemedlemmer gir opp jobben for å være omsorgsperson.
    Hvor kommer inntektene fra etter at veterinærene er døde og jobbene er gitt opp. Fortell meg virkelig, hvor mange veterinærer som er utsatt for Agent Orange, har overlevet 10 år etter at slike lammende sykdommer har blitt diagnostisert. Hvordan kan du annet enn en prislapp på overlevelse?
    Min mann tjente landet sitt med ære, men hans families ofre betyr ingenting for VA. Familiene bør få kompensasjon uten prislapp på Vets overlevelse på 10 år.

  13. Tim Hayes
    Oktober 10, 2017 på 16: 28

    Jeg var i Vietnam i 1968 langs DMZ og har nå kreft i kneben og en sønn med autisme en nevrologisk lidelse. VA har tatt vare på meg, men mange av brødrene mine hadde hudsykdommer, kreft og andre lidelser som Parkinsons. Selskapene som skapte dette marerittet for profitt er fortsatt i gang med enten produksjon av mer giftige kjemikalier som skal sprøytes på avlinger og vann i jorda for å være i mors melk.

  14. Oktober 10, 2017 på 16: 07

    Mannen min var i Vietnam i 1969 og har flere Agent Orange-problemer, inkludert prostatakreft PTSD og KOLS. Mine barnebarn ble født med flere medisinske problemer som de ikke kan sette noe fast på noen kjent funksjonshemming. Det yngste barnebarnet har hull i hjertet og forsinket vekst mentalt og fysisk. Han har hatt flere operasjoner siden han ble født for 6 år siden. De medisinske utgiftene deres var på over 80,000 XNUMX dollar. Hans bestefar på morens side (faren hennes) døde ung av en aggressiv lungekreft – diagnostisert i juni og han døde den oktober. Han var spesiell OPPS i Vietnam. Kona hans hadde spontanabort før svigerdatteren min ble unnfanget. Disse guttene har begge bestefedre som ble utsatt for Agent Orange i Vietnam. Blir det gjort en epistudie på barna og barnebarna til disse utsatte veterinærene for å se om de bør motta fordeler for medisinsk behandling? Det virker urettferdig å bare begrense det til cerebral parese som den eneste dekkede medisinske tilstanden når jeg tror cellene deres måtte påvirkes siden cellene muterte hos veterinærene våre. Gi meg beskjed hvis du kjenner til en slik studie. Takk skal du ha.

  15. Glen Wheeler
    Oktober 10, 2017 på 16: 00

    Agent Orange ble også brukt i Nakom Phenom, kjent som NKP. I THAILAND. Jeg så det i C123 som jeg jobbet på. Jeg har ikke klart å bevise dette for VA. Kan jeg få hjelp fra denne siden

  16. Xerxes
    Oktober 10, 2017 på 10: 37

    En forbrytelse mot menneskeheten begått av feige hvite, angelsaksiske menn. Hvem ville i det hele tatt tenke på å gjøre en slik forkastelig gjerning? Vel, blant denne oppriktige gruppen av amerikanere ser det ut til at det er mange. Folkemord er lett for disse goulene, og den amerikanske befolkningen går faktisk med på sine fæle planer, for hundrevis av milliarder av dollar i året. Hele landet, inkludert hver eneste stemmeberettigede amerikaner, bør holdes ansvarlig.

  17. Rosemary Moffat
    Oktober 10, 2017 på 01: 57

    VA kan betale ut milliarder til berørte veterinærer, men tusenvis flere veterinærer lider av konsekvensene av denne grufulle giften og kan ikke komme seg gjennom byråkrati. Min veterinærmann fra Vietnam lider av prostatakreft, diabetes, nevropati, hjerte- og balanseproblemer. De sa at han var kvalifisert for kompensasjon, men at han har mistet papirene sine flere ganger - og han måtte starte den lange prosessen på nytt. Mannen min er nå 69 og vil kanskje aldri se en krone på grunn av VA-inkompetanse. Jeg sier hjelp våre amerikanske soldater først!

    • Oktober 10, 2017 på 16: 19

      Vi fant ut at vi fikk mye hjelp og støtte fra representanter fra DAV og din lokale kongressmedlem. Høres ut som om mannen din burde være 100 % ufør med problemene han har måttet møte spesielt med prostatakreft og diabetes og hjerteproblemer. Ikke gi opp – han fortjener å få fordeler som også vil hjelpe deg i det lange løp. Jeg vet at det tar tid, men tving frem problemet og ta kontakt med noen ved DAV med sikkerhetskopiering fra dine lokale representanter. Lykke til med dette.

  18. Mrs. Carlos, Trinidad
    Oktober 9, 2017 på 22: 06

    Til de som slapp ut disse kjemikaliene mens pappa var våre ektemenn, sønner, datter, onkler osv... jeg håper dere kan sove om natten. Mannen min kan ikke puste uten problemer og okser.kan ikke gå, rykker i bena, Kan ikke svelge uten å kveles. Blemmer på bena hans hver 3. måned, er begrenset til å gå ... og sist men ikke listen har han en pose foran på magen, på grunn av hans intensitet har forverret seg for alltid. Ingen revers…….Å…..Han. trygget en kommandant og en kompis mens de skjøt Burning the Tank in fire, som jeg ikke fant ut før år senere nekter de fortsatt å gi min Carlos høreapparatene hans, unnskyld meg fordi han misligholdt medisinske regninger , etter at han ble glemt i 26 eller flere år? og dong6 spør oss om sønnen vi hadde, ble de aldri fortalt meg at jeg kunne få et infisert barn med denne……….ECT….ECT…. Spørsmål? ville ikke de som ville rengjort dette bli smittet?

    • Rita Chandler
      Oktober 10, 2017 på 01: 25

      De ville være i full hazmat-drakter og å vite at regjeringen vår ville ansette Monsanto betale dem milliarder for å rydde opp i rotet de hjalp til med å forårsake, og det ville ikke bli ryddet opp

  19. Oktober 9, 2017 på 21: 36

    Det er utrolig hvordan amerikansk propaganda presser innbyggerne til å gå i søvne gjennom historien. Burns-Novick-dokumentaren burde definitivt ha inkludert spørsmålet om Agent Orange og andre avløvingsmidler i Vietnam. For meg er det ikke snakk om hva som er verre, bomber eller kjemikalier; de er alle del av den samme grusomheten. Samme gamle arroganse fra kjemiske selskaper og deres advokater for å hevde at det ikke er noen sammenheng med sykdommer. Å, ja, en helt eksepsjonell nasjon!

    • Rita Chandler
      Oktober 10, 2017 på 01: 22

      Regjeringen tok kulen og flyttet himmel og jord for å beskytte Monsanto. De har også så vidt jeg vet gjort det umulig å saksøke Monsanto med mindre noe nylig har endret seg og Monsanto fortsatt nekter for noe galt og blir sint når han blir spurt om Agent Orange og hevder at de har gått videre og gjort verden bedre med sine GMO-er.

      • ger
        Oktober 10, 2017 på 12: 53

        Glyfosat+Dicambia tilsett deretter litt oransje fargestoff for å observere driften ……! Denne (noen sier harmløse) ugressdreperen vil sannsynligvis gå inn i historien som det verste uorganiske biologiske angrepet som noen gang er utført på menneskeheten. Den er så massiv (og voksende) at det ikke vil være bevis på skaden siden alle som eksponeres direkte eller gjennom matforsyningen vil ha skadelige effekter. Den sjette store utryddelsen vil ha mange mordere ved siden av klimaendringene.

  20. Oktober 9, 2017 på 21: 29

    @ Zachary: «Mitt første søk ble gjort for å finne «halveringstiden» til Agent Orange i miljøet, og jeg fant aldri noe svar på det.»

    Halveringstiden til det giftigste dioksinet som finnes i Agent Orange er i samme rekkefølge som plutonium, i milliarder av år. Det er ifølge en National Bureau of Standards-studie, så vidt jeg husker. Det er et bemerkelsesverdig stabilt molekyl.

  21. Oktober 9, 2017 på 21: 25

    Jeg er en krigsveterinær i Vietnam og et Agent Orange-offer. Blant oppgavene mine som gruppeleder for kamphøyttalere i 27 måneder i den 8. psykologiske operasjonsbataljonen, jaget vi C-123-ene som sprayet Agent Orange som sendte trygghetsord til de vietnamesiske sivile, og fortalte dem at ugressmidlene var trygge, at vieten Cong løy om at de forårsaket alle slags helseeffekter fordi VC ikke ønsket at bladdekningen ble fjernet som skjulte dem.

    Jeg er uenig i at mye av Agent Orange-sprøytingen oppnådde målet om å åpne opp jungelen for å forbedre evnen til å oppdage fienden. Nesten alt av Agent Orange-sprøyting var i dyp jungel, mange mil fra veier som amerikanske tropper skulle reise på. Det var mer et spørsmål om å ha evnen til å gjøre sprøytingen og budsjettet til å gjøre det. Lite oppmerksomhet ble viet til effektivitet.

    Etter at jeg rømte fra hæren og 1-1/2 år med sykehustid som ble frisk, gikk jeg til slutt på jusstudiet og brukte min juridiske karriere på å saksøke kjemiske selskaper og andre forurensere som slapp ut «dioksin» i vår nasjons vannveier, vanligvis representert nedstrøms grunneiere. Jeg var også medforfatter av to regulatoriske historier om dioksiner sammen med min tidligere kone, Carol Van Strum.

    Forfatterne av denne artikkelen har forenklet ting litt for mye. "Dioksin" refererer til en veldig stor familie av kjemikalier som hver har to benzenringer med en oksygenbinding. De der ett eller flere av karbonatomene har blitt substituert med et av halogenene er giftige, med den klorsubstituerte varianten den giftigste. En av disse, 2,3,7,8-tetraklordibenzo-para-1,4-dioksin, ofte referert til som "TCDD", er det mest giftige syntetiske molekylet som er oppdaget til dags dato. I tillegg er det et par andre store familier av kjemikalier som er svært like, deler mange av TCDDs giftige egenskaper om enn i mindre giftig form, og som har vist seg å brytes ned til den ultragiftige TCDD gjennom naturlige prosesser. De klorerte variantene forekommer ikke i naturen, til tross for et par absurde studier av Dow Chemical som påstår noe annet.

    Dioksiner er fettløselige og bioakkumulerer og biokonsentrerer seg hos noen arter i levende organismer. Jo høyere du er i næringskjeden, desto høyere eksponering. Dioksiner er nå allestedsnærværende i menneskelig vev i industrialiserte land, på giftige nivåer. Morsmelkstudier er spesielt bekymringsfulle, med spedbarn som får en dose som forårsaket multi-generasjons fødselsskader hos testdyr.

    I Vietnam var TCDD en uunngåelig forurensning av de to ugressmidlene som i blandingen utgjorde Agent Orange, n-butylesterne av 2,4-D og 2,4,5-T. En tidlig studie viste at begge disse ugressmidlene fordamper ved 75.6 grader Fahrenheit, og at på grunn av sammenklumpningen av disse molekylene, tok de med seg TCDD når de ble lettere enn luft. Nattetemperaturene i Vietnam var vanligvis under den temperaturen, men høyere enn den på dagtid. Så løft av om morgenen og sleng på brisen i løpet av dagen, og dump deretter til bakke- eller forseglingsnivå om natten. Omfanget av forurensningen i Vietnam illustreres kanskje best av en serie tester som fant høye nivåer av TCDD i krepsdyr fanget 15 mil utenfor kysten av Vietnam i Sør-Kinahavet. Det er ikke noe vitenskapelig grunnlag for å konkludere med at bare veteranene som tjenestegjorde i selve sprayområdene ble eksponert, og kongressen etablerte til slutt en antakelse om at Vietnam-veterinærer som led av et bredt spekter av symptomer hadde blitt utsatt. Etter hvert ble denne formodningen utvidet til å dekke veteraner som hadde tjenestegjort i den koreanske DMZ, som Agent Orange også ble brukt.

    Andre viktige kilder til dioksinforurensning inkluderer tremasse- og papirfabrikker (og deres papirprodukter), trådgjenvinningsanlegg, kommunale avfallsforbrenningsanlegg og oljeraffinerier. Den eneste rimelige tilnærmingen til å fjerne disse kildene er å eliminere bruken av elementært klor i handelen. Alle andre forløperkjemikalier forekommer naturlig. Den svenske regjeringen er langt på vei, men EPA har historisk sett bedøvet føttene på å regulere dioksinforurensning, med mange relaterte skandaler under beltet.

    Studier av dioksineffekter i den vietnamesiske befolkningen er spesielt fordømmende. Jeg er enig i at USA burde gjøre mye mer for å hjelpe de vietnamesiske ofrene. Men Veterans Administration har ennå ikke betalt for forskning på fjerning av dioksiner fra veteranenes kropper, så USA har lite å tilby annet enn å behandle symptomer som sådan.

  22. Oktober 9, 2017 på 21: 18

    Jeg ble utsatt for Agent Orange i '66-'67 som en helikopterpilot som eskorterte helikoptre som sprayet kjemikaliet. Vi var også rundt der det ble håndtert, sprayet, samt andre "regnbuekjemikalier" i vann- og luftfeltene. Jeg har blærekreft som ikke er på AOs presumpsjonsliste, men burde være det. Tusenvis av Vietnam-veteraner dør og lider av denne formen for kreft. Det er en parodi at blærekreft ikke er lagt til listen. Vi veteraner bør med rette bli kompensert av myndighetene for å ha utsatt oss for dette forferdelige kjemikaliet.

  23. Oktober 9, 2017 på 20: 52

    Hvordan kontakter jeg forskerne? Jeg har en båtlast med informasjon.

    • R Davis
      Oktober 11, 2017 på 06: 14

      å kontakte forskerne?

      de har nettsider
      hva ville du si til dem – de ble alle lært ut fra falsk og foreldet informasjon på papegøyemåte.
      de vet ingenting
      og de er ikke i stand til intelligent deduktiv tanke.

      Albert Einstein mente at tyngdekraften ikke var ulik en gummiduk i verdensrommet og at planetene rullet rundt på den.
      Hvordan kan tyngdekraften være en gummiduk i verdensrommet som planetene ruller rundt på – vær så snill.
      String Theory er en spin off, av det søppelet.

      • Oktober 13, 2017 på 16: 29

        Jeg mener ikke lakeier fra selskapene, det må fortsatt være folk involvert i denne dritten, ganger strand Missouri er stengt på grunn av at det brukes til å holde støvet nede...

  24. mike k
    Oktober 9, 2017 på 19: 25

    Å late som om denne grusomheten var noe annet som et enormt kjemisk våpenangrep var løgnen som de som utførte det forsøkte å gjemme seg bak. I likhet med bruken av utarmet uran i Irak og andre steder, er agent orange blant de mange bruddene på internasjonal lov som den "eksepsjonelle" nasjonen føler seg berettiget til å bruke.

    • Xerxes
      Oktober 10, 2017 på 11: 23

      Det var et eksperiment der en bestand av levedyktige, overlevende plantegenomer ble funnet blant alle faunaene som døde. Kvalme og ondskap.

    • Oktober 10, 2017 på 12: 01

      Ditt er en av de MEST SANNTE utsagnene her. Siden for mange amerikanere IKKE KAN (vil ikke?) innse sannheten om hva vi gjorde med Vietnam, fortsetter de endeløse krigene. Og Ken Burns-Lynn Novic hjalp IKKE med deres 18 timers EXCUSE-dokumentar

  25. Oktober 9, 2017 på 18: 47

    Jeg ble utsatt for agenten orange i danang og møtte folk jeg kjente fra staten som fikset sprayen a/c c-123... så ga de dem til transport og jeg jobbet med dem...ikke i hele 18 måneder jeg var der men gikk over alt i danang...regjeringen har visst om dette siden 1947...hvis den italienske legen fra seveseo ikke hadde blåst av lokket av vår skitne regjering ville denne historien bli kalt løgn...datter,barnebarn har hud problemer og hun har mange autoimmune sykdommer...dette er ikke en spøk, og alt er sant...amerikanere blir aldri fortalt sannheten...alle løgner...for en dollar...

    • Oktober 9, 2017 på 18: 49

      Ja, jeg har alle rare plager hudproblemer, smerter, frosne fingre som ikke åpner seg helt osv.

      • GMC
        Oktober 10, 2017 på 12: 09

        Ja jeg også, har hatt blærebetennelser siden jeg kom tilbake og nedbøyningen – vel de sa det var jeg var gammel – det var lenge siden – jeg er ikke så gammel. Jeg husker AO-testen min i 1980 i Elmendorf AFB i Anchorage {we had no VA in Ak prior} og de sa ring rundt alle stedene jeg var i Nam. Jeg var i et omstreifende antrekk, så jeg så mye av landet, men de sa nei – du var ingen steder de sprayet – år senere fikk jeg tak i det virkelige kartet og lavt og se, jeg var på 7 forskjellige steder/områder. Jeg sluttet å ha noen tro på USG og av alle mine Nam-venner gjennom årene, kanskje noen av oss fortsatt henger der inne. Men planen var å bli kvitt oss hele tiden. Jeg forlot Amerika og bor i Russland – min nærmeste venn var også i Nam – den russiske hæren – og han har også vanskelig for å takle at antrekket hans blir vokset av en spesifikasjon. ops team i trekanten. Vi har alle historier, men ikke mange gode – avslutninger.

    • R Davis
      Oktober 11, 2017 på 05: 51

      Denne praksisen med å forgifte vannhullet på fienden er alltid en dobbel sjang.
      De drikker det samme vannet – puster inn den samme luften – spiser den samme forurensede maten og vaksinerer barna sine med levende kultur.
      Og de er også infertile.
      Dette skrytet av at de har atomvåpen og at de derfor styrer verden er sant … da de sakte forsvinner inn i eteren sammen med resten av oss..
      Ingen er Supermann
      Våre selvutnevnte overherrer vil ikke mutere til ikke-destruktive androider og leve videre til evigheten.
      De kan være de siste som går til grunne – så igjen kan det hende de ikke.
      Vanen med å skyte deg selv i foten er ikke særlig produktiv, og likevel praktiserer de det ofte.

      Det høres ut som en advarselshistorie for barn.

      Matilda fortalte slike fryktelige løgner
      Det laget på gisp og strekk øynene
      Men Matilda fikk en klissete slutt.

      • R Davis
        Oktober 11, 2017 på 05: 59

        Rike barn er ivrige narkotikabrukere.
        Rehabiliteringsfasiliteter besøkes vanligvis av rike barn – de har råd til å betale.
        Men de er heldige som er i live sier du.
        Hvordan er det ?
        I og med at de har penger til, men flere og bedre kvalitet opioder å få dritt møtt på?
        I Australia blir det fortalt av hjelpelinjene at advokatstanden er de mest produktive kokainmisbrukerne.
        Vi ser vel alle dette som bortkastet liv?

  26. Leslie
    Oktober 9, 2017 på 17: 47

    Jeg er en VN Vet. Watonga år for min påstand om å bli hørt. Ta med deg Vet's First

  27. Dnoah
    Oktober 9, 2017 på 17: 16

    Som kampveteran fra Vietnam må jeg innrømme blandede reaksjoner på dette emnet. Naturligvis er miljøarven og den pågående menneskelige avgiften urovekkende. På den annen side fjernet reduksjonen av jungelen og bladverket fiendens skjulesteder. Etter min erfaring reduserte dette skadene våre. Hvis den amerikanske offentligheten og politikere hadde tillatt oss å kjempe krigen uten så mange restriksjoner, kunne vi kanskje ha avsluttet den raskere uten agent orange.

    • Zachary Smith
      Oktober 9, 2017 på 17: 41

      Vil du fortelle hva disse "mange restriksjonene" var?

      • Oktober 9, 2017 på 23: 06

        Zach, jeg vil snakke av erfaring, etter å ha servert 2 turer i Nam. Militæret hadde sine hender bundet i den politiaksjonen (det var ikke en krig i politisk forstand). Praktisk talt hvert eneste grep vi gjorde ble rettet fra Pentagon eller Det hvite hus. Hvis været tillater det, var det en helo i bane rundt ethvert engasjement og dirigerte feltsjefer. Dette var ikke for å hjelpe, dette var for å andre gjette og mikrostyre alt. Så, ja, Zach det var "mange restriksjoner". Og jeg snakker bare om infanteri, luftforsvaret og marinen hadde enda mindre handlefrihet. Bruken av Agent Orange var forresten ikke en forbrytelse. På den tiden var det ingen som visste langtidsvirkningene av dioksiner. Militæret prøvde bare å redde troppenes liv ved å nekte fienden et sted å gjemme seg. Dette er de samme argumentene som ble fremsatt om bombingen av Hiroshima.

        • Rita Chandler
          Oktober 10, 2017 på 01: 11

          Ja, kanskje, og det er en stor kanskje Monsanto ikke visste, men når de gjorde det burde de ha eid det, ellers burde regjeringen ha tilbudt og presset på å søke etter veterinærer. Det hadde i det minste reddet liv her. Det ville ha reddet min fars liv. I stedet fikk vi et sølle oppgjør gjennom et gruppesøksmål. Det triste er at han prøvde å få en koloskopi, legen fortalte ham at han var for ung. Han visste at noe var galt, og da han fikk diagnosen var det for sent. Eneste grunnen til at han ble diagnostisert da han ble, er at han nesten kuttet av tommelen på kanalarbeid og blodprøven hans på sykehuset kom tilbake. De lovet moren min at søstrene mine og min høyskole ville bli betalt gjennom krigsforeldreløse barn, men fordi vi flyttet fra Ohio til Kentucky ville de ikke betale. Det er en enorm liste over fysiske og mentale problemer som er gitt videre til barn og barnebarn, alle 3 av barna mine har minst 2 og søsteren min og jeg har flere medisinske problemer som alle er på listen. Jeg vil ikke ha penger, jeg vil at Monsanto skal være ærlig om rollen deres i dette. Selv om regjeringen har akseptert ansvar til en viss grad, fortsetter Monsanto å nekte og problemer på grunn av Agent Orange. Nå når de blir spurt om det, blir de sinte.

          • Xerxes
            Oktober 10, 2017 på 11: 17

            Monsanto/Dow var i krigen for å tjene penger. Det må ha blitt sett på som en gave av bedriftslederne, da de ble tilbudt et helt land å gjennomføre et nøkkeleksperiment, omfattende luftsprøyting av en rekke giftstoffer, som kan gi dem avgjørende genomisk informasjon fra overlevende fauna og et forsprang på flere tiår. , over deres konkurranse, for en salgbar GMO. Ond? Det kan du vedde på! Men bare i Amerika.

        • Nancy
          Oktober 10, 2017 på 13: 32

          Du har åpenbart fått hjerneskade på grunn av din "tjeneste".
          Jeg kondolerer.

        • Zachary Smith
          Oktober 10, 2017 på 22: 09

          Hvis været tillater det, var det en helo i bane rundt ethvert engasjement og dirigerte feltsjefer. Dette var ikke for å hjelpe, dette var for å andre gjette og mikrostyre alt.

          I alle disse årene hadde jeg antatt at jobben til militære overordnede var å "kommandere" underordnede. Rett bevegelsene deres, rett feil. Hvem visste at formålsløs oppladning av individuelle løytnanter og kapteiner er måten det er ment å gjøres på.

    • Daniel Cullen
      Oktober 10, 2017 på 13: 51

      Det er en base canard som har blitt gjentatt i det uendelige siden 60-tallets Dnoah. CIA, Lyndon Johnson, Robert McNamara og mange andre visste godt siden tidlig på 60-tallet at Vietnam-invasjonen var uvinnelig på grunn av den enorme støtten som de i både nord og sør hadde for den kommunistiske saken. Den eneste måten å ha "vunnet" den krigen på ville vært å fullstendig ødelegge landet og drepe praktisk talt alle innbyggerne. Ville det ha fått deg til å føle deg som en vinner? Syk!

  28. john wilson
    Oktober 9, 2017 på 16: 34

    Til tross for den monstrøse forbrytelsen med massebruk av kjemiske våpen mot sivile i Vietnam, har amerikanerne frekkheten til å sette seg på sin høye hest da Syria ble anklaget (feilaktig) for å bruke kjemiske våpen nylig. Amerikanerne bruker fortsatt kjemiske våpen i dag i form av hvitt fosfor for å brenne menn, kvinner og barn i hjel. Disse forferdelige menneskene omtaler denne kriminelle aktiviteten som "rist og bake" Først bomber de dem, så brenner de dem levende. 58,000 XNUMX døde amerikanere er ingenting sammenlignet med de to til tre millioner på Vietnam-siden, og uansett, hvem bryr seg, dro amerikanerne dit av egen vilje for å drepe, lemleste og ødelegge. De holder på fortsatt i Irak og Syria i dag. Amerikanerne vil snart sette fyr på menn, kvinner, barn, hele familier i Nord-Korea, og vi vil her den samme historien om hvor adelige de er og deres modige gutter står overfor fare osv. Hva med at dere bare blir i deres eget land og la andre være i fred?!

    • Zachary Smith
      Oktober 9, 2017 på 17: 01

      Amerikanerne bruker fortsatt kjemiske våpen i dag i form av hvitt fosfor for å brenne menn, kvinner og barn i hjel.

      Den juridiske fiksjonen er at WP bare ble brukt til å lage en "tilslørende røyk".

      USA torturerer forresten ALDRI heller.

  29. Oktober 9, 2017 på 15: 23

    Zacary Smith.

    Jeg har sett etter en del som ville tillate meg å slette mitt forrige innlegg. Jeg skylder deg en unnskyldning. Jeg sluttet å lese innlegget ditt i midten og jeg rotet selvfølgelig til på grunn av det.

    • Zachary Smith
      Oktober 9, 2017 på 16: 27

      Det er en innebygd risiko for å være sarkastisk. Hva virkelig plager meg er når jeg lager et rett innlegg med full av logikk og "fakta" bare for å ha noe fanatisk søppel fordi det overtramper en eller flere av fantasiene hans.

      :)

      • R Davis
        Oktober 11, 2017 på 05: 38

        Sannhet og virkelighet står på sine egne styrker.
        Sannhet og virkelighet og alltid vinne frem.
        Du vil aldri overbevise noen mennesker fordi de ikke kan se – er alt.

  30. Oktober 9, 2017 på 15: 18

    Eksempeltekst:

    Dioksinkreftstyrke lavere enn en gang antatt
    Dioksintoksisitet og toksiske ekvivalensfaktorer: Viktigheten av å få det riktig
    Dioksintoksisitet: Ikke en enkel sak Ja Nikotin er også bra for deg.

    Så du spiller Devils Advocate her. Du skaper tvil. Omtrent som tobakksselskapene gjorde i sin innsats mot tobakkslovgivningen. Eller mot fracking fordi det forurenser grunnvannet.

    Du tilhører en spesielt sleip merkevare av advokater. Jeg antar at det neste du vil minimere er fødselsdefektene forårsaket av utarmet uran brukt av de amerikanske væpnede styrkene i Irak. Eller at klasebomber er gode til å dyrke åkre fordi når de eksploderer fjerner de behovet for brøyting. eller landminer er virkelig godartede fordi så lenge ingen snubler over en, vil de ikke forsvinne. Dessuten vet alle at enbeinte landmineofre lever til modne alder. Og de har fortsatt ett ben igjen. Også det punktet om at våpenvold ikke er så ille i USA med 515 masseskytinger i løpet av de siste 447 dagene ser på en eller annen måte ut til å være en god ting for deg. Eller 33,000 66,000 skudddødsfall. Nåvel, hva er tusen eller to liv når profitten til våpenindustrien står på spill. Eller 323 XNUMX opioddødsfall, hva i helvete, ikke så ille i en befolkning på XNUMX millioner mennesker er det vel?

    Du og Martin Skrilli har mye til felles, det kalles mangel på menneskelighet. Du lider av en fødselsdefekt som har eliminert empati fra sminken din.. Advokater som deg burde blitt tatt med på do rett etter fødselen og druknet i badekaret. Spylte så ned i toalettet. Du ville ikke vært savnet.

  31. Zachary Smith
    Oktober 9, 2017 på 13: 27

    Forfatterne har gått i en felles felle noen journalister gjør når de skriver om ting som Agent Orange. Deres feil var å intervjue karakterer som "ofre" og "vitenskapsmenn". Når en uforferdet leser går til internett for å sjekke arbeidet deres, oppdager han umiddelbart The Other Side Of The Story. De fleste søk jeg gjorde med "dioksin" og relaterte søkeord «dioxinfacts.org» øverst eller nær toppen av resultatlisten.

    Eksempeltekst:

    Dioksinkreftstyrke lavere enn en gang antatt
    Dioksintoksisitet og toksiske ekvivalensfaktorer: Viktigheten av å få det riktig
    Dioksintoksisitet: Ikke en enkel sak

    «dioxinfacts.org» nevner ikke noe om sponsorer, så videre til flere søk. Viser seg americanchemistry.com er bestepappaene, og den siden hadde tilfeldigvis en medlemsliste. Det var mange navn, og jeg la merke til at Dow og Monsanto var inkludert.

    Vi har lært at våpenvold i USA og Agent Orange bare ikke er så ille som så mange lar være. Ville NRA eller American Chemistry Council lyve?

    Et annet manglende begrep var "utarmet uran". Mitt første søk ble gjort for å finne "halveringstiden" til Agent Orange i miljøet, og jeg fant aldri et svar på det. En ting jeg er ganske sikker på er at antallet ikke er i området "hundretusenvis" til "hundrevis av millioner" av år som tungmetallene.

    Min påstand er at så ille som Agent Orange var, blekner den sammenlignet med utarmet uran som nå forurenser deler av Sør-Indiana, Jugoslavia, Irak og Syria. Det er en forbrytelse – og krigsforbrytelse – av høyeste rang, og knapt noen snakker om det i det hele tatt.

    For alle praktiske formål vil at utarmet uran og forurensningene knyttet til det fortsette å drepe mennesker så lenge menneskeheten er på jorden.

    • R Davis
      Oktober 11, 2017 på 05: 30

      "så lenge menneskeheten er på jorden"

      Har du et grovt anslag?
      * 1.000 år
      * 2.000 år
      Menneskeheten på jorden har allerede nådd under erstatningsnivåer av fruktbarhet, og jeg kan ikke se fruktbare romvesener komme til å bo her med det første.
      Kan du.

      • Tammy Wayne
        Oktober 17, 2017 på 02: 10

        "Mennesket på jorden har allerede nådd under erstatningsnivåer for fruktbarhet." Dette gjelder kun de av europeisk avstamning. Fargede har ingen problemer med fruktbarhetsnivået. Ingen "romvesener" nødvendig. Slik det var i begynnelsen, slik skal det være til slutt.

Kommentarer er stengt.