eksklusivt: Det er positive tegn på Syrere vender tilbake til Aleppo etter avsettingen av Al Qaidas militante. Men arven fra vestlige «regimeskifte»-kriger fortsetter å plage Europa og påføre menneskelig lidelse, skriver Andrew Spannaus.
Av Andrew Spannaus
Europeiske nasjoner har blitt kastet inn i en politisk krise av hundretusenvis av migranter som kommer nordover fra Midtøsten og Afrika. Antallet har vokst de siste årene, på grunn av en blanding av kriger og fattigdom, noe som har resultert i en synlig økning i tilstrømningen av utlendinger over hele Europa, og et populært tilbakeslag som har fått politiske institusjoner til å kjempe for å finne en måte å dempe strømmen og redusere følelse av nødssituasjon.
Problemet er at årsakene til massemigrasjonen har dype røtter som ikke kan løses på kort sikt; og selv en mellomlang til langsiktig løsning vil kreve alvorlige endringer i utenriks- og økonomisk politikk for hele den vestlige verden.
I september 2015, da antallet flyktninger fra Syria økte på grunn av den pågående militærkonflikten der, kom Tysklands kansler Angela Merkel med en overraskende kunngjøring. I motsetning til opinionen, der anti-immigrantfølelsen så ut til å øke raskt, kunngjorde Merkel at landet hennes ville åpne dørene og ta imot hundretusenvis av asylsøkere. Tyskland har allerede et stort antall nylige innvandrere blant sin befolkning, og oppfatningen var at et velstående land med en befolkning på over 80 millioner sikkert kunne gjøre sitt for å håndtere den humanitære krisen som omslutter Midtøsten.
Den åpne holdningen varte ikke lenge. I mars 2016 spilte Tyskland en nøkkelrolle i å komme til en avtale med president Erdogan i Tyrkia, som i bytte for milliarder av euro i hovedsak stengte landveien mot Europa gjennom Balkan. Som et resultat var det bare sjørutene igjen, med avganger hovedsakelig fra Tyrkia, Egypt og Libya, noe som gjorde Hellas og Italia til de viktigste inngangspunktene til Europa. Rutene har blitt ytterligere redusert det siste året, med de aller fleste avgangene i dag med opprinnelse i Libya.
Italia i forkant
Dette har betydd at i 2017 har over 85 prosent av de totale migrantene på vei mot Europa ankommet Italia, et land som har ledet innsatsen for å redde mennesker som risikerer å dø i Middelhavet de siste årene. Det har vært pågående forhandlinger med andre europeiske nasjoner for å flytte migrantene som blir ført til italienske havner og redusere belastningen på innreiselandet, men antallet migranter som flyttes har bare vært en liten del av de som ankommer.
Som et resultat føler Italia, som ikke er spesielt effektivt i å håndtere de nyankomne til tross for betydelige fremskritt de siste årene, seg alene om å håndtere en krise som belaster ressursene. En av bivirkningene er en merkbar endring i offentlige holdninger i dette katolske landet, fra åpenhet for å hjelpe de som trenger det, til en følelse av at situasjonen er ute av kontroll og at Europas identitet er truet av den konstante tilstrømningen av migranter. fra ulike kulturer.
Den italienske regjeringen prøver å finne en teknisk løsning for å redusere strømmen over havet, som inkluderer forhandlinger med de forskjellige fraksjonene i Libya, en ny adferdskodeks for frivillige organisasjoner som jobber i området, og innstramming av reglene for å bringe migranter til italienske havner. .
Alle disse tiltakene adresserer bare det siste leddet i migrasjonskjeden fra Midtøsten og Afrika, og selv om de skulle lykkes, ville de bare blokkere strømmen fra Libya – der migranter lider under fryktelige forhold, inkludert tortur – mens menneskesmuglere ville søke nye ruter for å omgå hindringene som europeiske myndigheter har satt opp.
Det større problemet
Det dypere problemet å ta tak i er årsakene til migrantkrisen. Dette krever å ta et skritt bakover, for å forstå hvordan dagens situasjon ble skapt. Det første problemet er Libya selv, et land uten noen effektiv sentralisert kontroll, styrt av rivaliserende fraksjoner som ikke er i stand til eller villige til å stoppe de mange menneskehandelsnettverkene fra å ta penger fra desperate migranter og sette dem på flåter som peker mot Italia, der de vil enten bli reddet av marinestyrker eller frivillige organisasjoner, eller dø underveis.

Utenriksminister Hillary Clinton vitner for kongressen 23. januar 2013 om det fatale angrepet på den amerikanske misjonen i Benghazi, Libya, 11. september 2012. (Foto fra C-SPAN-dekning)
Hovedansvaret for det libyske kaoset ligger i Paris, London og Washington. Målet om å styrte Muammar Gaddafi hadde vært tilstede i flere tiår i vestlige hovedsteder, men det var først i 2011 – under dekke av den «arabiske våren» – at spesielt den franske regjeringen begynte å organisere innsatsen for å styrte ham, og få økonomisk og strategiske fordeler for seg selv i Nord-Afrika som et resultat.
Franskmennene hadde allerede forberedt angrepet da de oppmuntret USAs president Barack Obama til å bli med i den "humanitære" krigen som var ment å redde opposisjonen fra å bli massakrert av Gaddafi. Utenriksminister Hillary Clinton ledet den pro-intervensjonsfraksjonen i Obama-administrasjonen til det punktet at den libyske kampanjen ble kjent for mange som «Hillarys krig».
Da Clinton fikk vite om Gaddafis brutale drap, parafraserte Clinton Julius Caesar og erklærte: "Vi kom, vi så, han døde." Resultatet har imidlertid, snarere enn å være en triumf av demokrati, vært en anstendig kaos, som blant annet har tillatt landet å bli et sentralt samlingspunkt for terrorgrupper som ISIS.
'Regime Change' kaos
Det libyske kaoset, den mest umiddelbare hindringen for å stoppe strømmen av migranter til Europa i dette øyeblikk, fører til det større spørsmålet om vestlig politikk angående terrorisme og Midtøsten generelt. Serien av "regimeskifte"-kriger de siste årene har reflektert målet om å bruke terrornettverk til Vestens strategiske fordel, mens man ignorerer de langsiktige effektene av denne taktikken. Støtten til Mujahidin i Afghanistan på 1980-tallet, i et forsøk på å svekke Sovjetunionen, førte direkte til fremveksten av Osama bin-Laden og Al Qaida på 1990-tallet.

President Donald Trump og førstedame Melania Trump ankommer Murabba-palasset, eskortert av Saudi-kong Salman 20. mai 2017, i Riyadh, Saudi-Arabia, for å delta på en bankett til ære for dem. (Offisielt bilde av Det hvite hus av Shealah Craighead)
Den økonomiske støtten gitt til sunni-ekstremismen, gitt spesielt av allierte som Saudi-Arabia, skapte terrorgruppene som i dag retter seg mot Vesten. Fra krigen i Irak til støtte til de mest ekstreme anti-Assad-gruppene i Syria, har USA og andre vestlige makter hatt en stor hånd i å skape selve problemet de streber etter å håndtere i dag.
Obama-administrasjonen begynte et fryktsomt skifte bort fra «regimeskifte», med beslutningen om ikke å bombe Syria i 2013, og heller søke samarbeid med Russland. Forsøket på å rebalansere amerikanske interesser i Midtøsten ble også reflektert i atomavtalen som ble inngått med Iran. Innsatsen viste seg til syvende og sist å være for liten, men for sent, ettersom store deler av institusjonene motsto skiftet og Obama selv i hovedsak gikk tom for tid; ved slutten av sin periode hadde han gitt etter for presset for å opprettholde en fiendtlig posisjon mot Russland, og klarte ikke å definere en ny strategisk orientering mot Midtøsten.
President Donald Trump har gjentatte ganger kritisert politikken for regimeendring og går videre med samarbeidet med Russland i Syria, til tross for bombingen av en syrisk flybase i april som svar på tvilsomme påstander om et kjemisk våpenangrep fra den syriske regjeringen. Likevel har han også fulgt den tradisjonelle pro-saudiarabiske, anti-iranske linjen i Midtøsten generelt, noe som får det til å virke tvilsomt om han er villig eller til og med i stand til å faktisk endre USAs politikk i regionen. Per nå er konfliktene langt fra over, og ut fra dette perspektivet blir det klart at det ikke er noen kortsiktige løsninger i horisonten.
Et enda bredere spørsmål er utviklingen, ettersom økonomiske forhold igjen overtar politisk uro som hoveddriveren for migrasjon. Det har nylig vært snakk om en europeisk plan for Afrika, for å stimulere økonomisk utvikling og fjerne de grunnleggende årsakene som driver folk til å forlate sine hjem og familier til tross for de potensielle farene. Realiteten er imidlertid at diskusjonen fortsatt dreier seg om den typen begrensede initiativer som er altfor like programmene til Det internasjonale pengefondet, fokusert på å forbedre klimaet for private investeringer og andre «strukturreformer».
Noen av målene kan være prisverdige, men tilnærmingen er langt unna Marshall-planen for Europa etter andre verdenskrig – som ofte blir kastet rundt som en presedens når nye planer kunngjøres – som innebar store mengder offentlige investeringer i gjenoppbygging av industriell kapasitet.
Også på denne fronten ser det ut til at vestlige nasjoner ikke er i stand til å gjenkjenne sine egne feil og bidrag til fattigdommen i Afrika som driver fram en tiår lang humanitær krise, som nå har blitt en presserende politisk krise også for store deler av Europa.
Andrew Spannaus er en frilansjournalist og strategisk analytiker med base i Milano, Italia. Han er grunnleggeren av Transatlantico.info, som leverer nyheter, analyser og rådgivning til italienske institusjoner og bedrifter. Han har gitt ut bøkene «Perché vince Trump» (Hvorfor Trump vinner – juni 2016) og «La rivolta degli elettori» (Velgeropprøret – juli 2017).



Den eneste løsningen er at alle europeiske og amerikanske (vestlige land) sender tilbake det de kommer fra eller til landet deres uten å be om en liten forsiktighet.
UNHCR ser betydelig retur av internt fordrevne midt i Syrias vedvarende konflikt
Dette er et sammendrag av det som ble sagt av UNHCR-talsperson Andrej Mahecic – som sitert tekst kan tilskrives – på dagens pressebriefing i Palais des Nations i Genève.
30. juni 2017 | Français | ????
http://www.unhcr.org/en-us/news/briefing/2017/6/595612454/unhcr-seeing-significant-returns-internally-displaced-amid-syrias-continuing.html
___________________________
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-40460126 (samme dato)
_________________________________
http://www.newsweek.com/war-syria-almost-half-million-syrians-return-home-look-their-loved-ones-630484 (samme dato)
_________________________________
14. august - Verge
https://www.theguardian.com/world/2017/aug/14/thousands-refugees-militants-return-syria-from-lebanon-hezbollah
åh, og så er det dette
Reuters: Eksklusivt: Amerikanske styrker skal bli i Syria i flere tiår, sier militsallierte
https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-usa-exclusive-idUSKCN1AX1RI
Jepp, det er kurderne...
https://louisproyect.org/2017/08/17/long-time-member-of-lyndon-larouches-fascist-cult-contributes-to-robert-parrys-consortium-news/
Min personlige BS-detektor gikk ikke av mens jeg leste essayet, så det falt meg ikke inn å sjekke forfatteren. Men jeg klikket på linken din her.
Så var dette essayet bare en propagandating? Jeg gjorde et nytt søk med søkeordene "flyktninger" "return" "to" "syria". Resulterende overskrifter:
"Syria-krigen: Nesten 500,000 2017 flyktninger returnerer i XNUMX"
bbc.com
"Kan flyktninger returnere til Syria, slik mange vil at de skal?"
Al Jazeera.com
«Tusenvis av syriske flyktninger vender tilbake til utrygge land i mangel»
independent.com
"Flyktninger vender tilbake til Syria fra Libanon i Hizbollah-formidlet avtale"
reuters.com
Det var mange flere. Så hva foreslår du som skjer? 94 år gamle Lyndon LaRouche har instruert sin lojale flunky å ….. hva? Gjenta det samme på Consortium News som du ser alle andre steder?
Hvor passende at Robert Parry ville publisere en artikkel av Andrew Spannaus som har vært assosiert med Lyndon LaRouche siden 1969.
Det bør nevnes at ikke bare var mange migranter på flukt fra eksisterende konflikter,
«Migrertkrisen» ble fritt klandret for «vestlige makters svikt i å intervenere» i både Syria (mot Assad) og i Syraq (mot ISIS) … de ble en neocon catspaw og en sakskjendis.
Ofte akseptert uten kommentarer var den relative velstanden til mange av disse migrantene som betalte 2-3000 dollar stykket for passasje på de farlig overfylte båtene, en del av «menneskesmugling»-pakker som lovet levering til Euopes dørstokk via en innvendig Schengen-togstasjon eller annen terminal.
Folk som ble funnet i transitt var ikke de fattige som ALLEREDE hadde mistet alt ... de satt fast i leirene i Libanon og Tyrkia eller langs den syriske grensen. Det var de med svinnende ressurser som følte seg presset til å "løpe for grensen" ... mens de fortsatt hadde midler til å gjøre det ... eller i det minste hadde midler til å sende en frisk mann som, når de først ble bosatt og ansatt, kunne bli et anker for å gjenforene familien (sannsynligvis, selv om det aldri ble nevnt at jeg så – merkelig nok – var muligheten for at de ville sende penger til familien sin hjemme for å få dem over enda et år med anarki og knapphet.)
Jeg har lest at "krisen" ble produsert, et vippepunkt ble skapt for massene, i Tyrkia – som ønsket å bli betalt for å være vertskap for det jeg tror var 6 millioner sjeler – forhandlinger som var fulle av mistillit og gjerrighet. Erdogan er alltid en tosidig Janus med baktanker som ikke har noe å gjøre med "det gode av hans folk" ... Han står fortsatt etter at Amerika investerte over 20 år i å prøve å få kontroll over Baltikum (forpurre Russland) ved å fri til Tyrkia. Nuf.
"Masseeksodusen" kunne nesten helt sikkert vært forhindret … de 3 millioner irakere og 4-6 millioner afghanere i limbo i regionen eksisterte fra den arabiske våren i 2011, Libya og det syriske forsøket på å endre regimet.
fra 2015: http://www.migrationpolicy.org/article/europe%E2%80%99s-migration-crisis-context-why-now-and-what-next
(Det ble overveldende brukt av Neocons for å fremme intervensjon, R2P, "redd barna" ....)
Forfatteren sier egentlig ikke så mye. Han bare raker over gamle kull. Jeg ble imidlertid fascinert av påstanden hans om at Trump «beveger seg fremover på samarbeid med Russland i Syria». Jeg vil gjerne vite hva han mener og hva han baserer sin konklusjon på. Hans spesifikke henvisning til Syria tyder på at han ikke tror at Trump går videre med samarbeid med Russland på «hovedarenaen», så å si: Ukraina. Syria kan imidlertid ikke skilles fra Ukraina og den "fiendtlige posisjonen mot Russland" som han viser til stammer fra Putins handlinger i Ukraina. Jeg ser dermed ikke hvordan det kan være noe seriøst amerikansk-russisk samarbeid i Syria uten et oppgjør i Ukraina som ukrainere finner akseptabelt.
Vi ødela Tyskland i andre verdenskrig, som skapte arbeidsplasser i Amerika, så gjenoppbygde vi det med Marshall-planen som hjalp økonomien vår til å endre seg til en "fredsøkonomi". Vi vet at gjenoppbyggingen av Tyskland ikke handlet om medfølelse, og en av grunnene, sjelden nevnt, at dets kjøp av amerikanske funksjoner bidro til å endre økonomien vår. Så la oss gjøre det samme for landene vi ødela i Midtøsten og skape et sted hvor flyktninger kan reise hjem igjen. Denne filosofien kan også gjelde for Latin-Amerika hvor en rasjonell innvandringspolitikk kan inkludere en politikk for å skape jobber der folk nå bor eller ønsker å bo. Vi må huske på at folk ikke ønsker å forlate sine hjem, sine lokalsamfunn, sine kulturer.
Mens jeg hørte på vårt nasjonale propagandanettverk, CBC/Radio-Canada, er alt snakk om Syria den amerikanske "koalisjonens" bombing av Raqqa. Ikke et eneste ord om gevinstene til den syriske hæren og hennes allierte. La oss innse det, Russland redder (for det meste) Syria fra at jihadistene tar over og hjelper til med å motvirke flyktningene til Europa. Seieren vil få mange av dem til å reise hjem.
For en motbydelig handling av USA og marionettene hans. De burde måtte betale for gjenoppbyggingen av Syria, Libya, Irak og kompensasjon til familiene til de millioner døde. Dessverre vil det aldri skje, men historien vil huske de sanne morderne.
Dette er fra Thierry Meyssan (mai 2016):
«...flertallet av de 2.7 millioner syriske flyktningene i Tyrkia har blitt integrert i den lokale økonomien, i den grad at mindre enn 240,000 1 har blitt plassert under beskyttelse av World Food Programme. […] Den 2015. juli 240,000 tvang den spesielle representanten for FNs generalsekretær med ansvar for internasjonale migrasjoner, Peter Sutherland, Verdens matvareprogram til å redusere bistanden til syriske flyktninger, noe som gjorde det vanskelig å overleve for omtrent XNUMX XNUMX av de som bor i Tyrkia.»
Han tvunget til å kutte ned bistanden. Hvorfor skulle han gjøre det? Ville han at disse flyktningene skulle flykte til Europa? "Tysk tungindustri, rundt sin president Ulrich Grillo, som håpet han ville dra nytte av 800,000 XNUMX nye arbeidere til minimale kostnader."
– Migrasjonsnettverkene ble organisert ikke for å bringe syriske flyktninger fra Tyrkia til Europa, men for å ta syrere fra hjemmene deres i Syria og bringe dem til Europa. Rykter ble spredt som snakket om luksuriøse levekår for syriske flyktninger i Europa – et spesielt flyselskap ble åpnet fra Beirut, og en maritim linje fra Tripoli, for å frakte syrere som ikke var flyktninger til Izmir. I løpet av noen få uker så vi middelklasseborgere fra Damaskus og Latakia – som alltid har støttet Den syriske arabiske republikk – selge virksomhetene sine og ta veien til eksil.»
http://www.voltairenet.org/article191568.html
Når Syria endelig har landet sitt tilbake, bør Vesten stilles til ansvar. Krigsforbryterne må fengsles og landet må bygges opp igjen. Clintons, Bushs, Obamas, Cheneys behov for å få eiendommene sine solgt for å betale for det.
Noen nevnte at Tyskland, Frankrike, Italia og Storbritannia alle har ledere som er barnløse. Wow! Jeg vil tro at dette vil utgjøre en stor forskjell i beslutningene de tar.
Andrew Spannaus – god artikkel. "Det har nylig vært snakk om en europeisk plan for Afrika, for å stimulere økonomisk utvikling og fjerne de grunnleggende årsakene som driver folk til å forlate sine hjem og familier til tross for de potensielle farene."
Vesten har gjort mye skade på Afrika (stjele ressurser, styrte regjeringer, samarbeide med diktatorer), men det har også gjort noe godt: bedre medisinsk behandling, mathjelp, utdanning. Dette har gjort det mulig for Afrika å øke befolkningen, og den eksploderer nå. Nigeria vil overgå USA i befolkning innen år 2050. Nigeria! Verdens befolkning forventes å øke til omtrent 10 milliarder innen 2100, og halvparten av denne veksten vil komme fra Afrika og en god del fra Asia.
Vi snakker om klimaendringer, nedbryting av jord, forsuring av hav, forurensning av elver, utarming av vannforsyninger og i neste åndedrag bekymrer vi oss for å skaffe arbeidsplasser til en befolkning som eksploderer. Når farene for evig vekst tas opp, er stillhet oftest lyden som høres. Alle blir opptatt med å snakke om å redusere CO2, men svært få snakker om overbefolkning.
Mennesker har evnen til å tenke, resonnere, bruke logikk. Vi kan enten klemme en valp og bruke skylapper eller vi kan åpne øynene og bli seriøse.
Se på hva Sarkozy fra Frankrike og Cameron fra Storbritannia gjorde til og med FØR Gaddafi ble myrdet – de var i Libya og snakket med Libyas nasjonale overgangsråd (som, med hjelp fra Frankrike, Storbritannia, USA og andre NATO-land, myrdet Gaddafi). De var i Libya og prøvde å sikre kontrakter for sine lands oljeselskaper. Fra Hillarys lekkede e-poster:
«I midten av september 2011 reiste Frankrikes president Nicolas Sarkozy og Storbritannias statsminister David Cameron til Tripoli for å møte og uttrykke støtte til lederne av den nye regjeringen i Libya under National Transitional Council (NTC). I følge kunnskapsrike personer, som en del av denne innsatsen, har de to lederne, i private samtaler, også til hensikt å presse lederne av NTC til å belønne deres tidlige støtte til opprøret mot Muammar al-Qaddafi.
Sarkozy og Cameron forventer at denne anerkjennelsen vil være håndgripelig, i form av gunstige kontrakter for franske og britiske energiselskaper som ønsker å spille en stor rolle i den libyske oljeindustrien. I følge denne kilden føler Sarkozy, ganske sterkt, at uten fransk støtte ville det ikke vært noen revolusjon, og at NTC-regjeringen må vise at den innser dette faktum. […]
Samtidig indikerer denne kilden at Frankrikes regjering gjennomfører et samordnet program for privat og offentlig diplomati for å presse den nye/overgangsregjeringen i Libya til å reservere så mye som 35 % av Libyas oljerelaterte industri til franske firmaer, spesielt det store franske energiselskapet TOTAL."
http://failedevolution.blogspot.ca/2016/09/clinton-emails-race-of-western-neo.html
Så Frankrike ønsket en avtale for 35 % av Libyas olje i bytte mot Gaddafis hode!
Fra september 2015:
«Millioner av flyktninger som stormer europeiske grenser har definitivt kommet som en overraskelse for vestlige politikere. Det ville de ikke gjort, hvis Vesten bare lyttet til hva Libyas leder Muammar Gaddafi sa måneder før han ble brutalt henrettet.
Faktisk ville noen av disse menneskene ikke søke ly i Europa hvis ikke hjemmene deres ble ødelagt som et resultat av kortsiktig aggressiv vestlig politikk.
I mars 2011 advarte Gaddafi om at uten det enhetlige og stabile Libya ville det ikke være noen til å kontrollere utallige migranter fra Afrika og Midtøsten fra å flykte til Europa. I motsetning til vestlige ledere, forsto han tilsynelatende at millioner, ikke tusenvis, vil komme, dersom Tripoli skulle falle.
"Det er millioner av svarte som kan komme til Middelhavet for å krysse til Frankrike og Italia, og Libya spiller en rolle i sikkerheten i Middelhavet," sa han til TV-stasjonen France 24.
Gaddafis sønn Saif, en gang ansett som arvingen som åpenbar og nå på dødscelle i påvente av henrettelse, gjentok følelsen i det samme intervjuet.
«Libya kan bli Somalia i Nord-Afrika, i Middelhavet. Du vil se piratene på Sicilia, på Kreta, på Lampedusa. Du vil se millioner av illegale innvandrere. Terroren vil være ved siden av,» bemerket han.
Et annet sitat, tilskrevet Gaddafi, maler et levende bilde av hva den avdøde obersten forventet å skje: «Middelhavet vil bli et hav av kaos.»
https://sputniknews.com/world/201509171027135147-gaddafi-libya-refugees-exodus-arab-spring/
Tilbake, takk for innlegg og visdom. Du skrev: "Gaddafis sønn Saif, en gang ansett som arvingen som åpenbar og nå på dødscelle i påvente av henrettelse, ..." Jeg leste for et par måneder siden at etter 5 år i fengsel er Saif nå fri, men ingen vet hvor han er. Jeg er ikke sikker på om det er riktig. Han er en veldig godt utdannet og imponerende mann (min mening basert på intervju jeg så ham gi før faren hans ble drept, broren og hjemmet hans allerede tatt ut). Hvis han fortsatt er i live og har det bra og fri, er jeg sikker på at han jobber bak kulissene til beste for landet sitt. Han viste mye tro på Libya og dets folk.
Virginia – takk for informasjonen. Jeg håper han etter hvert kan hjelpe landet sitt igjen, og jeg er bare glad for at han ikke ble henrettet! Jeg ble rasende da de tok ut Gaddafi. Slaktere, alle sammen!
Gaddafi advarte Vesten om at hvis han ble tatt ut, ville Europa bli oversvømmet av migranter. De tok ham ut, og dette er nøyaktig hva som skjedde. Dette er fra februar 2011:
– Sammenbruddet av oberst Gaddafis regime kan føre til at en flodbølge av flyktninger og illegale immigranter strømmer inn i Europa, ble EU-ministre advart mandag kveld.
Tjenestemenn i Brussel tror så mange som 750,000 flyktninger kan forsøke å ta seg over Middelhavet inn i Sør-Europa hvis Gaddafi-regimet kollapser.
Men libyske estimater anslår tallet så høyt som to millioner, med et stort antall illegale immigranter sør for Sahara som griper muligheten til å bruke det lovløse landet som en inngangsport til Europa.
Gaddafi hadde tidligere truet med å trekke tilbake grense- og kystpatruljer, og advarte om at «Europa vil bli svart» hvis han slutter å samarbeide om immigrasjon.»
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/8339225/Libya-up-to-a-million-refugees-could-pour-into-Europe.html
Det er ikke det at Gaddafi ikke advarte dem.
Enestående, sir. Dette er en av mine viktigste årsaker. Vedlagt min siste artikkel http://www.greanvillepost.com/2017/05/28/taboo-subject-in-nato-media-refugees-americas-gift-to-europe/
Jeg er fra CA og en annen venn i NY er ikke i stand til å poste dette, hvorfor er det tillatt å bli lagt ut på FBook i Canada, men ikke USA? Vennligst finn ut hvorfor FBook sensurerer.
Ute av denne historien er at høsten 2015 sto mange flyktninger i Libanon, Tyrkia, Jordan, etc. foran en ny vinter med løfter om ytterligere kutt i rasjoner og bistand. Mange syrere hadde vært i leire (interne eller eksterne) i et par år da; afghanerne og "andre" ... inkludert sannsynligvis en million eller flere irakere hadde vært i leire enda lenger ... det var ingen tegn til at noen av de utløsende konfliktene kunne ta slutt, og hvem som helst ville kunne "gå hjem" når som helst snart ... Barn hadde en gått glipp av et år eller to eller tre på skolen. Det var på tide å se fakta og finne et sted å slå seg ned og la barna komme videre med barndommen, og for de unge voksne å også gjenoppta studiene og forfølge drømmene sine.
Altfor mange amerikanere og europeere kan tilsynelatende ikke tro på "hvordan du skal holde dem nede på gården", at muslimske/arabiske/afrikanske migranter ikke søker å bli velstående europeere, når mange bare prøver å holde kropp og sjel sammen (inkludert millioner av afrikanske migranter som flykter fra konflikter og/eller bare ekstreme deprivasjoner).
En del av "krisen" var denne antakelsen om at migrantene ville tilbakestille, som kjæledyr fra det menneskelige samfunnet, til et nytt "for alltid hjem" … selv om mange – til og med de fleste – ønsket å “gå hjem” for å være en del av, når de ble spurt. gjenoppbyggingen av landet deres, for å bli med eller gjenskape sin utvidede familie ..
Merkel – mot et hvilket som helst antall selvtilfredse spådommer, ser ut til å bli gjenvalgt, kanskje bli omfavnet i skyggen eller Trump, May og LePen … Jeg husker stoltheten tyskerne tok i å gi avkall på sine rasistiske ekstremister … jeg tror å gjenta Merkels ord, sa de , "Det er ikke hvem vi er" ... Hvis bare amerikanere hadde ledere som ba oss om å finne ut av hva "vi er" som så mange er stolte av... eller er det nå helt fortid.
Takk Susan. Vi har en tendens til å se bort fra disse millioner av våre lidende søstre og brødre, som USA er hovedansvarlig for.
Susan, hele denne tragedien, og denne enorme døden, ødeleggelsen og lidelsen som pågår i MEG og andre steder, er skapelsen av Vesten, de imperialistiske nasjonene med kolonier og økonomisk plyndring som fulgte med i århundrer. Fra og med India i 1947 fikk alle disse asiatiske og afrikanske landene frihet. Afrika er veldig rikt på mineralrikdom. De nye nasjonalistlederne som Patrice Lumbumba i Kongo, Kwame Nkrumah i Ghana, ønsket å nasjonalisere ressursene sine, slik Mossadegh gjorde i Iran i 1953. De ble alle styrtet av Vesten med hjelp fra CIA, og Lumbumba ble drept. Og kaoset pågår fortsatt i Kongo og andre steder i Afrika etter et halvt århundre nå.
Disse nylig uavhengige landene trengte hjelp i utdanning, industri, men de europeiske nasjonene og USA ønsket plyndring av disse landene fortsatte slik det var under selskapene som eies av dem. Historien om store deler av Sentral- og Sør-Amerika er også lik.
Disse problemene, Al Queda og andre terrorister, er skapt av Vesten, i medvirkning med KSA og Gulf-statene. Vesten lider fortsatt ikke mye av det ennå; her i USA er vi trygge med to hav. De virkelige lidelsene finner sted i Syria, Libya, Afghanistan, Yemen, Irak. Med flyktninger på døren begynner Europa endelig å innse sin del i det. Men ville de eie sine ugjerninger, og endre sin politikk? Jeg tror ikke det. Det er en dyster kritikk av situasjonen. Men sånn er det.
USA og er rik, men drevet av Oligarch-klassen. De vil styre hele verden. Europa, veldig rike, går også i den retningen, drevet av et lite oligarki. Det kommer til å komme konflikt i selve Europa i Ukraina. Starter med Reagan, Bushes, Clintons og Obama; de er alle ansvarlige for denne døden og ødeleggelsen, tragediene og konflikten i verden.
Og fienden vi blir fortalt dag og natt er Russland. Det er så langt vi er fra Sannheten!
Jeg har vært fascinert av å se "demoniseringen" av Merkel i denne historien ... Hun var i en hardt situasjon, der hvis Tyskland stengte sine grenser, kunne og ville resten av EU følge etter, og forlate dem i reell fare rundt 2 millioner migranter i transitt allerede i Europa .. det var ikke en hellig "humanitær" gest, pragmatisk det eneste som kunne avverge en humanitær katastrofe (og sannsynligvis vold og ytterligere omveltninger) ... Det var politisk modig og - imho - det var den "riktige" tingen å gjøre ... "alternativet" var katastrofe ...
Men siden, spesielt BBC og amerikanske medier har malt dette som Merkels dårskap, ville det avslutte karrieren hennes, ødelegge både den tyske økonomien og dets samfunn, fremskynde oppstigningen til den nasjonalistiske (nynazistiske) høyrefløyen … i ettertid ser det ut som nesten (hoste) konspiratorisk … og hyklersk til det ytterste da Storbritannia og USA tok så få flyktninger – til og med godt dokumenterte asylsøkere i faresonen ble i stor grad avvist – Storbritannia nektet rett og slett å akseptere 2000 uledsagede (“tapt i flommen” ) barn … og de hånet Merkels «idealisme» og hevdet at hun ga fra seg løfter hun aldri ga …. rett og slett fantastisk.
Ja, hun er FORTSATT nøysomhetens onde dragedame ...
Dette var et interessant og nyttig essay der forfatteren snakket om «hundretusenvis av asylsøkere». I en ikke veldig fjern fremtid vil disse tallene først bli «millioner», så «titalls millioner» og til slutt «hundrevis av millioner» av desperate flyktninger.
Tilfeldig plukket Bangladesh som eksempel, har det en befolkning på 160 millioner mennesker, de fleste bor i ekstremt lav høyde. Hva vil resten av verden være når disse menneskene enten må evakuere eller dø? USA vil være opptatt med å gjenbosette menneskene som bor på østkysten. Florida, for eksempel, er betydelig lavere enn til og med Bangladesh, og har 20 odde millioner mennesker alene.
En person kan dagdrømme at Koch-brødrene vil få religion og begynne å oppføre seg som anstendige mennesker. Mislykkes det, vil det kanskje komme et liv etter døden der de tilbringer de neste hundre tusen årene med blødende hemoroider og noen flere plager.
Det første tilfellet er ikke sannsynlig, og det andre vil ikke hjelpe noen i live. Det er ett overbevisende argument for å sette atomvåpen under kontroll av en enkelt verdensautoritet – for å gjøre det kommende kaoset litt mindre dødelig. Det er heller ikke så sannsynlig, så vi er nok skikkelig skravlete.
Zachary, vi er på flere måter enn jeg gidder å telle. Jeg antar at vi må slutte fred med det så godt vi kan, og finne måter å gå videre på til tross for det. Ironisk at vår søken etter sannhet ender opp i en blindgate uten utgang. Vi lever i en tid da århundrers feil vil kulminere, for å ende med artens utryddelse. Jeg tror det fortsatt betyr noe hvordan vi lever ut dagene våre, men muntre opp døden er en garantert utgang for hver enkelt av oss – lettelse er på vei!
Jeg tror det tilbudet var det som omtales som kaldkomfort!
Ahhh Mike...når du mottar din velfortjente frelse, legg inn et godt ord for oss!
Hvis det er mulig, Bob, vil jeg sikkert gjøre det. Du fortjener det, og det gjør mange andre på denne siden også.
Forfatteren uttaler:
«Det dypere problemet å ta tak i er årsakene til migrantkrisen»
Jeg tror at vi sådde død og ødeleggelse i landene der regimet endrer flyktninger, dette er en av de viktigste "årsakene." Nå høster vi det vi sådde, som det sies. Disse uheldige menneskene drukner i Middelhavet eller bor i fryktelige leire, og krigsforbryterne som forårsaket alt dette kaoset er frie. Og de fleste bedriftsmedier vil ikke rapportere sannheten, men i stedet dekke det hele opp og kalle dem «migranter».
Mange mennesker i dette landet sier at de ikke vil at flyktningene skal komme til USA fordi pengene deres går til å mate og huse dem.
De mener også at mennene bør bli i sine land og slå tilbake mot terroristene.
Jeg ser denne typen kommentarer på min lokale høyreside.
"Forfatteren sier:
«Det dypere problemet å ta tak i er årsakene til migrantkrisen»
Jeg tror at vi sådde død og ødeleggelse i landene der regimet endrer flyktninger, dette er en av de viktigste "årsakene." Nå høster vi det vi sådde, som det sies."
Du har rett i dette. Det ville ikke vært så mange flyktninger hvis landet vårt, Frankrike, Storbritannia og de andre landene ikke hadde ødelagt landet deres. Dette er så åpenbart, men amerikanerne er så villig blinde for dette.
Hvis folk ikke vil ta imot flyktningene, må de fortelle regjeringen vår om å slutte å ødelegge landene deres.
De samme menneskene tror at troppene våre faktisk kjemper for å forsvare landet vårt og våre friheter. En Utah-soldat døde i Afghanistan denne uken, og folk som kommenterer dette skriver, "takk for at du ga livet ditt for å beskytte landet vårt"
Denne personen døde ikke for noe annet enn bedriftens fortjeneste.
Våre tropper beskytter også valmuemarkene i Afghanistan slik at CIA kan bruke dem til å finansiere deres hemmelige agendaer.
"Defacebook", det er alt det er og noen gang var.
Utmerket dikt, Stephen J, når blir det en krigsforbryterrettssak? Det ville måtte ta år, og ville involvere hundrevis. Bushes, Clintons, Obama, "Neocons", NATO-tjenestemenn tidligere og nåtid, Pentagon-tjenestemenn tidligere og nåværende, listen er uendelig siden Bush Sr.
Takk Jessica K. Jeg tror dette er krigsforbrytelser fra det 21. århundre.
Tenkte bare at du skulle vite at Facebook ikke vil la meg dele dette stykket – hver gang jeg prøver å dele det, blir det merket som spam, selv om jeg sier det ikke er det. Kanskje Consortium News bør sjekke dette, for det er ren sensur.
Jeg håper ikke dette er fremkomsten av den fryktede altnews-elimineringsalgoritmen?
Ja, det skjer allerede... skjedde i går med en venn.
Nevn ett olje/gassrikt land som har en stabil regjering?
Finnes det noen stabile regjeringer hvor som helst i denne ustabile verden? Stabil kan være et ord som vil gå ut av bruk ganske snart....
Jeg spør dette basert på bevisene:
September 1, 2015
"Bør regimeendringskriminelle stå tiltalt for krigsforbrytelser?"
[mye mer info på linken nedenfor]
http://graysinfo.blogspot.ca/2015/09/should-regime-change-criminals-be-on.html
September 20, 2015
Du og flyktningene
Du kaller oss "migranter" i stedet for flyktninger
Du kaller oss "svermer" som om vi er syke
Du nedverdiger og raser på oss, mens vi drukner og dør
Du later som du ikke hører, mens våre livredde barn gråter
Du bombet landene våre og reduserte dem til grus
Dere godt kledde krigsforbrytere, skapte alle disse problemene
Du drepte barna våre med helvetes-raketter
Du kalte dette «å bringe demokrati», og så smilte du
Du fikk oss til å flykte fra de blodige krigene du skapte
Dere er fordømte hyklere, og nå er dere fetert
Du tjente enormt på død og ødeleggelse
Du gjorde at hele samfunn ikke kunne fungere
Du nekter oss innreise til noen av landene dine
Du sprayer oss med tåregass og nekter oss helligdom
Du sier at du vil "hjelpe oss" etter å ha ødelagt livene våre
Du er ond inkarnert, og later som du har empati
Dere er ugudelige skurker som burde sitte i fengsel
Du er heldigvis heldig at rettferdigheten har sviktet
Dere er skaperne av dagens helvete på jorden
Dere er etterkommerne som fikk Jesus til å tørste
Du prøver å bli valgt på ryggen av vår elendighet
Dere er alle hyklere og forhandlere av grusomheter
Du bryr deg bare om mer og mer makt
Du er et ekkelt onde, og en blodig dusj
Du regnet dine helvetes bomber ned fra himmelen
Du har til og med fly forbi når barna våre dør
Dere er de gale morderne i samfunnet i dag
Du er en forbannelse over verden, det er alt jeg har å si
http://graysinfo.blogspot.ca/2015/09/you-and-refugees.html
Utmerket Stephen. Du ser vår verden veldig tydelig. Dette kan bare gjøres med øyne av kjærlighet, slik som dine.
takk mike k, rettferdighet er nødvendig for disse ofrene for ulovlige kriger
Din beste ennå, Stephen.
Dessverre har du så rett, BobH, og hvordan i all verden kan marerittet forårsaket av Vesten, spesielt USA, noen gang ta slutt? Det er ufattelig sjokkerende hvilket rot som skjedde under Bush, Obama og Hillary Clinton. Syria tåler fortsatt skrekken.
Jessica, mens situasjonen utvikler seg, kan det være flyktninger fra Venezuela som også deltar i lidelsen til denne flyktningmarsjen. Det er et intervju av Lawrence Wilkerson på Real News med Aaron Mate' 14. august om sannheten i Venezuela-hendelsene. Linken er:
https://www.youtube.com/watch?v=gcf51lBLH1o
Det er virkelig en veldig god analyse av historien om hendelser i Venezuela av Wilkerson.
Dave P ... takk for Real News-videoen med Lawrence Wilkerson. Han har alltid vært min favorittgjest, og hans syn på Venezuela var veldig velkommen. Jessica K,...takk for innspillet..vi ser ut til å være på samme side, men la oss håpe neste kapittel er mer lovende!
Slik jeg ser det er problemet med ukontrollert migrasjon 2-delt. A- resultatet av regimeskifte, forsøkt så vel som oppnådd og B- økonomisk motgang, resultatet av utnyttelse, omsorgssvikt og støtte fra korrupte regimer. Dessverre har de "vestlige" utviklede nasjonene vært medvirkende til å bidra til begge deler. Enhver avtale med Erdogans Tyrkia om å hindre flyktningers bevegelse er tåpelig og kontraproduktiv, gitt at det var Erdogan som startet oppfordringen til regimeskifte i Syria. Så vidt jeg er bekymret for er han mange ganger verre enn Assad og burde være isolert for sin dobbelthet og ondskapen han forårsaker i sitt eget land. Når det gjelder Angela Merkels dumdristige om enn humanitære grep med å ta imot så mange flyktninger, var det nødt til å gi tilbakeslag. Europa kan bare ikke absorbere det beløpet uten å skape intern uenighet (ikke at mange av EU-landene ikke var medskyldige i regimeskifteplaner). USA har imidlertid vært primus motor i de fleste av invasjonsstyrkene, men er uvillige til å høste avlingen av flyktninger som har resultert, til tross for at de er i en mye bedre posisjon til å absorbere konsekvensene. Hvis neocons får viljen sin og lykkes med å avsette Assad, kan jeg bare forutsi et blodbad og et flyktningproblem som overskygger alt vi ennå har sett.
Jeg leste at migrantene fra Syria hater Assad så mye at 600,000 XNUMX av dem raskt flyttet tilbake til Syria fra omkringliggende land da Aleppo ble frigjort. Den amerikanske fortellingen rommer ikke en gang et fingerbøl med vann, gjør det vel?
De samme gamle tingene med eksploderende industrielle sivilisasjoner som fikk oss hit og tar oss ut herfra er alt denne forfatteren kan tenke på. Endringene vi må gjøre er så radikalt forskjellige at de blir avskrevet som umulige. Nøkkelen er mindre, ikke mer. Færre mennesker, mindre høyteknologi, fred, ikke krig … alt avskrevet som umulige drømmer. Vel hvis du sier det…… la karmaen synke!
Moder Jord vil gjøre for oss det vi ikke kunne gjøre for oss selv – radikalt eliminere oss fra økologien. Det var en mykere landing, mulig, men vi tar den ikke. Slik er naturen til avhengighet, hybris og bevisstløshet