Bak den russisk-israelske detente

Selv mens det offisielle Washington forbereder seg på en lukrativ ny kald krig med Russland, finner USAs nære "allierte" Israel felles grunn med Moskva som kompliserer USAs fiendtlighet, som Zach Battat forklarer.

Av Zach Battat

Israel kan kritiseres for mange ting, som dets mangelfulle forsøk på å forhandle for en tostatsløsning langs 1967-grensene og dets tvilsomme politikk overfor sine minoriteter (arabere og andre). Men noen i nyhetsmediene har kritisert den jødiske staten for dens nylige tilnærming til Moskva, som er en posisjon som ikke fortjener kritikk.

Gitt at Moskva har en interesse for stabilitet i Midtøsten, bør ikke denne diplomatiske kontakten tas som en "dårlig idé" av skeptikerne bare fordi USA har gått inn i en Ny kald krig med Russland. Tross alt er det grunner til at Russland har en interesse i stabilitet i Midtøsten, et mål som deles av store deler av verden.

Israels statsminister Benjamin Netanyahu i møte med Russlands president Vladimir Putin i Moskva 21. september 2015.

Israels statsminister Benjamin Netanyahu i møte med Russlands president Vladimir Putin i Moskva 21. september 2015.

For det første, selv om Kaukasus-regionen ikke er det egentlige Russland, er det på grensen og det er en «sårbarhetssone». Gitt de nylige utfluktene eller ønskene fra USA i Afghanistan, Irak, Egypt og Libya, har Russland gått i høy beredskap gitt at mange muslimske borgere i Kaukasus-landene er sammenføyning ekstremistorganisasjonene som kjemper i Midtøsten (og Afrika).

Det er hovedårsaken til at Russland kom Bashar al-Assads regjering til unnsetning i september i fjor i den syriske borgerkrigen. Den ønsket ikke å se et kaotisk "Libya-utfall" (best case-scenario) i Syria eller se den islamske staten eller Jabhat Fateh al-Sham (jihadistgruppen tidligere kjent som Jabhat al-Nusra, Al Qaidas syriske tilknytning) i Damaskus .

For det andre har Russland en stor muslimsk befolkning (anslått til 12-15 prosent eller 16 millioner til 20 millioner etniske muslimer) at den også frykter kan bli radikalisert. Siden oppløsningen av Sovjetunionen anser Russland islamsk radikalisering som en av sine mest alvorlige utfordringer for å sikre sin egen nasjonale integritet og stabilitet.

En destabilisert region vil skape alvorlige problemer innenfor Russlands grenser. Dermed har den skapt et sterkt partnerskap med Israel for å koordinere disse stabiliserende innsatsene. Men, som alle stormakter, forstår den at en tostatsløsning mellom israelerne og palestinerne også er av stor betydning for stabiliteten; uten avtale, et potensial borgerkrig i Israel kan bryte ut, noe som kan føre til uforutsigbare og skadelige resultater.

Sikkerhetsinteresser

Som alle andre land har Israel sine nasjonale sikkerhetshensyn, basert på to prinsipper: grunnleggende sikkerhet og nåværende sikkerhet.

Grunnleggende sikkerhet er opptatt av bevaring av selve det grunnleggende i den sionistiske virksomheten – bevaring av Israel som den demokratiske nasjonalstaten til det jødiske folk (det var argumentet for å løsrive seg fra Gazastripen i 2005). Selv om den arabiske befolkningen korrekt hevder at under denne strukturen behandler den jødiske staten dem som annenrangs borgere.

President Barack Obama snakker med Israels statsminister Benjamin Netanyahu mens de går over asfalten på Ben Gurion internasjonale lufthavn i Tel Aviv, Israel, 20. mars 2013. (Offisielt hvite hus-foto av Pete Souza)

President Barack Obama snakker med Israels statsminister Benjamin Netanyahu mens de går over asfalten på Ben Gurion internasjonale lufthavn i Tel Aviv, Israel, 20. mars 2013. (Offisielt hvite hus-foto av Pete Souza)

Dagens sikkerhet handler om det daglige vedlikeholdet av israelernes personlige sikkerhet og velvære (dvs. å forhindre terrorangrep, kidnappinger osv.). Inntil nylig har den israelske statsministeren, Benjamin Netanyahu, ikke forholdt seg til noen av dem. Han mener at håndtering av krisen ville være den beste veien videre, men i løpet av det siste året har det vært det synes at han begynner å forstå at denne tilnærmingen ville kompromittere Israels nasjonale sikkerhet.

Det bør bemerkes at Netanyahu, som statsminister, veksler mellom to leire i koalisjonen hans. Den første var den "ny-sionistiske" leiren, et religiøst bøyd ekstremistisk syn for landet Israel og rettferdiggjør bosettingsprosjektet som messiansk. Denne leiren er den minste av de to og består av ca en femtedel av den israelske befolkningen.

Den andre leiren er mer en degressiv en. Den mener at Israel ikke har en fredspartner og at arabiske ledere er fast bestemt på å ødelegge Israel og vil handle på den måten basert på deres evne. For å støtte dette argumentet, siterer denne leiren vanligvis tragediene i jødisk historie som grunner til ikke å forhandle med sine palestinske kolleger.

Hvilken leir Netanyahu befinner seg i for øyeblikket er noens gjetning, men ingen av dem er mottagelig for en realistisk fredsprosess. Likevel vil Netanyahus nylige handlinger tyde på at han koker opp noe.

For et par år siden, utenriksminister Avigdor Lieberman foreslått at de viktigste regionale aktørene bør slutte seg til enhver avtale mellom israelerne og palestinerne. Det ser ut til at Netanyahu lyttet.

Med forsvarsminister Moshe Ya'alon åpen konflikt med Netanyahu var det det perfekte øyeblikket. I mai sparket Netanyahu Ya'alon og utnevnt Lieberman som forsvarsminister på en teatralsk måte.

Kort tid etter, etter "i hemmelighet" mens han snakket med Saudi-Arabia, gjorde Netanyahu oppgjør med Tyrkia ved å signere en forsoningsavtale. Deretter ankom den egyptiske utenriksministeren Israel for å diskutere den tyrkiske avtalen, men også for å diskutere det palestinske spørsmålet.

Moskvas bånd til Iran

Så, med de viktigste sunnimuslimske statene (inkludert Jordan) som hadde bedre forhold til Israel, flyttet Netanyahu sitt fokus til de sjiamuslimske statene. Siden han ikke hadde noen bånd med Iran og dets sjia-allierte, rettet Netanyahu blikket mot Moskva som mellomledd.

Irans president Hassan Rouhani møter Russlands president Vladimir Putin 23. november 2015 Teheran. (Foto fra: http://en.kremlin.ru)

Irans president Hassan Rouhani møter Russlands president Vladimir Putin 23. november 2015 Teheran. (Foto fra: http://en.kremlin.ru)

Moskva er ikke det perfekte landet for å megle med Iran, da disse gjensidige båndene ofte er anstrengte og overlapper, hovedsakelig fordi Russland og Iran prøver å sikre at Assad-regimet forblir i makt i Syria. Likevel er Russland det beste alternativet med tanke på at amerikanerne er langt mer fremmedgjort fra Iran og de to landene mangler formelle diplomatiske forbindelser.

Amerikanerne har også nesten gitt opp den israelsk-palestinske fredsprosessen og den Europeere klarte nylig ikke å sette i gang samtaler mellom de to sidene.

Så, Netanyahu og Russlands president Vladimir Putin møttes for fjerde gang på ett år, hovedsakelig over sikkerhetsbekymringer rundt krigen i Syria. Men de diskuterte sannsynligvis andre saker, som f.eks den israelsk-palestinske fredsprosessen. De siste ukene har det blitt offentlig at Netanyahu og styreleder for palestinske myndigheter, Mahmoud Abbas vil ha samtaler i Kreml.

Det er uklart om noen "Moskva-avtaler" kan fungere, selv om det kan være det siste, beste håpet. Mye avhenger av om Netanyahu virkelig søker en form for avtale eller om denne nye "regionale fredsplanen" bare er enda et knep for å kjøpe tid.

Men med Midtøsten preget av sekterisk konflikt og kaoset som strømmer ut i Europa, hvor det har vært en økning i antisemittisme og ultranasjonalisme, kan Netanyahu innse at øyeblikket haster og den alvorlige trusselen mot Israels grunnleggende nasjonale sikkerhet hvis West vender seg mot det sionistiske prosjektet.

For at en to-stats fredsprosess skal fungere, trenger både Israel og en fremtidig palestinsk stat (Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem) faste grenser for å avverge en potensiell borgerkrig, som ikke vil være i noens interesse. Likevel har Netanyahu lurt israelere og det internasjonale samfunnet før ved å dingle håp om meningsfulle forhandlinger og deretter finne grunner til at de ikke kunne gå videre.

Ytterligere kompliserer situasjonen er Washingtons nye kalde krig med Russland, som forsøker å fremstille enhver handling i Moskva som negativ. I dette tilfellet bør Washington imidlertid erkjenne at Moskva å tilby en plattform for israelsk-palestinske fredssamtaler er en positiv handling.

Zach Battat er juniorredaktør for Global Brief og PhD-kandidat i Midtøsten og Afrikas historie ved Zvi Yavetz School of Historical Studies ved Tel Aviv University.

17 kommentarer for "Bak den russisk-israelske detente"

  1. Evangelist
    September 7, 2016 på 20: 37

    To viktige punkter blir ignorert i Zach Battats artikkel, det ene, at Russland har endret status quo i fremdriften til den israelske innledet destabilisering og omstilling av arabiske områder under Salafi-kontroll, som har satt Russland i en lynch-nål-posisjon, der det kan " tillate'-'ikke tillate' "fremgang" i det syriske teateret, og må derfor "føles ut", og kanskje forhandles med, for å bestemme dets intensjoner og posisjoner før elementer i operasjonen kan fortsettes, slik at disse kan bli justert for å inkludere de "nye realitetene" (merk at dette er den samme grunnen til at Erdogan koset seg til Putin, var munter og snill og logret over alt for å vise Tyrkia Russlands foreløpig og uoppgitte grunner, "venn" før det tyrkiske bruddet av syrisk suverenitet til å angripe kurdere under den glatte finer av å "angripe ISIS").

    To er at Israel i dag er "hjemmet" til en rekke eks-russiske jøder som, i likhet med oligarkene i Ukraina, på en eller annen måte ble "eiere" av store mengder "eks-sovjetisk" (tilsynelatende folket i de sovjetiske statene) eiendom. og industri og ressurser, som de, og "landsmenn" rundt om i verden, som i USA og Europa, har forsøkt å øke, utvide og styrke sin kontroll over, blant annet gjennom å overta og "internasjonalisere" av den ukrainske regjeringen, som eier Russland, og Putin, har «kommet seg etter», beskattet og hjulpet partier som er motstandere av å opprettholde motstanden mot (igjen, for eksempel i Ukraina), mens innsatsen for «landsmenn» har stanset.

    Israel og Netanyahu befinner seg i dag på en sviktende hest og ønsker å sette seg opp til, håper de, bytte hest, eller i det minste klare å bygge bro til den nye hesten, slik at de kan få et slep, eller ikke miste alt når den vestlige hesten de har pisket om alt den vil stå, mislykkes.

    Ingenting av dette har noe å gjøre med standard amerikansk forbruks-klapp om Israels sikkerhet, Midtøsten-balanse, slep-stat-løsning og all resten av pablumet den amerikanske offentligheten forventer, og, Pavlovs hundestil, spytter etter og sluker og sluker. .

    Det har heller ingenting med Iran å gjøre.

    Det er heller ingen "sunni-shiitisk splittelse", bortsett fra i hodet til guppyene som svelger alt neo-propagandistene blåser inn i ørene deres for å lage slagord. Divisjonen er salafi-ikke-salafisk. Salafi er "ritualister", islam som tilsvarer kristne "puritanere", som tror på sin egen tro som de ønsker, og har til hensikt å påtvinge, med kraft, om nødvendig, alle de er i stand til å erobre og undertrykke og underlagt deres. tvang. Wahabi er en salafisk sekt. Det er flere sunnimuslimer i Syria enn sjia, og de kjemper for regjeringen og mot Da'esh fordi de foretrekker inkluderende islam og motsetter seg puritansk islam, som i likhet med alle puritanisme er destruktiv og splittende.

  2. Chet Roman
    September 7, 2016 på 15: 10

    "Amerikanerne er langt mer fremmedgjort fra Iran og de to landene mangler formelle diplomatiske forbindelser."

    Det er sant, men bare på grunn av det faktum at WH og Kongressen er kontrollert av den israelske lobbyen og dens agenter.

    Å snakke om en tostatsløsning er enten vrangforestillinger eller sionistisk propaganda for å fortsette den endeløse okkupasjonen og evige forhandlinger som aldri vil føre til en rettferdig løsning for palestinerne. Forfatteren snakker om Netanyahoos koalisjons to leire, men sannheten er at begge er sterkt troende på det sionistiske prosjektet for å utvide ME-kaoset slik at de kan fortsette sin koloniale utvidelse av land.

    To-statsløsningen er død, og diskusjonen fungerer bare som en falsk front for krigsforbrytere som Netanyahoo og hans skjulte/åpenlyse agenter. Én stat for alle er den eneste levedyktige løsningen. Ja, det vil være slutten på den nåværende rasistiske staten Israel, og det vil være en velsignelse for verden.

  3. Zachary Smith
    September 5, 2016 på 23: 47

    Israel kan kritiseres for mange ting, som f.eks mangelfull forsøk på å forhandle for en tostatsløsning langs 1967-grensene og dens tvilsom politikk overfor sine minoriteter (arabere og andre). Men noen i nyhetsmediene har kritisert den jødiske staten for dens nylige tilnærming til Moskva, som er en posisjon som ikke fortjener kritikk.

    Den siste kommentaren avhenger av ditt synspunkt. Israel får virkelig enorme mengder gratis penger fra amerikanske skattebetalere, og hvis det koser og nusser litt med bjørnen, kan det godt være i stand til å presse enda mer.

    Forfatterens påstand om at Israel ønsker noen ekte "forhandlinger" med palestinerne er latterlig, og jeg mistenker at han vet det enda mer enn meg.

    I lenken til i24-propagandasiden var det dette:

    Andre temaer som kan være oppe for diskusjon, melder Times, inkluderer Russlands salg av avanserte S-300 luftvernsystemer til Iran, som Israel har lobbet mot.

    Å knuse Iran, enten med den foretrukne metoden til USA som gjør det skitne arbeidet, eller ved at Israel flyr i sine skinnende nye og gratis F-35 jetfly vil fungere best hvis Iran forblir relativt forsvarsløst. Jeg aner ikke hva Israel dingler foran Russland som agn. Det må være ganske bra greier hvis det lille dritthullet til en nasjonalstat med apartheid har noen form for sjanse i det hele tatt.

    Dette essayet er så proppfullt av BS at jeg ikke kommer til å kaste bort mer tid på det bortsett fra denne ene godbiten.

    For at en to-stats fredsprosess skal fungere, trenger både Israel og en fremtidig palestinsk stat (Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem) faste grenser for å avverge en potensiell borgerkrig, som ikke vil være i noens interesse.

    Har denne forfatteren eller andre på Global Brief-siden gikk inn for en total tilbaketrekning fra de stjålne landene? Å reetablere Jordan som eier av Vestbredden ville gi de "faste grensene" som eksisterte før landfangstkrigen i 1967.

    Alt som kommer til å skje er tullete snakk/snakk-avledninger (som denne) mens Israel bygger flere bosetninger (mens de håper de gale bosetterne fortsetter å avle som fluer) og ødelegger mer palestinsk infrastruktur samtidig som de terroriserer/dreper flere av de rettmessige eierne. Du vet, å etablere "fakta på bakken" som vil bli stadig vanskeligere å endre etter hvert som tiden går.

    • Peter Loeb
      September 8, 2016 på 07: 35

      EN TAKK TIL Z. SMITH….

      Bra sagt.

      —-Peter Loeb, Boston, MA, USA

  4. Joe Tedesky
    September 5, 2016 på 23: 32

    Les denne artikkelen fra Haaretz, og bli overrasket over hvor annerledes Netanyahu er med Putin. BIbi tør ikke ta opp den russiske Dumaen, slik han gjorde ved å fornærme Obama med sin 47 applaudertale i vår amerikanske kongress. Russland fortsetter å stemme mot Israel i FN, selv om Netanyahu kysser den russiske lederen. Det er ingen 3 milliarder dollar årlig lønnsomhet for russerne å betale. Jeg vet ikke hva jeg skal finne ut av det, og foreløpig vil jeg ikke engang prøve å analysere det. Det som er verdt å merke seg er hvor annerledes Israel er når de konfronterer Russland. Amerikanske politikere bør studere dette, og gjøre hva det er Russland gjør, fordi det ser ut til å fungere godt nok for russerne. Kanskje George Marshall hadde rett hele tiden.

    http://www.haaretz.com/israel-news/.premium-1.723558

  5. Chris Chuba
    September 5, 2016 på 19: 12

    Selvfølgelig gir dette perfekt mening. Putin er den eneste kanalen mellom Israel og Iran siden de to er diplomatisk isolert. Selv om de to landene åpenbart er fiendtlige mot hverandre, er det tider når de trenger kontakt og Russland er den perfekte mellomtingen. Jeg hadde ikke tenkt på dette før.

    Å, og selvfølgelig betyr dette at Russland må ødelegges. Jeg vet ikke hva som har skjedd med mitt elskede land. Vi har blitt overveldet av et ønske om å skape uorden i ordens navn. Vil vi noen gang våkne opp fra vrangforestillingen vår?

  6. Realist
    September 5, 2016 på 19: 10

    Fascinerende hvordan Washington mener det er helt kosher å rekruttere kjeltringer fra hele den islamske verden for å styrte Syria og på lengre sikt destabilisere Russland på dets sørlige grenseområder, inkludert Kaukasus. Likevel, når Russland lar sine innbyggere melde seg frivillig for å hjelpe til med å beskytte russiske etniske grupper som blir forfulgt i Ukraina, det er russisk aggresjon, er det en skandale for Vesten. Washingtons massive hykleri er åpenbart gjennomsiktig. Mr. Obombers inngrodde partiskhet viser tydelig.

    Det er også på tide at Europa får en pekepinn og innser at årsaken til flommen av islamske flyktninger som ønsker trygg havn i Europa, men som ikke er sympatiske med dets verdier, og som skaper et kultursammenstøt i EU i flere tiår framover, i bunn og grunn er USAs feil for å fremme disse ondskapsfulle sekteriske krigene for å skape kaos i Russlands nabolag. Nykonserne ser ikke ut til å bry seg en tøddel om at krigssonen de har skåret ut også er nabolaget til deres påståtte allierte i Europa. Så lenge NATO eksisterer, vil ikke europeerne kontrollere sin egen skjebne mer enn de ulykkelige islamske statene som Washington har mål for pågående død og kaos.

    Jeg grøsser når jeg tenker på hvor forferdelig denne konflikten mellom islamsk og vestlig sivilisasjon vil bli når Hillary tar ansvar og gjør mer av denne "pivotingen", som bare er en eufemisme for vold og planlagt kaos. Jeg tviler på at Israel noen gang vil se logikken i å skape fred i regionen, men det kan være avgjørende at de gjør det hvis menneskeheten skal overleve på lang sikt. Hvis ikke, vil israelerne dø sammen med alle andre i den kjernefysiske brannen og dens etterdønninger av den kjernefysiske vinteren og etterlate ingenting annet enn de ekstremofile bakteriene å starte på nytt.

    • Joe Tedesky
      September 6, 2016 på 01: 26

      Realist du har rett i å ta opp hva Hillary ville gjort. Hillary burde spørre Obama hvordan det føles å bli behandlet som en drittsekk, og hvordan var G20-konserten din? Europa er over hele kartet, bokstavelig talt, og flyktningene fortsetter å komme. Nå spiller Bibi fint med Russland, og hva er det med det? Hillary vil uten tvil føle seg foraktet og truet og vil sannsynligvis sende inn marinesoldatene ... vent en Clinton bruker Aif Force og Navy, du vet resten.

      Jeg tok det opp her om dagen, hvordan fordelene med en Marshall-plan, som i bunn og grunn er Kinas "Silkeveiprosjekt" langt oppveier all fortjeneste fra krig. Du kan faktisk få venner som gjør det også. Her refererer Ike til hvor mange bomber som kan bygge hvor mange sykehus, men alt er sant. Den neste amerikanske lederen ville gjøre klokt i å fornye hele utenriksdepartementets utenrikspolitikk bort fra tungt militær til tungindustri. Ja, de fornybare tingene, og alle neste generasjons klimaendringsmetoder kan komme til live. Den er ikke innen rekkevidde, fordi den er her. Alt vi trenger å gjøre er å gjøre det.

      Hvis Netanyahus blir vennlig med Putin, og på en eller annen måte palestinernes sammen med resten av Midtøsten-folket blir behandlet rettferdig, og fred er målet, så er jeg helt for det. I tillegg ville dette være et flott tidspunkt for Amerika å redusere sine tjenester for Israel. Ikke lenger nedlegge veto mot noen FNs NPT-avtale som krever en inspeksjon av Israels atomanlegg. Ikke flere 3 vil snart bli forsvarsbevilgninger på 4.5 milliarder dollar til Israel. Ikke mer å kjempe mot Yinon-planen for Israel. Mens du ikke lenger finansierer sionistiske oligarker i Ukraina, og slapp av på den asiatiske pivot-ideen, vil du kanskje ikke gå den veien. Etter hvert som tiden går, blir det tydeligere at USA er i ferd med å få en leksjon i ydmykhet. Du kommer bare ut av det, det du legger i det. Du høster som du sår. Som pastor Wright sa, kommer kyllingene hjem for å hvile. Selv Zbigniew sier på sin egen uhyggelige måte hvordan Amerika trenger å lære å passe inn ... så Hillary leste notatet som det står, ikke mer krig, og ikke mer imperium! Nok er nok, sier Bernie Sanders, eller var det Larry David?

    • Joe Tedesky
      September 6, 2016 på 01: 33

      Bare en kjapp tanke; kanskje Netanyahu prøver å spille dommer mellom Hillary og Vlad. Tenk deg at Bibi får en Nobel, hmm merkelige sengekamerater, kanskje? Absolutt noe verdt å se, følg med.

  7. kalori
    September 5, 2016 på 16: 39

    "den jødiske staten behandler dem som annenrangs borgere."

    Det er en underdrivelse hvis det noen gang har vært en.

    Men jo nærmere Israel kommer Russland, jo bedre liker jeg det.
    Russland er ikke en pushover som USA og har ikke en Israel-lobby.
    og vil, i motsetning til USA, handle i sin egen interesse ikke Israels.
    Det var Kissinger som kalte de jødiske lobbyforræderne for å ha ødelagt avspenningen med Russland han og Nixon jobbet med.

    Det handlet om den jødiske (lobbyen) grunnen for støtte til Jackson-Vanik-endringen, lovgivning som tilbød bistand til sovjetiske jøder og utgjorde en trussel mot USAs innsats og hele Kissingers utenrikspolitiske strategi, avspenning.

    Han så jødene sabotere hans forsøk på å stabilisere verden gjennom å veve «et kryssende nett av interesser» mellom de to fiendene fra den kalde krigen.
    "Jeg tror at det jødiske samfunnet i dette landet i den saken oppfører seg samvittighetsløst," "det oppfører seg forræderisk."

    Israel har ingen problemer med å forråde USA eller kaste en apenøkkel i alt det kan gjøre for sin egen interesse.
    Med nok tau kan vi håpe de henger seg.

  8. Annie
    September 5, 2016 på 15: 05

    "Israel kan kritiseres for mange ting, som dets mangelfulle forsøk på å forhandle for en tostatsløsning langs 1967-grensene og dets tvilsomme politikk overfor dets minoriteter (arabere og andre)." Lackadaisisk? Tvilsomt? Er disse ordene å bruke for å referere til israelsk politikk overfor palestinerne og palestinske territorier? Jeg stiller ikke spørsmål ved det, det er rasistisk og en skam!

    • Christi
      September 5, 2016 på 16: 31

      Avtalt. Jeg hadde et enda større problem med "lackadaisical". Israel, under Netanyahus politikk angående en tostatsløsning er ganske målrettet - det vil ikke være noen slik løsning ...

      • evelync
        September 5, 2016 på 17: 21

        Det hadde jeg også trodd – at under Netanyahu var det ikke noe håp om en tostatsløsning. Absolutt ingen løsning basert på noen god vilje fra Netanyahu, gitt hans tidligere harde linje hensynsløshet.
        Men hvis Netanyahu endelig innser hvor fruktløs og kontraproduktiv og til og med farlig hans hensynsløse aggresjon har vært, er det kanskje et glimt av håp?

        Ingen har holdt ham ansvarlig.

        Men forfatteren antyder at det kan være en ny dynamikk i utvikling. Det kan være urealistisk fra min side, men jeg håper absolutt at det på en eller annen måte skaper en mulighet for palestinere og israelere til å utvikle en løsning som tilbyr gjensidig respekt, sosial og økonomisk rettferdighet og muligheter for de neste generasjonene.
        En rettferdig tostatsløsning synes det eneste realistiske alternativet som har blitt diskutert offentlig.

      • Sam F
        September 6, 2016 på 12: 03

        Det er ingen sjanse for at Netanyahu ville eller kunne fremme en tostatsløsning. Det vil kreve omfordeling av Palestinas nåværende ressurser i to levedyktige stater med andeler i en DMZ som skal deles etter to eller tre generasjoner. Begge stater har levedyktig kystlinje, landbruk og infrastruktur; all ressursverdi fordelt på befolkning.

        En slik deling krever at Israel mister størrelse og verdi, med den begrunnelse at de har urettferdig utviklet ressurser stjålet fra Palestina, og har ingen grunnleggende rett der utover rettighetene til enkeltmennesker. Faktisk ville den oppnå stabilitet og legitimitet til tross for at den ikke hadde noen legitim rett til å være der. Men den fascistiske tankegangen om makt-for-oss og vi-er-de-beste har infisert for mye av Israel til at noen rettferdig løsning kan bli enige. De vil måtte tvinges til underkastelse, og etter så mange generasjoner med rasisme og manipulasjon av andre, fortjener de ikke internasjonal beskyttelse.

        Putins beste bud ville være å gi Daesh og AlQaida gratisbilletter til Egypt og Saudi-Arabia og Sør-Syria og Jordan, og deretter la dem angripe Israel. Det ville ikke vært mange tårer i Vesten.

    • Peter Loeb
      September 8, 2016 på 07: 28

      ISRAELSK RASISME, EXKLUSJON, KOLONIALISME OSV. SOM "PRESTASJONER"???

      Med takk til "Annie", mange vitenskapelige bøker om suksessene til
      den brutale sionistiske invasjonen av Palestina.

      En bok jeg leste nevnte tilfeldig i forbifarten at «etter
      1948, arabere (sic) var ikke lenger en betydelig
      konkurrent…” Jeg lurer på hvorfor???? Kanskje fordi
      palestinerne er massakrert, fratatt.hadde
      husene og landområdene revet og så videre.

      Dessverre ble det ikke bygget et operahus i
      første årene av de sionistiske invasjonene som Theodore
      Herzl hadde forsikret. (Han var en fan av Wagner as
      var mange mektige embetsmenn i verden
      Sionistisk organisasjon som Arthur Rubbin som ved
      toppen hvis slaktingen av jøder i Tyskland var
      vurderer en studie av taksonomien til jødiske neser!).
      En forfatter beskriver ham som «besatt av rase
      (Gabriel Pieterberg, s. 80-86)..

      —Peter Loeb, Boston, MA, USA

  9. evelync
    September 5, 2016 på 15: 00

    Takk Zach Battat for et ekstremt informativt og til og med håpefullt stykke! Flott arbeid!

    • Joe B
      September 7, 2016 på 08: 38

      Et beskjedent forslag

      Ja, nå er det håp. Nå er Tyrkia, Iran og Russland godt posisjonert for å ta et stort fredsinitiativ. Gjør ganske enkelt en avtale med Israel om å flytte til Kypros med dets langt bedre naturlige forsvar som en øy, på bekostning av å bygge herskapshus for kypriotene i Tyrkia eller Hellas (betalt av midler tapt av US DOD). Nå har Tyrkia Israel som det donerer til Daesh og AlQaida. Nå flytter sunniene i E-Irak til Syria eller ISIsrael som de vil, og gir plass til de separatistiske kurderne i Tyrkia (i en viss avstand fra Tyrkia). Alle er glade.

      Hvis USA brukte på dette det de har kastet bort på å ødelegge Midtøsten i femten år, kunne det betale disse tretti millioner lykkelige migrantene rundt hundre tusen per husstand pluss infrastruktur, en minimoske for hver familie i tusen McMekkaer.

      Hvis Israel ikke er enig, er det beste Russland kan gjøre å gi Daesh, AlQaida og tsjetsjenere gratisbilletter til Sør-Syria, Saudi-Arabia, Egypt, Jordan og Gaza, og få dem til å angripe Israel. Russland arrangerer å "forsvare" Saudi-Arabia og Egypt for å forhindre amerikansk intervensjon. Med alle de amerikanske SAM-ene osv. burde de komme seg forbi et hvilket som helst luftvåpen og inn i byene for noen dør-til-dør-øvelser. Enhver israelsk førstebruk av atomvåpen (hvis de virkelig har noen) vil være på deres eget territorium. Slike naboer bør få Israel til å betrakte Kypros som et attraktivt alternativ.

Kommentarer er stengt.