Hvis et folkemord faller i skogen

Skremmende ord om etnisk hat og til og med folkemord uttalt av fremtredende israelere var det politiske bakteppet for Israels militære offensiv mot Gaza, som drepte mer enn 1,800 mennesker inkludert mange barn, skriver David Swanson.

Av David Swanson

Det er en stor og mystisk kløft mellom de uttalte intensjonene til den israelske regjeringen slik de er avbildet av amerikanske medier og hva den israelske regjeringen har gjort i Gaza, selv som det er fortalt i amerikanske medier.

Med likhusene fulle, pakker Gazas frysere sammen med sine døde barn. I mellomtiden viser de verste bildene som finnes i Israel frykt, ikke død og lidelse. Hvorfor kontrasten?

Israel rettferdiggjorde sitt bombardement av sivile mål i Gaza ved å hevde at Hamas-militanter opererte i nærheten av skoler, moskeer og andre sivile strukturer, som sitert i denne israelske grafikken som visstnok viser en "terrortunnel" som løper nær en skole. (Bilde fra den israelske regjeringen)

Israel rettferdiggjorde sitt bombardement av sivile mål i Gaza ved å hevde at Hamas-militanter opererte i nærheten av skoler, moskeer og andre sivile strukturer, som sitert i denne israelske grafikken som visstnok viser en "terrortunnel" som løper nær en skole. (Bilde fra den israelske regjeringen)

Hvis den israelske intensjonen er defensiv, hvorfor er 97 prosent av dødsfallene Gaza, ikke israelske? Hvis målene er krigere, hvorfor blir hele familier slaktet og husene deres jevnet med jorden? Hvorfor er skoler og sykehus og barn som leker på stranden målrettet? Hvorfor målrette vann og elektrisitet hvis målet ikke er å angripe en hel befolkning?

Mysteriet smelter bort hvis du ser på de uttalte intensjonene til den israelske regjeringen som ikke avbildet av amerikanske medier, men lett tilgjengelig i israelske medier og online.

1. august postet nestleder i Israels parlament Moshe Feiglin på sin Facebook-side en plan for fullstendig ødeleggelse av befolkningen i Gaza ved bruk av konsentrasjonsleire. Han hadde lagt en noe lignende plan i en 15. juli kolonne.

Et annet medlem av det israelske parlamentet, Ayelet Shaked, kalt for folkemord i Gaza ved starten av den nåværende krigen og skrev: ”Bak hver terrorist står dusinvis av menn og kvinner, uten hvem han ikke kunne delta i terrorisme. De er alle fiendtlige stridende, og deres blod skal være på alle hodene deres. Nå inkluderer dette også martyrmødrene, som sender dem til helvete med blomster og kyss. De skulle følge sønnene sine, ingenting ville være mer rettferdig. De burde dra, i likhet med de fysiske hjemmene de reiste slangene i. Ellers vil flere små slanger bli reist der. ”

Tar en litt annen tilnærming, har Midtøsten-forsker Dr. Mordechai Kedar fra Bar-Ilan University vært bredt sitert i israelske medier sa: "Det eneste som kan avskrekke [gazanere] er kunnskapen om at søsteren eller moren deres vil bli voldtatt."

De Tider av Israel publisert en kolonne 1. august, og senere upublisert den, med overskriften «Når folkemord er tillatt». Svaret viste seg å være: nå.

Den 5. august publiserte Giora Eiland, tidligere leder av Israels nasjonale sikkerhetsråd, en kolonne med overskriften "I Gaza finnes det ikke noe som heter "uskyldige sivile". Eiland skrev: «Vi burde ha erklært krig mot staten Gaza (i stedet for mot Hamas-organisasjonen). . . . [D]en rette tingen å gjøre er å stenge kryssingene, forhindre inntreden av varer, inkludert mat, og definitivt forhindre tilførsel av gass og elektrisitet.»

Det hele er en del av å sette Gaza "på diett", i det groteske ordlyden av en rådgiver for en tidligere israelsk statsminister.

Hvis det var vanlig blant medlemmer av den iranske eller russiske regjeringen å tale for folkemord, ville du bedre tro at amerikanske medier ville lagt merke til det. Hvorfor forblir dette fenomenet ubemerket i Israels tilfelle? Å legge merke til at det er bundet til å få deg kalt en antisemitt, men det er neppe en bekymring det er verdt å legge merke til mens barn blir drept i hundrevis.

En annen forklaring er USAs medvirkning. Våpnene Israel bruker blir gitt til det, gratis, av den amerikanske regjeringen, som også leder anstrengelser for å gi Israel immunitet for sine forbrytelser. Sjekk ut dette avslørende kart av hvilke nasjoner anerkjenner nasjonen Palestina.

En tredje forklaring er at å se for nøye på hva Israel gjør kan føre til at noen ser nøye på hva USA har gjort og gjør. Omtrent 97 prosent av dødsfallene i krigen mot Irak i 2003-2011 var irakiske. Ting amerikanske soldater og militærledere sa om irakere var skammelige og folkemord.

Krig er USAs største investering, og moderne krig er nesten alltid en ensidig slakting av sivile. Hvis det å se grusomheten i israelske handlinger tillater oss å begynne å se det samme i amerikanske handlinger, vil et viktig skritt ha blitt tatt mot krigens eliminering.

Ja, hvor mange ganger kan en mann snu hodet 
/Late som om han bare ikke ser?/
Svaret min venn blåser i vinden/
Svaret blåser i vinden.

David Swanson er en antikrigsaktivist som skriver kl http://WorldBeyondWar.org  Hans nye bok er Krig ikke mer: Saken for avskaffelse. Han blogger på http://davidswanson.org og http://warisacrime.org og jobber for http://rootsaction.org. Han vertene Snakk Nation Radio. Følg ham på Twitter: @davidcnswanson og FaceBook.  

14 kommentarer for "Hvis et folkemord faller i skogen"

  1. Norman
    August 20, 2014 på 00: 56

    Fin propaganda! Du gjorde virkelig det bra med forskningen din på ekstremistiske israelske synspunkter. Men hva med synspunktene til andre israelske intellektuelle angående denne saken? Du velger bare de som setter Israel i dårlig lys mens du ignorerer resten som setter Israel i god anseelse. Hvis Israel virkelig er opptatt av å ødelegge palestinerne, kunne de ha gjort det for lenge siden, og vi kunne ha vært vitne til massiv ødeleggelse i hele Gaza. Det vi så i stedet var en målrettet ødeleggelse, de områdene der Hamas opererer våpnene sine – som inkluderer FN-skoler, sykehus, evakueringssteder der Hamas brukte som lagringsområder og gjemmesteder.

  2. John J
    August 9, 2014 på 20: 16

    Beklager Bobzz, jeg kjenner en veldig hyggelig palestinsk familie og hva de alle gikk gjennom. En gutt slapp unna teltet flyktningleiren og kom seg til Egypt. Med tiden ringte han resten av familien som så kom seg til USA og Canada. Av de to guttene tok den ene doktorgrad i USA og ble lærer, den andre ble lege (patolog). Og for deres pårørende var ikke livet lett her heller, og en nevø på college hadde en helvetes tid med en rasistisk sionistisk foreleser. Etter at han flyttet til en annen høyskole, gjorde han det bra.
    Jeg opplever at alt som foregår er dypt opprørende. Jeg har nettopp returnert fra David Duke-nettstedet som er verdt et besøk, men veldig urovekkende.
    Beklager å misforstå, John

    • bobzz
      August 9, 2014 på 21: 37

      Bare glad at alt er rett nå. Jeg må vel skrive rettere prosa.

  3. bobzz
    August 9, 2014 på 17: 28

    John, John. Jeg er enig i alt du har sagt, men du har fullstendig misforstått/misforstått det jeg sa – to ganger nå. En gang til: ISRAELISENE anser kvinner og barn som legitime mål, ikke meg. Den første setningen din, "Landet var ikke ditt å ta" får meg til å tro at du tror Joe og jeg er sionistiske apologeter. Ingenting kunne vært lenger fra sannheten. Gå tilbake og les - nøye denne gangen.

    • Joe Tedesky
      August 9, 2014 på 18: 03

      John J ja, jeg ville nøste opp sionisten helt tilbake til før Balfour-erklæringen. Jeg er ikke sikker på hvordan alt det som er blitt sagt ble tolket til det du tenker. I alle fall kommer jeg til å lese disse kommentarene på nytt for å se hvordan vi alle kom til dette stedet...fredsbror. JT

  4. John J
    August 9, 2014 på 16: 37

    Unnskyld meg, Bobzz og Joe. Landet var ikke ditt å ta. Det var terrorgrupper som drepte britiske soldater, de nesten hundre menneskene inkludert FN-representanten for deling på King David Hotel, og brevbomber til politikere over hele verden inkludert USAs president, heldigvis fant ikke mange målet sitt, og flere massakrer i Palestinske landsbyer som brakte på deres Nakba. I henhold til internasjonal lov har de rett til å kjempe mot okkupasjonsmakten, men hvordan bekjemper du den mest sofistikerte hæren i regionen fra et overfylt fengsel med hjemmelagde raketter. Alt for et rasistisk program som trosser sann jødisk religion, og som opprettholdes av dets promotører som stadig prøver å skape frykt hos jøder. Heldigvis er det mange som ikke svelger den dårlige medisinen, og de yngre jødene som har det bra, kjøper ikke det ubehagelige produktet som de en gang gjorde.
    Og som rapportert av Jonathan Cook, ble en annen ung gutt som så på geitene sine på hans land langs Jordan på Vestbredden drept av israelsk ild. Landet hans som andre i området ble tatt av Israel for å bruke som et militært øvingsområde. En svikefull måte å si etnisk rensing på.
    I 1967 prøvde Israel å senke Libertys etterretningsskip fordi de ikke ville at USA eller FN skulle vite at de var klare til å angripe Syria, et nei nei på den tiden.
    I 1995 i Hebron hadde vi det amerikanske JDL-medlemmet Baruch Goldstein som drepte 29 palestinere og såret 125. Som man kunne forutse, opprørte han mange palestinere, noen få som dessverre tok til de første selvmordsbombene i området. Og JDL ble på grunn av aktiviteter i USA og andre steder en anerkjent terrorgjeng med tiden.
    Og for din informasjon hadde Arafat og Hamas begge tilbudt fred. Arafats avtale ble annullert av en jødisk nybygger som skjøt Rabin, Arafats israelske partner. Hvordan kunne fredstilbudet fortsette når høyreorienterte sionister vant det snart kommende valget og ulovlige oppgjør gikk i rasende tempo.
    Hvorfor kommer du ikke bare ut og forteller sannheten, du vil ha hele landet, og så la resten oss få dømme.

  5. bobzz
    August 9, 2014 på 12: 25

    «Bak hver terrorist står dusinvis av menn og kvinner, uten hvem han ikke kunne engasjere seg i terrorisme. De er alle fiendtlige stridsmenn, og deres blod skal være på alle deres hoder. Nå inkluderer dette også mødrene til martyrene, som sender dem til helvete med blomster og kyss. De burde følge sønnene sine, ingenting ville være mer rettferdig. De burde gå, det samme burde de fysiske hjemmene der de oppdro slangene. Ellers vil flere små slanger bli oppdratt der.â€

    For kort tid siden la jeg ut en kommentar som gikk omtrent slik: Arafat sa at det kraftigste arabiske våpenet var den arabiske livmoren. Det ville gjøre kvinner og barn (den neste generasjonen av krigere) til et forsvarlig militært mål (i det sionistiske sinnet). En kommentator sa at min var en støtende kommentar. En annen foreslo at jeg trengte psykologisk hjelp. Lite visste jeg da jeg la det ut at et medlem av det israelske parlamentet, Ayelet Shaked, ville si akkurat det.

    • Joe Tedesky
      August 9, 2014 på 14: 40

      bobzz Jeg husker at jeg leste noe av varmen du tok for Arafat-sitatet. Alt jeg kan si er, skru dem. Alt du gjorde var å gjøre et poeng med sitatet ... hva er problemet? Jeg liker å lese kommentarene dine, fortsett å legge ut. JT

      • bobzz
        August 9, 2014 på 17: 33

        Takk Joe. John har bare misforstått totalt. Kanskje han kan få forklaringen denne gangen.

  6. rosemerry
    August 9, 2014 på 03: 42

    Det triste og forferdelige som KAN endres for å gjøre en forskjell er den urokkelige støtten til den sionistiske staten fra USA. Det er forståelig siden USA har lignende verdier-angrep, drap, maktovertakelser, terrorisering, å skape fiender og sikre at ingen forhandlinger finner sted, men dette er neppe en god unnskyldning.
    Noam Chomskys siste intervju om Democracy Now viser historisk hvordan situasjonen har fortsatt og forverret seg, men de åpenbare løgnene til Netanyahu, POTUS Obama, alle de såkalte "amerikanske lovgiverne" og de fleste om ikke alle amerikanske MSM klarer fortsatt å skylde på Hamas og ignorere ethvert brudd av enhver lov eller menneskelig følelse laget av den "jødiske og demokratiske staten".

  7. August 7, 2014 på 19: 56

    Takk for at du samlet alt dette i dette velskrevne kraftfulle stykket.

  8. Julian
    August 7, 2014 på 18: 30

    Er det ikke "rart" å tenke på at lederen av nazistene Schutzstaffel (SS), Heinrich Himmler, den som er ansvarlig for utryddelsen av jødene i Europa, sa noe uhyggelig likt det sionister som Shaked eller Feiglin sier nå. og krevende?

    Den 4. og 6. oktober 1943 snakket Himmler i rådhuset i Poznan om krigens forløp og, viktigst av alt, om utryddelsen av de europeiske jødene med en så sløv «ærlighet» som var uhørt til da. Visst de visste hva som foregikk i de erobrede områdene i øst, men de snakket vanligvis ikke om det.
    Ikke bare ba Himmler om drap på mennene, men også på kvinnene og barna. Hans frykt var at de overlevende en dag skulle hjemsøke hans/tyskernes barn og barnebarn som hevnere. Ergo måtte hele "løpet" gå, bare for å sikre at ingen skulle klare å reise seg mot dem.

    Skremmende hvor lite visse mennesker i Israel har lært av sin egen historie med å bli gjort sosialt utstøtt, forvist og slaktet i millioner.

  9. Göran Vesterlund
    August 7, 2014 på 16: 59

    Takk for denne avslørende artikkelen, som bryter muren av taushet i media.
    Ikke engang den forhatte Gideon Levy i Haaretz har rapportert disse absolutt kriminelle uttalelsene fra israelske politikere og militærfolk.

    Det jødiske folket led og døde i Auschwitz og andre steder, men de lærte også hvordan de kunne skape et nytt holocaust.

    • Masud Awan
      August 8, 2014 på 21: 35

      Jeg er sterkt uenig i det andre avsnittet i kommentaren din. Det er ikke det jødiske folket som har lært å skape et annet holocaust; det er sionistene som hev det jødiske folks lidelser og brukte det til å opprette en apartheidstat for å praktisere holocaust på palestinere.

Kommentarer er stengt.