Klandrer Russland som "flat fakta"

eksklusivt: Det amerikanske hastverket med å dømme etniske russiske opprørere og Russlands president Putin for krasjet av Malaysia Airlines Flight 17 fortsetter med uforminsket styrke til tross for andre mulige forklaringer, skriver Robert Parry.

Av Robert Parry

Mens atomvæpnede Amerika stormer inn i en fullstendig unngåelig krasj med atomvåpen Russland over Ukraina, kan du nå se farene ved «informasjonskrigføring» når fakta viker for propaganda og pressen ikke klarer å opptre som en upartisk dommer.

I denne triste affæren har en av de verste forbryterne av journalistiske prinsipper vært New York Times, generelt sett på som USAs fremste avis. Under Ukraina-krisen har The Times vært lite mer enn et propaganda-transportbånd som leverer det den amerikanske regjeringen vil ha ut via useriøs og partisk rapportering fra slike som Michael R. Gordon og David Herszenhorn.

Russlands president Vladimir Putin taler til en folkemengde 9. mai 2014, og feirer 69-årsjubileet for seieren over Nazi-Tyskland og 70-årsjubileet for frigjøringen av havnebyen Sevastopol på Krim fra nazistene. (Russisk regjeringsbilde)

Russlands president Vladimir Putin adresserer en mengde på mai 9, 2014, feirer 69th årsjubileet for seier over nazistiske Tyskland og 70th årsjubileet for frigjøring av Krim havnebyen Sevastopol fra nazistene. (Russisk myndighet)

The Times nådde det som uten tvil var et nytt lavpunkt på søndag da den aksepterte det fortsatt ubeviste punktet om hvordan Malaysia Airlines Flight 17 ble skutt ned. The Times droppet all attribusjon til tross for det som ser ut til å vokse i stedet for å avta tvil om Official Washingtons fortelling om at ukrainske opprørere skjøt ned flyet ved å bruke et kraftig russisk-levert Buk-missilbatteri.

Amerikanske og ukrainske myndighetspersoner begynte å presse denne fortellingen umiddelbart etter at flyet gikk ned 17. juli og drepte 298 mennesker om bord. Men det eneste beviset har vært siteringer av «sosiale medier» og utdraget av en avlyttet telefonsamtale som inneholder muligens forvirrede kommentarer fra ukrainske opprørere etter krasjet, noe som tyder på at noen opprørere først trodde de hadde skutt flyet ned, men senere omgjorde dommen.

Et stort problem med disse bevisene er at de antar at opprørerne eller for den saks skyld de ukrainske væpnede styrkene opererer med presis kommando og kontroll når realiteten er at soldatene på begge sider ikke er særlig profesjonelle og fungerer i enda en dypere krigstårke enn kan eksistere under andre omstendigheter.

Manglende bilder

Men et enda større kjerneproblem for den amerikanske fortellingen er at det er praktisk talt utenkelig at amerikansk etterretning ikke hadde satellitt- og annen overvåking på Øst-Ukraina på tidspunktet for nedskytingen. Likevel har den amerikanske regjeringen ikke vært i stand til (eller ikke villig) til å levere et eneste bilde som viser russerne som leverer et Buk-luftvernmissilbatteri til opprørerne; opprørerne som frakter missilene rundt i det østlige Ukraina; opprørerne som avfyrte det skjebnesvangre missilet som angivelig tok ned det malaysiske flyet; eller at opprørerne så returnerer missilene til Russland.

For å akseptere Official Washingtons sikkerhet om hva de "vet" som skjedde, må du tro at amerikanske spionsatellitter som anses som de beste i verden ikke kunne oppdage 16 fot høye missiler under deres odyssé rundt Russland og Øst-Ukraina. Hvis det virkelig er tilfelle, bør amerikanske skattebetalere kreve sine milliarder på milliarder av dollar tilbake.

Imidlertid er amerikansk etterretnings manglende evne til å frigi sine satellittbilder av Buk-missilbatterier i det østlige Ukraina beviset på at dette avgjørende beviset for å støtte den amerikanske regjeringens påstander ikke eksisterer. Kan noen tro at hvis amerikanske satellittbilder viste at missilene krysset grensen, ble utplassert av opprørerne og deretter returnerte til Russland, at disse bildene ikke umiddelbart ville blitt deklassifisert og vist til verden? I dette tilfellet er fravær av bevis bevis på fravær fravær av amerikanske bevis.

Den amerikanske regjeringens sak må også overvinne offentlige kommentarer fra senior amerikansk militærpersonell i strid med Obama-administrasjonens påstander om sikkerhet. For eksempel Washington Posts Craig Whitlock rapportert forrige lørdag sa flyvåpengeneral Philip M. Breedlove, amerikansk sjef for NATO-styrker i Europa, forrige måned at «Vi har ikke sett noen av de [russiske] luftforsvarskjøretøyene over grensen ennå.»

Whitlock rapporterte også at «Kontrollsjef John Kirby, Pentagons pressesekretær, sa at forsvarstjenestemenn ikke kunne peke på spesifikke bevis for at et SA-11 [Buk] overflate-til-luft missilsystem hadde blitt transportert fra Russland til det østlige Ukraina.»

Det er også mulighet for at et ukrainsk regjeringsmissil enten fra sine egne Buk-missilbatterier skutt fra bakken eller fra et krigsfly på himmelen, brakte ned det malaysiske flyet. Jeg ble fortalt av en kilde som hadde blitt orientert av amerikanske etterretningsanalytikere at noen satellittbilder tyder på at missilbatteriet var under kontroll av ukrainske regjeringstropper, men at konklusjonen ikke var endelig.

I tillegg var det rapporter fra øyenvitner i området for krasjet om at minst ett ukrainsk jagerfly stengte på det sivile flyet kort tid før det gikk ned. Den russiske regjeringen har også sitert radardata som angivelig viser ukrainske jagerfly i nærheten.

Behov for en reell forespørsel

Alt dette betyr at en seriøs og upartisk etterforskning er nødvendig for å finne ut hvem som var skyld i og fordele ansvarlighet. Men den undersøkelsen pågår fortsatt uten noen formelle konklusjoner.

Så, når det gjelder journalistisk profesjonalitet, bør en nyhetsorganisasjon behandle mysteriet om hvem som skjøt ned Flight 17 med tvil. Sikkert, ingen seriøs journalist ville hoppe til konklusjonen basert på de tvilsomme påstandene fra den ene siden i en tvist mens den andre siden er fast i sine benektelser, spesielt med innsatsen så høy i en spent konfrontasjon mellom to atommakter.

Men det er akkurat det Times gjorde når de beskrev nye amerikanske planer om å eskalere konfrontasjonen ved å muligens levere taktisk etterretning til den ukrainske hæren slik at den mer effektivt kan føre krig mot øst-ukrainske opprørere.

På søndag, The Times skrev: «I kjernen av debatten, sa flere [amerikanske] tjenestemenn, som, i likhet med andre intervjuede, uttalte seg på betingelse av anonymitet fordi de politiske overveielsene fortsatt pågår, er hvorvidt det amerikanske målet burde være ganske enkelt å støtte opp en ukrainer regjeringen nøler fra separatistangrepene, eller å sende en streng melding til [Russlands president Vladimir] Putin ved å aggressivt hjelpe Ukraina med å målrette missilene Russland har levert. Disse missilene har tatt ned minst fem fly de siste 10 dagene, inkludert Malaysia Airlines Flight 17». [Fokus lagt til.]

Lenken gitt av Times' nettversjon av historien kobler til en tidligere Times' historie som tilskrev anklagene som skyldte Russland til amerikanske «tjenestemenn». Men denne nye historien dropper den attribusjonen og aksepterer rett og slett påstandene som et flatt faktum.

Faren for amerikansk «informasjonskrigføring» som behandler enhver utvikling i Ukraina-krisen som en mulighet til å skylde på Putin og øke spenningen med Russland, har vært tydelig siden begynnelsen av Ukraina-krisen, og det har vært den klare anti-russiske skjevheten til Times og praktisk talt alle andre utsalgssteder i de vanlige amerikanske nyhetsmediene. [Se Consortiumnews.coms "Blir Ukraina NYTs Waterloo?“]

Siden starten av krisen i fjor har amerikanske tjenestemenn og amerikansk-finansierte ikke-statlige organisasjoner ikke bare presset på en ensidig historie, men har presset på en farlig agenda, forsøkt å skape en kollisjon mellom USA og Russland og mer personlig mellom president Barack Obama og president Putin.

Kjøretøyet for denne frontale kollisjonen mellom Russland og USA var den interne politiske uenigheten i Ukraina om hvorvidt den valgte presidenten Viktor Janukovitsj burde ha akseptert harde krav fra Det internasjonale pengefondet om innstramminger som prisen for å knytte seg til EU eller gå med på en mer sjenerøst tilbud fra Russland.

I september i fjor da Putin hjalp Obama med å avverge en planlagt amerikansk bombekampanje mot Syria, var amerikanske neocons i forkant av denne strategien. Deres viktigste behov var å ødelegge Putin-Obama-samarbeidet, som også var medvirkende til å oppnå et gjennombrudd i atomstriden i Iran (mens neokonserne håpet at det amerikanske militæret også kunne bombe Iran).

Så, den 26. september 2013, tok Carl Gershman, en ledende nykonservator og mangeårig president for det USA-finansierte National Endowment for Democracy, til den oppgitte siden til det nykonservative flaggskipet Washington Post for å oppfordre den amerikanske regjeringen til å presse europeiske «frihandel»-avtaler om Ukraina og andre tidligere sovjetstater og motvirker dermed Moskvas forsøk på å opprettholde nære forbindelser med disse landene.

Det endelige målet, ifølge Gershman, var å isolere og muligens velte Putin i Russland med Ukraina som nøkkelbrikken på dette globale sjakkbrettet. "Ukraina er den største premien," Gershman skrev. "Russere står også overfor et valg, og Putin kan finne seg selv på den tapende siden, ikke bare i det nære utlandet, men i Russland selv."

For å gi USA mer innflytelse i Ukraina, betalte Gershmans NED for mange prosjekter, inkludert opplæring av «aktivister» og støtte til «journalister». I stedet for å la den ukrainske politiske prosessen ordne opp i denne uenigheten, grep også amerikanske tjenestemenn, som neocon assisterende utenriksminister Victoria Nuland og neocon senator John McCain, inn for å oppmuntre til stadig mer forstyrrende demonstrasjoner som forsøkte å styrte Janukovitsj da han valgte den russiske avtalen over EU-IMF-tilbudet.

Selv om mye av den påfølgende volden ble anstiftet av nynazistiske militser som hadde rykket til fronten av anti-janukovitsj-protestene, ga den amerikanske regjeringen og dens medskyldige nyhetsmedier Janukovitsj og politiet skylden for enhver voldshandling, inkludert en fortsatt mystisk snikskytter angrep som førte til at både demonstranter og politi døde.

Den 21. februar nektet Janukovitsj å ha beordret skyting og forsøkte å stoppe volden ved å signere en avtale formidlet av tre europeiske nasjoner for å redusere makten hans og avholde tidlige valg slik at han kunne bli stemt ut av vervet. Han etterkom også et krav fra visepresident Joe Biden om å trekke tilbake ukrainsk politi. Så sprang fellen igjen.

Nynazistiske militser overskredet regjeringsbygninger og tvang Janukovitsj og hans tjenestemenn til å flykte for livet. Utenriksdepartementet godkjente raskt kuppregimet som raskt ble dannet av restene av parlamentet som «legitime». Foruten å vedta lovforslag som var støtende for etniske russere i øst, var en av parlamentets toppprioriteringer å vedta IMFs innstramningsplan.

Hvite hatter/svarte hatter

Selv om de store amerikanske nyhetsmediene var klar over disse fakta, og du faktisk noen ganger kunne oppdage virkeligheten ved å lese mellom linjene i utsendelser fra felten, var den overordnede amerikanske fortellingen at kuppmakerne var de "hvite hattene" og Janukovitsj sammen med Putin var de "svarte hattene". På tvers av amerikanske medier ble Putin hånet for å ha ridd på en hest uten overkropp og andre indiskresjoner. For amerikanske medier var alt mye moro, og det samme var ideen om å gjenoppta den kalde krigen med Moskva.

Da folket på Krim, hvorav mange var etniske russere, stemte overveldende for å løsrive seg fra Ukraina og slutte seg til Russland igjen, erklærte amerikanske medier flyttingen som en russisk "invasjon", selv om de russiske troppene allerede var i Ukraina som en del av en avtale med tidligere ukrainske regjeringer.

Hver utvikling som kunne hypes ble hypet. Det var praktisk talt ingen nyanser i nyhetsrapporteringen, en mangel på profesjonalitet ledet av New York Times. Likevel var løsningen på krisen alltid relativt åpenbar: et føderalisert system som ville tillate de etniske russerne i øst en viss grad av selvstyre og tillate Ukraina å ha hjertelige økonomiske forbindelser med både EU og Russland.

Men erstatningspresident Petro Porosjenko ble valgt da en løsrivelseskamp allerede var i gang i øst, nektet å forhandle med de etniske russiske opprørerne som hadde avvist å fjerne Janukovitsj. Porosjenko følte nok politisk støtte i den amerikanske regjeringen, og valgte en militær løsning.

Det var i den konteksten av et massivt ukrainsk regjeringsangrep mot øst at Russland trappet opp sin militære bistand til de beleirede opprørerne, inkludert tilsynelatende levering av skulderavfyrte antiluftraketter for å avverge Kievs luftoverlegenhet. Opprørerne lyktes i å skyte ned noen ukrainske krigsfly som flyr i høyder langt under 33,000 XNUMX foten til Malaysia Airlines-flyet.

For at et fly i den høyden skulle bli skutt ned krevdes et kraftigere system, som Buk-luftvernbatteriene eller et luft-til-luft-missil avfyrt av et jagerfly. Noe som bringer oss til mysteriet om hva som skjedde på ettermiddagen 17. juli og hvorfor det er så viktig å la en seriøs etterforskning vurdere alle tilgjengelige bevis og ikke ha et hastverk med å dømme.

Men ideen om å gjøre en undersøkelse først og trekke konklusjoner etter det er et konsept som tilsynelatende verken den amerikanske regjeringen eller New York Times godtar. De foretrekker å starte med konklusjonen og deretter gjøre en seriøs etterforskning irrelevant, enda et offer av informasjonskrigføring.

Undersøkende reporter Robert Parry brøt mange av Iran-Contra-historiene for The Associated Press og Newsweek på 1980-tallet. Du kan kjøpe den nye boken hans, Amerikas stjålne narrativ, enten i skriv ut her eller som en e-bok (fra Amazon og barnesandnoble.com). I en begrenset periode kan du også bestille Robert Parrys trilogi om Bush-familien og dens forbindelser til forskjellige høyreorienterte operatører for bare $34. Trilogien inkluderer Amerikas stjålne narrativ. For detaljer om dette tilbudet, Klikk her.

55 kommentarer for "Klandrer Russland som "flat fakta""

  1. August 6, 2014 på 16: 35

    Jeg er russer og jobber på museet til Leo Tolstoj. For ikke lenge siden samlet vi inn penger i museet vårt for de ukrainske flyktningene – det er tusenvis og tusenvis av dem, og ALLE FORTELLER OSS DET SAMME. De ønsker ikke å reise tilbake til Ukraina, fordi det er et virkelig FASHIST-regime der og de er bare redde for myndighetene sine. Og de forstår bare ikke alle hvordan Europa og USA kan støtte drapsmennene????? Det er ikke Russland – Russland foretok aldri noen såkalt "oransje revolusjon" i noe land. Øst-Ukraina (som for det meste er russisk av blod) drepte aldri en ikke-militær person i det vestlige eller sentrale Ukraina. Men den offisielle ukrainske hæren drepte mange barn, gamle mennesker og kvinner og fikk deretter til å forlate hjemmene deres! De er sikre på at USA vil støtte dem i det! Flyktningene fortalte hvordan de såkalte 'terroristene' hjalp dem med å stikke av fra bombingen, og nazi-hæren skyte dem i ryggen!!! disse historiene er mange – alle videoer er tilstede, men ukrainere lyver hver dag og bruker de tillitsfulle vestlige journalistene. Vi her i Russland har slektninger i Ukrane og vi vet sannheten, men vestlige journalister gjør alt for å skjule de virkelige fakta og skylde på Russland. De fant bare én person å klandre – Putin. Det er virkelig morsomt! Putin organiserte ikke dette Maidan-opprøret! Når det gjelder Crimia: forestill deg situasjonen: du har en gal president som gir en del av landet ditt til et annet land i gave. Det var det som skjedde i Russland! Krim ble nettopp gitt bort. Med alle russere! Det er mulig du vil være ivrig etter å ta den tilbake når du har en sjanse. Fordi folket på Krim vil tilbake til Russland! Russere vil snakke russisk, ikke ukrainsk! Vi ønsker å huske din historie og litteratur, og språk. Dette er grunnen til denne krigen i Ukrane. Russere som bor øst i fylket ønsker å forbli russere. Men Ukraina hater dem for det, dreper barna våre, ødelegger husene. Det er propaganda for hat, støttet av USA. Beklager for dårlig engelsk, jeg skrev i en hast, bare for å ta sjansen og si sannheten. Takk for at du ga den til meg. Daria.

    • konkurranse
      August 7, 2014 på 04: 24

      Ubrukelig.
      1. 99,99 % er hjernevaskede og døve for naboer.
      2. Ingen leser «gamle» temaer (fra flere dager siden) – det er søppel …

  2. Dave Nielsen
    August 1, 2014 på 04: 20

    Artikkelen din nevner ikke engang lydopptaket ... hvorfor ikke? Fordi du åpenbart prøver å skjule det. BTW, hvis denne oversettelsen er nøyaktig, er det ganske fordømmende for de russisk-støttede opprørerne. Her er en video av lyden https://www.youtube.com/watch?v=VnuHxAR01Jo

    • Sandy
      August 8, 2014 på 04: 41

      Er det vanskelig eller tidkrevende å "redigere" et lydopptak? Spesielt når publikum ikke forstår et ord av det som blir sagt der – og ikke bryr seg om det likevel? Har du også noen Photoshop-kollasjer å dele?

  3. george A
    Juli 31, 2014 på 07: 54

    Vær veldig forsiktig med hva du leser i en artikkel – internett eller media. Hvorfor Malaysia 2-fly? Har USA en vendetta mot Malaysia av deres 2012-høringer i 911?
    Nedskytingen av de to ukrainske jetflyene – like etter at MK 17 jetforet ble nedsenket – ble mest sannsynlig utført av amerikanske operatører eller gjort med vilje som bevis på at russiske opprørere hadde midler.
    MK-flyet forlot Amsterdam flyplass med over 190 nederlandsk-fint oppsett for å få europeerne om bord for WWIII. Jeg vil satse på $100 til hvem som helst – tidsinnstilt bombe ble plassert i lasterommet til det dødsdømte flyet – av israelske operatører av – to grunner – dekker Gaza-mediedekning og går etter Russland – to fluer i en smekk

  4. datum
    Juli 31, 2014 på 02: 28

    Men et enda større kjerneproblem for den amerikanske fortellingen er at det er praktisk talt utenkelig at amerikansk etterretning ikke hadde satellitt- og annen overvåking på Øst-Ukraina på tidspunktet for nedskytingen.

    Hvorfor? AFAIK er det ingen droneflyvninger på gang, og USA har ingen U-2 eller SR-71 i drift. Det etterlater en satellitt for å ta bilder. Men for dette må du 1) ha det over hodet - disse tingene er ikke overhead hele tiden, faktisk har de bare noen få minutter før de er videre til neste bane. 2) Få den til å se på riktig sted – du må VITE hva du leter etter, du kan ikke bare fotografere hele Donbass for senere analyse.

    Du vil ha det fornærmende batteriet på film hvis du er heldig...

    • Serg Derbst
      August 1, 2014 på 19: 52

      Vel, russerne sa at det var en amerikansk spionsatellitt over hodet da flyet ble brakt ned. Det kan selvfølgelig diskuteres, men jeg har heller ikke hørt om noen amerikansk tjenestemann som engang har benektet dette.

  5. Sergey
    Juli 30, 2014 på 15: 20

    I Ukraina fascistene med støtte fra USAs bombing av sivile på fly, våpen og stridsvogner bare fordi de er russere

    http://www.youtube.com/watch?v=NE18iPQ1Euk#t=868
    http://www.youtube.com/watch?v=NKuDzXAgdf4

  6. Juli 30, 2014 på 09: 15

    Først av alt, hvis Ukraina er ansvarlig for nedskytingen av MH17, er det ingen – jeg gjentar: ingen – i Washington som kan og vil noen gang innrømme det.

    For det andre var nedskytingen av MH 17 selvfølgelig en kjærkommen mulighet for Israel til å trappe opp sin operasjon Protective Edge. Jo mer generelt ramaskrik over de "uskyldige livene" i det ruteflyet, jo mindre skam på Israel for kollektivt å straffe de "skyldige" i Gaza.

    En pluss en gjør to!

    Så, av mange grunner er det veldig, veldig viktig for USAs regjering og for dens ja-menn at folk vil fortsette å kjøpe seg inn i denne versjonen av historien.

  7. Ivan D.
    Juli 30, 2014 på 03: 59

    Kan du, vær så snill, forklare hvorfor du kaller opprørere for å være "russisk etnisk" i stedet for "pro-russiske"? Prøver du å manipulere leserne dine?

    • Smart håndtak
      Juli 30, 2014 på 04: 34

      Pro-russisk er det manipulerende språket, Ivan. De er etniske russere. De engelsktalende mediene unngår imidlertid den konstruksjonen, fordi den umiddelbart fremkaller etnisk rensing, som er akkurat det som foregår i Øst-Ukraina.

      • Ivan D.
        Juli 30, 2014 på 16: 38

        Jeg bor i Odessa, jeg snakker russisk mye bedre enn ukrainsk og jeg vet med sikkerhet at det som skjer i Øst-Ukraina definitivt ikke er en etnisk basert konflikt.

        • Rita
          August 5, 2014 på 20: 05

          Kjære Ivan,
          Hvis du bodde i Doneck, ville du vite om det er en etnisk rensing eller ikke. Odessa blir vel ikke bombet?

      • Sandy
        August 8, 2014 på 05: 31

        Det som teller enda mer enn etnisitet i denne saken – de er KULTURELT russiske. Mange mennesker i Øst-Ukraina er av blandet russisk/ukrainsk opprinnelse, men det som er avgjørende er deres russiske identitet – språket, tradisjonen, historien.

  8. Beruset bjørn med balalaika
    Juli 29, 2014 på 23: 51

    Takk, Robert. Fantastisk artikkel.

  9. Juli 29, 2014 på 15: 06

    per Investment Watch Blog – NY MH17-SENSASJON: Tyske eksperter peker finger mot ukrainske jetfly. http://investmentwatchblog.com/new-mh17-sensation-german-experts-point-finger-at-ukrainian-air-force-jets/

    • Serg Derbst
      August 1, 2014 på 19: 47

      Ja, jeg så dette i dag. Veldig avgjørende, ikke sant? Jeg synes spekulasjonene hans er mest sjokkerende. Tross alt var Putins fly på vei tilbake fra Brasil like kort tid før hendelsen, var det ikke?

  10. Leah
    Juli 29, 2014 på 09: 15

    Jeg er etnisk russisk og mannen min er en amerikaner (født og oppvokst). Hans tenkning, som jeg er sikker på om mange andre: "Jeg bryr meg ikke om hva som skjer i Ukraina, men jeg tror på Washington Post og CNN". Jeg kan ikke få noen til å bry seg om hva som skjer der, men hvordan kan jeg forklare ham at politikerne i dette landet, støttet av massemedienes hysteri, presser oss mot WWIII, krigen som vil avslutte dette landet og landene på tvers av verden…. Dessverre er mainstream-troen i USA "å, det er i utlandet, vi er trygge her", "vi bryr oss ikke, bare så lenge vi har våre storskjerm-TVer, Walmarts, Starbucks og markedet tjener penger"... Jeg vil gjerne gjøre noe positivt og konstruktivt for å endre det synspunktet, men jeg er rådvill på dette punktet. Lesere – noen tanker? Hva kan vi gjøre?

    • Joe Tedesky.
      Juli 29, 2014 på 10: 18

      Leah, jeg tror virkelig at noen mennesker bare ikke kan håndtere sannheten. Selv om noen skulle vise reell interesse, så slå dem på til noen av nettstedene som dette. Å samle nyheter er en fulltidsjobb lenger. Det ville vært fint om vi alle kunne stole på Main Stream Media, men det kan vi ikke. Så ikke mye annet man kan gjøre, men VÆRE GLAD!

  11. Aleks
    Juli 29, 2014 på 08: 04

    Russiske stridsvogner inn om til Kiev -fortsatte. Arayik Sargsyan, akademiker, president for det geropolitiske akademiet. I begynnelsen av denne artikkelen reflekterer vi over spørsmålet om russiske stridsvogner kommer inn i den ukrainske hovedstaden Kiev eller omgår de vil slippe ut fra Dnipropetrovsk og Odessa nasjonalsosialistiske Kolomoyskogo. http://knowpc.ru/razgovory-obo-vsem/vojdut-li-russkie-tanki-v-kiev/.

    Om rollen til etniske jøder i den ukrainske krisen skrev mange statsvitere. Men for oss forble detaljene i møtet et mysterium til Mr. Putins dager i Kreml med en delegasjon av rabbinere fra flere fremmede land – Israel, Østerrike, Belgia, Storbritannia, Tyskland, Italia, Nederland og Frankrike. Under møtet diskuterte de muligheten for å overføre deler av Krim og Sevastopol World Zionist Organization: http://www.kremlin.ru/news/46180.

    Jeg må si at denne gruppen av rabbinere kunne gå og guvernør i Dnepropetrovsk Kolomoysky, som også er leder for de jødiske organisasjonene i Europa. Ved å analysere den åpne delen av samtalen til presidenten for den russiske føderasjonen med lederne av den jødiske verdensorganisasjonen, kan det sies at jødene Putin la fram lovforslaget, som ser slik ut: "siden 1942 i Sevastopol tapte de tyske fascistene av rundt 2 tusen representanter for det jødiske samfunnet, bør dette formidle Russland en del av Krim fra Sevastopol til fri bruk av de verdensomspennende jødiske organisasjonene. ”
    Ara Sarkissian, akademiker, Makedonias æreskonsul til Armenia, visepresident for Akademiet for geopolitiske problemer, Russland.
    http://knowpc.ru/razgovory-obo-vsem/vojdut-li-russkie-tanki-v-kiev-prodolzhenie/

  12. Juli 28, 2014 på 20: 46

    rediger gjerne om nødvendig ;)

  13. Juli 28, 2014 på 19: 44

    Dette er 3 blogger jeg har skrevet om MH17-hendelsen – vennligst se gjennom og kommenter
    1) Et åpent brev til Robert Parry & Tom Engelhardt & the Families of Flight #MH17 – A Rant of the West – #MH17 – http://whiteapple.ninja/
    2) Hvordan forføre en bjørn mens du løper ned fjellet – http://whiteapple.ninja/index.php/8-technological-progress-and-moral-evolution/4-a-perspective-on-cold-war-disarmament
    3) MH17 angående beskytningen av Donetsk jernbanestasjon 7/21 av Kiev-styrker eller å få de døde til å vente – http://whiteapple.ninja/index.php/8-technological-progress-and-moral-evolution/5-kiev-conflicts-itself
    alle tilbakemeldinger er gode, og Robert, jeg elsker arbeidet ditt, der oppe med Tom Engelhardt
    med vennlig hilsen, whiteapple

  14. Mike Rennie
    Juli 28, 2014 på 11: 49

    Det ble nylig uttalt (av den pro-vestlige Kiev-regjeringen) at de øst-ukrainske opprørerne skjøt ned noen Su-25-er i omtrent 5000 meters høyde, og dermed «beviste» at de hadde aktive Buks som de visste hvordan de skulle bruke.

    Jeg vil påpeke at opprørerne allerede har innrømmet at de hadde MANPADS, men mange "journalister" oppfatter dette som at de bare kan angripe fly i 2.5 til 3 km høyde – uten et fungerende Buk-system. Den kinesiske QW-3 MANPADS kan treffe opptil 5 km høye, med en rekkevidde på 8 km. Russland og Kina er nære allierte i SCO – jeg ville ikke blitt overrasket om opprørerne hadde klart å skaffe seg noen små kinesiske våpen.

    Opprørerne sa aldri nøyaktig hvilke MANPADS de hadde, så vidt jeg vet – og ved å skyte ned Kiev-fly på 5000 meter, ser den politikken ut til å fungere.

    • Jay
      Juli 28, 2014 på 23: 32

      Mike Rennie:

      Bare for å gjøre det klart:

      5000 meter er en god del mindre enn 32,000 5000 fot. (16400m er omtrent XNUMX′)

    • Mike Rennie
      Juli 29, 2014 på 01: 08

      Jay:

      Ja, selvfølgelig.
      Se "To ukrainske militærfly skutt ned over opprørskontrollert område" i Washington Post:
      TOREZ, Ukraina – Separatister som kjemper mot Kiev-regjeringen tok på seg ansvaret for å ha skutt ned to krigsfly onsdag over det østlige Ukraina i nærheten av der et passasjerfly styrtet forrige uke etter å ha blitt truffet av et missil.

      Angrepet på krigsflyene kom bare seks dager etter Malaysia Airlines-katastrofen, som har vakt internasjonal forargelse og viste frem den avanserte ildkraften som tilsynelatende er tilgjengelig på bakken i regionen. Det ukrainske militæret sa onsdag at de to flyene fløy i nesten 17,000 fot – en høyde som er utenfor rekkevidden av de skulderavfyrte missilene som opprørerne sa de hadde brukt til å nedsette jetflyene.

      Ser du hva de gjorde der? Anta at MANPADS ikke kan nå 5000 meter (nesten 17,000 fot - 16,550 fot er "nesten 17,000" og også 5044 meter) - noe som antyder for leseren at opprørerne ligger rundt 2 fly som de åpenbart skjøt ned, derfor de har noe som skyter høyere enn MANPADS (som de antar ikke kan nå 5 km, siden mange modeller bare når 3.5 km) – noe sånt som et Buk SAM-system. Som opprørerne sa at de ikke hadde, kunne derfor ikke ha skutt ned MH17.

      «Vi skjøt dem ned med MANPADS,» sa opprørets talsmann Sergey Kavtaradze, med henvisning til skuldermonterte missiler som kan nå en begrenset høyde.

      Andriy Lysenko, en talsmann for Ukrainas nasjonale sikkerhets- og forsvarsråd, sa til journalister i Kiev at flyene fløy for høyt til å bli truffet av et slikt våpen.
      "Det kan bare nås med tunge missilkomplekser," sa han.

      Eller QW-3 MANPADS – noe som gjør opprørerne til sannhetsfortellere, og Kiev-regimet til non-stop propagandister.

  15. Eugene
    Juli 28, 2014 på 09: 48

    Ukraina forteller alltid løgner og aktuelle hendelser i Ukraina er et direkte resultat av disse løgnene. Folk i Maidan ønsket å endre Ukraina, og det ble endret til det verste fordi oligarken ble president og nasjonalister kom inn i parlamentet. Folk så at forventningene deres ble forrådt, og de kommer ikke til å forlate Maidan før feilen er rettet. Selvfølgelig er juntaen ikke fornøyd med det og ønsker å undertrykke den nye motstandslommen i Kiev, men de hadde ingen sjanse til å gjøre dette uten dekning og operasjon i øst, MH17-tragedien og skylden på Russland i alle Ukrainas problemer ble en god sjanse. Mens oppmerksomheten til hele verden distraheres, forbereder Kievs junta seg på å spre den nye Maidan bare ved å kalle alle disse menneskene medskyldige til terrorister i øst. Og jeg vil ikke bli overrasket om snart Kievs hovedtorg igjen står i brann.

  16. Hillary
    Juli 28, 2014 på 08: 28

    Mr. Rumsfield visste NØYAKTIG hvor de irakiske masseødeleggelsesvåpenene var.
    General Colin Powell viste «DEM» til verden.
    The New York Times og Murdoch Media Empire gjorde resten.
    Hvordan kan noen ignorere det ovennevnte og fortsatt tro og stole på.

  17. Brendan
    Juli 28, 2014 på 05: 04

    "Russland trappet opp sin militære bistand til de beleirede opprørerne, inkludert tilsynelatende levering av skulderavfyrte luftvernmissiler."

    Mr Perry, er det noen bevis for at Russland (det er den russiske regjeringen, ikke enkeltpersoner) ga noen militær bistand til opprørerne? Den russiske regjeringen avviser at den gjorde det, og opprørernes våpen kunne ha blitt erobret fra den ukrainske hæren.

    Hvis du ikke kommer med bevis for påstandene dine, er du da ikke skyldig i det samme som du anklager andre medieorganisasjoner for?

  18. B. Randy Kirsch
    Juli 28, 2014 på 04: 26

    Når skal folk akseptere sannheten? Det er Russlands feil! Putin personlig gjorde det!
    Enten det er en rakett som skyter ned et pendlerfly, smeltingen av polare iskapper eller hunden din driter på teppet. Ikke skyld på hunden. Skyld på Putin!
    Vis meg bevis på det motsatte? Det er falskt!
    Bare forrige helg, på veddeløpsbanen, fikk Russland hesten min til å komme død sist.
    Nå må jeg fortelle utleieren min at hvis han vil ha leiepengene mine, kan han få dem fra Putin!

    • olga
      Juli 29, 2014 på 20: 11

      Den siste setningen var den beste.

  19. onno frowein
    Juli 28, 2014 på 03: 27

    Amerikansk utenrikspolitikk har vært en katastrofe siden andre verdenskrig og USAs engasjement i konflikten mellom Russland og Ukraina viser det igjen. Mangel på kunnskap – eller enda verre tanken på at USA-politikere – tror de kan skrive sin egen historie i verden utenom hundrevis av år med skaperverk er skummelt.
    Nedskytingen av MH 17 og dekningen av Washington er en utenrikspolitisk ordning som USA hadde så mange før - Bay-of-Pigs, Allende-drap i Chile, Panama og nyere Irak og Afghanistan, alle fulle av drap og som de sier i Washington om "klassifisert informasjon" som ikke kan frigis nå og som må vente i 20 år for å bli kjent for offentligheten.
    I mellomtiden bruker USA-NATO-EU psykologisk krigføring mot Russland og president Putin spesielt ved å bruke den kraftige MSM-ordningen og journalister som ikke ønsker å bli svartelistet av Det hvite hus, slik at de kan nyte en gratis tur på Air Force One eller på flyet med VP Biden og John Kerry hvis personlige interesser i Ukraina med sønnen Hunter hhv. stesønn involvert i skifergassprosjekter (Burisma Holdings Ltd) i Ukraina ved hjelp av en kriminell oligark Kolomoisky (Kiev utnevnt til guvernør i Dnepropetrovsk Oblast) som hadde satt 500.000 XNUMX dollar på hodet til Putin. Jeg er sikker på at Det hvite hus hadde doblet dette.
    Min teori er også det faktum at president Putin kom tilbake fra Sør-Amerika var innen 20 minutter fra den fatale MH 17 da han fløy over Warszawa. Pluss at det ytre skiltet på begge flyene - med blå-hvite-røde- striper ser veldig like nok ut til at den ukrainske hæren kan skyte det ned en typisk feilaktig identitet som ligner på USAs nedskyting av et kommersiellt passasjerfly Iran Air 655 i 1988 av US Navy i den persiske gulfen.
    I USA snakker de om 'uskyldig inntil det motsatte er bevist, men i tilfelle president Putin var han skyldig etter at Krim stemte for å bli en del av den russiske føderasjonen.
    På toppen av det har NATO 2 overvåkingsskip (den franske fregatten SURCOUF og USS VELA GULF) i Svartehavet utstyrt med svært sofistikerte elektroniske enheter kun 350 mil unna ulykkesstedet MH 17.
    Så hvis USA hadde fakta som pekte BUK-missilangrepet mot Russland, ville det blitt spredt over hele verden, men siden dette IKKE er tilfelle bruker USA, NATO og EU MSM-propaganda daglig og hver time for å HJERNEVASK publikum.

    • Dahoit
      Juli 31, 2014 på 07: 11

      Jepp, det er min mening også, og de skriker bak kulissene om å prøve å drepe Putin; Veldig veldig provoserende og et tegn på galskap.

  20. Colin Brace
    Juli 28, 2014 på 01: 08

    Jeg bor i Nederland, og media her har falt for den konvensjonelle narrative kroken, linen og søkken. Den offentlige oppfatningen er nå ganske enkelt at det var "Putins missil" og at de østlige opprørerne er tyver og skurker. Fordi det åpenbart er en dypt emosjonell sak, er det ikke plass i det offentlige ordskiftet for en alternativ fortelling.

    • Kiza
      Juli 30, 2014 på 22: 43

      Falt for? Beklager, men det ser mer ut som at du har falt for å tro at mediene dine har falt for en eller annen fortelling. De vet godt hva de gjør, men så lenge det er folk som tror på tilfeldigheter og ærlige feil og fall for, vinner de. 99.9 % av det media sier er i noens interesse, ingenting å gjøre med sannhet eller virkelighet.

    • Serg Derbst
      August 1, 2014 på 19: 23

      Alvor? Her i Tyskland møter media en drittstorm av kommentarer mot deres tåpelige propaganda. De har til og med begynt å fornærme leserne sine som «Putinversteher» («forståere av Putin» – på tysk har dette en nedlatende forestilling) eller som betalt av eller i det minste kontrollert av Moskva, nemlig Spiegel og FAZ. Mange (inkludert meg) har sluttet å betale sine TV-lisensavgifter (GEZ), som er lovpålagt, men offentlig TV og radio har også plikt til balansert og informativ informasjon.

      Faktisk våkner flere og flere tyskere opp til dette, og synet på Amerika har aldri vært så dårlig siden 1945. Når jeg uttrykker mine synspunkter ærlig, pleide jeg å bli forvirret eller sinte svar eller ble latterliggjort som anti-amerikansk bare én. år siden. Nå vil de fleste bare være enig eller tie. Meningsmålinger viser at Putin fortsatt har mye tillit her. Propagandaen er kontraproduktiv her.

      Jeg hadde forventet at nederlenderne var mer skeptiske, for å være ærlig. Men tross alt skylder vi russerne mye (gjenforening osv.).

  21. Elena
    Juli 27, 2014 på 23: 03

    Så slik ser det ut for meg:
    1) Ubønnhørlig løgn om Russland og Putin, få absolutt støtte fra befolkningen generelt for enhver mulig handling mot Russland.
    2) Ødelegg økonomien til Russland, og forresten også i Vest-Europa.
    3) Bruk Ukraina som en militærbase rett ved siden av Russland.
    4) Krig?
    Jeg har et ganske enkelt sinn: Er dette planen? Forstår jeg det rett?

    • Joe Tedesky
      Juli 28, 2014 på 00: 23

      Du spikret Elena. Det kalles "Operation Chaos". Ikke sikker på hvordan det hele ender, men bare tjen mer late som penger og fortjeneste! Jeg antar????

    • Kiza
      Juli 30, 2014 på 22: 55

      Generelt har du rett. Men ikke på det siste punktet: KRIG. Den andre siden (Russland) kan slå tilbake. Derfor er målet regjeringsskifte i Russland og spesielt Putins fall. Sanksjoner er hovedmålet for nedskytingen av MH17, og det ønskede langsiktige resultatet er isolert Russland herjet av økonomiske og sosiale vanskeligheter, russiske oligarker som jobber for USA som på Jeltsin-tiden (russiske Poroshenkos), alt for å bli ferdigstilt av en NGO- bly revolusjon. I hovedsak Ukraina Redux.

      • Serg Derbst
        August 1, 2014 på 19: 10

        Men Russland er ikke isolert i det hele tatt. Ikke glem BRICS som nettopp har grunnlagt en egen "verdensbank".

  22. FG Sanford
    Juli 27, 2014 på 21: 32

    Følg pengene - eller i dette tilfellet, rørledningen. Hva har gass og olje å gjøre med Neocon-skummingen og mainstream-dannelsen? Hold ut med meg på denne.

    Journalist Chris Floyd skriver: «Hundre og ti bombeangrep, et militært angrep, 17 drap, massearrestasjoner – alt før Hamas avfyrte en enkelt rakett. Dette er hva Obama – og hvert eneste medlem av USAs senat – kaller et «uprovosert angrep».

    "Journalist" John Graham skriver, "Som bevis øker på deres medvirkning til katastrofen, blir Russland nå kastet på defensiven - gjenskinnet fra globale fordømmelser og trusler om betydelig mer smertefulle økonomiske sanksjoner - opprørske bilder av blodbadet på MH- 17, bør gi både tid og støtte til nåværende fredsinitiativer.» Graham, som hevder å være en «internasjonal fredsstifter, aktiv i Midtøsten og Afrika», har en biografi som definitivt ligner mer på en CIA-hemmelig operativ enn en legitim journalist, gjorde disse observasjonene fra Caux-konferansen om rettferdig styring, som arrangeres årlig i "et gammelt hotell bortgjemt i fjellene ovenfor Montreaux", Sveits. (Journalisme er fint arbeid, hvis du kan få det, men CIA betaler bedre.)

    Sveits ser ikke ut til å ha stor betydning i alt dette, bortsett fra at Ihor Kolomoisky tilfeldigvis bor der. Han er den nest rikeste oligarken i Ukraina, lederen av den ukrainske mafiaen, eieren av Privat Bank, den ukrainske metallindustrien, og tok i 2 over gasssektoren. Ihor kontrollerer en privat milits kalt "Dnepr-2011-brigaden", har offentlig tilbudt 1 million dollar for drapet på en politisk fiende, Oleg Tsarev, og 1 10,000 dollar for hver "russisk sabotør" som er arrestert på gressbanen hans. En israelsk statsborger ansett som en "filantrop" i hjemlandet, Kolomoisky er fyren som ansatte Hunter Biden. Og noen kilder "spekulerer" (de er faktisk ganske sikre på) Ihor har sitt eget personlige Buk Missile Battery.

    Men statskuppet, som Nafeez Ahmed skriver, er «Israel begjærer desperat Gazas gass som en 'billig stop-gap' som gir inntekter på 6-7 milliarder dollar i året, skriver Nafeez Ahmed. Storbritannias BG og USAs Noble Energy står i kø for å gjøre det skitne arbeidet – men først må Hamas «rykkes opp» fra Gaza, og Fatah mobbet til å avbryte samtalene med Russlands Gazprom.»

    OK, alle som fortsatt tror russiske separatister skjøt ned flyet, klapp i hendene. Applaus-O-Meter sier...det sier at disse idiotene er helt desperate.

    • Kiza
      Juli 30, 2014 på 22: 37

      Bravo!

  23. alexRUssiya
    Juli 27, 2014 på 21: 29

    Jeg er overrasket over at det i USA finnes analytikere som Robert Perry .
    og jeg er glad for at ikke alle amerikanske borgere støtter politikerne som lyver og bedrar hele verden og landet hans.
    Jeg ville veldig gjerne at Amerika og Russland bodde sammen og ikke kjempet, både bak kulissene og i det fri.

    Jeg ønsker alle en god, russisk fyr fra Russland Alexander

    • Joe Tedesky
      Juli 28, 2014 på 00: 49

      Folk er mennesker, Alex.

      Robert Parry gjør en god jobb med å rapportere. Likevel er ikke America's Main Stream Media så bra. Mediene våre begynte å slå opp mot Putin rett før begynnelsen av OL i Sotsji. I en tid da vi burde ha begynt å elske Putin, begynte mediene våre å gjøre narr av ham.

      Det er slik vi alle (overalt) får nyhetene ... og folk er mennesker!
      Fred

  24. njdoc
    Juli 27, 2014 på 21: 08

    Mr. Parry, fortsett med arbeidet ditt. Vi må unngå en militær konfrontasjon med Russland for enhver pris. Jeg tror folk her ikke har sett en ekte krig på så lenge at de ikke frykter det. Selv om det ikke var atomvåpen, ville en krig med Russland ikke være krig utkjempet av "krigere" som trykker på knapper i et rom med klimaanlegg. Det ville vært en forferdelig utmattelseskrig med massive tap. Det er bare utenkelig.

  25. Ma hongqing
    Juli 27, 2014 på 20: 50

    Veldig god analyse om Malysia flight 17-hendelse. Serieartiklene åpner øynene for hendelsen. Mainstream-mediene, selv i Kina, følger stemmen til den amerikanske regjeringen, til tross for at så mange usikre ting skal avklares. Jeg har stor tro på at jeg kan få rasjonell og pålitelig informasjon fra nettsiden din.

  26. Joe
    Juli 27, 2014 på 19: 54

    Jeg tror ikke du kan si at USA ikke har gitt noen satellittbilder (se lenke). Imidlertid er det interessant at i USA er "bevis" nedenfor merket med russiske missilbatterier, mens mystiske ukrainske nettsteder ganske enkelt beskrives som "militære enheter." Hva slags militære enheter er utplassert i kornåkre? Sannsynligvis det samme som Russlands.
    http://www.npr.org/assets/news/2014/07/Evidence-of-Russian-Firing-into-Ukraine.pdf

    • Smart håndtak
      Juli 27, 2014 på 21: 12

      Dette er bilder av Russland som skyter bakken for å bakke artilleri inn i Øst-Ukraina. De bekrefter ikke, og er ikke ment å, bekrefte Washingtons påstand om at etniske russiske separatister i Ukraina har styrtet ned MH17, som er det Robert skriver om her.

      • Brendan
        Juli 28, 2014 på 04: 40

        Så USA presenterer satellittbilder som impliserer Russland i grenseoverskridende artilleriild, men har fortsatt ikke gitt ut noen bilder av MH17-krasjområdet. Det forsterker bare mistanken om at de skjuler noe.

    • FG Sanford
      Juli 28, 2014 på 08: 30

      Måten disse bildene ble "frigitt" på, er ikke i samsvar med standard operasjonsprosedyre eller passende mediesteder for "offisielle" pressemeldinger. De er mest sannsynlig en svindel. Hvis den amerikanske offentligheten tar agnet, vinner utenriksdepartementet en propagandaseier. Hvis svindelen blir avslørt, kan de bruke "plausible deniability" for å frikjenne seg fra dette bedraget. Dette er NØYAKTIG samme strategi som ble brukt i "Government Assessment" som ble utgitt på syrisk giftgass - å late som om "frigjøringen" var en "offisiell" etterretningsvurdering snarere enn en lav svindel. Vennligst se Paul Craig Roberts artikkel, "Another State Department Hoax?"

  27. ignasi orobitg gen
    Juli 27, 2014 på 19: 41

    Det jeg tror er at vi ruller en snøball som er råtten, og i løpet av historien møtte jeg noen fakta som er fullstendig uverdige at straffer for rettsdom er alvorlige når de begås av innbyggerne.
    Pressen beholder klær og svømmer som en elendig lærer for ikke å fortelle sab-leksjon som bare kan lese boken.
    Og vi, de frie borgerne, rekker opp hånden og spør at du ikke forstår å ha en begrunnet mening og streng, men våre medier reagerer som vi gjør med barna av julenissen.
    Fortjener vi ikke dette etter å ha jobbet så mange generasjoner at noen få idioter ødelegger oss og mens vi er barn.
    Mange av oss legger til stemmer i Sannhetens kor

  28. Mike
    Juli 27, 2014 på 18: 56

    Fint stykke!

  29. inkontinent leser
    Juli 27, 2014 på 18: 28

    Nok en utmerket, utmerket artikkel.

    • Sergey Popenov
      Juli 28, 2014 på 07: 56

      https://www.youtube.com/watch?v=NE18iPQ1Euk Ukraina-krisen: Død og ødeleggelse fortsetter i Øst-Ukraina

      • Aviatic
        Juli 29, 2014 på 12: 42

        Skjuler bevis for å få Snowden tilbake i en "avtale" med russere.

      • olga
        Juli 29, 2014 på 19: 56

        Jeg klarte å se 1/3 av videoen – fryktelig. Min fødeby er Mariupol...

Kommentarer er stengt.