Waarom ze ontkennen dat het een genocide is

Aandelen

Volgens Norman Solomon is het ondersteunen van de enorme wapenpijplijn tussen de VS en Israël een manier om te doen alsof Israël geen genocide pleegt.

Palestijnen bij de lijken van mensen die zijn gedood door Israëlische luchtaanvallen buiten het Indonesische ziekenhuis in Jabalia, ten noorden van de Gazastrook, op 9 oktober 2023. (Bashar Taleb, Palestijns Nieuws- en Informatieagentschap voor APAimages, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0)

By Norman Solomon
Common Dreams

IIsraëls hernieuwde aanval op Gaza komt enkele maanden nadat beide Amnesty International en Human Rights Watch rapporten uitgebracht waarin zonder enige dubbelzinnigheid werd geconcludeerd dat Israël was bezig met genocide. Maar heel weinig leden van het Congres durven die realiteit te erkennen, terwijl hun stilzwijgen en ontkenningen medeplichtigheid schreeuwen.

In een New York Times interview Afgelopen weekend gaf de Democratische leider van de Senaat, Chuck Schumer, blijk van een diepgaande morele ontduiking.

Onder de "slogans" die worden gebruikt bij kritiek op Israël, zei hij: "Degene die mij het meest stoort is genocide. Genocide wordt beschreven als een land of een groep die probeert een heel ras van mensen, een hele nationaliteit van mensen uit te roeien. Dus, als Israël niet was geprovoceerd en gewoon Gaza was binnengevallen en op willekeurige Palestijnen, Gazanen, had geschoten, dan zou dat genocide zijn. Dat is niet wat er is gebeurd."

Schumer heeft het mis. De internationale Genocideverdrag definieert genocide als “daden die worden gepleegd met de intentie om een ​​nationale, etnische, raciale of religieuze groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen” – met acties als doden, “opzettelijk aan de groep levensomstandigheden opleggen die erop gericht zijn haar fysieke vernietiging geheel of gedeeltelijk teweeg te brengen” en “maatregelen opleggen die bedoeld zijn om geboorten binnen de groep te voorkomen.”

“Het zou onhoudbaar zijn om de realiteit van de Israëlische genocide publiekelijk te erkennen en tegelijkertijd de levering van meer wapens voor de genocide te blijven steunen.”

Dergelijke acties van Israël gaan gepaard met duidelijk bewijs van genocidale intenties, onderstreept door honderden verklaringen van Israëlische leiders en beleidsmakers.

Nauwelijks drie maanden na het begin van de Israëlische oorlog tegen Gaza, hebben de geleerden Raz Segal en Penny Green wees erop, een databank samengesteld door de Wet voor Palestina mensenrechtenorganisatie die “nauwkeurig 500 verklaringen documenteert en verzamelt die de intentie van de Israëlische staat om genocide te plegen en aan te zetten tot genocide sinds 7 oktober 2023 belichamen.”

Deze uitspraken “van mensen met gezag – staatsleiders, ministers van oorlogskabinetten en hoge legerofficieren – en van andere politici, legerofficieren, journalisten en publieke figuren onthullen de wijdverbreide betrokkenheid in Israël bij de genocidale vernietiging van Gaza.”

Sinds 2 maart zijn de Verenigde Naties meldt“De Israëlische autoriteiten hebben de invoer van alle levensreddende benodigdheden, waaronder voedsel, medicijnen, brandstof en kookgas, voor 2.1 miljoen mensen stopgezet.” 

Nu is de afschuwelijke kruistocht van Israël om het Palestijnse volk in Gaza te vernietigen, waarbij hongersnood als oorlogswapen wordt gebruikt en burgers massaal worden gebombardeerd, hervat na een staakt-het-vuren van twee maanden.

Dinsdag behoorden kinderen tot de ruim 400 mensen die door Israëlische luchtaanvallen werden gedood en premier Benjamin Netanyahu geproclameerd dat “dit nog maar het begin is.”

Het is bijna onmogelijk om een ​​Republikein in het Congres te vinden die bereid is kritiek te leveren op de cruciale Amerikaanse steun voor Israëls methodische moord op burgers. Het is veel gemakkelijker om GOP-wetgevers te vinden die klinken bloeddorstig.

Een groeiend aantal congresdemocraten — nog steeds veel te weinig — heeft zich verzet. Medio november waren er 17 senaatdemocraten en twee onafhankelijken gestemd tegen offensieve wapenverkopen aan Israël. Maar in werkelijkheid hebben maar weinig Democratische wetgevers echt aangedrongen op het verhinderen van dergelijke wapenleveringen tot na de verkiezingen van november vorig jaar. 

Onderdanigheid jegens president Biden was de norm, aangezien hij de voortzetting van de genocide actief mogelijk maakte.

Deze week heeft de hernieuwde systematische massamoord op Palestijnse burgers door Israël nauwelijks tot protesten in het Congres geleid. Stilte of gemeenplaatsen zijn de gebruikelijke.

Voor de “pro-Israël, pro-vrede” J Street, de grootste en meest invloedrijke liberale zionistische organisatie in de Verenigde Staten, zijn ontwijkingen en uitingen van angst gebleven. 

Dinsdag gaf de oprichter en voorzitter van de groep, Jeremy Ben-Ami, een verklaring uit waarin hij “het besluit van Netanyahu om deze afschuwelijke oorlog nieuw leven in te blazen” veroordeelde en opriep tot het gebruik van “alle mogelijke druk om beide partijen onder druk te zetten om het staakt-het-vuren te herstellen.” Maar zoals altijd riep J Street de Amerikaanse regering niet op om te stoppen met het leveren van wapens die Maak de verschrikkelijke oorlog mogelijk

“Deze week heeft de hernieuwde systematische massamoord op Palestijnse burgers door Israël nauwelijks tot protesten in het Congres geleid. Stilte of platitudes zijn de gebruikelijke.”

Dat is waar het ontkennen van genocide om de hoek komt kijken. Voor J Street, en voor leden van het Congres die bleven stemmen om het bloedbad met de enorme wapenpijplijn van de VS naar Israël mogelijk te maken, vereist steun voor die pijplijn dat ze doen alsof er helemaal geen genocide plaatsvindt.

Tijdens het schrijven van een artikel voor The Nation ( 'Heeft J Street meegedaan aan genocide?”), kamde ik 132 persberichten van J Street door tussen begin oktober 2023 en het begin van het nu verbroken staakt-het-vuren eind januari van dit jaar. Ik ontdekte dat J Street zich wat betreft de vraag of Israël genocide pleegde, “volledig aansloot bij het standpunt van de Amerikaanse en Israëlische regeringen.”

J Street houdt nog steeds vast aan het standpunt dat het in mei vorig jaar innam, toen het Internationaal Gerechtshof bestelde Israël zal zijn militaire offensief in Rafah staken. “J Street blijft de beschuldiging van genocide in deze zaak ontkennen,” een persbericht gezegd.

Het zou onhoudbaar zijn om de realiteit van de Israëlische genocide publiekelijk te erkennen en tegelijkertijd de verzending van meer wapens voor de genocide te blijven steunen. Daarom moeten degenen die beweren "pro-vrede" te zijn en tegelijkertijd meer wapens voor oorlog steunen, de realiteit van de genocide in Gaza ontkennen.

Norman Solomon is de nationale directeur van RootsAction.org en uitvoerend directeur van het Institute for Public Accuracy. Zijn nieuwe boek, War Made Invisible: hoe Amerika de menselijke tol van zijn militaire machine verbergt, werd in juni 2023 gepubliceerd door De Nieuwe Pers.

Dit artikel is van Common Dreams.

Meningen die in dit artikel worden geuit en die al dan niet overeenkomen met die van Consortium Nieuws.

26 reacties voor “Waarom ze ontkennen dat het een genocide is"

  1. Vera Gottlieb
    Maart 24, 2025 op 10: 12

    Ik schaam mij voor mijn Joodse achtergrond en ook voor het feit dat ik tot het westerse ras behoor.

  2. Robert E. Williamson jr.
    Maart 23, 2025 op 22: 09

    Na 57 jaar van deze BS ben ik maar van één ding overtuigd. Er zijn meer dan genoeg rechtse fanatieke democraten en republikeinen in beide partijen om een ​​tweepartijenstelsel te ruïneren. Ze noemen zichzelf neocons en zionisten.

    Ze zijn niet langer in de meerderheid.

    Tijd voor een andere aanpak!

  3. Guy Sint-Hilaire
    Maart 22, 2025 op 20: 21

    Wat mij werkelijk stoort, is waarom het ICJ zo lang wacht met een duidelijke uitspraak over genocide op het Palestijnse volk. Dit terwijl de huidige voorzitter van het ICJ een toegewijde zionistische christen is, wat naar mijn mening altijd al een tegenstrijdigheid is geweest.

  4. Carolyn L. Zaremba
    Maart 22, 2025 op 15: 29

    Norman Solomon gelooft nog steeds dat de Democraten anders zijn. Hij vergeet dat het Bidens genocide was. Iedereen die de kapitalistische partijen steunt, leeft in het duister.

    • JohnnyJames
      Maart 23, 2025 op 12: 46

      Ik ben het daarmee eens: Solomon weet heel goed dat de genocide volledig bipartisan is. Zijn hypocrisie is al lang duidelijk.
      Jaren geleden belde ik naar een live radioprogramma waarin hij werd geïnterviewd (KPFA) en wees beleefd maar assertief op zijn indirecte excuses voor de D-partij en de status-quo. Het antwoord was hoorbare irritatie, waarna ik werd onderbroken door de presentator en werd berispt omdat ik een intellectuele reus als Solomon in twijfel trok. Het enige wat ik deed was een zin citeren uit Howard Zinns People's History uit een hoofdstuk met de titel "The Bipartisan Consensus." Daar konden ze niet tegenin gaan.

      Om eerlijk te zijn, hij bekritiseerde Genocide Joe wel, maar uiteindelijk kiest hij altijd de kant van de Lesser Evil Inc. De overleden Glen Ford noemde de D-partij “het Effectievere Kwaad”, wat ik nauwkeuriger vind.

  5. Sam K. Johnson
    Maart 22, 2025 op 14: 37

    Het nieuws van vandaag was interessant om te observeren. In het buitenlands nieuws zag ik koppen over de grote, sommigen noemen het massaal, Israëlische aanvallen vandaag op Libanon. In het Amerikaanse nieuws, voor zover ik heb gecontroleerd, wordt het niet eens genoemd. Dit is wat Amerikanen weten over wat er in de wereld gebeurt. Ze weten wel dat George Foreman geen hamburgergrills meer zal verkopen.

    Het Libanese leger lijkt zijn getrainde, traditionele antwoord te geven op invasies in Libanon. Namelijk: "Dank u wel meneer, mag ik er nog een?" Ze zien er heel slim uit als ze in formatie staan ​​en scanderen. Zulke professionals.

  6. Bob Martin
    Maart 22, 2025 op 14: 23

    Voor het Westen zijn geopolitiek en de behoeften van het internationale kapitaal altijd belangrijker dan mensenrechten. Altijd.

  7. Betsy Shipley
    Maart 22, 2025 op 14: 19

    Eigenlijk noemt de MSM de zionistische beweging helemaal niet. Misschien als mensen een duidelijk begrip zouden krijgen van wat dat betekent, zouden ze er anders over gaan denken.

  8. Sam K. Johnson
    Maart 22, 2025 op 13: 40

    Als we het over Amerika hebben, moeten we misschien beginnen met de discussie over hoe en waarom Amerika er niet in slaagt om zijn eerdere genocides echt te erkennen. Modern Amerika ontkent niet echt de uitroeiing van de mensen die hier waren voordat Columbus zijn lege continent vond en het liet bloeien. Maar het erkent het ook niet echt. Het was het verleden. Laten we verder gaan. Laten we ons concentreren op de toekomst. Laten we niet blijven hangen in de misdaden van het verleden.

    Totdat ze doorgaan naar hun volgende genocide, en je je realiseert dat ze de vorige niet echt betreurden. Het had ze rijk en machtig gemaakt. Ze hielden gewoon niet van de slechte PR.

  9. Tom Hall
    Maart 22, 2025 op 11: 35

    Ze ontkennen dat het een genocide is OMDAT het een genocide is.

  10. Maart 22, 2025 op 10: 57

    Helaas beantwoordt u de vraag waarom niet echt? U zinspeelt in uw verklaring op het antwoord: "Daarom moeten degenen die beweren "pro-vrede" te zijn terwijl ze meer wapens voor oorlog steunen, de realiteit van genocide in Gaza ontkennen", maar u gaat niet rechtstreeks op de vraag in.

    De reden “waarom” is dat als we zouden toegeven dat Israël genocide pleegt, we gedwongen zouden worden de wapenpijplijn te sluiten en de winsten van de wapenindustrie zouden worden gekort.

    Laten we het beestje maar een naam geven.

  11. Geraldine Cowan
    Maart 22, 2025 op 10: 27

    Een vraag die we ons allemaal herhaaldelijk moeten stellen: –

    WAT IS EEN GENOCIDE?

    OR

    DEFINIEER GENOCIDE.

    Veel media en politieke partijen beweren dat er geen sprake is van genocide op Palestijnen, maar niemand zegt wat ze precies bedoelen met genocide.

  12. Anti-oorlog 7
    Maart 22, 2025 op 01: 43

    Alle zionisten zijn de facto pro-genocide en zouden als zodanig erkend moeten worden. Chuck Schumer lijkt te beweren dat ze geprovoceerd werden om pro-genocide te zijn. Maar het maakt niet uit WAAROM ze pro-genocide zijn. Ze ZIJN pro-genocide. We moeten dat allemaal erkennen.

  13. bardamu
    Maart 21, 2025 op 20: 05

    Degenen die geneigd zijn hun stemmen te compromitteren voor binnenlandse kwesties, zouden er goed aan doen om te overwegen wat dit buitenlandse beleid zegt over hun respectievelijke ‘minst slechte’ partijen.

    Zowel Democratische als Republikeinse functionarissen steunen de poging tot uitroeiing van Palestijnen op basis van ras en geloof. Dat zou een opmerkelijk contrast moeten vormen met de soorten 'veilige ruimte' en DEI-politiek waarmee Amerikanen vaak denken de grote partijen te kunnen onderscheiden.

    Waar u ook bent, uw regering is in principe een tegenstander, waarschijnlijk uw primaire tegenstander. Wanneer u zich concentreert op kwesties die perifeer zijn voor de consolidatie en toepassing van macht, concentreert u zich op de periferie van de tegenstander. Perifere kwesties zijn gemakkelijk om over te liegen, en de leugens kunnen veranderen met de volgende peiling.

    Daarentegen blijven de beleidsmaatregelen die macht behouden, en breiden ze zich uit. De primaire zorg van een willekeurig individu zou kunnen liggen bij een kwestie die perifeer is aan de grotere overheid, en daar is niets onredelijks aan. Maar hoop in deze richtingen zal niet worden vervuld zolang het buitenlandse beleid middelen opeet om de macht te centraliseren en de slachting uit te breiden. Terwijl de overheid zich losmaakt om te slachten, te stelen en haar maffiaconnecties te gebruiken om regeringen omver te werpen, zal er steeds minder geld zijn voor onderwijs, gezondheidszorg, regeneratieve landbouw; er zal steeds minder respect zijn voor huiselijkheid, voor open debat, voor tolerantie en vriendelijkheid en waardering.

    De Amerikaanse acties in Syrië, Oekraïne, Israël en elders lijken een beetje op een patriarch die het boter-en-ei-geld van de familie uitgeeft om te gaan hoereren en whisky te drinken en vervolgens de schuur van de buren in brand te steken om het te vieren. Het levert niet veel vertrouwen en empathie op en het betekent dat we andere regelingen moeten treffen voor onze eigen behoeften.

  14. SH
    Maart 21, 2025 op 18: 34

    Trouwens – wat is de status van de rechtszaak bij het IGH met betrekking tot de beschuldiging van genocide? Wat, en hoe lang, duurt het voordat ze van “het is een aannemelijke genocide” naar “ja, het is een genocide!” gaan?

  15. Kleine Straal
    Maart 21, 2025 op 17: 47

    Trump scoort een A+ voor “doen alsof”.

    Hij deed alsof hij Epsteins bestanden openbaar maakte. Hij gaf ons een incompetente luchtkop Bondi die een groot spektakel maakte over … niets.

    Hij doet alsof hij illegalen deporteert – vergeet niet dat er de afgelopen vier jaar 15 tot 30 miljoen illegalen zijn gekomen. Om zelfs maar 15 miljoen te deporteren, zou het nodig zijn om 300,000 jaar lang meer dan 4 illegalen per maand te deporteren. We zijn genaaid.

    Het is geen wonder dat hij doet alsof er geen genocide is — de man is duidelijk een complete fracking psychopaat. Een psychopaat die voor een tribunaal moet verschijnen.

  16. incontinente lezer
    Maart 21, 2025 op 16: 22

    Nog één vervolg. Ongeacht of de VS zelf de jurisdictie van het ICC accepteert, zouden er aanklachten moeten worden ingediend tegen alle Amerikaanse personen die verantwoordelijk zijn voor Amerikaanse medeplichtigheid aan de genocide.

  17. Vera Gottlieb
    Maart 21, 2025 op 16: 06

    En de vraag zou moeten zijn: WAAROM is het hele 'beschaafde' Westen het ermee eens dat de zionisten ermee wegkomen?

    • NevilShute
      Maart 21, 2025 op 21: 33

      Hier is een nogal simplistische oplossing voor deze eindeloze waanzin in Israël en Palestina: de VS zou moeten aandringen op een ÉÉN STAAT-oplossing, d.w.z. dat iedereen volledige en gelijke rechten heeft. Dat zou natuurlijk een lastige kwestie zijn om problemen als illegale landroof op te lossen, maar zou dat niet beter zijn dan kinderen vermoord te zien worden, bij duizenden? De VS heeft ontelbare miljarden in Israël gestoken, en ondanks dat alles staat de hele regio op de rand van een totale oorlog. Ik ben het zat dat het Amerikaanse buitenlandse beleid onterecht wordt beïnvloed zodat sommige religieuze fanatici een Bijbels sprookje van een Beloofd Land kunnen naspelen. WO III wacht in de coulissen, en we moeten wakker worden, en snel.

    • Sam K. Johnson
      Maart 22, 2025 op 13: 46

      Waarom zou iemand de woorden “beschaafd” en “westen” combineren?

      Europa verwierf zijn rijkdom door een regime van gedwongen arbeid van zijn boeren. Vervolgens gebruikte het die rijkdom om uit te breiden en een groot deel van de rest van de wereld te veroveren. Het rechtvaardigde zijn genociden door te zeggen dat het "de beschaving naar de wilden bracht." Maar als je er met open en eerlijke ogen naar kijkt, waren het duidelijk de Europese elites die wanhopig behoefte hadden aan beschaving. Europa bracht zijn donkere middeleeuwen naar de rest van de wereld. Er was immers nooit een renaissance die de wrede houding van hun elites veranderde. Ze leerden alleen om wetenschap en kunst te tolereren en gebruikten de kunst om zichzelf te wassen.

      De Europese Elites zijn goed in het verspreiden van een hoop onzin over hoe beschaafd ze zijn. Maar hun handen druipen altijd van het bloed als ze klappen bij hun opera, en de kastelen zijn gebouwd op heuvels van schedels en botten.

    • JohnnyJames
      Maart 22, 2025 op 14: 11

      Grof gezegd: Omdat Europa, Australië, Nieuw-Zeeland en Japan vazallen zijn en doen wat hen wordt opgedragen. De VS/VK houden Israël als een geweer gericht op de hoofden van hun “A-rabs”. De Arabische landen doen niets om Palestina te helpen omdat ze ook afhankelijke vazallen zijn. (Vooral Egypte, Saoedi-Arabië en de Golfstaten.) Ga uit de pas, word “gesanctioneerd” en/of gebombardeerd tot in de Steentijd.

      Laten we hopen dat de as VK/VS/Israël niet probeert Iran te bombarderen. Ik herinner me John McCain (die nu in de hel brandt) die "bomb bomb bomb, bomb bomb Iran" zong op de melodie van een oud liedje van de Beach Boys. Mooi hè.
      (Ze willen ook Iran uitschakelen en proberen China verder te isoleren)

      De “Houthi’s” zijn een van de weinigen in de Arabische wereld buiten Palestina die terugvechten, en ze worden gebombardeerd door de VS, met de hulp van het Verenigd Koninkrijk en Saoedi-Arabië.

    • Carolyn L. Zaremba
      Maart 22, 2025 op 15: 29

      Massahypnose door de corrupte mainstream media.

  18. incontinente lezer
    Maart 21, 2025 op 16: 04

    Deze ontkenningen zijn niet alleen bedoeld om de huidige wapenleveringen aan Israël te rechtvaardigen, maar ook om alles wat de VS tot nu toe heeft gedaan om de genocide te vergemakkelijken. Als de VS zou toegeven dat het genocide is - iets wat de hele wereld al weet, zelfs de vazallen van Amerika - zou dat een erkenning zijn van de Amerikaanse deelname aan de genocide, wat juridische consequenties met zich mee zou brengen - bijvoorbeeld juridische bevindingen van Amerikaanse schuld door het ICJ, zelfs al is het maar in een adviserend oordeel, of een aanklacht door het ICC, ondanks de uitoefening van Amerikaanse macht en invloed om deze instellingen te saboteren.

    • Sam K. Johnson
      Maart 22, 2025 op 14: 06

      Er zijn geen juridische consequenties. Dat is nu heel, heel duidelijk. Het idee van internationaal recht dat landen kan beperken en een nieuwe Hitler en een nieuwe Tweede Wereldoorlog kan voorkomen, is nu duidelijk een fictie. Dat had gekund, maar het vereiste een toezegging van de machtige landen om hun eigen internationaal recht te respecteren. Een wet die zelfs de machtigen ontkennen en niet respecteren, is helemaal geen wet. Als we in een wereld vol Eleanor Roosevelts leefden, dan misschien. Of zelfs als we in een wereld leefden die macht zou geven aan iedereen zoals een Eleanor Roosevelt, dan had internationaal recht misschien een kans gehad. Maar we leven in een wereld waarin mensen macht geven aan mensen als Joe Biden en Donald Trump.

      Het blijkt dat mensen nog niet zo ver gevorderd zijn. Jammer dat ze in plaats daarvan al deze verschillende manieren hebben ontwikkeld om hun samenleving te beëindigen. Als ze de sciencefiction van het vroege atoomtijdperk hadden gelezen, hadden ze geweten dat de uitdaging was om de mensheid sociaal te ontwikkelen tot het punt waarop het veilig kon bestaan ​​in een wereld waar de slimme apen 80 jaar geleden al technologisch de middelen hadden ontwikkeld om de wereld en zichzelf te vernietigen. We hadden geen behoefte aan meer technologische vooruitgang, maar sociaal ontbrak het ons duidelijk. Dus gingen we natuurlijk sociaal achteruit en ontwikkelden we technologie om iedereen te bespioneren en de wereld op nog meer manieren te vernietigen. Domme mensen.

    • Carolyn L. Zaremba
      Maart 22, 2025 op 15: 27

      Precies. Mensen als de idioot Schumer en anderen leven in ontkenning van de realiteit. Er is iets mis met hun hersenen.

  19. Brent
    Maart 21, 2025 op 15: 51

    We zijn inderdaad getuige van etnische zuivering… een Gaza-holocaust. Trump noemde het ooit “moord”.

Reacties zijn gesloten.