Een reeks ernstige misverstanden heeft geleid tot ongeïnformeerde verontwaardiging in het christelijke Westen over een korte scène tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs, schrijft Cathy Vogan.
By Cathy Vogan
Speciaal voor consortiumnieuws
TDe morele verontwaardiging verspreidde zich als een bosbrand over de sociale media, van rechtse tot linkse politici en veel mensen daar tussenin: ze vroegen hoe de organisatoren van de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs miljoenen christenen over de hele wereld durven te beledigen door een aanfluiting van het Laatste Avondmaal, een van de heiligste gebeurtenissen op de christelijke kalender?
De voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, Mike Johnson, haalde uit:
"De bespotting van het Laatste Avondmaal gisteravond was schokkend en beledigend voor christenen over de hele wereld die naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen keken. De oorlog tegen ons geloof en onze traditionele waarden kent vandaag de dag geen grenzen. Maar we weten dat waarheid en deugd altijd zullen zegevieren. “Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet overwonnen.” (Johannes 1:5)”
De bespotting van het Laatste Avondmaal gisteravond was schokkend en beledigend voor christenen over de hele wereld die naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen keken.
De oorlog tegen ons geloof en onze traditionele waarden kent vandaag de dag geen grenzen. Maar we weten dat waarheid en deugd altijd zullen blijven... pic.twitter.com/s88c9ymG9j
— Spreker Mike Johnson (@SpeakerJohnson) 27 juli 2024
De linkse talkshowpresentator en Britse politicus George Galloway noemde het optreden een ‘aanstootgevend vreemd laatste avondmaal’, daarbij verwijzend naar de blog van de Franse politicus Jean-Luc Mélenchon, die ook de spot met Leonardo's Laatste Avondmaal en daarmee het christelijk geloof veroordeelde.
De Olympische Spelen en het aanvallend vreemde laatste avondmaal. Wankelend op de rand van een totale oorlog in Libanon. Niet alleen het brein van Biden ontbreekt. Waar is de president? Volgen @MoatsTV #Olympische Spelen #France #Biden #Laatste Avondmaal https://t.co/PzMJgPfgSF
— George Galloway (@georgegalloway) 28 juli 2024
Het is echter onduidelijk of sommigen meer boos waren over de waargenomen godslastering of over andere kwesties, zoals het gewicht van een centraal personage in het tableau en transperformers.
Wordt zij nu het gezicht van Ozempic? pic.twitter.com/NxErqNg4Gp
— Petey Jones (hetzelfde over de waarheid) (@petejonesintx) 28 juli 2024
Een schaars geklede, bebaarde man danst provocerend tijdens de Olympische openingsceremonie in Frankrijk.
Waarom proberen ze deze smerigheid te normaliseren?
Hoe ver het Westen is gevallen. pic.twitter.com/dTHTSyqEOh
— Keerpunt VK ?? (@TPointUK) 26 juli 2024
Wat de perceptie van velen nog verder versterkte, wellicht geïnspireerd door degenen met een groot bereik op sociale media, schreef de Maltese aartsbisschop Charles Sciclunan aan de Franse ambassadeur in Malta, waarin hij klaagde over de bespotting van Jezus.
De Maltese aartsbisschop Charles Scicluna heeft een brief geschreven aan de Franse ambassadeur in Malta, waarin hij zijn verontrusting uitdrukt over de daad waarmee Jezus' Laatste Avondmaal werd bespot tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs. pic.twitter.com/hSou7WH1sD
— Sachin Jose (@Sachinettiyil) 27 juli 2024
Door het controversiële deel van de Parijse Olympische openingsceremonie te vergelijken met de uitvoering van het Bolsjojballet tijdens de Spelen van Sotsji in 2014, werd de houding uitgedrukt dat dit de manier is waarop het gedaan zou moeten worden: de traditionele Europese cultuur met lichamen die net zo gedisciplineerd, fit en elegant zijn als de atleten, zelfs als het Russisch is, verbannen uit de Spelen van Parijs.
Speculaties over wat hier werkelijk aan de hand was, omvatten zelfs kannibalisme.
Londen 2012 was ook een satanisch feest. Laten we het vergelijken met 2014 in Sotsji. Ik zie liever de smakeloze pre-revolutionaire Petersburgse soirée dan “Lady” Gaga en dan een pervers Laatste Avondmaal van Spirit-cooking, dat wil zeggen kannibalisme! pic.twitter.com/NyzmSJbndU
— FelixtheBlack.Cat????? ??? (@FelixTheBlackC4) 27 juli 2024
Het probleem is dat de fundamentele (istische) veronderstelling achter de verontwaardiging niet waar is. Het tableau is geen scène uit het Laatste Avondmaal. De personages in de sketch zitten niet eens aan een tafel. Het is een modeshowbaan.
Het levende tableau, afgebeeld aan het begin van een catwalkperformance, is niet gebaseerd op Leonardo da Vinci's schilderij van Het Laatste Avondmaal, maar op het schilderij van Jan Harmensz van Biljert Feest van de Goden, dat rond 1635 werd geschilderd, zei Thomas Jolly, artistiek leider van de openingsceremonie.
Hij zei tegen de Franse televisie: “Het idee was om een heidense viering te houden die verband hield met de goden van Olympus. Je zult bij mij nooit het verlangen vinden om iemand te bespotten en te kleineren.”
In het officiële verslag van de Spelen over X stond: “De interpretatie van de Griekse God Dionysus maakt ons bewust van de absurditeit van geweld tussen mensen.”
Er wordt verwezen naar schilderkunstige afbeeldingen van de Griekse goden – niet verrassend in de context van een Olympische ceremonie.
Het Musée Magrin in het zuiden van Frankrijk, waar het schilderij van Van Biljert wordt tentoongesteld, beschrijft de scène aldus:
“De goden zijn bijeengekomen op de berg Olympus voor een banket om het huwelijk van Thetis en Peleus te vieren… Apollo, die zijn kroon draagt en herkenbaar is aan zijn lier, zit in het midden van de tafel… De Satyr danst op de tafel en Bacchus ligt in op de voorgrond, met een tros druiven boven zijn mond…’
De scène die zich afspeelt is niet die van Jezus met zijn discipelen bij het Laatste Avondmaal, maar eerder de Griekse god Dionysus op een Bacchanaals feest, hoewel op de website van het museum wel een interpretatie staat dat Biljerts schilderij “de iconografie van mythen op verontrustende wijze vermengt met die van de Laatste Avondmaal."
Reuters meldde:
“Thomas Jolly, de artistiek leider achter het flamboyante openingsceremonie, zei dat de scène niet geïnspireerd was door 'Het Laatste Avondmaal' en een heidens feest afbeeldde dat verband hield met de goden van Olympus.'
TIJDEN WANNEER HET CHRISTENEN GEDAAN WIE HET LAATSTE AVONDMAAL HERSCHAPEN:
Een keer... omdat, dragqueensTIJDEN WANNEER ZE NIET MINDER KUNNEN GEVEN: pic.twitter.com/oxmQRXKFdn
— Dr. Kevin M. Young (@kevinmyoung) 27 juli 2024
Het karakter van Dionysus, zoals gespeeld door de Franse zanger Philippe Katerine, is niet volledig naakt, zoals sommige commentatoren beweren. Zijn kostuum is geïnspireerd op “Les Schtroumphs” (“Smurfen” in het Engels), Frans-Belgische stripfiguren die een eenvoudig leven leidden, en 'Asterix de Galliër', die zich slim verzette tegen het binnenvallende Romeinse Rijk.
Het entertainment van de ceremonie gaat niet alleen over de Griekse maar ook over de Franse geschiedenis, en Mélenchon erkent dat laatste in ieder geval door te klagen over te veel aandacht voor (“Laat ze taart eten!”) Marie Antoinette, in plaats van haar echtgenoot, koning Lodewijk XVI, die het beleid dicteerde dat hongerde de armen uit – en werd ook onthoofd tijdens de Franse Revolutie. Er zit zeker een boodschap voor de wereld in.
Dit is het originele schilderij van Feest der Goden (in Olympia) van Van Biljert dat de inspiratie vormde voor de show. En ja, het was gebruikelijk om Appolo af te beelden met een verlichte kroon. Dus alle gelovigen in het Laatste Avondmaal zouden een leven moeten krijgen...? pic.twitter.com/mJH7VbYuQO
— Frank Bayard (@vinnouveau) 28 juli 2024
Jammer dat er geen aandacht werd besteed aan het anti-oorlogslied dat Katerine zong, zijn nieuwste hit getiteld Nu (Naked), waarvan de tekst begint met:
'Zouden er oorlogen zijn als we volledig naakt waren gebleven? Nee
Waar zou je een pistool verstoppen als je helemaal naakt bent?
Cathy Vogan is filmmaker en uitvoerend producent van CN Live!
De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en kunnen al dan niet die van Consortium Nieuws.
Niemand vroeg wat Jezus ervan zou denken. Als Hij de kwaliteiten belichaamt die aan Hem worden toegeschreven, is het aannemelijk dat Hij dat helemaal niet erg zou vinden; sterker nog, hij zou er zelfs van genieten. Hoewel diversiteit in expressie misschien niet positief resoneert met sommige individuen of de meerderheid, vormt het niettemin een legitieme vorm van expressie voor degenen die het koesteren. Diversiteit in expressie vertegenwoordigt een uitwisseling van ideeën die onze collectieve ervaring verrijkt.
Helaas is een groot deel van de hedendaagse kunst ondergeschikt geworden aan politieke agenda's en propaganda, waardoor de intrinsieke waarde ervan afneemt; het is de politisering van de sport die de openingsceremonie een groteske aantrekkingskracht geeft.
De fundamenten van onze diepgewortelde vreemdelingenhaat zijn terug te voeren op de christelijke doctrine.
Zelfs de hedendaagse “progressieve ideologieën” zijn geëvolueerd uit christelijke leerstellingen en hebben een zekere mate van vooroordelen, hypocrisie, manipulatie en apocaliptysme aan het licht gebracht onder progressieven, die zichzelf vaak zien als superieur – vergelijkbaar met zionisten – begiftigd met de macht om te doden en te vernietigen, om “te zuiveren”. 'de wereld van' het kwaad '.
Veel liberalen, progressieven, hoe je ze ook noemt (allemaal hetzelfde als het om oorlogen en geweld gaat), ontbeert het vermogen of de bereidheid om individuen of culturen te accepteren, te respecteren en lief te hebben die niet voldoen aan hun eng gedefinieerde noties van menselijkheid, absoluutheid, en lekker.
Bovendien heeft het christendom een verkeerde interpretatie van de boodschap van Jezus gepropageerd, waarbij het symbool van het kruis een vervorming van Zijn essentie vertegenwoordigt – in plaats daarvan menselijke bestialiteit, boosaardigheid en narcisme symboliseert.
Jezus zou niet gewild hebben dat het kruis zou dienen als herinnering aan Zijn bestaan, zijn symbool (misschien zou de cirkel Hem het beste hebben vertegenwoordigd); Hij had liever herinnerd willen worden vanwege Zijn grenzeloze liefde, vergevingsgezindheid, openheid en transcendentie, in plaats van Zijn lijden en pijn. Het zou Zijn verlangen zijn dat wij zouden delen in Zijn vreugde en liefde door middel van transcendentie, in plaats van Zijn lijden en pijn te delen.
Hij zou ons willen aanmoedigen om ons te concentreren op de inherente schoonheid van de mensheid, in plaats van op de daarmee samenhangende lelijkheid en ‘kwaad’ – de ware heerser van deze wereld.
Als de Christelijke Kerk de leringen van Jezus werkelijk had vertegenwoordigd, zou er geen verontwaardiging bestaan rond gebeurtenissen als de Olympische openingsceremonie; er zou geen conflict zijn in Oekraïne en Gaza (een liberaal-progressieve oorlog – een strijd voor democratie); we zouden niet betrokken zijn bij discussies over een kernoorlog of Rusland en China als tegenstanders zien, we zouden geen rijke elites en hypocriete en vooroordelende politiek hebben... we zouden in een andere wereld leven, ons leven goed geleefd en besteed zonder de noodzaak van veel rijkdom en militaire veiligheid.
2000 jaar later zijn de woorden van Jezus nog steeds verloren gegaan in de vertaling.
Ons cultuur-DNA lijkt geworteld te zijn in sado-masochisme, angst en geweld, en daarom accumuleren we boven de behoeften uit. We proberen alles onder controle te houden onder het voorwendsel van het bestrijden van het kwaad, maar het kwaad zit in ons en je kunt het niet bestrijden door het op anderen te projecteren. , het maakt het alleen maar sterker
Wat een hoop lawaai over een evenement. Eén gebeurtenis uit de talloze gebeurtenissen die momenteel plaatsvinden. Het zou geweldig zijn als de rest van de wereld vredig zou zijn en de bambis in de velden zouden gokken, maar er zijn echte dingen aan de hand en het is aan ons om de regeringen van onze vele westerse landen ertoe aan te zetten te stoppen met het steunen van genocides en te stoppen met het sturen van wapens – punt en geld aan de corrupte marionetten in Oekraïne en het vasthouden van de wederopbouwgelden totdat de Oekraïense regering verkiezingen houdt, een onderhandelaar benoemt en met Rusland spreekt. Wat men ook gelooft over die oorlog/SMO, het beëindigen van de moord op de bevolking van Oekraïne, alleen maar zodat de hegemon en zijn westerse vazalleiders ervan kunnen genieten de rest van de wereld tot slaaf te maken. Dan zullen alle westerse landen zich natuurlijk bij de rest van de wereld verontschuldigen voor hun pogingen om WWWIII op te richten, omdat het gemakkelijker is om het leven uit de niet-OESO-landen te zuigen om ervoor te zorgen dat onze miljardairs als koningen en koninginnen worden vastgehouden, terwijl wij dat niet kunnen. onze huur, voedsel, transport of de maandelijkse rekeningen betalen. Waarom geven we om individuen met overgewicht anders dan hun menselijkheid, of om blauwe actoren anders dan hun menselijkheid, noch om andere personen dan hun menselijkheid als ze anderen geen kwaad willen doen? Ik was veel meer verontrust dat ze de waterevenementen IN DE SEINE houden! De Seine is, ongeacht het werk dat de stad heeft gedaan om de Seine aanzienlijk te verbeteren, nog steeds veel te vervuild om triatlon- en marathonzwemmen mogelijk te maken. Het ongezuiverde rioolwater uit de stad wordt nog steeds de rivier in gespoeld en op de dag van de triatlon zat de bacterie blijkbaar ruim boven de Europese limieten voor de veiligheid. Dit zijn de dingen die we moeten doen en samen moeten brainstormen over hoe we de richting kunnen veranderen waarin onze landen op weg zijn naar onze eigen vernietiging – de chaos die wordt gezaaid zal ons alleen maar verdriet brengen. We zullen wat we kleine landen noemen, die steevast ‘dictators’ hebben die niet willen luisteren naar wat de VS hen vertellen. Je kent het als de derde wereld, of in de woorden van je voormalige president: ‘shithole country’. Alleen al onze naties zullen ten prooi vallen aan deze toekomst, tenzij we opstaan en onze politici uitdagen. Stapels land stemmen niet – mensen wel en we moeten ze laten weten dat we het menen – we willen dat onze behoeften vervuld worden, niet die van het leger, hedgefondsen, hebzuchtige bedrijven of zelfs de oplichters zelf.
Stop met discussiëren over de kleine afleidingen die ze naar ons toe gooien om ons af te leiden, en laat ons een echt communicatie-evenement houden waar we genoeg over elkaar leren om ervoor te zorgen dat we onze planeet niet verbranden, vernietigen, vervuilen of oorlog voeren. We hebben te veel echt werk te doen en veel te weinig tijd om onze wereld van onszelf te redden.
Niemand vroeg wat Jezus ervan zou denken. Als Hij de kwaliteiten belichaamt die aan Hem worden toegeschreven, is het aannemelijk dat Hij dat helemaal niet erg zou vinden; sterker nog, hij zou er zelfs van genieten. Hoewel diversiteit in expressie misschien niet positief resoneert met sommige individuen of de meerderheid, vormt het niettemin een legitieme vorm van expressie voor degenen die het koesteren.
Deze diversiteit vertegenwoordigt een uitwisseling van ideeën die onze collectieve ervaring verrijkt, zonder enige beperking, zolang deze gebonden is aan respect.
Helaas is een groot deel van de hedendaagse kunst ondergeschikt geworden aan politieke agenda's en propaganda, waardoor de intrinsieke waarde ervan afneemt; dit fenomeen roept wat ik waarneem als een groteske aantrekkingskracht op.
De fundamenten van onze diepgewortelde vreemdelingenhaat zijn terug te voeren op de christelijke doctrine. Zelfs de hedendaagse progressieve ideologieën zijn voortgekomen uit christelijke leerstellingen, waardoor een zekere mate van hypocrisie en manipulatie aan het licht is gekomen onder veel progressieven die zichzelf vaak als superieur beschouwen. Ze vertonen een onvermogen om individuen of culturen te accepteren die niet voldoen aan hun nauw gedefinieerde noties van absoluutheid en universaliteit.
Bovendien heeft het christendom een verkeerde interpretatie van de boodschap van Jezus gepropageerd, waarbij het symbool van het kruis een verdraaiing daarvan vertegenwoordigt; vertegenwoordigt menselijke bestialiteit en egocentrisme. Jezus zou het kruis niet hebben gewenst als herinnering aan Zijn bestaan; Hij zou liever herinnerd worden vanwege Zijn grenzeloze liefde, vergevingsgezindheid en transcendentie, dan vanwege Zijn lijden en pijn. Zijn wens zou zijn dat wij door transcendentie zouden delen in Zijn vreugde en liefde.
Als de Christelijke Kerk de leringen van Jezus werkelijk zou vertegenwoordigen, zou er geen verontwaardiging zijn rond gebeurtenissen als de Olympische openingsceremonie; er zou geen conflict zijn in Oekraïne; we zouden ons niet bezighouden met discussies over een kernoorlog of Rusland en China als tegenstanders beschouwen…
en toch zijn we hier, 2000 jaar later, nog steeds aan het missen, nog steeds verdwaald en bang... De boodschap van Jezus is nog steeds verloren in de “vertaling”
Deze reacties!!
Wat een verontwaardiging over een entertainmentspektakel.
De verontwaardiging was nuttiger gericht op de opname door het IOC van een genocidale natie te midden van een aanhoudende genocide.
Waar dagelijks mensen vermoord worden.
Mensen. Waarom boos? Het gaat verder met wat de westerse beschaving sinds de 15e eeuw heeft laten zien. Een diepgaande onwetendheid over alles ‘buiten de tuin’. Zoals we onze predikers naar de inheemse bevolking van de wereld hebben gestuurd om hen te verlichten, zo zullen we vandaag onze ethergolven naar hen sturen. gewoon om te zeggen: 'Ben je echt een mens? of apen? Zie je niet dat onze waarheid de enige waarheid is? dat onze weg de enige weg is? en trouwens. geef ons uw natuurlijke goederen!”
Sorry, ik had geen zin om naar de zogenaamde Olympische Spelen te kijken. Het idee van internationale sportspellen is geweldig, maar dit is een gepolitiseerd mediaspektakel dat draait om reclame, propaganda en winst. Als ik echte sporten wil, kijk ik naar damesbasketbal, of een honkbalwedstrijd uit de kleine competitie, of een plaatselijke voetbalwedstrijd.
Het kwam op mij over als een pretentieuze en vreemde performancekunst waar de Fransen bekend om zijn geworden.
Maar ik was benieuwd wat de heidenen, en vooral de Helleense heidenen (de mensen wier goden daadwerkelijk werden afgebeeld) ervan dachten. En op typisch heidense wijze waren de reacties gemengd. Sommigen dachten dat de transgressieve aard van de show de transgressieve aard van Dionysus zelf weerspiegelde. Anderen waren beledigd toen ze zagen dat hun god werd afgebeeld als een grote blauwe smurf.
De meesten waren echter beledigd door de christenen die eraan vasthielden en door de heidense uitwissing. Zoals een heiden opmerkte: “Zij namen ONZE religie over en maakten er onderdrukking van.”
hxxps://wildhunt.org/2024/07/hellenic-pagans-polytheists-react-to-the-olympics-opening-ceremony-controversy.html
De (natie-)staat IS een religie.
Openbaarmaking: ik ben opgegroeid in een streng evangelisch ‘christelijk’ huishouden, maar praktiseer niet langer.
In de VS worden ze tenminste jaarlijks beledigd door een zogenaamde oorlog tegen Kerstmis. En in de VS hebben ze tenminste een politieke figuur gesteund wiens gedrag niet eens een spoor vertoont van de leerstellingen van de Christus die zij beweren te volgen.
Dat gezegd hebbende, kan ik niet geloven dat deze reactie niet was voorzien. Dus waarom ze zonder goede reden in beweging brengen als een nest gekke horzels? Niets is gevaarlijker dan het waargenomen slachtofferschap onder degenen die echte macht uitoefenen.
Laat religie waar het hoort: in kerken…welke denominatie dan ook.
Tijdens de kindertijd van Chloe Cole werd ze verminkt. De rechtvaardiging die voor de verminking werd gegeven, was gebaseerd op het idee dat mensen, inclusief kinderen, ‘een bepaald geslacht’, ‘genderidentiteit’ en ‘genderexpressie’ hebben. Geen van deze drie concepten wordt ondersteund door bewijs. Maar vanwege een religieus geloof in hen werd mevrouw Cole verminkt. Degenen die insinueren dat mensen, in plaats van woorden, ‘gender’ hebben, promoten dezelfde overtuigingen die werden gebruikt als excuus om mevrouw Cole te verminken, en bevorderen dus potentieel de verminking van meer kinderen. Mensen die zo insinueren, moeten de verantwoordelijkheid nemen voor wat ze zeggen en waar dit toe leidt.
hxxps://open.substack.com/pub/mattiasdesmet/p/yes-the-olympic-ceremony-was-about?utm_source=share&utm_medium=android&r=1mvuvq
Het probleem met de analyse in dit artikel is dat het schilderij Feest van de Goden op zijn minst gedeeltelijk een afzetterij of palimpsest is van DaVinci's iconische schilderij van meer dan 100 jaar eerder. De plooien in het witte kleed en de frontale opstelling van de tafel, samen met de manier waarop de lichamen rond een centrale halo-figuur zijn gerangschikt, waren niet de uitvinding van Von Biljert, die verre van een van de grote Nederlandse schilders is, en wiens naam zal bij kunstgeschiedenisliefhebbers weinig belletjes doen rinkelen. Het is geen grote stap om het schilderij zelf te zien als een aanfluiting van het laatste avondmaal en een viering van losbandigheid. Of dat passend is voor de Olympische Spelen kan ik niet zeggen. De vliegende baby's, of Putti of cherubijnen, floreerden niet in de Griekse kunst, hoewel ze naar verluidt daar vandaan kwamen. Ik daag je uit een voorbeeld uit de antieke wereld te vinden. Ik kon er zeker geen online vinden. Ze kwamen in de mode in de vroege renaissance en het is moeilijk om geen vreemde erotisering van zeer jonge kinderen te zien in hun wilde verspreiding.
Over het algemeen zal de gemiddelde kijker, of hij nu christen is of niet, veel waarschijnlijker zijn dat het originele meesterwerk in rommel verandert dan dat hij een Von Biljert herkent die beslist niet een van de vele indrukwekkende kunstwerken is die zijn afgeleid van de Griekse mythologie. Ik denk dat deze gemiddelde lezing veel scherpzinniger is dan het idee dat mensen de obscure bron hadden moeten herkennen of de vertaling ervan in een gevoelige technicolor dragshow die de menselijke tolerantie voor feestende godheden zal vergroten.
Het doel van inclusiviteit is voor mij twijfelachtig, omdat er zo weinig in zit dat de meeste mensen zich ermee identificeren of zelfs provocerend interessant vinden. Verhoogt het werkelijk de tolerantie als je extremen op het gebied van smaak op een zeer exibitionistische manier naar voren brengt, en dan mensen intolerant noemt die zich niets aantrekken van de esthetiek of de ogenschijnlijke boodschap? Ik zou willen betogen dat een meer kunstzinnige en respectvolle aanpak nodig is.
Precies. De ‘bacchanalia’-verklaring klinkt verdacht opportuun – om de verontwaardiging over een waargenomen religieuze belediging het hoofd te bieden. MAAR het tableau was eigenlijk onaangenaam, voor mij tenminste, omdat het gewoon cheesy en schlocky was. De Olympische Spelen, hoe gecommercialiseerd en vernederd ze nu ook zijn, zijn ontworpen als een ambitieus evenement om de discipline, het talent en de uitbundigheid te vieren van wat het betekent om volledig levend en belichaamd te zijn op deze planeet. De smakeloze, aftands Olympische tentoonstelling in Parijs was gewoon deprimerend, misschien wel opzettelijk provocerend, en volkomen onaantrekkelijk.
Helemaal mee eens. Het is geruststellend om te weten dat er een paar verstandige stemmen zijn. Sprekend vanuit Afrika. Ik weet niet zeker waarom iedereen naar Europa en Amerika wil emigreren. Net tegen de tijd dat ze zich er hebben gevestigd, zullen ze tot hun schrik ontdekken dat het opzettelijk wordt ontmanteld. Het spijt me, neef. Je had thuis moeten blijven.
Oh, Anna, ik begrijp ook niet waarom mensen hierheen willen komen, behalve uit wanhoop in hun thuisland. Een van de treurigste resultaten is dat mensen hier met hun kind komen voor een beter leven, en dat hun kind vervolgens wordt vermoord, wat mijn hart breekt. Ik had een Sri Lankaanse penvriend – ik moet zeggen ‘had’, omdat we allebei onze laatste brieven terugkregen met de vermelding ‘geen geadresseerde’, terwijl we elkaar al 19 jaar op dezelfde adressen hadden geschreven (de Amerikaanse regering in werk) – die hierheen wilde komen en het was moeilijk om hem uit te leggen wat een racistisch land dit is, zo vol haat en smerigheid.
Niet alleen dat, maar dit artikel mist volledig het punt over de problemen van het invoegen van religieuze iconografie in massale spektakelevenementen zoals de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Of de openingsceremonie nu wel of niet expliciet de spot dreef met het Laatste Avondmaal (en ik geloof dat dat ook zo was), het is eenvoudigweg niet gepast om beelden aan te bieden die zelfs als zodanig verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. Bovendien zijn de heidense beelden van Dionysus, het transgenderisme en de zogenaamde ‘lichaamspositiviteit’ op zichzelf al problematisch. Waarom pushen de elites deze onzin eigenlijk? Het onthoofde hoofd van Marie Antoinette was ook een beetje te veel – weten ze niet dat kinderen naar deze dingen kijken? Waarom kunnen we niet gewoon normale, levensbevestigende vieringen houden in plaats van dit satanische afval?
Als je suggereert dat Christus in het Laatste Avondmaal een halo heeft, kijk dan nog eens. De Apollo-figuur in Thomas Jolly's 'Festivité'-evenement doet dat wel, aangezien Apollo de zonnegod is – en die halo zie je in 'Feast of the Gods'. Je zou ook kunnen heroverwegen of de lichamen op dat moment van Jolly's optreden op een vergelijkbare manier zijn gerangschikt als het schilderij van Da Vinci, in groepen van 3:3:1:3:3. Verre van dat. In het laatste geval worden de handen van Christus uitgestrekt op tafel, mogelijk uit berusting in het dreigende verraad door Judas. Het Apollo-personage laat het hartteken, liefde, zien als een soort genezende remedie. Maar wat nog belangrijker is: als je de hele voorstelling (nauwelijks meer dan een minuut lang) bekijkt, komen er nog veel meer personages in voor, zoals een gehandicapte man die zijn krukken laat vallen en op zijn handen danst, een stel in traditionele klederdracht dat een soort polka danst. en een balletdanseres (wiens panty op een ongelukkige plek scheurde, maar niets anders liet zien dan de dij). Je ziet jong en oud, zwart en wit, man en vrouw… en een paar transdansers. Eén frame, een 25e van een seconde uit een vier uur durende gebeurtenis (360,000 frames lang), is het enige dat de meeste mensen nodig hebben bij het maken van hun aannames. Dat, en wat influencers te zeggen hadden over de momentopname. Een van de meest ontroerende onderdelen van de ceremonie ging over het samenstellen van een vluchtelingenteam, maar daar lijkt niemand over te praten.
Omdat ik geen kunsthistoricus ben, stel ik het op prijs als ik weet wat de inspiratie voor dit tableau is, als wat deze week op de Olympische Spelen in Parijs werd afgebeeld, zo kan worden beschreven. Uit mijn snelle zoektocht online blijkt dat Jan Harmensz van Biljert een aantal jaren in Italië heeft doorgebracht, ongeveer 130 jaar nadat ‘Het Laatste Avondmaal’ was geschilderd. “Feest van de Goden” werd geschilderd na zijn terugkeer naar Utrecht vanuit Italië.
Misschien heeft Van Biljert daar, terwijl hij daar was, het schilderij van Da Vinci gezien', of iets dergelijks, aangezien het erop lijkt dat dit voor kunstenaars uit die tijd een populair tafereel was om vast te leggen. Het is heel goed mogelijk dat de gelijkenis met dergelijke Laatste Avondmaal-schilderijen opzettelijk was, en je zou je inderdaad kunnen afvragen of Van Biljert opzettelijk het schilderij van Da Vinci parodieerde. Als dat zo is, is de weergave van de Olympische Spelen in Parijs dan niet langer een belediging als degenen die ervoor hebben gekozen er opzettelijk in zijn geslaagd, ongetwijfeld met een knipoog, om bij wijze van proxy te beledigen? Het idee dat de mensen die ervoor kozen zich niet bewust waren van de zichtbare gelijkenis met het laatste avondmaal op schilderijen, is belachelijk.
Het vermogen om naar het vijgenblad van dit specifieke schilderij van Van Beijert te wijzen, bood hen waarschijnlijk een excuus voor het grondig vernederen van de religieuze gevoeligheden van mensen wier overtuigingen geen respect afdwingen van degenen die dit soort ‘artistieke’ beslissingen nemen.
Als atheïst zie ik de aantrekkingskracht ervan. Als mens die hoop heeft op een betere wereld, vind ik dat een enorme mislukking. Ze maakten ons kleinzielig belachelijk, in plaats van een manier te vinden om de gemeenschappelijke basis voor ons allemaal uit te breiden.
Waardeer de aanvullende informatie over Van Biljert. Ik zou zeggen dat elke schilder die tijd in Italië doorbracht en niet naar een voor het publiek zichtbare DaVinci keek, zeldzaam zou zijn. Hij heeft uiteraard ook enkele Caravaggio's gezien. Het grootste deel van zijn werk ziet er afgeleid uit als het zorgvuldig is geschilderd. Hij was duidelijk geen geïnspireerde originele kunstenaar met een uniek oeuvre aan gedenkwaardig werk, zoals Leonardo of een van de grote Nederlandse schilders.
In dit tijdperk is een schilderij zelfs meer waard geworden dan duizend woorden van een cartoonafbeelding.
Opruiing is de naam van het deuntje
Gewoon weer een klein 'vreemd deuntje', liedje en dans, uit de westerse democratische cultuur.
Voorzitter van het Amerikaanse Congres, Huis van Afgevaardigden, Trumpiaanse flunky, de ophitsing van Mike Johnson in dit specifieke incident riekt naar wijlen ayatollah Khomeini van Iran, die een fatwa uitvaardigde tegen de in India geboren Britse auteur Salman Rushdie vanwege een ‘verontrustende ' werk dat hij schreef over de islam, gepubliceerd in 1989.
Door degenen die beweren het te weten, werd beweerd dat het een aanfluiting van de islam was.
In het altijd egoïstische, zelfingenomen Westen werd het echter gezien als niets meer dan vrijheid van meningsuiting, en niet als anti-islamitisch.
Ook Rushdie zelf kwam ter verdediging van het Franse tijdschrift Charlie Hebdo, toen het werd bekritiseerd vanwege een zogenaamd ongepast stripverhaal dat het als reactie daarop had geplaatst, en werd daarna om die reden gewelddadig aangevallen; waarbij veel journalisten/kunstenaars werden vermoord, op aandringen van de Iraanse ayatollah.
Het is blijkbaar oké dat Amerika – het Westen – mensen vrijuit tot woede aanzet, ter verdediging van de christelijke religie, maar zeker niet voor niet-christenen om hetzelfde te doen!
De voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden ziet zichzelf inmiddels als het equivalent van een ayatollah.
Het onderscheidende verschil is dat de Amerikaanse spreker een iets kleinere intellectuele gestalte heeft.
Daar ben ik het mee eens, en de hypocriete opmerking van iemand die genocide met de grootste wreedheid beschouwt en die moet worden aangemoedigd en geholpen door de regering waarvoor hij spreekt, vertelt ons de waarde van het christendom dat hij beweert te belijden.
Dezelfde Constantijn die de meeste “christenen” belijden (zie Constantijns zwaard). Ze schijnen dol te zijn op vreselijke boeken uit het Oude Testament, zoals Leviticus en Deuteronomium, maar het lijkt erop dat ze nooit de Evangeliën hebben gelezen. Interessant, en verklaart waarom ze zo dol zijn op die etnostaat in het Midden-Oosten. En iedereen die in ‘de opname’ gelooft, is psychotisch.
Uit het geringe begrip van deze commentatoren van zeer ingewikkelde mythische kwesties: als Jezus in de joodse religie werd geboren, dan was hij ook de eerste non-conformist; de belichaming van de tegenstrijdige/duale aard van de mens.
Was hij de grondlegger van de institutionele religie van het christendom?
Om er zeker van te zijn dat het argument volledig wordt begrepen, nog een tweede vraag: wordt een etnostaat als één en dezelfde beschouwd als een staat die uitsluitend op religie is gebaseerd?
“in opdracht van *de* Iraanse ayatollah.” Dat is een zeer ernstige beschuldiging die u moet uiten, vooral met betrekking tot de verschrikkelijke gebeurtenissen bij Charlie Hebdo. Geef bewijs dat de moorden zijn aangezet door een specifieke persoon. Of wees anders bereid te bewijzen dat Biden niet persoonlijk een contract met Trump heeft gesloten.
Ik geloof dat uw analyse 100% juist is. Het is bijna onbegrijpelijk dat de heer Jolly niet op zijn minst zou hebben overwogen dat wat hij presenteerde als het Feest van de Goden, door een obscure kunstenaar, door velen zou worden geïnterpreteerd als een vulgaire sketch over het Laatste Avondmaal. Gezond verstand suggereert dat gemakkelijk voorspeld had kunnen worden dat het universeel bekendere schilderij Laatste Avondmaal vergeleken zou zijn met de poppenkast van de heer Jolly.
Onder de gegeven omstandigheden klinken de woorden van de heer Jolly hol als hij zegt: “Het is niet mijn wens om subversief te zijn, noch om te bespotten of te choqueren. Bovenal wilde ik een boodschap van liefde sturen, een boodschap van insluiting en helemaal niet van verdeeldheid.”
Het verbijstert mij dat mensen het verschil niet kunnen zien tussen een weergave van de geschiedenis die niets te maken heeft met het christendom of het Laatste Avondmaal, en hun eigen overtuigingen in de christelijke geschiedenis.
Het “Feest van de Goden” komt uit de Griekse geschiedenis en de Goden die door de Grieken werden aanbeden lang voordat het christendom ooit bestond. Dat de Fransen ervoor kozen om aan het begin van de spelen iets uit de oude Griekse geschiedenis in beeld te brengen, is niet verrassend, aangezien het de Grieken waren die in diezelfde periode de Olympische Spelen initieerden. En de Olympische Spelen zijn vernoemd naar de berg Olympus, de thuisbasis van hun goden. En de spelen zelf behoorden tot hun religieuze evenementen.
Al deze verontwaardiging over de show laat duidelijk de duizelingwekkende domheid en onwetendheid zien van zoveel “christenen” die zelf de leringen van Christus niet volgen, aangezien Jezus nooit verontwaardiging jegens wie dan ook toonde en altijd vergeving leerde.
Hoeveel mensen zou Jezus hebben vermoord vanwege hun geloof of daden? Hoeveel bommen zou Jezus Netanyahu hebben gegeven? Hoeveel oorlogen met andere landen zou Jezus zijn begonnen? Zoals toegeschreven aan Mahatma Gandhi: ‘Ik houd van uw Christus, ik houd niet van uw christenen’. Ik moet het met hem eens zijn.
Als je een christen definieert als iemand die de leringen van Christus volgt, dan zijn er verdomd weinig christenen in dit land.
Jezus toonde nooit verontwaardiging jegens iemand? Misschien wil je je bijbel pakken en wat gaan lezen. Hij gooide de tafels van de geldwisselaars omver en gooide ze de tempel uit. Wil je weten wat hij zei over bekeerlingen? ‘U verandert uw bekeerlingen in witgepleisterde graven.’ Hij had ook een paar aardige [sarcasme] woorden te zeggen over de rijken en machtigen, en stond niet sympathiek tegenover publieke uitingen van religiositeit.
En je laatste alinea is SPOT ON!
Werd kunst verkeerd begrepen, hoe zit het met de rest? De feesten keren terug
ook al worden eiken geveld en velden tot stof vergaan. Religie blijft
spot, ongeacht de bedoeling.
Bedankt voor de verduidelijking. De moderne Olympische Spelen herleven een grote traditie uit de klassieke oudheid. Durven we te bedenken dat de christelijke keizer Theodosius in 383 GT de spelen stopzette, nadat ze elf eeuwen lang elke vier jaar waren gehouden, in zijn wrede campagne om de traditionele cultuur en religie van Rome uit te roeien. Neem me niet kwalijk als ik me niets aantrek van de gekwetste gevoelens van de moderne aanhangers van het intolerante geloof van Theodosius – dat een gruwelijke staat van dienst heeft opgebouwd op het gebied van het misbruiken en vermoorden van homo's voor het begaan van een misdaad die alleen bestaat in zijn fanatieke doctrine.
Misschien wilt u zich vertrouwd maken met de doctrines van andere religies met betrekking tot homoseksualiteit.
Het is lachwekkend om te beweren dat het behandelen van homoseksualiteit als een misdaad alleen maar bestaat in de christelijke doctrine. Er zijn VANDAAG tientallen landen waar homoseksualiteit een misdaad is, en meer dan een paar waar het een doodstraf is, en niet één daarvan is overwegend christelijk. Het christendom is een van de meest tolerante religies ter wereld. Zelfs als het naar moderne maatstaven niet bijzonder tolerant was, was het nog steeds toleranter dan andere religies uit dezelfde tijd.
De islamitische rijken waren veel toleranter ten opzichte van andere religies dan ‘christelijke naties’. Van wat ik van het hedendaagse christendom heb gezien, is het uitgegroeid tot een liberale brij met seksnabootsingen op de kansels. Er is een kerel in Groot-Brittannië die zichzelf Bingo noemt, een gewijde priester is en een algemene griezelige gek. Zoek intussen een kerk voor mij waar genocide verontwaardiging veroorzaakt. Mensen die bezwaar maken tegen het feit dat hun dochters privéruimtes moeten delen met jongens, veroorzaken verontwaardiging, maar geen massamoord.
Wat is uw indruk van bijvoorbeeld de Orthodoxie zoals die in Rusland wordt beoefend?
De uitzending toonde een Divinci (nep natuurlijk) laatste avondmaal schilderij, drijvend in de Seine. Al het geschreeuw is verdrietig. Alle rechtvaardiging is droevig. Het echte probleem is dat ze drama wilden en dat ze het kregen… wat afleidt van de atleten. Het is gewoon niet zo leuk meer. Maar er wordt veel geld mee verdiend
Meer bewijs, indien nodig, van de morele degeneratie van het Westen. Een voortdurende druppel, een druppel vuil die alles vervuilt waarvan wij denken dat het belangrijk is. Hoe de rest van de wereld met walging en wanhoop naar ons moet kijken. En gelooft iemand dat het circus van afwijkende mensen iets positiefs doet voor de rechten van homo's en transgenders die alleen maar verlangen naar een rustig, normaal leven?
Het was een stom stuk theater waarvan iedereen met een half brein zou hebben gedacht dat het miljoenen mensen verontwaardigd zou maken. Gewoon weer een teken dat de zogenaamde EU-leiders totaal geen voeling hebben met en geen idee hebben van de rest van de wereld. De spellen zijn bedoeld om mensen te verenigen, niet om ze kwaad te maken. Dum dum dum dum dum.
De verontwaardiging was een feature, geen bug.
Ze wilden het. Ze hebben het. En ze wilden het specifiek van christenen, omdat de christelijke verontwaardiging zich manifesteert als kvetching op Twitter en misschien een gebed uitspreken voor de arme verloren zielen die zich daarop beroepen. Je zult merken dat ze geen afbeelding van Mohammed hebben gemaakt. Omdat de islamitische verontwaardiging zich manifesteert als een fatwa en kunstenaars uiteindelijk worden neergestoken of onthoofd. Charlie Hebdo leerde Parijse kunstenaars om moslims niet boos te maken. Maar christenen zijn tandeloos en nog steeds een eerlijk spel.
Precies. Je formuleert het kort en bondig.
Christenen moeten een beetje – of veel – minder ‘aardig’ zijn.
Als je onze religie, onze symbolen, onze kunst vernielt, verwacht dan rellen en omgevallen auto's en aanvallen op de ministers die zulke smerigheid steunen. .
Ik meen het.
@litchfield:
terwijl sommigen, te veel, zich verontwaardigd voelen
over de – meer? of minder? misleid –
introductie tot sportgames die dat wel zijn
gehouden in het mondiale noorden…
de ECHTE VUIL gebeurt in het zuiden,
waar miljoenen mensen zijn geweest
tientallen jaren lang door onnatuurlijke oorzaken gestorven,
eeuwenlang en sterven nu!
deze gelijktijdigheid is veel meer dan schandalig.
WAT gaan we eraan doen?
wat betreft religie:
DENK GOED NA.
SPREEK GOED.
GOED HANDELEN.
Zarathoestra had al heel vroeg gelijk.
het is net zo eenvoudig – en net zo moeilijk! - zoals dat.
En deze ceremonie is een soort uitschieter te midden van de sneeuwstorm van schmaltz en commercialisering die de eigenlijke sportevenementen elk moment dreigt te begraven? De hele presentatie heeft een veel zwaardere dosis van deze nauwelijks verhulde slapstick nodig om de stemming te verlichten. Misschien was dat de bedoeling van de regisseur.
Wauw! Consortiumnews heeft zoveel schrijvers die ik echt respecteer, die diepgaande kennis en inzichten bieden. Waarom was het nodig om een artikel te publiceren waarin een openbare uitvoering werd verdedigd die miljoenen, zo niet miljarden mensen beledigde?
De redenering van Cathy Vogan waarom dit optreden niet aanstootgevend was, is niet overtuigend. Haar idee dat zij kan beslissen wat aanstootgevend is en wat niet voor andere mensen is, is op zijn best dwaas.
Ja, christenen waren beledigd, maar dat geldt ook voor mensen die tegen de transgenderagenda zijn, ouders die van sport willen genieten zonder dat hun kinderen worden blootgesteld aan zeer geseksualiseerde dragqueens, mensen die vinden dat een mannelijke artiest zijn testikels in zijn kostuum moet houden als hij op het podium staat, en Fans van de Olympische Spelen die iets waardigs en inspirerends verwachtten, gebaseerd op eerdere ceremonies.
Ik was beledigd en ben dat nog steeds, ondanks dat ik op mijn hoofd werd geklopt en werd verteld dat ik het gewoon niet begrijp en dat als ik dat wel deed, ik niet van streek zou zijn.
Ja!
Akkoord met 100%
Ik voel me zo gelukkig omdat ik geen enkele interesse heb in de Olympische Spelen, dus ik kan me nergens beledigd over voelen, inclusief de duidelijk gedrogeerde 'atleten', het eindeloze nationalistische geblaat, de totale verveling ervan.
Haha! Ik heb ook geen interesse in de Olympische Spelen, en kan me daarom door niets ervan 'beledigd' voelen! Voor mij is al dit 'misdrijf' een non-issue; Hetzelfde geldt voor religie en alles wat daarmee samenhangt. Het leven is te kort om permanent beledigd te zijn, zoals veel mensen lijken te zijn. Het lijkt mij dat de reden waarom religieuze mensen zo van streek raken door kritiek op hun religie, is dat ze daar geen enkel bewijs voor hebben en er vervolgens niet van houden om aan dat voor de hand liggende feit herinnerd te worden.
Ik ben bij Sharon.
Mijn probleem met de opening is dat Frankrijk een kans volledig heeft verspild om de mensen van de wereld bij elkaar te brengen in een extreem moeilijke en verdeeldheid zaaiende tijd. Ik kan geen betere indicatie bedenken dat het Westen hier niet meer toe in staat is. Het begon natuurlijk allemaal met de burgemeester van Parijs (?) die verklaarde dat Russische atleten niet welkom zijn, en het eindigde met deze heidense vertoning die een duidelijk signaal aan de wereld is dat het enige wat het Westen te bieden heeft een frauduleuze inclusiviteit is die is slechts een broos fineerlaagje over het genocidale imperialisme.
Dank je!
Ik ben een wedergeboren atheïst, en ik vond het een afschuwelijke puinhoop van nukkige houdingen en hoogdravende preken. En het was slechts heel af en toe iets dat in de buurt kwam van echte kunst. Wat maakt mij dat?
Normaal
Ik heb mezelf niet meer onderworpen aan een 'beoordeling' van CN sinds de beste reacties ooit zijn afgewezen, maar ik dacht dat mevrouw V dit misschien wel leuk zou vinden.
L VINCENT ANDERSON
@lvincenta1·
2m
Lost in Translation: verontwaardiging over het ‘Laatste Avondmaal’ hxxps://consortiumnews.com/2024/07/29/lost-in-translation-outcry-over-the-last-supper/
Bij Jupiter, ik denk dat ze het heeft! “De afvoer in de Seine zuigt vooral op de hersenen...”
“…niet alleen over de Griekse maar ook over de Franse geschiedenis.”
Maar Mélenchon heeft reden tot klagen: verkiezingsoverwinning, uitsluiting van de Spelen door Macron.
Ik begrijp niet hoe iemand, ondanks zijn opvattingen, zich op zijn gemak zou kunnen voelen bij het aanschouwen van deze obsceniteit. Niet alleen religieuze mensen, maar ook de meeste waarnemers die niet vertelden dat het iets anders was dan een parodie op het Laatste Avondmaal, zouden concluderen dat het inderdaad precies dat was. Hoe werd deze opvatting van verwrongen geesten werkelijkheid? Wat had het met de Olympische Spelen te maken? Is deze vulgariteit doorgelicht? Door wie?
Laten we religie bespotten elke kans die we krijgen. Het idee dat God aan onze kant staat, blijft een van de meest flagrante vormen van rechtvaardiging.
“Religie vergiftigt alles!” – Christoffel Hitchens. Nooit waarachtigere woorden gesproken
Als de Olympische Spelen een bijeenkomst van internationale kameraadschap en solidariteit zouden moeten zijn (tegenwoordig over het al te gepolitiseerde karakter ervan tegenwoordig), passen welke idioten dan ook die dachten dat een afbeelding van een ‘oncontroleerbaar promiscue, extravagante en luidruchtige partij’ in het paradigma van zo’n bijeenkomst van verschillende landen en de inherente religieuze gevoeligheden van de deelnemers, het enige wat ze feitelijk hebben bereikt is het begrijpelijke onbegrip van een groot deel van de wereld. Ikzelf inbegrepen. Als de wereld dit moet zien en het geen aanfluiting van Da Vinci's 'Laatste Avondmaal' moet vinden, denken ze dat de wereld voor de gek houdt. Verhalen veranderen niet duidelijk genoeg wat ogen zien. Als ze denken dat dit op de een of andere manier helpt om bruggen te bouwen tussen de LHBT-gemeenschap en anderen, hebben ze jammerlijk gefaald. Als ze het slim vinden, nou, ik heb mijn mening daarover al gegeven. Het was idioot.
Hoe ze het ook achteraf proberen weg te redeneren, ze kunnen de poep niet terug in het paard stoppen. Joe Biden kan zeggen dat de Verenigde Staten nergens ter wereld in oorlog zijn, maar als je dat zegt, zorg er dan voor dat het niet zo is. Verhalen veranderen niet duidelijk genoeg wat onze ogen zien.
Het maakt mij echt niet uit. Voor mij was het gewoon de zoveelste idiote vertoning van LHBTQ-mensen die fundamentalistische bijbelkrakers iets anders gaf om over te zeuren. Er wordt veel te veel tijd verspild aan dit verhaal.
Oh kom op. De Fransen zijn altijd ‘avant-garde’ geweest met hun kunsten. En denk aan de opschudding toen ‘Life of Brian’ uitkwam. Geweldig nummer van Philippe.
Dank je, Carolyn. Het is verbazingwekkend hoe lelijk het Westen zichzelf graag presenteert, blijkbaar altijd een kenmerk van instortende samenlevingen.
Ik vind dit essay uitzonderlijk revisionistisch, en ik vind de ‘openingsceremonie’ niet verontrustend vanwege mijn religieuze opvattingen.
Er is in het Westen een beweging gaande om seksueel misbruik van kinderen te normaliseren, om hyperseksualisering als normaal te beschouwen, om de grenzen van vrouwen en kinderen te vernietigen. En deze grotesquerie is passend voor een land waar het staatshoofd getrouwd is met zijn eigen mannelijke verkrachter. Waarom zou iemand van ons blootgesteld moeten worden aan het fetisjisme van anderen? Ik wil geen naakte mannen op straat zien, geen vrouwentoiletten, vrouwenkleedkamers, vrouwengevangenissen of waar dan ook (blijkbaar waren de testikels van een kerel duidelijk te zien onder de "niet-tafel"). De ‘openingsceremonie’ leek op een trotsparade van een bedrijf, en veel lesbiennes gingen in de jaren negentig niet meer naar trotsparades omdat ze hun kinderen niet wilden blootstellen aan mannelijke fetisjisten.
Dit essay lijkt gewoon een hoop dubbelzinnigheid, bedoeld om mensen ervan te overtuigen dat ze niet zagen wat ze zagen, een project dat geworteld is in de transgenderideologie. Dit is geen cultuur die 'anders is dan de onze', dit is een cultuur die precies op de onze lijkt.
Amen!
Ik ben atheïst, hoogleraar rechten sinds 1972, advocaat sinds 1968 en arts. Mijn IQ is 178. En ik ben een curmudgeonish scepticus.
Ik heb een hekel aan alle religies en veracht de meeste ‘geloofsovertuigingen’. Het christendom is een bedrog, gebaseerd op mythen en massapsychose.
Ik kan niet begrijpen dat het optreden van de dragqueens geen aanfluiting was van het Laatste Avondmaal. Ik merk echter wel dat uw vreemde verontschuldiging/verdediging voor het Laatste Avondmaal een grove sofisterij is die, net als het vreemde Laatste Avondmaal, alle christenen beledigt (maar geen wakkere nep-christenen). Je *dikke vreemde Jezus*-argument was belachelijk misleidend.
Christenen verdienen een dergelijke belediging niet, net zoals neurotici en psychotici geen wreedheid verdienen simpelweg omdat ze psychische pijn lijden.
Heel goed verwoord. Als art director Jolly inderdaad een parallel probeerde te trekken met Van Biljerts “Feest der Goden”, is hij daar totaal in gefaald. Het lijkt duidelijk meer op het Laatste Avondmaal dan op een banket op de berg Olympus. Compleet met personages uit een lokale dragshow. De kritiek is terecht.
Bedankt Philip. Geweldige samenvatting.
Griekse mythologie God van de duisternis, zoon van chaos….Erebus.
Atleten van wereldklasse met fantastische lichamen en jarenlange discipline, training en capaciteiten hebben absoluut niets gemeen met deze onheilige parodie.
Goed gezegd!
Hoewel je gelijk hebt dat de voorstelling niet gebaseerd was op het Laatste Avondmaal en in feite Dionysus en het Feest van de Goden afbeeldde, is het hebben van een zwaarlijvige vrouw en personages gebaseerd op de Smurfen een lage ‘cultuur’ als ik het ooit heb gezien. Prullenbak, eigenlijk. Ik ben atheïst, dus ik heb geen verstand van religie. Maar het scherm was naar mijn mening lelijk. Als dat bedoeld was om Frankrijk (of Griekenland) te vertegenwoordigen, was het van geen van beide een vleiend beeld.