Rafael Correa: 'Ze hebben Assange al vernietigd'

Aandelen

Gederubriceerde UK's Matt Kennard gaat aan tafel met de voormalige president van Ecuador die in 2012 de toestemming verleende Wikileaks uitgeversasiel en woont nu zelf in een politiek asiel.   

De voormalige president van Ecuador, Rafael Correa. (Phil Miller / Gederubriceerd VK)

By Matt Kennard 
vrijgegeven VK

  • “De Britten zijn eraan gewend om gehoorzaamd te worden, niet om te onderhandelen met een derdewereldland. Ze probeerden ons te behandelen als een ondergeschikt land.”
  • “Assange had geen enkele mogelijkheid op een eerlijk juridisch proces in de Verenigde Staten.”
  • “We hebben een speciaal beveiligingsbedrijf ingeschakeld om de Londense ambassade te beschermen, om Julian Assange te beschermen… Ze werden gevangengenomen door de CIA”
  • “Ik heb in 2009 de overeenkomst om een ​​Amerikaanse basis in ons land te hebben opgezegd. Dit zijn zaken die de Amerikaanse autoriteiten niet vergeven.”

OOp een bewolkte zaterdagochtend, midden juni 2012, liep de Australische journalist Julian Assange de Ecuadoriaanse ambassade in Knightsbridge, Londen binnen. 

Hij was een opgejaagde man. De afgelopen twee jaar had hij, in samenwerking met de grootste kranten ter wereld, de geheimen onthuld van de zogenaamde War on Terror in de VS, een buitengewone explosie van geweld die al meer dan tien jaar woedde.

Het Britse Hooggerechtshof had dagen daarvoor de tijd goedgekeurd zijn uitlevering aan Zweden om te worden ondervraagd wegens beschuldigingen van aanranding, waarvoor hij nooit is aangeklaagd. De zaak was liet vallen in 2019 na beoordeling van het bewijsmateriaal. 

Deze obscure ambassade in Londen had in haar geschiedenis nauwelijks één regel in de nieuwsmedia verzameld. Maar de komende zeven jaar zou het een mondiaal verhaal worden moordcomplotten, industriële niveaus van toezicht en ten slotte de Britse politie die Assange in april 2019 met geweld uitzette.

Toen Assange de ambassade binnenliep, was de president van Ecuador Rafael Correa, een door de VS opgeleide econoom die vijf jaar eerder, in 2007, de macht had overgenomen. Hij was een sleutelfiguur in het ‘roze tij’ van linkse regeringen die aan de macht kwamen. Latijns-Amerika in de jaren 2000 en zou tien jaar dienst doen. 

Correa woont nu in Brussel nadat hij zichzelf was verleend politiek asiel om vervolging door Ecuador, de staat die hij ooit leidde, te voorkomen. 

Door een ironische wending van het lot delen Correa en Assange, die al drie en een half jaar in de streng beveiligde gevangenis van Belmarsh heeft gezeten, nu een advocaat terwijl ze allebei vechten tegen uitlevering. We ontmoeten elkaar op het kantoor van deze advocaat. Een gigantisch Free Assange-bord begroet bezoekers bij de Ingang. 

“… Correa en Assange, die drie en een half jaar in de streng beveiligde Belmarsh-gevangenis hebben gezeten, delen nu een advocaat terwijl ze allebei strijden tegen uitlevering.”

In een kamer met donkere houten lambrisering en uitzicht op de straat vertelt Correa me over die dag in juni dat zijn minister van Buitenlandse Zaken hem vertelde dat Assange de ambassade in Londen was binnengegaan. “We zijn zijn zaak gaan bestuderen”, zegt Correa.  

In augustus 2012 – “na twee maanden zijn dossier te hebben bestudeerd” – verleende de regering van Correa Assange asiel om hem te beschermen tegen vervolging door de Amerikaanse regering vanwege zijn journalistieke activiteiten.

“Er was voor hem geen enkele mogelijkheid om een ​​eerlijk proces te krijgen, dat was niet mogelijk”, zegt Correa. “Ik verwijs naar de Verenigde Staten, er was te veel publieke druk, druk van de overheid, druk van de media tegen hem.”

 

Britse onderhandelingen

De komende vijf jaar zou zijn regering langdurige onderhandelingen aangaan met de Britse autoriteiten, die een geheime campagne hadden gevoerd met de codenaam Operatie Pelikaan, om Assange uit de ambassade te krijgen. Correa is verbijsterd over de Britse houding tegenover deze onderhandelingen. 

“Ze zijn historisch gezien een imperiale macht, dus ze geloven dat ze soms met deze macht doorgaan”, zegt hij over de Britten. “Hoe dan ook, tegen ons werkt dat niet. En ja, ze waren erg onbeleefd. Ze wilden hun wetten, hun criteria opleggen. En dat hebben wij niet geaccepteerd.” 

Hij vervolgt: “Wij hebben als soeverein land het recht om iedereen asiel te verlenen zonder enige uitleg te geven. Maar we gaven een verklaring omdat we rekening hielden met de Britse, de Amerikaanse en de Zweedse regering, maar dat hoefden we niet te doen.” 

Correa zegt dat de Britse druk escaleerde kort nadat Assange de ambassade binnenkwam.

“Er was een moment waarop de Britse autoriteiten ons dreigden onze ambassade binnen te dringen”, zegt Correa. “Maar dat was in strijd met de internationale rechten en absoluut illegaal, maar ook dom … Waarom? Omdat ze over de hele wereld veel meer ambassades hebben dan wij.” 

Hij pauzeert. “Dus als ze de wereld zo’n slecht voorbeeld geven, zullen de ergste gevolgen tegen hen zijn. Omdat later, zonder enig voorwendsel, zonder enige reden, iedereen, in welk land dan ook, hun ambassades kon binnengaan.”

Doneren naar CN's 2022 Herfstfonds Drive

Ironisch genoeg was de Britse druk veel botter dan Correa van de Amerikanen kreeg.

“Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat de Amerikaanse regering ons zo bedreigde als de Britse regering toen ze zeiden dat ze onze ambassade mochten betreden”, zegt Correa. “Zolang ik me herinner hebben we van de Amerikaanse regering geen enkele bedreiging als deze ontvangen.”

Nu Assange asiel had gekregen van een bevriend land als Ecuador, had hij een veilige doorgang uit Groot-Brittannië moeten krijgen 

“De Britten zijn er natuurlijk aan gewend om gehoorzaamd te worden, en niet om te onderhandelen met een derdewereldland”, zegt Correa. “Ze probeerden ons te behandelen als een ondergeschikt land.”

De toenmalige Ecuadoraanse minister van Buitenlandse Zaken Ricardo Patiño met Julian Assange op de ambassade in Londen, 16 juni 2013. (Xavier Granja Cedeño / Ministerie van Buitenlandse Zaken van Ecuador)

'Geen mogelijkheid tot eerlijk proces'

Correa vertelt me ​​dat hij Assange maar één keer heeft gesproken, toen hij door hem werd geïnterviewd voor ‘The Julian Assange Show’, een kortstondige show. interview serie meestal gedaan voordat hij naar de ambassade ging.

“Ik ken Julian Assange niet”, vertelt Correa. “Ik heb hem nooit aan de telefoon gesproken of persoonlijk ontmoet. Wil je mijn eerlijke persoonlijke standpunt? Ik ben het niet eens met alle dingen die Julian Assange heeft gedaan, maar dat doet er niet toe.”

Hij voegt toe: “Het belangrijkste punt hier is dat hij geen enkele mogelijkheid had op een eerlijk proces in de Verenigde Staten. We hadden dus absoluut het soevereine recht om Julian Assange politiek asiel te verlenen.”

“Het belangrijkste punt hier is dat hij geen enkele mogelijkheid had op een eerlijk proces in de Verenigde Staten. We hadden dus absoluut het soevereine recht om Julian Assange politiek asiel te verlenen.”

Maar Correa is niet optimistisch over het einddoel van de Amerikanen en Britten nu ze hem in handen hebben. ‘Ze willen hem vermoorden’, zegt hij.

‘Ze maken hem kapot. Ze hebben hem al vernietigd. Mijn advocaat, en we hebben dit interview in mijn advocatenkantoor in Brussel, hij is ook de advocaat van Julian Assange en hij kan je vertellen dat hij als mens absoluut vernietigd is. Ze hebben Julian Assange dus al vernietigd.” 

Correa vervolgt:

“Wat ze willen doen is Julian Assange een voorbeeld geven: je kunt zien wat er is gebeurd met iemand die onze geheimen durfde te onthullen. Maar welke geheimen heeft Julian Assange onthuld? Oorlogsmisdaden. Wij moeten hem bedanken. In plaats daarvan vermoorden ze hem.”

Zal Assange ooit weer vrij zijn? Ik vraag. “Ik ben erg pessimistisch. Ik denk het niet. Ze willen Assange tot voorbeeld maken: je kunt deze rode lijnen niet overschrijden, je kunt ons niet aanpakken, je kunt onze misdaden niet onthullen. Dat is de boodschap.”

Hij vervolgt:

“Ik besef heel goed, ik ben tien jaar president geweest, dat landen over vertrouwelijke informatie moeten beschikken. Maar er zijn grenzen. Oorlogsmisdaden kun je niet verbergen. En sterker nog, je vindt hier een dubbele standaard. Waarom? Omdat Julian Assange strikt genomen de informatie niet heeft gepubliceerd.

“De informatie werd gepubliceerd door The New York Times, door der Spiegel in Duitsland, door El Pais in Spanje, De Voogd in Groot-Brittannië Waarom worden ze niet gestraft, maar vervolgd? Omdat zij het sterkste deel van de keten zijn. Ze selecteerden het zwakste deel van de keten: Julian Assange.”

'Gevangen genomen door de CIA'

Toen Assange zich in de Ecuadoraanse ambassade bevond, werd dit waarschijnlijk het meest bewaakte pand ter wereld. In juni heeft de Britse regering toegegeven dat Jennifer Robinson, de oude advocaat van Julian Assange, waarschijnlijk het onderwerp was van “heimelijke surveillance die haar mensenrechten schond.” Ecuadoriaanse functionarissen kregen onvermijdelijk dezelfde behandeling. 

“We wisten op dat moment – ​​en we weten nog steeds – dat we onder toezicht stonden”, zegt Correa. “Meer nog, we hebben een speciaal beveiligingsbedrijf ingeschakeld om de ambassade te beschermen, om Julian Assange te beschermen, uit Spanje heette het UC Global. En ze hebben ons verraden. Ze verkochten de informatie aan de CIA. Ze werden, als je wilt, gevangengenomen door de CIA.”

Later werd onthuld dat het erger was dan surveillance. In september 2021, Yahoo News gepubliceerde een verhaal gebaseerd op de getuigenissen van dertig ex-Amerikaanse functionarissen waaruit blijkt dat de CIA plannen had geschetst om Assange in Londen te ontvoeren of te vermoorden. Correa zegt dat hij het artikel heeft gelezen. Heeft het hem geschokt? 

“Natuurlijk, maar het verbaasde mij niet, want dat zijn we gewend. Dit is de geschiedenis van Latijns-Amerika.” Hij voegt eraan toe: “Eén ding is heel duidelijk: voor de Amerikaanse regering is Julian Assange een vijand” en zij willen “zijn vrijheden, zijn reputatie en misschien wel zijn leven vernietigen.”

Het is de afgelopen jaren opvallend hoe Latijns-Amerikaanse leiders de strijd voor de vrijheid van Assange hebben geleid Cristina Kirchner in Argentinië naar Evo Morales in Bolivia. 

“Eén ding is heel duidelijk: voor de Amerikaanse regering is Julian Assange een vijand.”

De Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador heeft dat zelfs gedaan getoond de beruchte ‘Collateral Murder’-video tijdens zijn presidentiële persconferentie, bood Assange asiel aan en overhandigde de Amerikaanse president Joe Biden een letter toen ze elkaar ontmoetten en pleitten voor de vrijlating van Assange. 

Waarom leidt dit continent deze persvrijheidszaak van wereldhistorisch belang?

“Daar heb ik geen antwoord op”, zegt Correa. “Ik ben verrast en geschokt, omdat Julian Assange werd verraden door journalisten over de hele wereld, door regeringen over de hele wereld, door zijn eigen regering, de Australische regering.”

Hij voegt toe:

“Als we een Ecuadoraans staatsburger hadden die te lijden had onder dit soort druk, vervolging en illegale situaties, dan is het onze plicht om hem te verdedigen, maar dat kan de Australische regering niets schelen.”

De Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador wijst tijdens een persconferentie op de video ‘Collateral Murder’. (Foto geleverd aan Declassified UK)

 Persvrijheid 

Toen Assange asiel kreeg van Ecuador, was een groot deel van de Britse pers op zoek naar aanvalslinies. Een van de belangrijkste was dat Correa hardhandig de persvrijheid in Ecuador ondermijnde.

De Financial TimesBijvoorbeeld schreef: “Assange negeerde de verslechterende staat van dienst van Correa als het gaat om het respecteren van de persvrijheid.” 

“Dat is propaganda”, vertelt Correa mij. “Kun je mij een voorbeeld geven van een aanval op de persvrijheid? Maar omdat we altijd naar de waarheid hebben gezocht, omdat we reageerden op de leugens van sommige journalisten, zijn we tegen de persvrijheid… Het is omdat we tegen leugens zijn, tegen manipulatie.”

De regering van Correa probeerde de oligarchische controle over de media, die vooral in Latijns-Amerika uitgesproken is, te doorbreken. 

In feite een voorbeeld van de aanval op de persvrijheid aangehaald Door de FT was een anti-monopoliewet die voorstelde dat aandeelhouders en directeuren van mediabedrijven met meer dan 6 procent aandelen in nationale mediabedrijven zich zouden moeten afstoten aan andere niet-mediabelangen.

“Je moet je er absoluut van bewust zijn dat het instrument dat wordt gebruikt om de status quo in Latijns-Amerika te handhaven de media zijn”, vertelt Correa mij. “Je moet deze vraag stellen: van wie zijn deze media? Aan de elites om de controle over onze landen voort te zetten. En ze zullen zich verzetten tegen elke regering die probeert de werkelijk moeilijke, moeilijke Latijns-Amerikaanse situatie te veranderen. We blijven bijvoorbeeld nog steeds een van de meest ongelijke regio’s ter wereld.”

regionale strategie

Toen Correa in 2017 aftrad, was Lenín Moreno de genomineerde kandidaat om mee te doen aan de volgende verkiezingen voor zijn Alianza País-partij. Moreno was zes jaar lang vice-president van Correa, maar nadat hij de verkiezingen van 2017 had gewonnen, draaide hij zich om. 

Het relatief gematigde sociaal-democratische programma van Correa zorgde voor bijna extreme armoede in Ecuador halveren, neemt de ongelijkheid dramatisch af en verdubbelen de sociale uitgaven als percentage van het bbp bijna.

Maar Moreno begon de situatie gestaag ongedaan te maken vooruitstrevende hervormingen van de regering-Correa, re-integreren Ecuador wordt onderdeel van de economische infrastructuur van de Washington Consensus – en komt dichter bij de VS

Er werd een campagne gelanceerd die ‘lawfare’ werd genoemd tegen functionarissen van de regering-Correa. Velen moesten het land ontvluchten.

Moreno's opvolger als vice-president, Jorge Glas, werd gearresteerd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf op beschuldiging van omkoping. Hij werd in april van dit jaar vrijgelaten, maar dat gebeurde wel opnieuw gearresteerd de volgende maand. Correa zelf was dat ook doelgerichte.

"Het is een regionale strategie, niet alleen tegen mij”, zegt Correa. “Het is tegen [voormalige Braziliaanse president] Lula, tegen Evo Morales. Cristina Kirchner … Dus als je dit soort echte strategie hebt, bestaat er geen toeval. Het is een regionale strategie en dat kan alleen gebeuren als de Amerikaanse ambassades in onze landen die steunen.” 

Correa meent dat de asielverlening door zijn regering aan Assange deels hieraan te wijten is.

“Natuurlijk is een deel van deze politieke vervolging die ik heb ondergaan het gevolg van Julian Assange. Ook heb ik in 2009 de overeenkomst om een ​​Amerikaanse basis in ons land te hebben opgezegd. Daar heb ik mee opgehouden. Dit zijn dingen die de Amerikaanse autoriteiten niet vergeven.” 

In 2009, Correa geweigerd om het huurcontract voor de Amerikaanse militaire basis in de kuststad Manta in het westen van Ecuador te verlengen. “We zullen de basis vernieuwen op één voorwaarde: dat ze ons een basis in Miami laten bouwen – een Ecuadoraanse basis,” zei hij. zei. De Amerikanen waren het daar niet mee eens. 

Elke linkse leider in Latijns-Amerika weet dat hun grootste vijand de VS is, die het westelijk halfrond sinds 1823 als zijn invloedsgebied heeft aangewezen. Maar in de recente geschiedenis zijn de Amerikaanse methoden om de regio van ongewenste regeringen te bevrijden gediversifieerd, weg van directe militaire staatsgrepen zoals Guatemala in 1954 of Chili in 1973. 

“Het is heel moeilijk om, vooral in Zuid-Amerika, een militaire invasie vanuit de Verenigde Staten te laten plaatsvinden, dat is niet mogelijk”, zegt Correa. 'Maar er zijn, als je wilt, nog betere manieren om een ​​regering te destabiliseren die hen niet bevalt. Bijvoorbeeld door de oppositiegroepen te financieren, bijvoorbeeld NGO’s, en zij ontvangen dit geld, de financiering, van de National Endowment for Democracy waarvan iedereen weet dat het de financiële tak van de CIA is.”

De Ecuadoraanse president Lenin Moreno vertrok in februari 2020 met de Amerikaanse president Donald Trump. (Joyce N. Boghosian/Het Witte Huis)

 lawfare

Maar Correa zegt dat het niet alleen de VS zijn die hem en zijn nalatenschap vernietigd willen zien. “Er is ook de haat van de media, de haat van de elite … om te proberen de status quo te behouden en te handhaven. Wij zijn een gevaar voor de status quo. Wij zijn een gevaar voor hun privileges.”

In april 2020 veroordeelde een Ecuadoraanse rechtbank Correa tot acht jaar gevangenisstraf nadat hij hem schuldig had bevonden aan beschuldigingen van corruptie. Correa werd beschuldigd van a $ 6,000 betaling op zijn privérekening, waarvan hij zegt dat het een lening was.

“Acht jaar gevangenisstraf voor een betaling van $6,000”, zegt hij. “Een van de bewijzen is dat ik ontving uit een gemeenschappelijk fonds dat we tijdens het presidentschap hadden. Ze zeiden dat het steekpenningen waren; $6,000 gestort op mijn persoonlijke rekening bij een openbare bank. Maar ze hebben niets. Het is gewoon een opzetje tegen ons.”

Het vonnis kwam uren voordat hij zich zou registreren als kandidaat voor de presidentsverkiezingen van 2021. 

“Op deze manier verhinderden ze dat ik terugkeerde naar mijn land”, zegt hij. “Ze hebben mij ervan weerhouden kandidaat te zijn en Lasso tot president benoemd.” 

Guillermo Lasso, een rechtse bankier die verwikkeld was in de offshore belastinglekken van de Pandora Papers, won ternauwernood de verkiezingen van 2021. 

“Ze stelen niet alleen onze reputatie en onze stabiliteit, ze stelen onze democratieën”, zegt Correa. “Maar omdat al deze aanvallen tegen linkse leiders gericht zijn, kan het niemand iets schelen.”

Hetzelfde gebeurde in Brazilië toen Lula [voormalig president Luiz Inácio Lula da Silva] in 2018 in de gevangenis werd gezet op beschuldiging van corruptie. politiek gemotiveerd. Hij zat datzelfde jaar in de gevangenis voor de verkiezingen.

“Ze verhinderden dat Lula zich kandidaat stelde en maakten Bolsonaro, een fascist, tot president van Brazilië”, voegt Correa eraan toe. 

Het verraad

Moreno in 2012. (Cancillería del Ecuador via Flickr)

Lenin Moreno uit Ecuador in 2012. (Cancillería del Ecuador via Flickr)

Tot 2017 was Moreno een bondgenoot en een sleutelfiguur geweest in de “Burgerrevolutie” die Ecuador transformeerde tijdens de tien jaar dat Correa de leiding had. Waarom draaide hij zich plotseling om toen hij president werd en probeerde hij de hele beweging waarvan hij deel uitmaakte te vernietigen?

“Een van de sterkste hypothesen is dat Lenín Moreno corrupt is”, vertelt Correa. “Dat beseffen we nu heel goed. Dat wisten we daar op dat moment niet, maar nu weten we dat hij een geheime rekening had in Panama. We hebben het nummer, we hebben alles. 

‘Dus misschien wist de Amerikaanse regering dat eerder dan wij, en hebben ze Moreno onder controle gebracht. Anders is het heel moeilijk te begrijpen wat de overstap van Moreno was van ons politieke programma, het progressieve programma, naar het extreemrechtse programma en om absoluut ondergeschikt te zijn aan de Verenigde Staten.” 

Hij vervolgt: “Eén bewijs is dat slechts een week nadat Lenín Moreno aan de macht kwam, hij Paul Manafort, de campagneleider van Donald Trump, ontving en Moreno aan Manafort aanbood Assange aan de Amerikaanse regering te geven.

“Je hebt verschillende getuigenissen van mensen die een week na het aantreden van Lenín Moreno bij deze bijeenkomst in Ecuador in het presidentiële paleis waren. Dus op dat moment was hij al aan het onderhandelen met Julian Assange.”

In april 2019 heeft Moreno, waarschijnlijk als onderdeel van deze deal, het asiel van Assange ingetrokken en de Britse politie uitgenodigd om de Ecuadoraanse ambassade binnen te komen om de Wikileaks oprichter. Het was een keerpunt. 

“Het land werd vernederd”, zegt Correa.

“Niemand anders zal Latijns-Amerikaanse landen vertrouwen bij het zoeken naar politiek asiel. De schade is enorm. Het is enorm en blijvend. En sterker nog, het is in strijd met onze grondwet. U kunt artikel 41 van onze Grondwet zien. Dit artikel verbiedt uitdrukkelijk het geven aan de vervolgers die iemand heeft vervolgd. Dus hij [Moreno] heeft onze grondwet overtreden. 

“Maar er is geen probleem zolang je handelt in overeenstemming met de Amerikaanse regering of in overeenstemming met de media, de elites en tegen Correa, dat is misschien wel het belangrijkste punt.”

Het is duidelijk dat de druk en stress van de uitleveringszaak en de onrust in Ecuador een persoonlijke impact hebben gehad op Correa. Hij spreekt snel en haast zich om zijn verdediging tegen de voortdurende aanvallen uit te drukken. Hij heeft een merkbare nerveuze energie en tikt onophoudelijk met zijn voet op de grond.

Ik vraag Correa hoe hij erover denkt. 

“Voor mij is het heel moeilijk”, zegt hij. “Het is heel triest, heel teleurstellend dat dit is gebeurd. We moeten blijven vechten om het land te herstellen.”

Charles & Camille

Prins Charles en Camilla Parker Bowles in 2005. (Thomas Hawk / Flickr, CC BY-NC 2.0)

Correa zegt dat Groot-Brittannië een bijzonder koloniale manier had om met zijn land om te gaan.

“We probeerden een goede relatie te hebben met welk land dan ook ter wereld, maar dan in een kader van wederzijds respect”, vertelt hij. “Maar het is duidelijk dat Groot-Brittannië een land als Ecuador niet respecteert, dit was niet alleen het geval van Julian Assange.”

Onlangs sprak de voormalige president van Bolivia, Evo Morales vertelde vrijgegeven dat Groot-Brittannië nog steeds een “volledig koloniale mentaliteit” heeft. Ik vraag Correa of ​​hij het daarmee eens is. “Helaas wel”, antwoordt hij en geeft vervolgens nog een voorbeeld.

“In 2009 belde de Britse ambassadeur mij en vertelde mij dat Prins Charles en Camilla naar het land zullen komen om onze Galapagoseilanden te bezoeken. We waren zeer vereerd met Prins Charles en Camilla. Maar de Britse ambassadeur vertelde het mij niet alleen, maar beval mij om Prins Charles zondag te ontvangen. En ik zei tegen hem: 'Kom op, ambassadeur, zondag is mijn familiedag. Ik werk van maandag tot en met zaterdag en probeer mijn zondagen aan mijn gezin te wijden.'”

Britse ambassadeur Linda Kruis zondag aangedrongen. Correa protesteerde toen 'Maar hij komt met vakantie, dus we kunnen hem maandag ontvangen. Elke maandag hebben we een hele mooie ceremonie in het presidentieel paleis, de wisseling van de presidentiële garde. Het was een heel mooie ceremonie. We kunnen Prins Charles uitnodigen met Camilla. Er zijn veel mensen in het centrale park voor het presidentiële paleis. Hij kan hallo tegen ze zeggen. '' 

Ambassadeur Cross bleef volhouden dat het zondag moest zijn.

“Uiteindelijk stuurde ik mijn vice-president om prins Charles en Camilla te ontvangen, en ik besefte heel goed dat ze me niet vergeven omdat ik volgend jaar naar Londen moest. Ik werd door de London School of Economics en andere universiteiten uitgenodigd om enkele toespraken te houden. En niemand ontving mij als president van Ecuador op het vliegveld van Londen.”

Deze behandeling is indicatief voor een continent dat de Britse regering niet uitoefent, zegt Correa. “Wij zijn niet belangrijk voor de Britse regering.”

Matt Kennard is hoofdonderzoeker bij Declassified UK. hij was fellow en vervolgens directeur van het Centre for Investigative Journalism in Londen. Volg hem op Twitter @kennardmatt

Dit artikel is van Gederubriceerd VK.

Doneren Vandaag naar CN's

2022 Herfstfonds Drive

Doneer veilig via creditkaart or controle by te klikken de rode knop:

 

 

7 reacties voor “Rafael Correa: 'Ze hebben Assange al vernietigd'"

  1. Lelie
    Oktober 2, 2022 op 11: 20

    PS De enige veilige plek waar je heen kunt als je wordt achtervolgd door de VS lijkt Rusland te zijn.

  2. Lelie
    September 30, 2022 op 07: 22

    Bedankt senior Raffael Correa voor het zo goed mogelijk beschermen van Julien Assange. Je bent een goed mens.

    Ik vind het oprecht jammer dat je nu zelf in een moeilijke situatie zit en ik wens je veel hulp. Moge je een plek vinden waar je veilig en in alle rust kunt leven. Moge Assange snel vrij zijn. Moge het recht zegevieren!

    God zegene je!

  3. Jim Tomas
    September 29, 2022 op 18: 53

    Natuurlijk hebben de VS Julian Assange al vernietigd. Hij beging de ultieme zonde door Amerikaanse misdaden aan het licht te brengen. De VS hebben de rechtsstaat expliciet verworpen door hun onwettige ‘op regels gebaseerde internationale orde’ af te kondigen. De VS beoefenen geen diplomatie. Het ministerie van Buitenlandse Zaken wordt geteisterd door neoconservatieve oorlogshitsers die niets weten van de kunst van de diplomatie. Het enige wat ze doen is degenen bedreigen die de Amerikaanse bevelen niet opvolgen. Het zijn incompetente dwazen. De VS doen er alles aan om het recht op vrijheid van meningsuiting en persvrijheid uit het eerste amendement te vernietigen en effectief in te trekken. Als, zoals vrijwel zeker is (ik zou waarschijnlijk de bijna moeten verwijderen), de vervolging van Assange de facto een intrekking van die rechten zal zijn, omdat geen enkele journalist of individu zich tegen de staat zal durven uitspreken. De VS hebben geen geloofwaardigheid. Het is een schurkenstaat geworden. Het is alleen ‘uitzonderlijk’ in zijn vermogen en bereidheid om massamoord en massavernietiging te plegen. De meest prangende vraag is nu of er iemand in de Amerikaanse regering is die voldoende verstand heeft om te beseffen dat zij haar agressieoorlog tegen Rusland (met Oekraïne als proxy) moet beëindigen om een ​​nucleaire oorlog te voorkomen. Ik ken zo iemand niet.

  4. Jim Tomas
    September 29, 2022 op 18: 27

    Ja, natuurlijk hebben de VS, met de hulp van hun betrouwbare poedel Groot-Brittannië, Assange al vernietigd. Noem het moord door marteling. Ik ben een Amerikaans staatsburger, hier geboren en getogen. Ik heb het buitenlands beleid van de VS al meer dan een halve eeuw nauwlettend in de gaten gehouden. Zelfs als je er slechts terloops aandacht aan besteedt, is het volkomen duidelijk dat het Amerikaanse imperium het meest kwaadaardige en destructieve in de geschiedenis van de wereld is. Volgens de Amerikaanse doctrine is de grootste zonde het onthullen van Amerikaanse misdaden. De VS beschimpen waarheidsvertellers en zullen al het mogelijke doen om hen te vernietigen. Op dit moment worden de onafhankelijke journalisten die de waarheid vertellen over de Amerikaanse agressieoorlog in Oekraïne op alle mogelijke manieren lastiggevallen, met de hulp van de Deep State en de oligarchen op de sociale media. De VS vernietigen het eerste amendement, de vrijheid van pers en meningsuiting. Er is geen democratie in dit land. Het electorale/politieke systeem is totaal corrupt. We kunnen niet langer concurreren met China en andere landen die hun hulpbronnen gebruiken om infrastructuur op te bouwen en hun bevolking te ondersteunen in plaats van het geld te verspillen aan het leger en de agressieoorlogen. Het Amerikaanse antwoord is oorlog voeren tegen die landen op basis van valse voorwendsels. De VS zijn alleen ‘uitzonderlijk’ in hun vermogen om massamoord en massavernietiging te plegen. De belangrijkste vraag is nu of er iemand in de Amerikaanse regering is die voldoende verstand heeft om een ​​nucleaire oorlog met Rusland te vermijden als gevolg van deze oorlog die door de VS is begonnen. Ik ken zo iemand niet.

  5. Lois Gagnon
    September 29, 2022 op 16: 01

    Het imperialisme moet sterven. Nu! Het leven op aarde hangt ervan af.

  6. Valerie
    September 29, 2022 op 15: 32

    De intriges. In 2018 bezocht ik een Ecuadoriaans consulaat in Spanje, met de bedoeling een brief af te leveren die ik aan Julian had geschreven, in de hoop dat deze via het consulaat zou kunnen worden verzonden. Hoe naïef was ik.
    Ik werd met niets minder dan minachting en minachting behandeld. En uiteraard werd mijn brief niet aanvaard. Maar dat was voordat ik me bewust was van alle intriges. Bedankt Snr. Correa voor uw integriteit. Als ik in 2017 hetzelfde consulaat had benaderd, zou mijn ontvangst genereuzer zijn geweest.

  7. September 29, 2022 op 15: 05

    Dit is mijn eerste opmerking over Assange of de oorlog in Afghanista.

    Ik heb een onweerlegbaar argument. Heb geduld met mij.

    Weet u nog dat Obama zich afvroeg hoe groot de golf naar Afghanistan zou zijn? Het was 2009 en Obama neigde naar het toevoegen van 10 tot 15 duizend troepen, ongeveer een kwart van het aantal dat het Pentagon wilde.

    Plotseling verscheen er in de NYT een uitgelekt document waaruit bleek dat militaire planners vastbesloten waren dat iets minder dan een troepenmacht van 45,000 nutteloos en gevaarlijk zou zijn. Dat lek, ontstaan ​​ergens tussen of nabij de Joint Chiefs, is nooit onderzocht.

    Dat lek zette Obama echter onder druk om onze inzet in Afghanistan aanzienlijk te verhogen, waardoor nog eens duizenden Amerikaanse kinderen aan invaliditeit of de dood werden veroordeeld voor een twijfelachtige en onoverwinnelijke zaak. Het vertrouwelijke materiaal dat naar NYT was gelekt, maakte het verschil, maar de regering heeft nooit naar de identiteit van de indringer gezocht, laat staan ​​naar zijn vervolging.

    Assange daarentegen publiceerde gelekt materiaal dat de meedogenloze dood illustreerde, de gewelddadige moord op onschuldigen. Zijn onthullingen zorgden ervoor dat niemand stierf; Ze hadden in ieder geval het publiek moeten aanzetten om een ​​einde aan de slachting te eisen. Assange wilde een einde maken aan het zinloze geweld dat we voerden namens corrupte bondgenoten, die het bloed van geen enkele Amerikaan verdienden.

    Er zijn waardige slachtoffers, er zijn waardige lekkende mensen. Maar de onwaardigen moeten sterven en lijden onder de handen van internationale krijgsheren die elke maatregel zullen nemen om hun winstgevende oorlogen te voeren.

Reacties zijn gesloten.