Naarmate de papaverteelt in Afghanistan toeneemt, zullen waarschijnlijk meer fondsen de opstand van de Taliban ondersteunen, wat een moeilijk jaar voorspelt voor de Amerikaanse bezetter, schrijven Will Porter en Kyle Anzalone.
Door Will Porter en Kyle Anzalone
In Afghanistan wordt het machtigste leger ter wereld bedreigd door een kleine, roze bloem.
Ondanks een escalatie van het Afghaanse conflict onder de regering-Trump voorspelt een recordopiumoogst, in combinatie met een gestage opmars van de Taliban, bittere gevechten in de komende maanden voor de Amerikaanse strijdkrachten en de Afghanen die naast hen gestationeerd zijn.
“De recordhoge opiumproductie is slechts één indicatie van hoezeer de Amerikaanse inspanningen hebben gefaald en nog steeds mislukken”, zegt Andrew Bacevich, hoogleraar geschiedenis en internationale betrekkingen aan de Universiteit van Boston en auteur van het boek Amerika's oorlog voor het grotere Midden-Oosten. “Het is zowel een belangrijke bron van financiering voor de Taliban als een indicatie van hoe weinig controle de Afghaanse regering kan uitoefenen.”
De Taliban en de opiumhandel
In november publiceerde het VN-Bureau voor Drugs en Misdaad zijn jaarverslag Afghanistan Opiumonderzoek. Volgens het rapport is de opiumoogst van 2017, geschat op 9,000 ton, een stijging van 87 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Door de recordoogst beschikken de Taliban over voldoende contant geld dat ze zullen gebruiken om militaire operaties, de lonen van strijders en wapenaankopen te financieren.
Naarmate het bebouwde gebied op het grondgebied van de Taliban groeit, “kunnen we concluderen dat er meer geld naar de Taliban vloeit”, zegt Gretchen Peters, voormalig buitenlandcorrespondent van ABC News en een expert over de Afghaanse opiumhandel.
Terwijl velen hebben genoten van de kleine, donkere zaden van de plant op hun bagels, produceren klaprozen op de vervaldag zaaddozen die opium bevatten, een kleverig sap dat uit de peulen wordt afgevoerd en gedroogd. De alkaloïden van Opium kunnen worden geëxtraheerd en gewijzigd om een breed scala aan opioïde verdovende middelen te produceren, waaronder morfine en heroïne.
De afgelopen tien jaar was Afghanistan de grootste producent en exporteur van ruwe opium en heroïne ter wereld, en leverde in sommige jaren een groot deel van de gehele mondiale heroïnemarkt.
De opiumhandel speelt al lange tijd een cruciale rol in de Afghaanse economie en het politieke landschap. De fabriek levert boeren niet alleen een zeer winstgevende marktoogst en creëert werkgelegenheid in plattelandsgebieden, maar de opbrengsten uit de opiumhandel ondersteunen ook lokale krijgsheren en militante groepen zoals de Taliban.
“De Taliban zijn een belangrijke speler bij het vaststellen van landbouwquota voor papaverboeren, het opslaan en transporteren van opium uit Afghanistan, het runnen en beschermen van drugslaboratoria die opium tot heroïne verfijnen en het witwassen van drugsopbrengsten”, aldus Peters.
De handel in verdovende middelen is nu van de Taliban enige grootste bron van inkomsten, waarbij de opiumhandel jaarlijks voor honderden miljoenen dollars wordt ‘belast’. Het afgelopen jaar heeft de groep dat ook gedaan uitgebreid haar activiteiten tot het raffineren en verkopen van de stof zelf, een ontwikkeling die er zeker voor zal zorgen dat meer geld in handen van de militanten komt.
Er zijn talloze factoren die de papaverteelt in Afghanistan aandrijven.
“Schaarse werkgelegenheidskansen, gebrek aan kwaliteitsonderwijs en beperkte toegang tot markten en financiële diensten blijven bijdragen aan de kwetsbaarheid van boeren ten opzichte van de papaverteelt”, zo blijkt uit de Opium Survey van 2017.
Het leeuwendeel van de recordopiumoogst van vorig jaar werd verbouwd in de provincies Helmand en Kandahar in het zuiden van Afghanistan, vlakbij de grens tussen Afghanistan en Pakistan. Dit vrijwel ongecontroleerd Het stamgebied verschaft de Taliban sinds de Amerikaanse invasie in 2001 een toevluchtsoord en dient als uitvalsbasis voor de activiteiten van de Taliban.
“[De Taliban] ontvangen een groot deel van hun financiering uit de drugshandel die plaatsvindt vanuit Helmand”, zei de Amerikaanse legergeneraal John Nicholson, commandant van de Amerikaanse strijdkrachten in Afghanistan, in een persbriefing afgelopen jaar. “Helmand produceert wereldwijd een aanzienlijk deel van de opium die in heroïne verandert en … dit levert ongeveer 60 procent van de Taliban-financiering op.”
Vanuit hun zuidelijke bolwerk nabij de Af-Pak-grens zijn de Taliban erin geslaagd aanvallen te lanceren en bijna gebieden te veroveren of te bestrijden 45 procent van Afghanistan, wat een somber beeld schetst van de Amerikaanse militaire doelstellingen in het land.
De ongekende papaveroogst van dit jaar vertroebelt dat beeld alleen maar, vooral met het oog op het komende Lenteoffensief.
Een bloedige lente
De Taliban pieken in activiteit tijdens de warme lentemaanden van Afghanistan en min of meer sluimerend in de herfst en winter. Deze jaarlijkse piek in operaties wordt het ‘Lenteoffensief’ genoemd. In het offensief van vorig jaar beloofde ik dat doel Amerikaanse soldaten, de Taliban over het hele land winst geboekt, wat een momentum genereert waar de groep nu van kan profiteren.
Nu de Afghaanse strategie van de regering-Trump van kracht is, zullen de Amerikaanse troepen nu dichter dan ooit bij de frontlinies van de oorlog zijn.
Minister van Defensie James Mattis aangekondigd in september werd aangekondigd dat ruim 3,000 soldaten zouden worden ingezet als onderdeel van de strategie, waardoor het totale aantal Amerikaanse troepen in Afghanistan op ongeveer 14,000 zou komen. Over 1,000 extra Amerikaanse adviseurs kan ook worden ingezet ter ondersteuning van de Afghaanse veiligheidstroepen die dit voorjaar het door de Taliban gecontroleerde zuiden binnendringen, waardoor nog meer Amerikanen in gevaar komen.
Amerikaanse militaire functionarissen hebben het grotere gevaar erkend waarmee Amerikaanse soldaten te maken zullen krijgen.
“Ja, er zal absoluut een groter risico zijn”, zei generaal Nicholson zei afgelopen jaar. Om het gevaar te beperken deed het leger ‘tot het uiterste om de bescherming van troepen te garanderen’, zei Nicholson, eraan toevoegend dat de soldaten ‘een hele reeks steun achter zich zouden hebben’.
Marine luitenant-generaal Kenneth McKenzie, directeur van de gezamenlijke staf van het Pentagon, was het eens met de beoordeling van Nicholson in een persbriefing eerder deze maand zeiden ze tegen verslaggevers: “Amerikanen lopen gevaar en helaas zullen er waarschijnlijk nog steeds Amerikaanse slachtoffers vallen in deze campagne.”
Hoewel veel Amerikaanse soldaten in Afghanistan een ‘adviserende en assisterende’ rol vervullen, kunnen de grenzen tussen advies- en gevechtsmissies gemakkelijk vervagen wanneer Amerikanen zo nauw verweven zijn met buitenlandse troepen, zoals gebeurd bij soortgelijke operaties elders in de wereld. De nabijheid van actieve gevechtszones vergroot dat risico voor het Amerikaanse personeel alleen maar.
Moeilijk jaar voor de boeg
Er beginnen zich al tekenen te manifesteren dat 2018 een moeilijk jaar zal worden voor de Amerikaanse strijdkrachten.
Januari zag een golf van dodelijke Taliban-aanvallen gelanceerd in de Afghaanse hoofdstad Kabul, waarbij ongeveer 100 mensen om het leven kwamen vier Amerikaanse staatsburgers. Op enkele uitzonderingen na werd Kabul gezien als een nominaal veilige stad, maar de recente aanvallen bewijzen het vermogen van de Taliban om geweld uit te oefenen tot ver buiten het zuidelijke toevluchtsoord.
Ook in januari, het Pentagon geblokkeerd een federale waakhond die een rapport publiceert over de territoriale bezittingen van de Taliban, nog een verontrustende indicatie dat de oorlog niet in de goede richting gaat van de regering.
De waakhond, het bureau van de speciale inspecteur-generaal voor de wederopbouw van Afghanistan (SIGAR), zei dat het besluit problematisch was omdat “het aantal districten dat werd gecontroleerd of beïnvloed door de Afghaanse regering een van de laatst overgebleven publiekelijk beschikbare indicatoren voor leden van het Congres was geweest – waarvan velen geen toegang hebben tot de geheime bijlagen bij SIGAR-rapporten – en voor het Amerikaanse publiek hoe de 16 jaar durende Amerikaanse inspanningen om Afghanistan veilig te stellen verlopen.
Ervaringen uit het verleden voorspellen niet veel goeds voor de Trump-strategie. De regering-Obama leidde in 2009 een grote Afghaanse ‘golf’, waardoor het totale aantal troepen in het land opliep tot boven de 100,000. Gezien het gebrek aan succes van de golf bij het ongedaan maken van de winsten van de Taliban – ondanks de drastisch opgevoerde Amerikaanse aanwezigheid – zijn sommige analisten sceptisch over de vraag of de aanpak van Trump zal werken.
“De strategie van Trump is eigenlijk niet echt een strategie”, zei Bacevich. “Het is een strategie van volharding, zij het met een klein aantal extra Amerikaanse troepen en een royale extra dosis bombardementen. De verwachting is dat de Taliban moe zullen worden en bereid zullen zijn tot een onderhandeld einde van de oorlog te komen. Ik ken geen bewijs dat een dergelijke verwachting ondersteunt.”
Trump Nationale veiligheidsstrategie– een document dat een algemeen raamwerk schetst voor Amerikaanse beleidsdoelen over de hele wereld – riep op tot verhoogde militaire druk op de Taliban om hen aan de onderhandelingstafel te dwingen. De regering lijkt dit onderdeel van de strategie echter te hebben verlaten en eind vorige maand aan te kondigen dat de VS dat ook zouden doen geen gesprekken meer zoeken met de groep.
De aankondiging roept vragen op voor de regering-Trump met betrekking tot de Amerikaanse missie en de rol van Amerikaanse soldaten in Afghanistan.
Een oorlog binnen een oorlog
Naast het opvoeren van de reguliere gevechts- en adviesoperaties in Afghanistan, vergroten de Verenigde Staten ook hun betrokkenheid bij het drugsverbod – wat neerkomt op een oorlog tegen drugs binnen een oorlog tegen terrorisme.
In een recent artikel voor de Guardian, hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Wisconsin-Madison en auteur van ‘The Politics of Heroin in Southeast Asia’, vertelt Alfred McCoy een gesprek dat hij had met een ambtenaar van de Amerikaanse ambassade die in Afghanistan was gestationeerd.
Sprekend via een satelliettelefoon vanuit een Afghaans papaverveld, stelde de functionaris McCoy een grimmig ultimatum: “Je kunt deze oorlog niet winnen zonder de drugsproductie in de provincie Helmand op zich te nemen.”
Tot op heden, ondanks een coole uitgave $ 7.6 miljard Dergelijke inspanningen van de afgelopen tien jaar zijn grotendeels mislukt.
“Volgens alle denkbare maatstaven hebben we gefaald”, zei speciale inspecteur-generaal voor de wederopbouw van Afghanistan, John Sopko, in een toespraak in 2014 aan de Georgetown University. “De productie en teelt van [opium] zijn toegenomen, het verbod en de uitroeiing ervan zijn afgenomen, de financiële steun aan de opstand is toegenomen, en verslaving en misbruik zijn in Afghanistan op een ongekend niveau.”
(Hij had eraan kunnen toevoegen dat verslaving en misbruik zich ook in de Verenigde Staten op een ongekend niveau bevinden, waarbij de opioïde-epidemie bijdraagt aan een daling van de nationale levensverwachting, aldus recent onderzoek.)
Generaal Nicholson aangekondigd eind november dat de VS zouden beginnen met het rechtstreeks bombarderen van aan de Taliban gelieerde drugsproductiefaciliteiten, doelen die voorheen verboden terrein waren voor Amerikaanse en geallieerde troepen. Het Pentagon vorderingen De stakingen, die sinds november aanhouden, hebben de financiën van de Taliban al verlamd en de groep 16 miljoen dollar aan inkomsten ontzegd, maar de vooruitgang is misschien niet wat wordt beweerd.
“Het Pentagon heeft verschillende beweringen gedaan over de omvang van de impact op de financiën van de Taliban, maar dat is allemaal zeer speculatief”, zegt Vanda Felbab-Brown, senior fellow van het Brookings Institution bij het Center for 21st Century Security en expert op het gebied van Afghanistan. vertelde Alternet.
“De logica is dat per doelwit een bepaalde hoeveelheid heroïne wordt vernietigd en dat aan heroïne dezelfde waarde per eenheidsprijs wordt toegekend, maar daar kunnen we niet vanuit gaan”, aldus Felbab-Brown. “Het kan zijn dat er helemaal geen verwerkte heroïne in zat, alleen maar opium. De enige waarde zou kunnen zijn dat het één Taliban-financier uitschakelde die toevallig aanwezig was, of misschien één schakel in de handel verstoorde, maar daar kunnen we niet eens van uitgaan.”
Naast de twijfelachtige effectiviteit van de operaties kunnen de gevolgen ervan ook op andere manieren worden gemeten.
In één bepaalde staking bedoeld voor een drugslaboratorium in de Helmand-stad Musa Qala, troffen Amerikaanse bommenwerpers in plaats daarvan het huis van een kleine opiumhandelaar, waarbij zijn vrouw, zijn zes kinderen (van wie de meesten niet ouder waren dan 8) en zijn eenjarig slachtoffer omkwamen. oude kleindochter.
Dergelijke slachtoffers worden vaak afgeschreven als ‘bijkomende schade’, maar als een groeiend aantal onderzoek geeft aan dat burgerdoden radicalisme en geweld hebben aangewakkerd in landen waar het Amerikaanse leger opereert, waardoor de lokale bevolking in de armen van militante groeperingen als de Taliban is geduwd.
One 2010 studie ontdekte dat acht aanvallen van opstandelingen per jaar in elk Afghaans district van gemiddelde grootte voorkomen zouden kunnen worden als Amerikaanse operaties minder burgers zouden doden, en concludeerde dat “om het geweld tegen ISAF-soldaten [International Security Assistance Force] te verminderen, eenheden zouden moeten proberen het aantal burgerslachtoffers tot een minimum te beperken. ”
Hoewel regeringsfunctionarissen blijkbaar het belang inzien van de drugshandel voor de kracht van militante groeperingen in Afghanistan, is het nu wellicht onmogelijk om de situatie met militaire middelen te verhelpen. Volgens sommige analisten zou het besteden van militaire middelen aan de ontwikkeling van de Afghaanse landbouwsector de sleutel kunnen zijn tot het oplossen van het probleem.
“Als de internationale gemeenschap de afhankelijkheid van het land van illegale opium blijft terugdringen door middel van duurzame plattelandsontwikkeling, zal Afghanistan misschien niet langer de leidende narcostaat van de planeet zijn – en misschien kan de jaarlijkse cyclus van geweld eindelijk worden doorbroken.” schrijft McCoy.
De VS hebben het drugsprobleem in Afghanistan verergerd door tientallen jaren van slecht beleid, zei Peters, maar het “zou de situatie kunnen omdraaien door energie te richten op het stabiliseren van niet-drugsproducerende delen van het land.”
Gezien de escalatiestrategie van de regering, ook al is deze dubbelzinnig, lijkt een abrupte koerswijziging niet waarschijnlijk.
Ongeacht welke langetermijnoplossingen (of het gebrek daaraan) de Verenigde Staten aan Afghanistan opleggen, nu de Taliban hun terreinwinst consolideert en haar macht versterkt met opbrengsten uit de handel in verdovende middelen, zal de lente van 2018 een van de bloedigste worden. Sagen van Amerika's langste oorlog.
Will Porter is een journalist die gespecialiseerd is in het buitenlands beleid van de VS en zaken in het Midden-Oosten. Hij schrijft voor het Libertarian Institute en twittert op @WKPancap.
Kyle Anzalone is de presentator van de Foreign Policy Focus-podcast en de hoofdredacteur van Immersion News. Zijn geschriften zijn te vinden bij het Libertarian Institute.
“Naarmate het areaal dat wordt bebouwd op het grondgebied van de Taliban groeit, “kunnen we concluderen dat er meer geld naar de Taliban vloeit”, zegt Gretchen Peters, voormalig buitenlandcorrespondent van ABC News en een expert op het gebied van de Afghaanse opiumhandel.
Het vreemde is dat de Taliban de groei van de papaver bijna hadden stopgezet en dat de VS vervolgens toestonden dat deze weer begon, zodat ze heroïne naar Rusland konden sturen. Dit lijkt een desinformatieverhaal te zijn… het zijn de VS die de papavergroei ondersteunen.
Wat een hoop onzin! de VS zijn daar de grootste exporteur van opium.
Absolute onzin. Toen Amerikaanse indringers in 2001 het land binnenkwamen, hadden de Taliban de papaveroogst uitgeroeid. Daarna bereikte de productie wereldwijde en historische hoogtepunten, en nam nog steeds toe. Een groot deel van de oogst gaat via Camp Bondsteel van het Amerikaanse leger in Kosovo.
Yoo, Will Porter en Kyle Anzalone,
Met uw (dit) artikel erkent u dus dat de coalitie van de VS en de jaren 60 de opiumvelden bewaakt voor de Taliban!
Want elke keer dat we YouTube-video's over opiumvelden bekijken, zien we troepen uit de VS en Groot-Brittannië enz. bewaken en ervoor zorgen dat de velden worden bewaterd en bemest.
Stop met de BS over de Taliban die de opbrengsten van de opiumproductie voor oorlog gebruiken.
De papavervelden werden in 1981 door de Taliban vernietigd. De VS hebben 3.5 miljard dollar uitgegeven om ze weer operationeel te krijgen!
VS, grootste drugskartel in de geschiedenis!
Kan de Amerikaanse luchtmacht de oogst niet op elk gewenst moment uitroeien? Hier zijn enkele punten,..opium….witwassen van geld. … stroman POTUS opgepakt… militaire dominantie van de VS… FBI-onderzoek. …..
Voordat het Amerikaanse leger het Midden-Oosten binnentrok, was de opiumoogst bijna weggevaagd. Maar de oorlog tegen drugs was bedoeld om de CIA gefinancierd te houden
Natuurlijk weten we dat deze ‘verslaggevers’ handlangers van de Fed zijn.
Het waren ALTIJD de Taliban die TEGEN de opium waren, en er zijn foto's waaruit blijkt dat het onze troepen zijn die de velden bewaken.
Bekijk het zelf.
Hoe dan ook, wat zijn we in godsnaam aan het doen op die woeste plek?
Laat de inheemse Taliban hun plaats terugkrijgen. Ze mogen het houden
De Taliban krijgen de schuld van al het geweld en de opstand in Afghanistan. Feit is dat zij ongeveer de enigen zijn die niet door de VS kunnen worden gecorrumpeerd. In 2000, een jaar voordat de VS hun Twin Towers opbliezen, vernietigden de Taliban ongeveer 90% van de papavervelden!! Heroïne is ook in Afghanistan zelf een groot probleem! Tussen 2001 en 2011 is de opiumoogst met een factor 40 toegenomen (…). In de VS werd Agent Orange niet over de velden gespoten, maar waarschijnlijker kunstmest! Vanaf ongeveer 2011 explodeerde de heroïne-epidemie in de VS, waarvan de Amerikaanse media Mexico de schuld geven (wat logistiek onmogelijk is!) Het lijkt erop dat veel Amerikanen niet kunnen bevatten hoe slecht hun diepe staat werkelijk is! Dus nu gedijt de Taliban op de verkoop van opium? 'Feiten uit het verleden' doen anders vermoeden.. 2017 zal ongeveer 100.000 dodelijke overdoses heroïne in de VS laten zien, en de Taliban is nog steeds de grootste 'vijand' om te verslaan?! De VS zijn hun eigen 'grootste vijand'.
Erg informatief.
Maar ik vrees dat je het grotere punt mist – dat dit schijnbare conflict een valse vlag is – waarvan er veel zijn binnen de MIC – die bestaat om de opiumproductie te BESCHERMEN om het opiumprobleem in de VS voort te zetten – als afleider/verdeler voor de diepe staat.
Voor oudere berichtgeving over de rol van de CIA in de Afghaanse opium geef ik deze link door:
http://www.nytimes.com/2009/10/28/world/asia/28intel.html
Precies.
Bedankt
Oplossing: trek je terug en laat de Afghanen met rust.
Het is heel moeilijk te geloven dat terwijl de VS dat land bezetten, de teelt van deze oogst en de drugshandel zijn toegenomen, in tegenstelling tot de tijd toen de Taliban de volledige controle hadden over het land van Afghanistan. De Amerikaanse bezetting in Afghanisten heeft het land gedestabiliseerd waar mensen zich nog steeds verzetten tegen buitenlandse bezetting. De Taliban hebben dus haar heerschappij over de regering verloren, die nu een marionet van de VS is en de agenda van Washington en het buitenlands beleid volgt. Het zijn de VS die de controle hebben over de Afghanisten, wat moeilijk te geloven is dat deze groeiende drugscultivar onder de Taliban valt en niet onder het Amerikaanse leger.
Welnu, als er dit jaar een enorme oogst aan opium is, betekent dit dat de CIA en het militair-industriële complex geld zullen verdienen door het naar de VS (en Europa) te verschepen en alle Amerikaanse (Europese) mensen verslaafd te maken. Dat was tenslotte het plan, nietwaar? Degenen onder jullie bij de CIA en het MIC en de regering in de ogen?
Er zal geen oorlog meer zijn. Er zal geen dakloosheid meer zijn in de VS en Europa. Degenen onder u die in de gaten houden, zullen deze mensen helpen die verslaafd zijn aan uw drugs. Je geeft mensen een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Je haalt mensen van de straat en geeft ze individuele huisvesting – geen schuilplaatsen waar geen veiligheid is en te veel geweld en verkrachting. Klaag niet over geld – je slechte vrienden hebben al te veel – doe het gewoon.
Wij zijn nu in Openbaring. Wist je dat? Nu doe je dat en mijn volk zal krijgen wat ze willen voor hun gezondheid. En ik zal krijgen wat ik wil en jij zult bij mij uit de buurt blijven, tenzij je met geschenken als Wijze Mannen komt. Ik ben de spelletjes beu. Ik ben de leugens beu. Ik ben uw ontvolkingsagenda beu. Maar bovenal ben ik het zat om dit te zeggen: de dingen op aarde zullen zijn zoals ze in de hemel zijn. Anders komt het einde – uit het niets. Kaapse? Haaaaaahaaaaaaa – Nog eentje bijt in het stof. Het volk zal regeren. Zo boven – zo beneden. God is een meesterplanner. Wist je het niet?
Het meeste van wat jij denkt is verkeerd. Het kwetsen van kinderen en anderen brengt alleen maar eeuwige verdoemenis met zich mee. Er is geen ontsnapping uit het donker.
Ga naar het licht nu je nog tijd hebt.
http://www.nytimes.com/2009/10/28/world/asia/28intel.html
ja
het meeste hiervan werd voorspeld in dit artikel dat ik in 2003 in Vanity Fair las:https://www.vanityfair.com/news/2002/03/afghanistan200203
Goh, ik vraag me af hoe de opium vanuit Afghanistan bij de Amerikaanse consument terechtkomt? Ik denk dat veel mensen de CIA's Air America of de Iran Contra Mena, Arkansas drugsring, zijn vergeten of niet kennen. Veel militaire vluchten van Afghanistan naar de VS elke week, zou dat kunnen? Nee,
Meestal krijgt Mexico de schuld van alle slechte dingen, maar blijkbaar komt zo'n 90+% van alle heroïne in Canada uit Afghanistan, maar met die zeer veilige grens (ha!) komt blijkbaar niets daarvan naar de VS.???
Wauw, nieuws voor mij. Ik had geloofd dat de Taliban de papaverproductie hadden weggevaagd nadat ze hadden gewonnen van het door de Sovjet-Unie gesteunde regime. Ik ben totaal verrast dat ze van strategie veranderden en vroeg me af of de cia weer handelde in de jaren zestig en tachtig?
In godsnaam, waarom leert Amerika niet gewoon lessen uit hun rampzalige fouten; je zou denken dat het verliezen van de oorlog in Vietnam en andere mislukte militaire interventies over de hele wereld hen zou vertellen dat het onmogelijk is om een uitputtingsoorlog te winnen tegen een toegewijde vijand met de tijd en de kracht om weerstand te bieden en het uit te zitten? Het boerenleger van de Vietcong wist dit (aangezien zij destijds de grootste militaire macht ter wereld versloegen) en de Afghaanse Taliban weten dit: het is een bewezen, succesvolle strategie! De VS moeten hun verliezen beperken zoals de Sovjets deden en daar wegwezen? Historisch gezien is Afghanistan het kerkhof van rijken, vanaf Alexander de Grote tot de Sovjet-invasie in de jaren tachtig? Einstein zei dat de definitie van krankzinnigheid het steeds opnieuw herhalen van hetzelfde is en een ander resultaat verwachten? Welnu, het resultaat hier is een complete en totale mislukking? Ga er nu uit!
Je kunt er zeker van zijn dat veel andere mensen zorgvuldig hebben bestudeerd hoe Noord-Vietnam heeft gewonnen en de VS hebben verloren.
Waarom circuleren er foto's van Amerikaanse soldaten die de klaprozen bewaken? De regering-Trump zal geen echt geld steken in de strijd tegen de dodelijke opiaatverslaving en overdosis die tienduizenden levens heeft gekost. Ik geloof niet dat wij er zijn om te voorkomen dat de Taliban opium verbouwt, maar dat wij ermee CONCURREREN.
Deze oorlogen om grondstoffen moeten EINDIGEN.
De O & O-oorlogen: olie en opium. Eventuele vragen, aangeboden door Al-CIA-da!
Op een serieuzere toon mis ik de twijfelachtige rol van de CIA in deze kwestie:
“Gen. Nicholson kondigde eind november aan dat de VS zouden beginnen met het direct bombarderen van aan de Taliban gelieerde drugsproductiefaciliteiten, doelen die voorheen verboden terrein waren voor Amerikaanse en geallieerde troepen.
Waarom waren drugsdoelen überhaupt verboden terrein? Zijn de Amerikaanse generaals zo achterlijk dat het hen zestien jaar kost om te begrijpen dat ze moeten toeslaan waar het pijn doet (de geldhoeveelheid van de Taliban)? Natuurlijk niet: Washington is doorgaans zeer snel in staat een ongunstig land/ongunstige organisatie lam te leggen door hun bankrekeningen te bevriezen en hun inkomstenbronnen (Iran, Noord-Korea, Rusland, etc.) aan te vallen.
Maar dan blijft de vraag onbeantwoord: waarom hebben ze die drugsdoelen al die jaren niet gebombardeerd?
Het antwoord is dat de CIA het grootste drugskartel ter wereld is en dat ze in Afghanistan een moord plegen met heroïne (zoals ze dat doen met cocaïne in Columbia): het financiert hun donkerste operaties, die ze nooit openbaar hoeven te maken, omdat ze financieel onafhankelijk van de Amerikaanse 'regering'.
Of bepaalde laboratoria/magazijnen kunnen nu doelwit zijn omdat die mensen verkopen aan niet-CIA-kopers die hen voorzien van Kalashnikovs, munitie en bitcoins. Het oude maffia-beschermingsracket in hyperdrive. “Als je niet aan ons verkoopt, verkoop je aan niemand!” BOOM!
Laten we duidelijk zijn: waarom zou iemand geloven wat de Amerikaanse regering over wat dan ook zegt, vooral over de doelen die zij bombardeert! Alle bs, zorgt voor een goede kop!
Geloof niets totdat het officieel is ontkend.
Nergens in dit artikel, of ergens anders, heb ik enige discussie gezien over hoe al deze heroïne helemaal van Afghanistan naar de VS komt. Eens kijken, als het commerciële luchtvaartmaatschappijen waren, zou je denken dat de douane een groot deel ervan zou kunnen onderscheppen. Als het aan boord van een schip zou worden vervoerd, zou een kleine controle van de lading die afkomstig was uit havens in de buurt van Afghanistan zeker mogelijk zijn. Ik zit hier met mijn aluminiumhoedje en denk dat er iets snodes aan de hand is, en dat de gebruikelijke verdachte (CIA) medeplichtig is.
Het extra voordeel is de bevolkingsreductie hier in de VS, vooral onder de “deplorables” en “expendables”.
Skip Scott, ik vermoed dat je dit weet, maar dit is echt een goed gedocumenteerd aspect van ons leven.
Zie bijvoorbeeld het voorbeeld van de vijand: “Drugging America, A Trojan Horse” van Rodney Stich.
Beste Scott: Volgens een Global Research-artikel gepubliceerd in 2014: “Het Amerikaanse leger heeft toegestaan dat de papaverteelt doorgaat om boeren en overheidsfunctionarissen die betrokken zijn bij de drugshandel te sussen, die zich anders tegen de Afghaanse Karzai-regering in Kabul zouden kunnen keren. De opium- en heroïne-industrie is een brandstof voor beide partijen en is zowel een product van de oorlog als een essentiële bron voor voortdurende conflicten.” Dat is de reden waarom de VS deze heroïnehandel hebben toegestaan.
Veel Indochinese heroïne kwam in lijkzakken mee met de dode stormtroepen. Er zijn veel ‘lege’ militaire transportvliegtuigen die terugkeren
Een CIA-chef zegt tegen een mariniersgeneraal:
“Hoe vaak heb ik je al gezegd om onze papavervelden te BESCHERMEN, NIET TE ROKEN?!!!
Hoe verwacht je dat we Iran omver kunnen werpen, zonder de verkoop van heroïne?!!!
Door wapens te verkopen aan de Contra's, deze keer?!!!
Haal die klaprozen terug van de Taliban, idioot!!!
Volgens de Council on Foreign Relations (hee-hee) wordt bijna alle herion die in de VS wordt geconsumeerd, in Mexico verbouwd en verwerkt, en komt bijna alle fentanyl uit China.
https://www.cfr.org/backgrounder/us-opioid-epidemic
ik bedoel maar'
Ik heb zojuist gelezen dat 90% van de heroïne in de wereld afkomstig is uit Afghanistan. Ik heb ook gelezen dat meer dan 90% van de Amerikaanse heroïne uit Mexico komt. Dat is een hele hoop heroïne die ergens anders dan de VS naartoe gaat. Ik heb niets gehoord over heroïne-epidemieën buiten de VS en Europa. Het lijkt mij dat deze cijfers niet kloppen. De gehele bevolking van Europa is ongeveer het dubbele van die van ons, en ik denk niet dat hun verslavingspercentage zo hoog is. Ik kom uit Arizona, en voor zover ik het begrijp is de Mexicaanse heroïne meestal bruin en de Afghaanse heroïne wit.
Ik kan het mis hebben.
Hoe zit het met CIA-vluchten met heroïne van Afghanistan naar Mexico en vervolgens naar de VS?
De CIA heeft al haar smokkelinfrastructuur (voor Colombiaanse cocaïne naar de VS) in Mexico.
Ja Hans, dat lijkt me het meest logisch.
Bedankt Hans Zandvliet, zie mijn Daniel Hopsicker-link hierboven. Bedankt.
Ik geloof dat het vliegveld van Texaanse kerels in? Costa Rica? was de belangrijkste Contra-ondersteunende cocaïnehub van de CIA.
Blijkbaar komt ruim 90% van de heroïne in Canada uit Afghanistan. Waarom wordt Canada nooit genoemd in de strijd om heroïnebronnen???
Hallo Skip Robert Parry probeerde het ons te vertellen, en Gary Webb werd (naar mijn mening) vermoord toen hij ons Amerikanen probeerde te vertellen, maar het echte probleem is het weglaten van de MSM. Nu proberen ze de diversiteitsjournalistiek op internet uit te roeien, omdat ze nooit zullen stoppen met het verdoezelen en ons nog meer leugens vertellen.
Jongen, ik hoop dat ik lang genoeg in de buurt ben om de geschrokken gezichten van mijn mede-Amerikanen te zien op de dag dat de waarheid eindelijk aan het licht komt. Misschien wordt het een serie van 10 uur van Oliver Stones, of wie weet krijgen Paul Craig Roberts of Ray McGovern wat quality time, maar de toekomst heeft hoe dan ook een datum in gedachten voor wanneer deze onthullingen zullen plaatsvinden. Joe
Ik betwijfel of er enige reden was om Gary Webb te vermoorden, aangezien de MSM zo goed werk heeft geleverd door hem te neutraliseren. Voor de duidelijkheid: iedereen die een lange carrière heeft gehad in shock/trauma ICU-verpleegkunde in een groot academisch ziekenhuis (zoals ik heb gedaan) heeft mensen gezien die werden opgenomen na zelfmoordpogingen waarbij ze één of zelfs twee schotwonden in het hoofd hadden opgelopen (ik heb heb twee keer de twee schoten in het hoofd gezien, plus iemand die één in de borst en één in het hoofd overleefde). het probleem is dat mensen slechte anatomische kennis hebben of dat ze terugdeinzen en dus hun hersenen missen bij het eerste schot (zoals Gary Webb lijkt te hebben gedaan). Helaas hebben deze zelfde individuen zelfs de tweede opname gemist, maar natuurlijk niet altijd. Het schot in de mond waardoor de sinussen en de bovenkaak van het slachtoffer eenvoudigweg uit elkaar worden geblazen, is de meest voorkomende fout. Voel je vrij om Google Scholar te gebruiken om te zoeken naar peer-reviewed artikelen over dit soort zaken. Nogmaals, een zelfmoord waarbij twee schoten betrokken zijn, is niet ongewoon en bewijst niets in de zin dat de zelfmoord feitelijk een mislukte moord is.
Vroeger gebruikten de Afghanen alleen opium, maar nu gebruiken ze heroïne.
..desinformatie!
Mike – Als de CFR zou beweren dat het vandaag donderdag is, zou ik mijn agenda controleren voordat ik het geloofde. Allemaal propaganda, de hele tijd.
Oh, ik weet het, en ik ben het ermee eens. Maar deze Daniel Hopsicker-man ziet er ook wankel uit.
Wat ik interessant vind, is dat dit artikel wordt gecombineerd met het nieuws over de Amerikaanse “oorlog” tegen opiaten. Ik ben het ermee eens dat er een probleem bestaat waarbij oplossingen op basis van vroege educatie en behandeling, indien geïmplementeerd, mogelijk zouden kunnen helpen (naast andere oplossingen natuurlijk). Tot nu toe lijken de enige echte doelwitten de diepe zakken van de farmaceutische bedrijven en de overdoseerders van recepten te zijn. Wat het illegale gebruik betreft... we moeten een muur bouwen en meer geld uitgeven aan wetshandhaving om deze overvloedige oogst blijkbaar te stoppen. De enige mensen die ik echt door deze inspanningen zie worden getroffen, zijn ouderen en behoeftigen, die geen raad zullen weten met de nieuwe Medicare/Medicaid-richtlijnen, die de geaccepteerde hoeveelheden pijnstillers aanzienlijk terugdringen. De positieve kant is dat de politici zullen kunnen wijzen op een afname van “misbruik/overgebruik” bij een veel gemakkelijker te bestuderen klasse van mensen (in tegenstelling tot straatgebruikers). Tegelijkertijd zal deze recordoogst opium op de een of andere manier zijn weg naar alle anderen vinden...
Ondersteuning van de Taliban, maar ook van naar schatting een derde van de Pakistaanse economie... en een onnoemelijk deel van het duistere geld van de CIA
De Afghaanse oorlog is illegaal en immoreel. Het is een voortdurende oorlogsmisdaad gepleegd door de VS. Al het bloed dat daar wordt vergoten is de verantwoordelijkheid van onze ongekozen oligarchische heersers, ook wel bekend als de Deep State. Deze mensen zijn de grootste criminelen ter wereld, die waarschijnlijk alles zullen vernietigen voordat ze klaar zijn.
Om de democraatpartij democratisch te noemen is een zieke grap.
Om het de “democratische” partij te noemen is een trieste Republikeinse poging om het woord “democratie” uit de taal te verwijderen. Iedereen die dat doet, kan niet serieus worden genomen, hoe slecht sommige Democraten ook zijn.
Waarom zou je een partij een democratie noemen als deze wordt geregeerd door een relatief handjevol oligarchen?
De Democraten zijn niet eens het minste van twee kwaden; zij zijn het effectievere kwaad. Ze hebben nog steeds mensen zoals jij die ervan overtuigd zijn dat ze aan onze kant staan, ook al steunen ze dezelfde oorlogen en bankiers als de Republikeinen. Ze houden goede, valse toespraken (zie Barack Obama), maar hun daden zijn in tegenspraak met hun woorden. Kijk wat ze doen, in plaats van hun leugens te geloven.
Hier is nog een zieke grap over de zogenaamde democratische partij.
‘Onverdraagzaam’, ‘schandalig’ en ‘walgelijk’ waren slechts een handvol van de vele bijvoeglijke naamwoorden die critici gebruikten om de toespraak van minderheidsleider van de Senaat Chuck Schumer (DN.Y.) deze week voor de American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) aan de kaak te stellen. schreef het voortdurende conflict in het Midden-Oosten niet toe aan Israëls tientallen jaren van brute, door de VS gesteunde bezetting van Palestijnse gebieden, maar aan het onvermogen van de Palestijnen om “in de Thora te geloven.”
“Feit is dat te veel Palestijnen en te veel Arabieren geen enkele Joodse staat in het Midden-Oosten willen”, zei Schumer tegen het publiek dat bijeen was gekomen voor de jaarlijkse conferentie van AIPAC in Washington, DC. “Natuurlijk zeggen we dat het ons land is. de Torah zegt het, maar zij geloven niet in de Torah. Dat is dus de reden dat er geen vrede is. Ze verzinnen andere redenen, maar ze geloven niet in een Joodse staat en daarom moeten wij, in Amerika, samen met Israël sterk staan door dik en dun.”
Annie vraagt zich af hoe ver de VS moeten gaan om dit twijfelachtige, kleine gestolen landje te beschermen. Ik bedoel, het is niet zo dat de Israëliërs aan de kant staan van wat juist is. Wij Amerikanen zouden deze steun aan Israël in twijfel moeten trekken, want als we dat doen, kunnen we misschien onze waarden herwinnen die we gaandeweg zo zijn kwijtgeraakt. Ik bedoel, elke instelling lijkt gecorrumpeerd te zijn door dubbele normen, en mensen zien dit. We hebben een politie die ongewapende burgers vermoordt, en vervolgens laat een rechter hen vrij rondlopen. Onze opgroeiende kinderen kunnen zich geen Amerika herinneren zonder zware beveiliging, of een tijd zonder arrestatieteams die een huis omsingelden dat verdacht werd van wangedrag. En dan komen we tot onze steun aan een racistische natie en de manier waarop zij hun Palestijnse inheemse bevolking mishandelen, en ik vraag je Annie, wat is er met de waarden van onze natie gebeurd? Hebben we überhaupt ooit waarden gehad? Kunnen we onze natie er op de een of andere manier toe brengen kwaliteitswaarden aan te nemen, en kunnen we dat doel waarmaken?
Ik zou er ook aan kunnen toevoegen dat ik geloof dat de VS aan het afglijden zijn, en dat de VS zich op termijn zullen moeten aansluiten bij een multipolaire, soevereine wereld van naties. Onze tarieven zullen de tarieven weerspiegelen die andere landen ons opleggen. Onze kernwapens zullen worden geëvenaard of overtroffen door andere landen, dus ABM-verdragen zullen een no-brainer zijn om te ondertekenen. We zullen de grenzen moeten respecteren, omdat onze CIA een agentschap voor gegevensverzameling zal moeten worden in plaats van dat het een geheime operatie wordt die wordt gebruikt tegen het omverwerpen van andere regeringen.
Het hoeft niet slecht te zijn, van ons wereldse voetstuk te vallen, maar om het beter te maken zal Amerika het huis moeten opruimen, en elke centimeter en elk hoekje en gaatje moeten schoonmaken, en nog wat om onszelf te ontdoen van deze verschrikkelijke oorlogshitsers.
En nadat ik heb gezegd dat ik midden op de snelweg ga staan en zie hoe goed ik ben in het laten missen van de snel rijdende vrachtwagens en auto's, omdat ik daar een grotere kans op heb dan mijn opmerking om werkelijkheid te worden. Sorry dat ik een van die mindere momenten heb.
Even stof tot nadenken Annie. Joe
Joe, de verklaring die je hieronder aflegt dat Amerikanen geen idee hebben wat er in Afghanistan aan de hand is, en dat het hen ook niets kan schelen, is voor mij het meest deprimerend, namelijk het verminderde gevoel zich met de ander te kunnen identificeren. Ons individuele en collectieve narcisme is verontrustend. Ik denk dat de ineenstorting van gemeenschappen veel heeft bijgedragen aan onze vervormde waarden. Ik ben opgegroeid in een zeer besloten Italiaanse gemeenschap, en je zou kunnen denken dat dat geen goede zaak is, maar dat was het wel. Om negen uur ging mijn hand door een glazen raam waardoor alle pezen in mijn rechterarm waren doorgesneden. Mijn moeder was een paar straten verderop aan het winkelen, maar de nonna van mijn vriendin was daar en wikkelde mijn hand in haar schort en bracht me met spoed naar de plaatselijke apotheker die het verband verbond. Twee buurmannen brachten mij in hun vrachtwagen naar het ziekenhuis. Een buurtdokter die bij zijn moeder woonde, en hoewel hij niet betrokken was bij mijn operatie, hield me tegen als hij me ooit zag om te zien of mijn hand aan het genezen was. Je maakt deel uit van iets groters, en het draait niet alleen om jou. Ik geloof in het vrouwenliberaal, maar in die tijd kon één salaris de winst opleveren. Het was fijn om thuis te komen en je moeder te zien en er was tijd voor haar om je dag te controleren en te helpen met huiswerk, en natuurlijk leefde en stierf je oma bij familie. Niet perfect, maar beter dan sleutelkinderen die voor de tv zitten totdat hun moeder thuiskomt, en worden overspoeld met advertenties die hen aan dingen proberen te binden. En misschien is er een vader en misschien ook niet. Het is een meer kapitalistisch georiënteerde wereld geworden, waar dingen de menselijke verbinding vervangen, maar dat kunnen ze niet. Ik geloof echt dat het uiteenvallen van de gemeenschap en het gezin heeft bijgedragen aan onze vervormde waarden. Om nog maar te zwijgen van de media die je niet overweldigden met leugens en verdraaiingen en je deden denken dat de hele wereld de ander was.
Annie Een van de betere dingen van de jaren vijftig is dat het redelijk gebruikelijk was dat één ouder thuisbleef bij de kinderen. We evolueerden beetje bij beetje tot tegen het einde van de jaren 50, toen de meeste Amerikaanse huishoudens die in hun jaren 80-levensstijl wilden blijven, beide ouders nodig hadden om te werken. Je kent dit verhaal, maar je hebt gelijk: er zijn verlieselementen van cohesie die een samenleving bij elkaar houden.
Als we er op de een of andere manier in zouden slagen om terug te keren naar die dagen waarop een gemiddeld Amerikaans jongvolwassen stel één ouder thuis zou kunnen laten blijven, zou dat niet betekenen dat het een bepaald geslacht moest zijn. Bovendien zou er een beleid voor moederschapsverlof kunnen worden ontwikkeld om dit doel te helpen bereiken, maar een redelijk standaardloonbeleid zou een groot deel van dit probleem corrigeren.
Trouwens, ik ben letterlijk opgegroeid naast de winkel van mijn Italiaanse oma en twee tantes, en ongeveer anderhalve kilometer van mijn oma van de Duitse etniciteit van de 2e Amerikaanse generatie... dat zouden de dagen zijn om ook Amerika terug te brengen toen het geweldig leek, hoewel we dat wel zouden doen Het zou verstandig zijn om ook een paar dingen aan te passen die we toen deden. Hoe onze wereld zou kunnen komen tot het bereiken of terugkeren naar die dagen van verantwoordelijke en verantwoordelijke volwassen gevoeligheden, als je wilt, weet ik niet. 'Alles wat we nodig hebben is liefde'.
Sorry voor de Afghanistan-opmerking die u een beetje benadrukte. Dit zijn moeilijke tijden, maar op de een of andere manier moeten we allemaal proberen een ontsnapping of een veilige plek te vinden om een tijdje te bezoeken. Mijn vader maakte zich nooit zorgen zoals een normaal persoon, en hij herinnerde me er voortdurend aan dat ik me te veel zorgen maakte, en als er iets gebeurde, zorgden we er gewoon voor als dat gebeurde. Dat werkte voor mijn vader, maar als die mentaliteit voor jou niet werkt, doe dan zoals mijn vriend die van Transcendente Meditatie hield en nog steeds bezig is, en neem twee keer per dag 20 minuten de tijd, sluit je ogen en vind je gelukkige gedachte. Als je dat niet doet, drink dan niet en rijd niet, en koop de eerste ronde, zodat je de bar vroeg kunt verlaten… pas op dat ik te veel praat. Joe
We maakten grapjes dat we eind jaren veertig Israël in de woestijnen van Utah hadden moeten vestigen in plaats van in het heilige land, een muur rond de hele staat hadden moeten bouwen en de ‘Bleed the beast’-mormonen en zionistische Israëli’s van elkaar moesten laten genieten. bedrijf…
Het is echt moeilijk om iets slechts genoeg te zeggen over de ramp die de democratische partij heeft geopenbaard.
Het is al erg genoeg dat de democraten samenspannen met de Nationale Veiligheidsstaat bij het opdringen van de Russische poort, maar ze duwen de mensen ook meer naar rechts als ze zien wat zogenaamd links doet.
De Democratische partij is natuurlijk in veel opzichten een teleurstelling, maar niet zo teleurstellend voor de Republikeinen. Er zijn eigenlijk een aantal fatsoenlijke mensen die een functie als Democraten bekleden, terwijl ik dat eigenlijk niet kan zeggen over de Republikeinen (met de mogelijke uitzondering van een paar county sheriffs die hier en daar over het land verspreid zijn). Helaas, totdat je die succesvolle derde partij (en hopelijk een vierde) start die een effectieve coalitievorming kan doen, zul je je neus moeten ophouden en werken met wat je hebt. Momenteel heeft de Groene Partij ongeveer 3% van alle gekozen ambten in dit land in handen en dit is simpelweg geen realistische keuze. Hoewel de libertariërs misschien iets serieuzer zijn, zijn ze tenslotte (zoals het cliché luidt...) eenvoudigweg republikeinen die drugs roken... of erger. Met erger bedoel ik rijke mensen die denken dat de Republikeinse Democratie (of welke democratie dan ook) hun rechten schendt, omdat het hen onderdrukt als ze moeten doen wat de meerderheid van de ‘kleine mensen’ wil in plaats van wat zij zelf in hun belang achten. Simpel gezegd: de kleine mensen tellen niet mee en zouden dus niet in staat moeten zijn de macht van de overheid te gebruiken om de rijken lastig te vallen. De vraag naar absolute politieke zuiverheid is op dit moment een dwaas spel. De verklaring dat er geen verschil is tussen de partijen bracht George W. Bush zo dichtbij dat de SC hem in 4 kon kiezen, en zelfs als Gore de moorddadige sancties tegen Irak en de wekelijkse bombardementen had voortgezet, denk ik dat het onwaarschijnlijk is dat hij daarmee zou zijn begonnen. de huidige shit-sneeuwbal die we nu in het Midden-Oosten hebben. Ik denk dat de uitspraak dat er weinig verschil was tussen Trumpkin en Hillary ook een koopbrief was die werd verkocht door mensen met bijbedoelingen.
Schumer over de Thora? LMAO. Schumer et al. zijn talmoedisten Ashkanzim! oei erg!
Het dispensationalisme is een groot onderdeel van de Amerikaanse steun aan Israël, evenals van onze eigen cowboys- en indianenmythologie. Amerikaanse fundamentalisten hebben een Joodse staat nodig, met tempels en offers, om ervoor te zorgen dat Jezus snel terugkomt. Ze denken soms dat de Palestijnen de Bijbelse Filistijnen zijn en dus geen recht op leven hebben.
Na zeventien jaar, en toch heeft bijna geen enkele Amerikaan nog enig idee waar het in Afghanistan om draait, of misschien kan het hen inmiddels wel iets schelen, maar naarmate de klok tikt, gaat ook de langzame, verborgen oorlog in Afghanistan daarmee gepaard.
Kijk eens hoe u over deze brief aan het Amerikaanse volk denkt.
https://www.sott.net/article/379350-Russell-Bentleys-letter-to-the-American-people
Die kerel is een coole kerel. Het Amerikaanse volk moet zijn advies ter harte nemen. Elke keer als ik op de radio een publieke boodschap hoor over de miljoenen kinderen in dit land die elke avond met honger naar bed gaan, denk ik als eerste aan de honderden miljarden dollars die jaarlijks door het Pentagon en de inlichtingendiensten worden verspild. .
Natuurlijk zijn opiaatgebruik en -verslaving de afgelopen decennia altijd een probleem geweest in de Verenigde Staten. Maar iedereen die de samenleving met een scherp oog observeert, heeft iets tamelijk voor de hand liggend opgemerkt: zeer kort na de invasie van Bush/Cheney/Ziocon in Afghanistan begon steeds meer heroïne de straten van onze dorpen en steden hier thuis te overstromen.
Koppel deze toegenomen oorlogsproductie in de papavervelden van Afghanistan aan de sociaal aanvaardbare drugshandel van de Sacklers en we zien het duidelijke resultaat: een natie die te maken heeft met een opioïdenverslavingsprobleem dat ons economisch zwaar getroffen kernland teistert.
Drew, zou je niet graag willen zien wie de heroïnedistributeurs zijn die dit product met tonnen opkopen van de Taliban? Ik bedoel, wie zijn dat?
Vroeger waren bij de heroïnepijplijn onze oude vrienden van het KLA betrokken... zulke aardige mensen dat we Belgrado ter verdediging hebben gebombardeerd... zo gaat het verhaal.
Precies! Er wordt nooit over gesproken.
of waar de Taliban hun wapens vandaan halen
Precies. Ik denk dat het grote geld zijn weg vindt naar internationale financiële conglomeraten. Ik weet dat banken in het zuiden van Florida al jaren grote overschotten hebben (ik kan me de terminologie niet meer precies herinneren) en, om een lang verhaal kort te maken, deskundigen vermoeden dat het uiteindelijk om witgewassen winsten uit drugsgeld ging.
Precies. Ik denk dat het grote geld zijn weg vindt naar internationale financiële conglomeraten. Ik weet dat banken in het zuiden van Florida al jaren grote overschotten hebben (ik kan me de terminologie niet meer precies herinneren) en, om een lang verhaal kort te maken, deskundigen vermoeden dat het uiteindelijk om witgewassen winsten uit drugsgeld ging.
Bedankt Joe, weinig mensen weten meer over dit onderwerp dan Daniel Hopsicker. Ik zal een link geven.
http://www.madcowprod.com
Daniel Hopsicker is de auteur van “Barry and The Boys” over de Iran Contra-handel. Bekijk zijn bestelpagina voordat u de site verlaat. Hij beschrijft nauwkeurig de drugshandel van Vietnam naar Florida.
Het meest grondige boek dat ik ken is met bijna 700 pagina's 'The Politics Of Heroin: CIA Complicity In The Global Drug Trade' van Alfred McCoy, maar pas op dat het bijna 700 pagina's beslaat.
https://www.amazon.com/Politics-Heroin-Complicity-Global-Trade/dp/1556521251/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1520466954&sr=8-9&keywords=alfred+mccoy#customerReviews
De Hollywood-film ‘Air America’ documenteerde de CIA-smokkel van Indochinese heroïne. De verslaggever uit San Jose Mercury die “zichzelf een paar keer door het hoofd schoot” documenteerde hoe de CIA de crack-cocaïne-epidemie in LA initieerde. Wie denk je dat heroïne meeneemt uit Afghanistan? De voorloper voor de productie van heroïne arriveert in tankwagens vanuit Pakistan via Amerikaanse controleposten en de voorloper wordt in Afghanistan voor geen enkel ander gebruik gebruikt dan voor de productie van heroïne. “Air America”, eigendom van de CIA, was de grootste vrachtluchtdienst in de VS.
De gemeenschap in het zuiden heeft alles….JA ALLES…. van de gerechtsfunctionarissen die betrokken zijn bij de drugshandel. Ze beschermen de distributeurs en de dealers vertellen de politie wie hun klanten zijn. Dealers komen daar nooit in de problemen. Aanklager en rechters maken deel uit van de distributie en weten wie alle gebruikers zijn (en hoe ze die informatie kunnen gebruiken). De VS zijn ziek... en de liegende advocaten die een openbaar ambt bekleden, zijn het probleem.
Het ergste deel van de opiaatepidemie is niet de heroïne, maar de synthetische opiaten.
Zal ik de eerste zijn om op te merken dat het gebrek aan oplossingen geen bug is, maar een kenmerk, en dat het doel ervan, zoals altijd, is om de wapenleveranciers en bankiers te verrijken zolang de leugenkopende burgers van het binnenvallende land dit volhouden? hun kinderen kanonvoeden? Snel nu, mama's en papa's; zorg ervoor dat je 13-jarige wordt ingeschreven bij JROTC (zoals Nicholas Cruz was), zodat ze kunnen opgroeien en het respect van hun land kunnen verdienen (volgens de reclameborden die rond mijn stad zijn gepleisterd). Ik schreef onlangs aan mijn plaatselijke senator met het verzoek om het voor ouders gemakkelijker te maken om hun kinderen te beschermen tegen militaire rekruteerders door op de eerste pagina van de registratie een eenvoudige keuze te maken voor het afmelden. Ik kreeg te horen dat het leger ‘de tijdverdiende traditie had om kinderen te rekruteren’. hetzelfde als hogescholen en werkgevers”.
Hartelijk dank voor deze herinnering, E. Leete. In de Patriot ACT was kinderrekrutering ingebouwd. Hier is een paragraaf uit de ACLU-klacht over het programma.
“Kinderen vanaf 14 jaar kunnen zich inschrijven voor Junior Reserve Officer Training Corps (JROTC)-programma’s, die op meer dan 3,000 middelbare scholen, middelbare scholen en middelbare scholen in het hele land actief zijn.41 JROTC-programma’s worden aangeboden op ongeveer 18 procent van de middelbare scholen en zijn een integraal onderdeel van het formele leerplan op minstens 1,555 middelbare scholen, en bestaat in alle 50 staten.42 Het leger heeft JROTC-programma's op 1,682 middelbare scholen; de marine onderhoudt programma's op 613 middelbare scholen; de luchtmacht heeft programma's op 797 middelbare scholen; en de mariniers hebben programma’s op 216 middelbare scholen (Puerto Rico niet meegerekend).43 Ongeveer 273,000 JROTC ‘cadetten’ van middelbare scholen namen in 2005 deel aan het programma, een stijging ten opzichte van de 231,000 in 1999.44”
https://www.aclu.org/sites/default/files/pdfs/humanrights/crc_report_20080513.pdf
Voor veel arme kinderen is het leger de beste hoop om naar de universiteit te gaan.
Dat was het geval in het Pruisen van de 19e eeuw. Duitsland? Niet meer.
Mijn indruk is dat de Afghaanse opiumhandel onder de Taliban bijna werd stopgezet en samen met de VS daar is uitgegroeid tot de nummer één leverancier ter wereld.
Corigeer me alsjeblieft als ik het fout heb.
Mijn begrip is hetzelfde. Dit komt van Wikipedia:
In juli 2000 verklaarde Taliban-leider Mullah Mohammed Omar, die samenwerkte met de Verenigde Naties om de heroïneproductie in Afghanistan uit te roeien, dat de teelt van papavers niet-islamitisch was, wat resulteerde in een van 's werelds meest succesvolle anti-drugscampagnes. De Taliban dwongen een verbod op de papaverteelt af via bedreigingen, gedwongen uitroeiing en publieke bestraffing van overtreders. Het resultaat was een vermindering van 99% van het areaal van de papaverteelt in door de Taliban gecontroleerde gebieden, wat destijds grofweg driekwart van het wereldaanbod aan heroïne was.[18] Het verbod was slechts kort van kracht vanwege de afzetting van de Taliban in 2002.
Ik heb de mening gezien dat een van de redenen waarom de VS Afghanistan binnenvielen was dat de inspanningen van de Taliban om de opiumhandel uit te roeien een negatieve invloed hadden op het vermogen van de CIA om haar anderszins ongefinancierde geheime activiteiten te financieren. We weten zeker dat de CIA nauw betrokken is geweest bij de illegale drugshandel door de onthullingen over CIA-drugs die in Zuidoost-Azië en Midden-Amerika actief zijn. We weten ook uit historische verslagen dat veel fortuinen onder ‘respectabele families’ in de VS en Engeland via de opiumhandel werden verdiend.
Dus wat mij stoort aan het bovenstaande artikel is wat op zijn best lijkt op het negeren van deze feiten. Dat roept de vraag op of de auteur onwetend is over deze dingen, of probeert een alternatief verhaal, dat wil zeggen ‘nepnieuws’, naar voren te brengen.
De andere factor is dat de Pakistanen afhankelijk waren van hun deel van de Afghaanse opiummarkt, dus als we met de hulp van de Pakistanen oorlog zouden voeren tegen de Taliban en ook de medewerking zouden krijgen van verschillende krijgsheren van de Noordelijke Alliantie, zouden we moeten hebben afgesproken om mensen toe te staan om weer klaprozen te laten groeien
De VN betaalden de Taliban ook $10 miljoen voor de uitroeiing.
Hallo Mike – Jouw informatie is ook mijn informatie. Goede post.
Mike: het is mijn overtuiging en die van vele anderen dat de opiumhandel in Afghanistan de CIA en andere actoren in de diepe staat ondersteunt. Het is zeer waarschijnlijk dat het leger in Afghanistan een kanaal is voor de distributie van deze verachtelijke drug. Als je ooit catch 22 leest, zul je je Milo Mindbender herinneren die militair transport gebruikte voor allerlei snode activiteiten. Amerika is doordrenkt van drugs en je kunt mij niet vertellen dat de Afghaanse boer zijn spullen in een busje aflevert! Deze operatie is enorm en vereist geavanceerde logistiek, dus wat is er eenvoudiger dan militair transport?
Die ‘respectabele’ families zitten nog steeds vol drugsgeld. Het is het grootste liquide bezit voor het trans-Atlantische financiële imperium. Het was zo lucratief dat het Britse rijk zijn slavenhandel in de jaren 1790 uitbesteedde aan het Spaanse en Portugese rijk (alle franchiseleden van de New Roman Empire Inc/LLC, samen met de rest van de mondiale oligarchie hier en in het buitenland... waar de zon nooit ondergaat, maar de verlichting nooit aanbreekt).
U lijkt te zijn vergeten dat een van de redenen voor onze invasie in Afghanistan te maken had met 9/11 en de weigering van de Taliban om Osama bin Laden voor berechting aan ons uit te leveren.
Ik heb begrepen dat de regering van Afghanistan (de “Taliban”) niet ronduit weigerde Bin Laden uit te leveren, maar de VS vroeg om bewijs te leveren van de schuld van Osama bin Laden, en de VS weigerden.
Gezien het verzamelde en nu overweldigende bewijs van gecontroleerde degradatie van WT-7 en hoogstwaarschijnlijk ook van de Twin Towers, is de weigering van de VS om bewijs te leveren van de schuld van Bin Laden niet verrassend, aangezien het inderdaad moeilijk zou zijn om iets te produceren dat niet bestond.
Het zou gemakkelijk zijn geweest om bewijsmateriaal te verzinnen zoals de regering-Bush II dat had gewild.
In werkelijkheid bood de Afghaanse regering wel aan om Bin Laden naar een derde land te sturen, maar vroeg om wat bewijsmateriaal, zodat zij het equivalent van een uitleveringsproces konden krijgen en daarmee een vijgenblad van legaliteit. Bush de Veroveraar weigerde.
Ik kan het niet laten om te vermoeden dat één reden was dat Bush zijn fantasie wilde vervullen dat hij een grote militaire held zou zijn, zoals Grant of zijn held Churchill, om zich te ontdoen van zijn reputatie als een levenslange klootzak. Nou, hij heeft het weer verprutst. Als hij had onderhandeld, had hij Bin Laden naar Saoedi-Arabië of Pakistan of een islamitische vazal kunnen laten sturen, waar hij binnen zes maanden kon worden berecht en opgehangen.6
Ik heb begrepen dat het Bin Laden zelf was die aanbood om in het geheim naar een niet nader gespecificeerd land te vertrekken, maar de VS weigerden. We wilden hem berechten in de VS. Dan het ultimatum aan de Taliban dat ze weigerden, wetende dat dit hen in oorlog zou brengen met het machtigste leger ter wereld. De Afghanen reageren niet goed op ultimatums, maar zijn altijd bereid te onderhandelen, iets wat we de afgelopen zeventien jaar nooit hebben begrepen.
Hallo, een van de auteurs van bovenstaand artikel hier.
Ik zou niet proberen om op elk van de meer dan 100 reacties hier in te gaan, maar die van jou raakt aan een bijzonder interessant onderwerp.
Dus eerst even wat context over uw opmerkingen. Het opiumverbod van de Taliban in 2000 moet worden gezien in het licht van de droogte die Afghanistan destijds teisterde. De Taliban wilden een beroep doen op de internationale gemeenschap voor hulp en gingen dus door met dit beleid. In mei 2001 kenden de VS het Taliban-regime juist om die reden ongeveer 43 miljoen dollar aan hulp toe:
de verwoestende droogte (https://www.theguardian.com/world/2001/sep/14/afghanistan.september11). Interessant dat we slechts een paar maanden later zouden binnenvallen.
In de jaren daarvoor, vanaf 1996, toen de Taliban in Kaboel aan de macht kwamen, tot 1999, moedigden de Taliban de papaverteelt actief aan en verdienden ze veel geld door de handel te belasten. Het idee dat de Taliban op de een of andere manier ideologisch of principieel gekant waren tegen de opiumproductie is eenvoudigweg onjuist. Het verbod was de uitbijter, niet de regel.
Hoewel het verbod uit 2000 succesvol was in het terugdringen van de papaveroogst, leidde het beleid uiteindelijk tot een verlamming van de Taliban. Niet alleen vernietigde het hun belastinginkomsten, het veroorzaakte ook echte wrok op het platteland, waar miljoenen mensen hun levensonderhoud op het spel zetten op klaprozen en opium. De VS zouden daarvan profiteren na onze invasie in oktober 2001.
Merk op dat ik niet zou ontkennen dat Amerikaanse inlichtingendiensten betrokken zijn geweest bij de drugshandel. Het is gedocumenteerd dat Amerikaanse soldaten de papavervelden (lees “inkomstenstromen”) van onze bondgenoten van de Noordelijke Alliantie beschermen. Dit was eenvoudigweg niet de focus van het artikel dat mijn co-auteur en ik hierboven schreven.
Ik sta open voor bewijs dat de Amerikaanse medeplichtigheid aan de opiumproductie in de provincies Kandahar en Helmand aantoont, waar de Taliban de scepter zwaait. Ik heb daar gewoon niet veel van gezien. Het meeste van wat ik hoor zijn vage beweringen over duistere Amerikaanse betrokkenheid bij de drugshandel in het algemeen, wat niet veel bijdraagt aan de ondersteuning van dit specifieke idee.
Hoe dan ook, ik waardeer je interesse.
Absoluut gelijk. De Taliban geloven, net als veel andere religieuze fundamentalisten (en anderen), dat alle drugs slecht zijn; ze maken weinig onderscheid tussen bier, tabak en heroïne. Vóór de Amerikaanse invasie hadden ze de drugsteelt in Afghanistan vrijwel uitgeroeid.
Tegenwoordig is Afghanistan toonaangevend in de wereld als het gaat om de productie van heroïne – een miljardenbusiness. Velen van ons vinden het heel moeilijk om te denken dat de CIA, die enorme hoeveelheden geld nodig heeft die niet allemaal door het Congres worden verstrekt, de grootste drugsleverancier ter wereld had kunnen worden.
ook omdat Colin Powell de Taliban miljoenen dollars ging betalen om het papaververbod af te dwingen, zo gaat het verhaal.
Kennelijk waren de Verenigde Staten in de periode 2000-2001 de grootste donor van buitenlandse hulp aan de Taliban; backchannelbedragen via Saoedi-Arabië en Pakistan worden echter niet publiekelijk gerapporteerd:
“17 mei 2001: VS geeft Taliban miljoenen voor papaververbod
Minister van Buitenlandse Zaken Powell kondigt aan dat de VS 43 miljoen dollar aan steun verleent aan de Taliban-regering, zogenaamd om hongerige boeren te helpen die honger lijden sinds de vernietiging van hun opiumoogst in januari op bevel van de Taliban. [LOS ANGELES TIMES, 5/22/2001] Powell belooft dat de VS “zal blijven zoeken naar manieren om meer hulp aan de Afghanen te bieden.” [LOS ANGELES TIMES, 4/13/2004] En in feite vraagt Powell in dezelfde maand aan het Congres om Afghanistan nog eens 7 miljoen dollar extra te geven, om te gebruiken voor regionale energiesamenwerking en om kinderprostitutie te bestrijden. [COLL, 2004, PP. 559] Dit volgt op de 113 miljoen dollar die de VS in 2000 voor humanitaire hulp heeft gegeven. [US MINISTERIE VAN STAAT, 12/11/2001] In een redactioneel commentaar van Newsday wordt opgemerkt dat de Taliban “een beslist vreemde keuze zijn voor een regelrechte gift… Waarom sturen we deze mensen geld – zoveel dat Washington in feite de grootste donor is? van hulp aan het Taliban-regime?” [NIEUWSDAG, 5/29/2001] Er waren echter beschuldigingen dat het drugsverbod slechts een middel was voor de Taliban om de prijzen op te drijven.”
Bron: Historycommons.org
Bedankt voor de link naar Historycommons. Ik zocht naar een ander artikel in de LA Times uit ongeveer dezelfde tijd waarin de CIA zelden publiekelijk toegaf dat zij de inspanningen van de Taliban steunden om de macht te consolideren. Historycommons lijkt een goede plek om dit te controleren.
Ik hoop dat ik me er niet mee bemoei, maar ik ging naar historycommons.org en vond dit…..
“Kort na 11 september 2001: de VS besluit geen drugsgerelateerde doelen in Afghanistan te bombarderen
Vóór 9 september had de Amerikaanse inlichtingendienst een lijst verzameld van potentiële bombardementsdoelen in Afghanistan (zie eind augustus 11-1998). De lijst zou 2001 tot 20 grote drugslaboratoria en andere drugsgerelateerde faciliteiten bevatten. Maar volgens een CIA-bron weigeren het Pentagon en het Witte Huis, wanneer de lijst na 25 september aan het Amerikaanse leger wordt overgedragen, opdracht te geven tot het bombarderen van een van de drugsgerelateerde doelen. Deze CIA-bron klaagt: “Op de dag na 9 september was die lijst met doelwitten klaar voor gebruik, en het leger en de [Nationale Veiligheidsraad] gooiden hem het raam uit. We hadden deze [doelstellingen] jarenlang gevolgd. De drugsdoelen waren grote plaatsen, bijna zoals kleine steden die niets anders deden dan heroïne produceren. De Britten schreeuwden dat we die doelen moesten bombarderen, omdat de meeste heroïne in Groot-Brittannië uit Afghanistan komt. Maar ze weigerden.” Deze bron gelooft dat als de VS deze doelen hadden gebombardeerd, “het de drugsproductie in Afghanistan voor een jaar of langer zou hebben vertraagd.” [RISEN, 11, PP. 9] De VS zullen het ondernemen van actie tegen de drugsoperaties in Afghanistan blijven vermijden (zie februari 11).
Entiteitstags: Nationale Veiligheidsraad, Witte Huis
Tijdlijntags: Oorlog in Afghanistan”
Behalve dat ik dankbaar was voor de informatie over de site, vond ik veel meer om over na te denken dan dit geciteerde fragment. Bedankt onzinfabriek. Joe
Voeg deze toe, want het wordt alleen maar beter en beslist interessanter….
“Februari 2002: Amerikaans leger vastbesloten om drugsbestrijdingsoperaties in Afghanistan te vermijdenEdit event
Volgens een voormalige functionaris van de Nationale Veiligheidsraad betoogt onderminister van Defensie Doug Feith tijdens een bijeenkomst in het Witte Huis dat, aangezien drugsbestrijding geen deel uitmaakt van de oorlog tegen het terrorisme, het Pentagon er niet bij betrokken wil raken. De voormalige functionaris klaagt: “We konden [het Amerikaanse leger] niet zover krijgen dat ze drugsbestrijding in Afghanistan gingen doen.” Auteur James Risen merkt op: “Amerikaanse troepen waren daar om terroristen te bestrijden, niet om de papaveroogst te onderdrukken, en functionarissen van het Pentagon zagen geen verband tussen de twee. Het Pentagon vreesde dat drugsbestrijdingsoperaties het leger zouden dwingen zich tegen precies dezelfde krijgsheren te keren die de Verenigde Staten hielpen tegen de Taliban, en dat zou leiden tot een nieuwe ronde van gewelddadige aanvallen op Amerikaanse troepen. [RISEN, 2006, PP. 154] Onmiddellijk na 9 september hadden de VS besloten geen drugsgerelateerde doelen in Afghanistan te bombarderen en bleven dit ook doen (zie Kort na 11 september 11).
Entiteitstags: Douglas Feith
Tijdlijntags: voltooi de 911-tijdlijn
Categorie Tags: Drugseconomie, Amerikaanse drugsbestrijdingsoperaties”
afkomstig van historycommons.org
Dit was niet mijn indruk tussen 1998 en 05, toen ik periodiek in Helmand werkte aan het herstel van het centrale irrigatiesysteem van Helmand (dat we tussen 1946 en 79 hielpen opbouwen). De Taliban hadden weinig geld om iets te doen en hadden vrijwel geen belastinggrondslag. Ze verzamelden ongeveer 10% in natura van de geproduceerde opium en hielden de katoenjenever open en functioneerden. En de boeren bleven tot 2000 zowel katoen als opium produceren. Onze diplomaten bleven met de Taliban praten, maar ik was er niet van op de hoogte dat er grote bedragen werden betaald. Onze media citeerden destijds onze diplomaten en bekritiseerden de Taliban omdat ze opium verboden, zonder de boeren een alternatief te bieden. Ik herinner me dat een van onze mensen opmerkte dat hij minstens vijftien minuten met de Taliban had gesproken over belangrijke kwesties. Voor meer details die destijds zijn geschreven, zie mijn website: www. scottshelmandvalleyarchives.org
“In 2001 hadden de Taliban in Afghanistan de opiumproductie met 97 procent verminderd. Als gevolg van de invasie van Washington steeg de opiumproductie van 185 ton naar 9,000 ton. Het is dit aanbod dat de enorme toename van heroïneverslaving in de VS voedt.”
https://www.paulcraigroberts.org/2018/02/06/heroin-addiction-america-spearheaded-us-led-war-afghanistan/
“De echte golf van Afghanistan vindt plaats in de heroïneproductie en de verdrievoudiging van de opiumteelt sinds het Amerikaanse leger arriveerde / VN- en Amerikaanse regeringsdocumenten”
http://washingtonsblog.com/2015/09/the-real-afghanistan-surge-is-in-heroin-production-and-tripled-opium-cultivation-since-the-us-military-arrived-un-and-us-government-documents.html
Het artikel verzuimt een klein detail te vermelden[1,2] dat elk verhaal over de voortzetting van onze militaire bezetting van Afghanistan zou kunnen laten ontsporen en eerder ernstige zorgen zou kunnen wekken over wie werkelijk de leiding heeft over de teelt, distributie en verkoop van opium[3].
[1] Taliban-verbod op papaver is een succes, zeggen Amerikaanse medewerkers | New York Times | Mei 2001
[2] Taliban vernietigen papavervelden in verrassende repressie tegen Afghaanse opiumtelers | Bewaker | 2012
[3] Een complottheorie die een “samenzweringsfeit” werd: de CIA, de papavervelden in Afghanistan en de groeiende heroïne-epidemie in Amerika | Mondiaal onderzoek | 2007
Economisch addendum: https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Afghanistan
“Sinds de val van de Taliban in 2001 is de teelt van en de handel in opium aanzienlijk toegenomen. Door het hele land hebben regionale militiecommandanten, criminele organisaties en corrupte overheidsfunctionarissen zich beziggehouden met drugshandel als bron van inkomsten. Sommige anti-regeringsgroepen maken winst met de drugshandel. Als gevolg van deze factoren vergroot de drugshandel de politieke instabiliteit in het land en vormt een bedreiging voor de zwakke interne veiligheid en de embryonale democratische regering van het land.”
...
“Werkloosheid onder een groot deel van de bevolking en rudimentaire basisvoorzieningen zijn belangrijke factoren achter de misdaad.”
Neem het als vanzelfsprekend aan dat veel van de corruptoïden ook Amerikanen zijn.
Je hebt gelijk. Zonder hulp hebben de Taliban met succes de teelt van opium verboden in het oogstseizoen vlak voor onze invasie, maar zij zijn in de periode onmiddellijk na de invasie teruggekeerd toen er grote twijfels waren over de effectiviteit van de nieuw komende regering, die een van de meest corrupte regeringen bleek te zijn. in de wereld..
Garret Cnnelly Je hebt volkomen gelijk, een superanalyse.