Door zijn inspanningen om een politiestaat te implementeren en het Ottomaanse Rijk te herstellen heeft president Erdogan van Turkije zijn eens zo sterke positie als regionale leider verspild, betoogt Alon Ben-Meir.
Door Alon Ben-Meir
Het is moeilijk te doorgronden waarom de Turkse president Recep Tayyip Erdogan – die tijdens zijn eerste tien jaar als president de meest indrukwekkende sociale, politieke en economische hervormingen doorvoerde – zich omdraaide en systematisch alles vernietigde wat hij had bereikt. Daarmee transformeerde hij het land in een politiestaat waar het islamitisch nationalisme de boventoon voert.

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan roept op 20 juli 2016 de noodtoestand uit voor drie maanden met als doel zijn interne vijanden uit te schakelen. (foto van de Turkse regering)
Het is geen geheim dat Erdogan een ambitieuze man is die ernaar streeft de leider van de soennitische moslimwereld te worden en ervan droomt de ‘glorie’ van het Ottomaanse Rijk te herstellen. Hij spaart kosten noch moeite om de vleugels van Turkije uit te breiden over landen die hij kan manipuleren en uitbuiten in het Midden-Oosten en de Kaukasus. Zelfs een vluchtig overzicht van zijn daden in binnen- en buitenland laat onmiskenbaar zien dat er een patroon in zijn waanzin schuilt dat niet alleen beelden doet herleven, maar ook de invloed van het verdwenen Ottomaanse Rijk, dat op schandelijke wijze stierf in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog.
Het Ottomaanse Rijk zal altijd herinnerd worden door zijn laatste beruchte hoofdstuk: de genocide op het Armeense volk. Wanneer Erdogan dus verhaalt over de veronderstelde pracht van het Ottomaanse tijdperk, zou dit een huiveringwekkend effect moeten hebben op elk land waarmee Erdogan actieve bilaterale betrekkingen zoekt, omdat er altijd sinistere bedoelingen achter zijn toenaderingen schuilen.
Om zijn regionale invloed uit te breiden heeft Erdogan de voetafdruk van de Ottomanen gevolgd door eerst buitengewone dwangmaatregelen te nemen om zijn absolute macht in eigen land te consolideren. Na de mislukte militaire staatsgreep van juli 2016 trad hij meedogenloos op tegen zijn echte en vermeende politieke tegenstanders, waaronder iedereen die verdacht werd van banden met zijn aartsvijand Fethullah Gülen, die hij ervan beschuldigde achter de staatsgreep te zitten.
Erdogan nam de controle over de civiele en overheidsinstellingen over door herhaaldelijk de noodwetten van de staat uit te breiden. In plaats van vrijheden en mensenrechten te blijven bevorderen om creativiteit en concurrentievermogen aan te moedigen, verstikt hij de natuurlijke vindingrijkheid en het vermogen van het Turkse volk om uit te blinken.
Met weinig of geen tegenstand in eigen land, zette Erdogan stappen om zijn Ottomaanse voorliefde voor het vestigen van militaire bases in Qatar en Somalië, en militaire banden met Tunesië, te promoten. Nu beraamt hij plannen om nog een militaire installatie te bouwen op het strategisch gelegen Soedanese eiland Suakin. Erdogan is van plan het eiland te gebruiken als militaire buitenpost, net als tijdens het Ottomaanse tijdperk.
Egypte en Saoedi-Arabië geloven dat het militaire avontuur van Erdogan het regionale machtsevenwicht zal verstoren, wat het recept is voor instabiliteit en onophoudelijk geweld. Dus in plaats van het lot van de bijna twintig miljoen Turken die onder de armoedegrens leven te verlichten, geeft Erdogan miljarden uit aan zijn buitenlandse heldendaden. Om de chaotische omstandigheden in Syrië te grijpen, besloot Erdogan een militair offensief te ondernemen om de Syrische Democratische Macht (YPG) te verpletteren, die hij ervan beschuldigt steun te verlenen aan de Koerdische Arbeiderspartij (PKK), tegen wie hij een oorlog van oorlog heeft gevoerd. 20 jaar lang opstand.
Hoewel hij beweert dat zijn doel de eliminatie is van alle terroristische elementen om zijn volk te beschermen, is zijn werkelijke doel het vestigen van een permanente voet aan de grond in Syrië, dat werd geregeerd door de Ottomanen. Hij streeft er ook naar de steun van zijn nationalistische kiesdistrict te behouden, aan te tonen dat hij onafhankelijk is en vrij om zijn leger in te zetten zoals hij dat nodig acht, en, belangrijker nog, te voorkomen dat de Syrische Koerden hun autonome heerschappij versterken.
Daarom valt hij, in plaats van het conflict met zijn eigen Koerdische gemeenschap op te lossen, die alleen maar probeert hun cultuur te behouden, Syrië binnen onder valse voorwendselen om zijn andere doelstellingen veilig te stellen die consistent zijn met zijn Ottomaanse visie.
Op de Balkan verschanst Turkije zich systematisch door zijn commerciële en culturele aanwezigheid te vergroten, wat doet denken aan de Ottomaanse overheersing. In Albanië bouwt Turkije de trans-Adriatische pijpleiding door het land om gas aan Europa te leveren, en een Turks consortium wil de tweede luchthaven van het land bouwen.
Hij investeert ook in de infrastructuur van Kosovo, bouwt de enige internationale luchthaven en beheert de energie van het land. Het Turkse Samenwerkings- en Coördinatiebureau (TIKA) helpt de Balkan- en Kaukasische landen op het gebied van industrie, landbouw, infrastructuur, financiën, gezondheidszorg en onderwijs.
Bovendien bemoeit Erdogan zich schaamteloos met andere buurlanden – waaronder Afghanistan, Albanië, Georgië en Kosovo – en oefent hij buitensporige druk uit op hun regeringen om alle scholen die banden hebben met de Gülen-beweging te sluiten. Om dit te doen dreigt hij zijn economische en politieke hefbomen tegen deze landen te gebruiken, tenzij ze de leraren ontslaan en vervangen door anderen die zijn religieus-islamistische oriëntatie onderschrijven.
In plaats van te investeren in infrastructuur, huisvesting, onderwijs en gezondheidszorg in het zuidoosten (de armste regio van Turkije), financiert hij buitenlandse projecten die gericht zijn op het beïnvloeden en behouden van cultureel erfgoed dat teruggaat tot het Ottomaanse Rijk, waardoor de regionale reikwijdte van Turkije verder wordt versterkt.
Hoewel Turkije in theorie nog steeds lidmaatschap van de EU nastreeft, is het toetredingsproces feitelijk bevroren, en Erdogan geeft er zeker de voorkeur aan om dit zo te laten, omdat hij niet bereid is de koers te veranderen en de persvrijheid en de mensenrechten te herstellen, voorwaarden waarop de EU aandringt. voordat we de toetreding serieus bespreken.
Dus in plaats van van Turkije een model van islamitische democratie te maken dat voldoet aan de belangrijkste eisen van de EU, transformeerde hij Turkije in een autoritaire islamitische staat die lijkt op de Ottomaanse regeringsstijl. De rol van Turkije in de NAVO lijkt steeds verder af te nemen nu Erdogan zich blijft richten op Rusland, dat wordt beschouwd als de trouwste tegenstander van het Westen. Onlangs bereikte hij een overeenkomst met Moskou om het S-400 luchtverdedigingssysteem te kopen en samen te werken bij de bouw van drie kerncentrales – hoewel deze voor civiele doeleinden gemakkelijk konden worden omgezet in de productie van kernwapens.
Deze ontwikkeling tast de betrouwbaarheid van Turkije als NAVO-lid en als westerse bondgenoot ernstig aan, wat de bereidheid van het Westen om het groeiende avonturisme en de autocratie van Erdogan te tolereren onverklaarbaar maakt door te wijzen op het geostrategische belang van Turkije. In plaats daarvan moeten strafmaatregelen worden overwogen om hem ervan te weerhouden de regio verder te destabiliseren vanwege zijn noodlottige aspiraties om het Ottomaanse Rijk weer tot leven te wekken en zijn verlangen naar steeds meer macht te bevredigen.
Dr. Alon Ben-Meir is hoogleraar internationale betrekkingen bij het Center for Global Affairs van NYU. Hij geeft cursussen over internationale onderhandelingen en Midden-Oostenstudies. Zijn website is www.alonben-meir.com.
Dank aan Blue, Deniz en Jose voor het ter sprake brengen en bespreken van het punt over de Armeniërs. Ik zie het punt ook naar voren komen in een van de recensies van Rouhani's boek op Amazon. Ik heb deze twee referenties gevonden die wel of niet meer inzicht kunnen toevoegen[2]. Ik voeg ze toe aan mijn bibliotheek voor toekomstig gebruik.
[1] Het verhaal van ambassadeur Morgenthau | Henry Morgenthau | 1918 | Librivox & Gutenberg
[2] Gemarteld Armenië | Fa'iz Ghusayn| 1916 | Librivox & Gutenberg
Vergeef me alstublieft, ik bedoelde Hourani's boek.
Mijn dank gaat uit naar Blue, Denis en José.
Heel interessant!
Interessant ook over de genocide op Amerikaanse Indianen besproken in samenwerking met de Armeniërs bij de VN.
Deniz
“Het Ottomaanse Rijk zal altijd herinnerd worden door zijn laatste beruchte hoofdstuk: de genocide op het Armeense volk. Wanneer Erdogan dus verhaalt over de veronderstelde pracht van het Ottomaanse tijdperk, zou dit een huiveringwekkend effect moeten hebben op elk land waarmee Erdogan actieve bilaterale betrekkingen zoekt, omdat er altijd sinistere bedoelingen achter zijn toenaderingen schuilen.”
Alsjeblieft,… hetzelfde zou kunnen worden gezegd van de bolsjewistische joden en hun Russische genocide. maar niemand durft.
Op mijn ‘denier’-lijst heb ik de ‘Blauwe’ poster staan als een ‘racistische trol’. Ik ga dat aanpassen door “bold ignoramus” toe te voegen.
Misschien ben jij de racist, Zachary. Heb je dat ooit overwogen.
De Armeense ‘genocide’, propaganda uit de Eerste Wereldoorlog van onder meer Wellington House, Armeense nationalisten en christelijke missionarissen. Een propaganda- en desinformatieoorlog die niet veel verschilt van de oorlog die het Westen tegen Libië voert; Irak en Syrië vandaag. Het voornaamste doel ervan was om de splitsing van het Ottomaanse Rijk te rechtvaardigen, op dezelfde manier waarop de VS en de NAVO vandaag de dag proberen de ME opnieuw vorm te geven. Demoniseer de vijand, zodat imperialisten hun plundering van de ander kunnen rechtvaardigen.
Het wordt in zijn geheel door de westerse wereld opgeslokt, ondanks het gebrek aan historisch bewijsmateriaal. Wat doorgaat voor bewijs zijn geruchten en regelrechte propaganda, overdrijving en verkeerde informatie.
Welnu, ja, het is een zeer eenzijdige weergave van wat er is gebeurd, gebruikt om de westerse plunderingen te rechtvaardigen, negeert volledig de wederzijdse verantwoordelijkheid die de politieke leiders van Armenië hebben voor de vernietiging van hun eigen volk, negeert de rol van de Koerden en verbleekt in vergelijking met de succesvolle Amerikaanse genocide op de Amerikaanse Indianen, om nog maar te zwijgen van de aanhoudende Amerikaanse genocide in het Midden-Oosten.
Maar waarom denk je dat Envir Pasha onschuldig is en dat de Armeniërs niet op een brutale dodenmars zijn gestuurd?
Waar is het bewijs? Waarom denk je dat hij dat was? Wie rapporteert het bewijsmateriaal? En wat maakt het tot een ‘dodenmars’? Een propagandaterm die niet verschilt van ‘vatbommen’, de Syriërs die ‘Sarin-gas’ gebruiken tegen burgers, en Gaddafi ‘die zijn eigen volk doodt’. Emotionele taal, pure propaganda
Welnu, ik heb een lezing bijgewoond van Dr. Justin McCarthy van de Universiteit van Louisville, bij de Chicago Turkish American Association, die op de gov.tur-website wordt aangehaald en hem benadrukt als een expert aan de Turkse kant, en zelfs hij zegt niet dat er sprake was van geen genocide, alleen dat er veel verzachtende omstandigheden waren, die ik hierboven heb benadrukt. Dus als u enig bewijs heeft voor uw standpunt dat niet overdreven is, kunt u ons misschien allemaal verhelderen.
Ik heb enkele boeken van McCarthy gelezen, evenals Armeense ‘historici’, en niemand kan bewijzen dat er iets anders is dan de verplaatsing van Armeniërs uit oorlogsgebieden, vooral in het oosten, waar de Russen Anatolië binnenvielen met Armeense nationalistische steun, naar andere gebieden. delen van het rijk.
Natuurlijk stierven velen door ziekte en hongersnood, net als de moslims en de soldaten die hen vergezelden. Dat de hongersnood het resultaat was van een voortdurende oorlog sinds 1912, en dat een Entente-blokkade in het oostelijke Middellandse Zeegebied zeker heeft geholpen.
De propagandisten willen je doen geloven dat minstens 1.5 miljoen Armeniërs zijn ‘afgeslacht’. Dit aantal kreeg bekendheid in de jaren zestig na het conflict op Cyprus, om te helpen bij het demoniseren van de Turk. Voordien werd, met uitzondering van één Armeense nationalist in de jaren dertig, het mooie propagandacijfer van 60 miljoen het meest gesuggereerd.
Het valt te betwijfelen of de aantallen dit zelfs maar benaderden; de meeste werden zeker niet afgeslacht. Ach, we weten niet eens hoeveel Irakezen in de nullen zijn omgekomen door toedoen van de VS en hun bondgenoten. Schattingen lopen uiteen van 100,000 tot 2 miljoen. Vertel mij eens hoe deze historici en demografen zo zeker kunnen zijn van het 1.5 miljoen Armeense dodental. Dat kunnen ze natuurlijk niet. Wie telde de doden?
De meeste Armeniërs kwamen dankzij de Britse overname van deze gebieden in Syrië, Palestina en Egypte terecht. Later verlieten Armeniërs het Adana-gebied met de bezettende Fransen als gevolg van de Turkse overwinning in hun onafhankelijkheidsoorlog. Velen verlieten het noordoosten en vestigden zich samen met de terugtrekkende Russen in Russisch Armenië. Al deze levende Armeniërs leken als dood te zijn beschouwd omdat ze aan het einde van de oorlog buiten het ingekorte Ottomaanse rijk terechtkwamen.
Ik betwijfel of veel Armeniërs door moslims zijn afgeslacht, en dat veel moslims door christenen zijn afgeslacht. Het was tenslotte oorlog, en een meedogenloze oorlog die door alle partijen werd gevoerd. Maar zoals vandaag de dag het geval is, krijgen we één kant van het beeld te zien, die de voorkeur geniet van de machthebbers in onze samenlevingen.
Allemaal zeer goede punten en ik waardeer de grondigheid van uw antwoord. Volgens Dr. Taner Akcan heeft hij echter onlangs een rokend wapen ontdekt in de vorm van een brief van een hoge Turkse functionaris, Behaeddin Shakir, voor details uit het veld over de deportaties en moorden op Armeniërs in de oostelijke Turkse regio van Turkije. Anatolië.
Ik heb begrepen dat de term genocide zelf specifiek in de VN is geschreven om de Turken op Armeniërs te richten en de Amerikaanse moord op inheemse Amerikanen door advocaten die de VS vertegenwoordigen uit te sluiten. Mijn perspectief is dat westerse machten vrij vaak deelnemen aan genocides, maar dat zij zichzelf onttrekken aan elke controle en het woord selectief gebruiken als een knuppel-tegenstander.
Geen enkel land heeft een trackrecord op het gebied van moorden, ook maar in de buurt van de Verenigde Staten; de VS hebben alleen betere advocaten.
Deniz, er zijn veel gratis boeken beschikbaar om te downloaden op Google Boeken met hedendaagse rapporten over de Armeense genocide zoals die werkelijk plaatsvond. De vreselijke affaire was behoorlijk goed gedocumenteerd.
In een eerdere post merkte die “Blauwe” kerel op dat hij in Turkije woonde. Dit kan van alles betekenen. Hij zou een rechtse gek kunnen zijn bij de Amerikaanse luchtmacht. Hij zou een buitenlandse arbeider kunnen zijn die de lokale Turken in de maling neemt. En misschien is hij zelf wel een goed opgeleide Turk – en maakt hij de juiste patriottische geluiden. Om ons onbekende redenen verwerpt hij definitief de werkelijkheid.
Als we de geschiedenis bepalen aan de hand van kilometers gemorste inkt, dan heeft Poetin Trump het Amerikaanse presidentschap gegeven.
“Om redenen die ons onbekend zijn, verwerpt hij absoluut de werkelijkheid.” Ik zou het nauwelijks redenen onbekend willen noemen, hij is Turks, net zoals iedereen die beweert dat Hussein massavernietigingswapens had een Amerikaan is.
.
Erdogan speelt eenvoudigweg hetzelfde lelijke spel dat alle wereldleiders spelen. Het is nutteloos om te proberen de ergste onder hen te kiezen, ook al zijn de VS veruit de favoriet voor de meest kwaadaardige onder hen.
Toen ik het artikel las, had ik geen idee wie de auteur was en anderen hebben mij geïnformeerd. Maar voordat ze dat deden, trok de sympathieke vermelding van het lot van de Koerden mijn aandacht. Wij, Israël en sommigen hebben de Koerden gebruikt om staten in de regio te verzwakken en zo de Koerdische separatistische beweging te stimuleren. Omdat de beweging steeds agressiever is geworden, heeft dat de vastberadenheid van de landen in de regio versterkt om terug te dringen en geen afzonderlijke autonome Koerdische natie toe te staan. Het zorgde er waarschijnlijk ook voor dat Irak, Syrië, Iran en Turkije het voordeel van het bundelen van hun krachten gingen inzien. Het is eerlijk om te concluderen dat het gebruik van etnische of religieuze identiteit als grondgedachte voor een staat om een aantal redenen een zeer slecht idee is, en het herstellen van de territoriale integriteit van de landen in de regio een goed idee. Ik hoop dat ze daarin slagen en overeenstemming kunnen bereiken over de grenzen en de betrekkingen tussen hen.
De Arabieren[1-5], de Umayyad-dynastie[6-10], de Abbasiden-dynastie[11-13] en de Ottomanen[14-20] kunnen een interessante studie zijn. De ontbinding van Joegoslavië destabiliseerde de regio ten westen van Turkije, terwijl de Golf-, Irak- en Syrië-oorlogen de zaken in het oosten opschudden. Ik heb geen idee wat Erdogan wil doen (als hij niet zogenaamd vluchtelingen hoedt, de EU chanteert, trainingskampen organiseert, olie en wapens verhandelt), maar ik wed dat de Turken gewoon willen dat de zaken tot rust komen en weer normaal worden om zich voor te bereiden op mogelijke toetreding tot de EU. Ik zie echt niet wat het probleem is met buitenlandse binnenlandse investeringen in Kosovo. Handel is meestal een goede zaak (minus smokkelwaar).
Net als bij de Israëli's en de Palestijnen denk ik ook niet dat de VS een eerlijke bemiddelaar voor de Turken en de Koerden zou zijn. Het zou wel eens logisch kunnen zijn om naar huis te gaan en de discrepantie van 21 biljoen dollar in de boeken recht te zetten, terwijl deze partijen de zaken zelf uitzoeken. De oliedollar is aan het afnemen en de behoefte aan olie zal afnemen naarmate het Westen de productie voor nieuwe waterstofmarkten opvoert. Die revolutie zou een grote gebeurtenis zijn die we zouden missen. Het lijkt zakelijk gezien niet zinvol als belastingbetalers goed geld naar kwaad geld gooien in lange en kostbare buitenlandse militaire avonturen, vooral als het potentiële consumentendollars zijn die anders zouden kunnen worden gebruikt op de opkomende Amerikaanse binnenlandse markten, bijvoorbeeld lagere belastingen via een gedecentraliseerde vorm. van de toepasselijke belasting[22].
[1] Geschiedenis van de Arabische volkeren | Hourani
[2] Islam versus zoroastrisme | YouTube
[3] De onvertelde geschiedenis van de islam-serie| YouTube
[4] 10 Mohammedaanse cultuur en filosofie – Russell | YouTube
[5] Islamitische en Arabische beschaving – BBC | YouTube
[6] Gouden eeuw van de islam | Khan Academie
[7] Opvolging van Mohammed | Madelung
[8] De geschiedenis van de vier kaliefen | Internetarchieven
[9] De Umayyad-route – Documentairefilm | YouTube
[10] Waarom de Umayyaden ertoe doen – NYU | YouTube
[11] Abbasidenkalifaat (750-1258)
[12] Vernietiging van het Abbasidische kalifaat door Mongolen | YouTube
[13] Geschiedenis van het Abbasidische kalifaat | YouTube
[14] Opkomst en ondergang van het Ottomaanse Rijk (1299-1923) | YouTube
[15] Sultan van het Ottomaanse Rijk | YouTube
[16] The Ottomans – PBS-documentaire Youtube
[17] De kalief Al Jazeera-documentaire | Youtube-afspeellijst
[18] De geschiedenis van het Ottomaanse Rijk | YouTube
[19] Geschiedenis van het Ottomaanse Rijk 1801-1913 – Miller | Internetarchieven
[20] Geschiedenis van de Ottomaanse Turken 1812-1878 - Creasy | Internetarchieven
[21] Eerste Wereldoorlog door Arabische ogen 1-3 | Youtube-afspeellijst
[22] Belastingheffing voor de 21e eeuw: de belasting op automatische betalingstransacties (APT) | SSRN
Hoewel ik geloof dat Erdogan een los kanon is en een plaag voor de Turkse natie, moet zijn meest recente toenadering tot Rusland als iets positiefs worden gezien... maar de deal voor kerncentrales?!! Heeft hij nog nooit gehoord van wind- en zonne-energie?
Goed punt. Als u zich concentreert op wind- en zonne-energie, bent u op zoek naar veilige en goedkope energie. Erdogan droomt ervan het Ottomaanse Rijk opnieuw op te bouwen, en Turkije heeft een zeer slechte staat van dienst ten opzichte van Rusland.
Ik kan niet instaan voor dat aantal, maar ik weet dat de reeks verliezen lang zal duren. Erdogan kijkt dus op de langere termijn. Kus en maak het voorlopig goed met Rusland. Koop Russisch aardgas. Koop Russische S-400-raketten om zichzelf tegen iedereen te beschermen behalve Rusland. (Je kunt er zeker van zijn dat die raketten niet zullen werken tegen de Russische luchtmacht!) Koop Russische kerncentrales om het proces te starten om een kernmacht te worden.
Als je op wapens uit bent, doen de kosten van de kerncentrales en hun zeer hoge risico's er niet zoveel toe.
BobH –
Ja, zonne- en windenergie zijn de meest schone energiebronnen. We hebben er veel van in de VS – beide. En West-Europa is gezegend met veel windenergie en ook wat zonne-energie. Rusland beschikt over veel windenergie. Ik hoop dat ze er misbruik van zullen maken. Maar de opkomende middenklasse in landen als Egypte, Pakistan, India en Bangladesh vraagt om airconditioning in de zomer, wanneer de temperatuur bijna 120 F bereikt, en in de winter, wanneer deze in de noordelijke delen tot 35 F daalt. Bovendien zijn de schoorsteenindustrieën naar die landen verhuisd. Er is veel kracht nodig om ze te laten draaien. Er zijn simpelweg niet genoeg van deze schone energiebronnen om aan te boren om aan alle behoeften te voldoen. En deze landen hebben niet genoeg dollars om al dat gas en olie te kopen om hun centrales te laten draaien en voor hun huishoudbehoeften. Kernenergie moet het gat opvullen.
Waterstof is een andere schone energiebron. Er wordt nu al vijf decennia onderzoek gedaan. Hopelijk zullen de wetenschappers in de komende drie tot vier decennia een oplossing vinden.
Maar om een Groene Aarde te hebben, zijn bevolkingscontrole in die landen en versterking van de VN-instellingen nodig om dit te bereiken. Om dit te bereiken is een vreedzaam samenleven met respect voor de soevereiniteit van alle landen hard nodig. Ook moet de aard van het kapitalisme worden aangepast om de dromen van de Groene Aarde te verwezenlijken, en om de bevolking hierin te onderwijzen.
Helaas gaan we al geruime tijd de tegenovergestelde kant op.
Ik schat dat een “arm” land drie tot vijf keer zoveel energie uit zonne- en windenergie zou kunnen kopen als met hetzelfde geld dat aan kerncentrales wordt uitgegeven. Veel veiliger ook.
Sommige van de bijna woestijngebieden zullen onbewoonbaar worden als gevolg van veranderingen in het plaatselijke klimaat. Het bevolkingsniveau daar zal veranderen – mensen zullen vertrekken, of ze zullen sterven.
Dave P,…Ik ben het met Zachary eens. Ik ben er ook vast van overtuigd dat er geen “vreedzame kernenergie” bestaat. U kent waarschijnlijk de ramp met Union Carbide in Bhopal (1984), waarbij honderden mensen omkwamen bij een “chemisch ongeval”. De langetermijneffecten van een nucleair ongeval kunnen veel erger zijn en ondanks de garanties van de overheid is de veiligheid op de meeste nucleaire locaties betreurenswaardig. Verbeteringen in de batterijopslag zorgen ervoor dat zonne- en windenergie snel betrouwbare duurzame alternatieven worden (al in gebruik op plaatsen als Hawaï). Mijn mening over kernenergie is niet veranderd sinds ik dit bericht vorig jaar schreef.
https://crivellistreetchronicle.blogspot.com/2016/02/the-shellenberger-shill.html
Ja, ik ben het eens met jouw beoordeling en ook met die van Zachary. Kernenergie is onveilig en gevaarlijk. Vanwege de barrière in de bergen van de Himalaya is windenergie eenvoudigweg niet beschikbaar in de meeste delen van India, Pakistan en Bangladesh. Zonne-energie is er in de zomer, vooral in woestijngebieden, en er is een drang om deze te exploiteren. Ik denk dat Afrikaanse en ME-landen overvloedige zonne-energie kunnen exploiteren. En Zuid-Amerikaanse landen ook.
Zijderoute maakte het Ottomaanse Rijk. De oceanische handel maakte er een einde aan. Zijderoute komt terug.
Het Grote Spel is – opnieuw – aan de gang, zoals het altijd is geweest. Er is geen breuk in de draad tussen de kolonisatie, de Koude Oorlog en het tijdperk van het Amerikaanse imperium. Het is niet zo dat de geschiedenis zich herhaalt, maar dat het één lang gebroken record is.
Welnu, aangezien iedereen in de ME het doet, inclusief de VS, waarom Erdogan dan niet? Ik denk dat het combineren van zijn machtsuitbreiding in de ME met het creëren van een nieuw Ottomaans Rijk overdreven dramatisch is.
“Hoewel Turkije in theorie nog steeds lidmaatschap van de EU nastreeft, is het toetredingsproces feitelijk bevroren, en Erdogan geeft er zeker de voorkeur aan om het zo te laten omdat hij niet bereid is de koers te veranderen en de persvrijheid en de mensenrechten te herstellen, voorwaarden waarop de EU dringt erop aan voordat we de toetreding serieus bespreken.”
Je zou denken dat Europa een model was voor hoe je je in de wereld moet gedragen, wat nogal absurd lijkt, aangezien ze medeplichtig waren aan onze barbaarse oorlogen in de ME, die aanleiding gaven tot veel van de machtsgrepen die nu plaatsvinden.
Het is goed om commentaar te horen waarin kritiek wordt geuit op dit voor de hand liggende propagandastuk. Het feit dat een stuk hier op CN verschijnt, betekent niet dat het onberispelijk is.
Het is huiveringwekkend dat het verschijnt
In dit propagandastuk demonstreert Dr. Alon Ben-Meir enkele bewonderenswaardige propagandavaardigheden. Het is alsof hij een reisgezelschap door een verduisterd museum leidt, en de “gids” de enige is die een lampje vasthoudt. In feite een schijnwerper, want hoewel het meeste, zo niet alles, van wat hij schrijft technisch waar is, richt hij die schijnwerpers alleen op de kenmerken waarvan hij wil dat de lezer erover nadenkt.
Waarom zou hij überhaupt hyperventileren over Erdogan? Ik durf te wedden dat dit komt omdat de liefdesrelatie tussen het Heilige Israël en Turkije in duigen is gevallen.
h**ps://uscpublicdiplomacy.org/blog/israel-and-turkey-end-alliance
Uit het bovenstaande essay:
Dit is volkomen juist en zal door propagandisten onder de aandacht blijven worden gebracht zolang het in het belang van Israël is om Turkije te dumpen. Er zijn nog veel meer genocides geweest. Wat België in Congo deed, is uiteraard niet van belang voor Israël.
De sterfgevallen van de Grote Sprong Voorwaarts in China helpen niet bij de propaganda van Israël, en ik verwacht ook geen enkele discussie daarover. Ach, toen Iran een goede vriend van Israël was, waren er geen eisen dat de VS Iran kapot zou maken voor de Holy Outhouse-natie.
Schijnwerper!
Net als de kwaadaardige Assad verwaarloost Erdogan zijn eigen volk! Buiten de schijnwerpers gebeuren er natuurlijk ook andere dingen.
Dat is alles wat u kunt zien dankzij de betaalmuur. En het zijn niet alleen de Israëlische kinderen.
h**p://www.jpost.com/National-News/50000-Holocaust-survivors-in-Israel-living-in-poverty-report-finds-350178
De kleine beerput melkt de Holocaust uit de kast, maar geeft niets om de werkelijke overlevenden.
Ik zeg dit namens de heer Alon Ben-Meir. Hij heeft ontzettend veel lef om dit over Turkije te zeggen, terwijl hij “pleit voor” de meest bemoeizuchtige natie ter wereld. Idem voor het volgende:
Nogmaals in de spotlight – Israël doet precies hetzelfde – maar dan met een “Joodse” democratie die alle anderen uitsluit.
Gefocuste Limelight, overvolle chutzpah, en ook nog eens mooi gedaan.
Geweldige post Zachary, en ik zal toevoegen dat ik nooit een fan van Erdogan was, zelfs niet toen hij onze bondgenoot was. Wat ik een beetje verdacht vind, is waarom we deze agressieve Turkse leider ineens demoniseren? Zou het iets te maken hebben met het feit dat Erdogan zich verzet tegen de Israëlische/Saoedische/Amerikaanse coalitie? Misschien, denk je? Joe
De enige plaats waar het woord “Israël” op deze hele webpagina voorkomt, is in uw opmerkingen. Er is helemaal geen ‘pleitbezorging’ voor Israël door de auteur.
Ik stel voor dat je stopt met het uitpersen van muggen.
Op mijn beurt stel ik dat voor helpen graaf de oude berichten van de auteur op en onderzoek ze.
Schrijven over een kwestie die verweven is met het waardeloze kleine land, zonder het te vermelden, is niet iets dat alleen Alon Ben-Meir doet – het is eigenlijk een vrij gebruikelijke techniek. De aandacht afleiden door zakken vol **** naar de ventilator te gooien is meestal het doel van essays als deze.
IMO is er een vrij grote groep zionisten zoals Alon Ben-Meir die de dingleberry-natie “verheffen” door simpelweg hun lezers te verwarren/af te leiden.
OK. Maar je kunt niet verbergen dat de auteur een Jood is. Een jood die Erdogan haat, dient duidelijk het belang van Israël. Israël verliest zaken en bondgenoot in Erdogan. Lol
Joe en Zachary –
Eerst was er vorige week het artikel op CN van Alon Bein-Meir “The Dangerous Erosion of US Leadership”; het was moeilijk te slikken gezien het record sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog, eindigend met de volledige vernietiging van Nagasaki en Hiroshima. Sinds het einde van de Koude Oorlog in 1991 heb je Joegoslavië, Somalië, staatsgrepen in Venezuela, Afghanistan, Irak, Libië, Honduras, Syrië, Oekraïne en Jemen. En Alon Bein-Meir klaagde in zijn artikel over de erosie van dit morele leiderschap, en hij geeft les aan de NYU.
En nu dit artikel over Turkije. Erodogan heeft tenminste niet de hele samenlevingen buiten zijn eigen land vernietigd, zoals wij hebben gedaan. Waarom praat professor Alon Bein-Meir niet over Israël, Saoedi-Arabië en al die Golfmonarchieën die de sjiitische meerderheden in hun landen onderdrukken.
Van alle recente Amerikaanse presidenten sinds de Tweede Wereldoorlog hadden alleen Kennedy en Carter enige gevoelens om een soort vreedzaam samenleven met andere landen met verschillende politieke, sociale en economische systemen tot stand te brengen. Ze hadden gevoelens voor de mensheid op deze aarde. President Carter is moedig geweest om Israël een Apartheidsstaat te noemen. En onlangs noemde hij de VS een plutocratie.
Mijn vrouw – een liefhebber van Hillary – kijkt naar PBS News, CNN en MSNBC. Het is heel surrealistisch om te zien wat er de afgelopen week op tv is gebeurd over dit document. De Dems vechten om de vrijgave ervan te blokkeren. Ik vraag me soms af hoe deze totale intellectuele armoede en volledige morele corruptie van alle instellingen van de natie zo snel tot stand zijn gekomen.
Misschien geloven we er niet echt in; onder zulke omstandigheden is de vernietiging van de hele mensheid misschien niet ver weg.
Ik heb nooit het idee aanvaard dat alle bijdragende auteurs die deze site soms bezoeken op dezelfde pagina moesten staan als Robert Parry, maar ik vertrouwde er altijd op dat Robert Parry de waarheidsverteller zou zijn, en dat was hij ook. Dus op dit moment in mijn deelname aan consortiumnews speel ik het op gehoor, voordat ik deze auteurs te strak veroordeel. Alleen Dave, jij maakt met dit artikel een geldig punt over Alon Ben-Meir, en zijn laatste, aangezien Ben-Meir de focus een beetje mist.
Dave, je vertelt hoe je vrouw bezweken is door het nieuws en onder de indruk is van Hillary, nou, de mainstream van het denken is moeilijk te weerstaan, als je niet bent aangesloten op een alternatieve nieuwssite, want het is een wonder waar je mening zal eindigen omhoog. Onze belangrijkste kranten, en alle grote kabeltelevisienetwerken, zijn eigendom van de enorme bedrijfsoctopus, die zijn enorme tentakels heeft gewikkeld rond elk levensvatbaar nieuwskanaal dat hij kan bereiken, binnen de nauwe grenzen van de propagandadistributie. Godzijdank voor het TV Land-kanaal en spelshows.
Op dit moment vraag ik me alleen maar af wat er hierna gaat gebeuren als ik naar de theatervoorstelling kijk met de release van 'de Memo'. Het zal mij verbazen als er vergelding komt, en niemand met een hoge rang zal enige harde of zelfs maar lichte gevolgen ondervinden van zijn criminele gedrag.
Altijd goed Davy. Joe
Ja Zachary, ik vond dit essay ook een beetje “vreemd”. Maar ik wil een opmerking toevoegen over de arme overlevenden van de holocaust in Israël. Enige tijd geleden, ik denk dat het in de jaren negentig was, richtten grote Duitse bedrijven die joden en andere gevangenen van concentratiekampen als slaven gebruikten in hun productielocaties met tegenzin een fonds op dat expliciet bedoeld was voor die overlevenden van de holocaust. Een paar jaar later reisde een Duitse tv-ploeg naar Israël om te onderzoeken wat er met het geld van dit fonds gebeurde. Ze interviewden een paar van deze overlevenden die zeker recht hadden op een uitkering uit dit fonds. Ze waren ziek en leefden in erbarmelijke omstandigheden. klaagden. De meesten van hen kregen helemaal niets van dit fonds. Het bleek dat het fonds werd beheerd door een chique Joods advocatenkantoor in New York, die nooit tot beheerders was gekozen. Ze gaven het geld aan het Holocaustmuseum in Israël aan universiteiten in Israel et al. En uiteraard namen zij ook hun deel. Toen de overlevenden van de holocaust een uitkering aanvroegen, vielen ze lastig met absurde eisen om documenten. Ze probeerden ze tegen te houden. De geïnterviewden zeiden allemaal dat ze liever hadden gezien dat het fonds werd beheerd door de Duitse regering.
Misschien heb je dit nieuwsverhaal gemist: er was een poging tot staatsgreep op het leven van Erdogan en zijn gezin in juli 2016; Wikipedia is je vriend.
De auteur noemde de staatsgreep van 2016 eigenlijk terloops, maar verder zouden veel van de argumenten in het artikel kunnen worden gezegd over de VS (of andere landen met een avontuurlijk buitenlands beleid):
“XXX bemoeit zich schaamteloos met andere buurlanden… en oefent buitensporige druk uit op hun regeringen om [zijn standpunt te onderschrijven]. Om dit te doen dreigt hij zijn economische en politieke hefbomen tegen deze landen te gebruiken.”
“In plaats van te investeren in infrastructuur, huisvesting, onderwijs en gezondheidszorg in [arme regio’s], financiert hij buitenlandse projecten gericht op het beïnvloeden en behouden van cultureel erfgoed dat teruggaat tot [een ingebeeld glorieus verleden]”
“[andere landen] geloven dat het militaire avontuur van XXX het regionale machtsevenwicht zal verstoren, wat het recept is voor instabiliteit en onophoudelijk geweld. Dus in plaats van het lot van de bijna twintig miljoen [burgers] die onder de armoedegrens leven, te verlichten, geeft XXX miljarden uit aan zijn buitenlandse heldendaden.”
het enige verschil is dat XXXXX GEEN islamofascist is die een sekte aan de rest van de wereld wil opleggen
Juist – het is een ouderwets christofascistisch imperium dat probeert een vreemd verwrongen vorm van zogenaamde democratie op te leggen, waardoor de demos zelf steeds meer verbijsterd en verstoken blijven van zelfbeschikking. Laten we niet de weg inslaan van het balanceren van het ene genocidale imperium tegen het andere en doen alsof dit op de een of andere manier een antwoord biedt op de dringende zorgen van de mensheid in grote lijnen. Het is ook aan te raden om niet te proberen misdaden of lichaamstellingen van genoemde misdaden te tellen. Je weet maar nooit dat de islamofascisten (tot hun grote ergernis) uit de kast zouden kunnen komen als de minder effectieve massamoordenaars.
goed verwoord.
Ah, daar is het echte verhaal. Erdogan, alias 'de Hitler van de 21e eeuw', is een islamofascist die plannen heeft om zijn 'sekte' aan 'de rest van de wereld' te 'opleggen'. uitstekende populaire woorden als je een propagandist bent. Het feit dat Turkije, dat geen belang heeft bij het absurde idee om het middeleeuwse Ottomaanse Rijk opnieuw te creëren, in een zeer gevaarlijke buurt leeft en momenteel hard terugdringt tegen de echte avonturistische macht, de VS, die probeert een dodelijke dreiging te creëren aan de zuidflank van Erdogan.
Precies.
Deze man zou voor Zionism Today moeten schrijven, niet voor Consortium.
Hij is een voor de hand liggende hacker, die agenda's doorstuurt op een manier die transparant is voor iemand die met open ogen leest.
Heeft u er ooit aan gedacht dat uw trotse leider en sultan de staatsgreep hebben georganiseerd? Bovendien begon de neo-Ottomaanse strategie ruim vóór de staatsgreep, hoe verklaar je dat?
De meeste Turken geloven dat het in het buitenland werd gesponsord. Ik besef dat het moeilijk te doorgronden is dat de Turken meer over hun eigen land weten dan Amerikanen, die moeite lijken te hebben om het op een kaart te vinden.
Ik waardeer ook dat het allemaal om de slechte islamo-fascistische sekte gaat, versus de goede joods-christelijke fascistische sekte.
“De meeste Turken geloven dat het in het buitenland werd gesponsord”
Nou, het is omdat het Turkse volk onder de invloed staat van hun regeringspropaganda.
die, laten we het toegeven, goed werk heeft geleverd door het publiek te hersenspoelen. En de andere Turken,
die het niet eens waren met hun sultanpropaganda, worden bestempeld als terroristen en belanden uiteindelijk in de gevangenis.
In mijn geval, en net als Jefferson, denk ik dat de staatsgreep werd gepleegd door Erdogan en zijn AKP om van zijn vijanden af te komen.
Kijk wie het meeste profiteert van die staatsgreep, en dat is Erdogan.
Welk bewijs heeft u, afgezien van het vertroebelen van de inlichtingen van het Turkse volk, om uw standpunt te ondersteunen?
Om het in perspectief te plaatsen: Cheney, een andere extreem macheviliaanse politicus, heeft enorm geprofiteerd van 9/11. Is dat overtuigend bewijs dat hij 9/11 heeft georkestreerd? Er zijn genoeg redenen om Cheney te wantrouwen, maar Cheney: profiteren van een politieke crisis is echt niet genoeg om hem te veroordelen.
Tot slot, u schijnt het een en ander over Turkije te weten. Gebruik uw fantasie: zijn er nog andere wereldspelers die veel baat zouden hebben bij het wegwerken van Erdogan? Waarom bent u zo zeker van het elimineren van alle andere mogelijkheden? Ik ben er niet zeker van dat alleen de Turken lijden onder hersenspoeling.
ik ben het daar helemaal mee eens...erdogan heeft de vernietiging van zijn politieke en militaire vijanden in drie maanden bereikt, met de “poging tot staatsgreep”…die hem anders tientallen jaren zou hebben gekost, of helemaal niet…
ik geloof ook dat deze ‘poging tot staatsgreep’ dieper gaat dan Erdogan zelf…ik geloof dat hij met de regeling ervan heeft ingestemd,,,
Wie zou er nog meer baat bij hebben als Erdogan helpt Syrië in het bijzonder te destabiliseren, en de hele regio in het algemeen te destabiliseren?
Hoe de poging tot staatsgreep tot stand kwam en wat er in Turkije gebeurt, is uiteraard belangrijk. Een evenwichtige, op feiten gebaseerde rekening zou zeer welkom zijn. Dit propagandaartikel is ondermaats en de uitgesproken overtuigingen zijn van weinig waarde, tenzij ze worden onderbouwd.
De poging tot staatsgreep op 15 juli 2016 kreeg vreemde berichtgeving in de media. EU-functionarissen meldden 's ochtends dat de staatsgreep blijkbaar was geslaagd. Zeer weinig veroordeling van de poging in de Zweedse media en, naar ik verwacht, in de EU als geheel. Ik denk dat er in de Russische media werd gesuggereerd dat Russische veiligheidsdiensten Erdogan waarschuwden dat een moordgroep op weg was naar zijn verblijfplaats, zodat hij erin slaagde te ontsnappen. Waar of niet, weet iemand dat? Het lijkt logisch en redelijk om het leger te zuiveren na een dergelijke poging tot staatsgreep. Zeker voor een machiavellistisch karakter.
Ah, de Amerikanen krijgen de waarheid te horen en de Turken worden voorgelogen door hun regering! Van alle reacties is dit de beste. En vergeet niet dat Iran een dodelijke bedreiging vormt voor de VS en het Midden-Oosten, volgens de waarheidsvertellers van de VS, Israël en Saoedi-Arabië. Ik zoek nog steeds op internet naar die lijst van duizenden Amerikanen die jaarlijks worden vermoord door de verderfelijke sjiieten, maar gefeliciteerd met je verkiezing tot posterjongen voor de Drone-mentaliteit!
Senior Amerikaanse analist Jim was daar met enkele harde feiten die hij ontdekte door diepgaand onderzoek van zijn Facebook-feed. Rapporterend vanaf de frontlinie, in de kelder van zijn ouders.
Of een kapitalistische sekte.
Ja inderdaad!
Dit artikel is niets anders dan propaganda, die allemaal in één richting wijst, totaal geen ondersteunende referenties bevat en geen enkele problematisering bevat.
Ik zie niet in dat het enige waarde heeft, en dat zeg ik zelfs gezien mijn relatieve onwetendheid over Turkije.
Bijvoorbeeld,
– veel landen kopen kernreactoren; Is er enige reden om aan te nemen dat Russische reactoren of verkopers minder betrouwbaar zijn dan andere, omdat de auteurs vrezen dat ze gebruikt kunnen worden om kernwapens te ontwikkelen, of dat Turkije op het punt staat dat te doen? Finland is trouwens ook een land met Russische reactoren.
– Is het waarschijnlijk, zoals gesteld, dat de Turkse intentie met zijn oorlog in Noord-Syrië het herstel van het Ottomaanse Rijk is? Echt!
Het artikel lijkt eigenlijk op elk MSM-artikel over Rusland van de afgelopen jaren, maar vervangt Turkije door Rusland.
“en dat zeg ik, zelfs gezien mijn relatieve onwetendheid over Turkije”
“Is het waarschijnlijk, zoals gesteld, dat de Turkse intentie met zijn oorlog in Noord-Syrië het herstel van het Ottomaanse Rijk is.”
Je hebt gelijk, je weet totaal niets over Turkije.
Turkije probeert momenteel het Ottomaanse Rijk opnieuw te vestigen, dat is een feit.
In het bovenstaande artikel staan duidelijk de punten vermeld waar u op moet letten, als u nog steeds niet overtuigd bent, doe ons dan een plezier
en extra onderzoek doen naar Turkije.
Ja. Propaganda. Propaganda van die zionistische regering van die illegale, oorlogscriminele, terroristische, zionistische ‘staat’.
Ik ben verbaasd dat Consortiumnews het publiceert. Zou Robert Parry de publicatie ervan hebben goedgekeurd?
Ook mijn zorg
In één woord, nee.