Armoedeprotesten op RNC/DNC-conventies

Aandelen

Decennia lang hebben Democraten, net als de Republikeinen, ervoor teruggeschrokken om veel over armoede te praten, maar de ernstige inkomensongelijkheid in Amerika heeft van het lot van de armen een nationale crisis gemaakt, merkt Dennis J. Bernstein op. 

Door Dennis J Bernstein

Echte bezorgdheid over het lot van de armen en rechtelozen in Amerika staat al jaren laag op de prioriteitenlijsten van zowel de Republikeinse als de Democratische partijen, een uitdaging die Cheri Honkala, al jarenlang een strijder voor de armen en rechteloze mensen, is aangegaan. congressen in Cleveland en Philadelphia.

Als nationaal coördinator van de Poor Peoples' Economic Human Rights Campaign en oprichter van de Kensington Welfare Rights Union, nam Honkala deel aan een Poor People's March door de straten van Cleveland op de Republikeinse Nationale Conventie en probeerde ze vanuit haar thuisbasis in Philadelphia dezelfde kwesties aan de Democratische Nationale Conventie.

Ik ontmoette haar op 22 juli in Cleveland, toen ze op het punt stond om door zwaarbewaakte straten te marcheren tijdens de Republikeinse conventie “om een ​​krachtige boodschap af te geven dat we tegen de racisten en het onmenselijke beleid van het Republikeinse Nationale Comité zijn, en verontwaardigd zijn over de idee om Trump of Hillary als president in dit land te hebben.”

Cheri Honkala, nationaal coördinator van de economische mensenrechtencampagne voor arme mensen en oprichter van de Kensington Welfare Rights Union (Foto van Wikipedia)

Cheri Honkala, nationaal coördinator van de economische mensenrechtencampagne voor arme mensen en oprichter van de Kensington Welfare Rights Union (Foto van Wikipedia)

Dennis Bernstein: Wat voor soort president denk je dat Trump zou worden? Welke impact zou hij hebben op de armen, denk je?

Cheri Honkala: Nou, […] in alle ernst: als Trump onze president wordt, moeten we serieus beginnen te worden met het organiseren van soldaten in het hele land om de Nieuwe Amerikaanse Lente te organiseren. Omdat we momenteel niet overleven in dit land. En als Trump of Hillary wordt gekozen, zitten we in grote problemen.

En dus staan ​​we hier op straat. Wij zijn niet bang voor de politie. We zullen niet bang zijn voor mensen die ons vertellen dat we één persoon van het minste kwaad moeten kiezen. We gaan vooruit en verheffen onze stem en stellen ons een ander soort wereld voor. Wij gaan die nieuwe wereld maken.

DB: Jij staat op het punt deze mars te leiden… in Cleveland. Kunt u iets vertellen over enkele van de vele problemen waarmee arme mensen worden geconfronteerd en die u vertegenwoordigt? Over welke soorten dagelijkse strijd hebben we het nu?

CH: Een groot probleem waar we nu mee te maken hebben is het non-profit industriële complex, waar veel megaorganisaties budgetten van meerdere miljoenen dollars krijgen en nog steeds geen manieren kunnen vinden om arme mensen in dit land te huisvesten. En het is een kwestie van hebzucht.

En we hebben zoveel dingen nodig. Gezondheidszorg – we hebben gezondheidszorg nodig die door één betaler wordt betaald in dit land. Bijna iedereen die ik ken, mist al hun achterste tanden omdat ze die hebben laten trekken omdat ze de tandarts niet kunnen betalen. Onze kinderen kunnen zich geen bril veroorloven. Ook volwassenen gaan zonder bril. Ik ken iemand die mogelijk blaaskanker had en de openbare gezondheidskliniek heeft daar niet voor betaald.

Bijna iedereen die ik ken in Kensington [wijk in Philadelphia], vooral alleenstaande mannen, leeft van minder dan twee dollar per dag, maar zit soms weken zonder een dollar. Er is dus gewoon geen manier om gerechtigheid te geven, om te beschrijven waar mensen mee moeten leven.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat beide grote partijen miljoenen dollars hebben toegewezen om de politiestaat te versterken. En we zien nog steeds hoe jonge zwarte levens in dit land worden neergeschoten, en we kunnen niet alleen maar toekijken als toeschouwers en naar deze dingen kijken.

Ik ben erg hoopvol omdat ik weet dat ze als moeder, moeders daarbuiten, van hun kinderen houden. En ze zullen geen genoegen nemen met een lagere levensstandaard. Het is onmenselijk en niet-christelijk. We zullen uit de as herrijzen en dit gaan veranderen.

DB: Kunt u iets vertellen over de manier waarop de zaken tegen de armen lijken te evolueren? Veel mensen die de afgelopen jaren met de autoriteiten te maken hebben gehad op het gebied van armen en dakloosheid, merken dat er een beweging gaande is om de armen echt te criminaliseren, op een formele manier. Kunt u ons daarover vertellen?

CH: In de jaren 80 was er eigenlijk een beetje bewustzijn, het was nogal trendy. Maar als je nu een arm persoon bent en dakloos bent en je staat op de hoek en je hangt een bord op, dan krijg je vrijwel zeker een steen naar je hoofd gegooid. Ze hebben het instituut geïnstitutionaliseerd onder de andere Clinton, Bill Clinton, en ze hebben een einde gemaakt aan de welvaart zoals je die kent. En net als in mijn buurt was vroeger de sociale zekerheid de belangrijkste bron van inkomsten, en nu zijn drugs de belangrijkste bron van inkomsten. En dus als de levens van mensen niet kunnen worden uitgebuit, zijn ze vervangbaar.

En dit is niet het soort wereld dat ik voor mijn kinderen wil. En ik zeg wereld, omdat het mij ook kan schelen wat er met de armen over de hele wereld gebeurt. Het is niet oké dat we ons alleen maar concentreren en nadenken over en focussen op de armen hier in dit land. Wie in ons land president wordt, zal impact hebben op arme mensen over de hele wereld. En ik ben het beu, ik ben het beu dat een Democraat of een Republikein mensen over de hele wereld blijft bombarderen en vermoorden. Ik denk dat het tijd is dat we een onafhankelijke politieke partij in dit land koesteren en laten ontstaan.

Het is geen geheim dat ik in 2012 de running mate van Jill Stein was. Ze wordt totaal buitengesloten door de media. Maar ik ben blij om alle Bernie-aanhangers te zien die massaal naar Dr. Jill Stein stromen, omdat mensen begrijpen dat we de positie van de armen in dit land nooit zullen veranderen als we Pepsi of Coca-Cola blijven steunen. En dus moeten we onze kinderen meer geven dan door bedrijven gecontroleerde politieke partijen.

DB: Ziet u de situatie voor de armen merkbaar verslechteren? Staan er meer gezinnen op straat? Zijn er meer kinderen die honger hebben? Zie jij dit steeds erger worden?

CH: Ja, onlangs was er in Philadelphia een tienjarig jongetje dat stierf aan een darmobstructie. En hij stierf omdat het certificaat van het Department of Human Services Child Protection werd afgenomen, vanwege de vreselijke omstandigheden waarin pleegkinderen in Philadelphia leven. En dus zijn er mensen die kinderen bij hun moeders weghalen en vervolgens de omstandigheden waarin ze leven niet in de gaten houden. En het was het leven van een tienjarig jongetje. Hij hoefde niet te sterven.

En dat is vrijwel het verhaal voor gezinnen met lage inkomens in dit hele land. Het zijn onze families die de blauwe plekken voelen, het zijn onze families die lijden aan ondervoeding. Het zijn onze families die niet over de gezondheidszorg beschikken. En ik zit nu al meer dan dertig jaar in deze anti-armoedebeweging. En telkens als ik denk dat het niet erger kan, is er weer een duik nodig.

En dus zie je in mijn gemeenschap hele segmenten van mensen die permanent werkloos zijn. En ik denk dat het echt waar is wat er gebeurt met elektronica en technologie, dat mensen en arbeid volledig worden vervangen. Weet je, ik respecteer de strijd om 15 in het hele land, maar de bedrijven zijn druk bezig geweest met verschillende automatiseringen, zodat ze zelfs fastfoodarbeiders kunnen vervangen. Er ligt dus werk voor ons klaar. Ofwel nemen wij de leiding over ons land, ofwel nemen de bedrijven de leiding. En dat is zo simpel als het maar kan.

DB: En jij bent ongeveer de leider tijdens deze mars in Cleveland…

CH: Over ongeveer 5 minuten; Mensen geven mij een teken dat ik de telefoon moet opleggen.

DB: Wij waarderen uw tijd. Vertel ons, voordat we afscheid nemen, over uw reactie op het massale machtsvertoon van de wetshandhavers. Voelt u zich geïntimideerd door het niveau van de politie en de verschillende strijdkrachten die daar aanwezig zijn? Gaat u door, ondanks allerlei bedreigingen waar we nu over horen?

CH: Ja, we moeten ons niet laten regeren door angst. Het is tijd om te bepalen wat we in ons leven doen en, zoals ze zeggen, we moeten woeden tegen de machine en vooruitgaan en ons land terugnemen. En dat is wat mensen in frontlijngemeenschappen van plan zijn te doen.

DB: En je meent het: je ziet geen verschil tussen een Hillary Clinton en een Donald Trump als het gaat om de kwesties die de armen en onterfden in dit land en over de hele wereld treffen?

CH: Ja. Het wordt een pijnlijk proces, maar het is tijd. Het enige wat we moeten doen is nadenken over de armen die sterven in andere delen van de wereld, en het is ons heel duidelijk dat onze solidariteit verder reikt dan de grenzen van dit land. Maar dat het ons eigenlijk uitmaakt wat er met gezinnen over de hele wereld gebeurt. En dat betekent dus dat we niet iemand hebben die de oorlog steunt als onze volgende president. En dus ben ik niet bij haar.

Dennis J Bernstein is een gastheer van "Flashpoints" op het Pacifica-radionetwerk en de auteur van Special Ed: Stemmen uit een verborgen klas. U kunt toegang krijgen tot de audio-archieven op www.flashpoints.net.

7 reacties voor “Armoedeprotesten op RNC/DNC-conventies"

  1. Zakaria Smit
    Juli 28, 2016 op 00: 02

    En als Trump of Hillary wordt gekozen, zitten we in grote problemen.

    Gezondheidszorg – we hebben gezondheidszorg nodig die door één betaler wordt betaald in dit land.

    Om nog maar te zwijgen van het feit dat beide grote partijen miljoenen dollars hebben toegewezen om de politiestaat te versterken.

    I als deze vrouw.

    In mijn herinnering zou ze een betere president zijn dan welke kandidaat dan ook – winnaar of verliezer.

    • Bart Gruzalski
      Juli 28, 2016 op 01: 45

      Zach, je zou haar misschien leuk vinden, ik zou het zeker op prijs stellen als ze zich zou aansluiten bij een geweldloze kring om de houthakkers uit een oud bos te houden, of mee zou doen aan het blokkeren van een militaire trein of snelwegkonvooi, maar ze is NIET levensvatbaar als een persoon die mensen wil aantrekken kiezers deels omdat het haar aan dynamiek en charisma ontbreekt. Dit zijn geen belangrijke eigenschappen van iemand die een blokkade van een militaire basis organiseert of een gaarkeuken runt, maar dat zijn ze wel als je wilt dat die persoon een zetel in het Congres wint. Toen ze op de een of andere manier werd uitgekozen als vice-presidentskandidaat voor Gill Stein, wist ik dat ze haar hadden uitgekozen vanwege haar activistische staat van dienst, maar als medekandidaat zou ze een albatros zijn. DIT IS GEEN KRITIEK OP HAAR ALS ACTIVIST, ORGANISATOR, MANAGER VAN EEN VERKIEZINGSTEAM, MAAR ZE IS GEWOON GEEN LAATSTE KANDIDAAT. EEN PERSOON DIE 400 pond woog, drie voortanden miste, en een litteken over zijn wang en door zijn jukbeen had, waarbij het litteken een deel van zijn wenkbrauw weghaalde.

      Als Donal bijvoorbeeld president zou zijn en haar zou kunnen benoemen op een zetel in het Congres, zou dat geweldig zijn. Maar ze is hier in de VS geen levensvatbare kandidaat om redenen die net zo waar zijn als het feit dat Dennis Kucinich een piepende stem had en erg kort was, wat hem de das om deed, ondanks wat hij ook maar te zeggen had (zijn vrouw was eigenlijk heel mooi. zeer welbespraakt, zeer goed geïnformeerd en goed gemengd en zou een levensvatbare kandidaat zijn voor een zetel in het Congres). Michael Dukakis, gouverneur voor drie ambtstermijnen van het Gemenebest van Massachusetts, die deze post langer bekleedde dan enig ander persoon in de geschiedenis, had een diepe en ‘mannelijke’ stem. Dat, plus zijn ambtstermijn als gouverneur, zorgde ervoor dat hij een levensvatbare kandidaat voor het presidentschap kon zijn, ondanks dat hij, vanuit mijn perspectief, klein was (hij was slechts anderhalve meter lang). Als Dukakis een piepende stem had gehad, zou hij geen gouverneur zijn geweest en nooit een levensvatbare kandidaat voor POTUS zijn geweest. Nadat Dukakis had geflopt, was ik bij een erediner, want ik weet niet meer wie, maar hij vertelde de eerste en enige grap die ik hem ooit heb horen vertellen: "Er gebeurde iets grappigs met mij op weg naar het Witte Huis." Ik verliet ook vaak ergens na 5 uur mijn kantoor en liep dan het gebouw uit, niet samen, maar dicht bij elkaar. Hij fluitte vaak, wat ik niet deed, maar dat is een positieve herinnering aan hem.

    • Brad Owen
      Juli 28, 2016 op 05: 16

      Ze was de running mate van Jill Stein in de Groene Partij-campagne van 2012. Zij, Stein en de Groenen steken met kop en schouders uit boven het vierjaarlijkse D vs. R ‘clown-klapgevecht’.

  2. Maria
    Juli 27, 2016 op 15: 46

    Bedankt voor dit geweldige interview! Ik denk ook dat “het non-profit industriële complex” een oplichterij is. Ze zijn voor de winst. Het is weer een subsidie ​​voor de zeer rijken.

  3. Bart Gruzalski
    Juli 27, 2016 op 14: 50

    En je bent serieus: je ziet geen verschil tussen een Hillary Clinton en een Donald Trump als het gaat om de kwesties die de armen en onterfden in dit land en over de hele wereld treffen? Ja, ze is serieus.

    Cheri Honkala was de vice-president van Gill Stein en zij is ERNSTIG???? Het maakt niet uit, voor de armen en de werklozen en voor degenen die onder de tatoeages zitten en de ‘klasse’ die we gearresteerd zien worden in hun huizen van verraders in het park en die ‘s nachts gearresteerd worden terwijl de tv-camera’s mannen opnemen die uit de gevangenis komen. caravans, handen achter hun hoofd, vies en geknoopt haar, niet ‘dat soort’ persoon met wie Hillary zelfs maar zou praten… ze was moe en een beetje in de war, zoals ze vaak is, zou waarschijnlijk zoiets denigrerends zeggen als 'haal dat stuk stront van me af') en even later de verslaggever naast haar charmeren en haar vertellen dat, nee, dat doet ze niet. Ik neem niet de moeite om te praten met de ongewassen, ongeschoren, getatoeëerde en stinkende mensen van het leven met vijf mensen zonder airconditioning in de kleine mondiale verwarmingszone van de caravan. Nee, zei Hillary tegen de enthousiaste jonge verslaggever: Nee, voordat de crimineel uit de trailer werd getrokken met een politiehond op slechts een paar meter afstand en aan de arm van zijn geleider trok terwijl hij zich vastmaakte om naar de stinkende “criminele” riem te springen….Cheri GELOOFT U ECHT DAT HET GEEN VERSCHIL MAAKT VOOR DEZELFDE SCÈNE IN ZES MAANDEN. WIE IS GEEN PRESIDENT? ZIET U ENIG VERSCHIL TUSSEN HET ECONOMISCHE PLAN VAN CLINTON OM MENSEN WEER AAN HET WERK TE KRIJGEN?

    VERTEL ME DAT U NIET TEN MINSTE ENIG SIGNIFICANT VERSCHIL ZIET TUSSEN HET ECONOMISCHE PLAN VAN CLINTON OM MENSEN WEER AAN HET WERK TE KRIJGEN EN HET ECONOMISCHE PLAN VAN TRUMP?

    NOG EEN VRAAG. DENK JE AAN GILL STEIN, een groene kandidaat die, als ZIJ president zou worden, volledig vrij zou zijn om beleid te implementeren, of denk je dat ze in bedwang gehouden en ingeperkt zou worden en zou moeten lijden onder de REPUBLICATIES, DEMOCRATEN en zogenaamde ‘Onafhankelijken’? ” van VIABLE-onafhankelijken.

    Juist, dat begrijp ik, dus dat betekent dat Gill en jij er beter aan zouden doen om thuis te blijven en door te gaan met breien, in plaats van te worden geslagen en nog meer in de war te raken bij elke kans die mensen hebben om haar te confronteren.

    TWEE JAAR GELEDEN schreef ik meer dan tien artikelen ter ondersteuning van Gil Stein, bood aan om een ​​coördinator zonder vrijwilligheid te zijn om de jib te verbeteren en vervolgens door echte lezers te posten, in vervolg op mijn oprichting van een Gil Stein-afdeling in uw bekentenis voor mannen die weer tot leven kwamen gebeuren. Nooit is iets van deze zaken door de Groene campagne overgenomen. Op een gegeven moment moet iemand gedacht hebben dat ik mijn CV aan het indienen was voor een van de geplaatste vacatures en ik e-mailde terug dat, nee, ik wilde geen geld, maar ik dacht dat de solopositie waarvoor ik me vrijwillig aanmeldde de beste was sinds ik in dit land woonde. Limerick stad. Ik bleef Obama bashen, om te laten zien hoe hij zijn draai niet vond, en nadat “wij” met meer dan wie dan ook hadden verloren, verloor ik zelfs een weddenschap van $ 77 in de EU-valuta dat zij minstens 5% van de stemmen zou krijgen vorm.

    Ik stuurde een e-mail naar degene die de leiding had over het Groene federale ‘team’. Ik stelde voor dat we een bijeenkomst zouden houden, ook al is het online, en dat we zouden beoordelen wat we goed deden en waar we moesten begrijpen hoe we ons konden verbeteren voor de volgende verkiezingen. Wie de PUSH-persoon ook was, hij of zij e-mailde terug dat “wij” geen rekening waren.

    Ik wist dat elke halfslachtige, competente primaire stafmedewerker zou zeggen: "Ja, man, laten we het doen." Ik pauzeerde even. Een van de dingen die het ‘team’ meteen had moeten doen, was de filmster zover krijgen dat hij het e-mailadres opstartte. Ik kon zien dat zulke personen bestonden en dat ze graag zouden zien dat hun naam geassocieerd zou worden met een diepgroene organisatie, bijvoorbeeld: Greenpeace, Save the Turtles, Bak de flopping fish niet in olie…. Red de Redwoods (een Californische organisatie uit San Francisco), en laat de oude bomen in het bos wapperen, en, als ik het me goed herinner, de video van Julia Butterfly genaamd LUNA... https://www.amazon.com/Legacy-Luna-Story-Struggle-Redwoods/dp/0062516590… hoe dan ook, daarna helemaal geen antwoorden. Ik kwam tot de slotsom dat de meest plausibele verklaring voor alle onzin was dat er een Clinton Mol in de organisatie zat, net zoals een Clinton Mol de campagne van Ross Perot neerhaalde, die zowel Clinton als Bush leidde en de verkiezingen zou hebben gewonnen. nominatie voor de Democraten en zou de primaire activiteiten van Clinton en Bush van beide campagnes hebben overweldigd. Dus ik dacht: dat moet wel gebeurd zijn, aangezien er vandaag een flink aantal activistische vrijwilligers op Hillary's boek stonden.

    Hillary, de kroonprinses, staat nu op het punt vandaag tot de troon te worden verheven. De titel van het boek zou kunnen zijn: ‘De dwaasheid van de DNC terwijl Trump Hillary in het slijm van het grote moeras van mensen die niet opletten, perst.’

    Bekijk mijn eerste titel onder onze nieuwe afdruk: GRIEF ALCHEMY: a Story of Hospice. Eerlijk gezegd ben ik er best trots op. Iedereen weet wie het in papieren vorm ($ 14.95) of Spindle ($ 9.95) heeft gekocht, en is dol op het boek. Iedereen: verpleegster, arts, Ph.D. psycholoog, professionele schrijver, professionele verdediger van zeezoogdieren die een van onze kusten bezoeken, collega professionele Ph.D. filosofen, ‘professionele dichters’ uit Groot-Brittannië en Ierland, een Britse dichter die zei dat het eerste hoofdstuk (gratis op internet, alleen maar om te bekijken) als een gedicht was, de twee plaatselijke bankbedienden waarom iemand zoiets zou zeggen over zo'n triest verhaal, ik vertel het aan de griffiers, oké, beschouw het dan als een triest gedicht dat het eerste hoofdstuk was (beginnend met een visioen en eindigend met een huiveringwekkende bevestiging van het 'echte leven'... Ik denk dat het team van Wild Pelican Press denkt van een titel die meer lijkt op: De onbegrijpelijke dwaasheid van de DNC om achter de Clinton-dynastie te staan, terwijl dat congreszetels, senaatszetels, gouverneurs, burgemeesters en de kans zou kosten om de volgende drie of vier Supremes te kiezen. verzameling gedichten die nooit in de VS, buiten Ierland en Groot-Brittannië, zijn gepubliceerd, gedichten waar je van je sokken gaat blazen.

    Waarom maakt dit allemaal deel uit van deze opmerking? Omdat ik geïrriteerd ben (nou ja, misschien nog erger) dat Bernie Sanders, Karen Warren, Amy Goodman, Dr. Noam Chomsky en vele anderen die het vermelden waard zijn, maar niet hier – dat deze mensen, inclusief Obama en Michelle, de belangen van het volk hebben uitverkocht om hun belangen opzij te zetten. gewicht achter een “kandidaat” die bijna universeel bekend staat als een pathologische leugenaar, waarvan bekend is dat hij nog steeds last heeft van periodes van verwarring, bekend staat als een Neocon-oorlogszuchter, waarvan bekend is dat hij Poetin in bedwang wil houden, in bedwang wil houden en lijden wil veroorzaken; Er werd voorspeld dat ze binnen enkele weken na haar inauguratie in oorlog zouden zijn met Rusland, terwijl hetzelfde team van onwaarhedendragers – Sanders (dom?), Warren, Goodman, Chomsky – de nucleaire oorlog van januari van Clinton zou produceren IN PLAATS van Poetin, die Amerikaanse troepen naar huis zou brengen waar dan ook ter wereld staan ​​onze belangen niet existentieel op het spel – en dat is overal buiten de VS; zou geen geld geven of uitgeven voor de verdediging van welk land of welke golf dan ook waar de belangen van de VS op de EERSTE plaats komen – en dat betekent dat er moet worden opgehouden met het geven van 3 miljard dollar aan Israël op de eerste werkdag van elk jaar, voor NIETS anders dan hoofdpijn en gevaar voor de Amerikanen sinds Arabieren, moslims en anderen associëren de VS met Israëls apartheid tegenover de Palestijnen, net als de meeste van de meest gerespecteerde journalisten ter wereld, waaronder Chris Hedges, Paul Craig Roberts en de man bij de Guardian wiens naam mij ontgaat – twee jaar geleden publiceerde hij een GROOT boek met origineel materiaal gebaseerd op zijn stukken van het front naar de wereld via de Guardian…. als ik eraan denk, zal ik een antwoord plaatsen met alleen zijn naam. Ik heb nog andere dingen te doen, waarvan je kunt raden dat het schrijven zal zijn, het publiceren van het eerste van twee politieke boeken over de huidige situatie in deze campagne (vanuit het perspectief van een neutrale waarnemer, waar ik bij bijna alles zit behalve de verkoop -uit of de onwetendheid van Clinton, Sanders, Warren, de Bushes, Chomsky, Cheney, Amy Goodman, mijn eigen goeroe, van een ‘liberale’ professorengroep aan de oostkust tot een eenling in Humboldt County die elke dag, van maandag tot en met vrijdag, naar haar show luistert, van twaalf naar één.

    Mijn CFO is net gearriveerd. Ik zou graag reacties ontvangen die in strijd zijn met alles wat ik hierboven heb gezegd. Als u het ermee eens bent, organiseer dan. Als je het er niet mee eens bent, bekritiseer en vernietig dan mijn argumenten

    Zegeningen voor jou en de jouwen en alle soorten op de planeet, van schildpadden, blauwe reigers, Egyptische ganzen, Muscovys, grote baarzen, enorme meervallen, kikkers met grote ogen, zwaluwen en, voor degenen die weten wat dit betekent (het is een vertaling in het Engels door een van de kortste en toch heiligste Indiaanse gebeden)… AL MIJN RELATIES

    • Bart Gruzalski
      Juli 27, 2016 op 14: 55

      ROBERT FISK

Reacties zijn gesloten.