Caitlin Johnstone: At vide, hvor ufri du er

Aktier

Hvis amerikanerne faktisk var ansvarlige, ville der være en eller anden mulighed for dem til at afslutte det israelske folkedrab i Gaza. Men når det kommer til sager af så stor betydning, får de aldrig en stemme.

Valgsted i 2020. (Alachua County, Flickr, Public domain)

By Caitlin Johnstone
CaitlinJohnstone.com.au

Lyt til Tim Foley, der læser denne artikel.

Tdet har han Biden-administrationen angiveligt godkendt et israelsk angreb på Rafah, den sidste lidt sikre by i Gaza-striben, og er åbenlyst forbereder sig at arbejde sammen med Kongressen om at straffe Den Internationale Straffedomstol for at søge arrestordrer på israelske embedsmænd for krigsforbrydelser. 

Præsident Joe Biden er et monster, der hører til i en celle i Haag.

Jeg taler meget om Bidens kriminalitet, men jeg bør nok præcisere, at jeg ikke gør det, fordi jeg tror, ​​at Donald Trump eller endda Robert F. Kennedy Jr. ville optræde med mere venlighed over for befolkningen i Gaza, hvis de var præsident.

Alle tre af de velsagtens levedygtige amerikanske præsidentkandidater er virulente zionister, der alle har gjort det klart, at de ville støtte Israels folkemorderiske grusomheder med ihærdig iver.

Der bliver lavet en masse ballade over Vestens mærke af demokrati. Angrebskrige er blevet ført under banneret for at sprede det over hele verden og lade folket kontrollere, hvad deres regering vil gøre. 

Men det, man meget sjældent ser diskuteret i den almindelige diskurs, er det faktum, at der er rigtig mange spørgsmål, som denne form for såkaldt demokrati aldrig tillader folket at stemme om.

Biden med den israelske premierminister Benjamin Netanyahu i Tel Aviv den 18. oktober 2023. (Det Hvide Hus, Public domain)

Folkedrabet i Gaza er uden tvivl den mest presserende sag i verden lige nu - dels for hvor forfærdeligt det er i sig selv, og dels for dets potentiale til at eksplodere i krige, som ville bringe langt større ødelæggelser til regionen. 

Men ingen har tilladt en afstemning om, hvorvidt dette vil fortsætte eller ej, selv i hjertet af det amerikanske imperium, som gør det hele muligt. 

De eneste kandidater, der har nogen chance for at blive valgt, er alle forpligtet til at sikre, at denne massegrusomhed fortsætter, for hvis du nogensinde ønsker at komme i nærheden af ​​præsidentembedet, er du nødt til at lave en masse aftaler med magtfulde kræfter, som aldrig blev valgt af nogen .

Og dette siger bare så meget om arten af ​​dette "demokrati" - et ord, der bogstaveligt betyder "regering af folket."

Robert F. Kennedy, Jr. ved et kampagnemøde i Phoenix i december 2023. (Gage Skidmore, Flickr, CC BY-SA 2.0)

Hvis folk rent faktisk havde ansvaret, ville der være en mulighed for dem for at afslutte det værste, der sker i verden lige nu. Men folket har ikke ansvaret. Når det kommer til de vigtigste sager, får de aldrig en stemme.

Amerikanerne får ikke en afstemning om, hvorvidt store formuer skal hældes ind i finansieringen af ​​en krigsmaskine, der strækker sig over hele kloden; muligheden er aldrig på stemmesedlen. 

De får ikke til at stemme om, hvorvidt de drastiske foranstaltninger, der er nødvendige for at forhindre miljøkollaps, skal tages eller ej. 

De får ikke til at stemme om, hvorvidt det amerikanske imperium skal eskalere mod atombevæbnede nationer som Rusland og Kina med stadigt stigende aggression. 

De kommer ikke til at stemme om, hvorvidt de velhavende skal blive rigere og rigere, mens de fattige skal kæmpe hårdere og hårdere for at overleve. 

De kommer ikke til at stemme om, hvorvidt de velhavende skal have lov til at bruge deres rigdom til at påvirke politiske anliggender på en måde, der giver dem mere og mere rigdom og magt.

De kommer ikke til at stemme om, hvorvidt de skal have deres sind fyldt med imperiumpropaganda 24 timer i døgnet, syv dage om ugen, 365 dage om året af rige og magtfulde mennesker, der er investeret i at manipulere den måde, de tænker, handler, stemmer på , butik og arbejde.

Trump og Israels premierminister Benjamin Netanyahu den 28. januar 2020 i Washington til afsløringen af ​​Trump-administrationens fredsplan i Mellemøsten. (Hvide Hus, Shealah Craighead)

De får ikke til at stemme om, hvorvidt deres politistyrke skal blive mere og mere militariseret, eller om det amerikanske efterretningskartels overvågningspraksis skal blive mere og mere påtrængende.

De får ikke til at stemme om, hvorvidt USA skal have den højeste fængslingsrate i verden og det dybt uretfærdige retssystem, der giver anledning til det.

De kommer ikke til at stemme om, hvorvidt internettet skal blive mere og mere konsolideret og censur-tungt, efterhånden som Silicon Valley-megaselskaber flytter ind i flere og flere samarbejdsrelationer med den amerikanske regering.

De kommer ikke til at stemme om, hvorvidt der skal være milliardærer, når der bor mennesker på gaden.

De får ikke til at stemme om, hvorvidt deres regering skal omringe planeten med hundredvis af militærbaser og arbejde på at ødelægge enhver nation, der ikke adlyder den, mens deres eget folk kæmper og lider derhjemme.

Hvis du vil stemme om noget, de magtfulde er ligeglade med, er der en mulighed for, at din stemme kan have indflydelse. Du har måske en lille smule indflydelse på kvinders reproduktive rettigheder, for eksempel, eller om homoseksuelle kan blive gift eller ej. 

Men når det kommer til den imperiale maskines mekanismer som krig, militarisme, propaganda, oligarki, kapitalisme eller autoritarisme, vil din hånd få et smæk i det øjeblik, du bevæger dig for at røre ved dem.

Så det er da ikke rigtig demokrati, vel? Det er egentlig ikke folkets styre, hvis alle de vigtigste og mest konsekvensbeslutninger træffes af kræfter uden ansvar over for vælgerne, mens folket er begrænset til en småbørns kravlegård i hjørnet, der skændes om stedord og fedtfobi.

Og det, der virkelig stinker, er, at så mange mennesker tror, ​​at dette er frihed og demokrati. Folket vil aldrig kende frihed, før de først forstår, hvor dybt ufri de virkelig er.

Caitlin Johnstones arbejde er fuldstændig læserstøttet, så hvis du kunne lide dette stykke, så overvej at dele det rundt og følg hende videre FacebookTwitterSoundcloudYouTube, eller smide nogle penge i hendes drikkepenge på KofiPatreon or Paypal. Hvis du vil læse mere kan du købe hendes bøger. Den bedste måde at sikre sig, at du ser de ting, hun udgiver, er at abonnere på mailinglisten på hendes hjemmeside or på Substack, som vil give dig en e-mail-meddelelse for alt, hvad hun udgiver. For mere information om, hvem hun er, hvor hun står, og hvad hun forsøger at gøre med sin platform, Klik her. Alle værker er skrevet sammen med hendes amerikanske mand Tim Foley.

Denne artikel er fra CaitlinJohnstone.com.au og genudgivet med tilladelse.

De udtrykte synspunkter er udelukkende forfatterens og afspejler måske ikke dem fra Konsortium nyheder.

Vær venlig at Doner til og
Forår Fund Køre!

 

12 kommentarer til “Caitlin Johnstone: At vide, hvor ufri du er"

  1. Rafi Simonton
    May 31, 2024 på 01: 26

    De to store partier i USA (og tilsvarende i Eur, Oz) ledes af en kabale af økonopater, der opmuntrer neolibs og Empire, der støtter neocons. Således har vi politiske valg, der løber hele spektret, som det blev sagt af Dorothy Parker om en skuespillerinde, fra A til B.
    Vi lever i et system, der betragter menneskelige og naturlige ressourcer som eksternaliteter, ting, der skal bruges op til virksomhedens profit, forbliver smidt til side som en acceptabel økonomisk sideskade. Hvor krig er rentabelt for de få, som general Smedley Butler og Pres. Eisenhower advarede os om, at demokratiet er i fare. Især når eliten ikke er personligt påvirket af brugen af ​​de unge som kanonføde for at bevare privilegier. Vi holdes væk fra åbenbaringer, hvordan dette ødelægger grundlaget for et fælles bedste. Og fra det faktiske demokrati, fordi vi demoerne ville stemme "NEJ!"
    Men jeg er HELT UENIG med den grimme fremstilling af kampe om personlige image og identitetsproblemer som "et småbarns kravlegård." Sådanne sætninger hjælper med at holde porten låst!!! Jeg er aktivt imod højreorienterede hvide mænd, der forventer overensstemmelse med det, de vil have os til at betragte som naturligt – deres overlegenhed. Jeg afviser også hvide mandlige venstreorienterede lænestolsteoretikere, der anser det for deres ret at fortælle os mindre, hvad de skal gøre. Dem, der aldrig har skullet kæmpe i årtier for at blive anerkendt for, hvad de er. I modsætning til os, der er BIPOC. Eller LGBTQ. Og som aldrig har haft et værktøj i deres liv, i modsætning til folk som mig, der har årtiers erfaring som arbejder. Disse bogstavbetegnelser udelukker ikke, at de stemmer overens med spørgsmål om klasse. Det er ikke en forsimplet og politisk klodset enten/eller, med os/mod os, vores gruppe alle gode/så modstandere må per definition være forkerte, dårlige, onde. Jeg ved, som alt det ovenstående, at der er broer, ikke barrierer. Det samme gjorde MLK om hans alliance mellem sorte og arbejderklasse.

  2. Jacinto Molina
    May 30, 2024 på 00: 42

    "De kan ikke stemme om, hvorvidt det amerikanske imperium skal eskalere mod atombevæbnede nationer som Rusland og Kina med stadigt stigende aggression. De får ikke til at stemme om, hvorvidt deres regering skal omringe planeten med hundredvis af militærbaser og arbejde på at ødelægge enhver nation, der ikke adlyder det, mens deres eget folk kæmper og lider derhjemme."

    USA er blevet infiltreret og er kontrolleret af en fremmed magt – international jødedom/zionisme og dets forfængelighedsprojekt, Israel! De zionistiske jøder er dem, der kontrollerer og bruger USA som deres muskel (og som deres personlige sparegris til at finansiere deres militære bestræbelser i Gaza og Ukraine) for at hjælpe dem med at nå deres mål om at bringe hele verden under kontrol af deres verdensomspændende kriminel virksomhed for at tilfredsstille deres syge sinds overherredømmetrang. USA har ikke haft kontrol over sin egen skæbne i over et århundrede (siden Woodrow Wilson underskrev Federal Reserve-loven i 1913), og stort set alle de grusomheder, det har begået siden da, er en afspejling af dets erobreres vilje – Zionistiske jøder!!!

    Desværre har langt de fleste amerikanere deres hoveder solidt plantet, hvor solen ikke skinner, derfor er de fuldstændig uvidende om, hvor ufrie de egentlig er, og lige så uvidende om den meget mørke, dystopiske fremtid, der venter dem, hvis vores nuværende bane. forbliver uændret. Jeg håber inderligt, at Rusland, Kina og resten af ​​BRICS-alliancen er klar til udfordringen med at genetablere en multipolær verden; hvis de ikke er det, er verden dødsdømt. Og selv hvis det lykkes os at undgå nuklear udslettelse, hvorfra jeg står, vil en unipolær verden under zionistisk/amerikansk kontrol (som vi har set i de sidste tredive år), ikke være en verden, der er værd at leve i. Under deres totalitære styre, den lille frihed, vi har tilbage, vil dø på vinstokken, og de vil bruge deres zombie-militær til brutalt at knuse enhver modstand - det er overflødigt at sige, at du ikke kommer til at stemme om det!!!

  3. Paul Citro
    May 29, 2024 på 08: 51

    Jeg er enig i, at det krigselskende etablissement stort set har en lås på regeringen på dette tidspunkt. Der vil dog være en anden kandidat ved stemmesedlen i november: Jill Stein. Hendes afstemningstal er betydelige, og hendes position mod folkedrab gør hende stadig mere populær. Flere andre grønne partikandidater stiller også op til forbundsposten.

  4. Dan D
    May 28, 2024 på 17: 31

    For omkring tres år siden kom jeg hjem fra skole for at kommunikere til min far, at det er nødvendigt at stemme for et skoleobligationsinitiativ, som vores lærere lobbyer på. Det eneste, jeg husker, at min far forklarede mig, var, at i USA er den eneste skat, folk kan stemme om, hvorvidt de vil have deres børn uddannet eller ej.

  5. Jamie
    May 28, 2024 på 12: 58

    ”Så det er da ikke rigtig demokrati, vel? Det er egentlig ikke folkets styre, hvis alle de vigtigste og mest konsekvensbeslutninger træffes af kræfter uden ansvar over for vælgerne, mens folket er begrænset til en småbørns kravlegård i hjørnet, der skændes om stedord og fedtfobi."
    Så lad os kalde det "maskeret fascisme", en udvikling af autoritarisme, snarere end at undertrykke mennesker, det giver den idé, folk har kontrol. Dygtig.
    Jeg tvivler dog på, at hvis folk får ret til at bestemme over militære og sikkerhedsmæssige spørgsmål, ville det ændre noget; blot et lille mindretal synes at være imod USA/EU's sikkerhedsbeslutninger i Ukraine og Gaza; måske, hvis du giver de samme mennesker magten til at bestemme over liv og død uden al den information, eliten har, ville de træffe endnu værre beslutninger.
    Vi kan ikke altid bebrejde eliten, hvis folk ikke taler op, folk har chancen, hvis de vil, hvis de vil, kunne de gøre antikrigsbevægelsen så stor, at ingen elite i denne verden kunne ignorere, nedgøre eller tie; Virkeligheden er, i et materialistisk samfund, er de fleste bare ligeglade, og de bliver medskyldige i folkedrab og enhver forbrydelse, deres ledere begår.
    Et materialistisk samfund opfylder de mest basale evolutionære behov hos mennesker (sikkerhed, overflod osv.) for at drage omsorg for de udgrupper, det kræver at bevæge sig ud over den "dyriske og rudimentære måde at opfatte virkeligheden på". Meget få ting adskiller os fra dyr, den ene er evnen til at føle empati for vores "fjender".
    I et diktatur kan folk ikke holdes ansvarlige for deres lederes forbrydelser, men i et demokrati er folket ansvarlige for deres lederes forbrydelser, og eliten ved det.
    Vi sparker, vi skriger, mens vi ser vores "paradis" smelte, mens det er opslugt af flammer, men i dag får vi på bekostning af hundredtusindvis, der lider, et glimt af, hvad virkeligheden er, en bedre skelnen mellem illusion og virkelighed

    • Susan Siens
      May 28, 2024 på 15: 28

      Du kan måske overveje, at "dyr" ikke har fjender. De kan stå over for rovdyr, men det opfylder ikke den menneskelige definition af fjende. En af de ting, jeg foragter ved Det Gamle Testamente, er den konstante gnaven om fjender.

      Det, der adskiller os fra andre dyr, er, at INTET dyr lever i dets hoved og ignorerer den materielle virkelighed. Vi er ikke den eneste art, der bruger redskaber, vi er ikke den eneste art, der bruger symbolsk sprog, og vi er ikke den eneste art, der føler empati. Det eneste, der adskiller os, er vores dybe evne til at lyve for os selv. Så begavet til selvbedrag, som en antropolog udtrykte det.

      • Jamie
        May 29, 2024 på 12: 27

        Håber du ikke har noget imod, hvis jeg er uenig på nogle punkter: dyr (selv insekter) bedrager (og selvbedrager), lyver, har fjender og deltager i krige, især mod den samme art (for ressourcer osv.), for eksempel chimpanse med krig, der varer lige år, dræber uden nåde; vi gør alt, hvad dyr gør, men vi gør det bedre og bragte det til et nyt niveau. Meget få ting adskiller os fra dyr, empati over for vores fjender eller mennesker, der potentielt kan skade os (dyr gør?), planlægning langt ud i fremtiden (men måske gør dyr til en vis grad), transcendens (men hvem kan bevise, at dyr gør det) ikke overskrider naturligt deres eksistens) Jeg kan huske, at prof Sapolsky var en berømthed på det felt.

        Jeg er nødt til at omskrive min kommentar lidt bedre, det er forfærdeligt hvordan jeg skriver på engelsk og noget respektløst, men jeg ville ønske de havde redigeringsværktøjet:

        ”Så det er da ikke rigtig demokrati, vel? Det er egentlig ikke folkets styre, hvis alle de vigtigste og mest konsekvensbeslutninger træffes af kræfter uden ansvar over for vælgerne, mens folket er begrænset til en småbørns kravlegård i hjørnet, der skændes om stedord og fedtfobi."

        Så lad os kalde det "maskeret fascisme", en udvikling af autoritarisme, snarere end at undertrykke mennesker, det giver den illusion, folk har kontrol over. Smart tilpasning, som en parasitisk-aggressiv mimik.

        Jeg tvivler dog på, at hvis folk får ret til at bestemme over militære og sikkerhedsmæssige spørgsmål, ville det ændre noget; blot et mindretal ser ud til virkelig at være imod USA/EU-sikkerhedsbeslutninger i Ukraine og Gaza. Måske, hvis du giver befolkningen magten til at bestemme over liv og død, uden al den information eliten besidder, kan de ende med at træffe meget værre beslutninger.
        Vi kan ikke altid bebrejde eliten, hvis folk ikke siger det; i et "demokrati" ligger den sande magt uden for etablissementet, regeringskontorerne, det er en bottom-up-proces, som vokser på gader, pladser, parker, ikke ved stemmeboksen. Folk har chancen for at sige fra, hvis de vil, de kunne gøre antikrigsbevægelsen så stor, at ingen elite i denne verden kunne vove at ignorere, nedgøre eller tie; Virkeligheden er, i et materialistisk samfund, er de fleste bare ligeglade, og de bliver medskyldige i folkedrab og enhver forbrydelse, deres ledere begår. Måske ved de det, og måske gør den kognitive dissonans det sværere.
        Et materialistisk samfund opfylder de mest basale evolutionære behov hos mennesker (sikkerhed, overflod osv.), at tage sig af udgrupperne kræver at bevæge sig ud over den "animalistiske" og rudimentære måde at opfatte virkeligheden på. Meget få ting adskiller os fra dyr, den ene er evnen til at have empati med vores "fjender", at forstå en del af os selv, vi frygter eller hader mest.
        I et diktatur kan folk ikke holdes ansvarlige for deres lederes forbrydelser, men i et demokrati er folket ansvarlige for deres lederes forbrydelser, og eliten ved det.
        Vi sparker, vi skriger, mens vi ser vores "paradis" smelte, mens det er opslugt af flammer, men i dag får vi på bekostning af hundredtusindvis, der lider, et glimt af, hvad virkeligheden er, en bedre skelnen mellem illusion og virkelighed

    • Carolyn L Zaremba
      May 29, 2024 på 13: 44

      Vi lever ikke i et demokrati i USA. De regeringskontrollerede mainstream-medier spreder grundlæggende løgne om verden gennem de virksomhedskontrollerede medier, og alt for mange mennesker tror, ​​de får sandheden om aktuelle begivenheder. De er ikke. De er fuldstændig hjernevaskede. Vi er ikke ansvarlige for beslutninger truffet af folk, vi enten ikke stemte på, eller - endnu værre - folk, som vi blev vildledt til at stemme på af løgne. Dit udsagn om, at vi "får et glimt" er ret ulækkert, når dette "glimt" ikke er noget nyt. "Eliten" har altid hadet arbejderklassen og endda middelklassen - en klasse, der stort set er forsvundet i USA og definitivt er forsvundet i det fangede NATO-Europa. Din manglende forståelse af denne kendsgerning beviser passende pointen om, at den herskende klasse er flertallet af menneskers fjende. Så stop med at undskylde for dem. Du er problemet.

      • Jamie
        May 30, 2024 på 09: 36

        Jeg anerkender min rolle i problemet; Jeg længes efter at være en del af løsningen. At engagere sig i onlinediskussioner på tværs af flere platforme og samtale med venner om at afstå fra at støtte Israel og Ukraine mangler dog aktivt at bidrage til løsningen.
        Dagligt, foran den finansielle institution, hvor jeg arbejder, er der en uhyggelig gammel mand, der holder et palæstinensisk flag og et skilt, hvor der står "STOP FOLKEMORDET, BRING MORDERNE FOR RETTfærdighed..." Nogle gange bringer vi ham kaffe, kager og af og til nogle "ekstra belønninger" (fra en tredjepart). Vi ville blive fyret, hvis nogen fra vores institutioner gør det. Til tider ønsker jeg at slutte mig til ham, men hvis jeg gør det, vil jeg højst sandsynligt miste mit privilegerede liv... At have systemet, der sørger for mig og min familie, er et stærkt incitament til ikke at gøre det "rigtige".

        Hvad gjorde du for at undskylde dig selv fra at "være en del af problemet"?
        Hvad har du gjort for at redde russere, ukrainere, palæstinensere, hvor langt gik du?
        ringede du til dit samfund for at gå på gaden? tog du gaden?
        sluttede du dig til universitetsstuderende i deres søgen efter fred?
        Hvad gjorde du?

        USA er et demokrati, Biden er blevet lovligt valgt, i et repræsentativt demokrati er magten i toppen, og flertallet tager det hele, landet styres efter flertallets vilje; og flertallet (og de fleste "minoriteter") i USA er anti-Rusland, krigsmagere og pro-Israel. Hvad for dig (mindretallet) er en løgn, for flertallet er sandheden.
        Jeg er enig i én ting, vores stil med demokrati er mangelfuld, såvel som opfattelsen af ​​det. Hvis kulturen, uddannelsen, det sociale system er "dysfunktionelt", vil befolkningen i et demokrati uundgåeligt vælge "dysfunktionelle" ledere, som kan gøre mere ondt end autoritære regimer.
        Demokrati er ikke en løsning, en kur, god eller bedre end, det er bare et værktøj, der under visse omstændigheder kan være bedre end andre systemer

  6. Em
    May 28, 2024 på 12: 36

    Den tragiske del for menneskeheden generelt er, at amerikanerne faktisk har ansvaret.
    De udgør den hemmelige autoritet; de er det uopdagede regime; agenter for det nu globale plutokratiske oligarki, og arbejder udelukkende i deres interesser.

  7. Lester
    May 28, 2024 på 11: 16

    Det har været indlysende i lang tid, at afstemning i USA kun er et ritual, som aldrig ændrer noget. Uanset om hold D eller hold R sætter nogen i Det Hvide Hus eller dominerer Kongressen, har vi altid en anden krig et eller andet sted, hjemløshed vokser altid, rige mennesker og gigantiske virksomheder får flere privilegier.

    Krigene er altid mordkampagner, der dræber et stort antal civile ("collateral damage" P. Det er derfor, vores politikere billiger på de nuværende Gaza-massakrer: det er intet, som USA ikke har gjort årligt.

    • Steve
      May 29, 2024 på 04: 29

      Præcis det samme i Storbritannien, og jeg forestiller mig det samme i alle de vestlige regimer.

Kommentarer er lukket.