Craig Murray: Evan Gershkovich & Julian Assange

Aktier

Nogle af os har igen og igen advaret om, at anklagemyndigheden WikiLeaks udgiver gjorde livet farligere for journalister, der arbejder under vanskelige forhold verden over. Vi blev ignoreret.

Square Ekaterinburg, Rusland, 2014. (amanderson2, Flickr, CC BY 2.0)

By Craig Murray
CraigMurray.org.uk

Russia bør frigive Evan Gershkovich; hvis det som led i et fangebytte skulle afsluttes hurtigt.

Gershkovich blev arresteret i Ekaterinburg, mens han efterforskede Wagner-gruppen. Ekaterinburg er en af ​​Ruslands grummeste, mest mafiadominerede og mindst åbne byer, som jeg selv har besøgt specifikt for at efterforske mordene på lokale russiske journalister.

Det var farligt nok uden komplikationerne af en krig og det faktum, at Gershkovich planlagde at besøge placeringen af ​​en nærliggende tankfabrik (det er uklart, om han fik at udføre denne plan).

Jeg er ikke det mindste overrasket over, at han blev arresteret, men jeg ville have håbet, at han simpelthen ville blive deporteret eller få sin visum annulleret ligesom Luke Harding. En journalist fra et land, der åbenlyst forsynede fjenden i en aktiv krig, kunne næppe klage, hvis han blev deporteret. Det er en del af spillet.

Lad os ikke glemme, at Rusland stadig tillader vestlige journalister at operere i Rusland, mens de fleste lande i Vesten, inklusive Storbritannien, har lukket alle russiske medier og annullerede deres journalisters visa.

Men at sigte Gershkovich for spionage for - ud fra hvad vi hidtil ved - blot at have udført sit arbejde, er en stor eskalering.

Jeg vil antage, at Gershkovich faktisk ikke arbejdede for CIA eller den ukrainske efterretningstjeneste. Der er indtil videre ikke fremlagt beviser for dette, og indtil videre har jeg ikke set Rusland påstå det. Hvis det påstås, ville det ændre spillet i nogle henseender, men jeg antager nu, at det ikke er i spil, og at Gershkovich blot fungerede som journalist.

Biden-administrationens problem er, at den ikke er i stand til at gøre indsigelse. Julian Assange bliver anklaget for spionage udelukkende for journalistik: Der er ingen påstand om, at han arbejdede for en fremmed magt.

Assange-tilhængere bærer bånd rundt i det amerikanske justitsministeriums bygning i Washington i oktober 2022. (Joe Lauria)

Hvis Assange begik spionage mod USA ved at offentliggøre USA's nationale sikkerhedshemmeligheder, hvordan er det så præcist, at Gershkovich ikke begår spionage mod Rusland ved at søge at offentliggøre, hvad det anser for sine nationale sikkerhedshemmeligheder?

Svaret er naturligvis, at ingen af ​​dem begik spionage. De laver bare journalistik. Men det er et svar, som Biden-administrationen ikke kan give, mens de forfølger anklagemyndigheden mod Assange.

Jeg siger dette uden fornøjelse, og jeg er lige så bekymret for Gershkovichs velbefindende, som jeg er for Assanges velbefindende.

Men vi advarede igen og igen om, at anklagemyndigheden mod Assange gjorde livet farligere for journalister, der opererer under vanskelige forhold verden over. Vi blev ignoreret.

Der er på en måde mere begrundelse for retsforfølgelsen af ​​Gershkovich end for Assanges. I det mindste var Gershkovich faktisk i Rusland, da han blev arresteret. Assange er en australsk statsborger, hvis aktiviteter blev udført helt uden for USA og bliver udleveret på grund af et ekstraordinært amerikansk krav om universel jurisdiktion.

Der er stemmer inden for Biden-administrationen og indenfor store amerikanske medieselskaber, som har påpeget den farlige præcedens, som Assange-sagen skaber. Forhåbentlig vil disse stemmer blive styrket af Gershkovich-sagen.

Men Gershkovich burde løslades. Bare en ung journalist, der gør sit arbejde.

Craig Murray er forfatter, tv-station og menneskerettighedsaktivist. Han var britisk ambassadør i Usbekistan fra august 2002 til oktober 2004 og rektor for University of Dundee fra 2007 til 2010. Hans dækning er helt afhængig af læsernes opbakning. Abonnementer for at holde denne blog i gang er modtaget med taknemmelighed.

Denne artikel er fra CraigMurray.org.uk.

De udtrykte synspunkter er udelukkende forfatterens og afspejler måske ikke dem fra Konsortium nyheder.

29 kommentarer til “Craig Murray: Evan Gershkovich & Julian Assange"

  1. DS
    April 7, 2023 på 11: 43

    Selvom jeg fuldt ud støtter enhver handling, der ville befri Assange, finder jeg sammenligningen upassende og ulogisk.
    Assange er i problemer, fordi han offentliggjorde oplysninger, der blev givet af ham til en anden, der indsamlede dem.
    Gershkovich, forekommer det mig, er anklaget for at indsamle følsomme oplysninger af militær karakter i krigstid, der bringer Ruslands nationale sikkerhed i fare.
    For mig virker disse historier radikalt og væsentligt anderledes.
    Artikel som denne minder mig om religionen blind objektivitet og ækvidistance. Ligesom dem, der følte sig tvunget til at fordømme Ruslands invasion af Ukraine, fordi de fordømmer USA og Storbritanniens invasion af Irak. De glemmer bevidst at overveje, at ting, der manifesterer sig på lignende måde, kan være iboende forskellige, motiveret af forskellige årsager og have forskellige formål, så de ser ud til, men de er ikke ens. Og bør behandles derefter.
    Det forekommer mig, at Murray gør det samme.
    Selvfølgelig er jeg klar til at ombestemme mig, hvis Rusland undlader at fremlægge beviser og bevise, at han er skyldig i det, han er anklaget for. Også i dette tilfælde er sammenligningen stadig upassende, fordi en fri Gershkovich, der ikke afslørede magtens ondskab, ikke er Assange, der gjorde det og stadig sidder i fængsel.

  2. onno37
    April 6, 2023 på 08: 20

    Enhver kommentar om Julian Assange forties af regeringer. Det viser, at FRI PRESSE ikke findes i UK/USA!!

  3. Roger Milbrandt
    April 6, 2023 på 01: 30

    Jeg værdsætter og deler Craig Murrays entusiasme over at se Assange befriet. Men den sag, Murray forsøger at fremføre her, forekommer mig som et voldsomt eksempel på en falsk ækvivalens.
    På den positive side er jeg glad for at se, hvor mange læsere der har bemærket dette. (Jeg fornemmer, at Murray også i slutningen af ​​sin artikel blev angrebet af tvivl.)

  4. Valentino
    April 5, 2023 på 19: 28

    Du har så ret, det får USA, Det Forenede Kongerige og dets vasaller til at se dårlige ud, med al Rusland-fobien og nogle lande, der ønsker at slette, hvad Rusland gjorde for Anden Verdenskrig ved at tage en statue, der omtaler Den Store Fædrelandskrig, det er som om de ønsker at aflyse dem. Nu, journalisten, vi kender ikke beviserne, men det ser ud til, at han bad om oplysninger om kampvogne, hvis det var USA, ville vi også stille spørgsmålstegn ved hans grunde. Rusland har love, vigtigt at kende disse love, ligesom med Griner, rejser til udlandet kender altid landets love, antag ikke, at det er som USA

    • Valerie
      April 6, 2023 på 16: 03

      "og nogle lande, der ønsker at slette, hvad Rusland gjorde for Anden Verdenskrig"

      Ja Valentino. Rusland blev udråbt som helten fra Anden Verdenskrig. Befrierne af Warszawa, Krakow og Auschwitz. Hvor hurtigt og praktiske minder forsvinder.

  5. Eugene Gur
    April 5, 2023 på 15: 10

    "hvordan er det præcist, at Gershkovich ikke begår spionage mod Rusland ved at søge at offentliggøre, hvad det anser for sine nationale sikkerhedshemmeligheder?" For der er nationale sikkerhedshemmeligheder og nationale sikkerhedshemmeligheder. Det er én ting at beskytte forbrydelser, som dine tropper har begået i en tidligere krig, som "nationale sikkerhedshemmeligheder", som naturligvis ikke har noget at gøre med den nationale sikkerhed.

    Og helt andet er at beskytte militære hemmeligheder, der er direkte relateret til nationens evne til at kæmpe. En nation i krig – jeg tror ikke, at nogen rationel person ville benægte, at Rusland kæmper en krig mod det kollektive Vesten – har legitime nationale sikkerhedshemmeligheder, som det bør og vil beskytte for enhver pris. Hvad skal ellers forhindre "en ung journalist, der bare gør sit arbejde" i at dukke op til et møde i en russisk generalstab og kræve oplysninger om de russiske væbnede styrkers næste træk? Latterlig? Ja, og så det at luske rundt på en tankproducerende fabrik.

    Forresten nævnte de russiske kilder "specielt udstyr", Gershkovich blev fanget med, men specificerede ikke, hvilken slags udstyr. Jeg tror, ​​vi finder ud af det snart.

    • Valerie
      April 5, 2023 på 16: 04

      "For øvrigt nævnte de russiske kilder "specielt udstyr", som Gershkovich blev fanget med, men specificerede ikke, hvilken slags udstyr. Jeg tror, ​​vi finder ud af det hurtigt nok."

      Måske en nedskudt kinesisk ballon. LOL

    • nwwoods
      April 5, 2023 på 17: 19

      Twitter-filerne har tjent til yderligere at understrege det faktum, at store amerikanske medier uden tvivl er en arm af den dybe stat, idet de skræddersy dets output med faktuel forvrængning og løgne om udeladelser til fremme af det amerikanske imperiums interesser og i opposition til USA's erklærede fjender, som Rusland længe har stået øverst på listen over.

  6. Jeff Harrison
    April 5, 2023 på 14: 32

    Ovre på Moon of Alabama får du lidt mere ud af situationen. Det ser ud til, at Gershkovich nikkede rundt i en række russiske ammunitionsfabrikanter i byen Jekaterinburg og spurgte arbejdere om skift og overarbejde, og hvad produktionen af ​​f.eks. Novator (der laver antiluftskytsmissiler og Kalibr-krydsermissiler) var. I betragtning af, at USA bruger sin tid på at beskylde Kina og Iran for at levere våben til Rusland, fordi "Rusland er ved at løbe tør for missiler", tvivler jeg lidt på, at hr. Gershkovich vil se dagens lys snart. Regeringer er forståeligt nok følsomme over for militære kapaciteter i krigstid. At lade Gershkovich næse rundt i et af Ruslands våbenfabrikationscentre og stille produktionsspørgsmål til en publikation af det land, der offentligt har sagt, at det ønsker at besejre Rusland strategisk, siger, at enten hr. Gershkovich eller WSJ eller begge er tåber og idioter. Eller selvfølgelig lyve.

  7. Neil Harris
    April 5, 2023 på 14: 03

    Ligesom jeg støtter hr. Murray som journalist, forekommer det mig, at det at forsøge at besøge en tankfabrik i Rusland, mens man repræsenterer WSJ, i bedste fald er en chance for ens held. Forestil dig en russisk journalist, der forsøger at besøge en amerikansk eller britisk tankfabrik? Tror du, at journalisten ville undgå anholdelse eller værre for det? Etablering Amerikanske mediers mætningspropaganda kræver ikke journalistik, men spionage eller propagandister

  8. Joseph Tracy
    April 5, 2023 på 13: 39

    Interessante svar. Jeg er enig med kommentatorernes dominerende tema i, at vi har ringe grundlag for at læne os i vores tænkning mod enten uskyld eller skyld for Gershkovich. Han var i et fremmed land, som amerikanske ledere har angrebet via våbenforsyning, bombning af rørledningen og erklæringer om målet om regimeskifte. Vi er en del af en koalition, der nu eskalerer til radioaktiv oprustning i lyset af militære tab. . Når du er i et fremmed land, gælder lokal lovgivning. Jeg føler ingen sympati, hvis disse love beviseligt blev overtrådt. Jeg kan ikke se et heroisk behov for at gøre, hvad denne reporter så ud til at gøre. Var han virkelig ved at afsløre krigsforbrydelser eller bare for at fodre den velnærede hadpropaganda.
    Der er intet juridisk grundlag for fængslingen af ​​Assange; der er kun en international kriminel alliance, hvis forbrydelser blev afsløret.

  9. shmutzoid
    April 5, 2023 på 12: 41

    VI har ikke nok information til at vide, om der er noget med anholdelsen af ​​Gershkovich, eller om han bliver tilbageholdt, a la Brittany Griner, som en del af gamemanship-sideshowet og fangebytte, der finder sted mellem modstandere. ……..Under alle omstændigheder vil jeg formode, at enhver reporter fra et amerikansk nyhedsmedie ville have en vis kontakt med CIA inden afrejsen til Rusland……hvis de ikke fik til opgave at få specifik information, så i det mindste forberedt på hvad at se/lytte efter. ……….Dette drama ville udspille sig som det er, uanset om USA havde arresteret Assange eller ej.
    ………… forfølgelsen af ​​Assange er ren og skær en advarsel/trussel mod journalister verden over om ALDRIG at se for nøje på nogen handlinger fra det amerikanske imperium. USA's foragt for uafhængig journalistik er meget reel. Journalister, der afslører pinlige aspekter af indspil af politiske kampagner ELLER afslører amerikanske krigsforbrydelser, er "statens fjender".

  10. Velsigne udyrene
    April 5, 2023 på 12: 19

    Hvor dumt at tro, at denne fyr "bare lavede journalistik."

    • Pepe Escobar
      April 5, 2023 på 21: 57

      Troede denne WSJ-grønthorn faktisk på, at han kunne valse rundt i Rusland og stille nysgerrige spørgsmål? FSB havde sikkert aldrig set sådan en dumhed, og de har set masser..
      Som "journalist" for enten den amerikanske eller britiske MSM er han en ansat hos spøgelserne, ellers ville han ikke blive ansat.

      • April 6, 2023 på 14: 10

        Jeg bliver mindet om Chomskys BBC-interview, 'Jeg siger, at hvis du troede på noget andet, ville du ikke sidde her.'

  11. Walter
    April 5, 2023 på 12: 17

    Det er en falsk sammenstilling at se Assange og Gershkovich som et spejlvendt par. En falsk ligestilling. Disse personer er ikke i samme klasse.

    Assanges "forbrydelse" var at undlade at skjule beviser for krig og statueret kriminalitet. At skjule sådanne beviser ville naturligvis have været en forbrydelse, misfængsling af en forbrydelse hxxps://www.law.cornell.edu/uscode/text/18/4

    Gospodin Gershkovich offentliggjorde intet om sådan kriminalitet.

    Yderligere, det var dengang, før SMO, og det er nu.

    Yderligere, som vismændene siger... "Dina d'malkhuta dina", hvilket vil sige, at i forholdet mellem stater og folk er loven loven om, hvor du er, og du skal respektere den. Selv et barn ville have indset, at at næse rundt om en russisk ammunitionsfabrik i krigstid, som udlænding, ville resultere i arrestation... ligesom duh!

    FWIW kære uskyldige Gospodin G var ude af sin liga...krig var noget uvelgørende.

    Politik, siger de, er en blodsport ... hvis ja, hvad er krig, ikke?

    Best!

  12. Peter Hollings
    April 5, 2023 på 12: 04

    En kilde, jeg har set, indikerer, at Evan, da han var studerende på Bowdoin College, tog et kursus, hvor hans opgaver omfattede at udarbejde landerapporter i henhold til CIA-specifikationer. Hans professor blev identificeret som en CIA rekrutterer.

    • Consortiumnews.com
      April 6, 2023 på 07: 26

      Et link til den kilde ville blive værdsat.

  13. Jeff Harrison
    April 5, 2023 på 10: 33

    Din kommentar om, at Rusland stadig tillader amerikanske journalister at operere i Rusland, mens "Vesten" (USA og vores vasaller) driver russiske journalister ud af "Vesten", fortæller hr. Murray. Du bør overveje nogle af konsekvenserne af det.

  14. Bushrod søen
    April 5, 2023 på 10: 25

    For mange af de holdninger, "ole Joe" har indtaget, vil det at undlade at benåde Assange koste ham det kommende valg. IMO, det er utilgiveligt.

  15. Piotr Berman
    April 5, 2023 på 09: 05

    "Gershkovich planlagde at besøge placeringen af ​​en nærliggende tankfabrik (det er uklart, om han nåede at udføre denne plan)."

    Det virker mere væsentligt end Marina Butinas socialiseringsaktiviteter, der gjorde hende til "udenlandsk agent". Som Craig bemærkede, er behandlingen af ​​Evan i det mindste delvist en gengældelse for behandlingen af ​​russiske borgere, og den del er de amerikanske myndigheders - og allieredes skyld. Når det er sagt, kan forsøg på at besøge "en tankfabrik" under militær operation og ekstrem fjendtlighed (meget kort til åben krig) af USA argumenteres som et forsøg på spionage.

    Jeg håber, at Gershkovich bliver løsladt uden meget omsvøb, men det ville også være logisk at bytte ham ud med en person, der uretmæssigt blev kidnappet og fængslet af USA, som Alex Nain Saab Morán.

  16. Packard
    April 5, 2023 på 09: 01

    For 25 år siden kunne jeg have set anholdelsen af ​​Evan Gershkovich på en helt anden måde. I dag er jeg dog ikke særlig tilbøjelig til at slutte mig til hr. Murray med hans antagelse om, at der ikke var nogen CIA (eller Det amerikanske udenrigsministerium, DIA, NSA, FBI) forbindelse til Gershkovich. Mine formodninger om uskyldige spillere i denne æra af Amerikansk neokonisk jingoisme er død for længst. Mere information, tak. Det vil sige meget mere information, før jeg trygt kan bedømme Evan Gershkovichs nuværende situation.

    Ak, men det er der, vi står i dag. Vi er blevet et land, der i stigende grad mistror vores uvalgte og valgte magteliter i Washington, DC, kabalen af MSM-akolytter der fører elitens vand, den eksklusive klub af Silicon Valley Davos mænd, og bunken af ​​Hollywoods propagandapotentere.

    Hvem stoler du på i dag? Stol på ingen, før du først hører fra flere, uafhængige og modstridende kilder.

    Fide Nemini!

    • Walter
      April 5, 2023 på 16: 28

      Nå... De siger, at Joe Kennedy plejede at betale 25,000 rigtige dollars til en af ​​de store syndikerede amerikanske journalister... ifølge Hersh i Dark Side... Og det er svært at forestille sig, at moralske standarder er blevet forbedret...
      Og så se> hxxps://archive.org/details/udoulfkottegekauftejournalisten_201912

      Enig, ærede kammerat Murray ser ud til at være blevet lidt sjove i sine antagelser, naiv, kan vi sige.

      Det er ret mærkeligt, synes jeg. Han er en stor dreng, ikke?

      QED. Quiz valgfri ... Men implikationen er indlysende ... og slet ikke pæn.

    • Piotr Berman
      April 5, 2023 på 16: 55

      For en spion var Gershkovich forbløffende tæt. Angiveligt var det første, han gjorde i Ekaterinbug, at interviewe byrådsmedlemmer om tankfabrikken i byen og fik svar "dette er hemmeligholdt information". Hvis han ikke var hale før, var han efter. Hvis han var tilstrækkeligt flydende i russisk, skulle han starte fra overfyldte billige spisesteder eller barer, undersøge nænsomt og få et indledende billede, uanset hvor vagt det end er, og forsøge at finde en snakkesalig person. Måske er der mere subtile metoder, men begyndende med byrådet... Måske blev han tilbageholdt for at fornærme håndværket...

  17. M Le Docteur Ralph
    April 5, 2023 på 06: 05

    Ingen synes at have overvejet muligheden for, at Gershkovich var involveret i Integrity Initiative eller Institute for Statecraft.

    hxxps://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/12/british-security-service-infiltration-the-integrity-initiative-and-the-institute-for-statecraft/comment-page-1/

    • Wade Hathaway
      April 5, 2023 på 13: 13

      Åh, det var et interessant 'kaninhul' at gå ned i. Spændende.

    • nwwoods
      April 5, 2023 på 17: 26

      …eller Navalnyj-kulten

  18. Henry Smith
    April 5, 2023 på 04: 54

    Assange arbejdede ikke for spøgelserne, det var Gershkovich.
    Murrays had til alt, der er forbundet med Rusland, påvirker hans dømmekraft.

  19. Dakoda
    April 5, 2023 på 04: 49

    Tror det er almindeligt kendt, at MSM er en fuldt kontrolleret Deep State operation. Enhver, der sendes til Rusland eller Kina af MSM, arbejder for vestlige efterretningstjenester. CIA

Kommentarer er lukket.