Kampen mod Honduras' stjålne valg

Aktier

Sidste års omstridte valg i Honduras fortsætter med at præsentere en kamp for græsrodsaktivister i landet, som står over for hårde politi- og militærangreb som reaktion på protester, rapporterer Dennis J. Bernstein i det følgende interview.

Af Dennis J. Bernstein

Den seneste tragedie med misforstået amerikansk udenrigspolitik i Mellemamerika er den stiltiende støtte til endnu et stjålet præsidentvalg i Honduras. Den nye højrefløjs frafaldne regering dér udøver frygtelig vold mod folk, der nægter at acceptere valgresultatet fra valget i november sidste år mellem den ekstreme højreorienterede parlamentariske diktator, Juan Orlando Hernandez, den nuværende præsident, og den progressive reformator, Salvador Nasralla.

Et kort over Honduras.

For at få et klarere billede af, hvad der sker på jorden i Honduras – som omfatter snesevis af mord på gadeaktivister – talte jeg med Sandra Cuffe. Baseret i Tegucigalpa, Honduras, har Cuffe opholdt sig i mange år i Mellemamerika og skriver for adskillige onlinepublikationer.

Cuffe udtrykte også dyb bekymring for sikkerheden for Edwin Espinal, en kendt aktivist og allieret til mange bevægelser i Honduras, herunder COPINH. COPINH er gruppen grundlagt af afdøde Berta Caceres, som det menes blev myrdet af højrefløjskræfter tilknyttet Honduras regering. Espinal er nu blevet arresteret og er tilbageholdt under vanskelige omstændigheder på en Honduras militærbase.

"Den nuværende regering har arresteret, tævet Espinal mange gange," sagde en ven og kollega til Espinal. »Hans krop er blevet slået og knust gentagne gange. Nu er han en politisk fange, holdt i benlænker, for at have udøvet sin ret til ytringsfrihed og fri forsamling”.

Jeg talte med Cuffe den 24. januar i Tegucigalpa, Honduras.

Dennis Bernstein: Kan du minde folk om, hvad der skete med hensyn til de seneste valg i Honduras, og give os en fornemmelse af det atmosfæriske pres lige nu?

Sandra Cuffe: Sidste 26. november var der parlamentsvalg i Honduras. Det var et voldsomt omstridt valg mellem Juan Orlando Hernandez, den nuværende præsident, og Salvador Nasralla, som var kandidat for oppositionsalliancen mod diktaturet.

Ifølge den honduranske forfatning er genvalg til præsidentembedet ikke tilladt, men højrefløjen har koncentreret magten til det punkt, hvor den udøvende magt kontrollerer stort set alle regeringsgrene, og en højesteretskendelse tillod præsidentens genvalg. .

På den anden side voksede Libre Party ud af modstanden mod kuppet i 2009, som blev støttet af USA. Til disse valg dannede det en alliance med et mindre parti, såvel som med Salvador Nasralla.

Efter at mere end halvdelen af ​​stemmerne var blevet talt op, havde de foreløbige resultater Nasralla i spidsen med fem point, hvilket blev betragtet som irreversibelt. Computersystemet styrtede derefter ned på mystisk vis, og da det kom online igen, begyndte dette bly hurtigt at forsvinde.

Det var den tidligste indikation på, at der var tale om svindel. De officielle resultater tog endnu et par uger at komme ud. Organisationen af ​​Amerikanske Stater fandt alvorlige uregelmæssigheder i afstemningen og talrige tegn på bedrageri.

I mellemtiden var der massive protester og alle mulige aktioner i gang over hele landet. Mindst 35 mennesker er blevet dræbt, og det faktiske antal er sandsynligvis meget højere. De fleste blev dræbt, da sikkerhedsstyrker åbnede ild mod protester rundt om i landet. Hundredvis er blevet såret og langt over tusind er blevet tilbageholdt. Mange er blevet løsladt, men nogle er stadig tilbageholdt som politiske fanger. Indvielsen er sat til den 27. januar, så vi er nu midt i en uges aktion op til det.

DB: Sig venligst lidt mere om, hvad der er på spil her, og hvorfor folk er villige til at sætte deres liv på spil.

SC: Det, der er på spil, er demokrati. Siden kuppet i 2009 har folk organiseret sig, dannet politiske partier og alliancer. En masse mennesker, der ikke havde været politisk aktive før, begynder nu at tage affære i et forsøg på at ændre, hvad der foregår.

Det regerende Nationalparti har været ved magten siden 2010. De har koncentreret magten i ekstrem grad. Der har været en enorm stigning i militariseringen, herunder oprettelsen af ​​et militærpoliti, som har været ansvarlig for størstedelen af ​​demonstranternes død.

Salvador Nasralla i 2013. 

Selv bortset fra denne nuværende krise siden valget, har Honduras længe været et af de mest voldelige lande i verden, et af de farligste for miljøforkæmpere såvel som for journalister. Sundhedspleje og uddannelse er i ruiner. Korruptionen er udbredt. Så virkelig landets fremtid er på spil.

Men på trods af undertrykkelsen går folk ikke tilbage. Der har været massive marcher, især sidste december i hovedstaden, med titusindvis af mennesker i gaderne. Oppositionsalliancen har sin stærkeste base i den nordvestlige del af landet, hvor modstanden altid har været stærkest. Dækblokader er blevet brugt mange steder. Der var først en vis begrænset dialog med politiet, men på det seneste har det primært været militærstyrker, der dukkede op, åbnede ild eller brugte tåregas.

DB: Hvad har den amerikanske regering sagt om drabet på demonstranter? Fortsætter de med at støtte kuppet?

SC: Honduras har i årtier været en vigtig allieret med USA i Mellemamerika. Der er en kæmpe militærbase der. Det er hjemsted for US Southern Command Joint Task Force Bravo. I 1980'erne var det træningspladsen og affyringsrampen for oprørsbekæmpelsesoperationer i hele Mellemamerika. USA er i baggrunden for alt, hvad der foregår politisk i Honduras.

USA og OAS var uenige om, hvorvidt de skulle anerkende valgresultatet. To dage efter valget og lige før soldater begyndte at åbne ild mod demonstranter, bekræftede det amerikanske udenrigsministerium valget, hvilket frigjorde militærhjælp til Honduras regering.

DB: Den vigtige aktivist Edwin Espinal er nu varetægtsfængslet. Hvad sker der nu med hans sag?

SC: Edwin er en mangeårig aktivist i Honduras. Han var ekstremt aktiv i bevægelsen i gaderne efter kuppet. Hans kone blev faktisk dræbt i forbindelse med protesterne. Der har været omkring tusinde tilbageholdelser. De fleste af de tilbageholdte blev løsladt kort efter, men der er mindst et par dusin mennesker stadig i fængsel. Anklagerne vedrører hovedsageligt ødelæggelse af ejendom.

I Edwins tilfælde knuste demonstranter som svar på tåregasangreb vinduerne på et Marriot-hotel ved siden af ​​præsidentpaladset. Flere politistationer er blevet brændt ned, efter at politiet åbnede ild mod demonstranter. Edwin blev anholdt i fredags, og han står over for tre anklager relateret til ødelæggelse af ejendom. Han er under efterforskning for terrorisme og kriminel sammenslutning. Edwins sag er blevet anbragt i et særligt retssystem, hvor hans høringer finder sted på en militærbase. Der er stort set ingen offentlig adgang. I mandags havde han sin første høring.

DB: Er der nogen, der har kunnet tale direkte med ham? Og hvordan tror du, han vil blive behandlet, mens han er varetægtsfængslet?

SC: Folk var i stand til at besøge ham efter hans anholdelse, da han blev tilbageholdt i en politicelle. De kunne meget kort se ham gå til og fra høringer. Han har dog advokater fra en fremtrædende menneskerettighedsorganisation, så der har været en del kommunikation udadtil. Besøg er meget vanskelige at arrangere. Læsemateriale er forbudt. Med hensyn til sikkerhed, fordi der har været så mange hændelser med intimidering og trusler fra sikkerhedsstyrker mod Edwin, der går tilbage til lige efter kuppet, har regeringen implementeret "beskyttelsesforanstaltninger" i hans sag efter ordre fra den interamerikanske kommission for menneskelige Rettigheder.

DB: Har Edwins sag modtaget nogen støtte fra medlemmer af den amerikanske kongres?

SC: Jeg kender ikke svaret på det endnu. Der er et meget aktivt honduransk solidaritetsnetværk i USA og Canada, som har været meget involveret siden kuppet.

DB: Med hensyn til USA's politik over for Honduras, er det faktisk det, vi godt kan lide at se, ikke? Det er som én stor frihandelszone med et par militærbaser indskudt. Vi kan også forvente en oversvømmelse af flere honduranere og andre mellemamerikanere til USA

SC: Jeg ved, at når man taler med de fleste unge, så ser de ikke længere en fremtid for sig selv her. De organiserede sig og gik til valg, og tegnene på klar sejr blev simpelthen udslettet to dage senere. Folk er forargede, og mange af dem vil forlade landet.

Dennis J. Bernstein er vært for "Flashpoints" på Pacifica-radionetværket og forfatter til Special Ed: Stemmer fra et skjult klasseværelse. Du kan få adgang til lydarkivet på www.flashpoints.net.

31 kommentarer til “Kampen mod Honduras' stjålne valg"

  1. Andrew Nichols
    Januar 28, 2018 på 18: 32
  2. cmp
    Januar 27, 2018 på 14: 14

    ~ "...DB: Med hensyn til USA's politik over for Honduras, er det faktisk det, vi kan lide at se, er det ikke? Det er som én stor frihandelszone med et par militærbaser indskudt. Vi kan også forvente en oversvømmelse af flere honduranere og andre mellemamerikanere til USA "~

    LBJ åbnede Tijuana (..Maquilopolis – fabriksby) i 1965. .. I 1975, de STORE erhvervsmonopoler og velgørerne af globale svedbutikker på steroider (..Sweat Cities..), havde de arbejdskraft baseret North East på det er knæ og omdøbt til "Rustbæltet".

    I 2006, enogfyrre år efter skabelsen af ​​Tijuana, blev denne film lavet for at se, hvordan det er at bo og arbejde på det velkendte fødested for den moderne Sweat City, hvor der stadig ikke er rindende vand, adgang til elektricitet osv. for arbejderklassen.

    Hvis du er interesseret, gå til you tube og indsæt denne titel i søgefeltet:
    Maquilapolis 2006 Vicky Funari & Sergio de la Torre mp4

    Som Joe har sagt, har filmen et fantastisk "personligt præg", der er lavet af arbejderne selv.

    • Bob Van Noy
      Januar 27, 2018 på 15: 09

      Tak cmp. Det handler i virkeligheden om frakendelsen af ​​den amerikanske arbejder. Hvis vi overhovedet er heldige, vil de to partier dekonstruere, og et ægte repræsentativt parti vil dannes med arbejderklassens behov rigeligt repræsenteret. Verdenshandel er ikke problemet, en motiveret og uddannet amerikansk arbejder kan konkurrere med enhver enhed, den har brug for, men en leveløn er nødvendig...

  3. Joe L.
    Januar 27, 2018 på 12: 15

    Og alligevel render Amerika rundt og fortæller verden, at himlen falder, eller grædende ulv, om formodet russisk indblanding i deres valg sammenlignet med et fuldstændigt kup i Honduras (blandt mange andre) – hvor uvidende og hyklerisk. Det er dette, der bør bringes op af mainstream-nyhederne for at sætte den russiske "indblanding" i perspektiv og afsløre Washingtons egen rolle i andre lande.

    • Joe Tedesky
      Januar 27, 2018 på 12: 16

      Sikke en dokumentar, det ville gøre.

    • Larco Marco
      Januar 28, 2018 på 05: 25

      Et problem, Joe L – MSM har forstærket Rusland-fobien med flere størrelsesordener.

      • Joe L.
        Januar 28, 2018 på 12: 22

        Larco Marco… det overrasker mig bare, hvordan folk i dag kan blive så narret, især med internettet, men selvfølgelig forsøger regeringen og medierne også at kontrollere det. Det er ikke kun Rusland, men jeg forstår ikke på nuværende tidspunkt, efter over 16 års krig, at folk er for uvidende om genbrugsfortællinger til at invadere endnu et land. De almindelige medier presser konstant på "fjender" og "had", mens de næsten fuldstændig ignorerer Yemen, undskylder israelske bombninger af Palæstina og udforsker ikke fuldt ud USA's rolle i at skabe kaos i verden. Jeg mener, jeg så en video på Jimmy Dore-kanalen på Youtube, hvor han viste et klip fra Democracy Now om Noam Chomsky, der taler om, hvordan Nordkorea forsøgte at opgive deres atomvåbenprogram "to gange", en gang til Obama og en gang til Trump, og efter hvad jeg forstår, ønskede Nordkorea, at USA stoppede med at spille krigsspil på sin grænse – hvor er det sindssygt! Jeg kan også huske, at Obama talte om røde linjer og sagde, at Assad brugte kemiske våben på sit eget folk, men alligevel talte mainstream-medierne ikke om de 2 kg Sarin-gas, der blev fundet i besiddelse af Al Nusra i Tyrkiet, eller gik ind i det absurde i påstanden. I betragtning af, at Assad havde inviteret FN ind i sit land og var på jorden på det tidspunkt, tror jeg. Jeg synes også, det er skørt, hvordan vores vestlige medier ikke tager ansvar for flygtningekrisen i Europa og ikke drager den åbenlyse årsag og virkning om 16 års krig og i stedet forsøger at skyde skylden over på andre lande. Jeg spekulerer bare på, om folk er så hadefulde, eller måske så patriotiske, at de er villige til at tro på løgnen i stedet for den åbenlyse sandhed?

  4. Joe Tedesky
    Januar 27, 2018 på 10: 53

    Næste gang diskussionen om en mexicansk grænsemur skulle komme på tale, bedes du henvise til denne artikel og de mange andre artikler skrevet om dette emne, som giver en forklaring på, hvordan USA's involvering i disse central- og sydamerikanske lande har forårsaget denne massive udvandring til vores amerikanske grænser. Amerika har ikke brug for nogen mur for at beskytte sig selv, Amerika har brug for en mur for at holde sig selv i og væk fra at anstifte mere død og ødelæggelse på bekostning af andre nationers suverænitet.

    • Bob Van Noy
      Januar 27, 2018 på 10: 59

      Præcis Joe:

      "SC: Det, der er på spil, er demokrati. Siden kuppet i 2009 har folk organiseret sig, dannet politiske partier og alliancer. Mange mennesker, der ikke havde været politisk aktive før, begynder nu at tage affære i et forsøg på at ændre, hvad der foregår.”

      Intet er nyt, her er et interview med E. Howard Hunt fra National Security Archives, der viser, hvordan dette gøres.

      https://nsarchive2.gwu.edu//coldwar/interviews/episode-18/hunt1.html

      • Bob Van Noy
        Januar 27, 2018 på 11: 20

        Bemærk især Joe, at Howard Hunt kommenterer, at han ikke arbejder for United Fruit, han arbejder for USA. Svarende til den udtalelse, som Smedley Butler ville komme med om at blive fuldmægtig for Corprate America.

        Hvem er Tmmy The Cork? Han er (muligvis den mest interessante mand i vores tid)

        http://spartacus-educational.com/JFKcorcoran.htm

      • Joe Tedesky
        Januar 27, 2018 på 11: 34

        Tak Bob, det var medrivende.

        Her er noget for dig, eller måske har du set dette før, men uanset hvad er det værd at læse igen. Dette er Henry Wallaces brev til Harry Truman i 1946. Twain havde ret, 'Historie rimer bestemt', og at læse Wallaces brev er et bevis på, at det gør.

        http://historymatters.gmu.edu/d/6906/

        Dette brev, som Henry Wallace skrev til Truman i 1946, er lige så relevant for vores verdens aktuelle begivenheder, som det var dengang i 1946, for 72 år siden.

        • Bob Van Noy
          Januar 27, 2018 på 11: 49

          Som altid mange tak Joe. Jeg var ikke opmærksom på Henry Wallace, før jeg så Oliver Stones History Series, og siden da er han blevet en heroisk karakter for mig. Jeg kendte ikke til dette brev. Det er totalt oplysende. Jeg har bogmærket det til fremtidig reference.

          Er det ikke interessant, at vi i al denne tid (vores voksne år) aldrig er blevet præsenteret for en afstemning om Empire? En stemme, som jeg er sikker på, at Amerika uden videre ville afvise...

        • Joe Tedesky
          Januar 27, 2018 på 12: 15

          Det fandt jeg ud af, mens jeg ledte efter noget om Wallaces engagement i Sydamerika. Jeg leder stadig, men måske nogen derude kender til hans omgang med vores sydlige halvkugle.

        • Bob Van Noy
          Januar 27, 2018 på 11: 51

          Også Joe, en af ​​mine kommentarer vedrørende Tommy The Cork, bliver modereret, så kig efter den senere.

        • Joe Tedesky
          Januar 27, 2018 på 12: 15

          Vil gøre.

  5. ToivoS
    Januar 26, 2018 på 22: 38

    Det her er så trist. Da Obama først blev præsident, var det klart, at det amerikanske udenrigsministerium støttede kuppet mod Zelaya. Jeg husker tydeligt, at Lani Davis, en af ​​Clintons rådgivere, dengang blot en ny lobbyist, skrev disse artikler og hævdede, at Zelaya var en slags diktator, og at det var vigtigt for USA at modsætte sig hans regime. Det var dengang, at Honduras havde mulighed for at få en regering, der blev ledet af en folkevalgt præsident. Men nej. Obama og Hillary satte en stopper for det eksperiment i demokratisk regering. Det er lidt sent nu at klage over, at de seneste valgresultater blev manipuleret for at give den seneste, amerikansk godkendte diktator, præsidentposten. På ingen måde, at Trump ville støtte en ægte demokratisk valgt præsident, især efter at Obama og Hillary var med til at vælte den sidste.

    Ah, amerikansk imperialisme, den forsvinder bare ikke.

    • geeyp
      Januar 27, 2018 på 05: 01

      Er det ikke bare fantastisk at få en magtposition til at ødelægge folks liv og så få ret til højt betalte talerhonorarer og leve godt til deres dages ende? "Lad din samvittighed..." "...amerikansk imperialisme, den forsvinder bare ikke". Så sandt. Vi bliver nødt til at se, om det, der i øjeblikket sker i Haiti, er et spørgsmål, som præsident Trump bliver involveret i.

    • Joe Tedesky
      Januar 27, 2018 på 10: 57

      Ja husk det, men glem heller ikke, hvordan Hillary valgte at forhindre de honduranske børn i at komme ind i USA for at søge tilflugt.

      • Lois Gagnon
        Januar 27, 2018 på 15: 46

        Det er rigtigt. Sådan en stor feminist. Opkast!

        • Joe Tedesky
          Januar 27, 2018 på 22: 33

          Ud over at være en kvinde, der stiller op til den amerikanske præsidentpost, husker jeg ikke hendes store bidrag til Feministbevægelsen ... er jeg uinformeret?

        • Lois Gagnon
          Januar 28, 2018 på 17: 32

          Jeg var sarkastisk. Derfor skrev jeg barf i slutningen af ​​min kommentar.

        • Joe Tedesky
          Januar 28, 2018 på 23: 49

          Lois Jeg ved, at du var sarkastisk, jeg spurgte seriøst... hvad har Hillary nogensinde gjort for at fremme kvinders borgerrettigheder?

      • Larco Marco
        Januar 27, 2018 på 19: 09

        Ja, HillBillious smed en variation af sin RTP-eufemisme ud, da hun sagde, at det at sende disse børn tilbage til Honduras var for at beskytte dem mod den farefulde rejse gennem Mexico. Hun indikerede endda, at mødrene begik børn i fare.

        • Joe Tedesky
          Januar 27, 2018 på 21: 51

          Hillary burde kun få lov til at bære lidelsen for disse åh så mange, som hun har ramt. Jeg ønsker aldrig nogen syg, men i Hillarys tilfælde kan jeg gøre en undtagelse. Hillary og alle de politikere, der kan lide at uddele det, de aldrig vil opleve, er ældgamle som tiden selv, men det er vreden, der fra tid til anden også vælter regeringerne.

    • Annie
      Januar 27, 2018 på 12: 21

      Grundlæggende har det altid været amerikansk politik at finansiere og orkestrere kup i hele Latinamerika, men lad os give Hillary Clinton størstedelen af ​​æren for det honduranske kup i 2009, da hun var udenrigsminister. I samme funktion var hun sammen med Rice og Powers de primære bevægelser i vælten af ​​Gaddafi, og hun opfordrede endda til hans død. Hun er ekstremt konsekvent i sin militarisme. Det, der undrer mig, er, at hendes tab ved valget i 2016 har skabt en feministisk bevægelse. Selve tanken om denne krigshøg, der også beskyttede sin mands seksuelle krumspring burde inspirere en kvindebevægelse, afskyr mig.

      • Joe Tedesky
        Januar 27, 2018 på 13: 57

        Annie synet af at se så mange kvinder samles til Hillarys ambitioner, er endnu et trist eksempel på vores MSM's manglende evne til at levere nyhederne på en ærlig måde. Joe

      • Januar 28, 2018 på 09: 42

        kom for nylig ud, at hun nægtede at fyre sin "trosrådgiver", efter at han blev anklaget for seksuel chikane tilbage i 2008, noget han tilsyneladende har gjort i lang tid:https://talkingpointsmemo.com/livewire/2008-clinton-burns-strider-faith-adviser-harassment

  6. Lois Gagnon
    Januar 26, 2018 på 22: 12

    Jeg vil kun kritisere brugen af ​​ordet "vildledt" i form af amerikansk støtte til kuppet. Amerikansk politik er ret bevidst, og beslutningstagerne ved forbandet godt, hvordan befolkningen i et givet land vil lide under amerikansk støttede regimer. De er ligeglade. Profit og kontrol med ressourcer og arbejdskraft er de eneste ting, der betyder noget for imperialister.

    Denne giftige ideologi skal gå dinosaurens vej.

    • Joe Tedesky
      Januar 27, 2018 på 10: 55

      Du har ret, der bør ikke være nogen "mis" knyttet til noget ord for at beskrive USA's tilsigtede tilskyndelse.

    • Piotr Berman
      Januar 28, 2018 på 11: 25

      En "giftig ideologi" er en dårlig guide, så den er "vildledende" i den forstand. Dinosaurer var meget magtfulde, men med relativt små hjerner. Under stabile forhold kunne de kun blive truet af andre dinosaurer, men de var nødt til at forbruge enorme ressourcer for at overleve og blev udslettet efter en katastrofe, der drastisk reducerede disse ressourcer. Man kan se mange analogier.

Kommentarer er lukket.