Tyrkiets Lose-Lose-kupforsøg

Aktier
1

Den tyrkiske præsident Erdogan har tilskyndet til jihadistisk terror og slået ned på politisk uenighed – hvilket gør ham til en bidragyder til mellemøstlige problemer – men et militærkup er den forkerte måde at fjerne ham på, siger den tidligere CIA-embedsmand Graham E. Fuller.

Af Graham E. Fuller

De skræmmende kupbegivenheder i Tyrkiet kan tage noget tid at blive løst. Men én ting er allerede klar - dette forsøg på militær intervention, uanset hvordan det endelige scenarie udspiller sig, er en katastrofal tab-tab-begivenhed for alle i Tyrkiet.

Hvis militærkuppet mod præsident Recep Tayyip Erdogan "lykkes", vil vi have været vidne til tilbagevenden til den grimme tradition for militær intervention, der involverer mindst fire tidligere kup mod lovligt valgte regeringer. Næsten alle observatører (inklusive mig selv) troede, at det halve århundrede med regulære militærkup endelig var forbi.

Præsident Barack Obama går langs søjlegangen ved Det Hvide Hus med premierminister Recep Tayyip Erdogan fra Tyrkiet, 7. december 2009. (Officielt Hvide Hus-foto af Pete Souza)

Præsident Barack Obama går langs søjlegangen ved Det Hvide Hus med daværende premierminister Recep Tayyip Erdogan fra Tyrkiet, 7. december 2009. (Officielt Hvide Hus-foto af Pete Souza)

Det regerende AK-parti havde tilsyneladende med succes forvist militæret langt om længe tilbage til kasernen med taknemmelig støtte fra det meste af landet. Hvis dette kup "lykkes", kaster det Tyrkiet tilbage i den samme fælde af militærets "tilsyn" som havde været det grimme kendetegn for tidligere tyrkisk regeringsførelse.

Statskup efterlader generelt katastrofale arv i lande, der arbejder hen imod etableret demokrati. Hvor legitim kan enhver efterfølgerregering være, når den er valgt med bistand fra det militær, der trak stikket til den sidste regering?

AKP-tilhængere, der repræsenterer den største enkelte politiske blok i Tyrkiet lige nu, er passende rasende over denne åbenlyst ulovlige indsats for at vælte deres lovligt valgte regering. Hvis de, der søger at fjerne Erdogan, gør det på grundlag af hans indenrigsreligiøse politik, vil det bekræfte troen hos det store traditionelle religiøse segment af befolkningen, at militæret og den gamle garde sekularister og "ataturkister" som sædvanligt er anti -Islam.

På et tidspunkt, hvor eksternt støttede jihadi-islamistiske bevægelser som ISIS har skabt kaos i Tyrkiet gennem deres ødelæggende terrorhandlinger, vil religionsfaktoren i indenrigspolitikken blive skruet op adskillige hak på en farlig måde.

Erdogan vil fremstå som et offer for sit partis store antal tilhængere - endda en "martyr", hvis han bliver fængslet. En fængslet Erdogan - en lovligt valgt præsident - vil være en farlig tilstedeværelse for enhver efterfølgerregering, der vil fungere under stigmatiseringen af ​​at tjene efter militærets skøn.

Klasse- og ideologiske linjer i Tyrkiet vil blive intensiveret og bevæge sig ind i mere regulær politisk volds område. Den uløste kurdiske kamp vil sandsynligvis også blive mere voldelig.

En udfordring for sekularister

Tyrkiske liberale og sekularistiske kemalister, der var kommet til at afsky Erdogan, står over for valget mellem enten at acceptere endnu et kup, der lammer den demokratiske orden, eller at støtte Erdogan som en legitim leder på trods af deres intense modvilje mod hans politik.

Nutidens Tyrkiet blander det antikke med det moderne.

Nutidens Tyrkiet blander det antikke med det moderne.

For mange liberale vil et kup blive opfattet som institutionelt værre end Erdogans vilkårlige, autokratiske, bevidste, uberegnelige og egennyttige politik i de seneste par år.

Militæret vil sandsynligvis være dybt splittet over spørgsmålet, og det er heller ikke så sundt, som traditionen for militær intervention i politik er genoplivet igen. En form for bred civil konflikt kunne meget vel opstå, som vil kræve militær intervention for at holde orden.

Hvis det lykkes Erdogan at knuse kuppet, er udsigterne næppe bedre. De involverede militære aktører vil have demonstreret deres inkompetence og deres forfatningsmæssige upålidelighed. Deres institutionelle prestige vil lide markant. Værre er, at Erdogans illiberale og autoritære tendenser, som var blevet mere og mere foruroligende i løbet af de sidste par år, vil blive enormt styrket. Han vil blive mere paranoid og selvoptaget.

Begivenhederne vil give ham langt mere overbevisende grunde til yderligere at knuse den politiske opposition. Erdogan havde allerede bevæget sig for at underbyde en fri presse og et uafhængigt retsvæsen og har søgt at give sig selv nye beføjelser til et "superpræsidentskab" via forfatningsændringer.

En Erdogan, der har overlevet et kupforsøg, vil være langt hårdere, hævngerrig og illiberal og vil udløse større politiske og dømmende magter mod politisk opposition.

Erdogans fejl, mangler og den voksende korruption i hans regering har allerede massivt miskrediteret hans administration. Han har været i færd med at miskreditere og underminere den lange række af bemærkelsesværdige resultater fra hans partis første årti af styre.

Det er bydende nødvendigt, at Erdogan fjernes fra magten på samme måde, som han kom til magten - ved stemmeurnen. Hans stadig mere uansvarlige administration skal nedstemmes og ud af embedet, hvilket effektivt stopper hans påstand om at være en succesfuld leder længere.

Fjernelse af Erdogan med magt beskytter ham mod den endelige afvisning - fra vælgerne. Ingen ved præcist, på hvilket tidspunkt flertallet af vælgerne ville have vendt sig imod ham, men det er den proces, hvorved alle demokratier fjerner svigtende politikere, hvis embedsperiode slutter. Et kup redder ham fra et sådant valgnederlag.

Spredning af terrorisme

Militæret, eller de elementer, der forsøgte kuppet, kan retfærdiggøre deres indgriben på grundlag af stigende uorden i Tyrkiet på grund af den seneste spredning af terrorisme. Erdogans katastrofale udenrigspolitik gennem de sidste par år, og især i Syrien, har i høj grad bidraget til fremkomsten af ​​jihadi-terrorisme i Tyrkiet, hovedsageligt udført af ikke-tyrkere. (Disse nylige udenrigspolitiske fiaskoer står i dristig kontrast til hans inspirerede og succesrige udenrigspolitik i hans tidlige år.)

F-15 Eagles fra 493rd Fighter Squadron ved Royal Air Force Lakenheath, England, taxerer til landingsbanen under den sidste dag af Anatolian Eagle 18. juni 2015 ved 3. Main Jet Base, Tyrkiet. 493. FS modtog for nylig Raytheon Trophy 2014 som US Air Forces bedste jagereskadron. (Foto fra US Air Force/Tech. Sgt. Eric Burks)

F-15 Eagles taxaer til landingsbanen ved 3rd Main Jet Base, Tyrkiet, den 18. juni 2015. (foto fra US Air Force/Tech. Sgt. Eric Burks)

Kupmagerne kunne tænkes at opnå en vis offentlig støtte til deres handlinger ved at hævde behovet for at opretholde orden i landet i kølvandet på ødelæggende udenlandsk inspirerede terrorangreb, snarere end blot at modsætte sig Erdogans indenrigspolitik. Men hvis de retfærdiggør deres handlinger på grundlag af at "beskytte tyrkisk sekularisme", falder de ind i den samme trætte kemalistiske ideologiske linje, som har retfærdiggjort hvert eneste tyrkiske kup i moderne historie.

Hvor meget Erdogan end har udnyttet religion i sin politik, er hans andre mangler langt mere alvorlige, og "forsvar for sekularisme" giver ingen troværdig begrundelse for militær handling.

Uanset om kuppet "lykkes" eller mislykkes, har det allerede gjort uoprettelig skade på Tyrkiets politiske tradition og dets politiske fremtid. Det plager Tyrkiets internationale status, som tilsyneladende var blevet til den blok af demokratiske stater, der så ud til at sætte en stopper for magt og militær intervention i deres indenrigspolitik.

Uanset hvor denne kupbegivenhed kommer ud, har Tyrkiet og tyrkisk politik tabt dårligt. Erdogan fortjener virkelig at blive besejret på mange grunde. Men det skal være ved stemmeurnen, ikke ved et militærkup.

Graham E. Fuller er en tidligere højtstående CIA-embedsmand, forfatter til adskillige bøger om den muslimske verden; hans seneste bog er Breaking Faith: En roman om spionage og en amerikaners samvittighedskrise i Pakistan. (Amazon, Kindle) grahamefuller.com

28 kommentarer til “Tyrkiets Lose-Lose-kupforsøg"

  1. Hobb
    Juli 22, 2016 på 12: 52

    Jeg respekterer Consortium News, men at have Graham Fuller til at give dette websteds første bud på Tyrkiet-kuppet er nuttet!

    Dette er den samme GE Fuller, som er "en tidligere national efterretningsofficer for Nærøsten og Sydasien, en fortaler for politisk islam, en inspiration for Iran-Contra-affæren, en karakterreference for CIA-darling Fethullah Gulen, en tidligere RAND-analytiker, og svigerfar til Boston bombeflyenes onkel” (fra Corbett Report).

    Denne fyr er næsedyb i 'islamisme'-uhygge, så alt, hvad han udtaler i kølvandet på dette kup, må betragtes som et Psy-Ops-forsøg – meget ligesom det MSNCB's 'Erdogan flygter'-tweet, som Boiling Frogs opsporer.

    Det er interessant, at Fuller forsøger at distancere sig fra kuppet... men jeg er stadig usikker på, hvorfor Consortium gjorde sig en afsætningsmulighed for dette?

  2. Ayhan Bilgili
    Juli 20, 2016 på 00: 17

    Graham Fullers biografi skulle have inkluderet, at han har sendt officielt brev til amerikansk domstol for at give opholdstilladelse til Gulen, som siges at stå bag kupforsøget.
    Også Boston Marathon Bombings bombefly er hans pårørende.
    Sådan en mærkelig og interessant personlighed.
    Og al analysen her ser ud til at være falsk nu, da det tyrkiske folk er forenet mod amerikanske agenters forsøg i Tyrkiet.

  3. evelync
    Juli 19, 2016 på 19: 51

    Undskyld overgivelse om hvad der er foregået.
    Jeg håber, at du og dine venner og familie har det godt.
    Det ser ud til, at regeringer – uanset hvor ikke er opmærksomme på deres første ansvar – først gør ingen skade.
    Jeg kan ikke lide skakspil med folks liv hængende.
    Held og lykke til dig.

  4. Surrender
    Juli 19, 2016 på 00: 38

    Hvornår ? røde kommentarer ovenfor sagde jeg, er dette mit land, hvor jeg har frygt for mit liv og søger efter 3 dage, hvordan man immigrerer til EU. Jeg er bange for selv at skrive dette indlæg, da de seneste oplysninger er, at de arresterer civile ved at se på deres whatsup-beskeder. Ja ? ser ikke en fremtid og ? forstår ikke hvad der sker uanset hvor meget? Læs. De siger

    1. Hvis dette er et første forsøg med coupe Og de vil fortsætte. Jeg ønsker ikke at leve under kupautoritet

    2. Hvis USA vil fortsætte, indtil de skaber en borgerkrig og så "red os". Jeg vil være død, da jeg ikke har en stor familie eller kilder til at støtte mig

    3. Hvis det er skabt for at styrke Erdo?an, så han kan skabe en islamisk republik. Jeg ønsker ikke at leve under islamiske regler

    Så ? er ligeglad med, hvem der planlagde dette, men alle udgange er lukket for mig.

    Der er en flok veluddannede, passifister, der kun ønsker at leve i et frit demokratisk land. Da Erdo?an holdt Den første balkontale, var jeg meget glad, fordi vi kan leve sammen med islamister, da vi er pacifistiske og demokratiske, men de vil have, at vi skal leve som dem. På universitetet støttede jeg dem til at gå til universitetet med slør, men de støtter mig ikke.

    Alle ser på det politiske billede og taler, som om vores liv ikke er noget...

    • Brad Owen
      Juli 20, 2016 på 06: 07

      Vi Amerikas folk er lige så hjælpeløse til at stoppe denne DeepState-operation, som jer, vores allierede tyrkerne (ironisk nok er "DeepState" en tyrkisk møntsætning). En Højere Magt skal gribe ind på vegne af menneskeheden. Det bliver gjort, tror jeg. Crop Circles og SkySpirals er indikatorer for noget, ved ikke hvad. Bed til Skaberen om hjælp til at gøre det rigtige. Allah, Jehova, Gud, Brahma, Zeus, Odin, Athena, er ligegyldigt HVILKE navn Hans/hendes børn råber. Skaberen vil besvare hans/hendes børns kald. Jeg har læst, at hele det transatlantiske finansielle/økonomiske system er ved at blæse...en generel sammenbrudskrise, der kan sammenlignes med, hvad Tyskland efter Første Verdenskrig gik igennem. Dette kan suspendere alle DeepState-operationer overalt, og alle vil være intenst fokuseret på ren overlevelse... hjælpe hinanden med at overleve, eller dø...DET vil fokusere opmærksomheden på livets sande prioriteter.

    • BARIS SYV
      Juli 20, 2016 på 10: 27

      Overgiv dig (og ved denne chance læser andre besøgende kommentarerne)

      Alt er godt og sikkert i Tyrkiet. Livet er tilbage til det normale.

      Du har ret, Fullers artikel er sygeligt umenneskeligt, koldt, manipulerende mis-dis-informerende og uintelligent-ting!

      Han er ikke klar over de utrolige menneskelige historier, der udviklede sig i løbet af natten den 15.-16. juli i Tyrkiet, historierne om 250 martyrer og 1500 såret af pistolskud, kampvogne, raketter, F-16'er og helikoptere. Eller han ignorerer dem bare koldt, for han er på arbejde med dette stykke.

      Tjek bare internettet, TRTWORLD og andre uenige og pålidelige medier om 'Tyrkiets folks standpunkt for frihed og demokrati' mod terrorvolden fra gerningsmændene, gulenist-officererne i hæren og luftvåbnet, a la ISIL og PKK stil henrettelser og handlinger på civile. Forestil dig en kampvogn på Pensylvania Avenue, der skyder rundt, mens den kører hen over bilerne foran den i aftenmyldretiden, passagerer indenfor f.eks. Forestil dig folk, der kaster sig foran tankene. Disse bøller bombede endda parlamentet, Tyrkiets store nationalforsamling, med F16'ere og helikoptere, som alle var købt af skatterne fra de mennesker, de beskød! De blev beordret til at skyde og dræbe folk, når det var nødvendigt.

      De, de arresterede oprørere, vidner nu om deres ordrer, og at de modtager ordrer fra Gulen og gør, hvad han beordrer. En af disse fyre var topassistenten for chefen for de fælles stabschefer, general Akar, som blev fyret og bortført til en luftbase nær Ankara i 20 timer; hjælperen gav oprørsofficererne adgang til at komme ind på Akars kontor, som var i møde med andre generaler, fordi de havde haft efterretninger om, at et forsøg skulle igangsættes efter midnite. Hjælperen fik information den 14. juli om forsøget på at samarbejde med oprørerne.

      Frygt ikke og vend tilbage til Tyrkiet. Hvis du er en kriminel eller har været en aktiv PKK-tilhænger for at have dræbt og eller bombet et sted og er registreret, så vend stadig tilbage, for du vil have en chance for at omvende dig og blive udsat for den mindste straf med retfærdig rettergang . Du kan endda blive benådet og få genoptræning. Hvis du ikke har sådanne terrorforbindelser, har du slet ikke noget at bekymre dig om.

      Vær ikke også bekymret for, at Tyrkiet bliver en islamisk shariastat, for der er ingen sådan fare, især efter at have forhindret det mislykkede kupforsøg fra gulenisterne, som Fuller er en fortaler for. Hvis forsøget lykkedes, ville det være det første skridt i retning af at etablere en shariastat i Tyrkiet. At Tyrkiet overhovedet eller under AKP/Erdogan bliver til en islamisk stat, er en flok BS, der udbredes af de vestlige medier.

      Frihederne og demokratiet i Tyrkiet er ikke mindre, end de er i USA. Tro mig, jeg bor i begge lande uden nogen bekymring for mine friheder og politiske præferencer og fortalere. Jeg kan endda sige, at jeg på det seneste er lidt mere bekymret for min sikkerhed i USA i denne henseende, givet de seneste skyderier.

  5. BARIS SYV
    Juli 18, 2016 på 01: 33

    Mr. Fuller serverer en masse spiseligt indelukket lort. Han er en af ​​sponsorerne til at få udstedt et green-card til Gulen. Hans indsigtsfulde (!) oplysninger om Tyrkiet og Erdogan tilføres ham for det meste af Gulen-banden, som farven på hans forfatterskab afslører. Hvis du planlægger et kup mod en leder i et hvilket som helst land, hvis det lykkes "længe leve den nye konge"; hvis det mislykkes, løfter det helt sikkert den målrettede leder til et højere niveau i hans tilhængeres øjne og bringer muligvis nye sympatisører. Det er alt politik, det kræver ikke et geni at finde ud af resultaterne! Billedet er da dårligt for plotterne, men ikke for den overlevende.

    Mr. Fullers karakteristik af Erdogan både personligt og med hensyn til hans politik er fuldstændig ude af kontakt med virkeligheden. Sådan karakterisering er blevet serveret i de guidede vestlige medier af så store meningsdannere som Fuller selv til vestlige læsere igen og igen, at de alle uundgåeligt synes at sluge og derefter danne meninger baseret på sådan hash, som de fleste af kommentarerne ovenfor vidner om. Mærkeligt nok tilskrives disse karakteristika ERdogans senere år ved magten, da han tilfældigvis begyndte at adskille sig fra amerikanske politikker og interesser. Før da var han en vidunderlig mand og politiker.

    Her er nogle af misinformationerne om Erdogan og Tyrkiet: Demokratiske friheder og specifikt pressefriheden har været størst i Tyrkiet under Erdogans regeringstid, og det har været/er alt for godt for alle etniciteter i Tyrkiet. Erdogan er en meget veldisciplineret no nonsense-leder og en politiker, ikke en autoritær galning, som baroniske vestlige medier ynder at portrættere ham i de seneste år. Fuller beskriver ham som "vilkårlige, autokratiske, bevidste, uberegnelige og selvtjenende politikker". Læs dette som : “kloge og realistiske; principfast og disciplineret åbenhjertig leder; fast besluttet; uforudsigelig for sine fjender og modstandere; tjener Tyrkiets interesser (ikke USA!) og de fattige og de ofre og de undertrykte”.

    Fuller ved nok mere om, hvad der ligger bag det mislykkede kupforsøg, end hr. Gulen, som han er herre for. Man skal skam læse mellem linjerne af det, han bekender sig til her: Den næste opskrift skrevet til Tyrkiet er mere vold i hjemmet og terrorangreb fra både ISIS-mærkede og PKK-PYD-bander for at komme Erdogan af og sætte snoren på Tyrkiet! .

    I øvrigt er der kriminelle i fængsel og under retsforfølgelse i Tyrkiet, uanset hvilke professionelle badges de bærer. Pressefriheden i Tyrkiet er ikke mindre, end den er i USA og andre vestlige lande. Kommentatorerne burde lære om aktiviteterne og tilhængerne af Gulen-banden inden for uddannelse, retsvæsen, bureaukrati, forretningsverden og militær i Tyrkiet og andre steder. Fuller må hellere bekymre sig om at have Gulen Banden i USA og bandens skøre måder og midler, uanset hvor de er.

    Endelig er "ophævelse af oppositionens immunitet" en fuldstændig uansvarlig og misinformerende erklæring: Løftet er for alle medlemmer af parlamentet, inklusive dem fra AKP, for hvem anklagerne er blevet anklaget for kriminelle til dato. De vil gennemgå en retssag. Nogle medlemmer er af kurdisk afstamning, som materielt har ydet hjælp til og samarbejdet med terroristen PKK, som om nogle medlemmer af den amerikanske kongres materielt har arbejdet med ISIL! Få det Sir!?

    Det, der skete for nylig i Tyrkiet, er en win-win situation for Tyrkiet, desværre for hvad Fuller har i tankerne. Giv venligst noget mening at give vælgerne i Tyrkiet en vis troværdighed for at insistere på at have Erdogan til at lede landet. De vil tage ham ned i stemmeboksen, hvis de mener, han ikke er mere eller burde trække sig. Men indtil da hold dine hænder væk fra Tyrkiet og tyrkisk politik og endda Mellemøsten. Ingen har brug for dit sind der!

  6. Andy Collins
    Juli 17, 2016 på 12: 16

    Graham Fuller er tidligere svigerfar til Tsarnaev Bros' onkel, som engang var gift med Fullers datter. Onklen har en historie med USAID, og ​​hans nevøer inkluderer de tsarnaevs kendt som de formodede bombefly fra Boston Marathon-hukommelsen.

    Mr. Fuller er forbundet med Brzezinski-inspireret kaos, der blev besøgt af russerne i Afghanistan i hænderne på afdøde Osama bin Laden & Co.

    Er det ikke et aksiom, at ingen nogensinde rigtig trækker sig fra virksomheden?

    Vi ved, at den yngre Tsarnaev-knægt blev retsforfulgt og dømt i Bostons føderale distriktsdomstol, og at hans Boston Marathon-bombningssag blev så stramt styret, at graden af ​​kontrol og begrænsninger for forsvarsadvokater undrede sig over den fulde baggrund af forholdet mellem CIA , FBI, det ubevæbnede vidne, der blev skudt og dræbt af FBI, og hvorfor forsvarsadvokaten fortalte, at hendes klient gjorde det fra starten.

    Så vi kan med god grund formode, at Mr. Fuller er meget godt forbundet og positioneret til at vide alt om det tyrkiske kupfiasko og sandsynligvis stadig kunne forbinde mange manglende prikker i Boston Marathon-mysteriet.. At anstifte rædsel er tilsyneladende, hvad Fuller gjorde.

    Bør læserne kende fylden af ​​hans akkreditiver?

  7. ChuckW67
    Juli 17, 2016 på 11: 08

    Interessant, hvordan dette "kup" blev timet til at finde sted kort efter, at han fjernede immuniteten fra oppositionens premierminister. Denne udrensning vil strække sig langt ud over militæret.

  8. Martin O'Hara
    Juli 17, 2016 på 08: 17

    Graham Fullers artikel er skrevet midt i en handling, hvis udfald muligvis stadig er i spil. Det er humant og, synes jeg, er dødt rigtigt, så vidt det rækker. Med respekt formoder jeg dog, at Mr. Fuller, 48 timer efter, måske selv spekulerer på, om 'øjne og ører' er nok til at give det fulde billede. Hvad med 'næsen'? Der er noget meget uhyggeligt over hele denne historie. Jeg synes, det ville være interessant at have GF's videre tanker i lyset af Erdogans seneste bemærkninger, RT's formodning om, at Gulen (og venner) faktisk kan være involveret, og Murdochs 'afgørelse' om, at 'kuppet' var en fup. En anden sådan velskrevet og indsigtsfuld analyse er ikke overdrevent her: det kan være en geopolitisk begivenhed af første størrelsesorden. (OK, anden størrelsesorden….)

  9. Juli 17, 2016 på 05: 48

    Hvis vi vil kende identiteten på nogle potentielle mistænkte bag kuppet i Tyrkiet, vil vi måske tage et kig på den konservative tænketank American Enterprise Institute (AEI) for at pege os selv i den rigtige retning.

    Interessant nok en artikel med titlen 'Kunne der være et kup i Tyrkiet?' af Michael Rubin optrådte så sent som i marts i år på instituttets blog.

    En organisation, der ifølge sin Wikipedia-indlæg praler af, at "mere end tyve ansatte tjente enten i en Bush-administrationspolitik eller i en af ​​regeringens mange paneler og kommissioner" kunne helt sikkert få besked om nogle ulykkelige fraktioner i Tyrkiets militære og politiske sfærer . Hvorvidt disse fraktioner kunne have set denne artikel som et bifaldende nik for en handling, er helt op til dem og let benægteligt.

    Den originale artikel kan tilgås via linket:

    https://www.aei.org/publication/could-there-be-a-coup-in-turkey/

  10. Abe
    Juli 16, 2016 på 23: 52

    Geopolitisk analytiker Ulson Gunnar bemærker, at "Tyrkiets fortsatte deltagelse i USA-ledede forsøg på regimeskifte i Syrien har kostet Tyrkiet politisk, økonomisk og med adskillige store terrorangreb i Tyrkiet, der angiveligt er udført af netop de grupper, Tyrkiets regering støtter i Syrien, nationen. lider tydeligvis med hensyn til sikkerhed og stabilitet."

    Gunnar sætter spørgsmålstegn ved kuppets henrettelse og bemærker yderligere:

    "Manglen på nogen betydelig ledende skikkelse, der kommer frem for at lede kuppet, har ført til spekulationer om flere muligheder.

    "Først er, at uanset hvilken fraktion, der lancerede kuppet, gjorde det som et middel til at teste dets levedygtighed og opnå bredere støtte, hvis det var muligt baseret på dets opfattede succes. Samtidig forsøgte de at opretholde plausibel benægtelse ved ikke åbent at lede den. Men ved at gøre det kan de have undermineret deres chancer for succes.

    "Den anden mulighed er, at selve kupforsøget var et list, der ikke var beregnet til at lykkes, men ligesom mange af de andre terrorangreb, der blev udført i selve Tyrkiet, var tænkt som et middel til at retfærdiggøre en yderligere konsolidering af magten af ​​præsident Erdogan.

    »En tredje mulighed er, at kuppet faktisk blev organiseret af Gulen fra udlandet, som et middel til at presse og tvinge præsident Erdogan længere nede ad den destruktive vej, han har bragt Tyrkiet ned. Det skal bemærkes, at i forløbet op til kuppet begyndte præsident Erdogan ukarakteristisk at forsøge at reparere forholdet til både Rusland og Syrien efter at have bragt Tyrkiet på randen af ​​krig med begge nationer."

    Militærkup i Tyrkiet
    Af Ulson Gunnar
    http://landdestroyer.blogspot.com/2016/07/military-coup-in-turkey.html

  11. John Beldon
    Juli 16, 2016 på 23: 03

    Hvad er CIA og Mossads involvering, hvis nogen, her? Hvordan ville et "ideelt Tyrkiet" se ud for den fremherskende orden?

  12. Zachary Smith
    Juli 16, 2016 på 16: 30

    En Erdogan, der har overlevet et kupforsøg, vil være langt hårdere, hævngerrig og illiberal og vil udløse større politiske og dømmende magter mod politisk opposition.

    Det vil med andre ord have vist sig at være en bagdørssti til Sultan Erdogan.

    Hvem konstruerede dette 'amatørtime'-kupteater? Sandsynligvis Erdogan selv. Efterhånden som tingene bliver ordnet, kan andre vise sig at have været involveret. Ville overhovedet ikke overraske mig, hvis et par CIA-typer med svag pære ikke har deres fingeraftryk på.

  13. Joe Tedesky
    Juli 16, 2016 på 14: 29

    Ovre på Saker er der den opfattelse, at kuppet var pro-NATO inspireret. Moonofalabama spekulerer i, hvordan en af ​​tre af de nedenstående årsager er bag dette mislykkede tyrkiske kup;
    >den islamiske bevægelse efter prædikanten Fetullah Gülen, en tidligere Erdogan-allieret og nu ærkefjende, der bor i USA og har CIA-forbindelser; (reference Iran 1953, Guatemala 1954)
    >den gamle kemalistiske sekularistiske bevægelse i militæret og deep state; (hvorfor ikke?)
    >Erdogan AKP-bevægelsen i en falsk flag-operation for at gribe mere magt; (lyder som noget Erdogan ville gøre)

    Så meget for at blive hængende i ens sind...jeg har tænkt mig at få en pizza og se en lille ligaboldkamp.

    Duran har et par historier om dette tyrkiske kup. Her er et uddrag….
    Erdogan kaldte kupforsøget for "en gave fra Gud", da det ville hjælpe med at rense militæret for "medlemmer af banden."

    Wow! Det er husrengøringstid i Tyrkiet efter Erdogan-standarder, så hvad sker der?

    Dette er bestemt meget at holde øje med. Måske vær forsigtig med hvad du ønsker dig.
    Og spørg dig selv dette; hvordan har de saudiske kongelige det i disse dage? Og hold altid øje med Israel.

    Hjemmesiden for Duran, som har flere historier om begivenhederne i Tyrkiet….

    http://theduran.com

    • Realist
      Juli 16, 2016 på 15: 56

      Jeg har endnu ikke læst de artikler, du citerede, men præmissen giver mening for mig. Og det ville ikke overraske mig, hvis der ikke også var mere amerikansk chikaneri involveret i processen: Muligvis vil NATO-personel give hints til anti-Erdogan-fraktionerne i militæret om, at Washington ikke ville afvise, hvis den gale hund, stærke mand blev taget ud. af billedet i et kup, men hele tiden sikre sig, at Erdogan kendte til planerne, og at oppositionen ikke var udbredt, organiseret og fuldt ud dedikeret til at lykkes ("hvis du slår mod kongen, skal du dræbe ham"), dybest set. hvad folk karakteriserer som en "falsk flag" hændelse. Nu er Erdogan styrket ud over, hvad der tidligere ville have været muligt. Han tager allerede nu ikke kun foranstaltninger for at rense sit militær, men også landets højesteret. Hvordan kunne et vellykket kup have været værre end det resultat, vi alle kan se komme? Hvad det betyder for det fattige Syrien er enhvers gæt, men Erdogan vil gøre hvad han vil, vel vidende at han har få modstandere tilbage i sit eget land.

      • Joe Tedesky
        Juli 16, 2016 på 21: 54

        Realist, ja dette tyrkiske kup, og hvem der står bag det, er svært at gennemskue. Svært på grund af det faktum, at ingen blandt de karakterer, der er involveret her i dette kup, har noget værd at tale om. Hvis det betyder noget i dag på CNN, blev Gulen citeret for at sige, at dette kup var et Erdogan falsk flag, trukket ud for at give ham mere magt blandt den tyrkiske befolkning. På den anden side peger Erdogan mod Gulen, og det er her, CIA også får fingre. Det hele er troværdigt. Jeg mener, Erdogan har for nylig været sammen med Putin. ISIS siges at være i deres sidste dage. Rygtet siger, at saudierne er ved at falde. Det bedste er, at Hillary er i horisonten, og kun Gud ved, hvad det betyder. Så hvor er det efterlader os, jeg ved ikke, men vi bliver nødt til at holde vores nyheds-junky øjne på, hvad der sker næste gang.

        Bekymret for Syrien læs dette….

        http://syrianperspective.com

    • Sam F
      Juli 16, 2016 på 17: 56

      Saker angiver, at kuppet var USA/EU-støttet, at udenrigsministeren har sagt, at de amerikanske tilhængere af kupmageren Gulen ikke kan være venner af Tyrkiet, og at Tyrkiet har lukket for adgang og elektricitet til den amerikanske luftbase der ved Incirlik. Tilsyneladende beslaglagde plotterne et russisk skib og satte de væbnede styrker på øvelser i byer, hvor nogle blev taget til fange af borgere og hævdede, at de ikke havde kendt til et kupforsøg.

      Hvis det var tilfældet, var kuppet endnu et tåbeligt amerikansk "regimeskifte"-forsøg på at få israelsk kampagnebestikkelse og en fiasko, der kunne drive en kile mellem Tyrkiet og USA/EU. Hvis Tyrkiet splittede sig med USA og Saudi-Arabien og Israel, søger fra Rusland naturgas og turisme og tilbageholdende kurdere, ville den store støtte fra ISIS og AlQaeda i nord være meget svækket.

      Saker-linket er her http://thesaker.is/military-coup-in-turkey-sitrep-by-scott/

  14. TruthTime
    Juli 16, 2016 på 13: 49

    Hvordan kan han blive besejret ved stemmeurnerne, når folk bliver tvunget til at tro på den propaganda, de bliver fodret med? Og for det andet, hvordan er stemmesedlen retfærdig, når de konfiskerede et stort antal stemmeberettigede fra kurdere, mens de bevidst engagerede sig i borgerkrig?

    Kombiner dette med terrorangreb, som muligvis er statssponsoreret, falske flag, tilbageslag eller en kombination af disse, og folk vil yderligere blive påvirket af frygt - og dermed give afkald på frihed for sikkerhed.

  15. Juli 16, 2016 på 13: 49

    Graham E, Fuller skriver:

    "Kup efterlader generelt katastrofale arv i lande, der arbejder hen imod etableret demokrati."

    Da Erdogan har brugt det meste af de sidste par år på at dreje skarpt væk fra demokratiet, kan jeg ikke se, hvordan han kan ses som 'arbejdende mod etableret demokrati'. Han ser snarere ud til at være på vej mod Tyrkiet mod diktatur. Først i januar sidste år, da han talte om ændringer af den tyrkiske forfatning, blev han citeret af Guardian for at sige: "Der er allerede eksempler i verden. Man kan se det, når man ser på Hitlers Tyskland.” Han argumenterede for mere magt i det, han kaldte et "...effektivt præsidentielt system." Jeg finder udtrykket 'effektivt' udpræget chokerende set i lyset af hans udryddelse af mediefrihed og arrestationen af ​​mange journalister.

    Med den slags magtgreb i tankerne er det svært at se, hvordan ændringer kan blive påvirket gennem stemmeurnerne i en overskuelig fremtid.

    Efter min tankegang var et militærkupsforsøg uundgåeligt i en nation med en lang historie om dem. Jeg frygter, at det næste kan være lige om hjørnet. Den eneste overraskelse, jeg finder ved gårsdagens begivenheder, er, at næsten ingen tyrkiske observatører i de vestlige medier ser ud til at have set det komme.

    • Jeff
      Juli 17, 2016 på 05: 26

      En "situationsrapport" om Saker beskriver kuppet som et USA/EU-forsøg på "regimeændring". Tyrkiske embedsmænd er citeret for at sige, at kupmageren var Gulen, støttet af USA, og at hans tilhængere "ikke kan være vores venner." Tyrkiet havde blokeret adgangen og lukket for elektricitet til den amerikanske luftbase i Incirlik, og den amerikanske ambassade advarede amerikanske borgere om ikke at tage dertil. Nedskydningen af ​​et russisk jetfly for et par måneder siden er skyld i en fraktion af kupmagere i det tyrkiske luftvåben.

      Kommentarer der tyder på, at en tilnærmelse mellem Tyrkiet og Rusland er på vej, hvor Tyrkiet kan handle med naturgas og turisme fra Rusland, og moderation af de kurdiske ambitioner, for at skære ned på den tyrkiske bistand til nordlige oprørere, så USA igangsatte et kupforsøg.

      Hvis det er tilfældet, vil dette skabe en kile mellem Tyrkiet og USA/EU/Israel/Saudierne og væsentligt ændre magtbalancen der.

      • Brad Owen
        Juli 17, 2016 på 08: 05

        The Deep State har måske dybere planer, end vi tror. Både Erdogan/Det Muslimske Broderskab OG tyrkiske generaler (også egyptiske, for den sags skyld) er "vestlige" (som i "Det Nye Romerrige"; IKKE strengt amerikansk eller nogen anden nationalstat af europæisk afstamning, da de alle er fanget " Provinser” nu) efterretningsoperationer for at forhindre en tidligere nation med rødder fra det muslimske imperium fra nogensinde at stabilisere sig, for alvor udvikle sig (ud over kolonistatus som servicering af det “vestlige imperiums” behov) og igen smelte sammen til et rivaliserende muslimsk imperium, der igen udgør en eksistentiel trussel mod det "vestlige imperium". Et potentielt stigende asiatisk imperium af nye "mongolske horder" er sandsynligvis også på det vestlige imperiums "hitliste" og langtrækkende strategiske planlægningsoperationer. Jeg spekulerer på, om nogen tidligere ansat hos Western Intel-tjenester overhovedet ville sige nej til denne teori, udover bare at tale den tilbage i skyggen af ​​ikke-eksistens? Jeg har læst om et møde mellem Obama og Putin, hvor de blev enige om, at Erdogan skal væk...hvis ja, så vil det ske. (Grunden til, at den kolde krig var kold, er, fordi Amerika og Rusland ALTID har været allierede for at holde Brit Empire i skak...nu er alle tre ombord på New Roman Empire? Brexit handler kun om, hvem der skal være "top-dog"?)

        • yunus sucu
          Juli 17, 2016 på 19: 29

          Jeg er imponeret. Dit afsnit er fantastisk. Jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg vil gerne møde dig. Søg efter mig på twitter med "scyunus"

        • Brad Owen
          Juli 18, 2016 på 05: 46

          Min teori gælder kun, hvis den fremherskende Zeitgeist af "Empire-Building" skal have et længere liv. Jeg formoder, at vi er i en æra med "The Changing of Zeitgeists". Crop Circles og Sky Spirals er indikatorer (måske?), at The Gods introducerer en ny Zeitgeist for en ny æra. Måske Kinas (hvor Sky Spirals optrådte første gang i 1988) "Win-Win"-politik, BRICS, SCO, AIIB, osv... er trods alt sande, og Empires Era forgår fra Verdensscenen (The Theatre of The Gods... Moderne var måske forkert i at kassere den gamle, polyteistiske visdom? … vi led alle et stort tab ved afbrændingen af ​​biblioteket i Alexandria). Jeg skriver ikke. Jeg er ikke interesseret i at mødes med nogen.

      • Jeff
        Juli 17, 2016 på 08: 24

        En anden kilde legitgov.org udtaler, at "tyrkiske fly, der lagde til ved US Incirlik Air Base, deltog i fredag ​​aftens kupforsøg, siger embedsmænd." Snarere belastende i så fald, i hvert fald i tyrkiske øjne.

      • Juli 17, 2016 på 11: 35
    • voxpax
      Juli 18, 2016 på 04: 25

      "Hvis de, der søger at fjerne Erdogan, gør det på grundlag af hans indenlandske religiøse politik, vil det bekræfte troen hos det store traditionelle religiøse segment af befolkningen, at militæret og den gamle garde sekularister og "ataturkister" som sædvanligt er anti-islam."

      Dette viser, at Mr. Fuller er en Selefi-muslimsk beundrer. Ataturkister er ikke anti islam, de er anti wahabi-muslimske bror-pakistan stil holde kvinden i køkkenet voldelig stamme islam. Hver fredag ​​går ATA-muslimerne til bøn, de fleste af dem holder faste under ramadanen. Mr. Fuller er formentlig i konsulentstaben til RT. Mr. Fuller fik nogle af fakta rigtigt, MEN han spiller RTs farlige spil, når det kommer til at beskylde Ataturkist for at være anti-islam, hans mening kan ikke stoles på.

Kommentarer er lukket.