
The Latest Act in Israel’s Iran Nuclear
Disinformation Campaign
Benjamin Netanyahu’s stage performance about Iran seeking a nuclear weapon not
only was based on old material, but evidence shows it was fabricated too, says
Gareth Porter in this Consortium News exclusive report.

By Gareth Porter  Special to Consortium News

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu’s claim in his theatrical
20-minute presentation of an Israeli physical seizure of Iran’s
“atomic archive” in Tehran would certainly have been the “great
intelligence achievement” he boasted if it had actually happened.
But the claim does not hold up under careful scrutiny, and his

assertion that Israel now possesses a vast documentary record of a covert
Iranian nuclear weapons program is certainly fraudulent.

Netanyahu’s tale of an Israeli intelligence raid right in Tehran that carted off
55,000 paper files and another 55,000 CDs from a “highly secret location”
requires that we accept a proposition that is absurd on its face: that Iranian
policymakers decided to store their most sensitive military secrets in a small
tin-roofed hut with nothing to protect it from heat (thus almost certainly
ensuring loss of data on CDs within a few years) and no sign of any security,
based on the satellite image shown in the slide show. (As Steve Simon observed
in The New York Times the door did not even appear to have a lock on it.)

The laughable explanation suggested by Israeli officials to The Daily Telegraph–
that the Iranian government was afraid the files might be found by international
inspectors if they remained at “major bases” — merely reveals the utter contempt
that Netanyahu has for Western governments and news media. Even if Iran were
pursuing nuclear weapons secretly, their files on the subject would be kept at
the Ministry of Defense, not at military bases. And of course the alleged but
wholly implausible move to an implausible new location came just as Netanyahu
needed a dramatic new story to galvanize Trump to resist the European allies’
strong insistence on preserving the Joint Comprehensive Plan of Act (JCPOA)
nuclear deal with Iran.

In fact, there is no massive treasure trove of secret files about an Iran
“Manhattan Project.” The shelves of black binders and CDs that Netanyahu
revealed with such a dramatic flourish date back to 2003 (after which a U.S.
National Intelligence Estimate (NIE) said Iran had abandoned any nuclear weapons
program) and became nothing more than stage props like the cartoon bomb that
Netanyahu used at the United Nations in 2012.

https://consortiumnews.com/2018/05/03/the-latest-act-in-the-israels-iran-nuclear-disinformation-campaign/
https://consortiumnews.com/2018/05/03/the-latest-act-in-the-israels-iran-nuclear-disinformation-campaign/
https://www.realclearpolitics.com/video/2018/04/30/israeli_pm_netanyahu_reveals_proof_of_secret_iranian_nuclear_program.html
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2018/04/porter_gareth-600x675.jpg
https://www.nytimes.com/2018/05/01/opinion/benjamin-netanyahu-nuclear-nothingburger.html
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/05/01/israeli-spies-stole-half-tonne-secret-nuclear-documents-iran/


Disinformation Campaign

Netanyahu’s claim about how Israel acquired this “atomic archive” is only the
latest manifestation of a long-term

disinformation campaign that the Israeli government began to work on in 2002-03.
The documents to which Netanyahu referred in the presentation were introduced to
the news media and the International Atomic Energy Agency (IAEA) beginning in
2005 as coming originally from a secret Iranian nuclear weapons research
program. For many years U.S. news media have accepted those documents as
authentic. But despite the solid media united front behind that narrative, we
now know with certainty that those earlier documents were fabrications and that
they were created by Israel’s Mossad.

That evidence of fraud begins with the alleged origins of the entire collection
of documents. Senior intelligence officials in the George W. Bush administration
had told reporters that the documents came from “a stolen Iranian laptop
computer”, as The New York Times reported in November 2005. The Times quoted
unnamed intelligence officials as insisting that the documents had not come from
an Iranian resistance group, which would cast serious doubt on their
reliability.

But it turned that the assurances from those intelligence officials were part of
an official dissimulation. The first reliable account of the documents’ path to
the United States came only in 2013, when former senior German foreign office
official Karsten Voigt, who retired from his long-time position as coordinator
of German-North American cooperation, spoke with this writer on the record.

Voigt recalled how senior officials of the German foreign intelligence agency,
the Bundesnachtendeinst or BND, had explained to him in November 2004 that they
were familiar with the documents on the alleged Iran nuclear weapons program,
because a sometime source—but not an actual intelligence agent—had provided them
earlier that year. Furthermore, the BND officials explained that they had viewed
the source as “doubtful,” he recalled, because the source had belonged to the
Mujahideen-E Khalq, the armed Iranian opposition group that had fought Iran on
behalf of Iraq during the eight year war.

BND officials were concerned that the Bush administration had begun citing those
documents as evidence against Iran, because of their experience with “Curveball”
– the Iraqi engineer in Germany who had told stories of Iraqi mobile bioweapons
labs that had turned to be false. As a result of that meeting with BND
officials, Voigt had given an interview to The Wall Street Journalin which he
had contradicted the assurance of the unnamed U.S. intelligence officials to the
Times and warned that the Bush administration should not base its policy on the

https://www.nytimes.com/2005/11/13/world/middleeast/relying-on-computer-us-seeks-to-prove-irans-nuclear-aims.html
https://www.wsj.com/articles/SB110095892760179939


documents it was beginning to cite as evidence of an Iranian nuclear weapons
program, because they had indeed come from “an Iranian dissident group.”

Using the MEK

The Bush administration’s desire to steer press coverage of the supposedly
internal Iranian documents away from the MEK is understandable: the truth about
the MEK role would immediately lead to Israel, because it was well known, that
Israel’s intelligence agency Mossad had used the MEK to make public information
that the Israelis did not want attributed to itself – including the precise
location of Iran’s Natanz enrichment facility. As Israeli journalists Yossi
Melman and Meir Javadanfar observed in their 2007 book on the Iran nuclear
program, based on U.S., British and Israeli officials, “Information is
‘filtered’ to the IAEA via Iranian opposition groups, especially the National
Resistance Council of Iran.”

Mossad used the MEK repeatedly in the 1990s and the early 2000’s to get the IAEA
to inspect any site the Israelis suspected might possibly be nuclear-related,
earning their Iranian clients a very poor reputation at the IAEA. No one
familiar with the record of the MEK could have believed that it was capable of
creating the detailed documents that were passed to the German government. That
required an organization with the expertise in nuclear weapons and experience in
fabricating documents – both of which Israel’s Mossad had in abundance.

Bush administration officials had highlighted a set of 18 schematic drawings of
the Shahab-3 missile’s reentry vehicle or nosecone of the missile in each of
which there was a round shape representing a nuclear weapon. Those drawings were
described to foreign governments and the International Atomic Energy Agency as
18 different attempts to integrate a nuclear weapon into the Shahab-3.

Netanyahu gave the public its first glimpse of one of those drawings Monday when
he pointed to it triumphantly as visually striking evidence of Iranian nuclear
perfidy. But that schematic drawing had a fundamental flaw that proved that it
and others in the set could not have been genuine: it showed the “dunce cap”
shaped reentry vehicle design of the original Shahab-3 missile that had been
tested from 1998 to 2000. That was the shape that intelligence analysts outside
Iran had assumed in 2002 and 2003 Iran would continue to use in its ballistic
missile.

New Nose Cone

It is now well established, however, that Iran had begun redesigning the
Shahab-3 missile with a conical reentry vehicle or nosecone as early as 2000 and
replaced it with a completely different design that had a “triconic” or “baby

https://www.amazon.com/dp/B00A4JNJGE/ref=dp-kindle-redirect?_encoding=UTF8&btkr=1


bottle” shape. It made it a missile with very different flight capabilities and
was ultimately called the Ghadr-1. Michael Elleman, the world’s leading expert
on Iranian ballistic missiles, documented the redesign of the missile in his
path-breaking 2010 study of Iran’s missile program.

Iran kept its newly-designed missile with the baby bottle reentry vehicle secret
from the outside world until its first test in mid-2004. Elleman concluded that
Iran was deliberately misleading the rest of the world – and especially the
Israelis, who represented the most immediate threat of attack on Iran – to
believe that the old model was the missile of the future while already shifting
its planning to the new design, which would bring all of Israel within reach for
the first time.

The authors of the drawings that Netanyahu displayed on the screen were thus in
the dark about the change in the Iranian design. The earliest date of a document
on the redesign of the reentry vehicle in the collection obtained by U.S.
intelligence was August 28, 2002 – about two years after the actual redesign had
begun. That major error indicates unmistakably that the schematic drawings
showing a nuclear weapon in a Shahab-3 reentry vehicle – what Netanyahu called
“integrated warhead design” were fabrications.

Netanyahu’s slide show highlighted a series of alleged revelations that he said
came from the newly acquired “atomic archive” concerning the so-called “Amad
Plan” and the continuation of the activities of the Iranian who was said to have
led that covert nuclear weapons project. But the single pages of Farsi language
documents he flashed on the screen were also clearly from the same cache of
documents that we now know came from the MEK-Israeli combination. Those
documents were never authenticated, and IAEA Director-General Mohamed ElBaradei,
who was skeptical of their authenticity, had insisted that without such
authentication, he could not accuse Iran of having a nuclear weapons program.

More Fraud

There are other indications of fraud in that collection of documents as well. A
second element of the supposed covert arms program given the name “Amad Plan”
was a “process flow chart” of a bench-scale system for converting uranium
ore for enrichment. It had the code name “Project 5.13”, according to a
briefing by the IAEA Deputy Director Olli Heinonen, and was part of a
larger so-called “Project 5”, according to an official IAEA report.
Another sub-project under that rubric was “Project 5.15”, which involved
ore processing at the Gchine Mine.” Both sub-projects were said to be
carried out by a consulting firm named Kimia Maadan.

But documents that Iran later provided to the IAEA proved that, in fact,

https://www.iiss.org/en/publications/strategic%20dossiers/issues/iran--39-s-ballistic-missile-capabilities--a-net-assessment-885a
https://www.nytimes.com/2005/11/13/world/middleeast/relying-on-computer-us-seeks-to-prove-irans-nuclear-aims.html
http://www.isisnucleariran.org/assets/pdf/IAEA_Briefing_Weaponization.pdf
https://www.iaea.org/sites/default/files/gov2008-4.pdf


“Project 5.15” did exist, but was a civilian project of the Atomic Energy
Organization of Iran, not part of a covert nuclear weapons program, and that the
decision had been made in August 1999 – two years before the beginning of the
alleged “Amad Plan” was said to have begun.

The role of Kimia Maadan in both sub-projects explains why an ore processing
project would be included in the supposed secret nuclear weapons program. One of
the very few documents included in the cache that could actually be verified as
authentic was a letter from Kimia Maadan on another subject, which suggests that
the authors of the documents were building the collection around a few documents
that could be authenticated.

Netanyahu also lingered over Iran’s denial that it had done any work on “MPI” or
(“Multi-Point Initiation”) technology “in hemispheric geometry”. He asserted
that “the files” showed Iran had done “extensive work” or “MPI” experiments. He
did not elaborate on the point. But Israel did not discover the alleged evidence
of such experiments in a tin-roofed shack in Tehran. The issue of whether Iran
had done such experiments was a central issue in the IAEA’s inquiry after 2008.
The agency described it in a September 2008 report, which purported to be about
Iran’s “experimentation in connection with symmetrical initiation of a
hemispherical high explosive charge suitable for an implosion type nuclear
device.”

No Official Seals

The IAEA refused to reveal which member country had provided the document to the
IAEA. But former Director-General ElBaradei revealed in his memoirs that Israel
had passed a series of documents to the Agency in order to establish the case
that Iran had continued its nuclear weapons experiments until “at least 2007.”
ElBaradei was referring to convenient timing of the report’s appearance within a
few months of the U.S. NIE of November 2007 concluding that Iran had ended its
nuclear weapons-related research in 2003. And the “MPI” document fulfilled
precisely that political function.

Netanyahu pointed to a series of documents on the screen as well a number of
drawings, photographs and technical figures, and even a grainy old black and
white film, as evidence of Iran’s nuclear weapons work. But absolutely nothing
about them provides an evidentiary link to the Iranian government. As Tariq
Rauf, who was head of the IAEA’s Verification and Security Policy Coordination
Office from 2002 to 2012, noted in an e-mail, none of the pages of text on the
screen show official seals or marks that would identify them as actual Iranian
government documents. The purported Iranian documents given to the IAEA in 2005
similarly lacked such official markings, as an IAEA official conceded to me in
2008.

https://www.iaea.org/sites/default/files/gov2008-38.pdf
https://www.amazon.com/dp/B004H1TQ6M/ref=dp-kindle-redirect?_encoding=UTF8&btkr=1


Netanyahu’s slide show revealed more than just his over-the-top style of
persuasion on the subject of Iran. It provided further evidence that the claims
that had successfully swayed the U.S. and Israeli allies to join in punishing
Iran for having had a nuclear weapons program were based on fabricated documents
that originated in the state that had the strongest motive to make that case –
Israel.

Gareth Porter is an independent investigative journalist and historian on U.S.
national security policy and the recipient of the 2012 Gellhorn Prize for
journalism. His most recent book is Manufactured Crisis: the Untold Story of the
Iran Nuclear Scare, published in 2014.


